Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi V8 3.6 manuaali

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audi V8 3.6 manuaali

    Minä oon jahkannut tämän auton kanssa pitkään.
    Ei siis tämän kaltaisen auton, vaan tämän kyseisen yksilön.

    Taisi olla jo 2014 kun Härskiltä tätä vähän ostattelin.
    En kuitenkaan saanut silloin roposia kasaan.
    Villeltä auto siirtyi Herra Sunilalle. WA:n keskusteluhistorian mukaan marraskuussa 2018 tehtiin pelinavaus Sunilan kanssa tämän auton myynnistä minulle. Heti perään vappuna 2020 matkasin sitten Kotkaan autoa ostamaan.
    ​​​​​

    Auto on siis vuoden 1990 Audi V8.
    Moottorina pienempi eli 3.6 PT
    Alkuperäinen manuaali 5-vaihteinen koodi AWW
    Torsen-takaperä, koodi AXZ.

    Auto on tainnut olla ihan ajossa joskus 2016-2017. Sen jälkeen seisonut, mutta käynnistelty ja pidetty moottori pyörimässä. Ajamalla auto siirtyi kuljettimen päälle ja siltä poiskin. Myös pihassa siirtelin auton tuohon ponnille.


    Sitten To Do lista.

    ​​​​​- Etulokasuojat. Kaaret on yhtyneet happeen. Alkavat olla pelastamattomissa joten ostoilmoitus roikkuu ostetaan osiossa. Uusiakin taitaa saada ainakin lasikuituisena.

    - Kuskin puolen etuovi. Myös hapanta. Paikkaaminen ei olisi mahdoton mutta koska ovia taitaa löytyä helposti niin ehkä helpompi vaihtaa sekin.

    - Korin muut ruosteet. Korissa on ruostetta vähän muuallakin. Nyt kun näihin hommiin lähdetään niin otetaan nekin kiinni.

    - Ufo Delete. Auton mukaan tuli ns. pikku Brembot. Hetken tuossa mietin pitäisikö ufot käytössä, mutta kun niitä aloin tänään purkamaan niin totesin että vaihdetaan.

    - Alustan osien fiksailua. Sekä edestä että takaa näyttäisi olevan hapanta apurungoissa tukivarsissa ja niin edelleen. Etu ja taka-apurungot sekä olka-akselit pääsevät hiekkapuhallukseen ja jauhemaaliin. Alatukivarret vaihtanen molemmat. Uusia powerflex puslia tuli mukaan joten painelen niitä sinne minne kuuluvat.

    -Jakopää. Edellisestä hihnan vaihdosta ei ole kuin 30tkm mutta aikaa 6 vuotta. Ainakin kurkistan miltä hihna näyttää.

    - Venttiilivarrenkumit. Kylmänä pölläyttää miehekkäästi.

    - Kattoluukun fiksaus. Takaosa kallistuu ylös mutta luukku ei aukea taakse.

    - Sisustan fiksailua. Sisus on ehjä mutta vähän nyhrääntynyt. Kunnon pesu ja imurointi ja nahkapenkkien ehostus. Ehkä jotain muutakin.

    Ja ja ja.

    Lista varmaan kasvaa kun tekee ja tutkii mutta tuossa nyt nuo jotka päällimmäisenä mielessä.

    Mihin käyttöön auto sitten tulee. Jaa a.
    Sitä en ole oikein miettinyt. Pitkään ollaan mietitty että olisi kiva jos olisi joku erillinen peli kesä ja talviratatapahtumiin. No tuollainen Typ44 pohjainen keksintö on varmaan yksi huonoimmista lähtökohdista siihen. Vapari konekin vielä joten tehoa on se mitä on ja sen tulisi riittää.
    Toisaalta kesäinen cruisailupeli olis ihan kiva. Sitähän tuo on. Vakkari ja ilmastointi ja kaikkee. Tosin onhan meillä jo Cabriokin.
    Käyttöauto. No kun taloudessa on autot VAG-konsernin tuotteita niin yksi leimattuja ajokuntoinen auto ei ole pahitteeksi. Suuremmalla todennäköisyydellä pääsee lähtemään aamuisin töihin kun on useampi auto joista valita. Toki minun työmatka on 46km/sivu joten V8 on siihen kulkemiseen oiva peli.

    Käyttö lienee kuitenkin yhdistelmä noita kolmea.


    ​​​​​.
    ​​
    Attached Files
    Viimeksi muokannut Lipponen; 11.5.2020, 05:51.

    #2
    Ai, että. Hyvä että tämä pääsi jatkojalostukseen, näitä ei todellakaan ole liikaa. Varsinkaan manuaalina.

    #oispaV8 :)

    Comment


      #3
      Vaihteisto ihan aww eikä yhtään meh :)

      Täällä päin oli yhdellä vähän aikaa miittiporukassa liikkunella samanlainen. Väri siinä oli jokseenkin erikoinen, ei puhtaan valkoinen vään vähän ehkä beigeen taittava. Oli kyllä hieno auto minun mielestä kaikin puolin. Jos tuon entisöinti ei nappaa, niin senhän voisi pelastaa museoinnilta tekemällä DTM -lookerin :)

      Comment


        #4
        Kyllä minun sydän vähän nyyhkytti, kun tämän vappuajelua lavetilla ilman minua katseli perään. Tuolle oli suunnitelmia, mutta eipä ne näyttäneet realisoituvan, joten ehkä se on paremmassa kodissa. Tuossa muisteltiin, mitä reissua tuollakin on heitetty. On käyty Tahkolla, Ahvenistolla ja Tallinnassa ja what not..
        Sen verran korjaan historiaa, että kävi Jaros-Pasilla Härskin jälkeen.

        Kun pudotat taka-apurungon, suosittelen ottamaan tankin samalla kertaa puhallettavaksi ja maaliin. Ne tapaavat puhkeamaan etureunasta saman tietämiltä ja hyvissä ajoin tehty ruosteen kiinniotto ja uudelleen maalaus jatkaa elämää kivasti. Taakse uusin jossain kohdin jotain puslia, en vaan enää ihan muista, mitä ne olivat..
        Lambda kannattanee laittaa myös uusiksi. Siinä oli jotain kierrosten pumppailua, paitsi 4000 rpm jälkeen.


        Comment


          #5
          Päivä kaksi takana näpertelyä tämän kanssa.

          Edestä on alatukivarret, tolpat ja vakaaja irti.
          Etuapurunkoa en vielä irrottanut.

          Vähän siinä ja siinä että vaihdanko tukivarsia. Puslat apurungon päähän ja vakaajaan toki mutta pallonivel oli ihan hyvässä kunnossa.
          Kyselinkin tätä jo parilta suunnalta mutta dokumentoidaan tännekin.

          Eli käykö tähän typ44 tai C4 alatukivarsi? Jos on ihan V8 spesifi osa niin taidan kunnostaa noista nykyisistä. Jos käy kansanmalleista niin sitten saatavuutta on ja voisi uusiakkin.
          ​​​​​​
          Vetarin ulommat kumit vois vaihdella kun ovat niin höpöttimellään nytten. Toinen on rikkikin. Ja raidepäät saivat vasaralta rakkautta joten ne vaihdan myös.
          ​​​
          Myös etupuskuri ja nuo ruosteiset lokasuojat lähti irti tänään. Melko suoraviivaista tekemistä mutta kyllä on paljon kaikkia piiloruuvia ja mutteria keksitty. Tuossakin asiassa on kehitys kehittynyt ja uudemmista lähtee asiat paljon vähemmällä ihmettelyllä irti.

          Tuossa kun on lampun pesimet edessä ja pyyhkijät. Onko se korinvärinen lampunaluslista kans D11 kohtainen vai onko satkussa samanlainen. En tahtoisi tuollaisia töröttimiä keulaan ja ajattelin poistaa. Mielellään vaan tekisi poiston niin ettei tärvelisi mitään alkuperäisiä osia. Ja helpommallakin pääsisi jos valmiina löytyy umpinaiset.

          Uusille osillekin taisi löytyä luovuttaja-auto. Pitää keräillä ostoslista ja tehdä tilaus.
          ​​​​

          ​​Seuraavana askeleena alkaa keulan osalta ollakin perusteellinen pesu. Sen jälkeen näytän vähän teräslankaharjaa tietyille kohdille. Sitten alkaa kemikaalien kanssa läträäminen. Jotain ruoste stoppia ja alustamassa sudittava noille paljaille pinnoille.

          Ruosteenestokäsittelyistä taitaa olla tyylejä ja suosikki aineita yhtä paljon kuin tekijöitäkin mutta olisiko tähän vinkkejä?

          Lisäksi hoksasin että ihan kaikkea mitä olin ajatellut jauhemaalauttaa ei voikkaan uunittaa. Eli niillekin joutuu itse keksimään korroosiosuojausta.

          Jarrulinjojen tekoa pääsee myös opettelemaan. Ovat melko hurjassa kunnossa. Vielä en ole edes yhtään liitosta koettanut avata. Linjojen liitosten tekoon ja taivutteluun tarttee työkalut hommata tai lainata.

          Pistetään loppuun muutama kuva päivän varrelta ja lopulta.
          Attached Files
          Viimeksi muokannut Lipponen; 17.5.2020, 20:09.

          Comment


            #6
            Typ44 vs V8 alatukivarren osanumerossa on A ja C kirjain erona lopussa, en ole koskaan vierekkäin vertaillut, että onko niissä varsinaista eroa.
            Itse ostin aikanaan C4:n varret "vanhasta tottumuksesta" omaan V8:iin ja hienoinen harmitus iski tämän todettuani auton ollessa jo pukeilla. Ne ovat ainakin selkeästi erilaiset.

            Comment


              #7
              Kyllähän tuossa työtä jo riittää, tsemppiä =)!

              Mielestäni ei kannata kyllä vanhoja tukivarsia laittaa. Uusia saa ihan tarvikkeena netistä ja varmaan jokaisesta varaosaputkastakin muutamassa päivässä eikä maksa kuin kymppejä. Nettiputiikkien OE-numerolistat näyttää, että olis sama osa A, B ja C -päätteellä. Omassa on tarvikeosat nyt palvelleet viimeisen 10 vuotta ja n. 30tkm "vähän" reippaampaa ajoa, mutta kaippa niissäkin voi olla maanantaikappaleita joukossa.

              Nuo lamppujen alapellit lienee ihan V8-spesifistä osaa niin itsekin otin vaan käteen ja hitsasin reiät umpeen, paklaus ja maali päälle.

              Suunnittelin ostavani CAC:lta lasikuituiset etuloksut, mutta en vielä tilannut. Jos on sellasiin intoa niin voidaan yhdistää tilausta jossain kohtaa? 150e/puoli olisi kuitutuotteet. Painonsäästömielessä noita ei kannata hankkia, mutta olishan siinä sitten edes yksi ruostevapaa kohde jatkoa ajatellen.

              Comment


                #8
                Ebaytä vähän tutkin niin noin 150€/pari Meylen etualatukivarret. Ei siis jää vaihtamatta.

                Tänään sitten vähän tutkin mitä kaikkea kivaa oli pakattu peräluukkuun.
                Sieltä löytyi muun muassa Powerflexia etuvakaajaan ja etualatukivarsiin ja taka-apurunkoon.

                Lisäksi pyörittelin noita Brembon satuloita käsissäni. Itse asiassa toista vähän mallasin olkaakin. Noiden kanssa ei taida joutua edes tolpasta poistamaan sitä kolmatta ufosatulan kiinnityspistettä. Plug and play siis. Levyä varten joutuu napaa vähän hoikistamaan uloimmalta kehältään.
                Vähän mallailin ja onko tosiaan niin että tuo 15" Aero mahtuisi noidenkin jarrujen päälle?

                Oikein mitään järkevää en tehnyt. Ruiskuttelin pyöräkotelon esillä olevat pinnat märäksi Motox tehopesu geelillä ja painepesurista kuumaa vettä perään. Kun ravat oli huuhdottu pois niin tutkin ruosteita. Ei noita oikeastaan paljoa tuolla ole. Vänkärin puolelta on helman pääty kadonnut lähes kokonaan. Muutoin lähinnä pintaruosteita esim hammastangon läpiviennin ympärillä.

                Ruosteille ajattelin reseptiä

                - teräsharjaa rälläkästä ja porakoneesta
                - Dinitrol anittrol
                - Motox ruostepohjamaalia paukkupullosta
                - Dinitrol kiveniskumassaa paukkupullosta
                ​​​​​

                ​​​​​

                Comment


                  #9
                  Alatukivarsissa on 19mm pallonivel, samoin kuin 20020v. 100 ja 200 on 18mm. Näin ulkomuistista. C4:n on tyystin erilainen ja vakaajan helat menee kaikista ristiin. Raidetangonpäät menee ristiin kanssa lötkössä, mutta itse raidetangoissa eroja.

                  On tosiaan mun entinen auto. Tonkin voimaan tottuu viikossa. 4.2: een ero on kuin yöllä ja päivällä. Sen suhteen hengetön toi 3.6 imo. Tosin tuokin pyörii paikoillaan asvaltilla tarvittaessa.

                  Kattoluukun korjaukseen on täällä foorumilla ollu kuvallinen ohje ja korjaus ei ole muutenkaan rakettitiedettä. Nim.merk sen 5 korjannu, viimeisin lakimies-edition lötköstä :)

                  Comment


                    #10
                    Vaan saahan nykyisin tuon PT koneisen pelastaa museoinnilta ahtamalla jos haluaa ;)

                    Comment


                    • #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja Lipponen Näytä viesti

                      Ruosteille ajattelin reseptiä

                      - teräsharjaa rälläkästä ja porakoneesta
                      - Dinitrol anittrol
                      - Motox ruostepohjamaalia paukkupullosta
                      - Dinitrol kiveniskumassaa paukkupullosta
                      ​​​​​

                      ​​​​​
                      Tuosta puuttuu sulkeva pintamaali kokonaan. Omaan laitoin happomaalin pohjalle, sitten hiontavärillä kerrospaksuutta, sen päälle 2K maali, jonka päälle kiveniskumassa, jonka päälle uudestaan 2K maali. Se kiveniskumassa ainakin täytyy sulkea maalilla, muuten enemmän ruostuttaa kuin suojaa.

                      Noilla sihipullomaaleilla tulee aika onneton kerrospaksuus, joten kovin kestävää pintaa niillä ei aikaiseksi saa, vaikka tekisi mitä.

                      Oma reseptini oli aika työläs, mutta kohtuullisen toimiva, kun taitaa olla jo lähemmäs kymmenen vuotta siitä kun helmat maalailin ja ei niitä ole tarvinnut kuin yhdestä tai kahdesta kohdasta tuon jälkeen vähän paikkamaalata, vaikka auto on ollut ympärivuotisessa ajossa. Helmat on siis noilla parilla pienellä paikkamaalauksella edelleen virheettömät.

                      Comment


                      • #12
                        Ylempi resepti varmasti toimiva maalauksen suhteen. Paukkupulloja en kyllä itsekkään suosittelisi. Lisäisin vielä, että jos ruostetta vähänkään paksummin niin teräsharja laikoilla ei kaikkea saa millään pois. Kaikista parhaaseen lopputulokseen pääsenee, kun käyttäisi hiekkapuhallutuksessa sen verran, että saa ruoste täplät pois.

                        Comment


                          #13
                          Täytyy tunnustaa että tuo paukkupullo oli vähän aivopieru. Jotenkin en ole sisäistänyt vieläkään että meillähän on kompura eli paineilmaa ja jopa maali ja massaruiskuja ihan omasta takaa. Miksi siis käyttää ponnekaasuaineita kun muitakin on saatavilla.


                          Ruostetta ei ihan hirveesti ollut, vähän pinnoissa siellä täällä.
                          Oli sellainen pikkurälläkkään käyvä teräsharja, joista ne hapsut oli kiedottu sellaisiksi tuubeiksi. Sillä jyryyttelin kunnes ruosteisilta alueilta pelti kiilteli.
                          Päälle vetelin pensselillä Rust Stoppia. Se kun aikansa muhi niin pelti alueet muuttui mustiksi.
                          Siihen päälle penslasin ruostepohjamaalia.
                          Attached Files
                          Viimeksi muokannut Lipponen; 1.6.2020, 18:57.

                          Comment


                            #14
                            Viime kerran jälkeen ei vieläkään ole mitään kauheita edistysaskelia tapahtunut.

                            Tolpista räpläsin vanhat iskarit, jouset ja laakerit pois. Kiinnikkeiden ruuveja ei jaksanut edes yrittää auki vaan rälläkän hiomalaikkalla availin. Apurungon irrotin myös ja pesin sitä sitten tuolla meidän köyhänmiehen kuumavesipesurilla. Kun enimmät ravat oli huuhdottu pois niin heitin osat peräkonttiin ja vein työpaikan naapuriin. Siellä olisi sitä nopeasti lentävää hiekkaa ja pulverimaalia tarjolla.

                            Navat kun oli irti niin niitä käytin sorvissa. Otettiin ulkokehältä tavaraa pois niin paljon että mahtuu kivasti levyjen sisään.

                            Comment


                              #15
                              Tänään tuli osia vähän sieltä ja täältä.

                              Etutolpat ja apurungon sain pulverista. Kyllähän ne siistiytyi.

                              Sparetolta saapui kuorma. Bilsteinin iskarit. Meylen tukivarret ja pyöränlaakerit. Febinlaatikossa iskarien ylälaakerit ja lautanen. Ja jotkut No Name vetarin kumit.
                              Raidetankojen päät unohdin tilata mutta ne saa kyllä.

                              Kävin myös hankkimassa Bahcon jarruputken taivuttimen, putkenpäiden prässäys systeemin ja kiepin putkea sekä niitä nippeleitä jarruputken päihin.

                              Myöhemmin viikolla saapunee HR:n - 35/40 jousi satsi.
                              ​​​​
                              Oikein mitään en kyllä tänään vielä tehnyt. Kuskin puolelta irrotin yhden jarruputkista joka lähtee ABS-pumpulta ja parin mutkan kautta kurkkaa pyöräkoteloon. Putken seinämä rapsahti heti rikki kun putkeen koski. Ihan aiheellinen siis vaihtaa.
                              Iskarit lupsautin tolppien sisään.
                              Sain myös töistä lainaan M12x1 kierretappia jolla sai maalit putsattua jarrusatulojen kiinnikepisteistä.

                              ​​​​​​​

                              ​​​​
                              Attached Files

                              Comment


                                #16
                                Varovainen ajatus oli tänään koettaa jatkaa neppailua. Mutta tyssäsi het alkuunsa.

                                Olen ilmeisesti hankkinut väärät iskarien ylälaakerit ja ne iskarien yläkiinnityspisteet. Laakeri ja se kumitötsä on vähän suurempia kuin paikallaan olleet oli. Liekköhän nuo nyt C4:seen tarkoitettu.

                                Nyt sitten vähän mietiskelen että hommaisiko oikeat vai entäs jos etsii C4:sen iskarien yläraudat.

                                Comment


                                • #17
                                  Veikkaan että vetarin suojakumeissa nimi on enne :) Merkittävä osa tarvikekumeista on vaihtokunnossa alle vuoden ikäisenä. Yli vedettävät toimineet itselläni hyvin ja merkkiliikkeen kumit taitaa olla varmin valinta, vaikkakaan ei ilmeisesti täysin riskittömiä nekään.

                                  Comment


                                    #18
                                    Alkuinnostus oli ja meni ja homma vähän pysähtyi.

                                    Yksi päivä tein kuskinpuolen jarruputken ABS-pumpulta pyöräkoteloon. Sekin on ehkä noin 1cm liian lyhyt joten voisi tehdä uudelleen.

                                    Apurungon kanssa kävi pikku moka. Prässäsin vanhat takapuslat irti ja niiden mukana lähti rungossa olevat holkit. Tätä en siis tajunnut silloin vaan luulin metallin olevan osa puslaa. No näin ei siis ollut ja nyt uusi pusla on holo reikäänsä.
                                    Korjaus on sinänsä helppo. Sopivan kokoisesta putkesta leikkaa holkit jotka hitsaa kiinni apurunkoon. Joutuu vaan tuoreen jauhemaalin poistaa noilta hitsaus kohdilta ja sitten joko paikkamaalaamaan tai maalauttaa uudelleen.

                                    ​​​​​​Voi olla että talven aikana ei paljoa tapahdu koska auto ei nyt ole pyörillään ja remonssit joutuu tekee pohjolatallissa. Tai no eihän se ole kuin pukeutumiseen kysymys.

                                    Pitää vain pitää moottori pyörimässä.

                                    Comment


                                      #19
                                      Tarviiko hitsata? Sinne se holkki jää korin ja aluslevyn väliin.

                                      Jos haluaa varmistaa holkin paikallaan pysymisen asennusvaiheessa, leikkaa pituuden siten, että holkin reuna jää hieman yli pinnasta. Ajaa vaikka pari kolme ristikkäistä hahloa päähän. Holkki paikalleen ja levittää pään. Voi tehdä molempiin päihin vaikka varuiksi.

                                      Comment


                                        #20
                                        Silleen trumpetiksi kahden puolen se edellinenkin oli prässätty. Eihän siihen holkkiin pystysuoria voimia oikeastaan tule. Hitsaaminen vain taitaisi olla helpoin. Parilla kolmella pätkällä vetää.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X