Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

B5 A4 1.8Tq avant käyttisprojekti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    B5 A4 1.8Tq avant käyttisprojekti

    Jospa nyt kirjoittelis tänne tarinaa autosta vaikka alkujaan toimi käyttöautona ilman minkäänlaista suurempaa panostusta mutta tapaninpäivänä sitten kopsahti turisti kolmion takaa kylkeen.
    Syyskuussa 2016 pyöräilyreissulla pitkään palvelu aaz vento otti ja paloi Ylläksellä. Puhelinkeskustelu vakuutusyhtiön edustajan kanssa päättyi hyvään yhteisymmärrykseen joten uuden auton metsästys alkoi. Ensiksi kattelin vanhaa tuttua linjaa kansanauton parissa kunnes ajattelin kurkata bensaturbo+neliveto tarjontaa ja nelivedon piti olla mekaaninen eli hommahan rajoittui sitten Subaruun ja Audiin joten päätös ei ollut vaikea.

    Ensiksi laitoin kyselyä nettiauton parhaimmasta B6 1.8tq:sta vastausta saamatta ja seuraavana päivänä auto olikin merkattu myydyksi joten seuraavaksi halvin(lue: paras) kiikariin joka oliki sit B5 italiantuontina. Auto oli tullut 2007 Suomeen ja ollut samassa perheessa kokoajan. Myynti-ilmoitus vaikutti rehelliseltä ja ei muuta kuin puhelinlinjat laulamaan. Keskustelusta jäi hyvä kuva ja sovin myyjän kanssa että kaveri kävisi kattomassa kun itsellä oli reilu 500km autolle matkaan. Seuraavana päivänä kaveri kävi kattomassa minkälainen peli ja hetken päästä hierottiin kauppoja. Hinta tippu muutaman satasen tulevien huoltojen vuoksi. Seuraavana päivänä makselin varausmaksun ja sovin että auto tullaan hakeen viikon sisällä pihasta pois. No vanhemmat oli sopivasti kesälomareissulla eli paluumatkalla kurvaisivat pohojanmaan kautta. Käytön jälkiä autossa olikin sitten ja kummatkin etupään ulommat vetonivelet olivat niellyt kilsoja tarpeeksi joten motonetistä hain uuden nivelen toiselle puolelle ja toinen puoli korjaantui uudella suojakumilla. Samalla kävin tilailemassa uuden öljypumpun varmuuden vuoksi. Auto tulikin sitten pohjoiseen ja heti koeajolle ja tarkistamaan minkälainen auto tulikaan ostettua. Teknisesti ihan hyvässä kunnossa(olin ostamassa AEB-koneella mutta yllätyksenä olikin AJL) mutta ulkoisesti ei voi puhua helmestä(paikkamaalailtu sieltä täältä huonosti, lommoja jonkun verran, ruosteiset kaaret yms).

    Seuraavalla viikolla sit huoltojen pariin eli jakopää, öljypumppu, öljyt, vetonivelen vaihtoa yms pientä. Vähän tämän jälkeen koneesta alkoi kuulumaan naputtava ääni pienen seisonnan jälkeen vaikka moottori olikin lämmin. Vikaa ei löytynyt mistään ja ääni katosi muutaman kiihdytyksen jälkeen. Tässä vaiheessa sitten tulikin hommattua kerhon jäsenyys ja autosta löytyi peilin yläpuolelta jäsentarra eli edellinen omistaja oli ollut jossain vaiheessa jäsen.

    Alun huoltamisen jälkeen ei tullut sitten oikein muuta kuin ajettua ja odottaen ensilumia miten se nelivedon kanssa elämä lähtisi luistamaan. Töissä ollessa sitten tuli laiteltua talvirenkaat painoon ja todettua että jaa puukko kyljistä läpi(pari runkovikaista) ja nastarenkaiden hommaamiseen.

    loppuvuosi olikin sitten kovaa ajoa pelkästään. Näihin tunnelmiin päätettiin vuosi 2016(auto pääsi yksityisdiscoon) ja toivotettiin 2017 tervetulleeksi. Koitan saada huomiselle kirjoiteltua jatkoa
    Attached Files
    Viimeksi muokannut jarskii-; 22.7.2020, 18:47.

    #2
    Vuoden vaihtumisen jälkeen tulikin sitten lähinnä nieltyä kilometrejä joista osa työkeikkojen vuoksi. Pari kertaa nokka kohti Saariselkää.

    Seuraava reissu Saariselälle ei sitten mennytkään niin putkeen. Sodankylän liikenneympyrästä hieman quatto-luisua ja pienen paukauksen jälkeen loppui kiihtyminen. Siinä pienen matkaa vapaalla huilatessa vaihdetta taas silmään ja kierrokset nousee sekä kolisee. Ensimmäiseksi pieni pelko perseeseen että nyt meni laatikko ja kun auto pysähtyi niin vaihde päälle joten ei muuta kun oikean eturenkaan luo polvilleen. 4kk/4tkm ajettu vetonivel löysäsi kuulat nelostielle(pitikin ostaa Motonetin paras). Ei muuta kun vakuutusyhtiölle soittelua ja vuokra-auto perseen alle. 7h aikana monen puhelun jälkeen löytyi Kemistä Ojanperältä skf:n vetonivel hyllystä ja kun kaveri sattui sopivasti olemaan Torniossa reissussa niin noukki nivelen kyytiin ja toi sen Rovaniemelle josta porukat viestin tavoin hoitivat nivelen yhdelle korjaajalle Sodankylään jotta sain loppukotimatkan taas omalla autolla hoidettua.

    Sitten lähestyi Maaliskuun loppupuoli ja ensimmäinen kerhon tapahtuma johon osallistuin eli Leville. Oikeastaan ensimmäinen kerta kun tuli kokeiltua limitillä nelivedon käytöstä. Muutamaa yliyrittämistä lukuun ottamatta homma alkoi luonnistumaan ja auto tuntui enemmän hyvältä käsitellä. Reissusta selvittiin suunnilleen ehjänä(pohjapanssarista lähti pään kokoinen pala ja puskurista yks ritilä katosi johonkin)

    alkukeväästä tuli huudeltua eibachin pro-kitin jousisarjaa mutta näkemyksemme hinnasta ei kohdannut. Pari kuukautta odottelua ja hinta tippui myyjän toimesta 20€ alle sen mitä alkujaan olin tarjonnut joten ei muuta kuin kauppoja sopimaan. Sopivasti sattui olemaan myyjä samalta paikkakunnalta kuin nnnNigo jonka avulla sarja kulkeutui Affelle ja kulkeutui Ouluun Marqs kyydillä josta se oliki noudettavissa(btw oon muuten kummallekki ohrapirtelöt vielä pystyssä). Sarjahan oli täysin uusi eikä ollut käynyt edes iskareissa kiinni.

    Vaihtaessa jousia takapäästä sitten paljastui pariki pientä yllätystä. Kummatki takajouset oli katkennu sekä kummastaki iskarikotelosta oli taustapellit kadonnu. Pienessä kiireessä kotelot äkkiä paikalle ja metsästämään parempia

    loppuvuosi sitten menikin työpaikan vaihdon takia aika pitkälle etelässä työreissujen merkeissä eli auto olikin puolison käytössä sitten loppuvuoden

    Seuraavassa kirjoituksessa sitten siirrytään vuoteen 2018
    Attached Files
    Viimeksi muokannut Killeri; 27.1.2019, 23:19. Perustelu: Jättikuvat poistettu.

    Comment


    • #3
      Tuohan on vielä ihan mintti verrattuna 2001 B5q :P

      https://uploads.tapatalk-cdn.com/201...13326968ad.jpg
      Viimeksi muokannut Killeri; 28.1.2019, 20:05. Perustelu: Tapatalk-allekirjoitus poistettu.

      Comment


        #4
        Tässä kun koittaa vanhoja muistella niin paljon jää sanomatta. Edellisestä viestistä jäikin pieni ongelma kirjoittelematta. Kutakuinkin joulukuuta elettiin 2017 kun töistä lähdettäessä auto alkoi käymään huonosti ja kaasun painaminen aiheutti sammumisen. Hetken ihmeteltyä suunnaksi motomaatti josta vikakoodeja noin 160kpl. Pienen pähkäilemisen jälkeen asioita lähdettiin seuraavana päivänä selvittään vcds:n kanssa ja loggaamalla maf:n arvot alkoi vika löytymään koska mitään kunnollisia arvoja ei löytynyt alle 4500rpm jonka jälkeen arvot ei vastannut vieläkään 180hp konetta. Ei muuta kuin uusi maf tilaukseen ja taas loggaamaan arvoja jonka jälkeen auto tuntui paljon pirteämmältä ja myöskin arvot vahvisti tätä olettamusta eli jaksoi myös vetää matalilla kierroksilla.

        Talvi vierähti alkuun ja jääratapäivät läheni. Pesupaikka hakusessa pitkän matkalaisille ja yhden tsi-hallin testaaminen jossa paljastui hieman ongelmaa maalipinnan sekä pohjien kanssa. Takaluukusta lähti hieman maali kun antoi painepesurille edes varovaisesti vettä(näkyy kuvasta aika hyvin). Eli auton peseminen jatkossa olikin reilusti varovaisempaa(tarina jatkuu myöhemmin asiaan liittyen)

        Maaliskuuta elettiin eli sehän tiesi Rollon jääratailuja eli hauskaa oli luvassa ja paljon. Tapahtuma meni omalta osalta hieman paremmin kuin Levi edeltävänä vuonna eli yhtään penkan päälle kiikkumista ei tapahtunut mutta senkin edestä sitten irroittelin etulippaa ja olin narun jatkona.

        Kevät sulatteli teitä ja katsastus läheni. Viimekertainen takaiskarien koteloiden kunto hiipi takaraivoon eli ei muuta kuin auto talliin ja purkamaan. Kotelot näyttikin samalta kuin viime kerralla joten ei muuta kuin peltiä hyllystä ja kemppiliimailua. Samalla vaivalla tuli vaihdettua ylemmän tukivarren puslat kun holkit lenteli lattialle irroituksen aikana. kotelot ja tukivarret uusiin maaleihin(hiekkapuhallutuksen kautta) ja ei muuta kuin leimalle puhtain paperein(ei sinänsä saavutus kyseisen konttorin kohdalla).
        Attached Files
        Viimeksi muokannut Killeri; 30.1.2019, 00:14. Perustelu: Jättikuvat poistettu.

        Comment


          #5
          Toukokuun Ahveniston ratapäivien puuhailu kokeilun sekä erään pitkäkaton kyytiin pääsemisen jälkeen alkoikin pieni polttelu päästä itse käymään kokeilemassa rata-ajoa omalla autolla ja kun Botniaring sattui olemaan lähimpänä kotia niin ei muuta kuin puolisolle kyselyä yhteisestä kesälomareissusta johon tulikin myöntyvä vastaus.

          Alusta lähtien vaivannut pikselien katoaminen ja ensimmäisen paneelin kohdalla totaalinen pikselien katoaminen alkoi vaivaamaan niin saatiin mittaristo uusiksi auki jossa selvisi että paneelissa oli valmistusvika jonka vuoksi näyttö oli irronnut liimauksesta. Hopsikselta uusi paneeli tilalle jonka jälkeen onki saanut ihailla toimivaa ajotietokonetta.

          Heinäkuu läheni ja autohan tarvitsi vähän huolenpitoa eli paikkojen tarkistelua, osien vaihtelua sekä kulmiensäätöä(Lapin Kumilla jälleen kerran asiantuntevaa ja toiveiden mukaan säätöä). Kaikki näyttikin hyvältä ja luottavaisin mielin 560km siirtymä pohojanmaalle.

          Radalla auto tuntuikin yllättävän mukavalta. Puskeminen tuntui häiritsevän mutta kun vähän käänsi rattia lisää niin sekin tuntui katoavan vaikka kaiken loogisen päättelyn jälkeen pitäisi lisääntyä(nelivedon ansioista?) No jossain vaiheessa ajoa vilahti mittaristossa punainen varoitus joka liittyi jarruihin. Ei muuta kuin varikolle jossa ihmettelyä että missä vika. Kaikki tuntui olevan kunnossa ja myöskin paloissa ihan riittävästi pintaa joten ajattelin että joku kosketusvika vain.
          Ei muuta kuin ajot jatkui ilman ongelmia kunnes loppupäivästä lähdin hakemaan aikaa kierrokselle ja lähtösuoran päässä jarrutuksessa sitten alkoikin hirveä rahina. Ei muuta kuin hätävilkut päälle ja rauhallisella nopeudella jäähdyttelykierros ilman jarrutteluja varikolle. Varikolla ollessa sitten ei tarvinnut kuin kurkata eteen ja todeta että kitkapinnat oli kadonnut vanteisiin pölyn muodossa. No Sunnuntai niin jarrupaloja ei sitten kovin monesta paikasta ole saatavilla. Nopea googletus kertoi Vaasan Motonetin olevan reilu pari tuntia auki eli kamat konttiin ja hissukseen ajelua Vaasaan. Etupäähän uudet palat suoraan hyllystä ja ei muuta giljotiinin avustuksella vaihtelemaan. Koeajo osoitti että myös takapäässä oli jarrupalat loppu eli taas kaupoille(onneksi tajusin ostaa myös työkalun takasatuloihin) jossa myyjä kyselikin ”jaa projektin kimpussa?” johon kylmästi totesin ”500km kotia matkaa ja Botnialla katos jarrupalat”. Tällä kertaa ajattelin vaihtaa remppapaikkaa eli Prisman parkkipaikalla takapalat vaihtoon.
          Seuraava päivä menikin sitten mukavasti kotimatkan merkeissä. Mittariin taisi tulla joku 1400km reissulta.
          (Jos joltaki löytyis kuvia tapahtumasta niin ottaisin ilomielin vastaan)


          Työkiireiden merkeissä sitten omat ajelut olikin vähissä. Elettiin sitten tapaninpäivää jolloin työt kutsui Rollossa ja aamulla lähdin poikaa viemään hoitoon. No liikennevalot vilkkui keltaisena ja oikealta tuli linja-auto joka pysähtyi kolmion takia. Hissukseen ajelua kunnes huomasin viime hetkellä renkaat linja-auton takaa joten vaistonvaraisesti jarrut lukkoon ja toivoin että pysähtyisi ajoissa mutta ei. Uudenkarhea autovuokraamon Touareg jysähti sitten komiasti hanttarin oveen. Siinä kun autosta hyppäsin pois niin kohtelias englantia puhuva mies tuli pyytelemään anteeksi ja kyselemään kävikö mitään johon totesin että kaikki on kunnossa henkisesti että soittelen tässä poliisit paikalle. Ei muuta kuin vahinkoilmoitusta tekemään ja seuraavana päivänä kiireessä auto Pörhölle vauriotarkastukseen koska itsellä oli lento odottamassa illalla joten asiat piti äkkiä hoitaa alta pois.

          Vastapuolen vakuutusyhtiöllä tuntui kestävän päätöksissä joten auto jäi ajokuntoiseksi puolisolle vaikka kosmeettisesti kauheaan kuntoon.

          Viimeisenä päivänä vähäinen yhteys vakuutusyhtiölle ilman mitään järkevää vastausta eli homma venyi tammikuun puolelle. Siitä uutta stooria seuraavassa viestissä
          Attached Files
          Viimeksi muokannut Killeri; 30.1.2019, 00:16.

          Comment


            #6
            Vuosi vaihtui ja hommat eteni vakuutusyhtiön kanssa.

            Pörhön korjausarvio oli vaivaiset 3.6k€ eli kummatkin ovet, sisälokasuoja, alalippa uusiksi, maalautus oviin, puskuriin, lokasuojaan sekä vanteeseen. Tämän lisäksi kulmien säätö.
            Korvauspäätös tuli että korvataan ja eräänä aamuna soitti svt:n tarkastaja joka halusi tarkistaa auton sekä keskustella korvauksesta. Menin hyvillä mielin tapaamiseen jossa kertoi että löysi myytyjen hintoja vastaaville 1.2k€-1.8k€. Totesin että tällä hetkellä ainoa vastaava löytyy nettiautosta 4k€ jota yllättäen hän ei ollut löytänyt. Ei muuta kuin auto halliin tarkistukseen uusiksi ja sen jälkeen konttorissa keskusteltiin kertakorvauksesta. 2.2k€ tarjosi jonka sain vaivoin nostettua 100€ isommaksi. Allekirjoitukset ja osien metsästämiseen.

            Tässä vaiheessa olikin kuviot selvänä eli auto maalautukseen ikkunoiden alapuolelta joten ruosteet korjataan samalla ja muutenkin laitellaan kuntoon. Lokasuojat, uudet sivuvilkut ja peilinkuoret tilasin suoraan Fixuksen kautta. S4 sisälokasuojat, kuskinpuolen takaoven alalista kiinnikkeineen Pörhöltä. Osia noudettaessa tulikin sitten samalla ostettua uusi termostaatti kun ei meinannut nostaa lämpöjä kunnolla.

            Etelästä löytyi muutamalla ovia ja totta kai olisin ottanut yhdeltä koko nipun mutta se kellä oli ei saanut ikinä toimitettua mulle kuvia ovista. Foorumin kautta tulikin viestiä yhdeltä etuovesta ja takaovi löytyikin sitten facebookin myyntiryhmän kautta jolla sattui olemaan myös hyväkuntoinen takapuskuri(vanha oli kertaalleen korjattu huonosti). Ei muuta kuin isäukko halusi lähteä pienelle roadtripille Jämsän kautta Virroille.
            Samaan aikaan työhommat hiljeni sen verran että pystyi jäämään vähän pidemmäksi aikaa kotia. Siinä sitten sovittiin että perjantaina 18.1 auto pitää olla toimitettuna maalaamolle 18.00 mennessä(eli kiirettä luvassa). Ensimmäisenä kohti pesuhallia 16.1 jossa auto saikin sitten vähän rankemman pesemisen koska maalipintaa ei tarvinnut sääliä ja halusin saada kaiken vahan pois eli pesuaineena käytin tehokasta liuotinainetta. Painepesurista sitten tehot täysille jolloin selvisi edellisen maalarin temput. takapuskurista lähti maali hienosti pois kuten myös takaovesta sekä konepellistä(muussa tilanteessa olisi saattanut ahdistamaan). Ei muuta kuin auto talliin jossa näppäsin ajovalot irti jotta näin lokasuojien sopivuuden kiinnikkeisiin. Ovet ja takapuskuri sitten tuli myös illan aikana joten pikainen tarkistus kunnosta ja osathan vaikutti hyvältä(takaovi ja puskuri oli valmiiksi oikeassa värissä)

            Torstaina sitten aikainen herätys kohti autotallia jossa tavoitteena saada purettua keula, hanttarin ovet irti ja ruostevauriot kuntoon. Uusien lokasuojien paikalleen sovittaminen nopeutti hommaa kun istuvuus oli riittävän hyvä joten hanttarin ovi ja lokasuojat maalaamolle sisäpuolien maalaukseen. Samaan aikaan auto olikin purettu jotta sai ottaa hiomakoneen käteen ja käydä ruosteiden kimppuun. Yllätyksenä tulikin että kaikki kohdat oli ainoastaan pintaruostetta joita ei saanut puhkeamaan eikä myöskään levinnyt ollenkaan. takapuskurin revin irti ja heittelin odottamaan rungon purkua lauantaille jolloin auto oli maalauksessa jotta olisi tilaa työskennellä paremmin. Ovet heittelin paikalle vielä päivän päätteeksi. Kotona ollessa sitten tajusin että käsijarruvaijerit tilailla. Hetken nettiä selatessa saksanmaalta löytyikin uudet alkuperäiset. Hintaa vaivaiset 180€ kotia toimitettuna.


            Perjantaille sitten jäikin ovien listojen irroitus ja liimojen putsaaminen(toffeelaikka ja hitaat kierrokset toimii erittäin hyvin), lokasuojien sovittelu, sekä valmistelu siirrolle maalaamolle. No auto käyntiin ja ajelulle. Isäukko ajo edeltä ja kilometri ennen maalaamoa tulikin valtion miekkataksi vastaan jonka jarruvalot vilahti lähes saman tien. Ei muuta kuin auto seuraavalle parkkipaikalle odottelemaan. Pienen palaverin jälkeen matka jatkui kirjallisella huomautuksella kilven paikasta joka oli koelaudalla(selitykseni maalauksesta oli todennettavissa ja kyllähän autossa oli paljon muutakin josta sakot olisi voinut saada). Ei muuta kuin auto halliin jossa maalari jo odotteli töihin pääsyä. Työkaluja valojen irroittamisen takia hakiessa lommot olikin hyvin pitkälle merkkailtu(jopa uudessa klokkerholmin lokasuojasta löytyi lommo). Ei muuta kuin kotia lepäämään.
            Attached Files

            Comment


              #7
              Lauantaille jäikin yhden listan putsaaminen ja peilinkuorien vienti maalaamolle. 13.00 aikaan kävin heittelemässä osat maalaamolle ja halliin päästyä ihmettelin että missäs itse auto on. No värit pinnassa lämmittelemässä uunissa. Hyvillä mielin tallille purkamaan vanhasta takapuskurista runko sekä siivoilemaan. Sitten pitki lähteä tutun synttäreille joka olikin pari kuukautta ollut tiedossa. Maalarilta tuli infoa viiden aikaan että auto ja osat on maalattu joten seuraavana päivänä voi käydä noutamassa auton pois. Tosiaan auto oli 23h ollut maalaamolla eli ihan kunnioitettava suoritus maalarilta joka oli kuitenkin käynyt oikeat unet nukkumassa välissä.

              Sunnuntaina sitten aamupäivästä auton noutamiseen ja valojen kiinnitys maalaamolla. Auto pihalle jossa päivänvalo näyttikin pinnan onnistuneen kuten odotukset oli. Ei muuta kuin matka tallille alkoi jossa päivän tavoite oli saada takaosa ja oikeanpuolen ovet kasaan. Loppupäivästä väsymys alkoi olemaan sen verran voimakas että kadotin jatkuvasti tavaroita joten ei muuta kuin kotia lepäilemään.

              Maanantaina sitten hyvillä mielin autotalliin ja päivän tavoite oli ajella autolla kotia illalla. Keula ja vasemman puolen ovet olikin puolen päivän jälkeen valmiina joten pystyi siirtymään termostaatin vaihtoon. Termostaatin koppa auki ja vanha olikin selvästi rikki koska vuoti aika reilusti läpi nestettä eli irti ja uutta paikalleen. Ensiksi onnistuin katkaisemaan tiivisteen ja uutta etsiessä meni hetki jonka jälkeen sainkin taisteltua termarin kunnolla paikalleen jotta alkoi pitämään kunnolla.

              Peilinkuoret sen sijaan tuli väärät ja väsyneenä äkkiseltään katsoin että olisivat samat mutta eipä ollut

              Ajoittainen ikkunoiden aukeaminen ihmetytti jolle ei löytynyt selvää syytä ja ovetkaan ei mennyt lukkoon.

              Auto kasaan ja pihalle hetkeksi käyntiin jonka aikana pesen lattian. kotia lähtiessä sitten tuli pienimuotoinen ongelma eli käsijarru umpijäässä(pakkasta oli 27astetta). Ei muuta kuin auto talliin takaisin jotta ehtii sulaa. Ja ongelman syykin sitten löytyi
              Ei muuta kuin kotoa hakemaan läppäri ja kaverin hallille ihmettelemään ikkunoiden ja lukkojen ongelmaa. Alipaineliitokset epäilytti eli liitokset auki eikä ovet mennyt vieläkään lukkoon. Takaluukku auki ja samalla ikkunat laski alas. No takaluukun verhoilu irti ja ongelmat katosi saman tien eikä oikein selvää vikaakaan löytynyt. Ongelmaa ei ole nyt viikkoon esiintynyt mitenkään.

              Auto alkaisi nyt olemaan etuovien alalistoja, peilinkuoria(odottelee valmiina maalaamolla), puskurin oikeaa alaritilää ja uutta antennin runkoa vaille valmiina ulkoa. Jotenkin tuo vuoden vaivannut autokuume katosi remontin myötä. Pakko sanoa että onhan tuo nyt komia kun on hyvässä kunnossa. Vastaavaa projektia en kyllä halua kokea uusiksi ennen kuin aika on kullannut muistot

              Koitan saada lähiaikoina otettua parempia kuvia jollaki oikealla kameralla ja kun loput osat on paikallaan

              Edit: peilinkuoret saatu paikalleen ja kuva lisätty
              Attached Files
              Viimeksi muokannut jarskii-; 30.1.2019, 17:53.

              Comment


                #8
                Hyvältä näyttää. Nyt siihen ei tarvis muuta kuin vaihtaa se bitukka konepellin alle ;)

                Comment


                  #9
                  Viime tiistaina sitten kaveri soitteli että olin tilannu paketin nahkapöksyiltä eli vaijerit oli saapunu. Paketti auki ja siellähän oli OEM-vaijerit joten ei muuta ku velipojalle soittelemaan josko sillä olis nosturi vapaana. Ei muuta kuin auto nosturille ja taistelemaan vanhaa vaijeria irti ja hetken jälkeen totesin että miksikäs tehdä vaikeasti kun ei tarvitse edes säästellä. Rälläkällä vaijeri katki parista kohtaa ja katsomaan missä kunnossa vaijerit oli. No koko matkalta märkänä joten ei ihme että talvi tuotti ongelmaa vajereille. Ei muuta kuin uudet paikalleen ja vayneltä ohjeita miten nuo säädetään oikein.
                  Auto alas ja ei muuta kuin testaamaan. Omistuksen aikana talvella ei oo uskaltanu käyttää käsijarrua mutta nyt ei mitään ongelmaa
                  Attached Files

                  Comment


                    #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viesti
                    Hyvältä näyttää. Nyt siihen ei tarvis muuta kuin vaihtaa se bitukka konepellin alle ;)
                    Pitihän tääki arvata että menee tähän pisteeseen :D

                    Comment


                      #11
                      Kuukausi sitten ehtiki vierähtää nautiskellen autosta. Etuovien alalistat tuliki ostettua marmorilta ja peilinkuoret maalaamolta. Auto olisi sitten ulkoapäin valmis(tai siis oli).

                      No kesähän tässä kovaa tahtia lähestyy ja nyt viimein alkoi nuo A8 replicat ahistamaan ja sitten yks keskustelu vähän eskaloitui ja tuli ostettua Gaiie:lta S6:n avukset jotka sitten saapuiki Rollon jääratapäiville. Samalla logistiikalla samalta mestarilta tuli myös alpi:n tekemä pohjapanssari.

                      Työreissun venymisen takia jäi katon myllytys haaveeksi mutta pesulle ehdin ennen jääratailua. Perjantai tuntui hyvältä ajella radalla ja isommilta ulosajoilta vältettiin ja auto pysyi ehjänä paitsi sisäloksu vähän halkesi. Lauantaille keli lämpeni ja pinta liukastui. Vähän penkkojen kovuutta testailin kunnes yhdessä mutkassa tuli totaalinen blackout isossa vauhdissa. Rata kääntyi oikealle mutta mutkan alusta haarautui vasemmalle jonka vuoksi ajatus sekosi joten pieni penkkakosketus perällä josta sitten oltiinki seuraavan penkan päällä jarimaiseen tapaan(vauhtia oli sit sopivan paljon). No Vikiän Arto toimi pelastajana ja auto pois penkalta jonka jälkeen vaurioita tutkimaan. Vähäiseksi jäi paitsi toinenki sisäloksu halki(lähti isompi palanen irti) ja pahempi eli maalipinta rikki puskurista. Muutenhan ajoharjoittelu meni ihan hyvin.

                      Pari päivää taas vietetty tallissa aikaa korjaten kaverin autoa ja samalla laitettua panssari paikalleen leviä varten ja kesäkumit vaihdeltua vanteilta. Pakko kyllä kehua alpi:n tekelettä kaikinpuolin. Muutama jutun tuosta vois parannella mutta ei millään tapaa pakollista ja hyöty jää lähelle nollaa. Vaihdelaatikon alle taidan rakennella vastaavan.
                      Renkaiden kimppuun seuraavaksi. Olin hieman laiska ja jätin syksyllä kesärenkaat talon nurkalle pinoon ja yllättäen alin rengas oli sitten jäätyny maahan. Kuumalla vedellä se irtosi. Kaikki meni hyvin paitsi yks vanne oli kiero(pisteet Gaiie:lle asian hoitamisesta).
                      Attached Files

                      Comment


                      • #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja jarskii- Näytä viesti
                        Viimekertainen takaiskarien koteloiden kunto hiipi takaraivoon eli ei muuta kuin auto talliin ja purkamaan. Kotelot näyttikin samalta kuin viime kerralla joten ei muuta kuin peltiä hyllystä ja kemppiliimailua. Samalla vaivalla tuli vaihdettua ylemmän tukivarren puslat kun holkit lenteli lattialle irroituksen aikana. kotelot ja tukivarret uusiin maaleihin(hiekkapuhallutuksen kautta) ja ei muuta kuin leimalle puhtain paperein(ei sinänsä saavutus kyseisen konttorin kohdalla).
                        Oliko kuinka rapeena nuo takacoilin pesäkkeet?
                        Itselläkin oli vähän korroosio sinne iskenyt ja aina ne vaan kummittelee. Niin pitäisi saada ne hoidettua alta pois.. Helppohan ne varmaan olis vielä tässä vaiheessa pelastaa..
                        Viimeksi muokannut okkim; 4.3.2019, 10:35. Perustelu: Osa turhasta lainauksesta poistettu.

                        Comment


                          #13
                          Kuva löytyy viestistä #2.

                          Ei sinänsä paha. Takapuolelta pelti kadonnu kummastaki ja vähän syöpyny muutenki. Hiekkapuhallus ja uutta peltiä niin sillähän siitä selvisi. On muuten ainoa paikka johon on pitäny käyttää kemppiä

                          Comment


                          • #14
                            No on rapsakka! Pitää itekkin kyllä laittaa ne minttiin kunhan tässä nostelee pukille auton.
                            Eipä näissä onneks muualle hirveesti tuo mersukukka iske :D

                            Comment


                              #15
                              Hieman taas tapahtunu.

                              Talven jälkeen auto on toiminu moitteetta muuten mutta oikealle puolelle tuli vaihdettua kummmatki alatukivarret eteen nitinän vuoksi. Uudet Michelinin Pilot sportit tuli tilailtua loppukeväästä ja odotellu kulmiensäätöä joka sitten tuliki ajankohtaiseksi katsastuksessa kun inssi huomasi eibachin jouset joten muutoskatsastukseen. Katsastuksessa muuten puhtaat paperit joka nyt oli odotettavissa.

                              Alkujaan oli tarkoitus lähteä Alastaron päiville ajelemaan mutta päätettiin neidin kanssa ottaa Ahvenisto targetiksi. Kävin tilaamassa EBC:n keltaiset palat ja toivoen että ennättää ennen reissua Rolloon mutta eihän ne ehtiny. Joten radalle mentiin viime vuonna ostetuilla motonetin halpiksilla jotka oli ihan hyvässä kunnossa mutta varmuudelta ostin varalle yhdet palat hämeenlinnan motonetistä jotka palauttelin Affen jälkeen kun riitti just ja just palat.

                              Viikonlopusta mittariin tuli 1650km lisää ja samalla hieman oireilu ohjaustehostimen pumppu tuli tiensä päähän. Maanantaina sitten Rovaniemen fixukselle ostoslistan kanssa. Uus pumppu, brembon jarrulevyt(eteen Max:t ja taakse normi sileät), toiseen etusatulaan täys korjaussarja, uudet liukutapit eteen ja motulin rbf:t oli valmiina. paketit tuli keskiviikkona perille(myös ne jarrupalat vihdoinki)

                              Keskiviikkona jarrut purkuun ja keula huoltoasentoon. etujarrusatulat irti lievän taistelun jälkeen ja pumpun vaihto jäi työkalujen puutteen takia kesken(velipojan tallista ei löytyny rälläkän avainta jotta olis saanu flektin irti). Torstaina hommat jatkui, velipoika kävi lasikuulapuhaltamassa satulat päivällä. Oikea satulat atomeiksi ja Mäntä oli vaihtokunnossa joten korjaussarja tuli tarpeeseen. kamppeet autoon ja ajelu toiselle tallille. Satuloihin maalit pintaan jonka kuivumisen aikana vaihtelin pumpun ja kasaus autoon paikalleen kun ehti kuivua. Samalla laitettiin kulumisvaroittimen liittimet paikalle mutta ei alkanu pelaamaan(pitää tutkia mikä liitos ei pelaa)

                              koeajolle uusilla hilpeillä ja jarruttelua. Jarrupoljin tuntuu paremmalta. Muuten en osaa sanoa muutoksista koska pitäis päästä ajeleen radalle.

                              Nähtävästi vanteet otti lämpöä sen verran radalla että maalipinta palo joten ne joutunee talvella maalautukseen

                              Comment


                                #16
                                Vanne kuumunut melkoisesti jos maalikin kuplii irti, ilmeisen lämpimänä on levyt tuossa ajossa... josta tulee mieleen että mitähän laakerin ja vetarin rasvat tykkää, onko niiden speksatut käyttölämpötilat paljon yli 150 astetta? Vai käytetäänkö kunnon ratarasseissa jotain parempia rasvoja?

                                Comment


                                  #17
                                  Ei kuplinu maalit mutta väri muuttu. En tiiä noista maaleista millä maalattu että onko siinä vika.

                                  Comment


                                    #18
                                    Viime postauksen jälkeen ei ole oikeastaan tehty muuta kuin tankattu bensaa ja öljyä. loppukevät toki vaikutti asioihin töiden sekä koronaviruksen johdosta joten kaikki taas vähän kasaantui siihen kun rahaa tulee. viime vuonna uusin oikealle puolelle alatukivarret joten nyt oli vuoro vasemmalle puolelle. toinen oli vaihtokunnossa mutta toinen olisi vielä kestäny, samalla myös hain uuden bypassin(mallia TT) sekä flektin viskokytkimen joka oli muuttunu kiinteäksi alumiinikäikäleeksi. Ei muuta kuin tallielämää muutamana päivänä kun rengastöiden ohelta ehdin joten auto kuntoon. Narinat on kadonnu sekä moottori hiljeni flektin osalta. Aikasempi bypass osottautui yllättäen tuohon TT:n versioon joten sen vaihtaminen oli turhaa.

                                    Kesä kun saapui uhkaavasti ja vanteille ei ole saanu talven aikana mitään aikaiseksi joten kiireessä piti aloittaa hommat. No yks vanne kävi lasikuulapuhalluksessa jonka tulos oli lohduton. Parin viestin jälkeen selvisi että pinnassa on polyuretaanimaali joten motivaatio koki pienen kolauksen. Töissä aloin kattelemaan 16" kesäkumeja yms. GaIIe laitteli whatsappissa linkkiä toriin D2 paraboleista joita hetken karsastin kunnes muutaman oluen jälkeen vakavissaan mietin hinnan takia. Lauantaina pommitusta myyjälle ja lopulta sainki kaupat sovittua. Hinta ei aiheuttanu kovin suuria odotuksia mutta lopulta sunnuntaina totuus paljastui erittäin hyväkuntoisista vanteista(keskikupit pitäis löytää jostain)

                                    Seuraava projekti olisi öljynkulutuksen kuriin saaminen. Kaikki merkit viittaisi kanteen joten perjantaina tilailin yläpään tiivistesarjan ja Okkimin kanssa jutellessa tajusin unohtaneeni myös venttiilin ohjurit jotka lähti eilen ilapäivästä tilaukseen. Kansi piti lähteä huomenna illsta purkamaan ja perjantaina remonttiin mutta töiden takia perjantai ei onnistu eikä myöskään paja jossa tuo olisi ollut mahdollista. Homma siis siirtyy ensi viikkoon.

                                    Perjantaina voisi kävästä kokeilemassa mitä insinööri on autosta mieltä. Toki tässä taas vaivaa krooninen autokuuume taas vaihteeksi

                                    Comment


                                      #19
                                      Farkun kohdalla siis tosiaanki leima tuli vetonivelen suojakumin ja raidetangonpään vaihdon jälkeen. Työkuvioiden sekä perhekuvioiden suhteen aiheutti että kantta en ole saanu nosteltua keulalta joten auto on toiminu päivittäisessä käytössä kunhan muistaa öljyjä tarkistella.
                                      Viimeksi muokannut jarskii-; 23.7.2020, 08:26. Perustelu: Siirretty ässä omaan topiciin

                                      Comment


                                        #20
                                        Autohan meni alkusyksystä seisontaan koska kahden auton taktiikka osottautui hyödyttämäksi rahankulutukseksi. Motivaation takia seiso porukoiden pihalla kunnes ennen lumien tuloa piti ajaa talliin ja aloittaa kannen irroitus sekä kunnostus öljynkulutuksen takia(tyhjäkäynnin jälkeen pölähteli).

                                        Homma oli ensimmäinen kerta asian suhteen mutta lähinnähän tuo oli pulttien irroittelua ja kuvien napsimista muistin virkistämiseen. Itse kansi lähti koneistamolle jossa isäukko purki sen sekä vaihtoi ohjurit ja teki muutenki remontin. Loppu kasaaminen sitten sysättiin minun niskoille. Tallille kannen kanssa ja hatun päähän laittamista. Käänteisessä järjestyksessä homma ja loppujen lopuksi käynnistys tutulla äänellä eli homma pelaa. Samalla vaihtelin ohjaustehostimen imuletkun kun alkoi kavitoimaan lämpimällä öljyllä mutta hetken käynnin jälkeen ulvominen paheni entisestään. Auto pihalle ja kotia. Seuraavana viikonloppuna sit takas ja käytin letkun pois sekä laitoin takaisi. Auto lämpimäksi ja ulvominen oli loppunu. A4 liikenteeseen ja S4 seisontaan.

                                        nyt olis ajettu pari kuukautta ja lähes pari tonnia. Öljyä ei ole silmämääräisesti hävinny eli remontti taisi onnistua


                                        ps. Oli järkyttävä kulttuurishokki siirtyä ässästä vokaaliin. Liian sivistyny, alaväännötön, tehoton, mukava yms :)
                                        Attached Files

                                        Comment

                                        Working...
                                        X