Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A8 4.2l, LAM-4 audin pajoitusta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A8 4.2l, LAM-4 audin pajoitusta

    Talliin pääsi seuraavaksi projektiksi A8 4.2l V8 quattro vuosimallia 1996, kilometrejä onkin jo liki 350tkm. Jotkut ehkä tuntee auton rekisterikilvestään LAM-4.
    Auto tuli hommattua loppukesästä ja heti tulikin vaihdettua ohjausvaihde, kun se päästi kaikki mehut lävitseen sekä perus huolto sisään (tulpat, suodattimet, öljyt). Leimalle tarvitsi takajarruja huoltaa ja yksi tukivarsi vaihtaa eteen. Nuiden jälkeen onkin saanut ajaa kohtuu huolettomasti kunhan on pitänyt huolen että öljyä on riittänyt moottorissa.
    Jonkin aikaa sitten kuskinpuolen katalysaattori hajosi ja onhan tuo moottori öljyäkin valuttanut jo tovin. Eli mitä nyt tuolle tehdään niin moottori laitetaan lihoiksi ja vaihdellaan tiivisteitä, sekä kannet saa lähteä jollekkin pajalle huollettavaksi. Ehdotuksia otetaan vastaan kansipajoista jotka löytyisi Pirkanmaan alueelta tai lähistöltä! Nyt kun tuo kattikin rikki on ja putkessa muutenkin reikää kun joku joskus on X-putken korvannut suorilla pätkillä, niin niiden saumat vuotaa ja muutenkin aika puhki alkaa olemaan ne pätkät... Suunnitelmana olisi tehdä itse pakoputkisto 2.5'' putkella downpipeistä eteenpäin. Kateiksi Magnaflow 2.5'' jalometallisilla kennoilla ja väliin Simons vaimennin.

    Kesäksi suunnitteilla jotkin siistit 19'' vanteet. Kiikarissa olisi yhdet Audi S5 mustat vanteet. No niillä ei nyt kiire vielä ole... Halu olisi myös saada autosta sporttisemman näköinen joten harkinnassa olisi ostaa KW alustasarja. Sarjaa saisi noin 1300e hintaan joka jokseenkin suolainen on. S8 OEM alusta saattaisi myös olla yksi vaihtoehto, mutta ei tunnu olevan niitä oikein tarjolla.

    Nyt autosta on purettu jo putkisto pois sekä moottoria saatu purettua siihen pisteeseen että saisi alkaa kohta kansia irroittelemaan. Jos joku tarvitsee tuota putkistoa niin paiskaa viestiä niin laitan tarkempaa tietoa ja kuvaa siitä. Toinen kattihan ehjä vielä on.

    Loppuun vielä fiilistely kuva loppukesältä kyseisestä kasista sekä veljen kasista. Projektista kuvia tulee kunhan ne saan ensin sopivaan muotoon että voi tänne lisäillä.


    #2
    Hah, mahtava rekkari :D Onkohan jopa Suomi-auto?

    Comment


      #3
      Kappas, tätä on tullut Hyvinkäällä monesti bongailtua.
      Tulipa joskus ajettua viereenkin parkkiin omalla D2:lla ja räpsättyä kuva kilpeä kadehtien :)

      Comment


      • #4
        Muistaakseni tämäkin tuonti auto oli.
        Tallilla hommat on taas edennyt. Kannet on saatu irti ja seuraavaksi oikeastaan täytyy alkaa tilailemaan osia ja viemään kannet johonkin pajalle. Kansia irroitellessa tuli huomattua että apukuskin puolen sylinteriryhmän kannentiiviste oli jo joskus vaihdettu. Kuskin puolella mistä tuo vuosikin, oli vielä alkuperäinen tiiviste..
        Ilman tappioita ei tähän asti selvitty. Kampiakselin pulttia irroittaessa hihnapyörä murtui. Sattuisiko jollain olemaan nurkissa pyörimässä ylimääräistä kampiakselin hihnapyörää?
        Ja loppuun tietysti jokunen kuva.

        Comment


          #5
          Mulla saattaa olla tuommoinen dampperi, en ole aivan varma, laitahan vaikka yksityisviestiä myöhemmin muistutukseksi niin pöyhin varastoja kun pääsen töistä.

          Comment


            #6
            Ja ehjä moottorin etupääntuki vielä.
            Vaihda samalla öljylauhduttimen(vai onko se jäähdyhtin) tiivisteet. Se on tosi ikävä vaihtaa kuulemma ja sulla on jo tilaa tehty.
            Ja kaikki kumiletkut, vesi ja huohotusletkut. Tai ainakin ne mitkä on selkeesti menossa purkaksi. On ikäviä vaihtaa purkamatta myös konetta.

            Comment


            • #7
              Tuossa ei ole lukitustapin paikkaa kampiakselille lohkossa?

              Comment


                #8
                Ei sellaista kuin 30V tai 40V koneessa. 32V mallinen lukitaan tuosta etupäästä, tosin kuvan mukaisella työkalulla ei todennäköisesti kestä vaan jostain hajoaa.

                Comment


                • #9
                  Joo tuo täytyy lukita tuolta dampperin sisäkehän kahdesta ulokkeesta. Ulkokehästä pitämällä saa varmasti kumen rikki, onhan tuo pultti kuitenkin aika lujassa.

                  Vuosiko tuo kansi etunurkasta vai mistä? Taitaa itelläki tulla kansiremontti jossain vaiheessa öljyvuodon takia.

                  Siihen öljynjäähdyttäjän ja lohkon väliin tuleva vesiputki kannattaa vaihtaa myös samalla ja ehkä päivittää alumiiniseen. Alumiinisiä saa ebaysta.
                  Viimeksi muokannut Sancho; 13.2.2020, 22:26.

                  Comment


                  • #10
                    Nyt on lujasti tilattu tiivistettä moottoriin. Tulipahan samalla tilattua myös uudet stefat perään kun sekin vuotaa ja kardaaniin tukilaakeri ja uudet nivelet. Täytysi varmaankin sitten kardaani viedä jonnekkin tasapainotukseen ja ristikon tarkastukseen. Olisihan sekin sitten viimesenpäälle kuosissa.
                    Kansihan vuosi vähän jokapuolelta.. Ne lähtevätkin todennäköisesti ensi viikolla pajalle kun ensin saapuisi venttiilinvarrenkumit. Letkuja tulee kyllä vaihdeltua kaikki mitkä pystyy perus letkusta vääntelemään.
                    Tilattu on myös kaikki pakoputken kilkkeet, joten sitäkin pääsisi kohta rakentelemaan.

                    Comment


                    • #11
                      Hommia on saatu taas eteenpäin. Kardaani ja perä on otettu irti ja ne odottaa osia että ne saisi vietyä pajalle. Kansia tuli vielä purettua lisää ja ne näyttää päällisin puolin olevan aikas siistissä kunnossa. Tänään saapui ensimmäinen satsi osia jossa on nuo venttiilinvarrenkumit joten ne saa nyt sitten pajalle.
                      Pakoputken rakentelukin on aloitettu sillävälin kun muut hommat seisoo. Kohtuu hidasta hommaa kun koittaa tehdä sellaisen mikä ei sitten kolise joka paikkaan ja joka istuisi hyvin. Uudet katit ovat melkosen paljon pienemmät, mutta nuo ovatkin hiukka paremmin hönkivät ja istuvathan sitten väljemmin.

                      Comment


                      • #12
                        Vaikka tänne ei ole tullut kirjoiteltua niin silti on tallilla tapahtunut. Kannet on saatu takaisin ja ne on lasikuulapuhallettu, plaanattu ja venttiilit koneistettu, sekä tietysti uudet venttiilinvarrenkumit vaihdettu. Niihin on tullu laitettua jo nokat paikalleen ja pakosarjat. Ne pitäisi heittää paikoilleen vielä tällä viikolla. Kunhan kannet saa paikalleen niin voi tehdä pakoputkenkin loppuun. Putki onkin muuten jo valmis muutakuin tekisi pienet pätkät kateilta downpipeille. Peräkin kävi Viialan ajoneuvopalvelun jätkille stefojen vaihdossa. Senkin saisi siis heittää takaisin paikoilleen. Tekemistä olisi kunhan vaan aikaa olisi puuhailla enempi..
                        Muutama kuva taas loppuun ihmeteltäväksi.

                        Comment


                        • #13
                          Pientä päivitystä tännekkin. Kannet on löytäneet jo tiensä kiinni ja sitä myöten myös pakoputkisto kokonaisuudessaan. Peräkin on paikallaan ja kardaani uusilla nivelillä ja tukikumi-laakeri paketilla. Jakopääkin oli jo menossa kasaan mutta kuten normaalisti vanhojen autojen kanssa tulee ongelmia vastaan... Kampuran hihnapyörän kiila on niin väljä ettei sitä ikänään tulisi saamaan oikeaan aikaan. Uusi on tilattu K-Caaralta ja sitä odotellessa tehdään sitten muuta.
                          Tuli tuossa haettua kesäfillaritkin. Löytyi fiksut 20'' BBS CK003 vanteet. Hakusessahan oli mielummin 19'' vanteet mutta tuli nuita 20'' kiekkoja tänään sovitettua alle ja kyllä kivasti istuu! Noiden väri varsinkin istuu oikein kivasti omaan silmään.
                          Kyllä se siitä valmistuu pikkuhiljaa!

                          Comment


                          • #14
                            Komee putkisto. Tuleeko tohon takapönttöä ollenkaan?

                            Comment


                            • #15
                              Alkuun täytyy kokeilla tuolla pelkällä keskipöntöllä. Kyllähän tuo X-putkikin jo itsessään hieman vaimentaa ja madaltaa ääntä, mutta jos liian kovaksi jää äänet nii sitten täytyy peräänkin vielä lisätä vaimennin. Tarkoituksena kumminkin on saada V8 murinaa kunnolla pihalle.

                              Comment


                              • #16
                                Auto tuli parsittua kasaan viikonlopun aikana ja kaikki toimii hyvin. Madalluksestakin tuli oikein hyvä. Uudet jousethan tähän tuli hankittua, edestä -45mm tiputtava ja takaa -30mm.
                                Putken äänet ihan hyvät, mutta kiihdytellessä meteli nousee liian kovaksi. Tasaisessa ajossa moottoria ei melkeimpä edes kuule sisälle. Tulipahan silti tilattua äskettäin toinen samanlainen Simons vaimennin mikä löytyy jo keskeltä. Josko sitten putkestakin tulisi täydellinen. Täytyy jossain välissä koittaa kuvata jonkinlainen ääninäyte niin pääsee raati arvioimaan tuloksen, että tuliko siitä oikeasti hyvä :).

                                Comment


                                  #17
                                  Mitkä jouset tuli? Melko hyvin istuu. Itelle taakse ehkä -30mm istuis kans. Nykyset on vamaan -50mm jos vertaa noihin.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Jouset ovat Lowteciltä, kyseinen satsi siis: https://www.completos.fi/fi/tuote/al...-4530mm-lowtec
                                    Muilta merkeiltä ei järkevillä madalluksilla olevia ollut joten noihin tuli päädyttyä.
                                    Tulipahan auto taas ajettua takaisin tallille. Jokin naputtaa kuskin sylinteriryhmän takaosassa. Luultavasti jokin nostimista.. Moottori kyllä käy hyvin, että sikäli ei pitäisi mitään vakavempaa olla.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kasi sylinterin pakoventtiilin nostinhan siellä naputti. On sekin nyt vaihdettu ja nyt käy hienosti ilman sivuääniä. Toinen vaimenninkin saapui eilen, että eiköhän sen saa paikalleen hitsailtua vapun aikana. Josko sais sitten tänne kuvattua jonkun pätkän miltä tuo nyt sitten kuulostaa itse tehdyllä putkistolla.

                                      Comment

                                      Working...
                                      X