Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jekyll and Hyde, Compe kaksikko

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Jekyll and Hyde, Compe kaksikko

    Kuukausi takaperin tuli kotiutettua Lappeenrannasta tekniikanvaihdon läpikäynyt Audi 80 competition quattro.

    Mr. Hyde

    Tekniikka:
    1.8t BFB, k03/029
    S2 kytkinpaketti kiinteällä vauhtipyörällä
    01A Loota
    5x112 jakomuutos S2 navoilla
    S2 etujarrut, A4 takajarrut

    Työlistaa

    -Sähköt, nyt ecu muutokset yms on rujosti ratin alla t-paita mytyn sisällä.
    -Mittaristot toimimaan
    -Sopivampi ilmanputsarikotelo
    -Etupuskurin korjaus, halki useasta kohdasta.
    -Etujouset sopivammiksi, nyt keulii hiukan
    -Perän stefa
    -ruostekorjailuja.
    -Sähkökaasun uudelleensijoitus, nyt vaijerivetoisena konehuoneessa


    Dr. Jekyll

    Toinen veljeksistä on pyörinyt nurkissa kymmenisen vuotta, josta valitettavasti viimeiset 3 vuotta seisonut pihalla.

    Tämä on vakio 2.0 16V ACE moottorilla varustettu compe, jonka ainoa muutos on G60 jarrut edessä. Tähän oli joskus haaveissa vaihdella AEB kone, mutta nyt kun se puoli on hoidettu tuolla uudella ostoksella, niin tämän voisi siistiä edustuskuntoon.

    Työlistaa

    -Maalaus
    -Moottori ei käynnisty
    -Ovipanelien kankaat irtoaa

    Attached Files
    Viimeksi muokannut nufan; 31.5.2019, 13:02.

    #2
    Jekyll pusikosta sisään ja maalipinnan kimppuun.
    Ovet sain purettua ja listat kiinnikkeineen irti.
    Attached Files

    Comment


      #3
      Asiallinen kaksikko. Vähän näyttäisi olevan puuhaa, vaan kuvien taustasta päätellen ei mitään, uutta tai ihmeellistä. Hyvä että joku välillä pelastaakin näitä.

      Comment


        #4
        Tarkoitus oli tosiaan pelastaa tämä orkkiskuntoinen ja tota toista muokata vähän vapaammalla kädellä.

        Löyty myös hitsailtavaa. Oikean takakaaren edessä iso mätäkohta.

        Etupuskurille pitäisi löytää korjaaja, tai hyviä vinkkejä, voisiko ton kotikonstein korjata. Jäi lämmitysjohto kiinni, kun peruutin parkista, ja johto repäisi liittimen irti puskurista.
        Samaa hommaa on tossa 1.8t:n puskurissa. Useammasta kohtaa halki.

        Koria on nyt purettu lisää, Ongelmia tuottanee vielä noi katon oviaukkolistat ja takasivujen pikkuikkunoiden ympärillä olevat listat.
        Saako noita uusina enää mistään? Oviaukon helmalistat oli niin haperoa muovia ja kiinni kaksipuoleisella teipillä, että ehjänä niitä ei irti saanut, joten pelkään, että näiden muiden listojen kanssa käy samalla tavalla.
        Attached Files

        Comment


          #5
          Listoja voi koittaa metsästää AHW-shopista tai E-baystä. Ovien helmalistoista osaavat pyytää setelirahaa, mutta noita muita en ole vielä katsellut.

          Comment


            #6
            Hiontahommat aloitettu. Saattaa tovi mennä, ennenkuin pääsee maalia levittelemään.
            Attached Files

            Comment


              #7
              Melkosta ranetusta joku harrastanut sähköjen kanssa, kun tekniikan vaihto tehty.
              Löytyy viivepiiriä abseille ja kaikkea muuta kivaa. Lisäksi mitään ei oltu kiinnitetty mihinkään ja kojelaudan alamuovit on pitäny puukottaa paskaksi ja kiinnittää puuruuveilla.
              Tän siistimisessä saattaa mennä tovi.
              Attached Files

              Comment


                #8
                Oi voi.. aika rytöläjä. Toivottavasti selviää ns väri väriin -korjuksella, eikä tarvi alkaa metsästämään päitä nastoilta asti.

                Comment


                  #9
                  Ongelmana näissä on se, kun ei oikein tiedä, että mitä kaikkea on tehty, mitä yritetty ja paljonko on jäänyt tekemättä.
                  Paljon on löytynyt ryöstöliitoksia, joissa alkuperäistä johtoa on kuorittu pätkä ja uusi haara on vaan kiepitetty siihen ympärille ja vähän laitettu teippiä päälle.

                  Nyt pitää miettiä vähän lähestymistapaa uusiksi. Ajattelin aluksi, että noi kaikki irralliset sulakerasiat, releet ja liittimet saisi kiinnitettyä, mutta johdot näyttää aivan liian lyhyiltä.
                  Pitäisi varmaankin hommata B4 ja B6 johtosarjat ja tehdä kaikki alusta.
                  Onko B6:ssa ecu konehuoneen puolella? Samassa paikkaa, kun B4:ssa on se sulakerasia?

                  Hiontahommiakin kerkesin vähän tekemään ja vetelin konepellin paljaaksi.
                  Attached Files

                  Comment


                    #10
                    B7:ssa muistaakseni on ja sehän on omaa sukua B6.

                    Comment


                      #11
                      B6 ja B7 kun ovat konetilan järjestyksiltään sama auto, niin oman 1.8 turbon korjausmateriaalien mukaan ECU sijaitsee kuvassa olevien numeroiden 10 ja 11 kohdalla konetilassa.
                      Attached Files

                      Comment


                        #12
                        Istuskelin taas tovin autossa ja purkasin kojelaudan pois tieltä, että saa vähän paremman käsityksen tosta johtojen sekamelskasta.
                        Kojelaudan irroitus meni vanhasta muistista, kun tohon toiseen jokunen vuosi sitten tuli kenno vaihdettua. melkein pitäisi tähän vaihdella samalla, kun se tossa aika otollisena on.
                        Tosin ilmastoinnilla varustettu kotelo taisi olla aavistuksen verran hankalampi halkaista kennon irroitusta varten.
                        Attached Files

                        Comment


                          #13
                          Nyt alkaa selviämään, miksi johdot on niin sekaisin. Tähän on yritetty sovittaa luovuttaja auton mittaristoa.
                          Ihan maaliin asti ei ilmeisesti oltu päästy, kuten kuvasta näkyy.
                          Varoitusvaloja oli reilusti, abs, airbag ja nesteet nyt pahimpina. Noita ei taida saada mittaristosta millään järkevästi pois?

                          Jälkiasennus hälytin saa kyytiä ja uuden johtosarjan releiden johtoja pitänee hieman jatkaa. jos haluaa kaikki releet samaan telineeseen.
                          Tai sitten pitää rakennella toinen reletuki johonkin. Eculle pitää myös kehitellä kiinnitys,

                          Johtokasa on hiukan toivottaman näköinen, mutta ihan hallinnassa vielä. Pyrin saamaan kaikki turhat johdot pois ja niiden selvittelyyn menee aikaa, varsinkin kun ErWin palvelusta puuttui B4:n kytkärit, niin joutuu vähän tutkimaan enemmän.

                          Mistä autosta saisi sopivan ilmanputsarikotelon tähän?
                          Attached Files

                          Comment


                            #14
                            Joku neloskoneisen putsarikotelon luulisi menevän kivasti. ABK:n lähtö on vaan harmillisesti väärällä puolella, siinä kun olisi kiinnitykset valmiina muuten. Mitenkän lie joku Passatin tai Superbin kotelo? Tai ylipäänsä joku neloskoneisen B5-sukuisen?

                            Comment


                              #15
                              Kirjoitellaan välillä tännekin jotain.

                              Mr. Hyde (1.8t) on iloisesti viettänyt vuoden päivät pihalla ja aiheuttanut ahdistusta sähköjen takia. Lomien päättymisen kunniaksi niputin sähköt nippusiteillä ja siirsin auton hallille ajamalla. Josko sitä tulisi siellä enemmän laiteltua, kuin kotosalla

                              ABS toimimattomuutta selvitellessä löytynyttä ja korjattua on puuttuneet etu ABS-anturit ja takana oli boksi irti ja taka-anturien liittimet irti.
                              Autoonhan on vaihdettu navat, olisiko siinä yhteydessä rikottu etu-anturit ja jäänyt vaan asentamatta. Leimalle Tämä oli viety leimalle aikaviive elektroniikalla, jotta abs valo sammuu oikenalaisesti katsastuksessa.

                              Uudet Jousetkin tullut hyllyyn hommattua, jos saisi tuota keulimisongelmaa kuriin.

                              Talvivanteet käytin hiekkapuhalluksessa. Näihin joku väri pintaan. Nämä lähinnä harjoittelua noiden A6 BBS-vanteiden maalaukseen

                              Dr. Jekyll (ACE)

                              Tämän käynnistymättömyysongelmakin ratkesi. Niinkin yksinkertaisesti kuin vikakoodit lukemalla ja vaihtamalla nokka-akselin asentotunnistimen.
                              Silloin kuin tämä aikoinaan jätti tielle, mulla ei ollut kuin kiinan vcds ja se adapteri johto, Se lakkasi jossain vaiheessa toimimasta ja tätä vikaa ei saanut sillä enää havaittua. Nykyisellä orkkis vcds:llä, jonka ostin tuon A6:n takia ja tuolla samalla adapteri johdolla sai vikakoodit luettua ja homma alkoi purkaantumaan.

                              Maalaushommiakin on aloitettu takaspoilereista. Ideana lähinnä opetella maalaamista.

                              Laitelen muutamia uusia kuvia.
                              Attached Files
                              Viimeksi muokannut nufan; 13.8.2021, 09:20.

                              Comment


                              • #16
                                Alkuperäinen kirjoittaja nufan Näytä viesti
                                Mistä autosta saisi sopivan ilmanputsarikotelon tähän?
                                Hei, itse muokkasin B4-sen TDI 1.9 kotelon BFB koneen kanssa. Piti laittaa välikappale. Mutta, voi olla, että B5 1.8T imuputkella menee suoraan.

                                Comment


                                  #17
                                  Onko mitään kuvia kyseisestä asennuksesta?
                                  Osanumeroita?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kyllä. Oheisenä kuvat ja siinä myös osanumerot. Kuvassa näkyy myös teräksestä viistetty välikappale.

                                    Comment


                                      #19
                                      Kiitos. täytyy alkaa metsästää ilmanputsaria.

                                      Viikonloppu vierähti johtoja siistiessä. Poistin A4 mittariston liittimet ja johtonippu alkaa näyttämään jo paljon paremmalta.
                                      Releille, sulakkeille ja liittimille pitää suunnitella paikat. Todennäköisesti 3d tulostamalla uusi kiinnityslevy, johon saa siististi kaikki.

                                      Tuli ostettua varaosa-auto, josta olisi tarkoitus ottaa moottori, anturit ja johtosarjat omaan käyttöön. Loppu tulee myyntiin. 2003 etuveto A4 BFB koneella.

                                      Koneenvaihdon tehneitä kavereita olisi kiva jututtaa, että mitä päässä on liikkunut, kun sähköjä on tehty. Karvaperseliitoksia keskellä johtoa ja lätkäteippiä ympärillä. Myös releen nastoja on käytetty liitoksien tekemiseen. Kuvissa vinkkejä tälläisiin toteutuksiin.

                                      Attached Files

                                      Comment


                                        #20
                                        Tuo hyppyjohto on kyllä parhautta. Ihan viittä vaille neroutta.

                                        Comment


                                          #21
                                          Aivan hirveän näköistä sähkötyötä. Tuossa pääsisi kyllä monta kirosanaa jos itse pitäisi tapella noiden kanssa. Ja sille noiden tekijällekin olis kiva soittaa.

                                          Comment


                                            #22
                                            On tässä jokunen kirosana päässyt. Ja on ollut hetkiä, kun on vaan istunut takapenkillä ja tuijottanut epämääräistä johtokasaa ja miettinyt elämän tarkoitusta ja muita yhtä syvällisiä pohdintoja.

                                            Nyt on kuitenkin ABS viat selvitelty yhtä rikkinäistä anturia lukuunottamatta ja ylimääräiset piuhat karsittu pois. Nyt johdot kiinni ja testaamaan, että auto käynnistyy. Sitten tosiaan releille yms kunnolliset kiinnitykset.

                                            Comment


                                              #23
                                              Tuossa on sellainen vahva käsityön leima. On siinä joku ollut ylpeä osaamisestaan.

                                              Comment


                                                #24
                                                Löysitkö tästä niitä diagnostiikkapistokkeita vai onkohan nekin vaan jotkut kuoritut johdonpäät siellä kaiken johtohelvetin seassa?
                                                Ihme on jos autossa ei ole sähköpalon käry leijaillut koskaan.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Ei löytynyt. Jos nyt oikein kytkäreitä tulkitsin, niin jokaiselta yksilöltä (ecu,abs ja airbag) on tullut johto siihen diagnostiikkaliittimen viereen.
                                                  Pitää tosta abs johtonipusta seurata, mihin se johto häviää. Muita bokseja tässä ei ole.
                                                  Oletan, että tästä on airbag poistettu, kun traficomin sivuilta en löytänyt airbagista mainintaa.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Pikainen testi B6 liitinsovitteelle B4 telineen alle.
                                                    Muutamaa johtoa pitää jatkaa, niin saa B6 moottorijohtosarjan releetkin asennettua tuohon.
                                                    lukitukset liittimillekin täytyy yrittää saada toimimaan.
                                                    Attached Files

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Iterointi liitintelineiden kanssa jatkuu. Integroin sulakerasian noiden B6 liittimien viereen.
                                                      Tuohon ylos oikealle tulee vielä yhdelle releelle paikka ja kun saan jatkettua muutaman johtosarjan, keskellä oikealla olevat paikatkin täyttyy.

                                                      ABS-ongelmat vaikuttaisi selätetyiltä. Ainakin valo sammui hetken päästä virrat päälle laitettua ja pienen 400m ajolenkin aikana ei syttynyt.

                                                      En uskalla edes laskea kuinka monta tuntia on vietetty sähköjen selvittelyn kanssa. Harrastamista parhaimmillaan.
                                                      Täytyy sanoa, että jos joskus toisen tekemän projektin ostan, niin vilkaisen kyllä miten sähkötyöt on tehty.
                                                      Attached Files

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X