Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi coupé quattro turbomoottorin asennus projekti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audi coupé quattro turbomoottorin asennus projekti

    Iltaa!

    Elikä omistamaani Audi QC pitäisi saada asennettua moottori turbolla. Tällähetkellä konepellin alla jyllä tavallinen 8v 2.2 litrainen vakiopeli. Tarkoitus olisi vaihtaa moottori vanhasta Audi 200 t automaatista. "Uusi" kone on koekäytetty ja todettu toimivaksi.

    Seuraavaksi pari kysymystä:

    1. Miten moottoreiden vaihtaminen päittäin onnistuu?
    2. Mitä kannattaisi huomioida vaihdossa?
    3. Kun kone kerran on "käsissä" niin mitkä kaikki kuluvat osat olisi hyvä vaihtaa (edullisesti, laadusta tinkimättä)?
    5. Onko laillista leikata pala ajovalojen yläpuolella olevasta palkista, jotta moottori tulisi hieman helpommin ulosnostetua?
    4. Onko kukaan muu tehnyt vastaavaa?

    Mitään huippuvirityksiä ei ole ainakaan opiskelijabudjetilla tehdä, mutta jotain "piristäviä" toimenpiteitä voisi kyllä ajatella. Sen ainakin tiedän että alusta ja kaikki kiinnityspuslat menevät uusiks. Itse operaatioon olen ajatellut varata viikon "yötäpäivää" työmenetelmällä :)

    Kaikesta mahdollisesta tiedosta ja avusta olen kiitollinen!

    -*Walter*-

  • #2
    Sulla on siis ilmeisesti Coupe Quattro eikä Quattro Coupe (se ralliversio)?

    Olen tekemässä vastaavaa ja vastailen huomenna lisää. (vitos moottorit on muuten 10v :>)

    Comment


      #3
      Kyllä, Coupe Quattro. "Pitempi" versio verrattuna siihen rallimalliin.... voi rähmä toi 8v tuli vanhasta tottumuksesta, on nääs eka kerta kun rassailen 5 pyttyistä... :)

      Saan moottorista ja auton versiosta tarkemmat tiedot kun käväsen vanhempien luona.....

      Comment


      • #4
        Pitempi ilman levityksiä -> Coupe quattro
        Yhtä pitkä levityksillä ja ahtimella -> Quattro Coupe
        Pätkä -> Sport Quattro

        Ja asiaan.

        Automaatista koneen ottaminen tarkoittaa vauhtipyörän etsintää 240mm kytkimelle. Vetolevyn vaihtaminen vauhtiypyörään oikein tehtynä tarkoittaa moottorin purkua ja kampiakselin tasapainotusta vauhtiypyörän kanssa. Siinä ongelma.

        1. Helposti paitsi ylläolevan takia
        2. Konsultoi ensin katsastuskonttoria, jolla aiot muutoskatsastaa. Selvitä tarvittavat dokumentit ja hanki ne etukäteen. Jos tuleva moottori yli 136hv+20% tarvitset tehotodistuksen alle 136+20% tehosta.
        3. Kampiakselin takastefa vaihtoon ja kaikki muutkin tiivisteet, joita joudut availemaan tuon tasapainotuksen takia.
        5. Leikkaa palkki pois ja hitsaa takaisin, kun työ on tehty ellei sitä pulttaamalla pois saa (en tunne koria)
        4. Sanotaanko, että et ole ihan eka, etkä toka, etkä kolmas, etkä..

        Viikko yötä päivää tulee venymään, koska kuitenkin tarvitset jotain osia ja niitä joudut odottelemaan.

        Comment


        • #5
          5. Äkkinäisestä se lukkopelti saattaa olla tiellä. Ongelmaan auttaa dampperin ( kampiakselin päässä oleva tasapainoitettu valurautainen kumisovitteella oleva kolmiurainen hihnapyörä = dampperi ) irroittaminen ja kaiken muun pois tieltä purkaminen.

          Moottori menee ilman suurempaa taistelua konehuoneeseen alakautta, yläpuolelta se menee poikittain "pudottamalla" ja samanaikaisesti kääntämällä ja laskemalla, niin että kolmas silmä seuraa kytkinakselin menemistä paikoilleen.

          En kuitenkaan pilkkoisi lukkopeltiä, jollei tarkoituksen ole rakentaa tilalle teknisesti toimiva irroitettava lukkopelti, tyyliin type89/44. Muuten kuulostaa liian *helpolta* ratkaisulta.

          Katsastusmiehen sanoja lainatakseni - "tässä on varmasti pitänyt jäähdytinkin ottaa pois?"

          Comment


          • #6
            Mitenkäs hukkaportti ja raidetanko mahtuu vakiopakosarjalla? Urkissahan on se mutkalle väännetty raidetanko. Onkos Ramilla tietoa tai kokemusta?

            Oma ongelmansa on sytytys- ja polttoaineensyöttöjärjestelmät. Molemmat täytyy saada elimenluovuttajasta tai korvata jollakin ohjelmoitavalla moottorinohjauksella.

            Comment


            • #7
              On sen verran, että vakio 10V hukkaportti ei ole turvallinen tavallisen raidetangon kanssa. Suoran raidetangon vääntelyäkin on tullut nähtyä, mutta en sortuisi siihen.

              Ongelma ratkeaa urkin oikeanpuoleista tankoa käyttämällä, josta pallonivel nips pois ja koneistaja tekee sovitteen pienikartioiselle motonet-pallonivelelle. Ongelma ratkeaa, ja pääsee käyttämään halpoja TRW:n irtoniveliä, eikä jousijalkaa tarvii modata isolle kartiolle.

              Lisäksi jos pysytään K-Jetronicissa tulee suuri ongelma määräjakajan sijoituksen kanssa. Helpoin, nopein ja ehkä edullisinkin tie on etsiä Urkin alumiininen putsarikotelo ja muut imupuolen kilkkeet ja tuubit. Silloin on bolt-on. Noita jenkkisivuilla nähtyjä sanoisinko niin tyypillisiä silpomis- ym. ääriratkaisuja kannattanee välttää. :)))

              Hylkää K-jetti jos osia tuohon muutokseen ei ole ja siirry vaikka megaspruittiin, tjms. Tulee tilaakin samalla konehuoneeseen.

              Niin, ja akku tulee hukkaportin tielle myös. Helpoiten solahtaa kuskin taakse takapenkin alle.

              Comment


              • #8
                Automaatista koneen ottaminen tarkoittaa vauhtipyörän etsintää 240mm kytkimelle. Vetolevyn vaihtaminen vauhtiypyörään oikein tehtynä tarkoittaa moottorin purkua ja kampiakselin tasapainotusta vauhtiypyörän kanssa. Siinä ongelma.
                Ja tommoinen vauhtipyöränhän saa minulta ja n.100km ajettu uusi levy + asetelma.
                Tuo tasapainoitus ei vissiin tässä projektissa ole "järkevää" . laita vauhtipyörä vain paikalleen ja anna palaa . (jos hajoaa ennen 50000km niin voin lahjoittaa sulle toisen alakerran!)

                Comment


                  #9
                  On se kone tossa omassa rottelossakin melkoisen edessä, tai etupuskuri liian lähellä tuulilasia, mutta jakopään hilut purkamalla se mahtuu pois peltiä leikkaamatta.

                  Comment


                    #10
                    eihän tästä projektista ole vielä kuvia? =)

                    Comment

                    Working...
                    X