Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Käyttöharraste W12

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Sadepäivän kunniaksi otin Audin talliin ja annoin sille hiukan vierihoitoa:

    Ensimmäiseksi huuhtelin ohjaustehostimen G004000 -nesteellä siten, että ensin imin säiliön tyhjäksi ja täytin sen puhtaalla nesteellä. Tuon jälkeen pyörittelin ratista (auto nosturilla) pyörät laidasta laitaan ja tyhjensin jälleen säiliön. Seuraavaksi täytin taas säiliön puhtaalla nesteellä ja käynnistin auton muutamaksi sekunniksi. Tämän tehtyäni tyhjensin taas säiliön, täytin sen ja käynnistin auton pyöritellen ratin laidasta laitaan muutaman kerran. Tämän vaiheen toistin puolenkymmentä kertaa, kunnes olin ajanut säiliöön reilut 2 litraa tuoretta nestettä ja viimeisellä kerralla imetyn nesteen väri oli jo selkeästi enemmän vihreä, kuin musta. Lopuksi täytin säiliön vielä kerran ja tarkistin nestepinnan käytön jälkeen.
    Ensimmäisessä kuvassa vertailun vuoksi uutta nestettä pyöreässä tratissa ja pois imettyä nestettä neliskanttisessa. - Eihän tuo neste vieläkään täysin kirkasta ole, mutta nyt on hyvä testata auttoiko huuhtelu, vai joutuuko tässä kaivamaan taskuja syvemmältäkin, sillä kesälomareissun jälkeen nesteiden lämmettyä tehostus on ollut selkeästi heikompi, kuin kylmänä. (Tehostus kuitenkin toimii, mutta mielestäni aiempaa huonommin.)

    Seuraava vierihoidon toimenpide oli liimata maskin repsottava kromikehys paremmin paikoilleen: Liimauspinnat karhensin hiomapaperilla ja huuhtelin Bräkleen:llä.
    Sitten vain Sikaliimaa väliin kromi paikoilleen. - Toivottavasti pysyy paikoillaan tällä käsittelyllä.

    Kolmas vierihoidollinen toimenpide oli B1S1 -lambdan liittimen johtojen tinaus. - Tämänhän olin jo tehnyt aikaisemminkin, mutta toistuvista vikakoodeista johtuen päädyin lyhentämään johtoja kymmenkunta senttiä ja panostin tinauksien laatuun.
    Tästäkin operaatiosta muutama kuva liitteenä.

    Annan nyt liiman kovettua rauhassa, joten testaus jää huomiselle.
    Päivitän tuolloin lisää, sikäli kun päivitettävää ilmaantuu...
    Attached Files
    Viimeksi muokannut kvande; 7.8.2021, 18:29.

    Comment


      Lambdan vikakoodit nollattu aamulla, eikä niitä pihassa tullut uudelleen.
      Tehostin toimii kyllä, mutta varsinainen pidempi koeajo jää myöhempään ajankohtaan.
      HVAC:n adaptaatio ei onnistu, sillä ilmeisesti lämmönsäädön läppämoottori pyörii tyhjää: Moottori surisee hiljaa Output testissä, mutta läppäkulma-anturin G92 lukema ei oikein muutu, vaan heiluu muutaman asteen.

      Täytyy laittaa osia tilaukseen ja tehdä mielikuvaharjoittelua vaihto-operaatiosta...
      Attached Files

      Comment


      • Moikka, hieno ketju. Ennen auton ostoa katsoin ja luin kokonaan tämän ketjun läpi eli nyt minullakin on ikioma ihana W12.

        Onko sulla ehdotuksia, mitä toimenpiteitä kannattaisi tehdä heti ennaltaehkäisynä? Kun kesällä ostin auton, oli mielessä huuhdella nuo vedenpoistoreiät, mutta se unohtui täysin. Eilen aamulla oli sitten katto märkä, tosin vain kuskin puolen A-pilariin oli mennyt vettä. Ei aiheuttanut mitään vikaa onneksi (sulakkeet olivat hieman kosteat) ja oli 3500 wattinen lämmitin päällä koko yön. 3mm trimmerin siima ei ainakaan ollut sopiva vaihtoehto, pitää kokeilla 1.5mm siimalla tökkiä reikä auki.

        Comment


          Onnittelut hankinnan johdosta!

          Perustekniikka tuntuu olevan luotettavaa, joten äkkiseltään ei tule mieleen muuta kuin normaalit perustarkistukset ja huollot öljynvaihtoineen.
          Tästä ketjusta tosiaan löytyy kaikki, mitä olen itse auton kanssa turaillut, joten näitä samoja juttuja on odotettavissa jossakin vaiheessa.

          Ai niin, älä missään tapauksessa tee jarrujen Output -testiä!

          Comment


            Pitkästä aikaa löytyi motivaatiota ja aikaa samaan hetkeen, joten otin w12:n sisään ja tutkin miksi lämmityslaitteen lämmönsäätöläpän moottori ei säädä läppää. - Kovin kauaa ei tarvinnut tutkia, kun huomasin koko läppämoottorin vivun puuttuvan!
            Vipu löytyi keskikonsoolin uumenista ja paikoileen asennettuna moottori toimi, läppä liikkui ja basic settingsitkin sai ajettua ongelmitta läpi.

            Jännänä yksityiskohtana kuitenkin huomautettakoon, että HVAC:lta löytyy nyt uusi vikakoodi:
            ----------
            01206 - Signal for Duration of Ignition Off Time
            014 - Defective
            Freeze Frame:
            Fault Status: 01100100
            Fault Priority: 3
            Fault Frequency: 1
            Reset counter: 193
            Mileage: 288096 km
            Time Indication: 0
            Date: 2021.09.13
            Time: 00:14:50
            ----------

            TIetystikään en lukenut koodeja ennen asennushommiin ryhtymistä, mutta oletan tämän liittyvän asennuksen ajaksi irrotettuun akunkenkään?
            Jätin akun lataukseen yön ajaksi ja jatkan tutkimista huomenissa...
            Attached Files
            Viimeksi muokannut kvande; 13.9.2021, 20:05. Perustelu: Lisätty kuvia.

            Comment


              Oliko kuitenkin se vipu aivan ehjä? Miten se oli lähtenyt irti? Miten se pysyy jatkossakin kiinni?

              Comment


                En huomannut vivussa minkäänlaista vikaa.
                Työnsin vivun paikoilleen ja toivon sen myös kestävän paikoillaan.

                Hitsi kun nyt pelottaa, että vipua keskikonsolin sisältä kaivaessani tein hallaa tuolle ilmastoinnin johtosarjalle…

                Comment


                  Saat kyllä roikkua ihan tosissaan niissä johdoissa, ennen kuin ottavat kipeää.

                  Comment


                    Ilmeisesti tuosta eilisestä akun irtikytkemisestä tuo vikakoodi 01206 tuli: Auto oli yön yli latauksessa (kun ei ole tullut taas kuukauteen ajettua).
                    Tänään nollasin vikakoodit ongelmitta, joten johtosarja ei ollut syynä.

                    Toki sen verran takaiskua tänäänkin, että B1S1 lambda antaa sitkeästi vikakoodia tinatuista johdoista huolimatta:
                    --------------------------------------------------------------------------------
                    Address 01: Engine Labels: 07C-910-018-BHT1.lbl
                    Control Module Part Number: 4E0 910 018 HW: 4E0 906 018
                    Component and/or Version: 6.0L W12/4V G ª0050
                    Software Coding: 0011773
                    Work Shop Code: WSC 02313 785 00200
                    VCID: 5CB7426B9FA9AC6BFF-8008
                    1 Fault Found:

                    18669 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1
                    P2237 - 001 - Pump Current Open Circuit - Intermittent

                    Readiness: 0010 0001
                    --------------------------------------------------------------------------------

                    Alkuperäinen anturi alkoi herjaamaan Motonetin käärmeöljykäsittelyn jälkeen ja tämä uusi, ebay:stä tilaamani Boschilainen, on tuottanut vikakoodia uudesta lähtien. - Olisiko anturi kuitenkin huono, vai pitääkö minun lähteä etsimään johtosarjan vikaa jostain kauempaa...

                    Edit: Jos siis oikein vikakoodia tulkitsen, niin anturin signaali pätkii satunnaisesti ja vika voi olla itse anturin lisäksi myös johtosarjassa. - Mutta voiko esim anturin maadoitus olla syypää?
                    Viimeksi muokannut kvande; 14.9.2021, 18:20.

                    Comment


                    • Morjesta kvande,

                      itsellä saman tyylisiä vikakoodeja lambdoista, joten mielenkiinnolla jään odottelemaan minkä tempun löydät tuon lamdan korjaamiseen! Kävi jo mielessä että saisko ne koodattua pois käytöstä kokonaan.
                      Potilaana Q7 4.2l FSI vm2006. Itse asiassa multa löytyy koodit P2231 ja P2626.



                      Comment


                        tinatuista johdoista huolimatta
                        Mun käsittääkseni lambdan johtoja ei saisi tinata.

                        Comment


                          Joo, ainakin Boschin lambdat ottavat vissiin yhä referenssihappitason kaapeleita pitkin, joten niiden juottaminen saattaa tukkia virtauksen. Toinen syy on se, että ttä jos kolvausta ei tee kunnolla niin aiheuttaa vastusta sinne signaalipiuhaan. Ne johdot kun yleensä on nikkelipinnoitteisia tai jopa terästä, niin juottaminen ei ole ihan niin helppoa.

                          Lopputuloksena molemissa kuitenkin riskinä se, että lambda ei mittaa enää oikein.

                          Comment


                            Olenkin tosiaan tinannut nuo Lambdan johtosarjan johdot ainoastaan auton johtosarjan puolelta ohjeen (https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/20...28402-9999.pdf) mukaisesti. - En lainkaan itse lambda-anturin johtoja.

                            Comment


                              Voi tätä istumatyöläisen kroppaa: Pitkästä aikaa päätin tehdä tuplawinkkeliin öljynvaihtohuollon ja renkaanvaihdon, ja nyt molemmat ulkofileet taas muistuttavat lihashuollon tärkeydestä...

                              Olen tässä viimeaikoina kuulostellut, että auton käynnistyksen jälkeen kuuluu pakoputkivuotoon viittaavaa tsupsutusta, ja niinpä sitten aloitin aamuni kumartamalla Ingolstadtin suuntaan saadakseni vahvistuksen epäilyksilleni. - Ja niinhän siinä täytyi kontillaan todeta, että putkiston joustinosat ovat kokolailla entiset.

                              Samaan motivaatiopuuskaan kaivoin VCDS:n esille ja lukaisin vikakoodit (helikopterivalo syttyi taas viime viikolla). Ensimmäisen liitteen vikakoodilistauksesta löytyy toki runsaasti akkujännitteeseen liittyviä koodeja, mutta oleellisimpana oli taas B1S1 -lambda pätkinyt. Uutena tuttavuutena löytyi myös ilmeisesti MMI -näytön rajakytkimen vikakoodi:
                              02270 - No Acknowledgment from Limit-Shut Off at Display Unit Deployment
                              004 - No Signal/Communication - Intermittent

                              Nollailin nuo koodit pois ja kävin ajelemassa 20 minuutin pikkulenkin ennen öljynvaihtoa. - Tuolla reissulla vikakoodit eivät palanneet, poislukien vanhat tuttavuudet ABS-yksiköltä, sisäilman anturilta ja takajalkatilan lämmittimiltä. - Nuo ovat vakiokamaa, joten ei niistä sen enempää.
                              Huollon jälkeen tuo näytön koodi olikin taas pompsahtanut listalle.

                              Öljynvaihdosta lienee turha kertoa sen enempää, pohjalevy pois, öljyproppu irti ja öljyt lattialle, tai menihän niistä oikeastaan suurin osa kanisteriin. Öljyjen valuessa suodatin irti ja uusi tilalle, proppu kiinni ja uudet voiteet koneeseen.
                              Seuraavaksi imuroin akvaarion männynneulasista ja mittailin samalla tuon sisäilman laatuanturin piuhat todeten, että maata löytyy ruskeaan piuhaan ja muista ei. - Pitäisi varmaankin tehdä kuten nimimerkki "Vasse" viestissä #215 ehdotti: Swapata varmasti toimiva anturi kiinni autoon ja alkaa sen jälkeen ihmettelemään missä vika oikeasti piileksii (tähän mennessä siis kokeiltu yhdellä köytetyllä ja yhdellä uudella tarvikeanturilla).

                              Tuon toimenpiteen jälkeen tarkastelin nestepinnat ja vaihdoin sisäilman suodattimen ennen siirtymistäni moottorin ilmansuodattimien vaihtoon. - Kanssaharrastajien ohjeistamiseksi muistutan tässä vaiheessa, että ilmanpuhdistinkoteloiden yläosat ovat kumpikin kiinni viidellä ristipääruuvilla, joista muutamat ovat hyvin syvällä ahtaassa kolossa ja vaativat piiitkän meisselin (siis ristipäämeisselin...), tai vaihtoehtoisesti räikkään muutaman jatkovarren, jotka ehdottomasti kannattaa teipata toisiinsa kiinni. - Tämän opin viimeksi, kun ohjaustehostinnesteen huuhtelun jälkeen metsästin magneetilla, ah niin tilavasta w12:n konetilasta, sinne pudonneita bitsejä ja 1/4" jatkoja.

                              Öljy- ja suodatinhuollon jälkeen totesin etten enää tässä vaiheessa ehdi Koivuhaan Teboilille, joten enköhän vaihda samaan syssyyn vielä nastarenkaat alle. - Vartin homma nosturilla, mutta joku ääliö on täyttänyt autotallin kaikenlaisella romulla. Siellä sitten notkealla keski-ikäisen miehen ei niin balleriinamaisella vartalolla, pujottelin pitkin esterataa koittaen välttää osumasta niin Audiin, kuin viime viikolla hankkimiini Saabin penkkeihin, tai kompastele tällä viikolla tulleeseen Golfin täydelliseen kytkin-vaihtipyörä -settiin, paineilmaletkuihin, omenapuuklapeihin ja muihin tuiki tärkeisiin artefakteihin.
                              Kyllähän se lopulta ihan hyvin onnistui, tosin kuten alussa mainitsinkin, nyt tuntuu että kropastani löytyi muutamakin uusi lihaksen kaltainen kipuileva elin.

                              Hommat tuli siis tehtyä, joten lopuksi merkinnät huoltokirjaan ja "Kattilalaakson huoltamo" -leima päälle. Lopuksi vielä SRI nollaus ja koeajo päälle. - Toistaiseksi kaikki Ok.
                              Melkein jännittää paljonko seuraavan huoltovälin aikana tulee kilometrejä, sillä viimeisen 15 kuukauden aikana niitä oli kertynyt melko tasan 3.000km.

                              Kysymys: Olenko pahasti väärässä, jos oletan ettei lambdojen jälkeen oleva pakoputkivuoto aiheuta tuota B1S1 -lambdan vikakoodeja?
                              19058 - Linear Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1 Pump Current Trim Circuit
                              P2626 - 004 - Open - Intermittent - MIL ON
                              19713 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1; Heating Circuit
                              P3257 - 001 - Regulation at Upper Limit - Intermittent

                              Vai voisiko sittenkin aiheuttaa, sillä pakoputken jousto-osa vuoti nimenomaan Bank 1:n putkessa apukuskin persien kohdalla...
                              Attached Files
                              Viimeksi muokannut kvande; 13.11.2021, 20:00. Perustelu: Lisätty lambdan vikakoodit.

                              Comment


                                Muistitko varmista että kattoluukunkaukalon vedenpoistokanavat vetää hyvin?

                                Comment


                                  Melkein kävi mielessä, koska vanhemman Saabin ilmanottokaukalo tulvi kesällä kabiiniin. - Eli en.

                                  Comment


                                    Joskus iskee laiskuus. - Varasin juuri MJFixaukselta ajan pakoputken jousto-osien vaihtoon. Samalla vaihtunee myös ohjaustehostimen pumppu ja moniurahihna.
                                    (Kas kun pumppu pitää mielestäni epäilyttävää ääntä: https://www.facebook.com/kari.vantti...43080672753948)

                                    Comment


                                      Lambdan jälkeen olevan vuodon ei pitäisi vaikuttaa anturiin, jossei se ole ihan just vieressä.

                                      Comment


                                        Pari kuukautta taas vierähtänyt edellisestä päivityksestä. - Eipä ole ollut mitään uusia kommervenkkejä autossa tuona aikana, vaan eipä toisaalta kilometrejäkään ole juuri kertynyt. - Olisinko tankannut kerran tai kaksi.

                                        Marraskuussa vaihdatin nuo pakoputken risat jousto-osat MJFiksauksella: Tuon jälkeen ei moottorin helikopterivalo ole syttynyt kertaakaan. Vikakoodeja en ole tosin tarkastanut, mutta tällä hetkellä oletan että B1S1 -lambdan vikakoodit johtuivat joko johtosarjan ongelmista (vaihdoin ilmansuodattimet ja asettelin johdot samalla uuteen asentoon), tai sitten pakoputkiston joustopalojen vuodosta.

                                        Muuta mieleen jäänyttä: Vähäisestä käytöstä johtuen silmään pistää takajousituksen valahtaminen ala-asentoon muutaman päivän seisonnan jälkeen.
                                        Tämä ei ole uusi vaiva, vaan samaa on jatkunut jo parin vuoden ajan. - Täytyy siis alkaa henkisesti valmistautumaan jousituksen de-buggaukseen kelien salliessa.

                                        Muuten auto on toiminut moitteetta, ja akussakin on pysynyt virta selkeästi paremmin sen jälkeen, kun vaihdoin hälyttimen sireenin tehdasuuteen. (Vanhan akku oli p*skana.)
                                        Attached Files

                                        Comment


                                        • Alkuperäinen kirjoittaja kvande Näytä viesti
                                          Pitkään olen odotellut, että ykkös-bankin pakonokan asentotunnistin (G300) korjaantuisi itsestään, mutta nykyään ihmeparantumisia tapahtuu, ainakin autorintamalla, valitettavan harvakseltaan.
                                          niinpä päätin neljä päivää flunssassa maattuamme vaihtaa anturin. - Varsinkin, kun hyvät ohjeet löytyi ulkomaan foorumilta.

                                          Omakohtaiset kokemukset: Ahdasta on ja imusarjan sekä yhden lämmityslaitteen letkun joutuu purkamaan lisätilan saamiseksi.
                                          Vaihtotyö on silti ihan kotityökaluin tehtävissä yläkautta, kunhan omistaa lehmän hermot ja gynekologin kädet.

                                          Valokuvia en älynnyt ottaa asennuksen aikana muita, kuin sähköliittimen johtojärjestyksestä: Oli nimittäin tiedossa, että liitin tulee hajoamaan vaihto-operaatiossa, josta syystä olinkin hankkinut etukäteen neljä varsosaliitintä.
                                          Kaksi liitintä jäikin vielä käyttämättä, sillä yksi meni hajonneen tilalle ja toinen tipahti jonnekin pakosarjan väliin...
                                          Saman tein itsekin viimevuoden loppupuolella ja todella osuvasti kirjoitit tuon "Lehmän hermot ja gynegologin kädet" :D

                                          Comment


                                          • Alkuperäinen kirjoittaja kvande Näytä viesti
                                            Pari kuukautta taas vierähtänyt edellisestä päivityksestä. - Eipä ole ollut mitään uusia kommervenkkejä autossa tuona aikana, vaan eipä toisaalta kilometrejäkään ole juuri kertynyt. - Olisinko tankannut kerran tai kaksi.

                                            Marraskuussa vaihdatin nuo pakoputken risat jousto-osat MJFiksauksella: Tuon jälkeen ei moottorin helikopterivalo ole syttynyt kertaakaan. Vikakoodeja en ole tosin tarkastanut, mutta tällä hetkellä oletan että B1S1 -lambdan vikakoodit johtuivat joko johtosarjan ongelmista (vaihdoin ilmansuodattimet ja asettelin johdot samalla uuteen asentoon), tai sitten pakoputkiston joustopalojen vuodosta.

                                            Muuta mieleen jäänyttä: Vähäisestä käytöstä johtuen silmään pistää takajousituksen valahtaminen ala-asentoon muutaman päivän seisonnan jälkeen.
                                            Tämä ei ole uusi vaiva, vaan samaa on jatkunut jo parin vuoden ajan. - Täytyy siis alkaa henkisesti valmistautumaan jousituksen de-buggaukseen kelien salliessa.

                                            Muuten auto on toiminut moitteetta, ja akussakin on pysynyt virta selkeästi paremmin sen jälkeen, kun vaihdoin hälyttimen sireenin tehdasuuteen. (Vanhan akku oli p*skana.)
                                            Ilta mennyt mukavasti kun lueskellut näitä loistavasti kirjoittamiasi ohjeita eri vikojen korjauksista. Itselläni samanlainen auto jossa myös joitain vastaavia vikoja tullut vastaan mm. noi jousto-osat. Minulla ne vuoti lopulta jo niin rajusti ettei meinannut iletä aamulla laittaa käyntiin ettei naapurit herää mutta ei ne antanut mitään vikakoodeja lambdoihin joten sinulla viat lienee noista johtosarjan ongelmista.
                                            Nyt ensisijainen päänvaivaa aiheuttava ongelma on moottorivalon sytyttävät vikakoodit jotka tuli jonkinaikaa sen jälkeen kun olin tehnyt kuskinpuolen pakonokan asentotunnistimen ja liittimen vaihdon sekä siinä samalla vaihdoin venttiilikopan tiivisteet, jotka myös suosittelen vaihtaa sinunkin mikäli jotain huoltoa imusarjan alle olet tekemässä. Olivat nimittäin aivan muoviksi muuttuneet ja huomaa että ostat molemmille puolille omansa sekä ne tulpanreiän tiivisteet 12kpl erikseen. Autodoc muunmuassa myy victor reinz venttiilikopan tiivisteitä mutta niissä ei tule mukaan tulpanreiän tiivisteitä eikä heiltä saanut erikseen niitä. asia ratkesi kun ostin lisäksi 2 sarjaa VR6 venttiilikopan tiivistesarjaa jossa on samat renkulat mutta irtotiivisteitäkin löytyy esim Rockautosta, ei ne tosin sen halvempia olleet kuin vr6 koko kopan sarja :) Sitten toinen joka näin talvella olisi ihan kiva, eli lämmityslaitteen moottori vetelee viimeisiään. Alkoi jo kesällä oireilla niin ettei aina lähde pyötimään ja sitten satunnaisesti pyörii joko ihan hyvin tai sitten todella hitaasti kunnes sammuu kokonaan. Epäilen että hiilet vaan menneet loppuun tai sitten pöly on ne jumittanut. Herjailee katkosta. Onkohan lämmityslaitteen moottorin irrotus tässä mallissa kuinka iso operaatio?

                                            Mutta tässä nyt ensisijainen vika selvitettävänä, onko vinkkejä mistä aloittaa? Ennen nokan tunnistimen vaihtoakin herjaili toisinaan toisioilmapumppuihin liittyvää vikaa liian alhaisesta virtauksesta mutta sitä ei ole nyt ainakaan näkynyt. liittyneekö samaan vikaan?

                                            17559 - Long Term Fuel Trim Additive Air; Bank 1; Range 1
                                            P1151 - 001 - System too Lean - MIL ON
                                            17497 - Mixture Regulation; Bank 2; Range 1
                                            P1089 - 001 - Lean Limit Exceeded - MIL ON

                                            Comment


                                              Omastani poistatin lisäilmapumput ohjelmallisesti käytöstä melun vuoksi, ja samalla siirrätin nopeusrajoittimen 250->500km/h.
                                              Tosin en ole varma liittyvätkö nuo sinun vikakoodisi lisäilmapumppuun.
                                              Molemmat koodit taitavat viitata laihaan seokseen, joten oletko tarkistanut missä kunnossa on kuskin puoleisen PCV-venttiilin kalvo, jarrutehostimen ejektoripumppu ja apukuskin puoleiset suuttimien O-renkaat?

                                              Comment


                                              • Ok, ei pitäisi rajoitin ainakaan ihan heti alkaa vastustamaan menoa ?
                                                En ole tosiaan vielä sen enempää ehtinyt tutkia ja noita PCV kalvoja itsekin hiukan mietin ja niistähän se varmaan helpoin on aloittaa. Ruiskujen o-renkaatkin voisi olla hyvä vilkaista kun vikahan tuli kohta sen jälkeen kun vaihdoin nokan anturin kuskin puolelle ja samalla ne venttiilikopan tiivisteet jollon siinä koneen ympärillä joutui häärimään ja voi olla että ruiskuhässäkkään tullut tönittyä. Kiitos noista vinkeistä, kunhan kiireiltä taas ehdin niin alan tutkiskelemaan ja ilmoittelen kun vika korjaantuu. Kaipa tuolla uskaltaa sentään ajella pakolliset ajot?

                                                Comment


                                                  Nuo PCV-venttiilit on helppo kuunnella ihan korvakuulolla: Jos suhisee voimakkaasti, niin silloin vuotaa.
                                                  Samalla on hyvä tarkastaa venttiilikopalta PCV:lle tulevat muoviputket, sillä vanhemmiten ne haurastuvat ja murtuvat. - Omastani nuo putket korjasin kutistesukalla.

                                                  Ensimmäiseksi siis sinuna kuulostelisin mahdolliset imuvuodot konehuoneesta vaikkapa puutarhaletkun pätkää hyödyntäen.
                                                  Viimeksi muokannut kvande; 4.2.2022, 07:04.

                                                  Comment


                                                    Kyllä se niin on, että autot tykkäävät ajamisesta: W12 on seisonut kotipihassa ajamatta tammikuun lopusta lähtien. - Olen käyttänyt sitä muutaman viikon välein, jotta hiljalleen tyhjenevät takajouset saavat raitista ilmaa.
                                                    Eilen oli taas se päivä, jolloin jousipussien täyttö oli ajankohtaista.

                                                    Tällä kertaa auto olikin sitten päättänyt generoida hälytyksen jarrunesteen vähyydestä (!).
                                                    Ohhoijjakkaa, mitähän nyt taas, mietin ja lukaisin vikakoodit. Paljon oli taas kaikenlaista kertynyt, lienee pääasiallisesti akusta johtuvia?
                                                    ABS:n ainoa vikakoodi on se sama, joka on tullut siitä saakka kun erehdyin ajamaan ABS-testin vuosi tai kaksi takaperin.

                                                    Seuraavaksi debuggasin vikaa tarkastamalla jarrunesteen pinnan korkeuden: Kyllä, täynnä oli säiliö. Sen jälkeen irrotin liittimen pinta-anturista ja mittasin sinne tulevan 12,5V auton käydessä. - Johdotus siis kunnossa?
                                                    Sitten oikosuljin liittimen navat hyppyjohdolla, mutta varoitusvalo ei sammunut. - Ei kai tuota tarvitse nollata VCDS:llä, kun erillistä vikakoodiakaan ei muistaakseni tullut?
                                                    Toki sammutin auton välillä, mutta olisikohan virtojen pitänyt olla pidempään pois päältä valon nollaamiseksi, sillä nyt en malttanut odottaa muutamaa sekuntia pidempään…

                                                    Edit: Eihän vain tuo jarrunesteen pinnan kytkin ole oletuksena auki ja maadoitu, kun neste on vähissä? - Jos näin, niin huomenna täytyy jatkaa testailua ilman hyppylankaa.

                                                    Täytynee syventyä aiheeseen tpääsiäisen pyhinä :/
                                                    Attached Files
                                                    Viimeksi muokannut kvande; 14.4.2022, 19:08.

                                                    Comment


                                                      Jarrunesteen varoitusvalon ihmettely jatkuu...

                                                      Selvitin, että anturi on oletuksena auki olevaa tyyppiä ja sulkeutuu nesteen ollessa vähissä. - Näin ainakin SSP 287 sivu 40 kaavion mukaisesti.
                                                      Irrotin anturin liittimen auto sammutettuna ja käynnistin auton. - Muutaman sekunnin kuluttua varoitus syttyi mittaristossa, joten anturivika lienee poissuljettu.

                                                      Seuraavaksi toistin jännitemittauksen johdoista: Ruskea oli maassa ja vihreään tuli 12,5V jännite.

                                                      Luin jälleen vikakoodit, eikä mittaristossa tai jarruissa ollut tähän liittyviä vikakoodeja. - Moottorilta oli tosin jälleen tullut öljynlämpötila-anturin vikakoodi:
                                                      16580 - Engine Oil Temp. Sensor (G8)
                                                      P0196 - 004 - Implausible Signal


                                                      ... mielenkiintoista, sillä SSP:n kaaviossa näkyvät molemmat anturit G266 ja F34. - Ja näitä yhdistää ohjainlaite J285 ja mitä ilmeisimmin yhteinen maapiste.
                                                      Jos J285 olisi viallinen, sen osaisi VCDS mitä ilmeisimmin kertoa. Näin ollen alan toivoa, että joko maapisteessä on kosketusongelma, tai sitten todennäköisemmin johtosarjassa on vikaa ja johdot ottavat yhteen jossakin.

                                                      Liitteinä siis SSP 287 sivu 40, ja kuvakaappaukset öljynlämpötilasta (heittelee -60 ja +67 välillä), jännitteestä (heittelee 11V ja 14,5V välillä), sekä autoscan.
                                                      Attached Files

                                                      Comment


                                                        Tuo 12.5 volttia kuulostaa matalalta auton käydessä. Ylensä autoissa ei varsinaisesti kai missään ohjaimissa reguloida voltteja. Eli voltit pitäs olla sama kuin latausjännite(-häviöt.)

                                                        Eli siis jos ne on saman boksin takana niin sehän olis oiva kohde tarkistaa

                                                        Comment


                                                          Piti oikein tarkistaa nuo jännitteet uudestaan auton käydessä: Jarrunestesäiliön anturin pihasta mitattuna 13,2V ja akun navoista 14,6V. - Onko tuo normaalia, sitä en osaa sanoa.
                                                          Pistin kuitenkin varmuudeksi uuden jarrunesteen pinta-anturin tilaukseen.

                                                          Btw, jännästi muuten näyttäisi 13.3 tulleen akkumoduulilta vikakoodi ylijännitteestä:
                                                          -------------------------------------------------------------------------------
                                                          Address 61: Battery Regul. Labels: 4E0-910-181.lbl
                                                          Part No SW: 4E0 910 181 C HW: 4E0 915 181 C
                                                          Component: ENERGIEMANAGER H12 0480
                                                          Revision: 00000000 Serial number: 00000000010026
                                                          Shop #: WSC 11400 205 57530
                                                          VCID: 204F369BF341C88961-8074

                                                          Subsystem 1 - Part No: 595 901 085 D
                                                          Component: von VA0 381009306A
                                                          Coding: 353935393031303835442056413033383130303933303641
                                                          Shop #: WSC 11400 205 57530

                                                          5 Faults Found:
                                                          02273 - Quiescent Current Stage 2
                                                          000 - - - Intermittent
                                                          Freeze Frame:
                                                          Fault Status: 00100000
                                                          Fault Priority: 7
                                                          Fault Frequency: 10
                                                          Reset counter: 255
                                                          Mileage: 288373 km
                                                          Time Indication: 0
                                                          Date: 2021.11.22
                                                          Time: 04:09:19

                                                          02276 - Quiescent Current Stage 5
                                                          000 - - - Intermittent
                                                          Freeze Frame:
                                                          Fault Status: 00100000
                                                          Fault Priority: 7
                                                          Fault Frequency: 10
                                                          Reset counter: 255
                                                          Mileage: 288373 km
                                                          Time Indication: 0
                                                          Date: 2021.11.22
                                                          Time: 14:18:05

                                                          02274 - Quiescent Current Stage 3
                                                          000 - - - Intermittent
                                                          Freeze Frame:
                                                          Fault Status: 00100000
                                                          Fault Priority: 7
                                                          Fault Frequency: 9
                                                          Reset counter: 255
                                                          Mileage: 288373 km
                                                          Time Indication: 0
                                                          Date: 2021.11.22
                                                          Time: 14:18:15

                                                          02277 - Quiescent Current Stage 6
                                                          000 - - - Intermittent
                                                          Freeze Frame:
                                                          Fault Status: 00100000
                                                          Fault Priority: 7
                                                          Fault Frequency: 9
                                                          Reset counter: 255
                                                          Mileage: 288373 km
                                                          Time Indication: 0
                                                          Date: 2021.11.22
                                                          Time: 14:18:25

                                                          00532 - Supply Voltage B+
                                                          001 - Upper Limit Exceeded - Intermittent
                                                          Freeze Frame:
                                                          Fault Status: 00100001
                                                          Fault Priority: 3
                                                          Fault Frequency: 1
                                                          Reset counter: 13
                                                          Mileage: 289014 km
                                                          Time Indication: 0
                                                          Date: 2022.03.13
                                                          Time: 16:19:37

                                                          -------------------------------------------------------------------------------
                                                          Attached Files
                                                          Viimeksi muokannut kvande; 17.4.2022, 16:08. Perustelu: Täydennetty tekstiä ja lisätty autoscan.

                                                          Comment


                                                            Mitäs mittari näyttää jos mittaat anturin plussaa ja miinus jonnekkin muualle kuin anturin liittimeen? Konehuoneessa latauspiste? Resistanssin mittauksella vastusta anturin miinus-johdonja akun navan välillä, tai sitten tuo latauspisteen miinus?

                                                            Comment


                                                              Mittasin jarrunestesäiliön liittimestä ruskean johdon ja etujousen kiinnityspultin kannan välistä noin 2-3 Ohmin vastuksen. Onhan se hiukan enemmän kuin odotin, mutta ei kuitenkaan aivan hervottomasti. - Tuohon saattaa myös vaikuttaa pultin pinnoitus, joka epäilemättä kasvattaa resistanssia.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X