Tämä mun projekti vähän poikkeaa näistä supertehokas / tuningprojekteista. Kaikki lähti siitä, että onnistuneesti kolhin toisen auton viikoksi peltikorjaamolle. No tietysti siksi aikaa piti löytää jostakin joku vehje alle halvalla. Soittelin kaikki kaverit läpi ja sitten keltaista pörssiä lukemaan. OK, pörssistä löytyi fiesta kolmellasadalla, eikun katsomaan. No kesken matkaa puhelin soi ja kaveri soittaa, että sen työkaverilla olis kasikymppinen Audi kolmellasadalla, leimattu, mutta haisee öljylle, mittarissa vähän rapia 480000km. Fiesta sai jäädä ja Audia katsomaan. Siellähän se seisoi pihan perällä, lumen alta sulaneena kasikymppinen 1,8 s. Reilu puolivuotta leimaa jäljellä. Myyjä sanoi, että kannentiivisteen välistä vuotaa öljyä pakosarjalle, että kansiremppaa vailla olis jne. Kävin lyhyellä koeajolla ja ostin auton pois.
Kotiin ajettuani totesin, että hyvinhän se savuaa, kun pysähtyy. Pakosarjalle tippui öljyä, mutta se tuli venttiilikopan tiivisteen välistä. Tuon savuamisen lopetus maksoi 8 euroa. Pesun ja vahauksen (kliineri ja tavallinen) jälkeen totesin saaneeni käsiini lähes virheettömän kasikymppisen korin. Siinä vaiheessa kypsyi ajatus pitää auto ja tehdä siitä käyttökulkine perheelle, kakkosauto pakettiauton kaveriksi.
Ensimmäisenä hain romikselta etupenkit lysään istuttujen tilalle. Hätäratkaisuna vielä biltemasta istuinsuojat odottamaan mallikohtaisia istuinsuojia (jos joskus innostuu tilaamaan). Jarrulevyt piti vaihtaa kun jarruttaessa ravisti. Loppuun ajetun koneen tilalle tuli toiselta romikselta samanlainen 140000 ajettu mylly (88 mallin passatista). Ostin koneen käyntikuntoisena, mutta onneksi se tuli purettua ennen paikalleen laittoa. Mäntien päällä nimittäin oli jotain töhnää, joka vaikutti hiekan, öljyn ja sahanpurun sekoitukselta. Ilmeisesti jossain vaiheessa oli imusarjan kautta päässyt tavaraa koneeseen, mootttorin ollessa irrallaan. Puhdistuksella kuntoon. Tulipahan samalla vaihdatettua kannentiiviste ja öljypohjan tiiviste koneeseen. Tietysti tulpat, nokkahihna ja kaikki suodattimet vaihdettiin samalla. Kytkinkin todettiin melkein loppuun kuluneeksi, joten se sai vaihtua kun kerran kone oli irti. Ennen koneen vaihtoa vaidoin etu- ja sivuvilkut kirkkaisiin, autossa oli jo valmiina Hellan mustat takavalot. Vakio peltivanteet vaihtuivat tuumaa suurempiin 5 puolaisiin aluvanteisiin. Vanteilla oli vielä kelvolliset nokian nrh2 renkaat (r15 205/55). Näyttää vähän paremmalta kuin 14 tuumaiset 185 leveät vakiogummit.
Vielä tarviis vaihtaa iskarit ja jouset (ei kiirettä), pyöränlaakeri pitää ääntä edessä, vetonivelen suojakumi on vähän murtunut. Sisäosa pitäisi osin syväpuhdistaa ja osin verhoilla. Sitten jos on aikaa ja inspiraatiota laitan autoon pienen etuspoilerin, sivu- ja takahelmat. Takaikkunat pitää tummentaa, jottei pikkumies paistu takapenkillä.
Eilen hajosi vielä koneen alipainepuolelta joku liitin, mihin kuuluu jarruteostajalta tuleva letku, imusarjaan menevä letku, ja kaksi pikkuletkua, josta toinen menee alipainesäätimelle ja toinen... kuka tietää? (alempi pikkuletkun paikka katkennut jo aiemmin) Voisiko olla niin, että kun toi on laitettu siten, että ohut letku, joka menee alipanesäätimelle on haaroitettu t- liittimellä ja toinen pää menee siihen vihreään alipainepalloon (mikä liekään nimeltään), että oikea asennus olisi ilman t-kappaletta siten, että toinen ohut letku alipainesäätimelle, ja toinen siihen palloon. Eli olisko t-kappaleella kierretty katkennut letkun paikka?
Pienen ruostereiänkin löysin helmapellistä, korjauslistalle. Muutama pieni maalin lohkeama tarvii korjata myös.
Vetonivelestä vielä sen verran, että saako tuon nivelen suojakumin vaihdettua ilman vetoaksekin irroittamista vaihdelaatikosta? Ja jos niin miten.
Joka tapauksessa projektin suurin idea on tehdä kunnossa oleva käyttöauto lähes ilmaisesta aihiosta. Laitan ennen ja nyt kuvat seuraavaan viestiin.
Kotiin ajettuani totesin, että hyvinhän se savuaa, kun pysähtyy. Pakosarjalle tippui öljyä, mutta se tuli venttiilikopan tiivisteen välistä. Tuon savuamisen lopetus maksoi 8 euroa. Pesun ja vahauksen (kliineri ja tavallinen) jälkeen totesin saaneeni käsiini lähes virheettömän kasikymppisen korin. Siinä vaiheessa kypsyi ajatus pitää auto ja tehdä siitä käyttökulkine perheelle, kakkosauto pakettiauton kaveriksi.
Ensimmäisenä hain romikselta etupenkit lysään istuttujen tilalle. Hätäratkaisuna vielä biltemasta istuinsuojat odottamaan mallikohtaisia istuinsuojia (jos joskus innostuu tilaamaan). Jarrulevyt piti vaihtaa kun jarruttaessa ravisti. Loppuun ajetun koneen tilalle tuli toiselta romikselta samanlainen 140000 ajettu mylly (88 mallin passatista). Ostin koneen käyntikuntoisena, mutta onneksi se tuli purettua ennen paikalleen laittoa. Mäntien päällä nimittäin oli jotain töhnää, joka vaikutti hiekan, öljyn ja sahanpurun sekoitukselta. Ilmeisesti jossain vaiheessa oli imusarjan kautta päässyt tavaraa koneeseen, mootttorin ollessa irrallaan. Puhdistuksella kuntoon. Tulipahan samalla vaihdatettua kannentiiviste ja öljypohjan tiiviste koneeseen. Tietysti tulpat, nokkahihna ja kaikki suodattimet vaihdettiin samalla. Kytkinkin todettiin melkein loppuun kuluneeksi, joten se sai vaihtua kun kerran kone oli irti. Ennen koneen vaihtoa vaidoin etu- ja sivuvilkut kirkkaisiin, autossa oli jo valmiina Hellan mustat takavalot. Vakio peltivanteet vaihtuivat tuumaa suurempiin 5 puolaisiin aluvanteisiin. Vanteilla oli vielä kelvolliset nokian nrh2 renkaat (r15 205/55). Näyttää vähän paremmalta kuin 14 tuumaiset 185 leveät vakiogummit.
Vielä tarviis vaihtaa iskarit ja jouset (ei kiirettä), pyöränlaakeri pitää ääntä edessä, vetonivelen suojakumi on vähän murtunut. Sisäosa pitäisi osin syväpuhdistaa ja osin verhoilla. Sitten jos on aikaa ja inspiraatiota laitan autoon pienen etuspoilerin, sivu- ja takahelmat. Takaikkunat pitää tummentaa, jottei pikkumies paistu takapenkillä.
Eilen hajosi vielä koneen alipainepuolelta joku liitin, mihin kuuluu jarruteostajalta tuleva letku, imusarjaan menevä letku, ja kaksi pikkuletkua, josta toinen menee alipainesäätimelle ja toinen... kuka tietää? (alempi pikkuletkun paikka katkennut jo aiemmin) Voisiko olla niin, että kun toi on laitettu siten, että ohut letku, joka menee alipanesäätimelle on haaroitettu t- liittimellä ja toinen pää menee siihen vihreään alipainepalloon (mikä liekään nimeltään), että oikea asennus olisi ilman t-kappaletta siten, että toinen ohut letku alipainesäätimelle, ja toinen siihen palloon. Eli olisko t-kappaleella kierretty katkennut letkun paikka?
Pienen ruostereiänkin löysin helmapellistä, korjauslistalle. Muutama pieni maalin lohkeama tarvii korjata myös.
Vetonivelestä vielä sen verran, että saako tuon nivelen suojakumin vaihdettua ilman vetoaksekin irroittamista vaihdelaatikosta? Ja jos niin miten.
Joka tapauksessa projektin suurin idea on tehdä kunnossa oleva käyttöauto lähes ilmaisesta aihiosta. Laitan ennen ja nyt kuvat seuraavaan viestiin.
Comment