Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A4 B6 1.8tq BEX -03 "punikki" tehonmetsästys

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Mäntien öljyruiskut ”väljät”?

    Comment


    • #32
      Voi kun tämän olisin tajunnu aikasemmin niin ois voinu samalla vaihtaa kun pohja oli auki :D

      Comment


        #33
        Mulla on menossa samankaltainen projekti viereisessä viestiketjussa ;) Kiva seurata miten tämä etenee, varsinkin kun tuo moottorin sisuskalujen vaihtaminen on itseä hieman hirvittänyt (omat tilat puuttuu, hinta hirvittää).

        Miten ratkaisit polttoaineen paluulinjan? Mietin sitä juuri nyt ja haluaisin pitää EVAP-systeemin toiminnassa.

        Comment


        • #34
          Pitkää oli idsevarma olo sisuskalujen suhteen kun yritti joka vaiheen tehdä huolella, nyt alkanut jo vähän jännäämään ku öljynpaineet aiheuttaneet ihmetystä.

          Pa linjat rakensin kokonaan uusiksi. Kumiletkulla tankin päältä auton alle, josta sitten teflon teräspunoksilla konehuoneeseen, suutinkisko vaihtui samalla. Läpiviennit tankkiin hydrauliikka liittimillä ja tulppasin vanhat. Osa on laittanut vakiolinjan viereen samanlaisen Pa putken ja sitten B5 audista suutintukki.

          Comment


          • #35
            Mallailin nyt ensimmäistä kertaa kunnolla paikalleen pakosarjaa ja downpipea. Pa linja kulkee melko lähellä hukkaportin putkea, muodostuuko ongelmaksi vaikka laittaisi eristesukat linjoihin ja eristenauhat downpipen päälle? Kuva linkin takana https://www.instagram.com/p/B6_DBX5h-gO/

            Comment


            • #36
              Homma on nyt siinä vaiheessa että tarkoitus suorittaa sisäänajoa seuraava 1000km ja suunnata Lemille säätöihin. Öljynpaineongelmien kanssa tuli painittua eikä siihen oikein mitään lopullista ratkaisua tullut. Ongelmaa ainoastaan siis tyhjäkäynnillä, mitään ylimääräistä kolinaa tai kilinää ei ole kuulunut. Avasin öljypohjankin kahteen kertaan, ensin vaihdoin FEBI:n öljypumpun tilalle OEM pumpun millä ei muutosta tullut. Uuden avauksen yhteydessä vaihdoin vielä mäntien öljyruutat pl. ruutta #4 jonka vaihto olisi vaatinut kampiakselin irroitusta. Tarkastin samalla runkopukkien ja kiertokankien momentit ja muutamat laakerit tarkastin silmämääräisesti. Näilläkään toimenpiteillä ei ollut vaikutusta tyhjäkäynnin öljynpaineisiin. Öljynpainevaloa ei ole missään vaiheessa vilkuttanut. Rohkaistuin tässä vaiheessa kysymään aseveljeltä jolla vastaavasta laitteesta penkitetty +800hp, kuulemma samaa ominaisuutta ollut hänellä ACL laakereilla, tämän vuoksi käytössä 20w50 öljyt. ACL kampiakselin laakerit löytyy Punkikistakin, tyydyin nyt laittamaan 15w50 öljyt ja seuraamaan tilannetta.

              Välijäähdytin on sen verran kookas että se peittää suuren osan jäähdyttimen kennosta, kesää ajatellen täytyy varmaan vaihtaa ennakoivana toimenpiteenä alhaisemmassa lämpötilassa aukeava termostaatti. Nyt öljyn ja veden lämmöt pidemmän ajon jälkeen siitä hieman alle 100c tuntumassa. Öljynjäähdytin myös harkinnassa.

              Alkuun luulin että downpipe on plug&play tyylinen, kunhan vaihtaa uudelle turbolle sopivan laipan. Totuus oli kuitenkin toinen. Melkoinen palapeli oli mutta siellä se nyt istuu. Turbolta auton alle 3.5", vaihdelaatikon kannakkeen jälkeen joustopala ja katalysaattori 3.5", takapenkkien kohdalla välivaimennin 3.5" jonka jälkeen jakautuu vielä vielä 2x3" vaimentimille.

              Ahtoja tuntuu nostavan 3k rpm jälkeen, paineet 0.7bar max. Täyskaasuvetoja en ole ottanut. VEMS laajakaistan mukaan pysyy lambda melko hyvin 1 tuntumassa. MAF on vielä irti kun vaihdoin putken 3.25" kokoiseen. Ulkoisessa hukkaportissa nyt 0.5bar jousi, täytyy katsoa minkä sinne lopulta laittaa (0.8bar tai 1.3bar).

              Kertaalleen pääsi jännäkakka housuun jo kun nousi valkoinen pilvi konepellin välistä ja vilkutti varoituksia jäähdytysnesteen tasosta ja lämmöistä. Oli laskenut jäähynesteet pihalle lämpötila-anturin irtoamisen seurauksena. Kerkesi jo kaikki pahimmat skenaariot käymään mielessä mutta korjaus olikin yksinkertainen.

              Comment


                #37
                Aika jännä toi painehomma. Itsellä ei paineet taas tipu juuri koskaan alle 2.5bar (ACL runko- ja kangenlaakerit ja 10tkm ajettu alkuperäinen öljypumppu). Kesän +30C keleillä saattoi tippua lähemmäs kahta. Yleensä n. 3bar nurkilla tyhjäkäynnillä (anturi suodattimen jalassa jos sillä nyt jotain merkitystä on). Öljynä Motulin 5W50 ester sport.

                Edit:
                Eikös juuri ACL laakereita saa useammalla eri välyksellä. Oikein rajuihin vehkeisiin löyty muistaakseni suuremmalla välysellä olevaa liuskaa, joissa olisi tarkoitus käyttää "paksumpaa" öljyä (paksumpi voitelukalvo).
                Viimeksi muokannut JM; 8.2.2020, 16:39.

                Comment


                • #38
                  Tuo jäähärinlämpö jännä, laitoitko OEM termarin?
                  Avokin B6 kun laitoin tarvikkeen niin ei ilmaantunut millään, ja termari ei auennut. Oem paikalleen ja siitä hetkestä lämmöt pysynyt oikein ja ilmaantui heti.
                  ​​​​

                  Comment


                  • #39
                    Purkaessa alkuperäinen termarikotelo meni rikki. Tilasin Mahlen valmistaman kotelon+termarin, jossa näköjään avautumislämpötila on 100c kuten muissakin Autodocin listauksessa näkyvissä vaihtoehdoissa, kun oem vastaavissa näyttäisi olevan 87c.

                    Comment


                    • #40
                      Hieman edistystä auton kanssa. Oppirahoja termarihölmöilynkin kanssa, olisi asiaa voinut tietenkin paremin etukäteenkin tutkia. B6:ssa on siis sähköisesti ohjattu termari, ohjelmallisesti voi tiputtaa avautimislämpötilaa näin halutessaan. Öljynpaineetkin pääsivät kertaalleen taas pelästyttämään. Auto kävi nätisti mutta mittari näytti alimmillaan 0.3 tyhjäkäynnillä, öljyvaloa ei missään vaiheessa sytyttänyt. Syyksi paljastui onneksi viallinen anturi. Nyt pariin mekaaniseen mittariin verrattuna uusikin sähköinen anturi näyttää tyhjäkäynnillä edelleen hieman alakanttiin 1.0bar kun mekaaninen on 1.4bar luokkaa, muuten näyttää 1:1.

                      Lemillä kävin myös Porkkiksen luona. Saatiin alustavia säätöjä tehtyä 1000cc suuttimille. Hukkaporttti vuoti 0.5bar jousella ja laitettii suoraan 1.3bar jousia, alkoi pitämään. MAF:n kanssa oli ongelmia myös. Vaikka laitoin 3.25" MAF putken niin anturi ei meinannut silti riittää. Putkikokoa kun alkuun kasvatettiin ohjelmallisesti niin MAF:n mittaus ei toiminut sinnepäinkään ja lambdakorjausta tuli huomattavasti. Ohjelmallisesti tilanteen pystyi korjaamaan mutta näillä arvoilla MAF mittausraja tulee vastaan. Anturina tällähetkellä S4 2.7tt anturi. Täytyy vielä testata miten vaikuttaa vaihto vanhaan 1.8t anturiin. Kun ongelma saadaan ratkaistua niin uutta säätöpäivää, etanolit tankkiin ja penkkiin. Nyt MAF lukema täysvedossa n. 250g/s, paineita 1.5bar. Epäilen että alkuperäisestä tavoitteesta tullaan jäämään nykyisellä kokoonpanolla.

                      Comment


                      • #41
                        Etujarrujen kanssa puuhailin viikonloppuna parina iltana. Nyt on edessä Brembon bm5 4-mäntäiset. C230 sport mallin mersun 330mm levyt istui pienellä sovituksella näiden pariksi. Pulttien reikiä täytyi suurentaa hieman ja levyn keskireikää suurentaa 1mm. Olin tilaillut valmiiksi briteistä sarjan mikä sisälsi puristimen kiinnitykseen tarvittavat pultit, mutterit ja holkit + teräspunosletkut.

                        Comment


                          #42
                          Hyvä modi! Mulle tuli samat satulat, mutta laitoin V70R:n levyt. Mersun levyt kuulostaa helpommalta, koska Volvon levyillä piti koneistaa satulan kannakkeista pois ja porata levyjen pulttijako suuremmaksi.

                          Samalla teräspunosletkut kans.

                          On sitten melko iso ero verrattuna vakiojarrujen tehoon :)

                          Comment


                          • #43
                            Itsellä olisi kans tämmöinen projekti edessä ja hankaluuksia tällä hetkellä teettää löytää pakosarja. Hommasitko itse mistä pakosarjan?

                            Comment


                            • #44
                              Ostin käytettynä valmiin setin, pakosarja ja hukkis tuli käyttöön, vanha holsetti jäi eläkkeelle. Facebookin turbotori ryhmässä tuli vastaan nuori rakentelija jonka siisti työnjälki jäi mieleen, tehnyt kuvien perusteella 1.8t satsinkin niin voisi jigi löytyä valmiina? Tuolta löytyy lisää https://m.facebook.com/pg/tatusfabri...ernal&mt_nav=0

                              Comment


                              • #45
                                Tänään hierottiin säädöt kuntoon. 500hv tavoitteesta vähän jäätiin mutta yllättävän lähelle päästiin vakionokilla. Päivän paras oli 498hv. Paineita 1.9bar.
                                Tässä vielä linkki dynokäppyröihin

                                https://www.instagram.com/p/B_sP_PJg2Vg/
                                Viimeksi muokannut Killeri; 3.5.2020, 01:23. Perustelu: Viestit yhdistetty.

                                Comment


                                  #46
                                  Hyvää duunia, onnittelut!

                                  Comment


                                    #47
                                    Nokat vaihtoon niin rupee ilma kelpaamaan.
                                    Sit näkee millon alkaa pakopesä tulppaamaan. Mutta eiköhän tuolta kuitenki kymmeniä heposia vielä löydy aika helposti.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Pitkälti tullut vaan huruhurua ajettua ja hyvin auto on toiminutkin. Kuitenkin pari viikkoa takaperin aloin kiinnittämään huomiota, että välillä veto hieman kateissa/turbo herää normaalia myöhempään, tämä korostui jostain syystä kuumalla ilmalla. Päädyin tekemään painetestin ja vuotoahan löytyi suuttimien ja imusarjan välistä. Vaihdoin suuttimien O-renkaat jolla vuoto hävisi ja vedotkin tuntuu olevan taas ennallaan. Silmämääräisesti suuttimien mukana tulleet O-renkaat olivat himpun verran ohkaisemmat kuin Finjectorilta tilaamani Vaggineeseen tarkoitetut E85 kestävät O-renkaat, liekö siinä syyllinen.

                                      Jos nyt malttaisi tällä kokoonpanolla talveen asti mennä, sitten jos auto vielä ehjä niin Catcams 3652 nokat tilaukseen.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Viikonloppuna oli testausmahdollisuus Vesivehmaalla ja muutama lähtö tuli kokeiltua. Ostin jo keväämmällä lähtöjä helpottamaan N2MB wot boxin millä saa asetettua halutun lähtökierroksen ja lisäksi sisältää flatshift ominaisuuden. Tehon puute lähdön hetkellä oli jatkuvasti läsnä joka ilmeni siten, että auto stumppasi herkästi viivalla. Tuntui että paheni vain päivänmittaan pidon parantuessa. Viimeiselle lähdölle nostin lähtökierrokset 6000rpm jolla ahtoja oli 0.5baaria. Näillä saatiin vartille ajaksi 12.76sek 187km/h loppunopeudella, 60f oli 1.85sek. Tavoite tuli täytettyä: sekä mies että auto pääsi kotiin ehjänä. Koukuttavaa hommaa, ensimmäistä kertaa olin viivalla. Harjoittelua vaatii ja voimaa tekisi lisää mieli, sen vaan tietää että voiman lisääntyessä alkaa sulakkeita löytyä.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Nokkien asentamisesta. Catcams 3652 jos laittaa niin tarviiko muuta päivittää kuin uudet nostajat? Onko asennus sen kummempi operaatio kuin vakionokkien vai tarviiko ajoituksia tarkemmin ihmetellä?

                                          http://www.dli-teknik.se/index.php?s...=18680&lang=en

                                          Comment


                                            #51
                                            Talvi tais tulla :)

                                            Kyllä ne kellottaa pitää ja VVT lienee syytä tappaa. Cat-nokissa tavallisesti on sellainen flätti alue ajettu ja kun heidän oletusajoitus on kohdillaan, voit laitta nokkien päälle viivaimen tms ja tasaiset alueet ovat just eikä melkein. Toki myös alakerta on hyvä kellottaa todellisen tarkan ykk:n selvittämiseksi.

                                            Tarvitset luonnollisesti myös säädettävän hinhapyörän.

                                            Noi sitten ovat sen verran huuhtelevaiset, että tyhjäkäynti on.. noh sellanen ja lambdasäädön kanssa varsinkin.

                                            Comment


                                            • #52
                                              Vähän on tullut taas askarreltua auton kanssa. Kesälomalla asensin noi moneen kertaa edellä mainitut catcamsin kepit uusien nostajien kanssa. Kaveriksi kepit sai FCP engineeringin jäykemmät jouset ja titaaniset retainerit. Kansi täytyi luonnollisesti irroittaa ja vaikka taso oli suora niin käytin Lahden kansityössä jossa ajettiin tasopinta sileäksi. Metallisesta kannen tiivisteestä oli vähän painaumaa jäänyt pintaan eikä sen kanssa uskaltanut ottaa riskejä. Asensin kannen aiemmin hyväksi todetulla uudella Cometicin tiivisteellä, tiedä sitten olisiko edullisempikin tiiviste riittänyt. Askartelin myös pakopainemittarin konehuoneeseen, näkee sitten jääkö toi 0.63 pakopesä pieneksi. Putkessa on vielä magnaflow 59920 3.5" katalysaattori. Yritin etsiä tietoa missä vaiheessa se alkaisi ahdistamaan mutta aika vähän löytyi faktaa. Yksi maininta löytyi, että Suprassa riittänyt 825hp tasolle, tarina ei tosin kerro paljon olisi ilman kattia puskenut. Pitäisikö varmuuden vuoksi rakentaa korvausputki? Kuumeisesti jo odottelen että päästään säätämään nykyiselle kokoonpanolle, alkuperäisellä moottorinohjauksella tottakai :)

                                              Comment


                                              • #53
                                                Vastaan itselleni, olisi kannattanut rakentaa korvausputki katille. Tänään käytiin taas AMW:n dynossa, parhaaksi lukemaksi jäi 541hp, huipputeho saavutetaan jo 6000/min kierrosluvulla jonka jälkeen pakopuoli alkoi ahdistamaan ja teho ei tästä nouse. Pakopaine nousee ahtopainetta korkeammaksi 5000/min kohdalla. Pakoputken paine ennen kattia mitattuna alkoi nousemaan 3500/min lähtien ja rajoittajalla painetta löytyikin jo 0.5bar. Taas opittiin uutta. Täytyy vielä tehdä painemittaukset katin jälkeen niin pystyy poissulkemaan ettei takapään kammiovaimentimet ole tulppana. Todennäköisesti siis vielä yksi keikka Lappeenrantaan edessä. Jos positiivisen kautta mennään niin vehkeet pysyi ehjänä ja seura oli mukavaa.

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Minkä verran sieltä vääntöä löytyi ja kuinka paljon nyt ahtoa oli?
                                                  Mikä on tuon cometic tiivisteen paksuus mitä käytät?

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Cometic on 1.3mm paksu kuten edellinenkin oli. Vääntöä 659nm @ 4300/min, ahtoa 1.7bar. VVT jäi käyttöön ja sillä sai heräävyyttä optimoitua vähäsen.

                                                    https://www.instagram.com/p/CTJhheSt...dium=copy_link
                                                    Viimeksi muokannut kiminkinen; 29.8.2021, 09:50.

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Sellainen selvennys, kun minulta on kysytty tuosta kaksikyttyräisestä vääntökäyrästä, että ahto vähän seilaa vielä. Ei ollut mieltä käyttää aikaa ja hieroa tästä mitään dyno queenia, kun pakoputken ongelma oli niin ilmeinen ja sen takia vielä palataan asiaan.

                                                      Hienosti kyllä syttyy tämä peli 57/70mm ahtimella varustetuksi!

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        Vai oliko 57/61.5mm? :D
                                                        ​​​​​​Turbiinin isompi reuna siivestä sen vajaa 70mm

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Ettei sitten jotain huonoakin. Todennäköisesti kampiakselin etumainen stefa antautunut, siltä suunnalta melko reippaasti laskenut öljyä alle. Selviää tarkemmin kun joudan purkamaan. Todennäköisesti siis nykyinen huohotus catchcaniin ei ole riittävä ja täytyy toteuttaa isommilla linjoilla. MAF kun on paikallaan niin ei käsittääkseni voi ihan pelkällä suodattimellakaan toteuttaa.

                                                          Comment


                                                            #59
                                                            Liitä huohotinpönttö imuputkeen maffin jälkeen. Vähän saattaa mennä öljysumua koneeseen, mutta ainakin kellari pysyy alipaineisena. Omassa autossa kokeilin useampaa eri mallia tuossa kohtaa ja paras oli ilman mitään virtausta voimistavaa putkea. Sain mä sinne sellaisenkin patentin tehtyä, että alkoi öljy mennä oikeasti läpi pöntöstäkin. Venturiputki oli vähän liikaa turbon imuputkessa... Catchcaniin tein melkoiset kiertotiet ilman kulkemiselle ja lopulta onnistuin tekemään sen toimivaksi. Öljy pysyi pöntössä ja kellari alipaineisena. Letkut tais olla AN12

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              JM, veditkö huohotuslinjan öljynsuodin jalalta suoraan pönttöön vai jäikö ne orkkis venttiilit linjaan?

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X