Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B5 ratalelu kymiringille

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B5 ratalelu kymiringille

    Moro,

    Tulin takaisin uskoon ja palasin audimieheksi kymmenen vuoden hairahduksen jälkeen. Ajatusta on haudottu kauan ja hartaasti ja nyt oli aika ryhtyä toimenpiteisiin. Motivaatiota osaltaan lisäsi tuo ’naapuriin’ rakennettu harrastuspaikka (Kymiring) ja siellä huhujen mukaan kesäkuussa järjestettävät ensimmäiset ratapäivät.

    Lyhkäisyydessään, projektin tarkoitus on saada vastapainoa työnteolle ja mielellään myös jonkunmoista adrenaliinia virtaamaan pitkästä aikaa. Aihioksi valikoitui A4 B5 1,8tq, sopiva auto löytyi Heinolasta ja se makaa nyt tyytyväisenä omassa hallissa odottamassa jatkotoimenpiteitä.
    Kulkupuoli on ennestään riittävällä tasolla, joten siihen ei liene tarpeen tehdä päivityksiä. Tekniikkaa on päivitetty (ainakin myyjän mukaan) seuraavasti: RS4 laatikko ja perä, HX35-super, h-veivit, takomännät, kovat pinnapultit, cometic, tialin hukkaportti, motecin ecu, yms. ahtoja ~1.8.
    Jos jollain on kyseisestä autosta historiaa tai muuta tietoa niin kuuntelen mieluusti (rek. JBP-231).

    Jo autoa ostaessa oli kuitenkin selvää, että radalle on paljon tehtävää. Mielessä oli seuraavat muutokset (tässä järjestyksessä)
    -ilmainen kevennys (sisusta, lasit->pleksit, takaovien kiinni hitsaus, sparcon penkit yms.) Joista jo pleksit vaihdettu ja sisusta purettu
    -öljynjäähdytin (tilattu)
    -semislicksit (tilattu)
    -edullinen jarrupäivitys (foorumilta tongittu) cayennen 6-mäntäset etusatulat, ml:n uritetut levyt, palat, nesteet (saapunut, asennuksessa)
    -puslitus (itse sorvaten) alumiiniset mihin voi laittaa, metritavarasta loput (powerflexin mustaa vastaavaksi)
    -ei niin edullinen osuus: alustan päivitys, nyt alla joku fk:n korkeussäädettävä. On kova mutta tuskin hyvä.
    -kaaret (ehkä puolikkaat) itse tehden.
    -ahtimeen ehkä muutoksia, jotta olisi edes vähän alavääntöä

    Tekemistähän olisi ihan äärettömästi, mutta eiköhän noihinkin saa jo aikaa ja rahaa hukattua alkuunsa ihan tarpeeksi.
    Neuvoja olisi kiva saada, ensiksi ainakin kevennykseen liittyen

    #2
    Ehta Ringtool, siis.

    Noista pleksi-ikkunoiden tekemisestä kuulisin mielelläni lisää.

    Kaikkiaan asiallisen oloinen päivityslista. Jarruista kannattanee aloittaa, ne ovat omassa käytössä loppuneet aina ekana kesken. Kuulostaa siltä, että kaari olisi varmaan syytä pitää myös korkealla prioriteeteissä..

    Comment


      #3
      Kunnolliset vakaajat olisi hyvä olla?
      ​​​​Taka-apurungosta vahvistaa vakaajan kiinnityspisteet.
      Etupäähän camberia lisää. Sinne johonkin +3.0 hujakoille.
      Voimalinja kunnolla kiinni.

      Comment


        #4
        Traktorin turbo kiertoon ja jotain modernimpaa ja sirompaa (=kevyempää!) tilalle :)

        Eturipustukseen on sovellettavissa tuoreemmista alumiinisia olka-akseleita ja MikaSS-mod kojelaudan sisälle eli poikkipalkki teräs > alumiini keventää myös jonkin verran.

        B5:een on myös tarjolla hyvin (hiili-)kuituosia kuten luukkuuja, lokasuojia ja ovia.

        Comment


          #5
          Ei nuo tuollaset holsetit tosiaankaan ole mitään alavääntöhirmuja 1.8teen kyljessä.
          Painoa saa keulasta kyllä jonkin verran pois suht helposti.
          Minkälainen akku tässä on?

          Comment


          • #6
            Kiitos vastauksista ja ideoista.

            arto s : Pleksit on tosiaan ihan etrasta haetusta 3mm polykarbonaatista pistosahalla (lasien mukaan) leikattu. Ylä- ja sivureunat tungettu tiivisteeseen ja alareunasta oven sisäpuolelta ruuveilla kiinni. Eli tämä oli varsin simppeli muutos. Painoa lähti noin 80kg, ihan koko sisusta ei tosin ole vielä pois (esim. kojelauta paikallaan).

            MikaSS: Onko vinkkejä vaakaajiin löytyykö esim. S4:sta sopivat? Täytyy noita säädettäviä tukivarsia tutkia, vai kannattaako ehkä nähdä vaivaa ja tehdä itse? Akku näyttäisi olevan ihan perus, siirrettynä taakse. Tosin kun flektit lähtee käyntiin niin kone buuaa, lieneekö vaihdon tarpeessa.

            porkkis: Olka-akseli ongelma tulikin jo eteen koska nuo jarruthan ei käynnytkään vakioihin, alumiiniset siis tulossa eräältä foorumilaiselta. Täytynee tutustua myös tuohon poikkipalkkihommaan. Auton myyjä ehdotti tuohon ahtimeen jotain eri/modattua siipeä kompurapuolelle, voisiko siitä olla alavääntöön apuja?

            Ja ensimmäiset ratapäiväthän pukkaa jo perjantaille, eli hieman kiirettä pitää. Öljyjäähy ei nyt kerkeä millään ensimmäisiin karkeloihin, vähän huolettaa miten nuo lämpenee tuolla vakiolla suodattimenjalassa olevalla vesijäähyllä? Onko tästä miten kokemuksia? Mittareitakaan ei oikein saa kiinni kun vasta jäähyn ryöstölaippaan.

            Comment


            • #7
              Rata-ajelut loppuivat tänään lyhkäseen. Jarrupäivitys ei mennyt ilmeisesti kaikilta osin ihan nappiin.
              Oireet: tihkusateessa ajettu pari mutkaa (rataan tutustumista) erittäin hitaasti + pari kovempaa jarrutusta ja järjetön tärinä polkimessa sekä ratissa. Vähän ajan päästä pystyi jarruttamaan kerran melko tärinättömästi, mutta seuraavassa mutkassa oli sitten taas vapinat.

              Satulat on tosiaan nuo Z18 ja ässän alumiini olkavarsissa, ML:n levyt. Satula asettuu levyyn nähden niin reunaan, että paikelleen saamiseksi piti levyn paksummalta puolelta sorvata 2,5mm (10mm paksuudesta) pois ja palasta hioa vielä milli pois. Alatukivarsiin sorvattiin uudet ulkokartiot koska vakio varret ei käynnyt näihin ässän varsiin, niissä ei ainakaan sorkkaraudalla kokeilemalla tunnu välyksiä. Levy sinertää siltä puolelta johon pala ahdisti, eli lämpöä on ottanut kovasti, mutta pyörii herkästi.

              Onko kellään ideoita mistä oireet voisi olla peräisin. Pilasiko sorvaus (saatiin 0,04mm sisään heitto, eikä lämmennyt sorvatessa) levyn jotenkin? Onko mahdollista että nuo toisen puolen pohjassa olevat männät ei lähde liikkeelle ja toinen puoli pelkästään painaa (tiivisteet ja huonot männät on uusittu)? Tai ylipäätään mistä tuo satulan asettuminen sivuun johtuu, kun löytyy täältäkin foorumilta vastaavia modeja samoilla osilla eikä kukaan ole ottanut asiaa esille. Kaksiosaisilla levyillä ja custom keskiöillähän tuo paikka korjaantuu, mutta kiinnostaisi silti tietää miten tämä näin persiilleen meni:)

              Comment


                #8
                Isonsithan keskireijän levyistä?
                Mulla kyllä aluvarsilla ja ml:n levyillä sattuu satula ihan tasan keskelle levyä.

                Comment


                  #9
                  Jokuhan siellä on asennuksessa käynyt. Ja en tuollaisilla "asetuksilla" kyllä lähtisi mihinkään.
                  Lähtökohtaisesti kuitenkin satula keskitettävä levyyn nähden.

                  Comment


                  • #10
                    Keskireikää suurennettiin se milli. Ei tule enää muuta mieleen kun että napa on jostain syystä väärä. Nyt kiinni oleva on se joka oli alumiini olka-akseleissa paikallaan, voisiko siis olla että nuo akselit on ollutkin jossain muussa kuin b5 ässässä ja siksi napa ei olekkaan saman?

                    Comment


                      #11
                      Itse tein päivityksen b6 olkavarsilla omaan ässään ja levy keskittyi hyvin kun olkavarren koneisti,sama juttu c5 omilla olkavarsilla a6. Näissä tein kierteen suoraan olkavarteen ja 16*1,5 pulteilla kiinni, ilman irtomuttereita ja holkkeja.

                      Enemmän tulee mieleen että voisiko levyt olla väärät/väärällä et luvulla?

                      Comment


                      • #12
                        Eikä ole sellaista mahdollisuutta, että joku olisi aiemmin noista satulan kiinnityskorvista ottanut tavaraa pois? Ainakin Z17 satuloille jotkut tehneet noin jotta saaneet sattumaan niiden volvon levyjen kanssa.

                        Comment


                          #13
                          Mites tuohon alunilkkaan kierteen tekeminen?
                          Sehän ei alunperin ole tarkoitettu niin että siinä olisi kierrettä, vaan pultti siitä läpi ja satulakannakkeessa kierre.
                          Mietin vaan sitä aluvalua materiaalina. Ei ehkä ihan parasta että kierre tulisi pysymään ja kiristettäessä voimat kohdistuu vähän eritavalla mitä suunniteltu.

                          Comment


                          • #14
                            Tuossa vielä pari kuvaa. Satulat tuli suoraan purkaamolta eli ei pitäisi olla modatut. Kuvissa siis jo ohennettu levy sekä hiottu pala, eli alkutilanteessa keskeisyysheitto suurempi. Osaako joku noiden perusteella sanoa onko navassa, laakerissa tai nilkassa jotain väärää tähän kombinaatioon?

                            Comment


                              #15
                              Äkkiseltään sanoisin että napa on liian ulkona tai levyn et väärä. Molemissa omissa autoissa joutunut tuosta koneistamaan hieman materiaalia pois missä on tuo varaosa numero, muuten levy nojaa siihen. Tuota navan ja kiinnikeen väliä ei ole ikinä tullut mitattua.

                              Vuoden päivät on ajeltu ja satulat on pysyny tiukasti olkavarsissa tuolla keinolla kiinni. Reikä on valmiiksi niin iso ettei tarvitse kierteen takia suurennella eli vahvuus ohenee vain kierteen verran. Myös ruuvit kestää kiristää hyvin, eikä tarvitse varoa että kierre korkkaisi. Katselin että samanlaisella rakenteella ne on alun perin ainakin cayannessa kiinni. Aikahan sen näyttää kuinka toimiva on, mutta en itse tykkää jostain syystä ajatuksesta irtomutterit ja sovite holkit. Toki mitään lujuuksia ja kuormituksia korvaan ei ole tullut laskettua, että paljonko muuttuu läpi pulttiin nähden.

                              Comment


                                #16
                                Onko varmasti w163 kopan ml55 levy? Olkavarresta on pitänyt ottaa lentävällä vähän pois, ettei levy ota kiinni.

                                Comment


                                • #17
                                  Tultiin siihen tulokseen että napa tosiaan on rs6 -mallia eli offsettia levyltä vaaditaan ~6-9mm lisää. Jos paketti tulee ajoissa niin vklp mahdollinen sovitus.

                                  Jos jollain sattuu löytymään jäykempiä vakaajia tähän koriin niin olisin kiinnostunut. Strongflexin puslat olisi tarkoitus tilailla kunhan vakaajat löytyy ensin.

                                  Comment


                                    #18
                                    Etupäässä ainakin omassa on toiminut sport vakaaja. Se sama on s4 ja ihan a4 sport alustassa. Muistaakseni rs4 ei ole sen paksumpi. Tuo siis umpijöötiä.
                                    Takapäässä h&r, olikohan 21mm.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Pikkulinnut lauloi tälle projektille kuuluvan vähän huonoa. Tapahtuneen juurisyy kiinnostaisi ihan sellaisesta "voiko sama käydä ittelle" -näkökulmasta. Tuli sellainen myötävitutus, että voin vain kuvitella omistajan tuntoja. Jos ei ole halua asiaa enempää avata niin modet voi vaikka poistaa tämän viestin.

                                      Comment


                                        #20
                                        Ei tarvitse poistaa viestiä, jos aloittaja ei halua julkisesti kertoa asiasta aina voi nämä keskustelut käydä yksityisviestein.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Nopeasti sana liikkuu. Mutta ei tässä nyt suurempaa vitutusta onneksi ole kun vähällä näyttäisi että selvittiin.

                                          Perjantain ratapäiville päästiin siis uusilla levyillä ja jarrut toimivatkin mallikkaasti, eli tärinät oli poissa. Samalla vaihdettiin myös motulin 300V:t koneeseen ja redline+shockproofit laatikkoon, myös öljycooleri mittareineen ehti vielä yöllä paikalleen. Parin lämmittelykierroksen jälkeen alkoi kaasujalkaa kutkuttamaan, muutama kierros mentiin sitten ainakin repsikan mukaan vähän liian kovaa. Siinä menossa jo osasi melkein odottaa että 'heikkokohta' löytyy luultavasti aika äkkiä. No pienien nykimisten jälkeen päätettiin ajaa varikolle katsastamaan tilanne, ja miten ollakkaan repsikan ikkunasta näkyi metriset liekit juuri kun oltiin kääntymässä pilttuun läpi. Henkilökunta löysi kyllä sammuttimen kohtuu nopeasti ja palo saatiin nopeasti loppumaan. Kone oli siis käynnissä leimahduksen aikana ja ainakin sekunteja ennen kaikki lämmöt ja öljyn paineet oli ok. Kone siis tuskin itsessään otti kipeää, tosin ei siinä paljon jäähdyttelyä keretty ajamaan.

                                          Juurisyy näyttäisi olevan huolimaton pakopesän eristys. Myssy oli kyllä päällä, mutta taisi sekin olla kulmasta ratkennut, hupussa oli tietysti kiinni muovinen sisälokari. Tuo sisälokari ainakin suli renkaan päälle ja lätäköksi auton alle. Samalla kärähti puolien johdot ja muutama muukin piuha. Polttoainelinjat oli kyllä otollisesti hyvin lähellä tuota syttymiskohtaa, mutta letkut näyttää ehjiltä, myös ahtimen öljy ja vesiletkut näyttäisi olevan kunnossa. Hyvällä tuurilla tuosta siis selvitään uusilla puolilla+johdoilla, uudella myssyllä, peltisellä sisälokarilla ja huomattavasti parannetulla jäähdytyksellä ahtimen kohdalle. Samalla voisi näperrellä konetilaan myös putkiston ja laittaa sammuttimen kabiiniin, jos tuo leimahdus olisi tapahtunut jossain muualla kuin varikolla niin autosta tuskin olisi mitään jäljellä.

                                          summasumarum konetila on nyt huolellisesti pesty ja parannuksia aletaan hiljalleen tekemään. Ainakin adranaliinista sai nauttia hetken niin radalla kuin varikolla:)

                                          Comment


                                            #22
                                            Mahtoi säikäyttää. Kyllä tuossa oli täystuho todella lähellä mutta onni onnettomuudessa että se syttyi vasta varikolla.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Vähällähän siitä sitten selvittiin ottaen huomioon mihin oli mahdollisuudet. Hyvä niin. Paljon pahempaa kieltämättä pelkäsin kun omat tiedot oli mallia, että vehje on syttynyt palamaan ja vaahtosammutin tyhjennetty päälle.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Olisiko ehdotuksia/vinkkejä mitä puolia kannattaisi laittaa kärvähtäneiden tilalle, ja mistä saisi puolille uudet johdot? Myös tulpat lienee hyvä vaihtaa, onko jotain hyväksi havaittua tähän käyttöön?

                                                Comment


                                                  #25
                                                  TFSI-puolat olleet käsittääkseni suosittuja, tai miksei vakiollakin, jos ei viritysaste ole ihan tolkuton. Johtosarjan vaihto on jonkun sortin homma, mutta varmaan selkein. Toinen vaihtoehto uusia karva kerrallaan palaneet kärynneiltä osin. Siinä tietty tulee liitoksia, joka on aina potentiaalinen häiriöpaikka, eikä se ihan pienitöinen ole sekään, jos niitä muutamaa enempää on korjattavaksi.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Nuo TFSI:t näyttää olevan ihan inhimillisen hintaiset ainakin viron puolella, eli kyllähän sellaiset voisi laittaa kun kerran alkaa vaihtamaan. Ohjaimena on motec, ja poksi hyvässä paikassa joten ei liene hankala homma sitten vedellä johdot uusiksi samalla. Jossain vilahti jotain vinkkiä puolien latausaika eroista, mahtaakohan tuosta tuolla motecin kanssa ongelmaa?

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Tuskin on ongelma, siellä on varmasti säädöt sille.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Finjectorilta löytyy sitten clubialennukset.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Projektin päivitystä:

                                                          Lelua päästiin ulkoiluttamaan Kymiringille 11.6, odotukset ei ollut kovin korkealla ja vikoja piti ajaa ulos. Yllätykseksi kaikki toimi kuitenkin moitteetta, ja rataa tuli tahkottua huolella. Epävirallisen ajanoton mukaan kierrokset taittui noin 2:30 aikoihin, joka oli niin ikään positiivinen yllätys, ottaen huomioon että alustassa on vielä paljon kehitettävää. Kulkupuoli tuntuu olevan erittäin hyvällä mallilla ja tuntuma koneeseen paranee jatkuvasti. Läheskään kaikkea ei ulosmitattu viellä noihin kierrosaikoihin (mm. huippuja ei viitsinyt kelata yli 220 takasuoralla).

                                                          Katse on kuitenkin nyt vahvasti alustassa. Talven aikana ehdittiin päivittää etupään puslat ja vakaaja, listalla on vielä takapään puslitus ja vakaaja.
                                                          Ennen kalliimpaa iskari/jousi -päivitystä oli suunniteltu tehtäväksi camper säädöt eteen ja taakse. Eteen tähän löytyykin ihan järkevän hintaisia settejä, mutta miten takapää? Onko se järkevintä toteutttaa epäkeskoilla? Ajossahan tuon kulmaongelman huomaa todella selvästi, kaikki renkaat valittaa joka mutkassa vaikka vetopitoa tuntuu olevan hyvin niin sivuttain piirtyy mustaa.

                                                          Onko tähän suunnitelmaan liittyen hyviä neuvoja (tai jollain osia lojumassa hyllyssä)? Tai yleensäkin muuten alustan paranteluun näistä näkökulmista?

                                                          EDIT: TFSI puolat rokkasi täydellisesti ilman mitään säätöjä.


                                                          Click image for larger version

Name:	1.jpg
Views:	594
Size:	108,9 Kt
ID:	1919666
                                                          Viimeksi muokannut kenox; 14.6.2021, 13:13.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Takanahan on jo camber säätö, mutta ei se ihan kauhean suuri ole. En ole nähnyt että sinne olisi myynnissä epäkeskopuslia, mutta voisihan sinne sellaiset värkätä vaikka POMmista. Jos laitat jäykemmän vakaajan taakse, niin kannattaa laittaa myös vahvikkeet apurunkoon ettei se repeä. Mun threadissa on kuva sellaisista.

                                                            Eteen saa epäkeskopuslia, mutta älä osta Whitelinen tekeleitä. Ovat ainakin katsurin mielestä liian pehmeät.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X