Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.0l 16V ei käynnisty --> nyt käy mutta nakuttaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 2.0l 16V ei käynnisty --> nyt käy mutta nakuttaa

    Elikkä Veljen 80 Competition quattro hyytyi muutama päivä sitten eikä vikaa ole vielä saatu paikallistettua.

    Ennen hyytymistä vaihdoimme laitteeseen normaalina huoltotoimenpiteenä ilmansuodattimen, jonka jälkeen auto toimi normalisti päivän ajan. Olisikohan sen aikana irrota/hajota jotain oleellista, kun operaatio vaatii ilmamäärämittarin ympäristön purkua.

    moottori: 2.0 16V
    moottorikoodi: ACE
    KE-Motronic

    Oireet:
    Auto alkoi ilmeisesti käydä kolmella. Kaasua painaessa alkoi kuulumaan kovaa nakutusta ja tehot eivät olleet tallella. Auto kävi tyhjäkäyntiä, mutta normaalia enemmän täristäen. Auto saatiin ajettua n.5km matkan kotiin.

    Kokeilimme hakea vikaa ottamalla tulpanjohtoja irti yksi kerrallaan löytääksemme pimeän pytyn. 1-pytyn tulpanjohto irroittamalla käynti ei juuri muuttunut joten -> 1 pytty pimeänä.

    Ostettiin uudet tulpanjohdot, virranjakajan kansi, pyörijä sekä tulpat.

    Ensin vaidettiin tulpat, jonka jälkeen auto ei suostunut enää lähtemään käyntii ollenkaan.

    Sitten vaihdettiin tulpanjohdot virranjakajan kansi ja pyörijä.
    Auto ei vieläkään lähde käyntiin. Johtojen järjestys on tarkistettu.

    Sitten tarkistettiin että sytkä tulee ottamalla tulppa ylös ja katottiin, että kipinä tulee jokaiseen tulppaan. Tulpat myöskin haisivat bensalle joten luulisin, että bensaa tulee.

    Käynnistysyrityksissä ainoastaan joskus kuuluu 1-2 sekunnin kevyt hörähdys, mutta ei edes meinaa käynnistyä. Suurimmanosan ajasta vain startti pyörittää konetta.

    Oman tietämyksen mukaanhan käynnistyksessä ei tarvitse olla kuin perussytkä ja seos kohdallaan, niin käynnistyy.

    Miten sytkä olisi voinut mennä sekaisin? Viranjakajaa ei otettu irti, joten se ei luultavasti ole vinossa. Oliskohan jakohihna hypänny hampaan tai pari?
    Viimeksi muokannut amalin; 11.2.2008, 23:40.

  • #2
    Mites jako?

    EDIT: Ai sulla olikin se jo tuolla lopussa. Siitä mä ainakin lähtisin tarkistelemaan paikkoja.

    Comment


      #3
      Olisiko mahdollista että jokin sähköliitin on löysällä tai irronnut, esim anturi tms. Cleanerilla vaan kaikki liittimet läpi.
      Alipaine vuoto. Jokin letku tai lemmari löystynyt suodattimen vaihdossa.
      Vika saattaa olla hyvinkin yksinkertainen.
      Miten se jakohihna käytännössä hyppää hampaan yli? Onhan se varmaan mahdollista, mutta.

      Comment


      • #4
        Löytyskö VAG-COMilla mitään selitystä ongelmaan?

        Comment


        • #5
          Tarkistappa virranjakajan ratas. Huudetaan sekaan myös bensapumppu.

          Comment


          • #6
            Ainiin unohin mainita, että bensapumppu on vaihdettu vuosi sitten ja nytkin kuulosti toimivan normaalisti.

            Ja mun vag-com versiolla ei pääse tohon autoon käsiks. Pitäis olla uus vag-com ja parempi kaapeli. Toi ongelma on yleisesti tiedossa tossa KE-motronicissa. Oisko pääkaupunkiseudulla ketään, jolla olis uudempi ohjelma (5xx tai uudempi).

            Virranjakaja vissiin pitää repiä kokonaa irti et näkee sen rattaan. Mut eikös sen pitäs olla kunnossa, jos antaa kipinää?

            Itellä oli kans toi alipainevuoto mielessä, mut voiko se mennä noin hengettömäks ja selittääkö se sen 3-pytyllä käymisen?

            Ja tulppia vaihtaessa huomasin että 4-pytyn tulppa on karstainen. Luultavasti venttiilivarren kumi falskaa, kun öljyäkin syö 1-2l/10tkm

            Comment


            • #7
              Yhden pytyn vajavaisuus voi toki aiheutua myös tukkeutuvasta suuttimesta. Antaa kyllä bensaa, mutta ei tarpeeksi palavalla sumulla, jolloin tulpasta ei välttämättä näe helposti ongelmaa. Tästä ohjetta suuttimien tarkastukseen.

              Tosin ehkä ei ihan heti kannata mennä suuttimiin asti, jos vika onkin joku pieni liitinjuttu tms..

              Comment


                #8
                Omasta KE-jetistä kun otin bensanpaineen säätimen töpselin irti, niin startatessa hörähti ja sammu heti. Samoja oireita taisi olla jos irroitti ecua ohjaavan lämpöanturin piuhan.
                Tulpanjohdotkaan ei ole menneet sekaisin?

                Ai niin, kerran irtosi ajossa haitarikumiin menevä ohkainen alipaine letku(bensan höyryjen kierrätykseen liittyvä).
                Tyhjäkäynnillä pysyi hädin tuskin käynnissä ja kun sammutin, ei lähtenyt enää käyntiin, kunnes löysin vian.

                Comment


                • #9
                  Tänään kokeilin ottaa bensapaineensäätimestä johtoa irti, mutta ei vaikutusta. Myös lämpöanturin kaapelin otin irti ja sama juttu.

                  Yritin silmämääräisesti käydä alipaineletkujakin läpi, mutta en löytänyt halkeamia. Mitenköhän tommoseen vapariin sais helposti tehtyä tiiviystestin?

                  Comment


                  • #10
                    Oliko se jako kohdallaan?

                    Comment


                    • #11
                      Itse lähtisin kyllä bensanpaineita mittaamaan sopivasti paikasta. Toinen vaihtoehto ns limupullotesti eli suuttimet pulloihin, pumppu pyörimään hyppyjohdolla releen tilalla ja k-jetin lautasta nostamaan.
                      Onko bensansuodatinta vaihdettu ikänä?
                      Nakutusherkkyys viittaisi ruokintaongelmaan.

                      Comment


                      • #12
                        Oisko pääkaupunkiseudulla ketään, jolla olis uudempi ohjelma (5xx tai uudempi)
                        Löytyy 704.1 mutta huomenna en ole konttorilla. Ilmoittele mikäli tilanne on päällä vielä tiistaina.

                        Comment


                        • #13
                          Meikäläisen KE-motroniciin saa 311.2 vag-comilla yhteyden, kun pudottaa start baudit 4600. Kaapelina sellanen jaripetterin abikopiuha.

                          Edittiä: Onhan ilmamäärämittarin ja paine-erosäätimen liittimet kunnossa? Ettei pääse se sisäosa luistamaan ulospäin kun laittaa töpselin paikalleen.
                          Viimeksi muokannut b7567; 27.1.2008, 20:44.

                          Comment


                          • #14
                            Oliko se jako kohdallaan?
                            En tuolla kylmässä ulkona pysty enempää jakopäätä purkamaan, mutta ylimmäisen muovin irrottamalla näin, että ainakin hihna on kunnossa ja mielestäni tarpeeksi kireällä.
                            Onko bensansuodatinta vaihdettu ikänä?
                            On samalla kun bensapumppu vajaa vuosi sitten.
                            Löytyy 704.1 mutta huomenna en ole konttorilla. Ilmoittele mikäli tilanne on päällä vielä tiistaina.
                            Oon ite matkoilla itävallassa tiistaista perjantaihin, joten luultavasti tilanne on päällä vielä ens perjantaina. Siinä duuninaapurissa kun olet, niin voisin kaapelia lainata viikonlopuks. Ilmeisesti kaapeli toimii lisenssinä?

                            Meikäläisen KE-motroniciin saa 311.2 vag-comilla yhteyden, kun pudottaa start baudit 4600. Kaapelina sellanen jaripetterin abikopiuha.
                            Muistaakseni yritin tuota ja sain vain ABS-yksikköön yhteyden. Pitääpä vaikka viel yrittää.

                            Comment


                            • #15
                              Äitimuorin A3:n sain 409.1:llä yhteyttä, kun pudotti latenssin 16-->8ms. Omaan kulkineeseen yhteydet toimi hyvin perusasetuksilla..

                              Comment


                              • #16
                                Latenssit on ollu aina kunnossa ja paria eri kaapelia on kokeiltu. Toi ECU-boxi on vain yleisesti vaikea tapaus. Muistaaksen Ross-Techin sivuilla oli maininta, että jollain tietyllä kaapelilla ja ohjelmalla saa yhteyden "vanhempiin vaikeisiin" bokseihin. Täällä foorumilla on muitakin Competition quattron omistajia, joilla on samoja kokemuksia. Jouduin jopa kerran Laakkosen merkkihuollossa neuvomaan huoltomiestä, että kokeilee toisella VASxxx laitteella, niin sit rupes yhteydet löytymään.

                                Comment


                                • #17
                                  Rosstechin manuaalista:

                                  "1990-1992 VW 2.0L 16V Engines
                                  Works fine with the HEX-COM and HEX-USB. If you're using a "dumb" interface, you must set the Start Baud on the Options Screen to 4800 to get these to work. If you have anything else in Starting Baud Rate, the ECU will "choke" and you'll need to turn the ignition OFF and back ON again before
                                  you can communicate."

                                  Minulla toimii tuolla tapaa KE-Motronic vanhalla tyhmällä kaapelilla.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Juu muistaakseni yritin just tuota 4800baud, mutta ton ECU-boksin vuosimalli on 1994, joten saattaa olla eroavaisuuksia. 1990-1992 ECU on 6A koodilla, kun taas tämä 1994 on ACE-koodilla. Vaikkakin molemma ovat KE-Motroniceja.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Vielä ihan varmistuksena: että jos kipinää tulee, niin eikös hall-anturin pitäis olla sillon kunnossa?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kyllähän se näin on. Ja vielä jos bensapumppu pyörii startatessa, niin sitten ainakin toimii.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Tuli vielä ihan varmuuden vuoks vielä testattua tuota omaa VAG-COMia (311 ja 409) eikä yhteyttä saanut vaikka eri asetuksilla yritti.

                                          Mitäs korjaamoita suosittelette pääkaupunkiseudulla tuon vian korjaukseen, kun ei enää motivaatio riitä tuolla pimeessä ja pakkasessa ropaamiseen. Auto on Keravalla, joten mahdollisimman läheltä pitäis korjaamo löytyä.

                                          Itsellä olis mielessä Alppilan autohuolto, mutta korjaamo on aika pitkällä auton sijainnista. Tulis varmaan kivasti jo hintaa hinausautollekin tonne asti.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Alppila se varmaan on järkevin paikka, vaikkakin viimeksi kun siellä lötköä käytin, eivät osanneet tuon taivaallista.

                                            Comment


                                            • #23
                                              mikäs lötkössä sit oli vikana ja jouduitko hinaamaan auton sinne?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Meni onneksi ajamalla. Tuo on kyllä erittäin ikävässä paikassa kuljettaa vikaista autoa paikalle.

                                                Tuollaista tarinaa oli lötkön kanssa. Jäi kyllä hieman ikävä maku. Muuten kyllä asiointi oli oikein mieluisaa.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Tämä auto on nyt tuossa mun tallissa työn alla, pikaisia havaintoja:
                                                  - Vag-comilla sain yhteyden moottorin ecuun - ei vikakoodeja
                                                  - jako kohdallaan, ainakin sen nokan osalta jota hihna pyörittää
                                                  - tulpat märät
                                                  - kipinää tulee
                                                  - virranjakajan akselissa aika paljon päittäisvälystä, lienee normaalia
                                                  - puristuksia ainakin ykkösessä vielä jäljellä, vaikea mitata kun tulpan kierteet niin syvällä
                                                  Viimeksi muokannut TDIq; 9.2.2008, 08:23. Perustelu: typo

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Paljonkos antaa ohjausvirtaa paine-erosäätimelle virrat päällä? Mulla tulee semmonen 100mA, ja käynnissä ollessa 0-5mA. Autodata kertoilee 4,5-5 Voltista sammuksissa. Paluulinja tankkiin on varmaankin auki.

                                                    Mietiskelin että voisikos se järjestelmäpäineensäädin hajota silleen, että nostas paineita hitokseen.
                                                    Viimeksi muokannut b7567; 9.2.2008, 11:45. Perustelu: yhdys sana ongelmia

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Tankista mun mielestä tosiaan kuulu normaalia enemmän kurlutusta, kun yritti startata. Oiskohan siinä painesäätimessä mätää, niin että päästää liikaa tai liian vään paluupuolelle.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Liiallisen paluun voi ainakin testata puristamalla paluuletkua tankin luota kasaan, ellei tuossa toki mene kovaa putkea loppuun asti.

                                                        Eikö suuttimien sumun katsomalla näkisi jo pitkälle, tuleeko edes lähelle käynnistyskelpoista sumua?

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Onko tuossa samanlainen puolapaketti kuin 8V koneessa? Onko mitään elonmerkkiä kipinä puolelta startatessa paukkumista putkessa/horähtelyä ?

                                                          Jospa ei jaksa antaa kipinää pytissä paineen alla.
                                                          Uusilla tulpilla kokeiltu?

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Sain tuon houkuteltua käyntiin mutta huonosti se käy ja nakuttaa nopeasti kierroksia nostettaessa.

                                                            Vag-com group 000 on kaikilta osin tehtaan arvoissa. Sytytyksen ajoitus ok.

                                                            Mulla tulee semmonen 100mA, ja käynnissä ollessa 0-5mA. Autodata kertoilee 4,5-5 Voltista sammuksissa.
                                                            Nämä on samoissa arvoissa, säätimen resistanssi 20 ohmia eli ok.

                                                            Suuttimet otettiin ylös ja testattiin, ei vuotoja, sumu hiukan rakeinen mutta kohtuullinen, lähtevät kuitenkin pesuun kun irti ovat. Samalla huomattiin että polttoainepumpun käydessä ilmamassamittarin lautanen on erittäin jäykkä nostaa, käytännössä se piti nostaa ennen kun pumpun käynnistää ja kiilata auki. Onko normaalia, voiko liian kova paine aiheuttaa tämän ?

                                                            Seuraava työvaihe paineiden mittaus kunhan saadaan mittalaitteet tontille.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X