Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

urAllroad 2.5tdi

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    urAllroad 2.5tdi

    Click image for larger version

Name:	Screenshot_20200502-000521__01.jpg
Views:	1511
Size:	562,4 Kt
ID:	1884915Turhan paljon ei alkuperäisestä Allroadista projekteja tuntunut olevan, joten tehdäämpä sellainen. Ainakin, kun nyt tuntuu siltä, että tämä voisi olla hieman pidempiaikainen käyttöauto.

    Kauan olen haaveillut c5 RS6:n kaveriksi saman korimallin Allroadia. Ei vain ole ollut järkisyytä millä sellaisen ostamisen olisin emännälle perustellut. Nykyinen käyttöauto c5 A6 2.5tdi on aivan hyvä eikä sitä ole tarvetta vaihtaa.. Paitsi, että kuskilta puuttuu reisituen säätö joka itsellä aiheuttaa kaasujalan puutumista. Vetokoukku puuttuu myös ja takalasit saisivat olla tummat. Näihin puutteisiin uppoaisi helposti tonni eikä sellaisen summan panostaminen tähän autoon oikein ole innostanut.

    Viikko sitten myyntiin tuli ns. kaikilla varusteilla oleva 2004 vuoden Allroad. Samalla BAU koneella millä nykyinen käyttis. Siinä olisi myös vetokoukku, tummat takalasit ja kauhean hyvät penkit. Käytännössä siinä on kaikki varusteet mitä ronsussakin. Mm. RNS-E, Recarot, aurinkokennokattoluukku, sähkösäätöinen ratti, xenon ajovalot, webasto jne. Eli hyvin pitkälti monitoimirattia vaille kaikki. Näillä perusteilla kävin auton oston vaiheeseen nimeltä "kysyn vaimolta". Emäntä oli töissä. Laitoin viestiä, että miten hyvä tommonen allu on ajaa ja miten paljon enemmän varusteita siinä on mukaan luettuna ne mitä nykyiseen olisi hankittava. Eikä se maksakaan kovin paljoa. Laitetaan nykyinen sitten myyntiin. Vastaus oli myöntävä ja minä aloin junailla asioita. Elettiin siis sunnuntaita ja aamupäivää.

    Soitin myyjälle. Tiedustelin, että onko auto hyvä. Kuulemma oli. Kysyin vielä, että jos lähden junalla sinne, niin palaanko Allroadilla kotia. Vastaus oli, että aivan varmasti ja hän voisi tulla asemalle vastaan. Se sopi mainiosti.
    Ostin junalipun 15:13 lähtevään junaan. Emäntä pääsi kerrankin ajoissa töistä klo 14:00 ja heitti minut sitten junalle. Perille pääsin ja parkkipaikalta bongasin allun. Myyjää tietenkään en. Hän oli kyllä pihalla vastassa, mutta olin kävellyt hänen ohi tuijottaen autoa. Tietenkin, koska auto oli tunnistettavissa..

    Koronan takia ei kätelty eikä halattu. Tervehdittiin vain ja lähdettiin koeajolle.
    Hyppäsin apukuskin penkille ja ovea kiinni laittaessa huomasin ensimmäisen vian. Ovi meni kiinni vain aivan hiljaa vetämällä. Kuskin puolella tottakai sama homma. Tämä korjautunee lukkolaitteet vaihtamalla.
    Toinen vika oli hirveän epäsiisti tunnelma autossa. Joka rako täynnä muhjua ja hiekkaa ja pölyä ja katossakin kauheasti jälkiä. Perus käyttöauto siis.
    Kolmas vika oli hiljaisessa vauhdissa kääntyessä ja kiihdyttäessä silloin tällöin kuuluva tärinä/jurina. Veikkaan kardaanin kannatinlaakeria?
    Neljäs vika oli pykälää liian pienet kesärenkaat ja kesävanteista puuttuvat keskilätkät. Näiden kanssa varmasti pystyy elämään.
    Viides vika oli takaluukun verhoilu joka oli hieman irtonainen.
    Kuudes vika oli webaston päällä pysymättömyys.
    Seitsemäs vika oli lisäjarruvalon toimimattomuus. Tosin välillä se toimi ja välillä ei. Täytynee tarkastaa takaluukun johtosarja.
    Kahdeksas "vika" oli ehkä hieman kulahtaneet puskurit ja parit pienet ruostepisteet tuulilasin yläreunassa ja apukuskin puolen etuovessa. Sisusta oli ehjä, mutta nuhjuinen ja todella likainen mm. joka paikasta. Tämän ikäisessä jokatien kulkijassa tottakai on kulumaa, mutta mikä tärkeintä, niin yleisilmeeltään auto oli todella siisti.
    Vikojen vastapainoksi ilma-alusta toimi. Moottori toimi ja jakopää on tehty marraskuussa. Laatikkokin toimi, niin hyvin kuin tuon ikäinen 5hp voi toimia. Näistä syistä katsoin, että auto on varmasti pyyntihinnan arvoinen ja fiksaamalla siitä saa oikein siistin perheauton. Lähdin siis Allroadilla kotiin.

    Autolla on nyt oston jälkeen ajettu reilu 1000km. Toimii tällä hetkellä vielä ihan hyvin. Ei hävitä öljyä eikä nesteitä. Eikä myöskään alustan paineita. Vielä ei ole iskenyt ostokrapulaakaan.
    Jotta tästä saisi mieleisen on tehtävä seuraavat asiat:

    - Sisustan perusteellinen putsaus
    - Lukkolaitteet etuoviin
    - Ruostepisteiden korjaus
    - Kardaanin kannatinlaakeri?
    - Webaston toimintaan saattaminen ennen ensi talvea
    - Takaluukun verhouksen korjuu/vaihto ja lisäjarruvalon korjaus.
    - Renkaat ja vanteet kaipaisivat jotain, mutta katsellaan näitä sitten ihan viimeisenä. Nykyiset hoitavat kuitenkin hommansa.

    Perus speksit vielä loppuun

    Audi Allroad
    2004
    V6 2.5tdi
    Automaatti
    306001km (ostohetkellä)
    Attached Files
    Viimeksi muokannut GaIIe; 1.5.2020, 23:06.

    #2
    Se lisäjarruvalo - itse asiassa sen itse lampun liittimet hapettuvat helposti, putsaa ne, niin säästyt tässä kohtaa johtosarjan penkomiselta.

    Comment


      #3
      Okei. Hyvä tietää.

      Comment


        #4
        Tämä Kallen ostama auto jäi vähän harmittamaan kun ilmestyi myyntiin. Ostin itsekin pari kuukautta sitten V6 2.5TDI Allroadin, huonommilla varusteilla ja huonommassa kunnossa. Ainoa pieni valonpilkahdus asiassa on se, että omani on manuaali jos meinaa virittää.

        Tsemppiä projektointiin, seurataan jos ja kun päivityksiä tulee :)

        Comment


          #5
          Itsekin kävin yhtä manuaalia katsomassa, mutta alusta oli sökö ja koneesta väännöt hukassa ja muutenkin vielä likaisempi kuin tämä. Ei se manuaali sitten loppujen lopuksi vaakakupissa paljon painanut, kun auto on muuten hyvä.

          Comment


          • #6
            Veljen kanssa kanssa tuumailtiin viikko sitten samaa Nettiautossa, että voisi olla hyvä ostos. Minusta momenttimuunninautomaatin ominaisuudet sopii korotetun Allroadin matkustusmukavaan luonteeseen manuaalia paremmin.

            Comment


              #7
              Approved. Jos joudat niin erityisesti kiinnostaa matkan varrella kuulla lisää sisustan puhdistuksesta ja ruostepisteiden korjauksesta. Molempiin kyllä löytyy netistä kaikenmaailman vinkkejä mutta jos saisin itseänikin niskasta kiinni kun se tapahtuu kiinnostavaan autoon.

              Comment


                #8
                Tässä pihassa, kun näitä c5:n lisäjarruvaloja on, niin nappasin toisesta valon testiin. Johtosarjat on kunnossa. Itse jarruvalo vaan on rikki. Ei näköjään kaikki polttimot pala toisessakaan autossa. Näitä tarviis vissiin nyt kaksi pötköä jostain hommata. Ronsussa sama ongelma.

                Pojan lapio oli avuksi, kun ei yksinään pysty jarrua painamaan ja värkkäämään takakontilla.Click image for larger version  Name:	Screenshot_20200502-103647.jpg Views:	0 Size:	164,2 Kt ID:	1884945
                Attached Files

                Comment


                  #9
                  Ruuvaa tuo punainen linssi auki niin eikös siellä sisällä ole ihan T5 kannalla olevat polttimot mitkä voi vaihdella. Vai olikohan jollain muoviklipseillä kiinni...

                  Comment


                    #10
                    Juu. Täytyy vielä se tutkia, että auttaisko pelkät polttimot. Se kun oli täysin pimeä koko pötkö.
                    Sisustalle tein ihan perus imuroinnin ja pintojen pyyhkimisen. Ihan vain siksi ettei tympäse joka kerta, kun hyppää autoon. Tarkoitus olisi viedä fixarille ja samalla hoidattaa vähän penkkejäkin.
                    Ruostepisteiden korjauksenkin taidan ulkoistaa, että niistä saa siistit. Sori Anssi, kauheasti ei näistä kertomusta varmaankaan tule.

                    Comment


                      #11
                      Mä tilasin eBay omaan alluun uuden pötkön.

                      Comment


                        #12
                        Nätti allu, onnittelut valinnasta, ite vielä aina välillä haikailen vanhan C5:n perään...

                        Alkuperäinen kirjoittaja Kraftwerk Näytä viesti
                        Veljen kanssa kanssa tuumailtiin viikko sitten samaa Nettiautossa, että voisi olla hyvä ostos. Minusta momenttimuunninautomaatin ominaisuudet sopii korotetun Allroadin matkustusmukavaan luonteeseen manuaalia paremmin.
                        Paitti, että C5 allussa on ollut alennusvaihde ruksittavana manuaalin kylkeen, mitä olen manuaaleja nähnyt, niin ei aivan älyttömän harvinaisen tunnu olevan. Vaikka automaatin nimeen vannon vetohommissa, niin maastossa tuo alennusvaihde on taas toiselta planeetalta

                        Comment


                          #13
                          Kiitos.
                          Mitä tässä nyt vähälle aikaa seurannut, niin kaikissa manuaaleissa on tuo alennusvaihde ollut. Manuaaliallu ei kauhean yleinen ole, mutta yllättävän moni on sen alennusvaihteen manuaalin kylkeen sitten valinnut.

                          Comment


                            #14
                            Tätä ei ole tullutkaan päivitettyä ollenkaan. Purkuautosta hommasin ehjän jarruvalon.

                            En tiedä uskaltaako tätä kehua, mutta tämä on toiminut perheautona pelottavan hyvin. Kop Kop. Ainut vika mitä on joskus esiintynyt on vaihteenvalitsin. Välillä ei halua ymmärtää missä asennossa keppi on. Antaa silloin vikakoodin f125 :sta. Korjautuisi anturin vaihdolla.

                            Käytiin tänä kesänä myös asuntovaunureissulla. Lainattiin isältä vaunu, pakattiin perhe kyytiin ja kierrettiin 1700km pitkin Suomea. Vanha allu on tosi kiva veturi.
                            Attached Files

                            Comment


                              #15
                              Paljonko tällaisessa on vetomassat? Ei ne tuon vaunun kanssa ylity mutta ihan mielenkiinnosta.

                              Comment


                                #16
                                2100kg. Lisävarusteena on saanut erikoiskoukkua jolloin vetomassa vielä parisataa kiloa enempi.

                                Comment


                                  #17
                                  Hmm...mitähän eroa tuossa koukussa on, sillä minulla on vetokyky 2300kg (2.7t koneella).

                                  Comment


                                    #18
                                    Meillä 2.7T ja vetomassa 1900 kg. On ollut jumalauta taas arpajaiset Trafilla järjestelmässä, vai konttorilla naputtelijalla..

                                    Comment


                                      #19
                                      2.7T + 6v manuaali ilman alennusvaihdetta, westfalia irroitettava koukku, 2100kg.

                                      Comment


                                        #20
                                        Tämä lähti. Vaihdossa tuli jotain samanlaista, mutta erilaista. Tämän langan voi lukita. Kirjoittelen V8 Allroadista myöhemmin oman kertomuksen.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X