Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Artun Ässänelonen "USF"

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Artun Ässänelonen "USF"

    Vähänpä mietteissä oli alkaisinko tekemään tänne projekti kertomusta S4:sta mutta laitellaan. Projekti tulee olemaan varmasti pitkässä kuusessa sisältäen huolia, murheita sekä turhia toiveita ja monesti menee viikkoja/kuukausia että mitään tehdään tai päivitellään.

    Mutta lähdetäänpäs tarinan tielle miten tähän päädyttiin.
    Vuosi 2018 Lokakuussa aloin neliveto Audeja katselemaan nettiautosta ihan perus 1,8turboa ja vapareita kun ei nelikkoa ole käytössä ollut ja tuollaisen 2000vm accordin 1,8 tilalle jokin parempi oli saatava vaikka tämäkin kopioitu ulkokuoreltaan r-typeksi, mutta sielu puuttui(avokilla käytössä). Sekä talvet kun meillä lumisia. Ei hinnat oikein miellyttäneet siinä suhteessa mitä olin tottunut niillä hinnoilla saamaan. Noh tulihan siinä räsät ja ässät katsottua sitten samaan kiiman, viimeksi olin katsonut vuonna 2014 kun tuollaisen sr20det koneella varusten s13 200sx(+400hv/+500Nm) josta muistot vuodelta 2012 piinasivat mieltä edelleen. Tilalle halutti ripeää kulkinetta. Noh hinnat pyörivät siellä +10Ke silloin. Nooh siinähän silmään iski Audi S4 jonka rekisterikilven kirjaimet ovat USF. Tällä välin ajelin itse työ ajoja yms tuollaisella v40 volvolla 2,0t vm 99. Myynti ilmoituksessa luki että vaihdetaan 500-1000e käyttöautoon kun ei niin auto tarpeellinen. Hintakin oli puolestaan puhuva samaa luokkaa näiden 1,8turbojen kanssa ja kilometrit 218tkm ja päätin että saanhan tuosta kyllä vielä vähän poies ja volvon sinne vaihtoon. Siinäpä kiireen vilkkaa googleen audi s4 kokemuksia ja suoraan linkistä foorumille. Paljastui että onhan nämä vehkeitä. En kuitenkaan lannistunut vaan pari iltaa mietin soittoa myyjälle siinä määrin että otanko itselleni uuden projektin koska tallissa odotteli koritöitä vaativa bmw 328 e36 touring vm 98 jonka olen omistanut vuodesta 2014 jota rakentelen edelleen(levikettä pullistuksia yms tekniikaan jotain kivaa). No soitto myyjälle, kun olin todennut itselleni että kiireettä laittamallahan näiden kans selviää ja laukallehan sulla Arttu taas lähti muutenki, ku menit sinne osastolle kahtelee. Ei muuta ku autoa kahtomaan loppuviikosta ja kaupat tuli. Audi tuli ja Volvo lähti ja niin seuraavana päivänä myös Honda ja eiku avokille kulkinetta ehtimään. Tässä kohtaa selvinnee se minkä takia projektista tulee pitkä piimäinen ja hidas. Töissä käytävä, perhe elämä sekä taloon saapui 2/2019 vielä Mondeo st220 stw vm 06(avokille ja perheautoksi) joka myöskin antaa automiehelle mieluisia laittamisen haluja koriltaan ja tekniikaltaan. Eikä siinä vielä kaikki. 9/2019 sain lunastettua isoisältäni jääneen, 20vuotta haluamani Ford 17m s2000 piilofarmari vm70 johon on myös kaikenlaista laittamisen halua.

    Mutta tämän enempää löpisemättä Audiin.
    Audi S4 Vm 98 auto tuotu Sveitsistä Suomeen 2014
    Auto täysin vakio pakosarjoja myöten, uskomatonta:D paitsi säädettävä alustasarja ja ecu jonka päiväys 3/99 joka aiheuttanut ihmetystä. Siniset puolinahat. Tällä hetkellä mittarissa 236tkm. Siistikuntoinen, perusruosteen alut ja osa jo hoidettu. Osto hetkellä apparinpuolen turbo jo kilisi hukkaportista, molemmat turbot alkaa olee vaihtokunnossa sekä pakosarjat.

    Suunnitelmat:
    Hyllyssä
    K04 hybridit
    Tiivistesarja koneeseen
    Jakopäänhilppeet
    Pakosarjat
    Uudemmanmallin venakopat
    Tfsi puolakonversiovehkeet
    Rs4 maf
    Alustava ecu jossa 1000cc suuttimet, Rs4 maf jotain kanttakin mutta tämä lähinnä että mahdollisesti jo valmiilla osilla pääsee säätöön ajamalla.
    Aftermarket Imusarja
    Isompi kaasuläppä
    Deepeet ja putkisto
    Imuputket ja Bipipet
    Silikoniset vesiletkut
    Kytkin ja vauhtipyörä

    Hankinta listalla
    Välijäähyt
    Veivit
    Nokat/valmiit kannet
    Suuttimet
    Laakerit
    Laajakaistaa yms
    jne.

    Turhat toiveet ajatukset jota voisi lähteä rakentamaan tai kokeilemaan
    Mahdollisesti Maf painepuolelle
    -miinuksia ainakin että ei juuri ilmoittele ahtovuodoista
    -plussia voisi rakentaa custom imuputket molemmille turboille omansa
    Tuplamaf
    -miinuksia ainakin oma homma saadaa pelaamaan tietenki
    -plussia taas vähän vapaampaa rakentelua
    Tuoda välijäähyt ihan keulalle puskuriin melkein kiinni molemminpuolin näkyvästi rakentaa omat custom putket/ ilmanohjaimet niille taakse jne
    Ilmajäähdytystä lisätä puskurin kautta erinäisiä kanavilla konehuoneeseen ja ilmanottoon
    konepellinkautta ilmajäähdytystä puolille ja imusarjalle vielä erikseen.
    Kaikenlaista muuta holtitonta ajatusta. Joka on erilaista mitä yleensä on visuaalisesti näissä.
    Ja muuta läpikäyntiä/huoltoa.

    Tehotavoitteita autolle ei sen kummenin ole koska aion ajella tällä kesät talvet niin kuin tähänki asti, mutta reserviä oltava jos jano iskeekin. Mut jos ny kuiten yli 400hv/500nm.
    Viimeksi muokannut ArdeM; 13.10.2020, 18:01.

    #2
    Tämänhetkiset lähtökohta kuvat.

    Comment


      #3
      Tänään tuli pitkästä aikaa talliin kehdattua/ehdittyä kunnon duunirypeämän jälkeen. Katsastukselle muutamaa hommaa tarkoitus tehdä. Päivän suunnitelmat. Konepellin kaasujousi vaihtaa, onnistunut. Ajovalojen pesurin suuttimet uusia, jonninjoutava homma kyllä puskuri irrotella oikein jne, onnistunut. Tuulilasin pesurinpumppu vaihtaa, onnistunut. Etusivuvilkut vaihdella ku toiseen kivi lentäny ja omistuksen aikana aina kosteutta keränny, nietu onnistunut. Abs anturit vaihtaa taakse molemmat, nietu onnistunut. Etuvetarin sisempi nivel vaihtaa kun ei edellisellä rasvauksella puhdistuksella enempää kun 6kk rutisematta oli, nietu onnistunut. Pressurepipet tyhjentää öljystä, 4000km 4dl öljyä, ahtimet puhaltaa muutakin kuin ilmaa, onnistunut. Venttiilikopan tiivisteitä vaihdella mielettömän öljyvuodon vähentämiseksi, nietu onnistunut.

      Asiat sujuivat hienosti onnistuneiden kohteiden osalta. Kunnes siirryin auton takapäähän antureita vaihtamaan. Tiedossa oli että abs anturit on jumissa joten muuta kuin kaikki auki että pääsee poraamaan/pieksämään vanhan anturin pois autossa paikallaan. Nooh eipä siinä tukivarsien pultit jumalattoman lujassa ei mutterimopolla millään auki, parhain saavutus ylätukivarren pultti/mutteri yhdistelmä lattiaa vasten pultin puolelle 80cm jatko, vääntö mutterin puolelta 2,5m jatkoräikän liikkellä narahdukset vaikka rasvat ollu mutterin matkalla välissä jo tovin aikaa:D

      Tuumasinpa että tukivarsi paketti ois kyl ollu jees hommata samalla kerta näin taas. 2,5h kaikki auki toiselta puolen. 30min vanha abs anturi taiottu irti. Paketista uutta jota ei sen koommin tietenkään tarkistettu kun se tuli. Vääräpä oli:D Alko jo naurattaa kylläpä tuli prosessi. Nooh kaikki irrotetut osat ja tukivarret takas kiinni puskuria vilkkuja lukuunottamatta jne pakettiin. Auto tallista ulos ja Bmw takas sisään kun vettä alkoi sataa ja siinäkään takalasit paikallaan. Muut hommat nietu onnistuneet jäi tekemättä kun olivat vasta listalla näiden anturien jälkeen kun mielenkiinto ei enää kaiken kaikkiaan kuuden tunnin jälkeen riittänyt taisteluun vanhaa vastaan sen pidemmälle.
      Viimeksi muokannut okkim; 23.8.2020, 09:30. Perustelu: Siivosin rivityksiä.

      Comment


        #4
        Päivän tarkoituksena oli näin Lauantaina alkaa leimaremppaa jatkamaan, mutta aamusta mieli muuttui kun putkisto tuli alkuviikosta ja alkoi kuumottelemaan joten pakkohan se oli alkaa vääntää paikalleen catbackin osalta jo. Ja vielä piha asennuksena kun jaksanut kuiten alkaa säätämään Audia montulle

        Yllättävän hyvin catback paikoilleen meni vaikka taattua xs power laatua olikin. Pieniä muutoksia, vääntämisiä kääntämisiä, liukkaria ja lämpöä. Ei kuitenkaan niin paha kuin yhdessä asennus videossa jonka kyseisestä putkesta näin. Siellä pojilla heitti liitososat melkein puolen putken verran, kun itsellä vain onneksi 4mm että hankasi vastaan. Alkuperäiseen putkistoon asettui taisteluitta. Vielä joutunee kiinnikepisteitä säätämään ja putkea hieman nostaa kun jäi alas lötköttämään ja putkenpäät jotenni syvälle puskuriin, liekkö nuo saa ulospäin vedettyä. Äänimaailma kiinnosti enemmän niin sai jäädä nyt noin alkuun ja tältä päivää:D Taisteltua sain tuon kanssa kuitenkin nelisen tuntia kaikkiaan.

        Äänet kohtuulliset ainakin vielä, kun onhan tuolla vielä alkuperäiset deepeet ja katit paikallaan sekä ainoa vaimennin ainakaan eka startilla vielä itseään tyhjännyt. Toki tyhjäkäynnillä aavistuksen kovat omaan makuun verrattaen esim simonsin catbackiin joka st220 on paikallaan.

        Comment


          #5
          Eilettäin yllättäen taas Lauantaina tuli hieman jatkettua leimaremppaa. Toki todellinen katsastus ajankohta venähti yli joten ajossa tämän ei tarvitse olla taaskaan. Hieman kyrsii kuiten että ei kehdannut ja osiltaan kerennyt ajoaikaa hakea.

          Sen verran hommaa jatkettiin että abs anturit taakse vaihdeltiin molemminpuolin kun oikeat saatiin. Venttiilikopat purettu irti sekä vetari, konehuone pesty ja todettu että nyt jostain tulee jäähdytinnestettä tallin lattialle ilmeisesti alavesiletkusta. Hulluja ajatuksia siinä purkaessa että nostopaikkoja katselin että samalla vaivalla alkaisi jo koneen käyttämään pois. Itse intoa toppuutteli kuiten että olisi kyllä hyvä olla tarvittavat vehkeet kaikki valmiina näin eka nostolle.

          Alkuviikon illat sekä Sunnuntai joka piti tallissa olla touhuamassa tullutkin selailtua puuttuvia osia jota nyt tuohon k04 swappiin muutenkin tarvii ja ajattelin samalla laitella. Imuputket ahtimelle löytyi. Bibipet löytyi. Er välijäähyjä tuohon jo tilailin vaan sielläpä päässä omat ongelmansa oli ilmanohjaimien kanssa että niitä ei saa joten en laittanut tilaukseen vielä. Kytkin vaihtipyörä paketteja, jäi vielä auki tämä(luultavasti speediltä jos löytyy vielä).

          Ahdistuksen paikkoja aiheuttaa tämä Beeviis Ässä monenkin asian suhteen näiden tarvikkeiden hommaamisien kanssa kun alkavat olla kiven alla ja monestakin valmistus lopetettu:D Liekkö vielä tämäkin välimalli että eipä kaikki käykään kun monesti vuosimallit ilmoitettu 2000 alkavana näissä aftermarket osissa.

          Comment


            #6
            Viikolla pientä hommaa suoriteltu. Uudet putkenpäät että saa ulommas puskurista ja aavistuksen isommat että sopii omaan silmään ehkä paremmin tulivat marteliukselta paikanpäälle ja samalla db killerit että äänet vähän tasottuu. Niitä katseltiin ja soviteltiin mutta ei vielä kuvattu.

            Jäähyneste vuoto tosiaan paljastui konehuoneen pesun jälkeen alavesiletkusta jäähdyttimen puolella. Siellä aikasemmin oli paakkuuntunu nöösi jäähdytinnestettä liittimen etupuolella ja pesun jälkeen irtos niin alkoi vuotamaan nyt taas tukossa ja nöösi kertyny siihen uudestaan. Ihme homma.

            Tänään näin Lauantaina isompia tullu tehtyä ku tytärin kanssa laatuaikaa vietin kun mamma oli töissä. Pientä keksin siinä Ryhmä Haukun seassa iltapäivällä kuitenkin. Nappasin rikkinäisen ajovalopesurin suojan käteen kun niitä tahdo löytyä mistään ja juuri tarjolla olisi ollut mutta tarjottavassakin oli juurikin oikean puolen läpä kiinnityskynsi rikki. Siitäpä motivaatio sitten että yritetään ny korjata mutta pidetään piikki auki foorumin osto puolella kuiten vaikka ehjä tulikin tähän hätään mutta ei kaunis.

            Ongelmia tuotti tuo materiaali mistä aloin kiinnityskynttä väsää kun oli pehmeämpää tosiaan kuin tuo itse suojanmuovi ja lämpötaso "muovihitsaukselle" materiaaleille eri, mutta pääasia ulkokuoreen ei vahinkoa tullut ja kasassa pysyy vaikka miten vääntelin ja kääntelin.

            Huomenna jos lisää pääsis tekeen.

            Comment


              #7
              No niin. Auto vihdoin saatu katsastettua tälle päivälle. Siitäkin selvittiin hienosti ilman sen kummempia kehuja ja sen kummempia merkintöjä. Menihän tuossa kaikkiaan melkein pari kuukautta kun aina jotain muuta kehkeyty tai kehtaamista ollut päivien päätteeksi.

              Seuraava etappi ois hetki ajaa ja sitten talvitassua alle, sekin tosin näyttäisi olevan ajankohtainen säätiedotuksen ja ennusteen mukaan huomenna.

              Konekin olisi mahdollisesti tarkoitus nypätä keulalta vielä tämän vuoden puolella. Sen verta ahdistaa hukkaportin kilinä kun muuten nyt mukavat murinat ja muuta ylimääräistä rutinaa kuulu. Paitsi että täys linkussa kuulostaisi vaimea rusahdus yhdestä etu-ulkovetonivelestä kuuluvan.

              Comment


                #8
                Pieni harrastelu aamupäivä pidetty renkaan vaihdon merkeissä. Vaan intoutu vielä alustaa hieromaan keulalta takasi alemmas kun tuli ennen katsastusta nostettua liikaa paremman silmään istuvuuden vuoksi rengas/kaari osalta nyt tasainen väli joka nurkassa. Sisusta tuli siistittyä ja imureerattua lisäksi. Viimenen "kesäpesu" suoritettua hienossa säässä. Sama homma Mondeolle mutta siinä ei alustaa auta hieroa niin vaihdoin öljyt vielä siihen.

                Illan päälle penari pelastaa vielä talliin kun saanut lötköttää jo puolitoista kuukautta ulkosalla pressun alla.

                Passaa lähteä taisteluun talvea vastaan kun löytyi alkusyksystä foorumin kauppapaikalta sopiva vannesarja renkaineen ja tuumaa isommat kuin auton mukana tulleet. Katsotaan mitä tänä talvena särkyy. Viime talven saldo. Pyyhkijöiden vivusto, puskurin ylemmät ritilät irtosi, ajovalonpesurin suutin ja suojamuovi hajosi, tuulilasinpesupumppu nämä jäästä ja lumesta johtuvia kaikki oikeastaan. Loppuunsa aika vähällä selvisi.

                Ajovalon laseillekin olis tarve tehdä jotain kun aikasemmin vaikuttivat priimoilta kun vilkun lasit oli sumeat mutta eipä ole enää.

                Comment


                  #9
                  Projektia laiteltu taas käyntiin. Päivän aikana porsasteltiin ja nysväydyttiin. Sen verta saatiin purettua että johtosarja irroiteltua ja keulan osat pois. Päivä meni näin ekalla kerralla kiirehtimättä tuohon pisteeseen. Huomenna jatkaa vetareista, vaihdevivustosta, kardaanista yms jos se kone illasta olisi jo pois nypätty sitten.

                  Pahaltahan tuolla ei loppuunsa näyttänyt muuten ku öljyssä joka paikka. Kyllä tuosta joskus varmasti kone on pois käytetty pakosarjojen osalta, jos ei jopa vaihdettukin jo alkutaipaleella. Ecu kuiten vaihdettu tuoreempaan kun tässä ollut käyttöönotto 6/98. Sen verran vilasin vielä papereita että ensimmäinen huoltokirja merkintä 25tkm vuonna 2003.

                  Comment


                    #10
                    Hohhoi päivä tolskattu taas tallissa. Konetta ei vielä alettu nostamaan kun vastoinkäymisiä riitti kardaanin pulttien kanssa. Hävyttömän lujassa olivat. Punaista kierrelukitettakin kaveriksi lyöty. Kolmesta jäi vain kanta hylsyyn ku menivät poikki, kaks sai kuitenni nysvättyä piheillä poies ku kerkesivät pyörähtää auki sen verran. Yks lähti normaalisti ja kahdelle perus 45 torxia moskalla avarruksen jälkeen perään ja auki.

                    Onneksi muut hommat tuli tehtyä ensin niin ihan fiilikset menny tästä päivästä:D

                    Kardaanintukilaakerikin oli vaihdettu näköjään joskus. Toki pehmeeltä jo tuntu niin semmonen jo ainaki hyllyyn hommata.

                    Comment


                      #11
                      On fyysistä hommaa. Kolmas päivä ja roppi kipeenä repimisestä ja vääntämisestä. Rankempaa taas ku oikeissa töissä:D Vaan onpahan saatu mölli roikkumaan ja pois paikoiltaan. Vaan ainahan se hirveä siivo ja sotku homma.

                      Ekaa kertaa tuli napattua kone pois autosta että auto on tuolla montun päällä eikä vaan keula tallissa ja takapää ulkona.
                      Hyvin toimi ku sai auto olla koko ajan renkaillaan nii tarvinu murehtia pukeilta tipahtamista, välillä tunkilla nosteli sivuilta ku tarvis oli ja laski takas alas.

                      Purkasin vielä laatikon irti, deepeet ja loput imuputket että pääsi ahtimille pyörittelee ja kahtelee mitä siellä näkyy.
                      Eipä tuolla isoja vaurioita ollut siivekkeissä mutta välystä pitkittäin ja sivuttain. Toisen ahtimen imusiipeä piti siirtää keskelle sormin että pyöri kun makasi niin koteloa vasten. Ilmankos öljyä läpi puskevat.

                      Seuraavaksi alkaa puhdistelee osat ja uusia paikoilleen. Jakopää tehdä. Tällä kertaa tässä projektissa genrenä on tuo jakopää, ahtimet vaihtaa, pakosarjat vaihtaa tai katsoo nuo nyt ensin meniskö vanhat, isommat deepeet samalla uusia letkut joita saa muuten kone paikallaan järkevästi ja kytkin. Eli menee "parannus" huoltona. Ei aleta sen isommin vielä virittelemään.

                      Comment


                        #12
                        Aamupäivän aikana tuli kone pukille laiteltua ja alettua purkamaan putsaamista varten. Löytyhän sieltä sitten ongelman aiheuttajiakin.

                        N75 venttiilille tulevista letkuista jotka tulee ahtimen koteloista metalliputkella ja kumiputkella muoviseen T-haaraan. Tämä T- haarasta lähtevä ykittäinen silikoni letku oli haljennut klemmarin juuresta. Toiselta ahtimelta oli mennyt poikki tuo metallipää melko ovelasti kun tuon pääsee alapuolelta näkee mut näytti ehjältä ku sellaista ongelmaa etsin jo alkutaipaleilta lähtien tämän kanssa kun 1 ja kakkonen antaa vetää mut kolmosella neljän tonnin paikkeilla puutu ja nelosella taas anto ahtoja kunnes kuormaa enemmän ja taas meno pois. Naurattamaan alko jo ku olin painosanalla alkanut ajattelemaan että kuuluu noiden ahtimien luonteeseen:D:D

                        Alkujaan olivat kyllä ehjät nuokin ostaessa autoa mutta autoon tottui ja unohtui ne ensi fiilikset miltä sen pitäis tuntua.
                        Viimeksi muokannut ArdeM; 31.12.2020, 21:29.

                        Comment


                          #13
                          Tänään aamupäivä meni tiskatessa irtoa osia öljymöhnästä mitä tulee vielä käyttöön ja lohkoa hinkutellessa puhtaaksi yms.

                          Pakosarjojen irrottelussa meni kaikki nappiin kun yksikään pinnapultti ei lähteny matkassa eikä mennyt poikki. Hyvillä mielin siinä siistin tallia välissä ja ajattelin lopetella kuviin mutta hairahdin siinä alkamaan kuiten vielä jakopäätä purkamaan esille. Se oli virhe ja fiilikset meni kuvien ottamiseenkin.

                          Siihen asti meni hienosti kun ohjaustehostimen pumpun hihnapyörän sai pois ja nokkien edessä olevat muovit.
                          Seuraavaksi flektin hihnapyörän irroitukseen. Kolme kuusiokolo pulttia siinä alkoi jo ahdistamaan heti kun näin että edellisellä tekijällä on jo hylsy muljahtanut kahdessa kannassa mutta saanut auki. Siitä huolimatta lyöty vanhoilla kasaan:D ja huolella saatukkin. Toinen perhana vielä siellä hihnapyörän alareunassa ja siitä kolosta mitään kunnollista välinettä saa sopimaan. Nooh yhden sain auki ja homma jäi siihen odottamaan huomiseen kärsivällisyyttä ja jotain vehkeitä jolla loput aukaistaan.

                          Kyllä osaa olla nuo kuusiokolot tympeitä että oikein mieltä painaa kun näkee että joku on semmosella taas kiinni. Varsinki tuo kutoskoko tuntuu olevan yks perkele:D niiden perässä tahtoo olla pitkää tiheetä kierrettä.

                          Comment


                            #14
                            Kylläpä sieltä vihdoin saatu tarpeelliset auki ja puhtaaksi. Pääsi jo kasaus hommiin. Paikalleen laiteltiin vesipumppu, uus termostaatti ja jakopäänosat.

                            Olihan tuolla joko jako pompannu tai edelliskerran asentaessa menny jako hampaan pieleen. Iski jo kauhu että nyt on väärät vehkeet taas hommattu ku ei lukitustappi sopinu paikalleen vaikka nokat lukittu raudalla ja pyöräytit tapin kohdalleen niin nokkia saanu. Vaan selvittiin ku kateltiin edellisten merkit että eihän ne kohdillaan ole.

                            Comment


                              #15
                              Kai vapautit nokkapyörät nokista ennen raudan paikoilleenlaittoa?

                              Comment


                                #16
                                Joo tuli irroitettua kun huomasin että ei mene paikoilleen ennen kuin jaon saa kohdalleen että alamerkki kohdallaan. Testinä ennen purkamista kokeilin onko jako kohdallaan.
                                Viimeksi muokannut ArdeM; 3.1.2021, 08:26.

                                Comment


                                  #17
                                  Ei jakopään tekemisellä tarvi liitua yhtään mihinkään. Ei niitä edellisten spedejen vanhoja merkkejä kannata paljon tuijotella kun ne ei kuitenkaan ikinä pidä paikkaansa. Ne on joku kyläseppä sinne piirrelly edellisellä kerralla kun ei oo ollu tota ajoitusrautaa.

                                  Comment


                                    #18
                                    Ei tarvitsekaan enkä niitä uudestaan kasatessa katsellut. Vertailin vain onko jako sattunut edellisellä asentajalla jos vaikka työkaluja ei ollut kun näin että merkkejä tehty. Kuvathan ovat siitä vaiheesta ennen kuin jakopää alettu aukaisemaan ja tekemään uusiksi jolloin jako heitti.
                                    Viimeksi muokannut ArdeM; 3.1.2021, 11:21.

                                    Comment


                                      #19
                                      Ahtimien sovittelua ollu kaksilla eri pakosarjoilla. Noilla aftermarketeilla sais putkea ennen ahdinta vähän kauemmaksi tuosta takapäästä ja ahdin laskeutuisi vähän alemmas johtuen tuosta paksummasta laipasta. Noista nyt missään oo oikein löytyny kokemuksia tämän koneen kyljessä kestoltaan ja eivät ole oikeata "rautaa" kuitenkaan. Direnzan merkkiset S3 koneessa kestäneet ihan ok portattuna kuulemma mutta ovat siinä kollektoriltaan eri malliset. Tekis mieli kyllä testaa noita bee vitosessa:D Kuinka herkästi nuo "paska" sarjat halkeaa sitten? Ihan normaali käytössä vai vaatineeko kuiten kunnon rasitusta?
                                      Attached Files
                                      Viimeksi muokannut Killeri; 3.1.2021, 16:21. Perustelu: Viestit yhdistetty.

                                      Comment


                                        #20
                                        Nooh aika näyttää pakosarjojen kohtalon. Moottori lyötiin kansaan direnzoilla ja lämpökääreillä. Ahtimiksi rs4 oem jotka finturbo muokannu ja huoltanu. Specsejä en muista kirveelläkään kun vuosi aikaa reilu kun nämä ensimmäisenä osana ostin. Vaan liekkö samat ku muissaki yleensä. Samalla vaihdettiin vesiletkut silikoonisiin ja ahtoletkut kans. Alipaineletkuja vedeltiin silikooniletkulla mitä tarvi ja kehtasi. Ahtimien ulostulot meni vanhoilla putkilla, sisäänmenot valittiin laadukasta xs-poweria ja muokkaamaan niitä vähän joutui että sai kiinnikkeisiin ja sopimaan yms. Venttiili kopat käytin auki vaikka vasta tuli tehtyä mutta lyötiin uudet tiivisteet ja kansien takaosaan uudet kumitulpat kun molemmat näytti hikoilevan. Moottori nostettiin kiikkuun roikkumaan ja kiristeltiin vielä vauhtipyörä kiinni. Egr anturit laitettiin paikalleen, joutui antureille tekemään hieman spaceria väliin kun jäi väljäksi noissa pakosarjoissa kun ei saanut tarpeeksi kiristettyä.

                                        Kylläpä tuossa aikaa saapi kulumaan kun nypertämään alkaa ja jos vähänkään joutuu mulkkailemaan. Vaan mukavaahan se vielä on kun ns omasta toimesta harrastaa:D

                                        Comment


                                          #21
                                          Audia niputeltu aamusta iltaan kahtea päivänä peräkkäin. Joutusammin kasaaminen tuntuu menevän ku purku.

                                          Alkuun tietenki tuossa purkua sillon alotellessa kaikki näytti niin ahtaalta ja sekamelskalta kun aikasemmin mitään oikein ollu irti käyttäny tuosta vaan ihan yksinkertainenhan tuo lopulta on kun järjestäin menee.

                                          Jäähdytinesteitä hörppäsi kuutisen litraa jo itekseen sisuksiin ilman käynnistämisiä eikä mistään ulos vielä oo tullu. Ja öljytkin pysyi sisällä kun sen verran startilla pyörittelin että lähtee öljyt kiertää. Kommelluksena sen verran kävi että laitehihnan kiristin unohtu laittaa kun oli jääny pahvilaatikon alle piiloon vaan saihan tuon kohtuudella ku oli keula vielä huoltoasennossa. Ja tulihan tuonne lohkolämppärin johto vedeltyä eri paikasta ja haara laiteltua jos innostuu vielä sisälle pätkän vetämään lämmitintä varten ja muutenkin johdotukset järjesteltyä siistimmin.

                                          Huomiselle jäi vielä loput nesteet hakkee ja öljynsuodatin. Vetarit, kardaani, vaihdekeppi, muovit, kumit konehuoneen ympärille ja putkisto.

                                          Comment


                                            #22
                                            No niinhän siinä kävi että ei Audia ajoon saatu. Päästiin vähän ääniä kuiten kuulemaan. Viimeisenä hommana putkistoa asentamaan. Downpipeltä lähtevät putket 30cm liian pitkät siihen liitososat niin alettiin olla 50cm liian pitkänä jo. No siinähän sitä kuutisen tuntia niin että meni seuraavalle vuorokaudelle leikattiin, liimattiin ja askarreltiin, yritettiin paskasta tehdä priimaa vaan kyllä tuli otus koko halvatun putkesta:D mutta ajaa asiansa siihen asti kun tuonne katit hommataan ja tehdään sit paremmin.

                                            Kätevä se on tuo Kiinalainen tekemään vaan niillä tuntuu olevan erikoismalleja siellä ajossa. Putkisto oli ilmeisesti Limusiini malliseen alunperin.

                                            Comment


                                              #23
                                              Kyllä ne putket on samanlaiset sedanissa ja avantissa. Onko sulla XS-powerin (tai vastaava) putki?

                                              Comment


                                                #24
                                                Niin on sama putki vaan kiinassa erikoismalleja, heh heh:D
                                                xs poweriahan tuo. Vaan tälle aamulle auto saatiin ajoon ja testiin. Tuntus aika viriältä aikasempaan verrattuna. Pitänee ajella hetki ja paineistaa että löytyykö ahtovuotoja. Tuntuis ehkä tai sit alkaa ecu rajoittaa jo menoa kun 3500rpm mennään. Eipä tuolla nyt hirveesti uskalla polkasta edes että ei vaan satu mitään ku säädöissä ole noille ahtimille.

                                                Kannattaisko tuota optimoida vähän jo vai ajelisko rauhassa ja keväällä sitten vasta säätöön suuttimien ja maffin kanssa?

                                                Comment


                                                  #25
                                                  40km jälkeen tuli kateltua vikakoodeja että onko niitä. Olihan tuolta kaasuläpältä tullu liian matalaa ja liian korkeaa jännitettä. Tuli kyllä adaptoitua tuo kaasuläppä mutta liekkö olisi silti heti alkuun vikakoodit pitäny kahtoo ja nollata. Alkoi toimimaan paremmin kyllä poistojen jälkeen ja adaptoinnin tein varuille uusiksi. Ahtopainesolenoidi valitteli liian matalaa jännitettä tai yhteyttä tätäkään ei ilmenny uudestaan enää poiston jälkeen, liekkö tuoki jo aikasemmasta kahtomisen puutteesta. Ahtovuotoa tai yliahtoahan se sanoo valitteli myös vaan sitäkään ei enää poistojen jälkeen siksi vissiin rajotteli 3500rpm. En kyllä ole polkassu tosissaan:D

                                                  Ajoa saatu kaikkiaan 150km remontin jälkeen ja kaikki nesteet pysyny sisällä, lämpösuojanarujen käry alkaa hälvetä ja hymy huulilla leventyä:) makeet murinat melkein suoralla putkella ja ahtimista kuuluu auton sisätiloihin tervettä vihellystä. Kytkinkin alkaa ilmeisesti "hioutua" kohdilleen pikkuhiljaa. Tähän tuli vaihdettua kiinteä vauhtipyöräkin sit kuitenkin ja asetelma mallina Sre. Mukavan jämäkkä.

                                                  Aikaisemmin "uudesta" asti kylmänä kun laittoi käyntiin niin pätki ja rötäsi muutaman sekunnin ja tyhjäkäynnillä kierrokset heitteli mittaristosta nähtävästi. Liekkö ollu vaikutusta tuolla jakopäällä sit kun vika näyttää nyt olevan poissa. Jes.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Siinä ei pitkään keretty nauttia kun alkoi jäähdytinnesteet tulemaan ulos:D Imusarjan alla näytti olevan kosteaa kuskin puolella. Siinä mötikän vieressä joka keskellä lohkoa. Ei kai sieltä jäähynestettä tule? Jälkijäähypumppua mietin mutta se on ihan kuiva ja uusittu pari vuotta sitten että en usko sen vuotavan. Toinen vuoto löytyi koneen takaa sisätilan kennolle lähtevä pikaliitin valskaa sillon ku kone jäähtyy ihan kylmilleen ja lämpimänä vetää ilmoja vissiin niin ei jaksa tyhjäkäynnillä pitää lämpöjä, kierroksilla kyllä heti alkaa lämmintä puhaltaa.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Mielenkiinnolla sivusta seurannut tätäkin projektia, joten pakko nyt kommentoida jos apua. Itellä valskas kanssa jäähdytinnestettä kyseiseen paikkaan, jälkijäähypumppu uusittiin, mutta vuoto jatku. Syylliseks paljastu juurikin siellä jälkijäähyn vieressä, lohkon päällä menevien putkien o-renkaat

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Aaa siellä on vielä erikseen jotkut tiivisteet. Kiitokset vinkistä Tosiaan ole tullut tuota imusarjaa irti käytettyä kun edellinen omistaja oli tuon pumpun vaihto homman tehnyt. Vaan nytpä taitaa olla sen aika. Alkaahan tuolta tietenni "sulakkeita" löytymään kun jostain vuotanut aikaisemmin ja nyt ne paikat pitää painetta paremmin kun korjattu.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Duunit taas alko reilun pari viikon pekkaspäivien jälkeen ja audillahan siellä käydään. Illan päätteksi kuiten tuli imusarja käyteltyä irti ja tutkittua. Niinhän sieltä oli putki alkanu vuotaa vesipumpun päädystä. Ylläri ylläri alimmainen tietysti ja tämähän menee suoraan toisen pikaliittimen kautta sisätilan lämppärille. Ilmanko saa viluissaan pakkasella ajella kun molemmat päädyt lämmitysjärjestelmästä valskaa:D No eihän siinä ku patenttia kehiin siksi aikaa että uusitaan tiivisteet kun kerran kaikki käytettävä irti. Tiiä toki pelaako ku tullu vedettyä lämpimäksi ja odoteltua viilenemistä.

                                                          Aamusta töihin mennessä tuli kateltua testillä vähän ilmamääriä mitä menee 151,9 maksimit ja sit alkaa rajoittaa menoa noin 4000rpm 2,3 ja nelos vaihteella, justiinsa kun kuulee että rähinä pitäis alkaa. Vikakoodeja ei antele mistään. Huomenna jos paineita kahtelis samalla että mitä tapahtuu. Antaa aina kyllä joka pykällyksellä vetää uudelleen, ei tee samaa ku aikasemmin että kun limpmode meni päälle niin siinä oltiin joka vaihde sit.
                                                          Viimeksi muokannut ArdeM; 11.1.2021, 22:15.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Ahtovuoto siellä varmaan on. Itse vaihdoin chaina ahtoletkut ja wagnerit, niin alko täyskiihdytyksissä kyykkäämään. Rauhallisesti kiihdytellessä ei ongelmia.
                                                            Ei meinannu löytyä vuotoa, mutta letkuja paineet sisällä puristellen löytyi.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X