Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A5 3.0TDIQ -07

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A5 3.0TDIQ -07

    Tervehdys foorumilaiset!

    Pitkään foorumia luettuani päätin rohkaistua ja kirjoittaa hieman historiasta ja tästä talouden uusimmasta hankinnasta. Perheessä on pitkään ollut erilaisia konsernin tuotoksia millon mikäkin merkki (Seat, Skoda, Vw, Audi) keulalla varustettuna, joten lapsuudessa omaksuttu automerkki oli varsin selvä jo alusta pitäen. Autoilu-ura tuli aloiteltua vajaa 10v sitten 1.8TQ B6 A4:lla, jolla ajelinkin onnellisesti muutaman vuoden. Sen jälkeen pidentyneiden koulu- ja työmatkojen välissä oli lukuisia 1.9tdi laitteita, mutta kävipä välissä eräs 8l S3:n harrastepirssin virkaa toimittamassa. Tämä kuitenkin tuli myytyä varsin pian eteenpäin, osakseen heräteostoksen ja auton yleisen huonon kunnon takia.

    Viimeisimmät pari vuotta alla oli 2.0tdi 2007 vuosimallin Octavia, kun työkilometrejä tuli miltei 1200km viikossa mittariin. Viime keväänä työpaikanvaihdoksen myötä työmatka lyheni oleellisesti, joten auton päivitys hieman toisenlaiseen pyöti mielessä tiuhaan tahtiin. Syksyllä ajoin itseni pakkotilanteeseen myymällä Octavian pois ja kärsien autottoman elämästä muutaman viikon. Nettiauto oli auki päivin ja öin, muttei oikein sopivaa yksilöä tahtonut millään löytyä kiikariin.

    Kriteerit uudelle autolle olivat 3.0TDI sekä neliveto, kohtuullisen vähän rullattu ja ei ihan niillä huonoimmilla höysteillä oleva. Katse kohdistui oikeastaan kahteen malliin: 4F A6 tai sitten hieman sporttisempi, pitkään himoittu A5. Pitkän selailun jälkeen etelästä löytyikin sopivahko A6 jota päätin lähteä katsomaan. Kun varausmaksu oli maksettu ja junaliput seuraavalle päivälle ostettu, päätti kohtalo puuttua peliin. Lounastauolla nettiauto auki ja vielä vilkaisut, olisiko Oulun suunnille tullut varteenotettavia vaihtoehtoja tarjolle. Kyseinen A5 ehti olla myynnissä vain muutaman tunnin kun sen kävin noutamassa. Koeajolla itselle mieluinen ja suhtkoht hyvin kriteereihin sopiva yksilö oli löytynyt, joten ei muuta kuin rehti kädenpuristus ja Audilla onnellisesti kohti kotia. Tässä vaiheessa A6:sta menetetty varausmaksu ja hukkaan mennyt junalippukaan eivät enää harmittaneet.

    Kyseessä on siis vuoden 2007 Audi A5 varustettuna 3.0TDI CAPA - moottorilla ja 6v manuaali askilla. Mittarissa kilometrejä 180t ja yleiseltä kunnoltaan asiallinen. Varusteina nyt tärkeimpinä nahka/alcantra - sporttipenkit sähkösäädöillä, B&O - äänentoistojärjestelmä, navi ja webasto. Kesävanteina pyörii 9x20 Rotorit, ulkonäkö on muuten pidetty aika maltillisena. Noin 20tkm sitten laatikko käytetty pöydällä ja vaihdettu poskilaakerit sekä asennettu shimmilevyt, joten ainakin vaihteiston tyyppivian kannalta pitäisi olla asian kunnossa.

    Vaikka A5 onkin varsin hyvännäköinen ja miellyttävä näinkin, niin silti pieniä parannuksia on mielessä. Tulevaisduudessa olisi tarkoitus tyhjentää DPF & ohjelmoida auto, tästä olenkin jo lähettänyt kyselyä erikoismoottorille. Autossa on paikallaan vakio alusta, joten tähän lääkkeeksi joko h&r:n jouset tai BC racingin alusta. Lisäksi etusivulasti tulevat saamaan kalvoa ja alkuperäinen subbari tullaan päivittämään mahdollisesti uudella vahvistin + elementti - kombolla. Mukava peli ollut kyllä kaikenkaikkiaan, katsotaan mitä kaikkea tälle nyt keksitäänkään! :) Mielipiteet, vinkit ja kommentit ovat tervetulleita!
    Viimeksi muokannut FaaBo; 12.10.2019, 10:19.

  • #2
    Walter da Silva sanoi aikanaan, että A5 on kaunein hänen suunnittelemistaan automalleista ja onhan tuo kertakaikkisen onnistunut malli. Ja näyttää edelleen yllättävän modernilta 12-vuotta vanhana eli kestää kyllä hyvin aikaa.

    Comment


    • #3
      Tyylikäs peli. Miksi dpf:n poisto? Noista saa ihan sopivasti kääntöä että pärjää liikenteessä :)

      Comment


        #4


        Helmalistat laita tilaukseen.

        Comment


          #5
          Komppaan mailerin sanomisia! Ajoittain hieman harmittaa kun tuli vaihdettua A5 -> A6 4F, mutta käytännöllisyys vei voiton.

          Hieman hakua kun käytät niin löydät varmaan minun projektitopicin tuosta vitosesta, sieltä voit jotain vinkkejä saada.

          Comment


          • #6
            Dpf ei ole aiheuttanut ongelmia vielä ja täyttöastekin näytti vielä ihan kohtalaiselta, mutta kun kerran softahommiin aletaan niin samallahan se menee. Petriltä tosiaan tiedustelin ohjelmointia, pitkä matka täältä pohjoisesta tuonne Lappeenrantaan mutta toivottavasti homma hoituisi hänen yhteistyökumppaniltaan. Välttyypähän sitten tulevaisuudessa mahdollisilta ongelmilta. Ihan mukava moottori ajella näin vakionakin, mutta uskon olevan vieläkin hauskempi laite ohjelmoituna. Mikään tilaihme tuo ei ole, mutta enimmäkseen paremman puoliskon kanssa ajellaan kahdestaan ja itse ajan autolla yksin noin 80% ajoista, niin eiköhän tällä vielä tilojenkin puolesta pärjätä vallan mainiosti.

            Helmalistoja miettinyt myös, hieman harmittaa ettei niitä tuossa ole. Ulkonäöllisesti hunajakennomaski myös jakaa hieman omia mielipiteitä, laittaako vaiko eikö. Toisaalta tuo alkuperäinen sopii ulkonäköön hyvin noin mustana, mutta makunsa kullakin. Kaarien tilavuus tuossa yllätti kyllä positiivisesti ja näin nastarenkaisiin siirryttyä tulikin hieman mietittyä ensi kesän vannevalintaa. Rotorit pidän itselläni ja 20" on juuri sopiva koko, mutta leveys täytynee kasvattaa ainakin 10" ensi kesäksi.

            Comment


            • #7
              Löytyyhän tästä oulusta turbotec. Siellä ohjelmoin oman a5:sen ja tyytyväinen olen ollu. Paljon kehujaki paikka on mielestäni saanu.

              Comment

              Working...
              X