Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Eläkelläisen Audi TT huvitukset.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Eläkelläisen Audi TT huvitukset.

    Morjens,

    Tämmöinen eläkeläinen Oulusta on ajatellut vähän piristää Audi vanhusta. Pitäs pärjätä naapurin Skoodalle valoristeyksessä.

    Tietoa foorumeilla on hirmuisesti, mutta haluaisin turvautua suoraan ohjaukseen, jos sitä minulle sallitte.

    Elikkäs kyseessä Audi TT 1.8T (2003) 165kw BAM moottorilla.

    Innostuin aiheesta kun Tilasin BSR:ltä uuden softan: https://www.bsr-tuning.fi/viritys-sa...2-2003-apx-bam Sekä vaparin https://www.bsr-tuning.fi/tuote/opti...998-2006-225hp kun halusin kuulla ne kuuluisat imuäänet.. Ja kuten aina kun annat pirulle pikkurillin niin…

    Itse olen täysin tietämätön/ymmärtämätön auton virittelystä. No, olen sitä viimeiset kuukaudet opiskellut, mutta joudun turvautumaan täysin teidän tietotaitoon ja auttamisen haluun.

    Normaalisti ajelen autolla oikein rauhallisesti, mutta joskus kaipaan sitä kiihtyvyyttä. En aio mihinkään radalle viedä kumpaakaan vanhusta, siis itseäni enkä autoa. Joten yleiseen kestävyyteen en ajatellut panostaa ellei se kytkin ala väkisin luistamaan. Tehoja havittelen sieltä 400hv tuntumasta.

    Tällaisen auton piristämisen perustana on ilmeisimmin paremman ilmansaannin puolella, joten Turbosta sitä vissiin lähetään? Ja pitää myös sanoa, että en missään nimessä halua mihinkään kiinan ihmeeseen kompastua. Siksipä kysyn teiltä myös mielipidettä kaikista kilkkeistä mitä olen ajatellut autooni työntää.

    Ja tähän sitten, että eläkkeeni ei ole kuin juuri selviytymisen verran ja sitten murunen karkkirahaa. Tämän karkkirahan ajattelin sitten työntää tähän tulevaan konkurssiin. ?

    Silikonisen imuletkun olen jo tilannut. Originalissa kuulemma kun on vaara mennä lyttyyn kun imasee himpun kovempaa? Mutta sitten se turbo? Woe helekuta mikä määrä valintoja. huh. Mutta mutta, ajattelin kuitenkin olisiko tässä pohja mistä ponnistaa: https://www.jimmysgarage.fi/tuote/17391107 Jaappanialaiset ainakin ennen ovat tehneet laatutavaraa?

    Ennen turboa pitänee se pakosarjakin vaihtaa. Olisiko tässä mitään: https://www.jimmysgarage.fi/tuote/18183384?

    Tietysti sen paineen pitänee päästä poiskin joten tälläista settiä olen ajatellut sen poistoon: http://www.42draftdesigns.com/audi-t...xhaust-system/ .

    Ajattelin pärjätä imusarjoille menevän ilman jäähdytyksessä ihan sillä Audin vakio välijäähyllä. Ennen kun kaikki haukkuu hulluksi, niin ajattelin kompensoida sitä ilman lämpötilaa vesiruiskujärjestelmällä: https://www.race.fi/fi/product/45571...er-stage-3-efi .

    Kun sinne saadaan enemmän ilmaa niin kaitpas sitä löpöäkin on sinne työnnettävä. Suuttimia suunnitellessani turvauduin Finjectorin suutinlaskuuriin : https://www.finjector.com/fin/injectormatic . Mitähän suuttimen aukioloa sitten edes miettisikään ? Nokkia en haluaisi vaihtaa, ellei ole ihan pakko. No mutta käytin tuota vakio 0.8 aikaa ja haluttuna tehona 380hv. Turboahdetulla bensiinimoottorilla ehdottaa suuttimeksi 750-875cc. Mutta kun laitoin metanolin mukaan niin tuli sellaisia suuttimia etten viiti edes tähän laittaa. Mitä muuta hilavitkutinta tämä systeemi vaatii?

    Nyt toivon Teiltä niin taivaallista kuin maallistakin ohjausta tähän projektiin! :)

    Ai niin. Ajattelin tehdä tämän muutostyön itse. Saa nauraa jo nyt, mutta ajattelin ottaa kaiken kameralle mitä touhuan. Sitten vasta saattekin nauraa.

    #2
    Lukasin tuon sun Saksan reissun epäonnistumisista ja tästä on tuleva ainakin eeppinen tarina, jos eeppinen viritys epäonnistuu. Tsemppiä ja peukkuja, ketju seurantaan!

    Comment


    • #3
      Suosittelen että kysäset Fin-turbolta tuosta ahdin valinnasta.

      Comment


      • #4
        Käytännön kokemus aiheesta on vielä ohut, mutta viime kuukausina on tullut perehdyttyä aiheeseen oman 1.8t projektin myötä. Jos tavoitteena on 400hv, lähtisin liikkeelle mitä lohkolle täytyy tehdä jotta kestää kasvaneen tehon. Vaihtoon ainakin kiertokanget, todennäköisesti myös männät ja samalla laakerit. Nyt kun kansi on jo irti, kannattaako käyttää samaan konkurssiin koneistamolla? Sanoisin että rakennuskustannukset nousee melko paljon noustessa 400hv lukemiin. Sitten kun kone on rakennettu kestämään 400hv tehot, konsultoisin suoraan turbomyyjää joka räätälöi ahtimen suoraan tarpeisiin sopivaksi. Suuttimet taas kannattaa valita yhteistyössä moottorin säätäjän kanssa. Suosittelen tutustumaan tällä foorumilla ketjuun "Nyt alkaa 1.8t viritys", vastasi itselle moniin kysymyksiin. Jään kyllä innolla seuraamaan projektia!

        Comment


          #5
          400 hp voi olla tosiaan vähän jo hyvän maun rajoilla tai niiden takana avaamattomassa koneessa. Mäntiin tuskin tarvii vielä puuttua, mutta kiertokankien vaihto alkaa olla jo erityisen suositeltava juttu. Samalla tietysti peruskunnostus, eli tiivisteet ja laakerit, kumiletkut jne. perusjutu ojennukseen. Todistettavasti 350 hp on ajettu 1.8t:llä täysiä ja hetken aikaa jopa, eli jossain siellä 300..350 hp pääsee vielä luotettavasti, mutta pannua ei ole pakko avata, eli kustannukset pysyy kohtuullisina.

          Pakosarja ja turbo on vaihdettava, samoin pakoputkistoa on avarrettava kauttaaltaan.
          Turbon valinnassa kannattaa kääntyä Fin-Turbon puoleen. Kerrot heille, mitä autolta haluat ja he keksivät sinulle sopivan puhaltimen.
          Suuttimet kannattaa tosiaan kysyä säätäjältä. Niissä on jonkin verran eroja ja joku tykkää säätää yhdellä, toinen toisella.
          Metanoliruutta ei sikäli ole väärin, mutta käyttö ja softaus on vähän monimutkaisempaa ja huoltoa vaativampaa, kuin välijäähdyttimien päivitys, mikä on ehdottoman kannatettavaa tällaisessa tapauksessa. Välijäähdyttimien laitto on kertaluontoinen juttu.
          Kytkimen vaihtoon pääsee, jos kiukkua ollaan ottamassa lastuviriä enempää.

          Kaiken kaikkiaan kannattaa miettiä kokonaisuus loppuun, hankkia osat ja sen jälkeen asentaa. Itse olen kokeillut sen toisen reitin. Sillä tahtoo hommat venyä ja rahaa palaa turhaan osiin, joita ei loppupelissä edes tarvitse. Yleismaallinen totuus, kalleimmat virheet tehdään suunnittelupöydällä. Kannattaa tosiaan tutustua noihin viritopikkeihin, sekä muiden projekteihin. Tommi[FIN]'in TT-prokkis antaa suoria vinkkejä yli 400 hp kokonnpanoon, Porkkiksen 1.8t-konvertoitu typ 89 on myös erinomainen kohde bench markattavaksi.

          Ei kun kädet rasvaan ja tutustumaan autoroplaamisen ihmeelliseen maailmaan.
          Viimeksi muokannut arto s; 11.6.2019, 08:13.

          Comment


          • #6
            On kyllä hirveen ääninen tuo vapari. Paljonkohan siinä häviää ilmansaannissa jos vaihtas vahan "perus" putsarin takas? Toinen, mistähän löytää tähän minun autoon kaikki momentti jutskat? Yritin selailla foorumeita, mutta aika turhauttavaa kun vanhemmissa on abaut 80% vanhentuneet linkit. Eivät siis toimi ollenkaan. Ja iso kiitos kaikille vinkeistä ja vihjeistä. Käyköhän tässä niin, että pitää ruveta säästeleen karkkirahaa, jotta saa koko setin aikaseks. Enää 40 vuotta ja on pirtee TT alla!! :)

            Comment


              #7
              Voi olla, että voittaa pari heppaa.

              Comment


                #8
                Töttöröllä saa kyllä isomman ilmamassan mitattua, mutta kaikessa muussa sitten häviääkin. Itse vedin alkuperäisestä kotelosta 3" haitariletkun lokasuojan sisään niin sai koteloon tarpeeksi ilmaa sisälle. Se vakiona oleva putken pätkä on turhan pieni.

                Comment


                  #9
                  Turbo noin 1500€
                  suuttimet karkeeasti 400€
                  Pakosarja noin 300€
                  coolerikitti 400€
                  Pakoputkisto 300..1000€ (riippuen omavalmisteasteesta)
                  kytkin + asetelma ~700€
                  säätö luokkaa 600..700€?


                  Nuo hinnat sellaisella rannetuntumalla uusista osista. Käytettyä jos löytää, saattaa selvitä edullisemminkin ja vastaavasti hifimpään tavaraan menemään enemmänkin rahaa. Suoraan sinne ~300..350hp väliin pääsee suurin piirtein noilla kustannuksilla. Jos enemmän haluaa, kannattaa varautua pannun aukaisuun ennen tuhoamista, tai uusintaan sen jälkeen. Kai se aikansa kestää kurmottaa avaamattomana isommallakin viriasteella, mutta se sietää virheitä vähän huonosti enää siinä kohtaa. Yli 300 hp alkaa olla pikkukoneella jo vähän muista käyttöominaisuuksista pois, lue ylävireinen. Tai onhan siihenkin lääkkeitä, nokkapyörät ja nokat, sekä helvetin hyvä kuulalaakeriahdin parantavat herkkyyttä tarvittaessa kierrosalueen keskivaiheilla. Hinta vaan taas vähän hyppää.

                  Siellä on nyt lastuviritettynä luokkaa 260hp. Itse ajaisin sillä sen aikaa, että saa noita osia haalittua. Kustannukset eivät juuri muutu, vaikka ottaisi väliviriasteenkin. Se on kokolailla se ja sama, mitoittaako kilkkeet 300 vai 400 hp luokkaan, siis kustannusten puolesta sillä oletuksella, että konetta ei lähdetä avaamaan.

                  Comment


                  • #10
                    Noita "Bolt on kittejä" kans näyttää löytyvän kun vähän haeksii. : https://www.turbozentrum.de/Garrett-...up-to-ca-400HP

                    Comment


                    • #11
                      tuo bolt-on kit on kyllä epäilyttävän halpa ollakseen muka aidolla Garretilla oleva.

                      Tuossa paketissahan on siis myös paksumpi kansipahvi mukana, ja se pitäisi sinne väliin vaihtaa jne... samallahan toki purkautuu jakopää jne, kun kansi käy irti jne...

                      Sanoisin, että se nätisti heräävä 350hp pintaan jäävä on muuten paljon vinkeämpi leikkikalu kuin 400hp tavoitteleva 1.8T... ihan sillä, että se herää paljon alempaa ja sillä on paljon hauskempi pommittaa mutkatietä vaikka jäisikin se liian iso pykälä tupaan mutkan jälkeen.

                      Comment


                      • #12
                        Soitimpas sitten Finn-Turbolle ehdoituksen mukaan. Sieltä tuli todella mahtavaa opastusta. Puntaroitiin asiaa monelta suunnalta ja lopulliseksi valinnaksi taisi nyt sitten tulla Garrett G25-550. Tätä ei vissiin ole vielä käytetty pahemmin Audi TT puhaltimena. Mitäs meidän virittäjät tuumaa suuttimista tuon suhteen? Olisiko joku Siemens Deka 630cc hyvä?

                        Comment


                        • #13
                          Mistäkänhän sitä löytäs välijäähdyttimen kennon? Kiinalaiset eivät vissiin jäähdytä hyvin ja katsoin, että tuo Tommin ensimmäinen Boost products jäähy oli susi. Olisiko mitään vinkkejä? Ei kuitenkaan mitään Garretin kun siinä maksaa jo nimi liikaa. Ja mielellään ylimitoittaisin sen esim: 500hv ->

                          Comment


                            #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja Pyrexy Näytä viesti
                            Soitimpas sitten Finn-Turbolle ehdoituksen mukaan. Sieltä tuli todella mahtavaa opastusta. Puntaroitiin asiaa monelta suunnalta ja lopulliseksi valinnaksi taisi nyt sitten tulla Garrett G25-550. Tätä ei vissiin ole vielä käytetty pahemmin Audi TT puhaltimena. Mitäs meidän virittäjät tuumaa suuttimista tuon suhteen? Olisiko joku Siemens Deka 630cc hyvä?
                            Suutinvalinta kannattaa pohtia säätäjän kanssa. Heiltä löytyy näkemys siihen, mikä on hyvä ja mikä ei. Halvalla suuttimella (huonolla) tehty säästö voi kostautua säätövaiheessa joko nousseina kuluina tai kehnona käytöksenä ja kohonneena kulutuksena.

                            Comment


                            • #15
                              Ilmeni huohotuksen kanssa ongelmia. Kun aukaisee oljykorkin auton ollessa käynnissä niin se värisee kuin mikäkin hullu. Vaihdoin venttiilikannen viereisen kampikammion tuuletusventtiilin (30-7445). Ei ollut apua. Kun tarkistelin noita alkuperäisiä letkuja niin ne ovat kyllä tiensä päässä. Onkos kenelläkään tietoutta onko tälle BAM koneelle sopivaa putkitusta silikonisena?

                              Comment


                                #16
                                Tommin ensimmäinen Boost products jäähy oli susi.
                                Miten se oli susi? Mä hain tuon merkkisen Marteliukselta ja olen kyllä ollut erittäin tyytyväinen sen kapasiteettiin. Kuumimmillakin helteillä imulämmöt aina samassa ulkolämpötilan kanssa, eikä kovassakaan vedossa lähtenyt lämmöt karkaamaan. Mulla ei ollut edes mikään överin kokoinen. Sisärivoitettu valettu kenno vaikutti silmämääräisestikin asialliselta.

                                Comment


                                • #17
                                  Pitäs kysyä Tommilta. Sen kirjotuksista bongasin. Kait? :D

                                  Comment


                                    #18
                                    Alkuperäinen kirjoittaja Pyrexy Näytä viesti
                                    Ilmeni huohotuksen kanssa ongelmia. Kun aukaisee oljykorkin auton ollessa käynnissä niin se värisee kuin mikäkin hullu. Vaihdoin venttiilikannen viereisen kampikammion tuuletusventtiilin (30-7445). Ei ollut apua. Kun tarkistelin noita alkuperäisiä letkuja niin ne ovat kyllä tiensä päässä. Onkos kenelläkään tietoutta onko tälle BAM koneelle sopivaa putkitusta silikonisena?

                                    En tiedä sanoa noista silikonisten saatavuuksista, mutta ikäluokan pitkittäiskoneellisissa ainakin huohotusletkut on tunnetusti kuluva osa. Niihin on saatavilla ihan setti korjausta varten. Ainakin Speed-Autoteile myy sellaista. Poikittaiskoneisesta en osa satavarma, mutta kyllä se lienee kerättävissä on sekin, jos ei valmista sarjaa ole luettelossa.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Juu, 034 Motorsport myy näköjään alumiinista venttiiliä sen muovisen tilalle. Taidampas ottaa sellaisen.

                                      Comment

                                      Working...
                                      X