Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A3 g-tron -14

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A3 g-tron -14

    Esi-Intro: Tämä nyt ei ole varsinainen projekti, mutta havaitsin foorumilla lievän kaasupuutostilan, joten päätin kuitenkin avata tälle oman ketjun. Toimii yleisenä kaasuautoilijan päivä/viikko/kuukausikirjana, huoltokirjana ja ongelmien voivottelupalstana. Ja tietysti tarkoituksena myös, että tästä vähän vähemmän tällä foorumilla käsitellystä mallista jää asiaa muistiin.

    Intro:
    Minulla on tyypillisesti alkanut ilmetä autokuumetta säännöllisesti noin 1,5-2 vuoden välein. 15 vuoden aikana pihassa on pyörähtänyt nyt 8 autoa. Kuumeilu alkoi taas hyvissä ajoin reilu vuosi edellisen vaihdon jälkeen. Ruudulla pyöri ensin jos jonkinlaista sähkö- ja hybridilaitetta, kuten A3 e-tronia, GTE:tä ja heikkoina hetkinä myös Opel Amperaa. Edellä mainituilla ja kaikilla muillakin ladattavilla hybrideillä sähkörange on sellainen, että minun ajolla bensaa olisi edelleen palanut satoja litroja vuodessa. Täyssähköihin ei taas paukut riitä vielä; varsinkaan, kun latausmahdollisuudet ovat kerrostaloasujalla rajalliset. Edellisten dieselien aikana kun pääsi Nesteen biodieselin kanssa fossiilittomien makuun, niin paluuta noin runsaaseen bensan tankkaukseen en oikein kyennyt näkemään vaihtoehtona käyttöautossa. Fossiilien tunteista en sinänsä jaksa enää välittää. Ne ovat olleet kuolleena jo sen verran pitkään että lienevät oppineet olemaan välittämättä maallisten jäänteidensä käyttötavoista. Ympäristöasiat olivat toki mielessä, mutta yhä enenevässä määrin myös se, että valtiot, jotka fossiilisia polttoaineita tuottavat ovat ylilänsinaapuria lukuun ottamatta sellaisia, joiden kanssa en välitä olla missään tekemisissä. Saati sitten että olisin mukana tukemassa niiden harrastuksia rahallisesti. Toki biodieselissä olisi voinut pysyä, mutta sillä tavallahan olisi ollut aivan liian vaikea perustella älyttömiä autonvaihtoja. Biodieselissä on kyllä osittain kyseenalaisten raaka-aineiden lisäksi ongelmana, että runsaan käyttövoimaveron maksaminen ja samaan aikaan bensan hintainen menovesi tuntuu lompakossa vähän liikaa näillä ajomäärillä.

    Intron välisoitto:
    Vaimo monesti muuten valittaa minun musiikkien soidessa, että niissä on aivan liian pitkät introt ja homma vaan jauhaa paikallaan. Hevonkukkua. En tunnusta pitäväni sellaisesta menosta.

    Intro, osa 2:
    Siitä se ajatus sitten karkasi kaatopaikan käryjen ja lehmän pierujen voimalla liikkumiseen. Jäsen Sound saattoi myös vähän myrkyttää hankintailmapiiriä metaaniskodalla hankituilla kokemuksilla. Hyvin nopeasti kävi selväksi, että neliveto tippuu varustelistalta, jos tolkullisen kaasuauton haluaa. Tulin siihen tulokseen, että muut asiat painavat tällä kertaa nelivetoa enemmän. Näitä perverssejä ajatuksia tuki jonkin verran viimeaikaiset kokemukset haldexin luotettavuudesta. Sama kai se on ajaa ihan rehellisesti etuvetoisella, kun haldex on kuitenkin vuosittain särki.

    Alunperin ajatuksena oli, että voisi vaikka kokeilla ihan jotain muuta konserniakin vaihteeksi, mutta kaasuosastolla VAG on ihan ilman misanonpunaisia lasejakin varsin vahvasti järkevimpien vaihtoehtojen seassa. Aikani pläräilin halvempia vaggilaisia, mutta makuasiat ja pari koeajoa Seatilla ajoivat kuitenkin lopulta VW- ja Audiosastoille. Vaikka jostain asioista oli tarkoituskin luopua vaihteeksi erilaisen lähestymistavan nimissä, niin konttori täytyy kuitenkin olla ainakin jossain määrin viihtyisä. Tästä syystä myös edullisemmat pienet mallit, kuten kaasu-Up tippuivat listalta tovin pähkäilyn jälkeen. Golfia on kohtuullisen hyvin tarjolla, mutta farmaria en halunnut ja verrattaen harvat hatchbackit olivat kohtuullisen ankeita sisältä A3:n verrattuna. Lisäksi en oikein välitä kehä 3:n sisäpuolella paljon pyörivänä adaptiivisesta vakkarista, joka oli pierukolopalloissa ilmeisesti vakiovaruste.

    Nettiautossa sattui sitten vastaan omaan makuun sopivasti varusteltu A3 g-tron ja vaihtotarjous vanhastakin miellytti, joten ei kun koeajamaan. Olihan tässäkin sanomista: sisällä raikas märän koiran tuoksu, ulkokuoressa vähän sanomista ja jokunen vikakoodikin muistissa. Auto kävi mutkan pajalla, lisätakuista päästiin sopuun ja sisustakin pestyä, joten mikäpä ettei. On sitä tyhmempiäkin kauppoja tehty. Kai.

    Edellisellä vaihtokierroksella ja tämänkin alussa tulevan auton speksitavoitteet olivat luokkaa:
    -Vähintään 150 hv
    -Mielellään neliveto
    -Manuaali, tai ainakin tippi tai vastaava, ei ainakaan kuivaa kaksoiskytkintä
    -Punainen, tai jos ei punaista löydy, niin ei ainakaan valkoinen
    -Mahdollisimman vähän kromia

    Mitä tuli:
    -110 hv, softaa ei juuri tarjolla ja ne harvatkin kai tekevät lisätehot bensalla
    -etuveto
    -kuivakytkinautomaatti. Tästä olen erityisen ylpeä.
    -valkoinen
    -kromia, kromia kaikkialla
    -oho

    Varsinainen kappale:
    Alkaiskohan siinä olla jo tarpeeksi turhaa hölinää. Nyt haetaan siis vähän vaihtelua autoiluun, haleja puille ja malttia käyttökuluihin jäätikönvalkoisella vuosimallin 2014 A3 g-tronilla. Tämä yksilö on alun perin Ruotsiin myyty ja tuotu sieltä Suomeen pari vuotta sitten.
    Moottorina on CPWA-koodilla tunnettu 1.4TFSI, josta on lypsetty kaikki 110hv ja 200Nm. Moottori yllätti positiivisesti lukuarvojaan rivakamman tuntuisella liikkumisella, mikä johtunee ainakin osittain kaksoiskytkinlaatikon varsin sujuvasta toiminnasta.
    Moottori pohjautuu 122 hevosvoimaiseen CMBA:han, johon on mm. speksattu kaasukäyttöä varten erilainen turbo, imusarjaan tehty muutokset kaasusuuttimille, vaihdettu männänrenkaiden ja venttilien pinnoitteita korkeampien palolämpötilojen takia ym. Tästä mallista on oma SSP numerolla 621, jossa on selostettu tarkemmin tehtyjä muutoksia ja muuta hauskaa faktaa kaasujärjestelmästä.

    Tavaratilan alapuolelle osin vararenkaan tilalle on sijoitettu pari 7,2 kg vetävää komposiittitankkia, joihin menee siis yhteensä teoriassa 14,4kg metaania. Totetutuva täyttömäärä vaihtelee tarinoiden mukaan hyvinkin paljon aseman paineista riippuen. Kulutus on ennakkotietojen mukaan jotain 3,5-4,5 kg/100km Tällä pääsee siis tuolla noin 14 kilolla ja ajotavasta riippuen noin 300-400 km kaasulla. Minun ajoilla eka tankillinen näyttäisi asettuvan lähemmäs 400km kokonaisrangea ja puhtaassa matka-ajossa mentäneen ylikin.
    Tässä vanhemmassa mallissa on vielä säilytetty myös 8V:n vakiomallinen bensatankki, jonka tilavuus on 50 litraa.Rangeahdistusta tällä ei siis tarvi kokea. Jos tarvii päästä kusematta Lappiin ja aika hyvän matkaa takaisikin päin, niin kaikki tankit täyttämällä kokonaisrange on matka-ajossa jotain 1300-1400 km luokkaa. Bensatankki on nyt puolillaan ja tavoitteena on, että sitä kuluu vain juuri ja juuri sen verran ettei se vanhene tankkiin. Bensaa tämä käyttää aina kylmäkäynnistyksessä muutaman ruiskutussyklin verran, erittäin kylmällä pari sekuntia, ja aina kaasutankkauksen jälkeen muutaman kilometrin ajan, mutta muuten ajetaan aina ensisijaisesti kaasutankit tyhjäksi ennen bensaan koskemista.

    Vaihdelaatikkona on tosiaan se VAG:n paras ja laadukkain tuote heti pikkukoneiden ketjujakopäiden jälkeen, eli 7-vaihteinen kaksoiskytkinlaatikko kuivakytkimillä. Tämä ei ole ihan ekan lähdön vehkeitä ja huhujen mukaan kestäisi vähän paremmin. Uskoo ken tahtoo ja jää nähtäväksi. Mitään omituisuuksia en käytöksessä ole vielä huomannut, joten ehkä tällä tovi mennään ennen isompia remontteja.

    Perusvarustelultaan tämä on hyvin samankaltainen kuin entinen, joka oli Suomen maantuontiohjelman mukainen business sport. Tässä ruotsimallissa on ilmeisesti ollut samaan tyyliin xenonit, bluetooth, takatutkat, vakkari, sadetunnistin sun muuta pienempää vakiovarusteina.

    Tärkeimmät mukavuus- ja ulkonäköpuolen varusteet:
    -Ulkona lähinnä S-line takaspoileri. Tämä oli oikeasti ehdoton ulkovaruste, jota ilman 8v näyttää liian mitäänsanomattomalta minun silmään.
    -Alustana dynaaminen vakioalusta. Tämä oli positiivinen yllätys verrattuna koeajamaani facelift-malliin vakioalustalla. Faceliftissa meinasi iskeä korin kallistelujen takia merisairaus mutkissa, mutta tämä on sopivan jämäkkä. Entisen auton sport-alusta oli vielä parempi, mutta se ei ole ollut kaasuversioissa ilmeisesti maavaran takia vaihtoehto.
    -Bang&Olufsen. Tästä tykkään musiikin suurkuluttajana kovasti. Ei edellisen auton Audi Sound Systemkään lyhenteensä mukaiselta kuulostanut, mutta kyllä B&O on selkeästi laadukkaampi etenkin korkeampien taajuuksien erottelukyvyssä.
    -Musta sisäkatto
    -Sport-mallin penkit säädettävillä reisituilla
    -Kolmipuolainen monitoimiratti
    -Sisävalopaketti
    -Webasto Thermoconnectilla

    Yksi huono kuva liitteenä. Otetaan myöhemmin parempia, jos tämä on joskus taas hetken puhdas. Ei tässä nyt isommin näkemistä sinänsä ole. 8V on lähtöjään omaan silmään onnistunut tuote, eikä ulkonäölle ole tarkoitus sen kummemmin mitään tehdä pieniä hienosäätöjä lukuun ottamatta.

    Todo, todo, todotodotodotodottodoo:
    -Toisen puolen g-tron -teksti on jäänyt jonnekin matkan varrelle. Uusi on tilattu speed-autoteileltä, koska marmorilla tarjosivat tätä tekstinkäikälettä ohuen karvan verran alle 60€:lla. Done.
    -Talvivanteet 16-tuumaisena hieman häiritsee silmää, mutta katsotaan ensin josko noihin tottuu. Kesäksi on edellisestä jääneet 17" orkkisvanteet
    -Takapuskurissa vähän mustaa näkyvillä, hoitunee pienellä korjauspullolla
    -Koodauksia: öljynlämmöt näkyviin, (jotta olisi edes jotain lämpötilatietoa, näissä on jäähdytysnesteen lämpömittarin tilalla kaasun määrä), takapyyhkijän automaattipyyhkäisy peruttaessa pois, jos saa, peruutustutkalle näytön aktivointi. Done.
    Attached Files
    Viimeksi muokannut Wezq-Ape; 18.1.2020, 20:43.

    #2
    Hieno kaasuaudi :) Innolla odottelen jo mitä kaikkia "modeja" tähänkintulee ;)

    Comment


    • #3
      Kattoos nyt jaksaako tätä edellä mainittuja enempää värkätä vai keskittyykö kehonliikuttamiseen. Jokusen sata kilometriä ehditty jo ajamaan ja käymään tankilla. Kulutus on ollut luokkaa 3,5 kg/100km.

      Muutama lisäkuva:
      Click image for larger version  Name:	DSC_1195 (2).jpg Views:	0 Size:	156,1 Kt ID:	1873674
      Takapäästä tämän erottaa muista 8V-malleista siitä, että perässä ei ole reikää. Pakoputki päättyy taka-akselin etupuolelle; ilmeisesti tällä on pyritty välttämään lämpimän putken ja kaasutankkien voimien yhdistyminen. Tai tekemään pirssistä ekomman näköinen "poissa silmistä, poissa mielestä" -tekniikalla. Ken tietää.
      Click image for larger version  Name:	DSC_1196.jpg Views:	0 Size:	521,7 Kt ID:	1873675
      Mittaristossa on tosiaan molemmille tankeille mittarit ja lämpömittari puuttuu kokonaan. Lisäksi kameran linssiä on yritetty käyttää sormenjälkilukijana.
      Click image for larger version  Name:	DSC_1192.jpg Views:	0 Size:	613,0 Kt ID:	1873676
      Sonyn kamera ei loista hämärässä, mutta Pirkka-paperikassi loistaa. Sisusta on tosiaan varsin passelin näköinen omaan makuun.
      Attached Files

      Comment


        #4
        Tarviiko tässä muuten oikeasti koodata tuo takalasin pyyhkijän automaattipyyhkäisy pois? Golfissa sen hoitaa suoraan auton asetuksista täppä ruudusta-tekniikalla...

        Comment


        • #5
          Tässä sisarmallissa ei pääse tuota ominaisuutta säätämään MMI:n kautta jostain syystä. Kohtuullisen ärsyttävä ominaisuus, jos tulee vähän tihkua, jolloin ajossa tarvii tuulilasinpyyhkijöitä, mutta peruttaessa sitten sulka raapii käytännössä kuivaa lasia.

          Comment


            #6
            Se on sitä teknistä takamatkaa, mitä Audilla on perinteisesti ollu aina konsernisisariin verrattuna, erityisesti multimediahärveleissä.

            Comment


              #7
              Audi-omistajilla on varaa teettää tuo(kin) merkkarilla, samoin kuin navin päivitys, kansanmallien omistajat joutuu nämäkin tekemään itse...

              Comment


              • #8
                Heh. Onhan tuossa havaittavissa sellaista premiummerkeille tyypillistä meininkiä, jossa asiakkaan puolesta päätetään mikä on hyvä ja jätetään säätövarat vähemmälle.

                Comment


                • #9
                  Akun kunnosta heräsi vähän epäilyksiä jo koeajoilla start&stopin toimintaa seuratessa. Webastolla kärsi kuitenkin vielä lämmittää sen 20-30 minuuttia ilman käynnistysongelmia, kun ajoi perään töihin tai sieltä kotiin noin 20 km matkan. Viikko sitten pätkäajon ja parin päivän ajamattomuuden jälkeen tulikin jo sitten low battery warning käynnistäessä. Tällä viikolla asennettiin Espoon Akku-Palvelussa uusi Exiden 70Ah EFB alkuperäisen Mollin tilalle. Tuo mollivoittoiseksi käynyt orkkis oli 69Ah EFB, mutta koodaus hoitui vaihtajalta samalla asennuksen kanssa. Start&Stop alkoi toimia vähän aiemmin käynnistyksen jälkeen, eikä jännitteet sukella enää ihan niin voimakkaasti webaston päällä ollessa.

                  Webastosta puheen ollen, käyttönapin kumisuojus oli edellisellä omistajalla irronnut ja hukkunut. Nappi on tuossa valokytkimien vieressä, joten se on kyllä huomattavan helppo saada irtoamaan polvella autoon noustessa. Koska siinä oli piirilevy paljaana ja ilman kumia ei ole huvia, niin uusi täytyi toki hankkia. Kilohinta tuossa oli uutena aika kova, mutta turvallisempaan sormeiluun ei kuitenkaan oikein käytettyäkään löytynyt, joten uusi lähti tilaukseen Das Auto Huollon kautta. Pointsit heille siitä, että viitsivät tuollaisen oletettavasti heille aika pienikatteisen 17€ pisteosan takia nähdä vaivaa ja tilata sen Kahalta muun kuorman mukana.
                  Click image for larger version  Name:	DSC_1224.JPG Views:	0 Size:	182,5 Kt ID:	1874613
                  Uusi g-tron -kylkiteksti tuli perille. Orkkismallissa oli liima valmiina ja kirkas teippi tekstin päällä, joten kirjaimet pysyivät ojennuksessa ja paikalleen asettelu oli varsin helppoa. Toiselta kyljeltä sai mitat ja paskaiseen kylkeen oli helppo tehdä "merkintä" puhdistamalla kiinnitysalue siten, että paska pinnassa merkkasi tekstin yläkulman. Saattaa se joitain millejä tai sen osia olla vinossa, mutta close enough omaan silmään. Osanumero oli 8V4 853 601 A, jos nyt sattuisi että pohjatyöt tuli tehtyä huonosti ja lopputulos ei kestä pesua.
                  Click image for larger version  Name:	DSC_1211.JPG Views:	0 Size:	136,9 Kt ID:	1874612
                  Click image for larger version  Name:	DSC_1217.JPG Views:	0 Size:	187,4 Kt ID:	1874611

                  Samalla tuli tehtyä nuo koodaushommat. Muut meni jo stemei.de:n ohjeilla, mutta takalasinpyyhkimen automaattipyyhkäisyä ei löytynyt ohjeistetusta paikasta Heckscheibenwischer-Automatisches Heckwischen alta. Tai tuo kohta löytyi, mutta adaptationin mukaan se oli jo valmiiksi not active. Komfortwischen -kohdasta löytyi oikea paikka.
                  Attached Files
                  Viimeksi muokannut Wezq-Ape; 7.2.2020, 19:39.

                  Comment


                  • #10
                    Noin kuukausi ja reilu 2000 km takana. Tankkausseuranta ei ole ihan tarkkaa vaihtuvista tankkauspaineista ja fuelion laskentatavasta johtuen, mutta ei tuossa perstuntuman (lue:tankillisen toteutuneiden kantomatkojen) perusteella kovin kummoista heittoa pitäisi olla. Keskimääräinen täyttö on alle teoreettisen 14,4 kg kapasiteetin sen takia, ettei tankkausta malta jättää ihan viime tinkaan. Vaikea oppia pois aiemmista dieselaikojen tankkaustavoista, jolloin 100km ollessa jäljellä teki mieli jo kiirehtiä tankkaamaan.

                    Bensaa on toki palanut lisäksi hieman, mutta ei sen vertaa, että bensamittari olisi värähtänyt aiemman mittaristokuvan kohdasta kuukauden aikana, vaikka webastoakin on tullut kylminä aamuina käytettyä.

                    Kulutus on siis ollut varsin lähelle odotusten mukainen ja tankillisella kaasua on päässyt kehäpyörityksessä sen noin 400 km ja motarireissulla kerhon vuosikokoukseen noin 350 km.Saas näkee kesän tullessa vaikuttaako lämpötila tämän kulutuksiin yhtä voimakkaasti kuin dieselissä.

                    Click image for larger version  Name:	Screenshot (7.2.2020 20.23.18).png Views:	0 Size:	51,9 Kt ID:	1876725

                    Comment


                    • #11
                      Minulla on ollut kohta 2 vuotta A3 g-tron man. Kilsat tullessa 60 t ja nyt 90t. Tämä ei kuluta bensaa käytännössä ollenkaan, kun ei ole Webastoa. Pari kertaa vuodessa olen vaihtanut bensat. On ollut huoleton laite.

                      Comment


                      • #12
                        Nyt on takana noin 13tkm ja kulutus edelleen tuossa 3,7 kg/100 km tuntumassa. Jos kesän korkeammat lämpötilat jotain etua toi kulutukseen, niin se tuli kompensoitua talvirenkaita leveämmillä kumeilla.

                        Viime viikon Lapin reissulla tuli poltettua pitkästä aikaa noin 40 litraa bensaa, koska Oulun yläpuolella ei kaasuasemia ole tarjolla. Saipa vähän sekin puoli liikettä ja tuoreet bensat tankkiin. Muuten sitä ei olisi tosiaan kulunutkaan näin kesäkaudella käytännössä ollenkaan.

                        Huoltokin tuli teetettyä vähän kiireaikataululla ennen Lappiin lähtöä. Pientä vänkäämistä oli, että sai öljyt vaihtoon samalla, kun marmorilla ei meinannut millään jostain syystä rekisteröityä, että näissä on kiinteä 15tkm vaihtoväli. Huolto oli muuten samaa hintaluokkaa kuin perinteisemmillä käyttövoimilla, mutta lisäksi tehtiin kaasujärjestelmän tarkastus vuotojen varalta n. 120€ hintaan. Tätä varten kaasutankeissa piti olla vähintään 80% täyttöaste huoltoon viedessä, jotta saivat haisteltua järjestelmän läpi. Ilmeisesti kuitenkin analysaattorilla eikä asentajan nenällä.

                        Paineista puheen ollen eivät puhuneet kaasuautoryhmissä metaaninvalmistuksen raaka-ainetta kun sanoivat, että täyttömäärä asemilla vaihtelee. Ihan tuurissaan onko tankkauksen jälkeen säiliöissä 12 vai 15 kg tavaraa. Ei nyt sinänsä haittaa, kun pääkaupunkiseudulla asemia on tiheässä, mutta esmes Pohjanmaalla käydessä Jepualta tai Jepualle on vähän pitkä matka, jos jää kovin vajaaksi.

                        Työlistalle uutena asiana nuo kromilistat, jotka on onnistuttu jollain keinolla saamaan vähän karuun kuntoon. Jos jotain elvytysmenetelmää on olemassa, niin saa vinkata.

                        Sukuaan tämä tunnustaa myös siinä, että öljypullo on hyvä olla kontissa. Vähän jo meinasi biokaasun esiastetta lipsahtaa housuun, kun auto piippasi öljyn vähyyttä, mutta kulutus vaikuttaa olevan kuitenkin luokkaa alle litra öljynvaihtovälillä.
                        Attached Files
                        Viimeksi muokannut Wezq-Ape; 13.8.2020, 13:12.

                        Comment


                          #13
                          Paljonko kaasulla ajettuna tulee hintaa 100 km matkalle noin suunnilleen?

                          Comment


                          • #14
                            En ole kaikkia kuluja syöttänyt fuelioon. Biokaasun tämän hetken hinnoilla ja toteutuneella kulutuksella menee n. 5-5,5€/100 km polttoaineeseen; maakaasulla menisi 4-4,5€/100 km. Käyttövoimaveroa tulee lisäksi 0,589€/vrk, eli n. 215€ vuodessa. ​​​​​
                            ​​​Huollot ja muut kulut mennee sen verran lähelle muita malleja ettei liene isoa merkitystä. Öljyt vaihtuvat tosiaan kiinteällä 15tkm välillä ja tuo kaasujärjestelmän tiiveyden tarkastus tehdään tietääkseni aina öljynvaihtoa laajemmissa huolloissa.
                            Viimeksi muokannut Wezq-Ape; 13.8.2020, 20:48.

                            Comment


                              #15
                              Alkuperäinen kirjoittaja Wezq-Ape Näytä viesti

                              Työlistalle uutena asiana nuo kromilistat, jotka on onnistuttu jollain keinolla saamaan vähän karuun kuntoon. Jos jotain elvytysmenetelmää on olemassa, niin saa vinkata.
                              Mattamusta teippi.
                              Ainahan voi tietty kromauttaa uudestaan, mutta kuka hemmetti sellaista nyt menisi tekemään?

                              Comment


                              • #16
                                Mjoo, eipä noille tuommosille krominkaltaisella valmisteella kuorrutetuille muovilistoille taida juuri mitään voida. Jenkkifoorumien perusteella esmes WD40-käsittelyllä saa siistimmäksi, mutta vain seuraavaan pesuun asti.

                                Vois kokeilla vielä testiksi jotain metallinkiillotusmömmöä, mutta teippaus- tai kilikalikumihommiksi tuo taitanee mennä, jos siistiksi haluaa. Sopii sinänsä makuunkin paremmin, mutta onhan siinä tekemistä.

                                Comment


                                  #17
                                  Siis eikö nuo oven ikkunalistat ole alumiinia kuten isommissakin Audeissa? Fiksaus tähän tyyliin? https://youtu.be/1yWhZy1ovcQ

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kovin on ristiriitaista tietoa interin netissä materiaalista. Osan mielestä on ollut ja on edelleen kiillotettua ja pinnoitettua alumiinia; osa taas tietää kertoa, että materiaali on jo joku aika sitten vaihdettu pinnoitetuksi muoviksi. Joka tapauksessa yleinen mielipide tuntuu brittifoorumeilla olevan, että ainakin A3:ssa ja esmes Octaviassa näitä on turha yrittää kiillottaa, jos pinta on tällä mallilla.

                                    Eipä tuossa toki paljon häviä, jos kokeilee jollain alle kympin kromilistakunnostajalla hieraista ensin.
                                    Viimeksi muokannut Wezq-Ape; 17.8.2020, 09:55.

                                    Comment


                                      #19
                                      Näkisin, että olet velvoitettu protoilemaan.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Protoilu vähän jäänyt muiden kiireiden kanssa, mutta tarkoituksena ihmetellä jossain välissä. Tarkemmalla katsomisella vaikutti kyllä, että tuossa olisi kromin kaltaisen aineen päällä kalvo, ja ongelma olisi siellä kalvon alla, joten kiillottamisella tuskin on toivottua vaikutusta. Lääkkeeksi valikoitunee peittävä korjaus jollain mustalla.

                                        Mitään muuta ihmeempää ei ole tapahtunut kuin jakopääremppa, koska tunnit tuli täyteen. Vaihtoväli on 210000km/6 vuotta, joista jälkimmäinen tuli täyteen lokakuussa. Katsomaan siis Audicenterin sivuilta hintaa JA 1400 EUROA, mitä helvetin synkeintä peräreikää? Kysesessä kuitenkin 1.4 litrainen bensakone, jossa ei tarvi kaasujärjestelmienkään takia tehdä mitään normaalista neloskoneesta poikkeavaa. Osat maksaa pari-kolmesataa, se jakopään vastapuolella omalla hihnallaan oleva vesipumppu mukaan lukien, ja mistähän satunnaislukugeneraattorista nuo luvut oikein revitään? No juu, tiedetäänhän se, että marmori maksaa, eikä lasiseinätkään ole ilmaisia, mutta aivan näin törkeää ryöstön yritystä ei ole vielä tullut vastaan. Liekö sitten g-tron -lisää hinnassa. Hieman idempänä laminoidun, mutta täysin saman asian ajavan tiskin takaa JT-Carfix tarjosi samaa hommaa n. 800€ halvemmalla, ja arvio lopulta vähän alittuikin.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Tämä se on kyllä ollut varsinaista projektointia. Mitään oo jaksanu vielä tälle kesää listoille tehdä. Korjausmaalia puskuriin tuli vähän hankittua, mutta sekin on odotellut motivaatiopyrskähdystä paketissaan jo tovin. Tankin luukun lukitusmoottorista tuli koodi ja uusi on tilattuna ja vaihtuu kun edellä mainittu pyrskähdys iskee.

                                          150tkm kohdalla laite kävi huollossa aikataulusyistä ihan marmorisella tiskillä, jossa perushuollon hintakin oli yllättäen jotakuinkin järkevä. Marmorilla on kyllä hyvä palvelu: jäin paikan päälle viihtyisään asiakastilaan tekemään etätöitä odotellessa ja huoltoneuvoja tuli sitten tovin päästä viihdyttämään stand-up -esityksellä.Vitsi meni jotenkin näin: "Jarrut ihan loppu, palojen varotusvalo syttynee tyyliin pihasta ulos ajaessa. Voidaan tehdä tässä samalla palojen ja levyjen vaihto, joka kustantaisi noin 1100€ huollon päälle." Tarjosin vastineeksi hyvästä läpästä pientä tyrskähdystä, mutta 1100 €:n setelin ilmeestä päätellen se saattoi olla tosissaan.

                                          No joo. Suoritin sitten siis omatoimisen jarrurempan Motonetin osilla, tyypilliseen Motonet -tyyliin:
                                          1) Hae Motonetista palat ja levyt rekkarin ja PR-koodin avulla
                                          2) Kerää tarvittavat työkalut varastosta, tunkkaa ensimmäinen kulma ylös, suorita vaihto
                                          3) Huuda hetki voimasanoja ja paisko työkaluja
                                          4) Nouda nöyrästi paiskotut työkalut takaisin, kasaa jarrut vanhoilla osilla, pakkaa työkalut autoon
                                          5) Aja Motonettiin, palauta väärät osat, ota oikeat matkaan
                                          6) Aloita uudestaan kohdasta kaksi, toivo ettei tarvi mennä uudestaan kohtaan kolme.

                                          Kustannus osille jotain vähän alle 300€ ja pari tuntia hommaa päälle. Olihan ne vanhat palat jo varsin finaalissa, levyt ei ehkä ihan, mutta tuskin enää näiden palojen elinikää olisi mennyt ennen vähimmäispaksuuden saavuttamista. Se varoitusvalo ei kyllä ehtinyt vielä 3000km aikana syttymään.
                                          Bonuksena muistaa ehkä taas seuraavalla kerralla katsoa siinä varaosatiskillä itse sopivuudet Brembon sivuilta ennen siirtymistä kassalle.
                                          Viimeksi muokannut Wezq-Ape; 11.7.2021, 08:04.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Kaasuvärkki on kyllä tasainen suorittaja. Kohta kolme vuotta ja 60tkm ajettu ja joka tankkauksella kulutus osuu hyvin tarkkaan 3,5-4,0 kg/100km välille ajosta riippuen. Keskikulutus koko ajalta on noin 3,8 kg/100km. Ei pysty kyllä polttoainekuluista tämän kanssa rutisemaan, vaikka biokaasun hintakin on hiipinyt jo kahden euron tuntumaan. Ajovalopolttimoiden vaihto lie isoin edellisen jälkeen kohdalle osunut operaatio.

                                            Viime päivityksen jälkeen on taas lähinnä ajettu ja tankattu ja ajettu ja tankattu. Johan tuo alkaa pikkuhiljaa ihmetyttämään, kun ei kunnon autokuumetta ole alkanut tavalliseen tapaan nousta, mutta ei siitä oikein pääse mihinkään että mitään järkevämpääkään käyttöautoa ei tämän tilalle markkinoilta löytyisi tolkulliseen hintaan. Ajetaan ja tankataan lisää ja katsellaan miten tällainen kaasutekniikka kestää ikää ja kilometrejä, kun 200tkm merkkipaalu ohitetaan varmaankin ensi vuonna.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Pitikin mennä kehumaan; reilu kuukausi myöhemmin A3 lähti vaihtoon 189tkm mittarissa.
                                              Kokemus oli kyllä kaikin puolin positiivinen. Kolmeen vuoteen ei negatiivisia yllätyksiä mahtunut, mutta ikä ja kilometrit alkoivat kuitenkin painamaan mielessä sen verran, että hyvän tarjouksen löydyttyä tilalle tuli jotain uutta ja vähän erilaista.
                                              Matka jatkuu Style-varustellulla vm. 2020 Škoda Scalalla, joten tämän "projektin" saa laittaa kiinni. Teknisellä puolella projektointi jäi vähiin, mutta puunhalailu- ja persläpivaltiohylkimisprojekti tässä oli toisaalta erittäin onnistunut ja tulokset sen verran vakuuttavia, että käyttövoimana on jatkossakin metaani.

                                              Comment

                                              Working...
                                              X