Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B5 & B6

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A4 B5 & B6

    Näin ensiksi pyydän anteeksi taas samantapaisesta topicista(tuntuu noita B5:n hifistystopiceja olevan jo melkoisesti), tähän tosin saattaa myös hamassa tulevaisuudessa tulla muutakin tarinaa kyseisestä autosta. Ainakin lastua on lisäksi tuohon tulossa.

    Ensiksi kuva projektin kohteena olevasta autosta:


    Eli tuollainen perusnelkku kyseessä vm98.

    Tarkoituksenahan on äänieristää ovet ja kontti, mahdollisesti myös lattia, mikäli intoa riittää.
    Eteen asennetaan erillisarja vakiopaikoille adaptereiden avulla ja konttiin varapyörä koteloon kuidutetaan suljettukotelo subwooferille ja vahvistimille oma tilansa. Takakaiuttimet pidetään vakioina ja soittimen perästä satunnaisia takapenkkiläisiä ajatellen. (Tosin soittimen vahvistin tullaan pitämään normaalisti pois päältä)

    Eli kokoonpano mikä autoon istutetaan:


    Soitin: Blaupunkt Las Vegas.
    2-tie erillissarja: Peerless D.5.
    Subwoofer: Rainbow Hammer 12".
    Vahvistimet: SPL Dynamics S-1002(etupäälle) ja S-4002(subille).
    Takakaiuttimet: vakiot

    Lisäksi ostin johtoja:
    2kpl 5.5m RCA-piuhat(MDS Dynamic),
    10m 35mm^2 virtajohtoa,
    2m 16mm^2 virtajohtoa,
    20m 2.5mm^2 kaiutin piuhaa,
    +2kpl virranjakoblokkeja ja kasan liittimiä.

    Vielä tarvitaan:
    -Vibroblastia ~paljon.
    -sulakepesä ja 150A sulakkeita.

    Itse projekti alkaa:


    Työ aloitettiin eristämällä kontti maalarinteipillä ja foliolla. Lisäksi kotelon kiinnityskohtaan vararenkaan pultin kohdalle laitettiin kuusikulmainen kappale 12mm MDF-levyä vahvikkeeksi, estämään valmiin kotelon murtumista kiinnikekohdasta.



    Tässä kotelon perusrakenne valmiina, tämän jälkeen koteloa vahvistetaan vielä muutamalla kuitukerroksella, mutta tätä ennen siitä leikataan ylimääräiset reunat pois.




    Kotelosta leikattiin ylimääräiset reunat pois rälläkällä. Kuten kuvasta voi arvata; kotelo ei tule peittämään koko varapyöräkoteloa, vaan takaosa on pyhitetty vahvistimille. Tämän jälkeen koteloon alettiin tehdä ?pantaa?, takaseinää ja kantta 25mm MDF-levystä.



    Kuvassa panta on jo kuidutettu paikoilleen, kansi on valmis ja niin on myös vahvistinteline.
    Kaikki tehtiin 25mm MDF:stä, kanteen reiät subille tehtiin jyrsimellä(kiitos auttaneelle taholle).





    Kuvassa kotelon sovittelua konttiin, kuin myös subivahvistimen. Tila vahvistimille tehtiin vahvistimien mittojen mukaan. Syvyyttä vahvistin tilalla on vain 23.5mm, kun SPL:n vahvistimet ovat 22.2mm syviä. Erillissarjan vahvistin tulee levyn alapuolelle, joten säätäminen on syytä tehdä huolella.



    Jatkoa seuraa...
    Attached Files
    Viimeksi muokannut Cid; 25.4.2010, 21:17.

  • #2
    Asiallista jälkeä. Kuinka paksu seinämä tuosta kuidusta tuli?

    Comment


    • #3
      Valatko mullekkin tollasen kotelon? :)

      Comment


        #4
        Seinämä tällä hetkellä heikoimmista kohdista ~0.8cm vahva. Sitä vahvistetaan tosin vielä hiekka-hartsisekoituksella, sitä tarkoitus laittaa ~1cm kerros.

        Juhop:
        en ainakaan toistaiseksi. ;)
        Viimeksi muokannut Cid; 7.7.2007, 22:21.

        Comment


        • #5
          Kerroppa Zoikkeli mikä tuo musta pyöreä peltilätkä tuossa takakontissa on oikealla ylhäällä?? Onko se joku polttoainetankin jutska vaiko bosen subbarin paikka?? Mitä tuon luukun takaa löytyy??

          Comment


            #6
            Sen takaa löytyy bensapumppu ja polttoaineen määrän anturi.

            Comment


              #7
              Osaisiko joku sanoa, irtoavatko takalasinnostimien "kammet" ihan vain vetämällä vai onko niissä jokin kiinnitys systeemi?

              Comment


              • #8
                Kampi on ruuvilla kiinni keskeltä, suoja lähti muistaakseni liu'uttamalla kammen nupista pois päin. Joku pikku klipsi saattoi suojassa olla jommassa kummassa päässä.

                Comment


                  #9
                  Onnistui, kiitoksia. Yksinkertaiset asiat ovat niitä vaikeimpia. :)

                  Edit:

                  Jahas, päivän saldo melko hyvä. Sain auton sisustan purettua sen minkä tarvitsee ja kaapelit vedettyä
                  Viimeksi muokannut Cid; 11.7.2007, 19:49.

                  Comment


                    #10
                    Poikkesin kaupassa viime viikolla, mukaan tarttui 7 pakettia vibroblastia(2mm) ja 1pkt bimastia (4mm)+tarvikkeita.

                    Eli seuraavaksi aloitettiin auton vaimennus, joka aloitettiin kontista. Kontista vaimensin lokasuojat ja takaseinät. Yleensäkin kaikki suuremmat alueet, lukuunottamatta lattiaa, koska en halunnut tuota bling bling mattoa siihen.






                    Seuraavaksi kävin ovien kimppuun. Kuvassa näkyy takaovi, kuten voi huomata alkuperäinen vaimennus on pari pienta bitumin palasta, etuovet ovat vastaavasti vaimennetut. Ovet tuollaisena ovat kovin "peltisen" kuuloiset, joten niihin laitettiin vibroblastia kunnolla. Takaoviin tuli yksi kerros ja se jo sai peltisen saundin pois. Myös takaovienkin pahvit vaimennettiin.

                    Etuoviin laitettiin sitten astetta enemmän vaimennusmattoa. Peltipintoihin meni yhteensä ~1.5pakettia (0.81m^2/pkt) per ovi, tuo tarkoittaa kolmea kerrosta joka väliin mihin sai tungettua irroittamatta ikkunan nostimia/tukikehikkoa.
                    Lisäksi etuovi pahveihin laitettiin 2 levyä vibroblastia ja 1.5 levyä bimastia per ovipahvi.
                    Lisäksi totesin blaupunktin kaiutinadapterit tuollaisenaan turhan heppoisiksi, joten niiden kiinnitys ovipahviin varmistettiin myös parilla kerroksella lasikuitua.
                    Yhteensä etuoviin paloi vajaa 4 pakettia vibroa ja puolipakettia bimastia.



                    Nyt oli aika käydä takaluukun kimppuun, se kuullostikin lähinnä peltitölkiltä tuollaisenaan. Tungin vaimennusmattoa joka väliin mihin pystyin ja sainkin lähes kaikki suuremmat peltipinnat vaimennettua.

                    Kokonaisuutena vaimennus onnistui mielestäni aivan kohtuullisesti. Takapää autosta on ajaessakin hiljaisempi ja peltinen klonk klonk ääni koputeltaessa on tiessään. Eritoten takaluukku ja etuovet ovat kuin toisesta autosta, sillä ne ovat huomattavasti jämäkämmän oloiset. Vibroblastin levitys oli myös naurettavan helppoa verrattaessa tavalliseen bitumiin, itse en ainakaan tuhlaa enään sekuntiakaan bituminkanssa leikkimiseen.
                    Kaikkiaan Vibroblastia meni 6.5 pakettia ja puoli pakettia bimastia:
                    Etuoviin 4 pakettia,
                    takaoviin 5/6 pakettia,
                    konttiin ~1.5pakettia,
                    takaluukkuun 1 paketti
                    (vinkkinä: biltemasta löytyvä saumausrulla on sitten verraton laite kiinnittäessä tuota mattoa)
                    Attached Files
                    Viimeksi muokannut Cid; 9.12.2008, 21:35.

                    Comment


                      #11
                      Sitten olikin kokoamisen ja johtojen vedon aika. Virtajohdon vedossa otin mallia Okkimilta ja tein ecu-koteloon läpiviennin ja vedin sitä kautta kaapelin auton sisälle, jossa sitten alkuperäistä reittiä pitkin taakse jakoblokille. Myös soittimen maadoitus ja heräte tuotiin tätä reittiä pitkin. Vahvistimien maadoitus vedettiin toiselta blokilta turvavyön pulttiin, jonka ympäriltä maali hiottiin pellille. Repsikan puolelta vedettiin sitten rca-kaapelit ja etukaiuttimille uudet 2.5mm^2 johdot oviin alkuperäisten paukkulankojen tilalle. Myös akulle tehtiin uusi maadoitus 35m^2 johdosta vanhan lisäksi.

                      Nyt olikin edessä laitteiston kokeilu ennen loppuun kokoamista. Heti ongelmia, hervoton laturivingunta+useita muita rätinöitä. Vikaa etsin rca-piuhoista, vahvistimien ja soittimen maadoituksesta, akun maadoituksesta, mikään mitä kokeilin ei tuntunut vaikuttavan. Sitten älysin ruveta epäilemään soitinta, jolloin kokeilin mp3 soittimella suoraan rca-piuhoihin, ei mitään häiriötä, eikä myöskään kaverin sonyllä->soitin huoltoon, jossa totesivat häiriön suojauksen kärähtäneen, juottivat hyppylangan ja taas rokkasi.
                      Sitten kaverille säätämään, laitteisto säädettiin pistetaajuuksien avulla ja korvakuulolla loput. Käytännössä kaveri hoiti säätämisen kokonaan, koska hänellä asiasta paljon enemmän tietoa ja taitoa.

                      Nyt olikin aika kasata rojut konttiin ja tältä se sitten näytti. Erillisarjan vahvistin tuli levyn alapuolelle näkymättömiin.
                      Muuten onnistunut kokonaisuus, mutta subin reunoilla verhoilusta tuli liian lyhyt :(, koska en pystynytkään käyttämään subin omaa tiivistettä kuten oli tarkoitus. Tilavuutta kotelolle tuli lopulta 24-28l.
                      Tuuletin kytketään kiinni myöhemmin, koska unohdin ostaa sille releen.
                      Vielä pitäisi löytää tummanharmaa lattiamatto konttiin, koska en halua tehdä ritilälle paikkaa tuohon alkuperäiseen.

                      Lopputuloksena on omasta mielestä erittäin nätisti soiva ja äänentoisto, ei voi muuta sanoa. Nyt tuota mökää voi jo kutsua musiikiksi ja eikä turhia räminöitä kuulu. Asennuksia ei erota vakiosta, lukuunottamatta vararenkaan puutetta.

                      Tuo Peerlessin erillisarjan diskantti on omaan korvaan erittäin miellyttävä, ei liian kova/metallinen, pystyy kuuntelemaan kovillakin voimakkuuksilla. Keskiääni sitten ei olekaan aivan täydellinen, toki huomattavasti jämäkämpi, kuin alkuperäinen, mutta silti midbassotaajuudet ovat ehkä hieman vaisuja.
                      Subi tuntuisi toimivan melko hyvin, vaikkei sitä ole edes "sisäänajettu" vielä, toistaa alas ja pysyy mukana hyvin, ääni ei myökään puuroudu tai ole "epämääräistä mökää".


                      Voin suositella vastaavaa projektia kenelle tahansa varauksetta. Itsellä aikaa kului reilu kuukausi, koska lähinnä viikonloppuisin satunnaisesti tuota tein. Purkaminen oli kohtuu helppoa myös käytännössä ensikertalaiselle, eikä kasaaminenkaan ongelmia tuottanut. Vaikeinta oli ehkä kontin verhoilujen takaisin laittaminen.





                      Seuraavaksi vuorossa uutta vannetta, ehkä alustasarjaa ja mitä nyt keksiikään taas, mahdollisesti joku tasokkaampi erillissarja saattaa löytää tiensä oviin. Nämä sitten joskus...
                      Attached Files
                      Viimeksi muokannut Cid; 9.12.2008, 21:37.

                      Comment


                      • #12
                        Kotelo on asiallinen, ja todella toimiva ratkaisu. Itselläni oli myös entisessä B5 A4:ssa aivan vastaavanlainen kuiduista ja mdf-levystä tehty kotelo varapyöräkotelossa ,jossa myös hiekka-hartsisekoitusta sisällä.

                        Tuo minun koteloni elementteineen on muuten ylimääräisenä minulla tällä hetkellä autonvaihdon takia, eli voisin siitä luopua, jos esim. juhop tarvitsee ;)

                        Comment


                          #13
                          Jotain pientä pitkästä aikaa.

                          Lastusta auto sai syksyllä hitusen lisävoimaa ja joululomalla tuli huitaistua keulalle xenonit+depon umpiot. Valoa kansalle, joka pimeydessä vaeltaa, hoh hoh.
                          Nettivaraosasta tuli myös jotain rihkamaa hommattua, tusinavanteet ja RS4 ratti .
                          Attached Files
                          Viimeksi muokannut Cid; 9.12.2008, 21:39.

                          Comment


                            #14
                            Nyt sitten iski se haifaikärpänen taas.
                            Eli tuli alettua uusiksi rakentamaan koko musiikkilaitteisto.
                            Tarkoituksena Rotvalli ruisinkin kisaan saada tuo jonkinmoiseen kuosiin ja pitää sisältä auto koskemattomana, eli ei diskantteja peilinkolmioon yms tulossa. Konttiin rakenteilla ~10cm vahva välipohja, jonne sijoitan vahvistimet ja Odyssey:n akun.

                            Kokoonpano:

                            Ohjelmalähde:
                            Alpine CDA-9884R+PXA-H100

                            Vahvistimet:
                            Genesis Profile two&four, SPL dynamics s-4002.

                            Kaiuttimet:
                            DLS Nobelium 1
                            DLS R5A
                            Rainbow Hammer 12"

                            Virtapuolesta vastaa: 50mm^2 päävirtapiuha,vahvistimille 35mm^2 ja 25mm^2. Akkuina Odyssey PC680 ja Varta Ultra Special 65Ah.
                            Muut kaapelit: DLS, Stinger.


                            Ensimmäisenä otettiin käsittelyyn ovipahvit, kuten tiedetään A4:n välipellin puutos on ongelmallinen kunnollisen miditoiston kannalta. Yritin korjata asiaa hiukan jäykistämällä ovipahvia lasikuidulla. Ainakin jäykistyi kivasti(yhdestä kohtaa liikaakin, täytyi hiukan siipaista rälläkällä pois). :)
                            Lisäksi jo aiempien vibroblastien päälle laitettiin vielä kerros Splen 3008 vaimennusmattoa.


                            Seuraavaksi purin kontin, joka tällä kertaa tuli vaimennettua kunnolla. Käytän subikotelon pohjana jo vanhaa hyväksi todettua koteloa, jota toki vahvistettiin lisää, jotta lopullisen kannen korotuksen(14cm, kuvassa ei paikoillaan vielä)tuomat litrat saatiin pois. Nyt kotelon seinämävahvuus pahimmillaan 10cm luokkaa. On muuten jämäkkä, todennäköisesti pomminkestävä. ;)
                            Attached Files
                            Viimeksi muokannut Cid; 9.12.2008, 22:02.

                            Comment


                              #15
                              Kysytäämpä nyt tässä, eli onko ideoita nelipuolaratin bägin irroitukseen?
                              On niin pirun tiukassa torxit, hajoaa avain ennen kuin aukeavat. Onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa?

                              Edit: Tuli väännettyä avain paskaksi->kaupasta parempaa hakemaan siis.
                              Edit2: Vitsit vähissä, taitaa olla avaimenpää jäänyt pahasti jumiin torx-ruuviin. :| Ideoita otetaan vastaan, tosin ainut vaihtoehto lienee porata tuo auki.
                              Viimeksi muokannut Cid; 14.7.2008, 11:22.

                              Comment


                                #16
                                On ollut samaa ongelmaa. Pitää vain olla kunnon työkalut. Liian pitkä Torx en sinne mene eikä liian lyhyellä tee mitään :)

                                Tiukassa ne ruuvit on.

                                Comment


                                  #17
                                  Juu tiukassa on tosiaan, kaverilta sain lainaan äsken toisen torxin. Toisen sain nyt auki, mutta toisessa nyt katkenneen pää jumiutuneena. Koputtelemalla ja magneetilla irti yritetty, mutta turhaan.

                                  Edit: Irtosihan se, kun tarpeeksi kauan paukutti. :)
                                  Viimeksi muokannut Cid; 14.7.2008, 11:55.

                                  Comment


                                    #18
                                    Jahas, sain ratin irti. No uutta kokeillessahan ilmeni taas ongelma.
                                    Eli omassa, kun pienemmällä boorilla, kuin tuo RS4:n ratti. No haimpa jokunen kuukausi sitten laakkoselta sovitteen, koodi 191 419 514, jonka piti sopia. Eipä vaan sovi, uuteen rattii kyllä, muttei putken booriin. Eli tuo sovite lienee väärä, vaan mikäpä mahtaa olla oikean numero?

                                    Edit:löysin itse, 191 419 514A, ilmeisti tuo A tekee suurenkin eron. Höh.
                                    Viimeksi muokannut Cid; 14.7.2008, 17:16.

                                    Comment


                                      #19
                                      No niin sain ratin kiinni.
                                      Johtokierukka piti itse muokata vanhasta, ratin takaa kalvaa pois kierukalle sopiva alue, sekä ostaa tuo boorisovite. Lisäksi ratin pohjaan piti porata kaksi uutta reikää, koska tuossa uudemman mallisessa ratissa johtojen paikat väärällä kohtaa. Kokonaisuutena ei mikään hirveän paha projekti, 2-3 tuntiin saa tehtyä.

                                      On se vaan pirusti komeampi, kuin muoviratin rähjä.
                                      Attached Files
                                      Viimeksi muokannut Cid; 9.12.2008, 21:43.

                                      Comment


                                      • #20
                                        itsellä on juurikin samanlainen a4. kaksi 10" rockfordin subbaria ja jbl cs vahvistin niille.
                                        eilen sain johdot vedettyä peräkonttiin ja ensi viikolla alkaa pienimuotoisena projetina telineiden tekeminen noille kymppisille kun ovat omissa koteloissaa joissa on lasipääty.
                                        voin laittaa kuvaa jos jotain kiinnostaa kunhan saan valmiiksi sen

                                        Comment


                                        • #21
                                          Hyvä että jotkut näitä poppien projektiohjeita tänne pistää. Ja projekteja on aina hauska lukea, etenkin hyvin kirjoitettuja.

                                          Komia ratti =) Lisämittarillisen mittariston ja kromirinkulat kaipaa...

                                          Comment


                                            #22
                                            Jep niinhän tuo kaipaa.
                                            Vähän tämänkin projektin kirjoitus jäänyt kesken, mutta jos sitä nyt jossain vaiheessa loppuun viitsisi tehdä.

                                            Nyt pakko kysyä täälläkin, mitkä vanteet ensikesäksi? Kokona 18".
                                            Dotz Mugello, RS4 evolution, jokin muu?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ei noita RS4 evoja, niitä on kaikilla...ja jotenkin...tarvikkeen oloiset. Dotzeissa olis jo asennetta.
                                              tuossa pieni lippi sopii tuossa ainakin ihan hienosti. Nettiauto S4
                                              Mulla olis muuten yhet huulelliset 18" BBS:t halvalla myynnissä tuolla myyntipalstalla =)
                                              edit_8,5" olis tarpeeks leveät ainakin =)

                                              (ja anteeksi mainos)
                                              Viimeksi muokannut kontio; 9.10.2008, 14:58.

                                              Comment


                                                #24
                                                Mun vinkkinä vannepuolelle sopis jotkut leveet tai lähes ylileveät huulikiekot ja auto lattiaan. Rh zw1, keskin kt1 ym ja laitat autoosi kunnon german-stylen. Maksaa toki maltaita (ainakin jos uudet ostaa) mutta hintakattoa et ainakaan maininnut. Leaguet, dotzit, interaction meshit ym on jotenkin niin nähtyjä vaikka ovatkin hienoja, mutta niitä näkee vaan liian usein.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Germanlookki kunniaan, itse kannatan samaa ja olen samalla linjalla vähän vanhemman menopelini kanssa...Kunhan nyt pääsisi niitä muutoksia toteuttamaan :) tavallista leveämmät läskit ja tontitus tekis kärrystä komeen vakioon verrattuna ;)

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    No juu, hintakatto vannesetille voisi tontun kohdilla pyöriä.
                                                    Niin Dotz:a siten ajattelin, että eteen 8x18, taakse 9x18.
                                                    Nuissa kuvissa ei ole vielä h&r -35mm alustaa alla, mutta lisää täytyy tiputtaa. :( Edestä tippui 20mm, takaa 5mm.

                                                    Kontiolle yv:tä heitetty.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Tuohon traktorimaisuuteen auttaa kohtuullisissa määrin rälläkkä, eli puoli kierrosta voi ottaa huoletta pois ja jouset toimii silti. Näin ainakin eibachit, jotka ovat markkinoiden pintapehmeimmät.
                                                      Takapäätä jouduin vähän säätämään tuosta omastani.

                                                      Vakiojousista en silti suosittele tekemään madallusjousia =)

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Jahas pari kuvaa napsin kontista. Jossain vaiheessa myöhemmin jotain tekstinpätkää kirjoittelen.

                                                        kuva

                                                        kuva2
                                                        Attached Files
                                                        Viimeksi muokannut Cid; 9.12.2008, 21:41.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          tuohon vielä useissa asennuksissa hyväksi ja ennenkaikkea toimivaksi havaittu suojaritilä. http://www.biltema.fi/osteri/osteri....37101825318047

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            No tuota kyseistä piiilteman ritilää ei varmasti tule. :) Mutta jonkinlainen irroittetava olisi suunnitelmissa.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X