Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi B5 S4 sedan -99 nogaro blue

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audi B5 S4 sedan -99 nogaro blue

    Tehdään tästä nyt oma topic ettei tuu päällekkäisyyksiä vokaalin kanssa

    Nyt se viimeiset kaks vuotta vaivannu flunssa konkretisoitui tuossa toukokuussa sen verran pahaksi kun Okkim vinkkasi että Nogaro sedan olisi mahdollisesti myytävänä. Useiden viestittelyjen sekä sähköpostin jälkeen kuume alkoi olla sen verran tapissa että asiaan oli vain yksi lääke.
    kyseessä siis kerhossaki tuttu S4 B5 Nogaro blue sedan pre-FL -99.

    tekniikka:
    -2.7bit V6 azr
    -frankenturbo f21bt ahtimet
    -maxxecu race
    -958cc bosch ev14
    -RS4 välijäähyt
    -AEM 400lph pumppu
    -XS-powerin rosteriputkisto
    -kiinanrosteriset downpipet ja kisakatit
    -paremman mallin pakosarjat
    -vesiruisku
    -tfsi-puolakonversio

    Alusta:
    -alumiiniset olkavarret
    -KW v3 coilit
    -Hotchkis 22mm säädetttävä takavakaaja
    -takakelkka, tukivarret yms käytetty hiekkapuhalluksessa sekä jauhemaalauksessa
    -puslat vaihdeltu uusiin sekä osaan vaihdettu alumiiniset versiot
    -taka-apurungon vakaajan vahvikkeet
    -edessä powerflexin puslat camber-puslilla

    jarrut sekä renkaat:
    -B6 S4 etujarrut ferodo ds2500 sekä B7 S4-jarrujouset
    -hel performance jarruletkut
    -takana vakio muuten mutta sovitteiden kanssa 300mm levyillä sekä B6 S4 jarrukilvet
    -OZ superleggera 19x8.5" ET jotain
    -d2 audin parabolit 17x8” et42(?)
    -kumeina toimii jotku nittoteippirullat 19” ja radalle pilot sport cup2 track connect järjestelmällä

    voimalinja:
    -the tuner 800nm kytkin kovalla vauhtipyörällä
    -JHmotorsportin vaihdevälinlyhemmin
    -torsen-modi
    -V8 audin torsen takapäässä
    -hiilikuitusyncrot

    sisusta:
    -BPS HT1 kupit läpillä
    -tumma kattoverhoilu kattoluukulla
    -okkim desing ap-mittarinteline keskisuulakeessa
    -hiilikuitulistat ympäriinsä
    -akku siirretty takakonttiin vararenkaan tilalle eberin tieltä
    -plx dm-6 laajakaista

    kori:
    -seibonin kuitukonepelti
    -aero-pyyhkimet
    -RS4 b5 peilinkuoret
    -hiilikuitunen ducktail(vai milläköhän nimellä tuota voisi kutsua?)
    -Facelift valot sekä lokasuojat
    -muokattu etupuskuri rs-verkolla

    to-do listaa
    -laihdutuskuuri
    -konehuoneen siistimen
    -facelift ovet(konepelti ehkä myös)
    -powerflexin puslasarja ja taakse
    Viimeksi muokannut jarskii-; 21.1.2024, 22:44.

    #2
    Älä nyt niitä takapään puslia ala vaihtamaan, niissä oli oma hommansa saada ne paikoilleen ;) Minusta ne toimii kyllä hyvin. Uutena ne on paljon tukevammat kuin 20 vuotta vanhoina.

    Comment


      #3
      Aika napakat speksit jo ostettaessa. On tehty ns oikeita asioita. Kuori kuntoon ja kunnolliset kumit alle ja vehje alkaa olla valkos nautittavaksi. Hyvä valinta.

      Comment


        #4
        Listaan voisi vielä lisätä taka-apurungon vakaajan vahvikkeet, ja B6 S4 jarrukilvet :)

        Comment


          #5
          Takavakaaja Hotchkiss säädettävä: https://www.urotuning.com/products/h...=8385059389495 ellei mikko ole sitä vaihtanut.

          Comment


            #6
            Eikös kaikki pre-fl:t ole 1998 vuosimallisia vaikka rekisteröinti olisi tehty seuraavana vuonna?
            Viimeksi muokannut GaIIe; 23.7.2020, 10:45.

            Comment


              #7
              GaIIe Käsittääkseni naamahissi tuli jossain kevään korvilla ja tuo on rekattu (saksassa helmikuun lopulla?) eli viimeisiä pre-FL? Taas vokaali on valmistunu myöhemmin eikä sekään ole ihan täysin aito FL vaan osaltaan kasattu sekasikiönä

              arto s osalista ja tehdyt asiat oli aika pitkälle se mikä aiheutti tilanteen ettei kyenny enään passaamaan bitin ostoa.

              Comment


                #8
                Autohan siirtyi käyttöautoksi kun heitin vokaalin seisontaan. Enimmäkseen toiminu työmatkojen kuljettimena. Elokuussa tuli lähettyä kokeilemaan vartille Pudasjärvelle kulkupuolta kun useampi kerholainen sattui paikalle. Päivän parhaaksi jäi 14.004/157.81kmh +26asteen auringonpaisteessa eli suurella todennäköisyydellä 13.xxx aika olisi tullut viileämmässä säässä sekä paremmilla renkailla(linglongit alla)

                Ensimmäisissä kauppakeskusteluissa tuli selväksi etulokasuojien "pienet" ruosteongelmat ja kauppaan sisältyi faceliftin lokasuojat, valot sekä ovet joten lokasuojat lähti maalaamolle. Viikko ennen Ahvenistoa sitten auto talliin ja lokasuojien vaihtoon(kiireessä piti etsiä liittimet valoille koska kaikkien tietojen etsimisellä pre-fl valot eivät tule pysymään fl:n lokasuojissa kunnolla kiinni. Fixukselta löytyi liittimet hyllystä joskin aukaisu lipareissa oli pieniä eroja joten pientä leikkaamista luvassa pysymisen takia. Lokasuojathan ovat vokaalista joten myös istuvuus ässän osien kanssa on vähän huonoa eli puskurin kiinnikepalan alin ruuvi ei satu kohdilleen sekä helman kiinnikkeet eivät sovi lokasuojiin. Nämä on ratkaistavissa kummatki pienellä leikkaamisella. Ennen asennusta vedin alustamassat lokasuojiin paksulla kerroksella.
                Valojen liittimethän poikkeavat totaallisesti pre-fl ja fl versiossa eli ratkaisuna joko tilata adapterit valoillle jotka joutuu joka tapauksessa muokkaamaan koska korkeudensäätömoottoreiden liittimet ovat kufatecin adapterissa vokaalin moottoreihin sopivat ja ässässä on erit. ratkaisin asian kylmän raakasti vaihtamalla johtosarjaan liittimen, Hieman yleismittarilla tutkimista selvittäen liitinjärjestyksen. Ainoa mikä jäi kysymysmerkiksi oli korkeudensäädön suora- ja ohjaus-virta mutta ne sai helposti mitattua vokaalin johtosarjasta. Vilkun liittimen jätin vanhaksi koska polttimon pohja kävi suoraan fl-umpioon.

                Attached Files

                Comment


                  #9
                  Seuraavana viikonloppuna oliki sitten roadtrip Hämeenlinnaan tytön kanssa. Alkumatka meni hyvin kunnes Rantsilan alapuolella syttyi latauksen merkkivalo sekä jännitteet pönötti +12V. Ei muuta kuin levikkeelle konepelti pystyyn diagnosoimaan vikaa. Kaikki sulakkeet kunnosa sekä liittimet paikalla eli laturi todennäköisesti tiensä päässä. Puhelin käteen soittelemaan vakuutusyhtiölle hinauksesta sekä varaosia etsimään perjantai iltana. Okkimilta löytyi onneksi laturi ja useamman eri henkilön kanssa vakuutusyhtiössä puhelinkeskustelun lopputuloksena lupa hinata Jyväskylään jotta auto olisi aamulla hämeenlinnassa. Laturin vaihto suoritettiin tällä kertaa parkkipaikalla ja aikaa tuhraantu koko hommassa lähes pari tuntia koska huoltoasentoon sekä pohjapanssari irti. Avaimesta käyntiin ja latausjännitteet +14V eli korjaus onnistunu. Matka sai jatkua kohti Hämeenlinnaa jossa oltiin perillä 01.30 9v tytön kanssa ja aamulla radalla pitäisi olla ennen yhdeksää.

                  Aamupäivästä ajoin viitisen kierrosta kokeiluna että miten auto toimii ja kaikki pelasi. Tyttö kyytiin ja ei muuta kuin hanaa kunnes ennen tarun mutkaa kuului pieni posahdus, sen jälkeen kauhea rallatus ja tyhjäkäynti oli kadonnu. Köydän nokassa aika rankassa veetutuksessa varikolle ja konepelti ei auennut ja monen kirosanan jälkeen sekä parin hermosavujen kohdalla avautui. rallatuksen syyksi paljastui irronnut konepellin avausvaijeri(tästä syystä mekanismissa on nippuside että saa pihdeillä auki konepellin), tämän jälkeen auto kävi nätisti vaikka tyhjäkäyntiä ei löytyny, puhelu Okkimille ja maffin liitin irti jonka jälkeen ongelmat katosi. Eli ahtovuotoa epäiltiin eniten, pohjapanssari irti ja huolimattomasti tehty liitos paljastui syylliseksi. Parempi klemmari paikalle ja takas radalle jossa päästiin suolenkille asti kunnes taas poksahti. Tällä kertaa maffin liitin irti ja nilkutin varikolle. Motonetistä parempaa klemmaria joka ei myöskään pitäny ja taas tappelua kunnes lopulta hakkasin adapteriin sikkauksen jonka jälkeen liitos ei irronnut(täysin omaan ajattelemattomuuten meni tämä ongelma), pohjapanssarista oli kadonnu aiemmin kiinnitysruuveja ja yhdessä vaiheessa etuosa pääsi nitkahtamaan asfalttiin päästäen aika rankan äänen josta suoraan varikolle ilman sen suurempaa diagnoosia panssari irti suoriltaan


                  Lopulta tuli ehjiä kierroksia mutta yhden/kahden nopean kierroksen jälkeen ahtopaineet tippui 0.5bar eli läppäri kiinni ja logittamista. Imulämmöt nosteli +60asteeseen jonka jälkeen paineet tippui. eli jäähdytyksen puolella ongelmaa. päivän parhaaksi jäi 1.38.57sek

                  Reissusta tuli pitkälle yli 1600km mittariin ja noiden pikku ongelmien jälkeen autosta jäi loppupeleissä hyvät fiilikset varsinki Ahveniston mutkissa. Alusta toimi erittäin kiitettävällä tavalla ja kaikki epämääräiset yllättävät käyttäytymiset loisti poissaoloaan sekä erittäin iso KIITOS Okkimille laturisa jotta viikonloppu onnistui


                  Pari viikkoa sitten käytin sukulaista ajelulla ja kiihdytys 4 vaihteella 2000rpm punarajalle veti ahdot taas 0.5bar jota ei aiemmin tehny. Tässä vaiheessa isoin epäillys nousi panssarin uupumiseen. Panssari paikalleen ja samat testi mutta nyt mentiin lisäksi pitkä matka vielä vitosella ilman ongelmaa ja heti perään sama toistona. Logeja ei ole otettu mutta vahvasti uskoisin tuon olevan imulämmöistä johtuva ongelma.
                  Attached Files
                   

                  Comment


                    #10
                    Viime päivityksen jälkeen tuli ajettua käyttöautona farkun odotellessa motivaatiota kansiremonttiin. Joulukuussa yhden sattumuksen syystä homma eteni ja ässä seisontaan ja farkkuun kilometrejä. Ässä halliin seisomaan.

                    Työhommien takia jouduin ottamaan liikenteeseen ja yhden kysymyksen vuoksi alkoholisointi alkoi kiinnostamaan. Porkkiksen kanssa yhteydenottoa suuttimista ja finjectorille tilausta vetämään 1000cc ev14 eli potentiaalia on myös jatkokehitykseen. Samalla tilasin kkd:ltä plx laajakaistan kun tuli pari käytettyä todettua toimimattomaksi.

                    pari viikkoa sitten käytin toisen puolen dp:n irti ja hitsailin laajakaistalle oman nipan ja viime viikolla toinen puoli kävi pöydällä tarkistuksessa sekä laajakaistan asennus. Eilen auto talliin ja suuttimien vaihtoon sekä ecun irroittamiseen.

                    aamulla kävin kanisterit täyttämässä viinalla ja juna-asemalle odottelemaan tinkeä josta matka jatkui talliin karttojen muokkaamiseen sekä muutaman koeajon jälkeen siirtyminen vihreään ideologiaan. Voima tulee kummasti lujempaa ahtaessa. Useampi versio softasta ja nyt tuntuis olevan jiirissä eli huomenna kovaa testiä jääratapäivillä

                    ps. Olkaa tarkkoja suuttimien irroituksessa ettei o-renkaat pääse tippumaan imusarjan sisälle. Rautalangalla sain onneksi ongittua pois
                    Attached Files

                    Comment


                      #11
                      Pari päivää jääratailua nyt takana ja voi vaan todeta että liika on liikaa nastarenkailla. Pitoa ei oikein saanu järkevästi missään vaiheessa ja vauhdit lähti välissä kasvamaan vähän liikaa mutta positiivisenä puolena alusta ja voimansiirto tarjosi huomattavaa helpotusta kääntymiseen ja käsittelyyn. Pikku fiksailua tuli viikonlopun jäljiltä tietenki. Siitä myöhemmin.

                      Maanantaina oli tarkoitus suunnata muutoskatsastukseen viinalla. Pikainen mutka kaverin korjaamolla päästöihin ja lambda huiteli taivaissa eli vuoto putkessa. Eilen käytin nosturilla ja joustot vuoti molemmmat eli fixukselle matka josta sit motonettiin hakemaan v-bandit koska ei kiinnostanu irrottaa downpipejä taas.

                      Aamusta talliin katkomaan putkesta joustot pois ja asettelemaan uudet v-bandien kanssa. Työkaluina rälläkkä, rosvosaha ja mag(rosterilangalla). 100mm pitkät joustot upposi juuri ja juuri noiden bandien kanssa vanhan joustot tilalle. Muutamat heppailut ja tarkistus että pakoputkille on tarpeeksi tilaa ympärillä. Pätkät lattialle ja downpipeen laipan hitsaus. Melkosta räpeltämistä tuo magilla rosterin turraaminen(jatketaan siis tigillä tästä eteenpäin)

                      putket takas paikalleen ja auto käyntiin. Ja vuoto löytyi vanhoista muhveista kattien takaa eli uudet motonetistä. Taas käyntiin ja saumoista löytyi pari ihan pientä reikää eli muutama täppi vielä ja avot.

                      auto pukeilta alas ja suunta päästöjen mittaukseen jossa tuloksena arvot putosi sallittuun.

                      kotimatkalla aloin pohtimaan että mitäs suorituskykyä tarjoaa eli garmin kojelaudalle ja sovellus päälle 200m vetoon. Aika 9.274sek/139.2kmh nastarenkailla varovaisella lähdölllä(kesällä kesärenkailla paremmalla lähdöllä 9.608sek/128kmh) eli paranus pelkällä suuttimilla ja alkomahoolilla on loppujen lopuksi huomattava.
                      Attached Files

                      Comment


                        #12
                        Edellisen päivityksen jälkeen kävin hoitelemassa muutoskatsastuksen viinalle ja seisontaan sen jälkeen koska puskuri päätti siirtyä sairaseläkkeelle ja ehjempää versiota joutui odottelemaan hetken.

                        Katalysaattoreista kysyin tarjousta mitä maksavat ja hinta oli sellainen että aloin vääntämään okkimin kanssa kisakateista ja uusista downpipeistä kauppaa. Tilalle tuli ihka aidot kiina-dp:t ja 200cell katit. Asennuksessa ei ollut oikeastaan muuta kuin pultinreikiä piti vähän jyrsiä isommaksi että suostui menemään paikalle, laajakaistalle mittausnippa sekä liitos xs-powerin putkistoon piti käydä tigillä turraamassa.

                        viime kesänä jo vaivasi renkaiden tilanne radalla joten semislicksit hakuseen. Entiseen työpaikkaan oli jääny hyllyyn federalit 225/45r17 joten poistin ne varastosta. Yks vanne oli ottanu sen verran itteensä että pitää lähettää korjaukselle. Katuajoon saa oz:t jatkaa palveluksiaan linglongeilla

                        autosta kauppoja hieroessa oli tiedossa etupuskurin tilanne ja taannoin sattui pieni onnettomuus jonka jälkeen totesin että vanhaa ei tarvi yrittää enää korjata. Löytyi käytetty vähän halki oleva puskuri joten kaupat lukkoon. Alkuviikosta sitten sain vihdoinki pohjoiseen puskurin ja alkujaan oli tarkoitus käyttää tutulla korjattavana mutta isäukko sai muovihitsausvälineet joten homma muuttuiki opetustuokioksi ja samalla myös poistettiin puskurista ja sumariritilöistä keskirivat. Seuraavaksi pitäis lähteä sovittelemaan puskuria keulalle risan ilmanohjaimien kanssa jonka jälkeen puskuri joutaaki maalaamolle.
                        Attached Files

                        Comment


                          #13
                          Ne katit on muuten 100 cellin kennoilla :)

                          Comment


                            #14
                            https://youtube.com/shorts/4HWhaxOCYEY
                            Puskuri kävi maalarin tarkistettavana ja muutamat halkeamat löytyi sekä ripojen kolot piti täytellä paremmin. Seuraava vaihe onki sit odotella että maalari pääsee takasi saikulta töihin.
                            Attached Files
                            Viimeksi muokannut okkim; 5.4.2021, 16:32.

                            Comment


                              #15
                              viikko sit tuli ilmoitusta että pitäis palailla pikku hiljaa töihin joten totesin että menee ens viikko että pakko saada auto kasaan ekana.

                              viime syksynä käytin aikkarilla autoa jarrudynossa ja kuskinpuolen käsijarru ei ottanut juuri yhtään. talvi paljasteli että mahdollinen ongelma saattaa olla käsijarruvaijereissa joten etsiminen käyntiin koska preFL vaijerit oli kiven alla ja spareto kykeni toimittamaan yhden. Seuraava pohtiminen alkoi että olisiko mahdollista FL vaijereiden sopivuus tuohon. konttailua autojen alla enkä nähnyt suoraa eroavaisuutta joten auditradilta R-loppunen vaijeri tilaukseen. alkuviikosta sain sit vihdoinki paikalleen ja eroavaisuus vaijereissa oli ainoastaan FL:n vaijerin suojana oleva folio.

                              odotellessa maalarin aloittamista tuli jatkettua viime syksynä kesken jäännyttä välijäähdyttimien asennusta. Ässän letkut ei sovi Risan välijäähyihin ja muunnospalikoiden saatavuus aika heikko joten tuttu alkoi touhuamaan valualumiinillä sopivia palikoita hommaan. Maanantaina ekat vedokset koesovitukseen jossa todettuna sopivuus hyväksi eli valaminen jatkui. Nyt sai passaamaan myös oikeat ilmanohjurin toisellekki puolelle koska aiemmin virkaa toimitti pellistä väsätty ohjain.

                              Jääratapäivien alla autoa pestessä paljastui takaovesta pieni ruostepilkka ja samalla kun puskuri meni maalaukseen hoidettiin myös oven kohtalo. pienet töppäilyt maskiverkon kanssa ja jouduin myös itse hiomahommiin pohjien osalta saaden erittäin hyvää oppia. pari iltaa touhuttiin ja eilettäin osat sai uuden maalin niskaan.

                              tänään sit osat tallille joten ensimmäisenä oven kasaaminen jotta auto voi tarvittaessa majailla ulkona ja koesovitus puskurille jossa tuliki vastustuksena ilmanohjaimien sopivuus tuohon eli joutui kokeilemaan ja irrottamaan puskuria sekä leikkaamaan ohjaimia. Kylmä rinki takalistossa jälkien takia. Huomenna hakea muutama klemmari ja sen jälkeen auto pitäis olla sisäpesua vaille valmis kesän rientoihin

                              HOX: jos vaihdattu preFL lokasuojat FL malliin niin vaihtoon menee puskurin sivukiinnikkeet jotka tulee lokasuojiin kiinni
                              Attached Files

                              Comment


                                #16
                                Vihdoinki sain auton kasaan. Pieniä kauneusvirheitä löytyy mutta ei vaikuta suorituskykyyn
                                Attached Files

                                Comment


                                  #17
                                  Kevään jäljiltä lähinnä ajettu sekä huollettu. Uus kierros jarrupaloja, öljyt, yms perushuoltoa sekä fiksausta

                                  perjantaina oli vuorossa siirtymä rollo-himos. Matka suoritui kohtuu dynaamisella ajolla välttäen suurimman osan ruuhkista tarpeeksi aikaisella lähdöllä.

                                  Muutokset viime kesään nähden tuntuivat toimivan siinä määrin että vauhti sekä pito kasvoi sen verran kovasti että etujarrupalat pölisi Kymiringin takasuoran jarrutuksiin. Päivän aikana ilmeni prötääminen 3500-4000 välillä täysahdoilla. Vcds:llä selvittelyä ja suoranaista vikaa ei ilmenny joten epäillys icm:n tai puolien suuntaan. Ongelma ei muuttunu kylmänä myöskään ja eilen tulppia vaihdellessa huomasin yhden puolan fyysisesti hajoneen. Samalla myös vaihtelin ferodon ds2500 eteen ja ensituntuma vaikuttaa kovin hyvältä mutta selvinnee ahvenistolla. Kierrosaika parani viime vuoteen verrattuna 2.46.xx vastaan 2.20.27(prötäävällä kierroksella) ja isoimmat muutokset renkaat ja softa viinalla.

                                  auto tuntuu muuten kovin hyvältä käteen mutta kova kuume iski kaksoiskonsonantin moottorille lauantaina himoksella
                                  Attached Files

                                  Comment


                                    #18
                                    Kesä meni taas. isoimmilta ongelmilta vältyttiin tälle kesää. Viinalle siirtymisen myötä ilmeni kytkinpommi lähdöissä luistamisena ja Ahveniston jälkeen alkoi sit jyristämään jostain syystä voimansiirto joten uus kytkin hakuseen eli sitähän pääsee irrottelemaan moottoria. samalla vois laitella konehuoneen kuntoon ja poistella turhia painoja sieltä. Kymillä alkoi olemaan vaikeuksia pysyä penkissä joten pistin vanhat penkit myyntiin ja kupit hakuseen. ostaja löytyi hyvin nopeasti kuten myös uusien myyjä joten kaupat lukkoon. Penkeiksi tuli BPS:n ht1 ja onhan nuo aika jämyt istua ja hieman ehkä näkyvyys sivuille rajoitettua. Jarrujen vaihto isompiin tulee myöski ajankohtaiseksi koska ei tuo B6 ässän setti vaan enää riitä.

                                    Ahvenistolle tuossa on nyt omille käsille riittävästi tehoa ja harmillisesti jäin tavoiteestani 1.35 ajasta vain 0.05 sek kun taas optimi olisi heilahtanu 1.34 aikaan eli ihan liikaa ajovirheitä. Kun ei vaan uskalla antaa mennä tarpeeksi pitkälle ennen jarrutusta niin ei uskalla.

                                    Attached Files

                                    Comment


                                      #19
                                      syksyllä tuli hommattua kytkimeksi the-tunerin setti vauhtipyörän kanssa ja kovasti odottelisi asennusta

                                      Nyt on sit sattunu ja tapahtunut oikein urakalla. Autohan lähti loppusyksystä seisontaan harrastevakuutuksen ehtojen takia ja alkutalvesta entisen työnantajan kanssa tuumailtiin että audia saattaisi tarvita vuokralle erääseen hommaan. No hommat sovittiin pitkien yhteydenottojen myötä. Eilen aamulla auto takas liikenteeseen ja nokka kohti Leviä jossa odotti ihan mielenkiintoinen projekti. Auto pelasi menomatkalla kuten kuuluuki eli kuskin suupielet oli yhtä hymyä. Eilinen päivä meni alustan säätämisessä ja odotteluun että alettaisiin testaamaan. Homma käyntiin ja kaikki oli tyytyväisiä ja loppuasiakas kiitteli kovasti auton vuokraamisesta.

                                      Tänään homma jatkui alkuperäisen suunnitelman merkeissä. Autoa lähdettiin testaamaan aluksi parkkipaikalla kuljettajan tutustuessa auton käyttäytymiseen josta sujuvasti siirryttiin vähän pidemmälle lenkille jonka jälkeen hyvällä palautteella autosta odottelemaan jatkoa.(oli muuten melkosta kyyditystä ja näkemystä mihin tuollainen oikeasti kykenee rattimiehen käsittelyssä)

                                      homma lähti käyntiin kuten loppuasiakas halusi(olisin ollut valmis tiettyihin riskeihin mutta ei niin ei). Tehtiin kuten halusivat ja hetken päästä alkoi radiopuhelimeen tulemaan informaatiota ”audi hajosi tänne” jonka jälkeen itse aloin pohtimaan kuumeisesti mitä tapahtui jolloin aloin hoitelemaan itseäni auton lähelle. No lopullisesti saatiin auto takaisin rinteestä alas ja tutkimisten jälkeen totesin että tälle päivälle auto ei ole tulossa kuntoon enkä todennäköisesti osiakaan saa ihan nopeasti.

                                      vauriot sattuivat hinauksen yhteydessä jota en alkujaankaan pitänyt ensimmäisenä vaihtoehtona(täsmennetään että autoa ei ole ajettu kiinni tms vaan ainoastaan hinattu jyrkkää rinnettä ylös). Joten tästä nyt lähtee ensimmäisenä keskustelut vakuutusyhtiön kanssa ja sen jälkeen askelmerkit kohti korjaamista.

                                      nopea tutkiminen pihalla kertoi vaurioina käytännössä kaiken mikä liittyy keulakehikkoon(syyläri, ilmastoinninkenno yms), umpiot, konepelti yms kaikkea pientä

                                      Ps. Vahinko on tapahtunut tekijän X toimesta ja sen ruotiminen ei ole nyt sellainen asia jota tarvitsee käydä läpi ja myöskään vakuutusyhtiöön liittyvä keskustelu on turhaa koska kyseessä on autoon otettu vastuuvakuutus joka korvaa kaiken vaurion eikä liity ns. Kaskovakuutuksiin tai liikennevakuutuksiin mitenkään. Vahinko ei ole sattunut minun tai auton vuokranneen tahon virheestä tai inhimillisestä erehdyksestä
                                      Attached Files
                                      Viimeksi muokannut jarskii-; 17.1.2022, 23:07.

                                      Comment


                                        #20
                                        Muutaman päivän päästä tulis 3kk täyteen kaikkea turhaa vääntöä ja nyt näyttäis tilanne siltä että auton parsiminen alkaa(tai no nyt se alko).

                                        Uutta osaa tässä välissä tullu hommattua pienellä riskillä ja taas toisaalta kun halvalla sai. Uus risan maski tuli ahw:lta mustan S4 takamerkin kanssa tilattua ihan varmuuden vuoksi kun oli saatavilla, keulakehikko tuli käytännössä puoli-ilmaiseksi ostettua myös. Runkoaisan pääty löytyi pörhöltä yllättäen kokonaisedulliseen 17€ hintaan joten en kehdannu enää kysellä käytettyä. Samalla tuli ostettua myös yks rullaava kori ilman moottoria josta alkujaan meinasin myydä johtosarjaa ja vesiruiskua lukuunottamatta kaiken pois. Voimansiirto jää varastoon kun selvisi että sisällä on jhm:n korjaussetti ja nykyisessä laatikossa on orggikset. Purkaessa koppaa myös selvisi että keulakenno on myös FL-mallia ja sisälsi laatikon jäähdyttimen sekä risan öljyjäähdyn kennon jossa oli kierteet myös tallella. Lisäksi akmotorsportin perän etukannake sekä xs-powerin putkisto(sisältää myös villat pöntöissä) ja iloisena yllätyksenä myös risan maskiki oli eli nyt mulla on kolme kun vanhanki saa ehjäksi kun okkimilta tulee kehys vaan siihen

                                        puskurit hitsailin tuossa joku aika takas kasaan. Toinen puskuri tuli ostettua varalta syksyllä jos käy jotain(halkeama yhdessä kohtaan) ja entinen puskuri oli loppupeleissä korjattavissa

                                        perjantaina auto tuli vietyä työpaikan pihalta tutun hallile kun isäukko totes että siellä sen aisan pää pitää vaihtaa koska kyseessä ei ole myyntifiksi. Samalla irrotin putkiston sekä vaihdoin perän kannakkeen kun odottelin että porukat tuo keulakehikon että saadaan aisanpää oikeaan asentoon täysin. Sitten vähän kemppiliimaa päälle ja avot. Tänään hain puuttuvia johtoja sekä muuta hilpettä kyytiin joten huomenna pitäis mennä jatkamaan
                                        Attached Files

                                        Comment


                                          #21
                                          Keula alkais oleen kutakuinki läjässä. Eilen kävin vetämässä puuttuvia johtoja paikoilleen, putkisto tuli askarrettua paikoilleen kun joutui vähän jatkamaan että sai muhvit kiinni kun tuosta oli supistukset pilkottu. Samalla myös meni vesiruiskun suuttimet paikalle. Tänään sit posti kuskas ehjän välijäähyn hanttarin puolelle jotta saa taas auton liikkumaan omin voimin. Nyt alkais oleen hommat siinä vaiheessa että tuolla vois jopa ajaa. Vesiruutan pumpulle pitäis keksiä paikkka sekä loksujen kiinnikkeen kehikkoon rakentaa uusiksi
                                          Attached Files

                                          Comment


                                            #22
                                            Vappu lähestyy ja hommat meni aika pahasti reisille aikataulujen kanssa. Konepellin logistiikka vähän vastusti ja onneksi sain järjestymään entisen työkaverin avulla. Maalari on täystyöllistetty joten menee ens viikkoon ennen kuin pääsee tekeen pohjia osille. Auto pitäis saada maakunnasta kaupunkiin joten pikafiksi puskurille ja tarrakilvet viikonlopuksi.

                                            ahtimet kun vaikuttais olevan loppunsa edellä joten tsättiryhmästä sattu löytymään frankenturbon huolletut ahtimet sopuhintaan. onnistuin rikkomaan konepellistä aerocatchin joten autoracingiltä sit tilaus vetämään ja samalla klikkasin ylätukivarsiin säädettävät puslat jotta saa camberit korjailtua paremmin radalle. Taas kerran isoa plussaa autoracingin toimitusnopeudesta, pari tuntia ja paketti oli postin hellässä huomassa.

                                            seuraavaksi olis sit vesiruiskun johdotus loppuun sekä yleistä siistimistä(toki maalaushommia myös)
                                            Attached Files

                                            Comment


                                              #23
                                              Jatketaan yksinpuhelua.

                                              vappuhan meni puuhakilvillä ajelessa. Teknisiä ongelmia ei ilmenny joten sen puolesta auto olisi ajokuntoisena. Keskiviikkona otin töissä auton halliin ja pudotin alusta lähemmäs kesäkorkoa ja samalla vaihtelin powerflexin camber-puslat eteen ja säädin kulmat. Etupään sain -2’00 ja takaa vain 1’00(taakse siis pitäis ostaa säädettävät tukivarret). Eilen nakkaisin puskurin maalaamolle ja maalari totes että tää on parempi kuin hän odotti. Tänään sit meni konepelti ja kun peilailtiin sitä niin hieman monttuja löyty pinnasta. Jos huomenna sais auron kasaan niin olis kyl hyvä.

                                              tilailin viime kuussa kesäksi michelin pilot sport cup2 ja kevyt 8-10viikkoa lupailtiin toimitusajaksi tehtaalta eli saa nähä ehtiikö edes pärnuun
                                              Attached Files

                                              Comment


                                                #24
                                                Eilen kun oottelin osia maalarilta niin tein vesiruiskun sähköt. Ohjaus toteutettu painekytkimellä josta lähtee ohjaus releelle sekä johto myös ahtopainemittarin valolle joten saa helpommin säädettyä tietyssä ahtopaineessa pumpun käynnistymään. Varmuuden varalta vedin releen kautta virrat pumpulle. Melkonen johtosekamelska siitä sitten tuli. Jompi kumpi aiempi omistaja oli asentanu kytkimen alalokeroon joten otin sen käyttöön vesiruiskun kytkennälle.

                                                Samalla purin ilmastoinnin osia pois. Kompuran camaan tuun jättämään paikalle tähän kokoonpanoon mut seuraavasti moottorista jää seki pois

                                                Maalarilla meni sen verran myöhään soitto jotta olin ehtiny kotiutumaan jälkikasvun kanssa joten osien haku jäi tälle päivää. Pikaisesti konepelti vaan paikalle ja äitienpäivää jatkamaan.
                                                Attached Files

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Aerocatchit asentelin paikalleen torstaina ja purin ilmastoinnin letkut pois, suoristelin välijäähyn, vilkun liittimen vaihdon sekä siistin vesiruiskun johdotukset. Loppujen lopuksi jäi umpioiden kiinnityksien korjaus ja puskurin laittaminen jäljelle jotka meinasin tänään tehä mut eilinen työtapaturma päätti että pidän 4viikon tauon. Ihan sinänsä kun tää ei olis koko kevään vastustanu korjaamista
                                                  Attached Files

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Vihdoinki sain takasi ajoon. Hieman pitää parsia pikku juttuja mut pääsääntöisesti valmis. Jostain kuuluu helinää mutta en käsitä mistä. Pohjapanssari myös laittaa kunnolla kiinni mut vaatii pienen taivuttelun että menee kunnolla paikalle.

                                                    renkaat kun saapuis niin sais ajaa kesän ratailut ja ahveniston(mikäli ahtimet pysyy elossa) jälkeen sit uhrautua bittijumalalle ja irroittaa kone. Vaihtopaketti paikalleen tuollaiseen ja toivoa että lähtee käyntiin jonka jälkeen mennään nykymuodin mukaan maxxeculle. Moottorihan on azr johon vaihettu veivit. Jotain osia joutuu vielä metsästämään.
                                                    Attached Files

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Tulihan sillä viikko ajeltua. Leimalla koitin käyttää. Tuulilasista tuli korjauskehotus kuten myös takavakaajan puslat(olis hyllyssä toki valmiina) ja sit hylky toisesta takaiskarista joka oli oksentanu ölpät.

                                                      syksyllä jo kyselin rautamolta huollon mahdollisuutta johon tuli vastaus tehtaalra ”sarja on vuodelta 2013 joten huoltoa ei enää saatavilla” no kyselyä huoltopuljuista niin bigem oli ensimmäinen joka vastasi että tekevät huoltoja ja joihinki on tiivisteet suoraan hyllyssä. Tolppa pakettiin ja hollolaan postissa. Torstaina tuli sit soittoa että varressa jälkiä jonka takia tiiviste hajonnu eli vaihtoehdot vesihionta tai uus varsi. Hetken mietittyä soitin takas että pistäkää sorvi pyörimään. Budjetti huollolle alle puolet uuden iskarin hinnasta eli ihan ok. Toki uusia tiivisteitä ei ollu joten tilasivat. Tällä viikolla pitäis olla valmis eli myös nopeaa toimintaa

                                                      renkaistaki vois huomenna kysellä

                                                      ps. Jäi kyl paskamaku suuhun tuosta kw:n toiminnasta. Hyvä alusta mut kilpailijoila toimii myös huolto
                                                      Attached Files

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Iskareiden huolto meni vähän reisille. Ainoa aihio joka bigemillä oli meni pieleen ja aikataulullisesta syystä vesihionnalla vanhalla varrella kasaan. Tässä hommassa tultiin rahallisesti vastaan eli huollon hinta putosi luvatusta ja myöhemmin hoitaa varren hinnalla huollon eli ihan hemmetin hyvä palvelu. Myöskin leima tuli iskaritestissä tasaisilla arvoilla

                                                        Leiman jälkeen alkoi ilmaantumaan prötäämistä jolle ei löytyny oikein järkevää selitystä koska aiemmin puolavika aiheutti vähän erilaista ääntä ja toimintaa. Useampaa eri vikapaikkaa diagnosoituna niin loppujen lopuksi päätin tehdä puolakonversion kun liittimiä lukuunottamatta kaikki muu sai lainattua azr:stä eli liittimet finjectorin kautta tilaukseen. Homma oli simppeli ja testiajo osoitti ongelman poistuneen totaallisesti.

                                                        Kymiring jäi välistä prötäämisen sekä renkaiden takia kun lupaukset toimitusajasta eivät pitäneet paikkaansa(tuntuis olevan micheliniltä enemmän sääntö kuin poikkeus). No renkaat tuli lopulta 2kk myöhässä mutta sopivasti ennen ahvenistoa ja samantien track connect järjestelmä tilaukseen. No hyvillä mielin kulmiensäädön jälkeen kohti hämeenlinnaa. Muutama kierros meni hyvin eamalla kun hain rengaspaineita kohdilleen. Sit nopeita kierroksia ja suolenkillä(tarun mutkan jälkeinen vasen) joka kerta nykäsi joka sit paheni ja alkoi esiintymään useammin vasemmalle kääntyviin mutkiin. No vikaa haettiin mut jotenki kävi eniten järkeen että joku olisi löysällä. Mitään ei löytyny ja ongelma paheni että alkoi käymään laihalla joten suodatin vaihtoon joka ei tuonu lohdustusta jotenka seuraavaksi katse pumppuun joten leikki jäi siihen.

                                                        pari viikkoa tässä motivaatiota keräten ja painoin tilaukseen AEM 400lph pumpun. Alkujaan mietin releyttää pumpun varmistaakseni mahdollisimman pienen jännitehäviön. No meinasin päästä taas helpolla mutta kattelin tarkemmin pumpun kantta jonka väri oli muuttunu pumpun virtaliittimissä joten pora käteen ja kierretangoilla virtaliittimet pumpun johdoilla ja rele vararengaskoteloon josta sitten akulta suora virta. Herätettä ohjaa alkuperäiset pumpun virrat. Auto käyntiim ja koeajolle(harvoin jännittäny yhtä paljon). Muutama kunnon veto ja seokset pysy kurissa vaikka anto mennä kaasu pohjassa punarajalle. Remontti siis onnistui ja 044 bosch saa siirtyä hautaan.

                                                        Se oli sit tämmönen kesä tällä kertaa. Seuraavaksi pitäis aloittaa koneen irroituksella kun kaikki muu pelaisi
                                                        Attached Files

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Hetki on viime kerrasta vierähtäny. Talvi meni ajettua ja taas vaihteeksi murjoin etupuskurin jääratapäivillä. Myöskin takapuskuri otti osumaa kun oottelin liikennevaloissa vihreiden vaihtumista ja takana tulevat otti keskenään yhteen ja lopputuloksena olin kolmas pyörä tässä keisissä. Jotta suora täyttyy niin parkkipaikalla vielä kaiken lisäksi naapuriautosta oli hakattu viikon aikana kylki lommoille ja skraaduille. No vakuutusyhtiön mielestä kaikki jäljet eivät voi olla kyseisen tekijän jälkiä eli laput vetämään tieliikennevahinkolautakuntaan. Kovan onnen autohan tämä nähtävästi on.

                                                          auto ollu kesästä lähtien seisonnassa oottaen motivaatiota ja nyt tuli infoa että moottori pitäisi saada varastosta pois tilanpuutteen vuoksi eli se piti käydä noutamassa pois ja viedä kotitalliin. Tarkemmin kun tutkin konetta niin ei tuossa nyt mahdoton homma ole kasata keulalle nostettavaksi ja osatki on aika pitkälle tullu haalittua sen muutaman vuoden aikana. Huomenna pitäis alkaa puhdistamaan pölyjä pois.
                                                          Attached Files

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Joko nyt tulee Maxxecu? Ja paljonko on tarkoitus ottaa tehoja?

                                                            Onko korityöt jo tehty?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X