Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 V6 Quattro vm. '96 kolarikorjausta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 V6 Quattro vm. '96 kolarikorjausta

    Rinkulakeuloja alkaa tupsahdella pihaan huolestuttavaa tahtia. Nyt oli pakko rako ostaa tuollainen ( vielä tässä vaiheessa ) lievästi mällätty A6 Avant.

    Keula on saanut pusun, ja ainakin mitä paikan päällä pysty katsomaan niin lokasuojat, konepelti, puskuri ja syyläri ja heti sen takana olevat osat ovat painuneet kasaan. Mitä todella kallista tuolla syylärin takana majailee kys. mallissa? Tietää vähän tehdä budjettia kun osia rupee hankkimaan. Itse auton käyn noutamassa alkuviikosta ja sitten laittelen kuvia.

    Eihän tuo ole hyvällä onnella kenenkään foorumilaisen entinen auto?

    #2
    a6

    onneksi se on v6 koneella se on sen verran kaukana keulasta vs v8,2.2t ,eipä sielä mitään tosi tyyristä ole edessä.

    Comment


    • #3
      Auto on nyt matkalla tallille. Iltapäivällä saa tarkemman diagnoosin mitä kaikkea pitää tehdä. Ilmeisesti kone pitää ainakin nostaa pois, oikean puolen runkopalkki on saanut snadisti osumaa ja saman puolen moottorinkiinnike on revennyt. Hiukan enemmän hommaa mitä tulin ajatelleeksi, mutta kyllähän tuosta varmaan auto vielä tulee.

      Comment


      • #4
        Jeesh. Ei tullut eilen illalla kuvia kun loppui Kodakista patterit.

        Mutta. Kone on paskana.. ainakin ulkoisesti. Nokkapyörä on haljennut irti keskustastaan, laturin kiinikkeet revenneet lohkosta yms. Toi V6 ei taida olla niitä vapaasti pyöriviä moottoreita. Ei sen kummempaa. Vähän tuli odotettua enemmän hommaa, mutta ainahan näissiä. Vaihtomoottori löytyy Suomesta 500 euron hintaan, Eestissä vastaavanlaisen takuumoottorin ois saanu kolmeen hunttiin. Saas nähdä jos tulis kokonainen varaosauto edullisesti jostain.. Täytyy puntaroida eri vaihtoehtoja tässä.

        Vänkärin puolen runkopalkki on vääntynyt kivasti mutkalle, mutta eiköhän sen vielä prässissä suorista.

        Comment


          #5
          Otahan hyvä projektikuvat, niitä on aina kiva katsella.

          Comment


            #6
            prässissä? korinoikaisupenkki on se juttu... jossa se myöskin mitataan, että autosta tulee suora.

            Comment


            • #7
              Sitä mä nyt tässä tarkoitinkin. Kielellisiä sävyeroja, pahoitteluni. :)

              Autosta löytyy täydellinen huoltokirja kahden edellisen omistajan ajalta. Suomiauto. Vekottimesta on pidetty hyvää huolta ja kaikin puolin muuten todella siisti. Katolla ja konepellillä oli kuivunutta verta, liekö jonkun peuran kanssa kolhittu. Tolppaosumalta tosin vaikuttaa vaurioiden puolesta, ilmeisesti väistetty metsään tahi vastaavaa.

              Nyt on jokunen julkaisukelpoinen kuva. Suurin osa kuvista on itselleni havainnollistavia kuvia kasausta silmällä pitäen. Isommat kuvat on koneella tallessa jos joskus tulee tarvista. Megan kokoisia kuvia ei kannata nettiin tupata. Ensimmäistä kertaa sukellan näin syvälle auton sisuksiin. Vähän jännittää miten äijän käy. Eniweis.


              Tuollainen verme.


              Yleisilme vauriosta


              Sinne se valo upposi


              Isoimmat purettu pois edestä. Itse maestro puuhissa.


              Koneesta lähikuvaa. Hiukan ottanut damagea.

              Galleria löytyy osoitteesta http://www.kutukotterot.org/galleria...s.php?album=17

              Comment


              • #8
                Jaapajaa. Melko vähän saanut aikaan siihen nähden mitä olisi pitänyt tehdä.

                Nyt on kuitenkin pakoputki irroitettu ja vetarit irroitettu, sekä suurin osa koneen piuhoista ja letkuista. Seuraavaksi kardaani irti ja vaihdelaatikon kannakkeet. Sitten pitäisi jollain patentilla miettiä millä se kone nousee pois sieltä. Laatikon kanssa vai ilman, jää vielä nähtäväksi. Kuun lopulle on varattu aika autorobotille, jossa suoristetaan palkit sekä vaihdetaan toisen puolen runkopalkin pää.

                Varaosa-auton puutteessa pitänee hommata osat yksi kerrallaan sieltä mistä halvimmilla saa. :)

                Comment


                • #9
                  oletkos motot.net Mike Beuf? =)

                  Comment


                  • #10
                    Joo, sama ukkeli. Ei näitä nickeja varmaan hirveän monella taida olla.. :) Muailma on pieni paikka näemmä.

                    Comment


                    • #11
                      Nyt on kone ja vaihdelaatikko nostettu pois paikoiltaan. Olihan siinä vähän vääntämistä kun kahdella tunkilla työnnettiin kahteen mieheen pois sitä. :) Mutta kyllä se tuli sieltä lopulta. Isommat kuvat löytyy galleriasta jonka linkin laitoin aiemmassa viestissä.





                      Melkoinen vonkalehan sieltä naarattiin. :)

                      Seuraavaksi siivotaan johdot pois vänkärinpuolen runkopalkin sisältä ja sitten se onkin melkein valmis autorobottiin suoristettavaksi jossa samalla hitsataan suorempi palkki paikalleen.

                      Vielä kuva koelaudasta. Kuva sikäli hämää; sisusta on oikeasti todella siisti ja virheetön jos nyt tietenkään ei bägejä lasketa. :)

                      Comment


                      • #12
                        Löytyy todella kehnosti autorobottia. Tai kyllähän niitä löytyy, mutta ovat melkoisen työllistettyjä. Pari paikkaa tässä lähimaastossa näkemättä, sitten pitääkin keksiä jotain muuta. Päivitetään kun oikeasti edistytään. :)

                        Edit:

                        Helmikuulle on varattu Orimattilaan aika robotille. Edistystä. Toista tonnia tulee näillä näkymin maksamaan. Melko hapokasta.

                        Comment


                        • #13
                          Aika pitkäksi venähti, mutta auto on taas vaihteeksi kotitallissa täysin suorana ja ehtana.

                          Yksi juttu, mitä en hoksannut tuota puskuria hommatessani; S6:n puskuri on perus kutosen puskinta leveämpi. Nyt en sitten tierä, notta hommaanko myös S6 lokasuojat ja mitenhän ne istuu ilman soveltamista. Toinen vaihtoehto olisi myydä tuo ja etsiä normipuskin tilalle.. Levittäminenhän on näemmä muodissa täällä, joten taidan suosia tuota ensimmäistä vaihtoehtoa.

                          Kuvia ei nyt ehjästä keulasta ole, kun innoissani purkasin sen jo taas pois. Nyt ole ennättänyt jo hioa puskurit, konepellin ja runkopalkin. Seuraavaksi pitäisikin kipaista maalikauppaan hakemaan vähän maalia. Konepelti jää mustaksi sopivalla sävyllä. Mmmm. Mitähän sitten. Hitaasti hyvä tulee.

                          Comment


                          • #14
                            Bägillisen koelaudan irroitus on melko vittumaista, sanoisinko. Vähän joutuu ekalla kerralla nylkemään, mutta eiköhä se ssiittä. Täytyy kaupungin kirjastosta käydä lainaamassa Haynesin opas ko. malliin, niin selviytyisi varmaan rivakammin

                            Comment


                              #15
                              Ööh, ei ainakaan bentley tunne eroa bagillisen ja ei bagillisen kojetaulan kanssa.

                              Ensin pitää vain purkaa koko keskikonsoli "takapenkiltä asti" ennenkuin lähtee riuhtomaan itse kojetaulua irti. Keskipalan, eli vaihdekepin takareunasta kojetauluun kappaleen kanssa saa hetken arpoa, että mitenkäs tämä täältä tulee.

                              Comment


                              • #16
                                Aivan; ei siinä näemmä olekaan eroa kuin pari mutteria bägin kehikossa josta se kiinnittyy koelautaan. Vaan lähtipä se irti muuteman tunnin puhdetyön jälkeen. Viimeinen mutteri olikin ovelasti palopellin toisella puolella, enkä sitä heti hoksannut. Hommassa oikaisin vähän, enkä irroittanut valoviiksiä ollenkaan, vaan leikkasin kojelaudan ympäriltä sen verran pois. Noh, sen minkä taakseen jättää, sen edestään löytää. Irroittaa ne joutuu joka tapauksessa kun asentelee uutta kojelautaa.

                                Comment


                                • #17
                                  Eipähän mene ihan putkeen taas. Ekalla yrityksellä hain vääränsävyistä maalia. Nyt on sitten oikeansävyistä maalia, mutta vain huomatakseni ruiskun vuotavan rungon ja kahvan välistä ilmaa. Budjetti ei kyllä kestä uuden ruiskun hankintaa tässä kohtaa, eli täytyy yrittää kehitellä jotain.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Vähä ilmastointiteippiä ja peukalo päälle ni loppuu suhinat ja vuodot =)
                                    Niin, ja saahan hong kongista hyvää spraymaalia? ;)

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ideaparkin Tokmannilla olis 1?/käläkälä maaleja ;-)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Jotain spesiaalia mitä pitäisi huomioida apukuskin airbagia vaihdettaessa?

                                        [edit]

                                        Kävin hakemassa uuden koelaudan ja bagit. Bagi on vanhanmallinen ja kahdella patruunalla, kun tuo räjähtänyt oli sirompi muutenkin ja yhdellä patruunalla. Kehikkokin on vallan erilainen, mutta eiköhän tuosta jotain saa tehtyä.

                                        Kojelaudan ilmakanavat eroaa jonkin verran, mutta eipä tuo ole ongelma kun vanhasta saa siirrettyä. Luullakseni erot johtuvat siitä, kun minulla menee puhallus myös takapenkille.

                                        [lisää edittiä]

                                        Hienoa hienoa. Tilattu ohjausboksi on erilainen kuin omassa autossa. Kuvia löyty galleriasta jonka osoite löytyy ylempää. Voi viddu sentäs.
                                        Viimeksi muokannut Mike Beuf; 23.5.2007, 17:22.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Pikkuhiljaa edistystä kun asepalvelukselta ennättää.

                                          Moottori ja vaihdelaatikko istuu nätisti paikoillaan. Etukehikkoa kasailtu valmiiksi. Seuraavaksi vois laittaa syylarin paikoilleen, mutten millään hoksaa flektien piuhojen paikkaa. Toinen on maapiuha, ja +-johto on myös samanlainen apico-liitin enkä löydä sen paikkaa. Etkastakaan ei näin äkkiseltään selvinnyt.

                                          Koelauta on kasassa. Ratti puuttuu ja jostain täytyy vielä hommata airbagillinen kolmipuolainen ratti.

                                          Comment


                                            #22
                                            Onko ne flektien abikot rengasmalleja? jos on niin ne menee varmaan sarjavastukseeen kiinni. Yleensä semmonen metallilaatta, jossa on 3 ruuviliitintä.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Rengasmalleja hyvinkin. Täytyy sitten kaivaa ko. sarjavastus esille. :]

                                              Comment


                                              • #24
                                                Ihan uteliaisuuttani kysyn, että mitä tuollainen "lievästi" mällätty A6 maksoi?
                                                (ja lyökö korjaus leiville, jos ei lasketa omalle työajalle hintaa?)

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Alle kolmella tonnilla tuon sai, mutta kokemattomuuttani en osannut joka paikkaa tutkia ja tuli vähän enempi takkiin kun aluksi luulin. Toinen syy bujdetin ylittymiseen oli rungonoikaisun hinnan yli kaksinkertaistuminen tekijän vaihtuessa. Mutta kyllä tuosta vielä näillä näkymin omille pääsee. :]

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    eiköhän tuo ole vielä ihan järkevä prokkis, jos itelle tekee...

                                                    Aika suolainen hinta veto töille.
                                                    Näkisin, että tossa menis keskimäärin tunti per aisa(vas ja oik ylä ja ala aisat = 4h), tunti irti kiinni robottiin, pari tuntia osien sovittelua, tekis yhteensä 7h, tauot ja ruokis päälle, niin se on päivän työ. Pikku pajalla tuntiveloitus vois olla 70? x 8,5 = 600?
                                                    Koska olet purkanut keulan itse, kone ei ole paikallaan, pääsee vetämään just sinne minne tarvii, suht helppo ja nopea ammattimiehen vedellä tuo mittoihin.
                                                    Tais olla tuo tonni arvio/heitto autoa näkemättä (tai sit ei olis halunnut ottaa koko hommaa).
                                                    vai vaihtaako se siihen sen oik aisan pään?

                                                    Jos tonnin meinaat maksaa, niin laita uusi etukehikko, etusiivet ja etupuskuri kyytiin ja uusi etukansi paikalleen, niin saa seppä sovitettua keulan osat samalla, kyllä tonnilla jo ostaa pikkupajalta kahden päivän työt, ja siihen rahaan sais säätää jo loksut ja puskurin raot kohdilleen.
                                                    Joudut toki ottaa etukehikon viel pois ku pistät koneen takas, mutta helpottaa se, kun siivet ja kansi on säädetty jo kohdilleen.
                                                    Ja kun sama mies vetelee ja sovittaa, niin ei tarvi tallilla ihmetellä, että miksei nää hilut sovikaan.
                                                    (Varmista ennenkuin jätä auton, että mitä tuo tonni pitää sisällään, kirjoitatte ne vaikka siihen paperiin, minkä molemmat allekirjoittaa, mistä toinen sivu jää sulle) :-)

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Alkuperäinen aisan pää oli taipunut kaksinkerroin joten se jouduttiin vaihtamaan kokonaan uuteen, mutta luulisi sen olevan helpompaa kun se voidaan hitsata valmiiksi haluttuun asentoon. Eka ukkeli lupasi koko homman 800 euroon, eli se kuulostaisi laskelmiesi mukaan kohtuulliselta. Tämänhetkinen työn laatu on kuitenkin täysin moitteeton eikä korjaustoimenpiteitä huomaa lainkaan, joten sen suhteen ei ole valittamista. :)
                                                      Viimeksi muokannut Mike Beuf; 7.1.2008, 15:42.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Käsittääkseni noi tehdään aina niin että ensin vedetään ja vasta sitten vaihdetaan mitä vaihtaa pitää. Jos lähtee suoraan leikkelemään irti ja vaihtamaan aisaa esim niin eihän se ole edes siellä päin vaihtamattomalta osalta.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Kyllä se onnistuu jos ehjä vaihdettava pala, kuten tuo runkopalkki, on leikattu irti kokonaisena alusta loppuun. Purkuautossa josta ko. palkin hain oli vielä niin täynnä tavaraa ettei ihan juurineen saanut revittyä. Näin ainakin seppä toivoi palkin olevan ettei tarvis vedellä niin paljoa.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Kyllä kori vedetään ensin aina niin lähelle kuin pystyy, vasta sitten vaihdetaan mitä tarvitsee.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X