Näin ensiksi pyydän anteeksi taas samantapaisesta topicista(tuntuu noita B5:n hifistystopiceja olevan jo melkoisesti), tähän tosin saattaa myös hamassa tulevaisuudessa tulla muutakin tarinaa kyseisestä autosta. Ainakin lastua on lisäksi tuohon tulossa.
Ensiksi kuva projektin kohteena olevasta autosta:

Eli tuollainen perusnelkku kyseessä vm98.
Tarkoituksenahan on äänieristää ovet ja kontti, mahdollisesti myös lattia, mikäli intoa riittää.
Eteen asennetaan erillisarja vakiopaikoille adaptereiden avulla ja konttiin varapyörä koteloon kuidutetaan suljettukotelo subwooferille ja vahvistimille oma tilansa. Takakaiuttimet pidetään vakioina ja soittimen perästä satunnaisia takapenkkiläisiä ajatellen. (Tosin soittimen vahvistin tullaan pitämään normaalisti pois päältä)
Eli kokoonpano mikä autoon istutetaan:

Soitin: Blaupunkt Las Vegas.
2-tie erillissarja: Peerless D.5.
Subwoofer: Rainbow Hammer 12".
Vahvistimet: SPL Dynamics S-1002(etupäälle) ja S-4002(subille).
Takakaiuttimet: vakiot
Lisäksi ostin johtoja:
2kpl 5.5m RCA-piuhat(MDS Dynamic),
10m 35mm^2 virtajohtoa,
2m 16mm^2 virtajohtoa,
20m 2.5mm^2 kaiutin piuhaa,
+2kpl virranjakoblokkeja ja kasan liittimiä.
Vielä tarvitaan:
-Vibroblastia ~paljon.
-sulakepesä ja 150A sulakkeita.
Itse projekti alkaa:
Työ aloitettiin eristämällä kontti maalarinteipillä ja foliolla. Lisäksi kotelon kiinnityskohtaan vararenkaan pultin kohdalle laitettiin kuusikulmainen kappale 12mm MDF-levyä vahvikkeeksi, estämään valmiin kotelon murtumista kiinnikekohdasta.
Tässä kotelon perusrakenne valmiina, tämän jälkeen koteloa vahvistetaan vielä muutamalla kuitukerroksella, mutta tätä ennen siitä leikataan ylimääräiset reunat pois.

Kotelosta leikattiin ylimääräiset reunat pois rälläkällä. Kuten kuvasta voi arvata; kotelo ei tule peittämään koko varapyöräkoteloa, vaan takaosa on pyhitetty vahvistimille. Tämän jälkeen koteloon alettiin tehdä ?pantaa?, takaseinää ja kantta 25mm MDF-levystä.
Kuvassa panta on jo kuidutettu paikoilleen, kansi on valmis ja niin on myös vahvistinteline.
Kaikki tehtiin 25mm MDF:stä, kanteen reiät subille tehtiin jyrsimellä(kiitos auttaneelle taholle).

Kuvassa kotelon sovittelua konttiin, kuin myös subivahvistimen. Tila vahvistimille tehtiin vahvistimien mittojen mukaan. Syvyyttä vahvistin tilalla on vain 23.5mm, kun SPL:n vahvistimet ovat 22.2mm syviä. Erillissarjan vahvistin tulee levyn alapuolelle, joten säätäminen on syytä tehdä huolella.
Jatkoa seuraa...
Ensiksi kuva projektin kohteena olevasta autosta:
Eli tuollainen perusnelkku kyseessä vm98.
Tarkoituksenahan on äänieristää ovet ja kontti, mahdollisesti myös lattia, mikäli intoa riittää.
Eteen asennetaan erillisarja vakiopaikoille adaptereiden avulla ja konttiin varapyörä koteloon kuidutetaan suljettukotelo subwooferille ja vahvistimille oma tilansa. Takakaiuttimet pidetään vakioina ja soittimen perästä satunnaisia takapenkkiläisiä ajatellen. (Tosin soittimen vahvistin tullaan pitämään normaalisti pois päältä)
Eli kokoonpano mikä autoon istutetaan:
Soitin: Blaupunkt Las Vegas.
2-tie erillissarja: Peerless D.5.
Subwoofer: Rainbow Hammer 12".
Vahvistimet: SPL Dynamics S-1002(etupäälle) ja S-4002(subille).
Takakaiuttimet: vakiot
Lisäksi ostin johtoja:
2kpl 5.5m RCA-piuhat(MDS Dynamic),
10m 35mm^2 virtajohtoa,
2m 16mm^2 virtajohtoa,
20m 2.5mm^2 kaiutin piuhaa,
+2kpl virranjakoblokkeja ja kasan liittimiä.
Vielä tarvitaan:
-Vibroblastia ~paljon.
-sulakepesä ja 150A sulakkeita.
Itse projekti alkaa:
Työ aloitettiin eristämällä kontti maalarinteipillä ja foliolla. Lisäksi kotelon kiinnityskohtaan vararenkaan pultin kohdalle laitettiin kuusikulmainen kappale 12mm MDF-levyä vahvikkeeksi, estämään valmiin kotelon murtumista kiinnikekohdasta.
Tässä kotelon perusrakenne valmiina, tämän jälkeen koteloa vahvistetaan vielä muutamalla kuitukerroksella, mutta tätä ennen siitä leikataan ylimääräiset reunat pois.
Kotelosta leikattiin ylimääräiset reunat pois rälläkällä. Kuten kuvasta voi arvata; kotelo ei tule peittämään koko varapyöräkoteloa, vaan takaosa on pyhitetty vahvistimille. Tämän jälkeen koteloon alettiin tehdä ?pantaa?, takaseinää ja kantta 25mm MDF-levystä.
Kuvassa panta on jo kuidutettu paikoilleen, kansi on valmis ja niin on myös vahvistinteline.
Kaikki tehtiin 25mm MDF:stä, kanteen reiät subille tehtiin jyrsimellä(kiitos auttaneelle taholle).
Kuvassa kotelon sovittelua konttiin, kuin myös subivahvistimen. Tila vahvistimille tehtiin vahvistimien mittojen mukaan. Syvyyttä vahvistin tilalla on vain 23.5mm, kun SPL:n vahvistimet ovat 22.2mm syviä. Erillissarjan vahvistin tulee levyn alapuolelle, joten säätäminen on syytä tehdä huolella.
Jatkoa seuraa...
Comment