Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

kolmellasadalla käyttöauto (Audi 80 typ89 1,8s)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • kolmellasadalla käyttöauto (Audi 80 typ89 1,8s)

    Tämä mun projekti vähän poikkeaa näistä supertehokas / tuningprojekteista. Kaikki lähti siitä, että onnistuneesti kolhin toisen auton viikoksi peltikorjaamolle. No tietysti siksi aikaa piti löytää jostakin joku vehje alle halvalla. Soittelin kaikki kaverit läpi ja sitten keltaista pörssiä lukemaan. OK, pörssistä löytyi fiesta kolmellasadalla, eikun katsomaan. No kesken matkaa puhelin soi ja kaveri soittaa, että sen työkaverilla olis kasikymppinen Audi kolmellasadalla, leimattu, mutta haisee öljylle, mittarissa vähän rapia 480000km. Fiesta sai jäädä ja Audia katsomaan. Siellähän se seisoi pihan perällä, lumen alta sulaneena kasikymppinen 1,8 s. Reilu puolivuotta leimaa jäljellä. Myyjä sanoi, että kannentiivisteen välistä vuotaa öljyä pakosarjalle, että kansiremppaa vailla olis jne. Kävin lyhyellä koeajolla ja ostin auton pois.

    Kotiin ajettuani totesin, että hyvinhän se savuaa, kun pysähtyy. Pakosarjalle tippui öljyä, mutta se tuli venttiilikopan tiivisteen välistä. Tuon savuamisen lopetus maksoi 8 euroa. Pesun ja vahauksen (kliineri ja tavallinen) jälkeen totesin saaneeni käsiini lähes virheettömän kasikymppisen korin. Siinä vaiheessa kypsyi ajatus pitää auto ja tehdä siitä käyttökulkine perheelle, kakkosauto pakettiauton kaveriksi.

    Ensimmäisenä hain romikselta etupenkit lysään istuttujen tilalle. Hätäratkaisuna vielä biltemasta istuinsuojat odottamaan mallikohtaisia istuinsuojia (jos joskus innostuu tilaamaan). Jarrulevyt piti vaihtaa kun jarruttaessa ravisti. Loppuun ajetun koneen tilalle tuli toiselta romikselta samanlainen 140000 ajettu mylly (88 mallin passatista). Ostin koneen käyntikuntoisena, mutta onneksi se tuli purettua ennen paikalleen laittoa. Mäntien päällä nimittäin oli jotain töhnää, joka vaikutti hiekan, öljyn ja sahanpurun sekoitukselta. Ilmeisesti jossain vaiheessa oli imusarjan kautta päässyt tavaraa koneeseen, mootttorin ollessa irrallaan. Puhdistuksella kuntoon. Tulipahan samalla vaihdatettua kannentiiviste ja öljypohjan tiiviste koneeseen. Tietysti tulpat, nokkahihna ja kaikki suodattimet vaihdettiin samalla. Kytkinkin todettiin melkein loppuun kuluneeksi, joten se sai vaihtua kun kerran kone oli irti. Ennen koneen vaihtoa vaidoin etu- ja sivuvilkut kirkkaisiin, autossa oli jo valmiina Hellan mustat takavalot. Vakio peltivanteet vaihtuivat tuumaa suurempiin 5 puolaisiin aluvanteisiin. Vanteilla oli vielä kelvolliset nokian nrh2 renkaat (r15 205/55). Näyttää vähän paremmalta kuin 14 tuumaiset 185 leveät vakiogummit.

    Vielä tarviis vaihtaa iskarit ja jouset (ei kiirettä), pyöränlaakeri pitää ääntä edessä, vetonivelen suojakumi on vähän murtunut. Sisäosa pitäisi osin syväpuhdistaa ja osin verhoilla. Sitten jos on aikaa ja inspiraatiota laitan autoon pienen etuspoilerin, sivu- ja takahelmat. Takaikkunat pitää tummentaa, jottei pikkumies paistu takapenkillä.

    Eilen hajosi vielä koneen alipainepuolelta joku liitin, mihin kuuluu jarruteostajalta tuleva letku, imusarjaan menevä letku, ja kaksi pikkuletkua, josta toinen menee alipainesäätimelle ja toinen... kuka tietää? (alempi pikkuletkun paikka katkennut jo aiemmin) Voisiko olla niin, että kun toi on laitettu siten, että ohut letku, joka menee alipanesäätimelle on haaroitettu t- liittimellä ja toinen pää menee siihen vihreään alipainepalloon (mikä liekään nimeltään), että oikea asennus olisi ilman t-kappaletta siten, että toinen ohut letku alipainesäätimelle, ja toinen siihen palloon. Eli olisko t-kappaleella kierretty katkennut letkun paikka?

    Pienen ruostereiänkin löysin helmapellistä, korjauslistalle. Muutama pieni maalin lohkeama tarvii korjata myös.

    Vetonivelestä vielä sen verran, että saako tuon nivelen suojakumin vaihdettua ilman vetoaksekin irroittamista vaihdelaatikosta? Ja jos niin miten.

    Joka tapauksessa projektin suurin idea on tehdä kunnossa oleva käyttöauto lähes ilmaisesta aihiosta. Laitan ennen ja nyt kuvat seuraavaan viestiin.

  • #2
    Jees, tällainen on juuri se projekti minkä itsekin haluaisin toteuttaa.
    Jos tosiaan saat myös edes jotain osviittaa mitä lopulta maksoi, niin olis hianoo.
    Tosin ainahan nämä on niitä ikuisuusprojekteja, jotain laitettavaa aina.

    Comment


      #3
      Vetonivelen suojakumin saa muistaakseni vaihdettua, kun irrottaa alapallonivelen kartiolta, mahdollisesti myös raidetangon ulomman pään kartiolta. Näin saa tolppaa käännettyä sen verran, että nivel tulee pois navasta.

      Comment


      • #4
        muista irroittaa napamutteri ENSIMMÄISENÄ.
        Sitten ulompi nivel lähtee ihan vetämällä ja samalla kopauttamalla. Pitää olla oikeassa asennossa ja saattaa olla hieman tiukassa ,mutta siinä siis ei ole mitään pidätin rengasta. Noilla ohjeilla pitäs kumin vaihtua uuteen.=)

        Comment


        • #5
          Jos siinä on napapultti, niin se irti ekana.
          - Kulma ylös, rengas, alapallo (ja kallistuksenvakaaja, jos tolpassa) irti
          - vetari mahtuu muljahtamaan pois navasta (ellei niin irrota myös raidetangonpää)
          - Kumin ulompi klemmari irti
          - napapultti vetarin päähän, nivel suoraksi ja pulttimopolla kiinni
          --> ulompi nivel irtoaa ja kumin saa vaihdettua helposti ja aikaa kului alle vartti.

          Comment


          • #6
            No hyvässä lykyssä vartti, mutta jos ei ole tukivarsia irroteltu juuri koskaan niin voi siinä enemmän aikaa mennä. Voivat olla lujassa. Tosin hyvät työkalut avittaa paljon.

            Comment


            • #7
              Tuo on kyllä totta. Omaan väliaikaiskäyttikseen aattelin vaihtaa väljät pallot tyyliin "pikkujuttu", mutta pelkästään olka-akselin kuningaspultit oli niin tiukassa että piti käydä ostaa poltin ja lainata kaverilta kunnon haarukkakiilat ym että sai vanhat pois... Mut kyllähän se sit sujui sukkelaan kun tosiaan oli kunnon työkalut.

              Noi 90 luvun taitteen vag vermeet on muuten yllättävän luotettavia hintasekseen. Viitisen tonnia tullu ajettua pariin kuukauteen tolla reilun tonnin ventolla ('94 2.0) ja ennakoivana huoltona oon tehny ainoastaan vesipumpun, alapallojen ja venakopan tiivisteen vaihdon. Ja värkki peuhaa suorastaan paremmin ku audi... Tosin kyydin laadukkuutta ei voi vertailla samana päivänä! Tuossa vokkelossakin muuten tulvi venakopan tiivisteen välistä ronsiksti, ihan kuten markon "kansivikainen" audikin ;)

              kaikenkaikkiaan kiva lueskella tollasta pikkubudjetin rojektitarinaa, antaa mukavasti pespektiiviä hipohipo-rojektien sekaan

              Comment


              • #8
                Kiitos neuvoista, sujui suojakumin vaihto hyvin.

                Comment


                • #9
                  Nyt mulla on niitä luvattuja ennen ja nyt kuvia. Eli auto ostokunnossa ja nykyisessä kunnossa. http://mheinonen.kuvat.fi/kuvat/Audi/

                  Comment


                  • #10
                    Näyttääpäs tutulta tuo kuvauspaikka! :) Ajelen siitä aika monesti ohi...

                    Comment


                    • #11
                      Olipas hyvän näköinen ja 300e? Moottorin ja tekniikan saa mun mielestä aina helpommalla kuntoon kuin korin, joten hyvä kauppa tullu tehtyä.

                      Auto kuntoon ja kalliilla myyntii ;)

                      Comment


                      • #12
                        Okkim, nyt kun ajattelee, niin oon varmaan ton sun auton ikkunasta nähnytkin ohi menevän.

                        Ei kai tota enää kannata myydä, kokonaiskustannukset on nyt jossain 1600 euron (sisältää ostohinnan) paikkeilla. En jaksa uskoa, että tollanen peruskasikymppinen kiinnostaa kovin montaa tuon rahan edestä. Mutta veikkaan, että tuolla kokonaissummalla ei olis kovin paljon parempaa autoa saanut. Samat hommat olis varmaan ollu pikaisesti edessä.

                        Nyt tarvii viikonloppuna korjata helmapellin pikku reikä ja mahdollisesti vielä muutama maalin lohkeama lokasuojan kaarista.

                        Comment


                        • #13
                          Taisit saada "vähän" enemmän autoa, kuin siitä Fiestasta. Uskallan näin väittää tietämättä ko. Fiestasta yhtään mitään!

                          Comment


                          • #14
                            Joo, näin on. Pikkuisen on menty taas eteenpäin auton kanssa, eli ruostereikä ja maalinlohkeamat on korjattu. Mustat takavalot on vaihtuneet ehjiin samanlaisiin (sairaan hintaisia on noi Hellan sarjat käytettynäkin jos yleensäkään niitä saa mistään) Ikkunoitten tummennuskalvojen laittoa on opeteltu oikein urakalla, nyt olen jo melkein tyytyväinen. Takalasin kalvotus menee varmaan vielä uusiksi, mutta olkoon nyt vähän aikaa. (kun kerran tuli toi takalasikin hinkattua irti ja kalvon laiton jälkeen liimattua takaisin)

                            Comment


                            • #15
                              Taas lähti käyttöautoprojekti eteenpäin. Etuiskarit rupesi olemaan ihan loppu, joten pikku nettisurffailun jälkeen päätin laittaa saman tien siihen alustasarjan. hommasin FK:n 40 mm madaltavan sarjan. Rupesin laittamaan sarjaa paikalleen. Kuskin puolen etukulma meni OK. Näyttäis, että etupää ei madaltunut paljonkaan. Sitten käsiksi apukuskin etukulmaan. Ensistäänkin vetonivel tuli osina käsiin... uusitaan sekin... Sitten vanha iskari ja jousi pois, jousijalassa oleva korkki, joka pitää iskarin putkessa oli irti ja nopeasti katselin, että jotain siihen jalkaan oli hitsattukin. Uusi iskari kouraan ja putkeen, eipä mahtunutkaan. Joku hemmetin taavi oli edellisen kerran iskareita vaihtaessaan ilmeisesti pyyhkäissyt putkeen jumittuneen iskarin rälläkällä poikki vieden samalla osan jousijalan yläpäästä. Ja tietenkin sen vanhan iskarin kuoret oli jätetty sinne putkeen. Ja ne hitsaukset oli siinä sen takia, että se hiivatin korkki olisi pysynyt paikallaan siinä jousijalan päässä. Tarttee sitten hommata etutolppakin, eihän se vanhan iskarin kuori sieltä millään ulos tule enää.

                              Comment


                              • #16
                                Joku hemmetin taavi
                                En ainakaan tunnusta... :)

                                Comment


                                  #17
                                  oho, ei uskois ihan heti 300 euron autoksi =D

                                  Comment


                                  • #18
                                    -TS-, sori... ;-)

                                    Comment


                                    • #19
                                      Hyviä konsteja raidetangon pään irroitukseen? Ei oikein meinaa lähteä irti...

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ei lähde tolpasta irti vai raidetangosta?
                                        Noh, sama se.
                                        Katselin kerran korjaamolla kun setä naputteli raidetangon päätä irti (raidetangon päätä ei ollut tarkoitus vaihtaa).
                                        Sitkeästi ne kopsautteli aikansa hieman vasaraa järeämmällä moskalla siihen ympäristöön ja lopulta se sieltä kimposi ylös.
                                        Ulosvetäjää olisin itse jo kokeillut tai hermostuksissani alkanut takoa nivelen päähän.

                                        Jos taas ei lähde kiertymään raidetangosta, niin ei kai auta muu kuin lämmittäminen (todennäköisesti raidetangon pään saa sitten uusia) jos ei CRC:t, WD40:t ja muut mömmöt auta.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Palloniveltyökalu Biltemasta tai vastaavasta ja pari napakkaa iskua lekalla niin lähtee helposti. Työkaluja on kahdenlaisia, toinen väännetään pultilla pinteeseen ja napautetaan lekalla etutolppaan siihen kartion juureen. Toinen on sellainen harkkomainen joka hakataan vaan nivelen ja tolpan väliin.

                                          Joskus itsekin yritin pelkällä lekalla mutta 6h:n jälkeen luovutin kun ei vaan irronnut.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Niin tietty siitä raidetangosta se pää irti. On nimittäin sen verran maailmaa nähneet ja lekaa saaneet ne päät, että vaihtokunnossa molemmat. Alustasarja on kyllä jo alla, mutta valitettavasti nää rempat alkaa polveilemaan. Ulosvetäjällä se pää siitä jousijalasta tuntuu irtoavan kivasti. Ei kai se auta kun huomenna kaivella kaasutoho ja antaa vähän lämpöhoitoa.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Kun kerran on vaihtoon menossa, niin surutta vaan tosiaan lämpöä sille. Todennäkösesti joudut lämmittämään sen verran kauan, että sieltä kiehahtaa jäljellä olevat rasvat ulos, ja muovinen nivelen "kiristysholkki" sulaa samaten. Tuli meinaan omaan urssiin vaihdettua raidetangon pää, sen takia, että en sitä omin voimin saanut irti tolpasta, joten pistin sen rälläkällä poikki ja kannoin pajalle. Raidetangon pään jämät sai kuumentaa todella huolellisesti ennenkuin lähti liikkeelle.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Alustasarjan kanssa näyttää tältä, mun mielestä sopivan hillitty madallus





                                                Nyt tarvii vaan käyttää se nelipyöräsuuntauksessa, muutoskatsastuksessa ja vielä oikeassakin katsastuksessa, katotaan sitten sen perusteella mitä seuraavaksi

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Pitää kyllä sanoa että kehtaisin tuollaisella ajella!
                                                  Onhan siihen hilloakin joutunut pistämään mutta lähtökohta olikin asiallinen ja HALPA:)
                                                  Nyt ihan siistissä kuosissa.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    On kyllä komea!

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Hieno on, "enemmän kuin hintansa arvoinen" Kauppalehti Option viiniarvosteluja siteeratakseni. Vuosikertatuotteestahan tässäkin on kysymys :)

                                                      Alustasarja on aivan nappi tuolle korimalli-pyöräyhdistelmälle.

                                                      edit: kunnostuskustannukset huomioon ottaenkin, edelleen "enemmän kuin hintansa arvoinen", väittäisin.
                                                      Viimeksi muokannut taski; 16.8.2007, 11:18.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Kerrotko tässävaiheessa ihailijoille auton tämänhetkisen hinnan eli mitä on laitettu osiin.Työtä ei tietenkään tarvitse hinnoitella ,mutta tunnit olis hauska tietää. Tipahtaa äkkiä "illuusio" 300 euron käyttöautosta.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Varmaan saa laittaa kohta ostohintaan nollan perään. Otsikko kuvaa sitä mistä lähdettiin liikkeelle. Työtunteja ei oo laskettu, mutta onhan niitä kertynyt.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Ei sitten tullu ohjauskulmat kuntoon, ei saaneet pajalla raidetangon pituussäätöä liikkeelle riittävän herkästi. Ottaa pattiin. Raidetankoja vaihtamaan seuraavaksi...

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X