Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S6 C6 4F Avant tuli taloon

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • S6 C6 4F Avant tuli taloon

    ​​Tervehdys kanssa-Audisteille, uudelta foorumilaiselta, ja mikäli anomus hyväksytään, niin myös klubilaiselta!

    Vuoden vaihteessa tuli perheeseen koira, ja TT 8N kävi ahtaaksi. Uuden auton hankintakriteereiksi muodostuivat riittävä tila ja oikea neliveto. Vuosia ja kilometrejä piti olla reilusti vähemmän kuin silloisessa kulkineessa. 2009-2010 C6 A6 Allroad 3.0tdi padalla olisi hyvä. Noita aikani kuolasin ja hommasin sitten kuitenkin hieman vanhemman ja melko paljon ajetun S6:n. :) Kulutus ja maavara ehkä eri luokkaa, vaan kerranhan täällä eletään...

    ​​Kyseessä siis 333tkm ajettu 2007vm S6, joka on Saksasta käytettynä PK-seudulle joskus tuotu.
    Iästä ja kilometreistä huolimatta, on auto yleisilmeeltään siisti ja ajolleen toimivan oloinen.

    ​​Auton alusta näyttää olevan ok, tukivarret eteen tuoreeltaan vaihdettu, tukikumit ja puslat hieman huonommassa hapessa mutta vielä ehjät.

    ​​​​​Vararengas kotelossa ruostetta, takaluukun alareuna ruosteessa ja katossa ruostetta kiveniskemien tms. jäljiltä. Takalasin pesurin letku on "korjattu" joskus.

    Jarrupalat ja levyt loppu, laakerit vaihdettu.. ei koskaan :/

    Luukun ja varmaan kontin ruosteen aiheuttaja on "fiksattu", luukun umpioihin kertyi vettä ja se valui luukkua avatessa sisustoihin ja luukun sisään. Poistin luukun nurkista pikkutulpat ja porasin umpioiden pohjiin reiät joista vesi valuu, toivottavasti, luukun ulkopuolelle. Kontin pohjatulppiin tein reiät, jotta vesi ei kerry sinne. Takalasin pesurin sulake on poistettu, vaan turhakkeet vielä paikallaan. Poistetaan kun keritään.

    Ikää ja kilometrejä alkaa olla, joten neuvoja ja vinkkejä vääjäämättömän lopun viivästyttämiseksi otetaan mielellään vastaan.

  • #2
    2007 Audi S6 Avant Quarz Grey Metallic

    Comment


    • #3
      Alkutoimenpiteinä pitänee vaihtaa öljyt ja suodatin.
      Audi näkyy käyttävän 5W-30 Castrol edgeä, VAG:llä on myös oma, hitusen halvempi samat kriteerit täyttävä. Ilmeisesti puuttuu se "titanium technology".
      Saako näihin jotain mobil1/Purolator patruunoita, vai onko perus paperi/huopa suodatin ainoa?

      Mahtaako näissä 5.2 FSI koneissa vanhemmiten lakata toimimasta tuo suodatinjalka, niinkuin yleensä? Osanumeroita näkyy olevan kaksi:
      ​​​​079115401M ja 079115401AA, kumpi lie uudempi. Näitä ei ilmeisesti saa kuin marmoritiskiltä? Tilaa tuon vaihtoon ei juuri ole..

      Jarruremonttia pukkaa myös. Audilla tuumasivat että S6 on Brembon jarrut. Oemepc näyttää 385mm etujarruille valmistajaksi 'Teves' ja takajarrut 330mm lie perus Lucas/Girling kamaa :/
      Koska huoltohistoria ei viimeisen 100tkm aikana sisällä laakerin vaihtoa, pitänee nekin vaihtaa jos aikoo pitkää matkaa sorvata.

      Etulevyjä en Merteil/Motonet akselilta löytänyt. Muut tarvikkeet kyllä. Onko näihin jotain erityis suosituksia? EBC green stuff paloja mietin myös, jos hiukan säästäisi pesussa vaivaa..
      Sitten se hieman vakavampi onkelma. Hetken ajon jälkeen sytyttää vikavalo. Halpis OBD Mokkula löytää vian P2007 Intake Manifold Runner Control Stuck Closed Bank 2.

      Tuosta on ilmeisesti imusarja käytetty auki ja puhdistettu karstoista, eli vika lienee itse vivustossa, tai akseli on väljä, tms.

      Tuo toki selviää tarkemmin kun imusarjan purkaa ja tutkii. Vaan ilmeisesti se on luovuttava osasta alaväännöstä ja purettava läpät pois... EPC tuntee vain koko imusarjan yhtenä osana, 07L133185C tai 07L133185M. Ellei tuota itse saa korjattua tai jostain tarvikkeita?

      Koko huohotusjärjestelmä on tarkoitus muuttaa "vapaasti hengittäväksi" ja egr on tarkoitus poistaa käytöstä myös. Josko tuon karstoittumisen saa sillä kuriin.
      Ja vielä yksi asia on epäselvä. Tässä on MMI 2G high värinäytöllä ja 3d navilla. Kartta on vuodelta 2006 tms. Ja ainoa ulkoinen media on 6cd vaihtaja, ilmeisesti DVD tuolla kontissa on vain karttoja varten.

      Onko tuota mahdollista _helposti_ korvata 2din kosketusnäyttö soitin/tietokone härvelillä?
      Vai onko helpointa asentaa tuon vaihtaja tilalle se 'AMI' eli Audi media interface? Onko muuten VW Media In, sama vehje?
      Vaiko kufatecin 199e Bluetooth+aux purkki?
      Voiko tuon kartan päivittää muuten kuin Audilla?

      Kiitoksia neuvoista jo etukäteen!

      Terveisin,
      Kristjan
      Viimeksi muokannut okkim; 5.1.2020, 08:06. Perustelu: Viestit yhdistetty.

      Comment


        #4
        Eikös tämä ole se, joka oli Tampereen Kamuxilla varmaan puoli vuotta myynnissä? Itsekin kyseistä autoa moneen kertaan kuolannut, mutta kulujen pelossa en uskaltanut ostaa. Hienoa, että jollakin on enemmän rohkeutta ja boollseja!

        Comment


          #5
          Olikohan näissä EGR ulkoisella venttiililäl, vai oliko se toteutettu venttiilin ajoituksilla? Jälkimmäisen poistaminen oli käsittääkseni tekemätön paikka.
          Laakereita en itse lähtisi uusimaan ihan uusimisen ilosta.
          Näiden imusarjan läppien toimintaan en ole perehtynyt, mutta dieselien läppiä on korjailtu tekemällä nivelpäillä uudet tangot.

          Comment


            #6
            Kartta pitäis saada päivitettyä, kun vaan vaihtaa tuoreemman aineiston DVD levyn sinne takakontissa olevaan asemaan. Mulla pitäis olla joku tuoreempi aineisto (oliskohan 2017 kartat) kotona kovalevyllä, ja myös MMI 5570 päivityksen aineistot jotka voin poltella jos on tarvetta.

            Comment


              #7
              Miten ton huohotuksen voi muuttaa? Tossa V10:ssä on melko sekava ja monimutkainen huohotusjärjestelmä. Juuri yhtä S8:ia V10 koneella yritetään saada toimimaan sopuisasti ja siitä oli ainakin mennyt oil separator joka liittyy huohotukseen ja EGR:ään.
              Esim käy nätisti tyhjäkäyntiä ja yhtäkkiä rupeaa höyryttelemään öljynhajuista paksua savua, ja taas hetken päästä ei mitään. Tossa hajos siis separaattori ja sotki öljyt ties minnekkään.

              Jos en nyt täysin väärin ole ymmärtänyt niin sama huohostus systeemi kuin V6 ja V8 FSI koneissa on tossa V10'ssä.
              Viimeksi muokannut Puuhapete; 7.1.2020, 12:25.

              Comment


              • #8
                Onnea isolle Ässälle!
                Ja jos tämä tuli ns. daily driver käyttöön, niin melkein hommaisin varmuuden vuoksi jonkun pikkukotteron vara-autoksi.

                Comment


                  #9
                  4f:llä on iso paikka minun sydämmessä. Onnea ässästä! Mielenkiinnolla seuraan topiccia.

                  Comment


                  • #10
                    Heipat ja kiitoksia neuvoista!

                    Juurikin samainen tapaus on, hieman jännittää, ja on tässä kaikkea pientä, mutta koitetaan pistää kuntoon ja pitää liikenteessä mahdollisimman kauan. Öljyt sain vaihdettua, meni noin 11 litraa kun valutti kunnolla kuiviin ja tyhjensi suodatinjalan. Käytin VAG 5w-30 öljyä ja lisäsin litran magnatec 0w-30.

                    Auto on ns. daily driver, mutta työni takia seisoo kohtuu paljon. Vuosisuorite luokkaa 15tkm josta enimmät pitkää matkaa. Toki syö sen kympin satasella maantiellä kun, mutta niin tekee ladakin ?

                    Tuo läppävika johtuikin irronneesta säätötangosta, oli lukkoprikka hävinnyt. Läpät liikkuvat käsin kevyesti eikä mitään takeltelua tai tahmaisuutta tunnu. Eli imusarja on putsattu tai vaihdettu. Korkeapaine pumput ovat täysin uudet, tosin käyvät julmetun kuumina, pitäisi varmaan jäähdyttää jollain..
                    Parkkitutka pimeänä ja ACC vakkari pätkii, johtonippu ui jäähdytys nesteessä, paisari keittelee vaikka lämpömittari näyttää noin 92.. jospa noita putkia ja letkuja vaihtaa uusiin ja laittaa sen eberin samalla.
                    ​Kartat on tosiaan vuodelta 2006 tai 2007, kokoajan ajetaan metsässä :) MMI versiosta en osaa sanoa, mutta kun menee version näyttöön, niin ei siellä 55.70 ainakaan missään lue. Olisihan nuo näppärä päivitellä. Tuo firmware ei ollut kovin tyyris, mutta joku 300e karttojen kertapäivityksestä on kyllä liikaa nykypäivänä.

                    Huohottimessa jännä tuo "jakoputki" joka tulee imusarjan kylkeen. Iso reikä separaattorille, yksi pikkuputki johon tulee letku jossa joku mötikkä ja toinen putki, johon tulee letku paisuntasäiliöltä.. en ymmärrä. Ajattelin muuttaa tuon niin, että paisarilta ei tule mitään, se mötikkä ja letku, ilmeisesti "breather hose" jää sellaisenaan ja se iso reikä tukitaan. Öljyn paluuletku tukitaan.

                    Itse separaattori korvataan sellaisella riittävän suurella "catch can" ratkaisulla joka puhaltaa huurut taivaalle ja kerää mönjät pohjalle, josta ne voi kerran kuussa tyhjentää. Yöllä tuota purin ja tutkin ja samalla hajosi paisuntasäiliön letkuliitin ?

                    Luulisi että toteutustavasta riippumatta, osaava ohjelmoija osaa määrittää tuon egr:n niin, että pakokaasun kierrätyksen toteutumiseen vaadittavat olosuhteet eivät ikinä täyty, eli ominaisuus on olemassa mutta sitä ei ikinä käytetä... näin itse tekisin, jos olisi enemmän käryä tuosta ecu:sta

                    ​​


                    Jakopääremppaa tässä itse uumoilen/pelkään.. ei se napojen, levyjen ja palojen laitto ole juuri mitään siihen hommaan verrattuna :)

                    ​​​​​​Toki jos koittaisi vain yläpään osat vaihtaa, mutta ei sekään helpolta vaikuta.
                    Attached Files
                    Viimeksi muokannut arto s; 8.1.2020, 10:13. Perustelu: Yhdistelty

                    Comment


                    • #11
                      Onnittelut kulkineesta! Olen nyt kuolannut samanlaista jonkin aikaa, pakkohan tällainen on joskus saada. Olikos tämä yksilö myös kamuxilla huutokaupassa?

                      Comment


                        #12
                        Onkohan tässä vielä alkuperäinen moottori?
                        Olet varmaan lukenut tämän vanhemman 4F S6-projektiketjun?
                        https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...34532&langid=1

                        Comment


                        • #13
                          Kyllä tuo taitaa alkuperäinen olla. En toki sarjsnumeroita ole tarkistanut. Nuo tuntuu väljistyvän siinä 100-200tkm, ja tehtaan mukaan vaurio aiheutuu alkukilsojen aikana.. olisko sitten tätä paapottu sisäänajossa ja ajeltu vaan autobahnia. Toivossa on hyvä elää.

                          Vaan tehtaan huolto-ohjelma viittaa kyllä siihen että vian aiheuttaa liian pitkä huoltoväli (eka huolto 40tkm).

                          Tarkoitus on mitata puristukset ja kuvata sylinterit. Auto tuli hankittua pyhinä jolloin oli tietysti vaikea päästä pajalle.

                          ​​
                          ​​​​​


                          Tuossa viestiketjussa: https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...ysymyksi%C3%A4
                          on nimim. pasi_ kirjoittanut näin:
                          Alkuperäinen kirjoittaja pasi_ Näytä viesti
                          Ostin itse 3.5 mm:n pistokkeen ja asensin sen tuhkakupin yläpuolelle syvennykseen piiloon. Siitä johdot hanskalokeron taakse ja koodasin AUX IN -toiminnon käyttöön. Vaatisi vielä parin johdon väliin vastuksen, koska nyt tulee audio wire set -vikakoodi. Vastuksen kokokin löytyy foorumilta. En ole saanut aikaiseksi, kun ei siitä koodista mitään haittaa ole.
                          Tämä ratkaisu toimisi hyvin minullakin, mutta en löydä aiheesta tarkempaa tietoa. AMI:sta ja densionista kyllä.. ja fm-lähettimistä. Vaan ei viitsi maksaa 350e AMI lootasta jos se hoituu noinkin.

                          Tuossa on myös TV, ja aux 1 sekä 2, saako ja mitenkähän nuihin saa jotain kiinni? Joku PS3 ja gt5 sinne ajanvietteeksi :)
                          Viimeksi muokannut okkim; 8.1.2020, 06:55. Perustelu: Viestit yhdistetty. Älä tee heti uutta viestiä perään vaan muokkaa edellistä.

                          Comment


                            #14
                            Ei kaikki V10't mene pytyistä soikeiksi. Turhaa tutkia niitä jos kone käy klopisematta ja nätisti.
                            Juttua löytyy netistä, että kylmän koneen kuormitus noita olis aiheuttanut. Löytyy muitakin arvailuja, mutta mikä sitten on faktaa.

                            Comment


                            • #15
                              Noniin, jatkumoa tälle. Eli Vieläkin on pytyt kuvaamatta ja paineet mittaamatta, mutta...

                              Jäähdytysnesteet huuhtelin ja vaihdoin uudempiin G13 litkuihin, vanhat oli kyllä aivan puhtaat, eli tuli tehtyä turhaa työtä, vaan eipä ainakaan tuolta osin porsi. Toki vielä selvittämättä mistä se hetkellinen keittäminen johtui vaikka lämpöviisari oli siinä n. 92c paikkeilla. Flektit pyörii, muttei hurjan kovaa. Varmaan pitää kesällä vaihtaa vesipumppu ja termostaatti koteloineen, kenties lämpöanturikin, jotta saa mielenrauhan.

                              Käynnistyy ja käy kylmänä nätisti, mutta siinä 60-80 asteen lämmössä jakopää raklattaa, käy taas nätisti kun lämmöt tasaantuneet sinne 90 asteen paikkeille. Jakopäätä pitänee siis seuraavaksi alkaa ihmettelemään.

                              Tuo huohotus ei loppupeleissä olekkaan vissiin niin monimutkainen miltä se alkuun näytti, ne pienet jäähdytysletkut kulkee vain tuon alumiin "tukin" tai "adapterin" läpi, ilmeisesti tarkoitus vähentää öljyhuurujen tarttumista tuohon huohotusrööriin. se breather hose saa jäädä sellaisenaan ja öljyn paluuletku tukkoon. Vaihtoehtoina oikeastaan joko suorat putket tai letkut kansista pakoputkeen sellaisen "venturi" suuttimen kautta, tai sitten sama homma mutta väliin keräys säiliö.

                              EGR on toteutettu valve overlapping tekniikalla, mutta olen käsittänyt että tuohon on jo puukotuskeinot ainakin jenkeissä löytyneet. Eli täysin ohjelmoitavissa pois, ilmeisesti vaatii vain enemmän perehtymistä ja taitoa asian tiimoilta. Jotkut siis osaavat ohjelmoida venttiileiden ajoituksia ilma/löpökarttojen ohella, mikä lupailee ihan hyvää viripotentiaalin kannalta jos imu ja pakopuolta alkaa muokkaamaan...

                              Tuohon MMI -aux teemaan yritin löytää sitä ohjetta, kun luki tuossa ylempänäkin lainatussa pätkässä "...vastuksien arvot löytyvät foorumiltakin" vaan en kyseistä ohjetta enkä mistään vastuksista juttua löytänyt. Ilmeisesti on joskus ollut joku juttu jossain, jota ei foorumin haulla eikä googlella meikämanni löydä. Yleisesti ottaen voisi yhdellä sanalla kuvailla hakutoimintoa.. surkea.

                              Löysin netistä mr-fix.info sivustolta, hieman virallisemman oloisen "DIY" konstin. Mikäli tämä siis toimii, säilyy kaikki muut toiminnot, mutta lisäksi tulee sources listaan "AUX" ja saa musiikit kuulumaan kuuloketöpselistä. Toki kaikenlainen audion ohjailu tapahtuu sitten siitä erillisestä mediasoittimesta (voimakkuutta toki saa auton nupeista-kin säädettyä). Tämä sopii, koska itse kuuntelen tidalin kautta musiikit, huonolaatuista bt musiikkia en ok-äänivehkeillä jaksa edes kuunnella. ja säästyypähän tuo bt toiminto puheluille, jos luuri vaikka tajuaisi sen tuupata sinne eikä töpseliin.

                              Ohje alkuperäisenä > http://mr-fix.info/audi-mmi-2g-aux-s...vation-wiring/

                              Lyhykäisyydessään: MMI 2G High + peruutuskamera ja tv ja audio = standard (ei toimi bose yms. systeemeissä)
                              -3,5mm plugilla tai jakilla varustettu pitkähkö johto (vedetään vahvistimelta kyynärnojaan, keskikonsoliin, tai hanskalokeroon, tai mihin sen aux liitännän tahtoo.)
                              -Kyseinen johto liitetään takakontissa olevan vahvistimen 32 napaisen liittimen pinneihin 24, 26, 29, 31. 24 L+, 29 L-, 26 R+, 31 R- (vielä ei varmaa tietoa kumpi on vasen ja kumpi oikea!)
                              -VCDS Koodataan module 47 -sound system uudella arvolla niin, että vanhan arvon toiseksi viimeiseen numeroon lisätään 3, eli jos 0000023 niin > 0000053.
                              -Aktivoidaan VCDS vihreä salavalikko
                              -Mennään MMI:ssä salavalikkoon kohtaan DIAG SETTING > APK 0x01, 0x0B, 0x0C ja ruksataan Stereo Aux In käyttöön, hyväksytään muutokset.

                              Jos jollakin tarvetta niin suomensin tuon ohjeen ja tein pdf filun. siinä on myös kuva tuosta liittimestä ja mitkä nuo pinnit on.

                              Kokemuksia VCDS vs OBDEleven otetaan mielellään vastaan, sillä kyseisen värkin hankinta on erittäin ajankohtainen. Kumpi siis parempi? Miksi ihmeessä tuosta OBD elevenistä on PRO ei pro jne, ja mitä creditsejä? mitä siellä on rajoitettu että saa vain rahalla käyttöön?
                              Viimeksi muokannut Blackslide; 19.1.2020, 22:42.

                              Comment


                              • #16
                                OBDeleven PRO täälä käytössä. Crediiteillä saa "ostettua" noita valmiita modauksia. Eli saat vaikka muutettua akustisen parkkitutkan optiseksi parkkitutkaksi yhdellä napin painalluksella. Se maksaa 10 rahaa. Ja näitä crediittejä voit ostaa oikealla rahalla tai niitä tienaa myös katselemalla mainoksia tai avaamalla sovelluksen, jolloin saa daily bonuksen.

                                Comment


                                • #17
                                  Aivan, eli perustoiminnot toimii ilman lisärahan syytämistäkin, onnistuuko esim salavalikon esiin koodaus, Akkuvalvonnan koodaus, laatikon adaptio arvojen nollaus ja vaikka livedatan seuranta, esim. parkkiantureiden toiminta, moottoriarvojen seuranta ajon aikana, jne.? saikos tällä OBDEleven pro:lla koodattua nuo security coden vaatimat jutut myös, eli VIM(video in motion,) jne.?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ennemmin ostat VCDS:n ja opettelet tekemään kaikki. Netistä löytyy paljon infoa. Googleen Audi S6 C6 VCDS mods. Saat DIY listan kaikista toiminnoista mitä voit saada. Siitä sitten klikkailemaan.

                                    Comment


                                      #19
                                      Alkuperäinen kirjoittaja Blackslide Näytä viesti

                                      Käynnistyy ja käy kylmänä nätisti, mutta siinä 60-80 asteen lämmössä jakopää raklattaa, käy taas nätisti kun lämmöt tasaantuneet sinne 90 asteen paikkeille. Jakopäätä pitänee siis seuraavaksi alkaa ihmettelemään.
                                      Onko varmaa että ääni tulee jakopäästä eikä imusarjan sisältä?
                                      Ketju pitää yleensä äänen joko startissa tai sitten aina, ei vaihtele lämpöjen mukaan.
                                      Imusarjassa voi sisuskalut olla irti vaikka ulkopuolella on tangot kiinni ja tuntuu hyviltä. Sisuskalut saa poistettua kyllä ja softasta myös poistettua. Näitä on ollut useampiakin, toisille on mennyt koko sarja uusiksi, toisille riittänyt poisto.

                                      VCDS käyttöön jos aikoo tehdä jotain vikamuistien lukemista vaikeampaa.


                                      Comment


                                      • #20
                                        Ok, eli hankalasta käyttöliittymästä huolimatta vcds on työkalu ja OBD eleven lelu?

                                        Kyllä tuo vcds on ollu kiikarissa jo iät ajat, eli käytetty hex-can USB piuha joltain ja ross-tech vcds lite tilaukseen. Oliko tuo lifetime lisenssi vai pitikö uusia. Oliko nuo adaptiot ja security koodin takana olevat koodauksen tehtävissä tuolla litellä vai pitääkö pulittaa se täys versio?

                                        ​​​​​​Vikatikoja oli vain tuo p2007 ja se on korjattu. Käsin liikuttamalla ei kovin raklata. Mikäpä siellä voisi sitten raksuttaa tasaisella tyhjäkäynnillä?

                                        Ääni kuuluu koneen ja tulipellin välistä, toki en ole kaikkia romuja edestä purkanut. 335tkm menty varmaan vakio kamppeilla, eli ei pahaa tekis vaihtaa yläpään kiristimet ja käsiksi päästävät laahaimet.

                                        Toki jos auto itselle jää ja laatikko menee vahvistukseen ja remonttiin, niin sama vaihtaa kaikki.

                                        Comment


                                        • #21
                                          En nyt leluksi sanoisi OBDeleveniä, kyllä tuolla onnistuu long coding, live-dataa saa myös hyvin näkyviin ja näppärä käyttöliittymä mobiilissa plussaa. Toki VCDS on monipuolisempi.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Juu, tuo OBDeleven tulee elm327 korvaajaksi jahka saa tilattua. Vcds romppeet pitänee hankkia myös kunhan saa metsästettyä sen oikea aidon piuhan.

                                            Ja uutta ihmetystä, äänikomennot toimii vain puhelinvalikossa, muita käskyjä ei tunne. Eikä Android 9 luurista yhteystiedot siirry auton muistiin.

                                            Meniskö päivityksellä 5150 -> 5570 nuo 'ongelmat' vai pitääkö äänikomennot "aktivoida" ensin ja onko 2g high liian vanha Android 9 kontakteille?

                                            Comment


                                              #23
                                              Mulla on kuvan mukainen paketti iskemättömänä hyllyssä, 120e jos kiinnostaa.
                                              Tuolla siis onnistuu music streaming. Emuloi cd-vaihtajaa.
                                              Attached Files
                                              Viimeksi muokannut kalsket; 23.1.2020, 06:20.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Hei,

                                                Tästä jatkumoa pitkän tauon jälkeen. Pitkä soopa tulossa, joten heti asiaan: Osia menee, aikaa menee, ja ei se ole vuoteen liikkunut. ;)

                                                Ihan alkuun totean että klubialennusta saa Tampereen lasipalatsissa korkeintaan lippis/1000eur osto. Jos kykenee Tallinnan Audilta noutamaan osat, niin lähes puoleen hintaan saa originaalit hilut. Todennäköisesti saa lippiksen myös kun jaksaa harrastaa.

                                                Ässästä vaihdettu kaikki vesiletkut ja paluupuolen alaputki. Se ohut peltinen, oli aivan mätä, uudessa putkessa pelkkä "rasvapoltto" tms. olrmaton pinnoite. Letkut lämpösyklien myötä loppu. Paisari kirjaimellisesti räjähti, uusi asennettu, piti kolmeen kertaan tilata ennen kuin tuli oikea. Osakoodin loppukirjain voi tarkoittaa Belarusin osaa, tai Jumbojetin osaa.. Vika ilmeni la-illalla tien reunassa, kiire ei varmasti ollut. Samalla kuoli akku, Jee!.. :)

                                                Vakkarin vika löytyi ja korjattiin. ACC:n tutkan muovikuori kun halkeaa ja lämpövastus katkeaa, niin koko cruise lakkaa pelaamasta. Osa volkkarilla joku 169eur. Tämäkin olis ollu lahden eteläpuolella joku 90eur.

                                                Vikavalo vilkkui koska puolan johtosarjojen liittimet ja muovikotelot on tuolla krematoriossa rapistuneet. Toimii hyvin kun laittaa nippusiteet varmistukseksi. Tulpat, ei käy kaikki. Löytyy vakio ecu:n vaatimalla 1k ohm vastuksella vain muutama malli. NGK laserit on vakiot, joku 13e/kpl autodoc. Hellan originaalit puolat samasta paikasta noin 30e? kpl.. toki, nämä kaikki x10.

                                                Puristukset mitattu motonetin noin 120e diesel puristusmittarilla (bensamittarissa ei riitä asteikko). Kaikki oli alle 12:1, mutta siellä 10 ja 11 välissä hyvin tasaisesti.

                                                Huohotinputki ja huohotin...rasia vaihdettu uuteen. Edelleen pitäisi vaihtaa johonkin termosmukiin isolla k&n putsarilla, on erittäin alimitoitettu ;)

                                                Parkkitutkia on sitten ilmeisesti ainakin kahta erilaista, ulommaiset on erilaiset kuin sisemmät. Kesti aika pitkään arpoa oikeat osat oikeisiin paikkoihin, halvat kiinan tarvikkeet tosin kyseessä. Mutta ovat toimineet hyvin.

                                                MMI 2 High Karttapäivitys johonkin 2019/2020 audi/bmw sekasikiöön onnistui, mutta osassa kaupungeista ei ole katuja ollenkaan.. paitsi ruotsinkielisellä kaupungin nimellä hakiessa. (Paketin tekijä ei varmaan ole tiennyt suomen kaksikielisyydestä).

                                                Ja sitten ikävä juttu. noin 350km reippaan ajon jälkeen, ajelin rauhassa kylillä että lämmöt tasaantuu, kävin tankilla. Ja V10:stä tuli lähinnä V2 Harrikkaa muistuttava säksätin. Kaikenlaista valohoitoa koitin, korjaamolla vaihtoivat tulpat ja mittasivat puristukset. 1. Sylinterissä ei ketään kotona. Tuntuu hakkaavan itseään vastaan, eli veikkaan imuventtiilin vikaa... jahka sitä ehtii tutkimaan niin varmaan selviää enemmän.

                                                Toivottavasti muilla vehkeet pelaa ja vielä ehtii nauttia nelikkokeleistä!

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Sylinterit kuvattiin ennen vikaa, kaverin isän aliexpress kameralla. Mutta kuvien analysointi on edelleen NCSI:llä vaiheessa. Näkyi siellä mäntä olevan joka pytyssä. Muuta ei juuri nähnyt... tulpista ei juuri muuta osannut päätellä, kuin sen että, alkaa muovikoppien tiivisteet olla loppu... osassa oli öljyä. Sitä on myös aromiksi koneen kyljissä hieman.

                                                  Alkuperäiset jarrulevyt ovat sinkityt rautamöykyt. Yli tonnin meidän Volkswagen kauppiaalla tarvikkeiden kera. Netistä toki ei viidelläkympillä kannata ehkä ostaa. Satulat "perus" liukutappi mallia. Skoda/Vw etulevyt käy taakse. Motonetin Brembo levyt näkyy olevan ok. TRW, EBC ja Brembo jarrupaloja saa myös.

                                                  Imusarjan sisältö lienee jo rapistunut kun vivusto ja anturit alkaa olla loppu. Pitänee irroittaa kyseinen laitos ja tutkia. Samalla jos näkisi tuon ykköspytyn imuaukon kautta, näkyykö mitään ihmeitä. Jos tuon möykyn tilalle laittaisi jotain muuta. Onko rs6 imuröörejä soviteltu? Peverssissä mielessä juolahti jo ajatus 55 Amg mesen remmistä, se voisi mittojen puolesta mennä, hieman koneistusta vaatii itse suppilot eli plenumit.

                                                  Alkaa olla mittarissa niin paljon numeroita että, jakopää ja vaihteistoremppaa ainakin kaipaa. Samalla kai vanhuksesta jo avaa alakerran ja uusii kulutusosat sinnekin. On ensimmäiset 200tkm menty myyntimiesten 40tkm LL ohjelmalla.. Nykyään tosin kerta vuoteen tai 10tkm castrolit. Nytkin, vaikka ei ole kuin lämpimäksi joskus harvoin käytetty.

                                                  Laatikkoon näkyy saavan jenkkilästä "paranneltua" turbiinia ja "modifioitua" mekatroniikkaa. Liekkö maksaa vaivan? Housutuntumalla tuo laatikko syö 25-30% vedosta, pelkän laiskan ohjelman takia.

                                                  Sitten se surullinen optio, luopua, ja hommata joku muu.... RS3 2.5 houkuttaa, RS6 4f tai 4g... mutta on tuo V10 vapari jotenkin sellainen erilainen peto... Nykyään jopa Koenigsegg tekee jotain 3 sylinteristä vedenkeitintä... noh, freevalve ja 500hp/600Nm. mutta ei se silti ole sama asia.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Kuulostaa mystiseltä vialta, jos kiusaamatta yhtäkkiä kadottaa puristukset. Todellakin huonoa säkää tai joidenkin osien käyttöikä vain tuli täyteen.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Eikös nämä ollu FSI-vehkeitä jo? Eli onko niin paljon karstaa venttiilien välissä, että jäis kantamaan? tai onko nokkien säädin/kiristin missä hapessa? toisaalta jos se sökönä, niin luulis muissakin sylintereissä olevan huonoa puristusta välillä?

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X