Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

ei 300 vaan 450? käyttöauto (Audi 80 typ89 1.8s)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • ei 300 vaan 450? käyttöauto (Audi 80 typ89 1.8s)

    Tässä meidän kakkoseksi hankittu 450?:n käyttöaudi.




    Tässä syksyn mittaan on alkanyt kyrpiintyyn ajamaan työmatkoja tuolla pakulla ja jotain vaihtoehtoa on tullut kateltua. No, tuossa kolmisen viikkoa sitten pisti nettiautosta tämä komeus silmään. Päällisin puolin kun oli suht siisti ja kone kävi nätisti niin pienen tinkaamisen jälkeen kävin sen trailerilla sitten hakemassa uuteen kotiin. Trailerilla siksi, että alla oli kaljut kesärenkaat, tosin noilla hienoilla aluilla=)
    Auto on 90hv voimamoottorilla, alla sentään oikein Bilsteinin iskarit ja madallusjouset. On joskus maalattu uusiksi, alkuperäinen väri on ollut musta.

    Pientä projektin tynkää riittää luonnollisesti että tuon mukavaan kuntoon saa.
    Katsastusta vielä tammikuun loppuun voimassa, mutta suuria ongelmia ei varmaan ole tiedossa sen suhteen. Kaasarin alle kumi tilattu, vanhaa revennyttä elvytetty nyt ens hätään sikaflexillä.
    Samoin tuon maskin tilalle on jo löytynyt vakiomallinen.

    Putsaamista on sisällä, täytyy kokeilla nyt itsekin eka kerran niitä tekstiilien puhdistusvaahtoja, josko niillä pääsis pahimmista tahroista eroon.

    Kuljettajan ovenkarmia täytyy kans säätää, ei ole maalauksen jälkeen osattu ihan kohdalleen laittaa. Tai sitten on muuten irti joskus käytetty. Lukot menee kuitenkin molemmin puolin vaihtoon, joten sitten samalla saattaa justeerata kohdalleen, kun ovea kuitenkin täytyy purkaa.

    Alle en ole vielä käynyt katsomassa, mutta ainakin pakoputkeen täytyy paikkaa laittaa. Välyksiä ei ainakaan renkaita vaihtaessa tuntunut, joten josko tuosta kohtuudella selviää. Aurauskulmat täytyy tarkistaa, aavistuksen saattaisivat olla harituksella.

    Kerran on nyt töissä käynyt (matkaa suuntaansa 80km) ja ei äkkipäätä mitään ihmeellistä tullut vastaan.

    Ps. Niin, ei tuo kuvassa näkyvä T2 syncro nyt kuitenkaan se ykkönen oo vaan nyt siis ex-kakkonen.
    Viimeksi muokannut msippala; 11.12.2007, 16:02.

  • #2
    Kuvassa? Siis typ81 ei typ89?

    Ovien remppa kannattaa aloittaa alasaranoista, ne kun on tyyppilapsukset eli tappi alkaa pyöriä väärästä paikasta ja väljistyvät. Ne voi vaihtaa uusiin, tai korjata vanhat. Itse olen korjannut yksinkertaisesti irrottamalla saranan ja hitsaamalla tapin kiinni siihen osaan jossa sen kuuluukin pysyä. Heti hitsauksen (lämpö) jälkeen saranan liikuttelua ja öljyämistä jotta alkaa tappi liikkua. Kun saranat on kunnossa, alkaa oven säätö. Vanhat lukot voi puhdistaa ja voidella, ovat vielä kunnollista vanhaa tekoa.

    Comment


    • #3
      OT:

      Kaasarin alle kumi tilattu, vanhaa revennyttä elvytetty nyt ens hätään sikaflexillä.
      Kaveri ajoi joskus monta vuotta Fiat Tipolla niin, että kaasarin/ilmanputsarin ja moottorin ympärille oli kiristetty kuormansidontaliina, kun kumin vulkanointi oli pettänyt... :)

      Comment


      • #4
        Juu siis typ89 tietenkin.

        Saranoissa ei ole kyllä väljää, ja ovi muuten istuu kohdalleen.

        Lukot menee siksi vaihtoon, kun kuljettajapuolelta on joskus yritetty mennä väkisin sisään, eli se lukko on rikki ja vänkärinpuolelta lukkopesä puuttuu kokonaan=)

        Comment


        • #5
          no tuota.. kuvaa ei kyllä näy :)

          Comment


          • #6
            Vai tarkoitatko lukkopesiä, joihin avain tyrkätään? Itse lukot on siinä sivussa alempana kuusiokoloruuveilla kiinni...

            Saranat on sitten ehkä jo vaihdettu. Takaovia ongelma ei vaivaa, mutta lähes 100% etuovia, sama ongelma C4-korissa. Vaikuttaa myös oven stopparin toimintaan.

            Comment


            • #7
              Lukkopesiä siis tarkoitan molemmin puolin.

              Ai, missä ne kuvat luuraa... hetki. Edit: josko nyt näkyvät.

              Vänkärin puolelle täytyy tuo saranajumppa tehdä. Siellä ovi istuu nätisti, mutta on lukon vastinta nostamalla varmaan saatu kiinni ollessa kohdalleen. Kuskin ovessa ei tosiaan ole klappia.

              Ai niin, jollekin edellisistä omistajista ei keulan ollut noilla jousilla tarpeeksi matala, joten jouset oli puristettu yhden kierteen verran biltematyypisillä puristimilla kasaan. Ne poistamalla alkoi keulakin joustamaan ja autosta tuli jo melkein ajettava. Keulakin nousi varmaan kokonaisen sentin ylemmäs. Mitä lie oli virityksellä haettu.
              Viimeksi muokannut msippala; 11.12.2007, 16:07.

              Comment


              • #8
                Melkoisen kiva väri! Onko tuossa jotkut jälkiasennushelmat vai näyttävätkö nuo orkkishelmat noin pulleille?

                Comment


                • #9
                  Mistä ihmeestä te löydätte noita!? ;)
                  Tuossakaan ei nyt niin mahdottoman paljon tekemistä tunnu olevan, 450e...
                  Fiksu on väri kyllä.

                  Comment


                  • #10
                    Joo kelpais itsellekin.. jos halwalla sais ni ostais vaikka pihakoristeeksi..

                    Comment


                    • #11
                      Aihioita saa halvalla, siitä se investointi vasta alkaa... Itselle menossa kaikki nivelet, kumit ja puslat uusiksi laatuosilla (enimmäkseen Febi) sekä vaimentimet (Sachs Advantage) ym. tekniikkaan. Jarrut menossa kanssa uusiksi kaikkine tykötarpeineen mm. jarruputket alkaa noissa yleensä hapertua takaa.

                      Comment


                      • #12
                        Eikös tuokin auto ollut nettiautossa pitkät ajat?

                        Comment


                        • #13
                          Nettiautossahan tuokin oli. Pieni riski oli ostaessa, kun auto oli edelleen autoliikkeen nimissä, vaikka omistaja oli liikkeen jälkeen vaihtunut jo kahdesti. Starttivika oli ilmeisesti harmittanut sen verran, että liikkeestä ostanut kaveri oli myynyt sen eteenpäin toiselle koskaan rekisteröimättä itselleen. Eli kaupassa tuli käteen liikkeen allekirjoittama ilmoitusosa ja tän eka kaverin (ei siis kuitenkaan mitenkään tuttuja mulle kukaan) tekemä avoin luovari, jonka oli antanut tälle seuraavalle omistajalle. Rekisteröinti ilmoitus oli tuolloin reippaat 2vkoa myöhässä. Omistusketju oli kuitekin katkoton joten auton sain ilman kikkailuja omille nimille. Ennen kuin menin edes autoa katsomaan kysyin kuitenkin AKE:sta että käyttömaksut jne ovat kunnossa. Kympin verran tuli ylimääräistä rekisteröidessä tuo takia.

                          Kauppaa tietenkin helpotti se, että starttivika osoittautui vain virtalukon pohjan kuluneisuuteen. Ai ollut vaan hoksanneet nitkutella avainta virtalukossa. Nyt toisaalta parin viikon ajon jälkeen on sekin toipunut niin paljon, että lähtee ihan normaalisti avainta vääntämällä starttaamaan.

                          Eihän tuokaan liikenteeseen vielä ihan tuon 450€ sijoitusella päässyt, renkaisiin meni kuitenkin heti se 360€. Laitoin uudet, kun tarkoitus on tuolla työmatkat ajaa.

                          Niin, tämän ilmoituksen perusteella tuo löytyi.. En nyt muista milloin olisin tuon eka kerran nettiautossa nähnyt. Auton mulle myyneellä ei auto ollut pihassa ollut kuin pari viikkoa. Autoliikkeestä se oli myyty 6.11.2007 ja minä tein kaupat 23.11.2007.

                          Tuo "täydellinen huoltohistoria" tässä tapauksessa tarkoitti isoa auton kuvalla varustettua mapillista kuitteja ja erilaisia huoltovihkoja. Noista nyt kuitenkin osoittautui, että konetta on ainakin laakeroitu ja alustan nivelet ja puslat vaihdettu pari vuotta sitten. Lisäksi löytyi kuitit alla olevasta bilsteinin alustasta jne.
                          Viimeksi muokannut msippala; 12.12.2007, 10:13.

                          Comment


                          • #14
                            Oli itsellekin jo vaihdettu alatukivarsien puslat, mutta väärää mallia ja tukivarret notkuivat eteen ja taakse. Oli laitettu tehostimellisen puslat, joissa ei ole niitä kumireunuksia.

                            Nämä piti olla: http://www.carparts-cat.com/webdata0.../0014AL112.PNG
                            Nämä oli laitettu: http://www.carparts-cat.com/webdata0.../0014AL114.PNG

                            Comment


                            • #15
                              Nätti on, pitäis varmaa miettiä uutta maalia tuohon 300 euron kulkineeseenkin kesällä... tosin voi olla että taas mennään vaan pesulla ja kunnon vahoilla. Sillä kolmensadan rakkineella on nyt ajettu oston jälkeen parikymmentä tuhatta kilometriä eikä ole ollut oikein mitään vikaakaan. Että kyllä nää vaan_käyttöautoja_on.

                              Comment


                              • #16
                                Nyt on autoon saatu uus kumi kaasarin alle. Käynti parani olennaisesti, vaikka vanhaa repaleista sikaflexillä olin paikkaillutkin. Laitoin samalla uudet tulpat, jakajan kannen ja pyörijän. Aurauskulmat tarkistettiin kohdalleen (tosin tässäkin kuljettajan puoleinen eturatas n. 2 cm takempana kuin toisella puolella, täytyy kokeilla säätää sitä apurunkoa, josko sais vähän sillä korjattua). No kulkee nyt kuitenkin suoraan pahemmin vetelemättä.
                                Työmatkalla mittailin kulutusta matka-ajossa ja tuntuu olevan säädöt suht kohillaan. Testi matkaa 160km (n. 50km motaria n. 110kmh ja loput n. 85 - 90 kmh ja 2 kylmäkäynnistystä. Kulutus oli 6.4L/100km. Eihän tuo ihan hajulla mene, mutta vanhaksi autoksi ihan kohtuullisesti kuluttaa.
                                Pakoputkea täytyy vielä tilkitä ja sitten vois käydä kokeilemassa konttorilla katsastusta. Tammikuun loppuun on nyt ajoaikaa.
                                Summa summarum, hintaa on nyt kertynyt auto 450€, renkaat 360€ ja tulpat, kansi, pyörijä ja kaasarin kumi 55€ = 865€. Eli tosiaan sillä 450€ ei vielä ihan kunnolla ajamaan päässyt.

                                Onko tuossa jotkut jälkiasennushelmat vai näyttävätkö nuo orkkishelmat noin pulleille?
                                Kyllä nuo ihan alkuperäiset on.

                                Comment


                                • #17
                                  Aikansa kutakin, tämä vaihtoi nyt omistajaa ja löytynee jatkossa Tampereen suunnalta. Olipahan vilkas viikonloppu, kun laitoin nettiautoon ja tännekin 650? hintaan myyntiin. No eka soittaja auton jo varasi näkemättä ja osti pois. Hinta pitää näköjään heti laittaa sellainen, jonka autosta olisi itse valmis maksaan ja siitä 20% pois. Alla kuva autosta viime lauantailta:
                                  Viimeksi muokannut msippala; 29.5.2008, 15:23.

                                  Comment


                                  • #18
                                    tutun näkönen peli, itse ostin auton 08.2006 ja mittarissa oli silloin 355tkm ja olin 5des omistaja.talvella 06 tehtiin täydellinen kansiremontti ja 95okt soppeliksi. auto oli mulla vajaa 2vuotta sinä aikana uusittiin, alustan nivelet/puslat iskarit/jouset -35mm vesipumppu, bensapumppu, kaasarin kumijalka, kaasari, laturi, 2.5" simonsputki alusta loppuun. tuulilasi ym. pisteosaa. sitten vaihdon auton -84 coupe audiin. ohessa linkki missä kuvia matkan varrelta.
                                    http://kuvablogi.com/blog/10189/7/

                                    Comment


                                    • #19
                                      ^ missähänpäin tuon linkin coupe on nykyään?:)

                                      Comment


                                      • #20
                                        sininen 80 bongattu pariki kertaa ylöjärvellä, kun oon etelään ollu töihin menossa.

                                        piti taas eilen siirtyä voittaja tiimiin ja hakea auto. linkin takana pari kuvaa
                                        http://kuvablogi.com/nayta/1721126/

                                        Comment

                                        Working...
                                        X