Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Visko -> sähköflekti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Visko -> sähköflekti

    Onko kukaan korvannut viskolla olevaan jäähdyttäjän flektiä sähköisellä Audi 100 tai urS4:ssa?

    Ilmeisesti tämmöinen rakentelu olisi mahdollista ja ehkäpä jopa aika kannattavakin idea.
    Mahtuisikohan esim. 100 tai A6:n sähköflekteillä oleva jäähdyttimen takamaski kilkkeineen urS4:n jäähdytäjän ja moottorin väliin?
    Siis jos tollaista konfiguraatiota on yleensäkään käytetty 100 ja A6-malleissa (91-97).

  • #2
    Mitä hyötyä muutostöistä on? Eikö saman asian aja visko tai, sähköinen tuuletin? Ymmärränkö oikein, että visko ei toimi kunnolla? Taisi tulla 3 ?merkkiä:)

    Comment


    • #3
      Pienempi melu ja kulutus, suurempi teho, parempi kierrosherkkyys. Uutta rakennettaessa helpompi komponenttien sijoittelu ja vapaampi puhallusalan valinta.

      Paljonko on paljon riippuu tietysti siitä, miten hyvin viskokytkin toimii ja miten se on viritetty. Yhdestä jenkkikoneesta mittasin muistaakseni noin parikymmentä Nm lisää vääntöä ropelin poistamalla. Samalla tuli noita muita mainittuja etuja.

      Ainakin V6-koneissa on mielestäni noita kaksia sähköpuhaltimia. Luulisi sopivan.

      Comment


        #4
        no ei se ainakaan halvempi ja helpompi ole kun uuden osan pulttaaminen.

        Comment


          #5
          Sähköpuhallin antaa lukuisia perusteltuja etuja viskoon nähden voiman, kulutuksen, äänen, kierrosherkkyyden jne. muodossa. Negatiivipuolena jumiutuminen talvikaudella ja kesälläkin pelkässä maantieajossa olevissa autoissa. Lukuisia keittämisongelmia monista merkeistä kevätauringon pilkistäessä korjanneena opittua. Visko tapaa olla toiminnaltaan yhtä varma kuin junan vessa. Vanhoissa ongelmana jumiutuminen, eli pyörivät aina ja tällöin jäähdyttävät turhaan mikä ei ole miellyttävää täällä siperiaanisessa ilmastossa. Pääsääntöisesti viskon uusiminen on oleellisesti edullisempaa ja helpompaa kuin sähköversioon vaihtaminen. Tietysti mikäli omaa tekijän hanskat ja paljon vapaa-ajan ongelmia, mikä ettei.

          Comment


            #6
            Miten/milloin tuon viskon muuten pitäis pyöriä?

            Comment


              #7
              Visko pyörii aina moottorin mukana, mutta ns. vapaalla kunnes flektin navan sisällä oleva silikoniöljy lämmetessään muuttaa viskositeettiaan ja saa viskokytkimen tarttumaan kiinni=yhtäpuuta. Oikean toiminnan tarkastus varsin helppoa. Moottori sammuksissa ja kylmänä, potkurin kuuluu pyöriä varsin hyvin kädellä kääntäessä. Kuuma syylari kesähelteellä, esim.kaupunkiruuhkassa, heti sammuttamisen jälkeen flektin ei pitäisi olla käsin pyöritettävissä.
              Jos aikoo "pahvittaa" jäähdyttimen jonka takana viskokytkin, pitää peitteeseen EHDOTTOMASTI tehdä n. kämmenen kokoinen reikä viskon kohdalle.

              Comment

              Working...
              X