Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Käyttöharraste W12

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Alkuperäinen kirjoittaja JM Näytä viesti
    Toivottavasti ei oo tullu kuparimätää kovin pitkälle matkalle. Saattaa olla, että saa kuoria hyvän matkaa eristettä, ennen kuin tulee kirkasta kuparia vastaan. Noi durasilit on varmaan aika hyviä semmoseen tilapäiseen korjaamiseen, mut mä tykkään kyllä itse tehdä jatkot kunnon holkeilla ja liimakutistesukalla. Holkkipihdeillä puristettu liitos alkaa olla kokolaila idioottivarma ratkaisu ja kun sen tukee hyvällä sukalla, ei johto murru holkin juuresta. Mä oon löytänyt töissä lukemattomia löysäksi menneitä "abiko"-liitoksia, vaikka ne olis ihan pihdeillä tehty. Holkki tietty mieluiten semoseen paikkaan, missä johto kulkee suorana. Vielä ei too tullut vastaan semmosta paikkaa, mistä olis tavinnut korjata tuolla tavala tehty liitos. Toinen etu on suht pieni koko.

    Esimerkiks näitä on tullut käytettyä. Noihin menee karvat aika kivasti sisään, kun ekan johdon laittaa levittämättömästä päästä sisään, niin sitten sen vastakappale menee aika kivasti siitä levitetystä päästä sisään. Sitten vaan holkkipihdeillä paketti kii.
    https://www.tooloutlet.fi/product/48...ipex-97-99-910
    Nämä pääteholkithan nimeomaana on hyviä siihen pääteholkkihommaan, noissa durasiileissä on hyvä liimakutiste sekä paksumpi holkki valmiina ja yhdessä paketissa. Kumpaakin tapaa ite käyttänyt työkoneympäristössä ja kummatkin toimii vähintäänkin hyvin. Vaatii toki että kyseiseen tarkotukseen sopivat puristuspihdit käytössä.

    Comment


      Juu, no mä oon käytellyt noita pääteholkkeja siron koon vuoksi ja kun niitä on pakun hyllyllä aika reilusti (oon käyttänyt sekä pääteholkkina, että jatkoissa). Eri koon sukkiakin on aina monta pakettia kyydissä, niin tavallaan ei oo ollut tarvetta ostaa varsinaisia jatkoja.Tuossahan ei montaa jatkoa tullu, niin ei se koko silleen haittaa, mut jos tarvii jatkaa koko nippu, niin niistä durasileistä alkaa muodostua aika pahka siihen jatkoskohtaan. Kun veneiden kanssa tule touhuttua, niin tinaa ei tuu käytettyä oikeastaan koskaan, pl antenniliittimien piikin juotos. En mä kyllä autoissakaan juottaisi mitään, ellei oo pakko.

      Comment


      • Hitaasti hyvä tulee, eli itse itseäni lainaten:
        ”Seuraavaksi voisi, jaksaessaan, ihmetellä miksi imusarjan alla termostaatin liepeillä on jälkiä jäähdytysnestevuodosta.”

        Tänään sain vihdosta viimein sellaisen tarmonpuuskan, että avasin konepellin ja rupesin tiirailemaan mistä jäähdytysnesteen vuotojäljet ylävesiletkun ja termostaatin alueella ovat peräisin: Valtaisaa vuotokohtaa en puolen tunnin tyhjäkäytöllä löytänyt, mutta toisaalta olin havainnoivinani ylävesiletkun muovisen adapterikappaleen hieman kostuvan kuskin puoleiselta kyljeltään.
        Puhdistin vuotojäljet ko. alueelta ja sama adapterikappale näytti uudestaan kostuvan samasta paikasta, joten tuossa on ensimmäinen korjauskohde heti, kunhan saan osat tilattua. - Katsotaan sen jälkeen, jatkuuko jäähdytysnestepinnan hidas vajeneminen, vai oliko tuo ainoa vuotopaikka järjestelmässä.

        Näköjään myös lämmityslaitteen kennot pitäisi taas huuhdella kidesoodaliuoksella, sillä apukuskin puolelta lämmityslaitteesta ei tahdo tulla oikein kuumaa ilmaa.

        Edit: Tilasin uuden liittimen 3B0122291K ebay:n kautta Liettuasta. - Hinta ei tällä kertaa vie Audi-harrastelija konkurssiin. :)
        Attached Files
        Viimeksi muokannut kvande; 1.2.2025, 12:18.

        Comment


        • Ajonvakautuksen ja ABS:n vikavaloa pompsahtivat taas tänään valaisemaan mittaristoa.
          Vikakoodin lukemisen jälkeen vaihdoin varmuudeksi vasemman takapyörän anturin, mutta tuolla operaatiolla, odotetusti, ei ollut toivottua vaikutusta, joten seuraava toimenpide on kaivaa johtosarjaa auki pidemmältä matkalta ja etsiä mahdollisia ongelmakohtia sieltä. -

          Mukavasti Audi pitää huolta siitä, että sen omistaminen tuntuu koko ajan harrastepainotteisemmalta.

          Comment


          • Onkohan tuossa sellainen pultattava kasettilaakeri, jossa abs hammaskehä on sisäänrakennettu laakeripakettiin? Sen tyypin laakeri näyttää osaavan vanhemmiten sotkea abs:n signaalin satunnaisesti. Yleensä kostealla viileällä kelillä ja siten, että vähän pitemmästä pysäköinnistä lähtee liikkeelle. Ja kun muutaman kilometrin ajon jälkeen starttaa auton uudelleen niin vikavalot katoaa.

            Comment


            • Piti tänään mittailla nuo johdotukset ABS-yksikön ja vasemman takapyörän ABS-anturin väliltä. - Mittaus jäi kuitenkin tekemättä, kun auto päättikin toimia normaalisti.

              Täytyy odotella mittauksen aloitusta, kunnes vika iskee jälkeen päälle.

              Comment


              • Kolmosessa oli tai on taas samanlaista tulevaa ja menevää abs vikaa. Asia mitä en ihan vieläkään ymmärrä on se, että se vika katosi 6-7 vuodeksi pyöränlaakerin vaihdon jälkeen. Absin anturin lukema magneettikehä näyttää olevan laakerin koolin ulkopinnassa kumimassan sisässä. Samantyypin laakeri näyttää olevan tuossa kasissakin. Laakeria vaihtaessa en muista johtoihin koskeneeni enkä edes anturia putsanneeni. Joko pirun hyvä sattuma tai sitten kuivuva laakeri mujuineen onnistuu jotenkin sotkemaan anturin signaalin.

                Comment


                • Reilun kuukauden ajokokemusten perusteella tuo oletettu johdotuksen ongelma esiintyy harvakseltaan, todennäköisimmin nollakelillä. - Pakkasella tai selkeästi plussan puolella ongelmaa ei esiinny.
                  Täytyy tarkastaa johtosarja pidemmältä matkalta etujousien vaihdon yhteydessä.

                  Etujousien vaihtaminen taitaa olla ajankohtainen renkaanvaihdon yhteydessä: Kävin viime viikon marinoitumassa Mallorcalla ja ennen reissuun lähtöä nostin jousituksen ”Lift” -asentoon, sekä laitoin ”Jacking moden” päälle. - 10 päivää myöhemmin kuskin puoli ei ollut juurikaan laskenut alas, mutta apukuskin puoli oli tippunut etujousituksen osalta noin 1cm/päivä ja takajousitus oli laskenut useita senttejä.

                  Nuukuuttani tilasin eteen halvimmat kiinanjouset ebay:stä.
                  Taakse olen jo aikaisemmin hankkinut setin alkuperäisiä, käytettyjä jousia.

                  Tulevaisuutta silmällä pitäen, kannattaisikohan noita alkuperäisiä jousia huoltaa tai muuten elvyttää jollakin keinolla?

                  Attached Files

                  Comment


                    Putsaa hiekka/ pöly pois jos itse palkeeseen pääsee käsiksi. Silikoniöljyä laittaisin pintaan, sisälle hankalampi saada eikä sinne paljoa sitä muutenkaan kannata ujuttaa ettei joudu järjestelmään.
                    Ilmanpaine noissa niin kova että jos alkaa vuotaa niin se on sitten siinä mutta jos kulumista tai haurastumista voi jollain siirtää niin...

                    Comment


                    • Eilen pääsin taas Audia laittamaan kesäauton hihnaremonrin valmistuttua.

                      Aloitin Audin remontoinnin vaihtamalla etujouset keväällä hankkimiini kiinajousiin.
                      Tänään maalasin käytettyinä hankkimieni takajousien paineakut ja vaihdoin ylävesiletkun liittimen. - Jäähdytysnesteen vuotopaikka oli selkeästi paikallistettavissa liittimen O-renkaan yläosaan.
                      Seuraavaksi projekti jatkuu takajousien vaihdolla.
                      Attached Files
                      Viimeksi muokannut kvande; 25.5.2025, 10:50.

                      Comment


                      • Nyt on kasi taas pyörillään jouset vaihdettuina.
                        Jätin alustan Lift-asentoon ja Jacking modeen, sekä mittasin jokaisen kulman korkeuden pyöränkaareen. - Lähipäivät sitten näyttävät, pysyykö ilmat sisällä.
                        Attached Files

                        Comment


                        • Väliaikatietona kerrottakoon, että jousien vaihtaminen ei, mitä ilmeisimmin, ratkaissut vuoto-ongelmia: Vuorokauden aikana jousitus on laskenut noin sentin, oikea etukulma hiukan enemmän ja poislukien vasen takakulma.

                          Täytyy tutkia asiaa tarkemmin, kunhan palaan reissusta. - Pistin kuitenkin jousituksen venttiililohkon tilaukseen ihan varmuuden vuoksi, vaikka nyt alan epäilemään murjoneeni tuon oikean etukulmaan ilmaletkua tukivarsiremontin yhteydessä. - Tuon jälkeen nimittäin etukulma alkoi tippumaan pikkuhiljaa alas.
                          Attached Files

                          Comment


                          • Tähän vinkkinä yksi idea joka mulla lopetti vuoto-ongelmat uusien pussien jälkeen: venttiiliyksikön liitosten o-renkaat. Selvisi sillä että kun epäilin venttiiliyksikköä, laitoin liitoksia ristiin. Ja yllättäen vika siirtyi mukana. Vaihdoin kaikki o-renkaat ja leikkasin letkuista päät uudestaan. Sitten alkoi pysyä.

                            Kyseessä siis Touareg 7P jossa aika samat kamat kuin sulla.

                            Comment

                            Working...
                            X