Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Käyttöharraste W12

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Tilasin uuden jarrupääsylinterin ja tarkoitus oli illalla alkaa sitä asentamaan.
    Ennen asennustyön aloitusta päätin kuitenkin vielä polkea jarrua nosturilla ja varmistaa, ettei jarrujärjestelmässä kuitenkin olisi ulkoista vuotoa. - Ja niinhän sieltä löytyi vuotopaikka, oikean etupyörän jarruputken liitoksesta.

    kiristin vuotavan jarruputkiliitoksen ja ilmasin jarrut tehtaan ohjeen mukaisesti paineella: Ensin vasen etupyörä, sitten oikea, sen jälkeen vasen takapyörä ja lopuksi oikea takapyörä.
    Hiukan paremmalta jarrut tuntuivat heti ilmauksen jälkeen, mutta vielä ei uskalla nuolaista…

    Edit: Aamulla työmatkalla totesin jarrujen toimivan varsin mallikkaasti. Toistaiseksi uusi jarrupääsylinteri jää hyllyyn odottamaan asennusta.
    Attached Files
    Viimeksi muokannut kvande; 12.9.2025, 08:41. Perustelu: Päivitetty jarrujen toiminta koeajolla.

    Comment


    • Varovaisesti olen viime aikoina autoillut työmatkaa (6km) w12:lla. - Mukavaa autoilua tuo kieltämättä on, mutta hiukan jarrut ovat olleet pehmeän tuntuiset. - Tänään otin sitten oikein asiakseni polkea jarrua oikein niskaperseotteella nosturilla, jolloin oikean takapyörän luo ilmestyi jarrunestelammikko.
      Olin jo etukäteen hankkinut nipullisen uusia osia, joten ei muuta kuin auto ylös ja ihmettelemään: Aluksi luulin sylinterille tulevan jarruletkun vuotavan liitoksestaan, mutta tarkempi selvittely osoitti vuodon tulevan käsijarrumekanismin sisältä!

      Eipäs sitten muuta, kuin Jarrusylinteri jälleen kerran osiksi, jolloin totesin käsijarrun akselin O-renkaan vuotavan nesteitä kun jarrupainetta on riittävästi.
      Näin ollen täytyi jarrusylinteri purkaa jälleen kerran osiksi ja etsiä sopiva korvikeosa. Miljoonalaatikosta löytyikin sopivan kokoinen O-rengas, joten osakaupoille ei sentään tarvinnut lähteä.
      Ilmauksen jälkeen koeajolla jarrut tuntuivat toimivan astetta paremmin, joten ehkä ongelma tuli korjattua.

      Toinen korjattu ongelmapaikka oli MMI-näytön rajakytkin, joka ei tajunnut näytön olevan kiinni.
      Tuo oli onneksi helppo korvata uudella mikrokytkimellä, joka sekin löytyi kuuluisan miljoonalaatikon pohjalta. Eli samanlainen kytkin, jolla olen menestyksekkäästi korjannut imuovitoiminnon mikrokytkinvian.

      Eipä tällä kertaa muuta, kuin nokka kohti Lauttasaaren Long River ravintolaa, sillä sieltä saa erinomaista Duang Dong kanaa.
      Attached Files
      Viimeksi muokannut kvande; 8.12.2025, 08:25.

      Comment


      • Eilen oli sateinen päivä ja harmikseni pistin merkille Audin lasien menevän voimakkaasti huuruun auton seisoessa muutaman tovin parkissa ajon jälkeen.

        Olen viimeksi kesällä puhdistanut kattoluukun viemäröinnit sekä etu- että takareunoista, joten ulkomaisten foorumien peloittelemana päätin tarkistaa myös sisäilmanoton ja ilmastoinnin kennon viemäröinnit: Molemmat olivat aivan kuivat, eikä lattiamattokaan ollut, ainakaan apukuskin jalkatilassa, kostea, joten täytyy jatkaa huurtumisen selvittelyä paremmalla ajalla.
        Attached Files
        Viimeksi muokannut kvande; 8.12.2025, 19:14.

        Comment


          Voiskohan ilmastointi tehdä tuon. Tämmösinä kosteina aamuina jos se ehtii lähteä päälle ja sitten poistaa sen kokolailla samointein, lasit menee huuruun välittömästi. Jos siellä joku automatiikka päästää sen pois päältä? Sen ei varmaan tarttis kuin käydä offilla, niin tuo vois tapahtua. Talouden smartti tekee tuota ja sitte pamahtaa lasti välittömästi umpeen. Siinä on semmonen omionaisuus, että ilmastointi menee aina päälle, jos puhallus on ohjattu vain tuulilasille, ihan sama, oliko AC:n napissa valo päällä tai ei.

          Comment


          • Tällä hetkellä ilmastointi ei käynnisty kylmäaineen vajauksen takia. - Jossain on pieni vuoto, joka päästää paineet alas talven aikana.
            Tuolloinhan ilmastointi ei tietenkään kuivaa sisälle tulevaa kosteaa ilmaa, mikä voisi hyvinkin olla syypää lasien huurtumiseen lyhyen pysäköinnin aikana.

            Comment


              Se kyl melkein vaatis sen, että se kompura kävis päällä muutaman sekunnin. Jos se ei lähde tulille ollenkaan, niin sitten en oo kyllä varma, liittyykö tähän vikaideaan. Mä ajelen usein viileämmillä keleillä ilman ilmastointia ja joskus ehdin startata auton, ennen kuin painan sen pois ja just tässä kohtaa se monesti puhaltaa huurteet lasille. Samalla tulee myös semmonen tympeä käry sieltä kennosta. Se katoaa heti, jos ilmastoinnin laittaa takas päälle, mut muuten kestää hetken ennen kuin käryt ja huurteet poistuu. Kaipa se kenno tarttis putsata, joku mökkö siellä haisee...

              Comment


              • mulla menee nykyään lasit enemmän huuruun kun lähtee aamuisin tallista, oli piha auto aiemmin niin silloin oli vähemmän huuruja. en tiiä kuin paljon auttaa kun on pari bilteman kosteussyöjää ympäri vuoden taka jalkotilassa.

                ilmastointi on auttanu lauhoina päivinä mutta eipä se magneettikytkin autoissa pakkasella paljon päälle kytke

                Comment


                • Saattaa olla, että sateisen kylmä keli kondensoi ilmankosteuden lasien sisäpuolelle.
                  Tässä välissä oli muutama kuivempi päivä, jolloin lasit eivät huurtuneet lainkaan.
                  Muutenkin auto on toiminut viime viikot moitteitta.

                  Tänään kuitenkin päätin, että tämän vuoden Audi-ajelut olisivat paketissa: Volvon tankki on täynnä kesä-Dieseliä, joten täytyy yrittää kuluttaa ne pois ennen pakkasia.

                  Audin seisottamista silmällä pitäen kävin äsken tankkaamassa tankin täyteen, pesin auton ja voitelin ovitiivisteet glykolilla. Lisäksi nostin jousituksen Lift -asentoon ja laiton Jacking moden päälle. - Saa ainakin nähdä miten jousitus pysyy ylhäällä pidemmän seisonnan aikana.
                  Attached Files

                  Comment

                  Working...
                  X