Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B7 TFSI quattro - käyttöauton korjailua

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B7 TFSI quattro - käyttöauton korjailua

    Terve kaikille

    Viime kesänä vaihdoin viisi vuotta minulla olleen luottokulkineeni 3b passatin, otsikon mukaiseen audiin. Etuvedolla talviset ajot Lapissa ja muualla Pohjois-Suomessa alkoivat tympiä, joten nelivetohan se piti hankkia ja manuaalina tietysti. 1.8t Passatista oli helppo siirtyä tfsi:n ja a4:n pariin - ovathan ne melko samanlaisia alustaltaan ja moottoriltaan.

    06 vuosimallin a4 on kerryttänyt kilometrejä jo 330 000 km ja se näkyy paljon enemmän, kuin saman verran ajetussa passatissa, liekkö jotain laadun heikkenemistä havaittavissa... Etelässä aikansa viettänyt hieman huonolla pidolla olleessa autossa on ruostetta varsin paljon, varsinkin peräpäässä pyöränkoteloissa, apurungossa ja sen yläpuolella. Yksi tämän kesän tavoitteista on poistaa ruosteet, jotta muuten hyvä auto saisi lisää elin aikaa. Kilometreistä johtuen myös turbo on tullut tiensä päähän ja välystä oli joka suunnassa paljon, minkä huomasin talvella kun tein uuden downpipen. Muuta huonosta pidosta viittaavaa oli aivan hirveässä kunnossa ollut sisusta, joka paikassa likaa ja tupakka haisi, näistä pääsi eroon totaalisella siivoamisella onneksi. Kuskin penkki meni myös vaihtoon kankaan puhki kulumisen vuoksi ja täytteetkin olivat melko lässähtäneet.

    Viime kesänä tein vähän laajemman ennakoivan remontin pääasiassa moottorin puolelle. Vaihdoin nokkien välisen jakoketjun ja kiristäjän, polttoainepumpun paininkupin, sekä vesipumpun, jota edellinen omistaja ei ollut vaihtanut jakohihnan vaihdon yhteydessä. Moottorista paljastui ikävä yllätys ketjua vaihdettaessa - nokka-akselit olivat melko naarmuilla, eli olisikohan paininkuppi joskus mennyt puhki? No pistin vanhoilla nokka-akseleilla kasaan ja ajan niin pitkään kunnes hajoavat, ölynpaineet mittasin ja olivat yläraja-arvoissa niin tyhjäkäynnillä, kuin kierroksillakin, joten ainakaan öljypumppu ei ole ottanut itseensä. Saman isomman huollon yhteydessä vaihdoin kaikki voimansiirron tukikumit ja "snub mount" ja perän kiinneiksi valikoituivat polyuretaaniset.

    Varusteita ei hirveästi ole, mutta onneksi s-line sisusta, sekä alusta, mutta harmillisesti ulkopuoli on jätetty vakioksi, mutta sen voi muuttaa myöhemmin, kunhan tärkeämmät asiat saadaan kuntoon.

    Lähiaikoina tapahtuvaa:
    - Ruosteongelman poisto
    - tasapainoakselien poisto - samalla ajattelin vaihtaa alakerran laakerit ja öljysihdin
    - turbo
    - apurungon ja peräpään puslien vaihto
    - konepelti pitäisi maalata - joku maalannut aikaisemmin tökerösti ja vielä päällä nisti naarmutti maalit pois etureunasta varastaessaan lisävalot.
    - alkuperäisen s-line alustan vaihto

    Click image for larger version

Name:	IMG_20200513_181453.jpg
Views:	3138
Size:	498,5 Kt
ID:	1887122 Click image for larger version

Name:	IMG_20200513_181502.jpg
Views:	3130
Size:	382,7 Kt
ID:	1887120
    Attached Files

  • #2
    Tasapainoakseli on järkevää poistaa juurikin ennakoivana toimenpiteenä, samalla kun se on irti niin kannattaa uusia 3 kpl öljyruiskuja, jotka mahtuu kampura paikallaan vaihtamaan.



    Noihin saa laakeroitua ratasta tp akselin korvaajaksikin ellei halua leikellä hammasrattaita.
    https://wasamotor.com/shop/vw-audi-s...2-0-freewheel/
    ​​Tämä ei vaadi pumpun irroittamista mutta tekisin sen noiden öljyruiskujen vuoksi.

    ​​​​​​

    Comment


    • #3
      Öljyruiskut olenkin jo tilannut, unohtui mainita ja juurikin tuon wasamotorin "free wheelin" ajattelin hankkia. Forumilla onkin ollut hyvä keskustelu näiden koneiden öljynpaineongelmista, josta onkin saanut paljon tietoa asiasta. Nyt vaan jännittää, kun alkaa sitten joskus pohjaa irrottamaan, että missä kunnossa painelaakerit ovat. Tfsissä ne ovat vain yläpuolella, toisin kuin 1.8t:ssä, jossa molemmin puolin.

      Comment


      • #4
        Tänään sain valmiiksi takapyörien kotelot. Iso urakka ja hitsattavaa oli vähän turhankin paljon. Kuskin puolella oli mätää vain etuosassa alhaalla ja apukuskin puolella oli samassa kohdassa, mutta myös takana ylhäällä ja tankin vieressä oli suuret alueet aivan hapertuneita. Hitsauksen jälkeen poistin pintaruosteet parhaan mukaan, jonka jälkeen kastelin kaikki pinnat papereilla, joihin oli imeytetty dinitrol annitrolia. Puhdistuksen jälkeen vedin pintaan epoksimaalin, jonka päälle dinitrol 4941. Saumat tilkitsin sika korimassalla.

        Comment


        • #5
          Click image for larger version

Name:	IMG_20200611_193329 (1).jpg
Views:	2673
Size:	139,2 Kt
ID:	1888882 Click image for larger version

Name:	IMG_20200611_210159 (1).jpg
Views:	2668
Size:	211,6 Kt
ID:	1888881 Hankin toisen vähemmän ruosteisen apurungon ja asentelin siihen uudet puslat. Ei ollut kovin pahan hintaset lemfördereiksi, kaikki neljä taisivat olla yhteensä 24€. Eniten hankaluutta aiheutti sopivan ulosvetäjän kehittely, jolla sain myös puristettua uudet osat paikoilleen. Puslat tulivat ulos lämpöä apuna käyttäen ilman alumiinikehää, mutta sen sai helposti irti sahaamalla sen puukkosahalla halki ja napauttamalla sitten meisselillä pari kertaa.

          Comment


          • #6
            Alustan vaihdon sain loppuun viikonloppuna. Alustasarjaksi löytyi nettivaraosasta eibachin pro system, vissiin jokin vanhempi sarja? No uusi se kuitenkin oli, eikä hintaa ollut paljoa yli 200 ja eibachin laadun tuntien kehtasin ostaa. Sarja madaltaa 30 mm, eli jouset taitavat olla perus pro kitin ja iskarit olivat sachsin tekeleet. Ajotuntuma muuttui jäykemmäksi ja tarkemmaksi, tosin hieman pintakova samaan tapaan kuin vakio s-line. Mutkissa huomaa eron parhaiten eibachin eduksi ja olihan vakiolla semmoiset 330 000 km ajeltu jo :D.

            Etupäästä oli tietysti toisen puolen ylätukivarren pinnapultti jämähtänyt, ratkaisuna ongelmaan pultin poraus. Muuten meni kivasti kaikki paikoilleen ja takajousetkin sai helposti pois ja paikoilleen kuvan työkalulla. Etupäästä hioin myös pintaruosteet pois ja käytin muuten samaa reseptiä kuin takapäässä. Herää vaan kysymys, että miksi eteen on tehtaalla laitettu edes jonkinmoiset massat, mutta taakse ei. Ja muoviset sisälokasuojat on tässä yksilössä, ne vissiin auttavat myös kun eivät ime itseensä kosteutta, joka jäisi muhimaan peltiä vasten.

            Kerkesin samalla vaihtaa toiseen takapään isoon kolmiotukivarteen uudet puslat ja myös siinä kiinni olevaan pienempään tukivarteen. Takapään ylätukivarren puslat ovat aivan loppu ja camber pultti täysin jämähtänyt kiinni. Tukivartta en saanut vaihdettua, koska korin puoleisen pultin mutteri alkoi pyörimään mukana, eikä siitä oikein saa kiinni, vaikka apurunkoa laskin muutaman sentin. Pitää vaihdella sitten kun vaihdan entisöidyn apurungon paikoilleen. Toisella puolella mutteri ei lähtenyt mukaan, kun talvella toisen ylä tukivarren vaihdoin. Audin korjaamo-ohjeistuksessakin taisi lukea, että kyseistä tukivartta vaihdettaessa tulee apurunko pudottaa pois.

            Vanteina on nykyään 18" oz superleggerat, huomaa eron kevyiden ozien ja painavien oem vanteiden välillä.

            Click image for larger version

Name:	IMG_20200615_194526.jpg
Views:	2415
Size:	314,5 Kt
ID:	1889115

            ​​​​​

            Attached Files

            Comment


            • #7
              Projekti on taas edennyt taka-apurungon vaihdon muodossa. Poistin ruosteet parhaan mukaan lasikuulapuhaltamalla ja erilaisia laikkoja käyttäen, minkä jälkeen hapotus. Tehokasta ainetta tuo fosforihappo, toimii erittäin hyvin rosoiseen pintaan, jonka kuoppien pohjalle jää aina vähän ruostetta. Pohjamaaliksi valikoitui normastic 405, jonka pitäisi tunkeutua jonkin verran ruosteeseen ja pintamaaliksi normadur 65. Molemmat vedin ruiskulla, jota käytin ensimmäistä kertaa ikinä, mukavaa hommaa pensselillä sutimiseen verrattuna.


              Click image for larger version

Name:	IMG_20200703_161945.jpg
Views:	2176
Size:	191,1 Kt
ID:	1893271


              Tiesin että pohja on takaa ruosteessa, mutta määrä kyllä yllätti, onneksi ei sentään hitsattavaa löytynyt. Omasta mielestä melko paalivalmis auto, mutta pakko laittaa kuntoon, kun kerta projekti aloitettu ja näin pitkälle tehty. Kannattaa apurungon seutu tarkastaa, mikäli on b7 korista hankkimassa. Kaikkialta en saanut ruosteita pois, koska tankki oli sen verran edessä, eikä sen irroittamiseen ollut oikein aikaa, kun työpaikan nosturilla tein, eli viikonlopussa pitää aina saada valmiiksi. Reseptinä oli sama kuin aikaisemmin, kaikki irtoava pois vasaralla, teräsharja ja nylon laikoilla, jonka jälkeen hapotus ja sama normastic maali, eiköhän kestä ainakin muutaman vuoden. Kaikkiin koteiloihin ja alueille, joihin ei päässyt käsiksi suihkuttelin kotelosuojaa, jonka pitäisi ainakin hidastaa ruosteen etenemistä.

              Click image for larger version

Name:	IMG_20200704_164850.jpg
Views:	2180
Size:	290,7 Kt
ID:	1893272 Click image for larger version

Name:	IMG_20200705_123636.jpg
Views:	2117
Size:	217,6 Kt
ID:	1893274 Click image for larger version

Name:	IMG_20200705_123624.jpg
Views:	2144
Size:	147,0 Kt
ID:	1893276

              Apurungon irroitus oli varsin helppoa nosturilla, trukkilava alle, pultit irti ja auto ylös. Kaikki osat vaihtuivat vanhasta uuteen näppärästi, mutta olin vahingossa tilannut kaksi oikean puolen ylätukivartta, jonka huomasin vasta kun olin kaiken jo asentanut, pitää vielä se vaihtaa, vaikka fyysisesti se paikoilleen istuikin. Takaisin asennus ei ollutkaan ihan niin helppoa, koska kohdilleen saaminen oli melko vaikeaa, mutta onnistui lopulta. Vanha apurunko on myynnissä jos sen joku haluaa kunnostaa. Harmillista kun pitää niin kiire aikataululla tehdä, tuossa yhteydessä olisi voinut vetarit kunnostaa myös, mutta pitää sekin jokin toinen kerta tehdä, koska kumit olivat jo melko huonon näköiset. Uusi apurunko poisti vaihteita vaihtaessa tapahtuneeseen voimansiirron edestakaisin hytkymisen ja terävöitti ohjattavuutta. Mahtava ajella nyt, kun alustakin on asettunut, ei ole enää yhtään pintakova, mutta kaarteissa mukavan jäykkä.

              Click image for larger version

Name:	IMG_20200705_143940.jpg
Views:	2009
Size:	299,0 Kt
ID:	1893278
              Vaihdoin myös turbon jokin viikko takaperin. Ostin rikkinäisen turbon, johon vaihdoin keskiön mallia Kiina, johon vaihdoin vielä "paremmat" laakerit ja billetti kompurasiiven ja koko paketti kävi tasapainotuksessa. Laitoin myös uuden hukkaportin puslan pakopesään, ne kun tuppaavat väljistyä ajan kanssa. Paikalleen asentaessa katkesi n75 hukkaportin ohjaus ja auto meni vikatilaan, myös bypass oli viallinen, komeasti kuului sakkaus äänet kun kaasun päästi. Tilalle laitoin G-loppuisen bypasiin, jota brittien facebook ryhmässä kehuvat ja n75 korjasin muovihitsaamalla ja epoksilla, tuli hyvä.

              Vetoja tuntuu olevan taas, sen verran kun tämmöisessä stage 1 ohjelmoidussa luulisin olevan ja ilmamassoista laskin noin 240hv. Turbossa on vaan joku vika, että kylmällä koneella viheltää jonkin verran 2000 rpm kohdalla, kun spoolaa, joka katoaa kokonaan kun lämmöt nousevat 90 asteeseen, liittyyköhän laakereihin tai siipeen, ahtaa kuitenkin kivasti sen 1.1 bar ja herää nopeasti, häiritsee vaan se ääni. Varastossa on vanha vielä tallessa, sen voisi kunnostaa varalle, jos tuo paikallaan oleva alkaa ajossa koko ajan viheltelemään. Öljyn kulutus vaikuttaisi myös loppuneen lähes kokonaan turbon vaihdon myötä, koska 2000 km ajettu remontin jälkeen ja vieläkin on tikun ylärajassa. Edellisellä vaihtovälillä, joka oli noin 10 000 km meni 1 litra, joka ei sekään kyllä paha ole tälläiselle 335k km ajetulle tfsi moottorille.

              Click image for larger version

Name:	IMG_20200514_152038.jpg
Views:	2108
Size:	158,8 Kt
ID:	1893280
              Attached Files

              Comment


              • #8
                Tällaisia raportointeja on mielenkiintoinen lukea. Aika linjassaan on nuo takapään ruosteet mitä nyt kaksi B6/7 ollut minulla ja veljellä yksi ruostesuojattu 280 tkm ajettu '04 B6. Ruostesuojaus on tehnyt tehtävänsä eli apurungossa ja pohjassa ei ruostetta ole, mut ruostesuojaamattomat hapettuvat kaikki samoista paikoista. Omaani suojasin takakaaret sisältä viime kesänä 150 tkm paikkeilla, jolloin pientä alkavaa hapettumaa oli kaarissa, veikkaan jos pari vuotta olisi omilla 20 tkm vuoteen kilometreillä odotellut, niin tilanne olisi edennyt. Apurungon kiinnityksen ympäristöt ovat näiden ja nettikuvien perusteella pahimpia pohjassa.

                Comment


                • #9
                  Viime viikonloppuna tein tärkeimmän työn moottorin eliniän pidentämiseksi - irrotin öljypohjan ja vaihdoin monia osia koneen sisuksiin. Itse öljypohja oli helppo irrottaa nosturilla. Ensimmäisenä moottori palkin varaan roikkumaan, kaikki moottorin ja vaihteiston tuet auki, apurunko edestä irti, takaa löysälle, kallistuksen vakaaja pois, ilmastoinnin kompura roikkumaan irtonaisena. Seuraavaksi pääsi jo käsiksi öljypohjan ruuveihin, joista kaikki muut olivat helppoja paitsi ne kaksi siellä takana, toisen sain pois helposti, toinen jumitti, mutta tippui maahan, kun aloin ö-pohjaa venkslaamaan.

                  Click image for larger version

Name:	palkki.jpg
Views:	1794
Size:	289,9 Kt
ID:	1894766

                  Seuraavaksi pääsi sitten pumppua irroittelemaan. Otin ensimmäiseksi öljypumpun rattaan irti, jotta ketjun sai löysättyä kokonaan. Sen jälkeen pumpun ruuvit irti, yksi oli piilossa semmoisen muovi törpön sisällä ja näin pumppu pöydällä, aikaa mennyt noin 3h. Irrottelin siitä tasapainoakselien rattaan ja sihdin. Akseleissa ei ollut klappia mihinkään suuntaan, mutta ratas kai se useammin näistä hajoaakin, sekin tosin tuntui ihan timmiltä. Sihdissä oli vähän jotain mujua, mutta ei nyt lähellekkään tukossa, tilalle meni päivitetty malli, jossa on se toinen putki, mikäli sihti menee tukkoon.

                  Click image for larger version

Name:	pumppu.jpg
Views:	1797
Size:	153,1 Kt
ID:	1894768 Click image for larger version

Name:	sihti.jpg
Views:	1755
Size:	192,5 Kt
ID:	1894770 Click image for larger version

Name:	freewheel.jpg
Views:	1763
Size:	265,8 Kt
ID:	1894782

                  Sitten jännempiin hommiin eli laakereiden tarkastus ja öljyruiskujen vaihto. Öljyruiskut olivat erittäin tiukassa ja vaikea oli saada m8 xzn sopimaan, mutta 1/4 kannalla oleva hylsy ja "vobble end" jatkovarrella ne lähtivät paukahduksen saattelemana, vaikka tuntui että varmasti kohta kanta muljaantuu. Kaksi kolmesta oli rikki, eli hyvä oli vaihtaa. Seuraavaksi aloin vaihtelemaan kiertokankien laakereita, jotka olivatkin melko huonossa kunnossa alapuolelta, mutta suureksi helpotukseksi kampiaikseli oli todella hyvässä kunnossa, jotain ihan pientä kulumaa näkyi. Laakerivälystä oli noin 0.05mm, joka menee vielä tehtaan arvoihin 0.02-0.06mm ja plastigagella kun mittailee niin sehän on aina semmoista vähän tulkinnanvaraista. Uudet laakerit joka kaulalle, uusien pulttien kanssa, jonka jälkeen aloin katselemaan runkolaakereita.

                  Click image for larger version

Name:	kiertokanki.jpg
Views:	1777
Size:	236,7 Kt
ID:	1894772 Click image for larger version

Name:	laakereita.jpg
Views:	1756
Size:	253,0 Kt
ID:	1894774 Click image for larger version

Name:	simmilevyt.jpg
Views:	1780
Size:	243,3 Kt
ID:	1894776

                  Otin ensimmäisenä keskimmäisen pukin irti, koska silloin saan katsottua painelaakerit. Välystä oli kampiakselissa jonkun verran, mutta en nyt muista paljonko, ei kuitenkaan liikaa. Painelaakerit olivat melko kuluneet, joten niidenkin vaihto oli paikallaan. Tässä vaiheessa alkoi ihmettely, sillä keskimmäisessä kaulassa ei ollut öljyreikää? Liuskan olisi ehkä saanut naputeltua pois, mutta pelotti että jos se jumittaa jostain syystä, eikä pyörähdäkkään pois. Laakerit olivat hyvän näköiset, joten päätin antaa olla paikoillaan, kuitenkin jotkin männänrenkaat tms. porsii ennen noita laakereita, jolloin pitäisi kone napata pois keulalta isompaa remonttia varten.

                  Click image for larger version

Name:	ljypohja.jpg
Views:	1760
Size:	226,3 Kt
ID:	1894778 Click image for larger version

Name:	pumppuvalmis.jpg
Views:	1764
Size:	297,5 Kt
ID:	1894780

                  Loppu meni sitten käänteisessä järjestyksessä, kaikki sievästi paikoilleen uusilla pulteilla, pyörittelyä startilla, kone käyntiin ja ai että kun kävi nätisti, jotenkin pehmeämmin kävi verrattuna entiseen. Tärinää on enemmän kuin ennen, mutta ei mitenkään häiritsevästi. Remontista pari päivää eteenpäin pukkasi kauheat tärinät hetkellisesti ja vikakoodeja oli tullut kaksi p0011 "Intake Camshaft Position Timing- Over-Advanced" ja p3089 "Signal Line for Fuel Pump Electronics: Electrical Malfunction

                  ", en tiedä liittyvätkö toisiinsa, mutta ainakin tuo p0011 luultavasti aiheutti sen tärinän. N205 saattaisi olla ratkaisu ongelmaan, mutta ajoin läpi testin group 094, joka testaa nokka-akselin muuttuvan ajoituksen - kaikki ok. Tuo p3089 on vissiin polttoainepumpun controllerin mahdollinen vika, hyvä hetki päivittää r8 versio, joka ei rajoita pumppua. No auto kuitenkin toimii tällä hetkellä, kuten ennenkin, mutta varmuuden vuoksi mittasin ö-paineet, jotka olivat tyhjäkäynnillä noin 1.5 bar ja 2000 rpm vähän vajaa 4 bar, 3000 rpm oli jo 4.5.​ ​​​​​
                  Attached Files

                  Comment


                    #10
                    Sinnehän ne osat sitten lumpsahti. Nyt on paljon huolettomia kilometreja edessä.

                    Reilu kasa osista tuli minulta, vapaapyöräkin löytyy nykyään valikoimasta:
                    https://speed-autoteile.fi/index.php...oduct_id=32766

                    Comment


                    • #11
                      Eipä ole pitkään aikaan tullut muistettua tänne kirjoitella, vaikka foorumia tuleekin lähes joka päivä lueskeltua. Noiden viimeisten korjausten jälkeen tosin ei ole kovinkaan paljon tullut tehtyä, pääasiassa ajettu. Toki maalasin puoli autoa, mutta siitä tuli kyllä sen näköstä, että ei kehtaa tarkempia kuvia laittaa..., mutta eipähän ole ainakaan vuoteen yrittäneet pellit ruostua, että sen verran hyvin onnistui. Maalamisen ryhdyin, koska kaikkien kahvojen ja listojen alla oli ruostetta ja pelleissä oli kaikkialla pieniä ruostekuplia, sekä takakaarissa puskurin liitoskohdassa vähän enemmän. Muutama pieni lommo oli myös siellä täällä jotka sai oikaistua ja pakkeloitua. Ainahan se on hyvä uutta opetella, eikä pelottaisi uudestaan samanlaiseen hommaan ruveta, vaikka tämä kerta ei niin hyvin onnistunutkaan. Laitoin samalla s-line alalistat, jotka löysin varsin hyvään hintaan purkuautosta.
                      Click image for larger version

Name:	IMG_20200812_182142.jpg
Views:	1124
Size:	372,2 Kt
ID:	1931019



                      Kerran yritti Lapissa jättää tielle viime talvena, kun matkalla Äkäslompoloon sytytti laturin valon Kolarin pohjoispuolella, mutta onneksi pääsi perille kohteeseen. Kittilän paikalliselta fixukselta sai lucacsen vaihtolaturin parissa päivässä, eikä hintakaan ollut mahdoton, muistaakseni 240€. Näissä moottoreissa on kyllä erittäin hyvälle paikalle laturi suunniteltu - neljä pulttia auki ja laturi kädessä, 10 min homma.

                      Toinen ihmeellinen vika iski tämän vuoden syksyllä, kun ei yhtäkkiä enää ahtanut ollenkaan. Vikana oli turbosta irronnut hukkaportin kello, onneksi ruuvit sai alakautta takaisin laitettua, mutta olipa eniten aikaa vieneet kaksi ruuvia tähän astisessa elämässä, sen verran ahdasta oli. Nytten syksyn ja alkutalven aikana on sitten alkanut pitämään aivan ihmeellistä resonointi/pärinä ääntä jostain moottorin suunnilta kierrosten ylittäessä 5000rpm. Erittäin vaikea paikallistaa, mistä johtuu, eikä mikään tunnu olevan irti.

                      Taakse vaihdoin toiseen vetariin molemmat kumit lokakuussa, kun oli sisempi päässyt hyppäämään pois paikoiltaan ja muutenkin kumit olivat loppuunkuluneen näköiset. Audin ohjeena on ottaa jousi pois, mutta ihan nätisti lähti koko vetari irti kun irrotti iskarin ja tiputti pakoputken puoliksi alas. Takavetarin sisäpää olikin melkoinen palapeli, kun ensimmäistä kertaa sellasta käsittelin ja keskiosa oli tuhannen jumissa booreilla, mutta siitäkin selvittiin lekalla ja lämmöllä. Viime vuoden syksyllä tein saman homman kuskin puolen etuvetarille, helppo homma sekin, paitsi että 10mm hylsy jäi siihen päädyssä olevaan reikään jumiin, kun painoin sitä vasten ulomman nivelen irti. Sen irrottaminen sieltä kolosta vaati vetovasaran, hitsaamista ja polttopillit, mutta muuten helppo homma :)

                      Pieni päivitys on ulkonäköön tullut tehtyä s-line etupuskurin muodossa. Alun perin hopean puskurin maalasin oikeaan väriin ja maskin sekä sumuvalojen ritilät saivat kiiltävän mustan värin pintaan. S-line puskuri ei ole ihan bolt on asennus karvalakkiin. Puskurin edellinen omistaja oli ottanut valopesureiden kiinnikkeet irti puskurista, joka aiheutti hieman päänvaivaa, koska tavalisessa puskurissa kiinnikkeet on valettu suoraan puskuriin. Ratkaisuna leikkasin vakiopuskurista pesureiden kiinnikkeet irti, sopivasti muovia ympäriltä mukaan ottaen. Sitten liimasin ne permabond ta4611 polypropeenille tarkoitetulla liimalla s-line puskuriin, helppoa ja kivaa. Näin pesuritkin sopivat suoraan paikoilleen ja niille lisätueksi printtasin pienet kiinnikkeet. Myöskään välijäähdyttimien ilmanohjaimet, eivät sovi puskureiden välillä, joten niitä joutui veistelemään jonkin verran.
                      Click image for larger version

Name:	IMG_20210918_135740.jpg
Views:	1169
Size:	211,5 Kt
ID:	1931020


                      Pidempään olen myös haaveillut q5 4-mäntäisistä bremoista, jotka ovat lähes bolt-on päivitys b7 320mm levyillä. Satuin löytämään purkuautosta 70€ kpl q5 satulat, jotka lähtivät samantien tilaukseen. Asennukseen tarvitsee q7 jarrupalan kuluneisuus varoittimet ja mk3 golffin jarruletkut, mahdollisesti mk2 olisi paremmat koska mk3 olivat melko pitkät. Levyt olisi kannattanut varmaan samalla vaihtaa, koska vanhat alkavat olemaan melko kuluneet, mutta ehkä ensi kesänä. Jarrutuntuma parani huomattavasti ja on todella tarkka, sekä poljin tunnokas. Painokin putosi noin 4 kg per puoli, jonka ehkä hieman huomasi ohjauksessa. Hyvä päivitys kaikenkaikkiaan ja myös hyvännäköiset, vielä kun olisi jaksanut maalata.
                      Click image for larger version

Name:	IMG_20211019_142614.jpg
Views:	1119
Size:	295,4 Kt
ID:	1931021


                      Vielä viimeisenä parannuksena vaihdoin vaihteistoöljyt ravenol mtf-3 ja vaihdekepin puslan, kupin ja "kumirenkaat". Audi ei näitä etkassa erittele ja jokin tai jotkut näistä olivat jo audi heritage puolen osia. Vaihdekepin tuntuma parani huomattavasti, sillä aiempi n. 5mm ylösalas välys poistui. Kuvastä näkyy miten muhjaantunut vanha pusla oli. Mtf-3 öljyllä tuntuu vaihteet menevän paremmin perille, kuin castrollilla, mutta saapa nähdä miten kovemmilla pakkasilla kulunut loota pelaa, melko hyvät öljyt jos selvän eron huomaa.
                      Click image for larger version

Name:	IMG_20211017_154321.jpg
Views:	1121
Size:	176,0 Kt
ID:	1931022


                      Loppuun vielä kiva syyskuva, omasta mielestä nää b7 s-line paketilla on melko hienon näkösiä ja viimein tämä omakin on takapuskurin alareunaa vaille s-line. Pitkästi tuli tekstiä, toivottavasti ei haittaa.
                      Click image for larger version

Name:	AUDIc.jpg
Views:	1140
Size:	261,5 Kt
ID:	1931023

                      Attached Files

                      Comment


                      • #12
                        Kopsakka B7, ajattoman näköinen auto ja värikin on kyllä omia suosikkeja tuohon koppaan.

                        Kittilän autotarvikkeelle pojot itseltäkin, monta kertaa pelastanut kiipelistä. Ja onhan siellä vain hyvä palvelu muutenki.

                        Comment


                          #13
                          Aika yllättävää nähdä että nämä ruostuu noin herkästi. Pohjassa ei taida olla sitä paksua PVC-massaa kuin paikoitellen? En tosin muista että miten oli asian laita vaikka B4/C4-koppaisissa, mutta mitä nyt olen foorumia alusta asti selaillut, niin en muista lukeneeni vastaavista ruostehommista niihin autoihin.

                          Comment


                            #14
                            Ei oo massaa ku jossain pienissä hassuissa paikoissa, esim. edessä mihin sisäloksut ei yllä. Samaa paskaa nää kaikki 'nyky'autot taitaa olla, kertakäyttökamaa ja paalikunnossa 250tkm kohdalla.

                            Takasisäkaaren etuosan kynnys ja helmat on B4 ja C4 korisissa varmaan ne ruosteherkimmät paikat,jos koripeltejä ei huomioida. C4 Satkun päivityttyä A6:ksi taisi alkaa Audilla tuo massauksen vähentäminen ja esim. tässä näkyy ihan samanlaista settiä alustassa kuin näissä b6/b7 ja 4f vehkeissä, b8sta puhumattakaan:
                            Alkuperäinen kirjoittaja Skull_Eye Näytä viesti
                            Jarrut saatu vihdoin asennettua ja huomenna alkaisi pieni ruosteen suojaus projekti. Alku tilanne on tämä. katsotaan mihin päivässä pääsee. Perä olisi tarkoituis vielä huoltaa ennen talvea mutta näyttää tuo irrottaminen niin iso töiseltä et saattaa vielä vuodella vierähtää se huolto :D

                            Comment


                            • #15
                              Ei ole massaa pohjassa tai taka sisälokasuojissa ollenkaan, pelkästään ohut maalikerros. Vanhassa 3b passatissa oli kunnon soossit joka paikassa, eikä siinä ruostetta ollut missään. Kaippa ne on audin insinöörit ajatellu, että muovit ja huovat suojaa, mutta tuntuu kanssa että tämä yksilö on joku extra ruosteinen, kun en oo kellään muulla kuullut tai nähnyt näin ruosteisia. Tässä on vielä tankin alla aika pahat ruosteet, kun en sieltä kerennyt ikinä korjaamaan.

                              Katsastuksesta meni kehujen kanssa läpi.
                              Siinä nosturilla kattelin pakoputkea ja huomasin joustopalan saumassa pienen vuodon, siitä se resonointi pärinäkin johtuu.

                              Pakko kyllä kehua tuota mtf-3, öljyä. En ois ikinä aatellu pelkän öljyn parantavan vaihteistoa, mutta kyllä se vaan nätisti toimii nyt kovillakin pakkasilla. Aikasemmin ei meinannut 1 ja 2 mennä kohilleen pakkasella, mutta nyt menee oikein nätisti.

                              Viimeksi muokannut Killeri; 20.12.2021, 09:33. Perustelu: Tapatalk-allekirjoitus poistettu.

                              Comment

                              Working...
                              X