Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Spacereistä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Spacereistä

    autotek niminen vannekauppa tulee ensimmäisenä ja helpoimpana mieleen, kalliita ovat nuo keskittvät spacerit joskus oli joku www.spacers.com ruotsalainen putka, paremmat hinnat.

    Pitkiä pultteja on myös autotekillä, itse tohon pulttipelleilyyn kyllästyneenä tilasin koneistamosta
    pinnapultit, olihan mulla jo ennestään sellaiset, autoracing race osaa, ei-tee-mitään. Koneistamokin tökkii pahasti, aikamoinen tappelu että löyty materiaali mistä suostuivat tekemään (ei sinänsä ihme kun näytin "race" osaa kommentein "ei näin". Tuli ihan hyvä mieli kun kolme - neljä rautatukkua soittivat läpi ja kysyivät mitämateriaalia tulisi käyttää, no nyt on toimitus sitten myöhässä ja pahasti, saa nähä joutuuko kesäsukat vielä pulteilla asentamaan.

    #2
    Ostin itse OMP:n spacerit hinta oli muistaakseni jossain 50e paikkeilla pari. Jos ensi viikolla asentaisi kesätassut alle niin voisi kokeilla milta ne spacerit vaikuttaa. Pitääkin käydä Tekissä kysymässä niitä pidempiä pultteja...

    Comment


    • #3
      Muakin kiinnostais toi vaikutus ajettavuuteen ja osien kestävyyteen. Olen kanssa ajatellu, et jos laittais jotkut n. 15mm levittävät palat, joilla sais rengasta tuotua vähän ulommas...

      Täysin ulkonäkösyistä mullakin, et vanteet sopii muutenkin...

      Comment


      • #4
        Vanhassa Golf2:ssa oli noin 15mm väärän et-luvun omaavat vanteet. Tehostamattomalla ohjauksella olevassa autossa tuon jo huomasi selvästi. Jos uraisella/epätasaisenpidon omaavalla alustalla kiihdytti tai jarrutti niin yhdellä kädellä ei enää helposti ratista pitänyt kiinni. Tehostetulla ohjauksella ei tietenkään olisi ollut niin iso ongelma, koska 'feedback' renkailta ei ole niin isoa. Talvikumit mitkä olivat oikealla ET:llä, ei ollut mitään vetelyongelmaa. Laakerien ikä ei mahdottoman lyhyeksi muodostu tuollaisella 10-15mm muutoksella, tosin luonnollisesti ei kestä niin paljoa.

        Comment


        • #5
          Tänään just tilasin Autovarusteelta FK:n keskittävät spacerit kun jää aika sisään nuo vanteet. Eteen 15mm ja taakse 20mm palat. Vanteet on 7" ja ET42.

          Vaikuttaakohan johonkin haitallisesti, esim. nelivetoon jos edessä ja takana on 5mm eri raideleveys?

          Comment


          • #6
            Sopivat & Lailliset Spacerit/levityspalat A3 quattroon?

            Tuli tuossa mieleen että auton raideleveyttä voisi vähän leventää, niin näyttäisi vähän paremmalta. Sanokaas, millaiset & kuinka paljon leventävät olisi hyvät spacerit tuohon A3:seen? Aattelin että 20-30mm voisi raideleveyttä leventää edestä ja takaa. Mitään ökyleveää ei ole tarkoitus hakea, vaan vähän tukevampaa ja sportimpaa lookkia, jolla ei kuitenkaan saisi olla vaikutusta ajettavuuteen.

            Mites on tuon laillisuuden kanssa - onko nuo kiinteästi pulteilla vanteen ja auton väliin tulevat spacerit laillisia Suomessa, vai ei? Jossain puheltiin että pitäisi olla vanteille hyväksytyt spacerit, jotta voisi käyttää - mitkäs spacerit olisi "hyväksytty" noihin audin 16-tuumaisiin, viispuolaisiin vakkari-aluvanteisiin?

            Comment


              #7
              Lailliset vain auton valmistajan ko. autoon tekemät sovittimet tai sitten vannevalmistajan ko. yhdistelmään tekemät sovittimet.
              Orkkisvanteiden kanssa siis voit unohtaa laillisuusjutut.

              Comment


              • #8
                OK. mahtaako noitten "kiinteiden" (eli jotka tulee omilla pulteilla kiinni) välillä olla mitään isompia eroja eri merkkien välillä? Vaikuttavatko isommin ajettavuuteen? jotain 20-30mm levennystä /akseli aattelin.

                Comment


                  #9
                  Jos pistät spacerit alle ja käytät vielä hieman leveämpää rengasta, niin ajo-ominaisuuksista
                  sen verran, että toisaalta paranee ja toisaalta huononee.
                  Eli autosta saattaa tulla pikkasen jämympi ajettava ja toki noi on esteettisesti kivat, mutta
                  ikävä kyllä suomen tiestö ei hirveästi tue tuota spacer + leveät fillarit - osastoa.

                  Omassa autossani nuo molemmat optiot on ja välillä kun ajaa uraisella tiellä, tuntuu kuin
                  olis vanhan Fergun puikoissa kun jatkuvasti repii joka suuntaan.
                  Välillä on tullut ikäviä yllätyksiä, kun ei ole oikein hereillä puikoissa ja tiessä vaihtuu päällyste
                  kovin uraiseksi. On lähdetty niitä aikoja kohti uusia suuntia....

                  Lisäksi renkaat saattaa alkaa kulumaan reunoista ton urissa seikkailun myötä.
                  Tylsää, jos olis muuten pintaa ja sit ne on vaan reunoista kankailla.

                  Noh, ei tässä nyt piruja kantsi maalaskella seinille, mutta nää on näitä "ota sit huomioon" - juttuja.
                  Eikä noi nyt mikään iso investointi ole, et eikun alle vaan !

                  Comment


                  • #10
                    Jos vanteet ET:tä meinaat muuttaa 20-30mm, niin kyllä tuollainen määrä vaikuttaa jo selvästi ajo-ominaisuuksiin. Kiihdytyksissä/jarrutuksissa/urissa rupeaa vikuroimaan koska ET paljon väärä. Olka-akseli muutoksilla saa tuon kompensoitua, mutta itse tehdyt palikat sinnekin on jonkin verran laittomia, ja arvokkaita.

                    Itsellä oli mm. kakkakoppa kolffissa 20mm ET pielessä kesävanteissa, kaupungissa ratista sai pitää kiinni koko ajan. Ei se minua paljoa haitannut, koska ei siinä voimaa juurikaan vaadita, mutta monia varmasti häiritsisi paljon. Sitten noin 40mm ET:n muutos erittäin suuren teho/paino suhteen omaava etuvetokikkare, täysin mahdoton ajaa vaikka mitä pyöräkulmia kokeiltiin.

                    Comment


                    • #11
                      Kiitokset kommenteista ajo-ominaisuuksiin liittyen. Menee harkintaan, jos vaikuttaa reilusti ajo-ominaisuuksiin - pirssi kun on nykykunnossaan sen verran hyvä ajaa. Oishan tuo leveämpi lookki kyllä aika makeen näköinen.. :)

                      Comment


                        #12
                        mistä spacerit?

                        eli pitäis löytää kesää varten!!!mistähän löytyis?pistäkäähän osoitteita mistä löytyy!!

                        Comment


                        • #13
                          http://www.autovaruste.net/

                          Comment


                          • #14
                            Tommi´s Billet

                            Comment


                              #15
                              kiitän vastauksista kyllähän noista saa jo tilattua!!saadaan kesäks rimssit rullaamaan!

                              Comment


                                #16
                                Spacereistä

                                Onko joku perehtynyt noihin spacereihin tarkemmin. Kävi nimittäin niin että uudet vanteeni 18x7 et 40 jää niin sisälle että ainakin omaa silmää häiritsee hieman. Voisivat olla ~10-15mm ulompana. Mistä olisi fiksua hankkia spacerit ja minkä malliset, ja edullisesti tietenkin. Noita kun on jos jonkin näköistä. Laillisia taitaa olla vaan vanteen valmistajan omat vai miten se nyt meni. Mutta ne lakipykälät on nyt toissijainen juttu.

                                Comment


                                • #17
                                  itselle tulee tälläiset

                                  Autovaruste.net, completos ja moni muu firma myy noita.

                                  Comment


                                  • #18
                                    10mm on vähän ongelmallinen yleensä, jos vanteen keskireikä on valmiiksi oikean kokoinen. Tällöin ei saa keskitystä napaan käytännössä ollenkaan ilman patentointia. Mikäli vanteissa on isompi keskireikä niin sitten ei ole mitään ongelmaa, silloinhan keskittävä spaceri ei ole ongelma.

                                    Muista myös että oikea ET-lukema vaikuttaa kohtuullisesti ajettavuuteen.

                                    Comment


                                    • #19
                                      hm-osatuonti.fi myy keskittäviä ja hyväksyttyjä spicereitä, hintaa oli n. 60e parilta. Muista että myös pultit on vaihdettava pidempiin

                                      Comment


                                        #20
                                        Ostin juuri tommis billetistä 20mm spacerit, pinnapultit ja vanteen soviterenkaat hintaan 170e. Paljon tai ei, sopivat ainakin hienosti paikoilleen.

                                        Comment


                                          #21
                                          Eikös nyt edelleen vain vannevalmistajan kyseiselle vanteelle tekemät spacerit ole ne ainoat lailliset?

                                          Comment


                                            #22
                                            Tai autonvalmistajan orggikset, jos semmosia on olemassa.

                                            Comment


                                              #23
                                              Sitä minäkin vähän muistelen. Onhan niitä TUV hyväksyttyjä sun muita hyväksyntöjä spacereilla. Mutta täällä suomessa taitaa olla vaan nuo vannevalmistajan tai autonvalmistajan omat lailliset.

                                              Comment


                                                #24
                                                Jotenkin niin se meni, että jos vannevalmistaja suosittaa spacereiden käyttöä( esim. silloin kun tiettyä vannemallia tehdään vain yhdellä et:llä ja haluttu et on allunperinkin ollut tarkoitus hakea kohdalleen spacereilla) ne ovat ihan lailliset.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Sorvailin itelleni 15 mm spacerit. Ongelmaksi muodostui pultit jota ei paikallisesta rengasputkasta löytynyt kuin 10 mm pidempinä. Pultti kiertyy napaan noin 6-7 kierrosta / 9-10 milliä. Onko jotain nyrkkisääntöä siitä kuinka pitkästi pultin pitäs kiertyä napaan? Entä saako jostakin vielä pidempiä pultteja ja kuinka pitkiä pultteja on turvallista käyttää? Taakse ois tarkotus tehdä 20-25 milliset kikkulat. Vanteet on RS4 replicat, auto S3. Tarvitsisin vastauksia kiiruusti! Lastu lähtee teräs jöötistä siman voimalla paremmin ;)

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Mulle tulee taakse kans 20mm kiekot ja kyllä siihen löytyi pultteja. Tilasin speisserit turkulaisesta NR-autovarusteesta ja sieltä löytyy myös noita 20mm pidempiä pultteja. HM-osatuonnista kävin myös kyselemässä pultteja ja sieltä löyty kans monia eri pituuksia...varovainen nyt sen sima/sorvi-yhdistelmän kanssa! =)

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Onko jotain nyrkkisääntöä siitä kuinka pitkästi pultin pitäs kiertyä napaan?
                                                      Eräältä rengasammattilaiselta kuulin, että 1/3 pultin pituudesta.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Öö no läpitulevahan on kaikki turhaa. Sen sijaan hmm - olikohan se niin että 5 ensimmäistä kierrosta kantaa 99% kuormasta. Yleispätevä nyrkkisääntö.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          ^ jotakuinkin noin.

                                                          mitä laillisuuteen tulee niin vannevalmistajan kyseiselle vanteelle tekemät on lailliset kuten Hannu sanoi, mutta vaihtelee kovasti mitä katsastusmiehet sanovat. eräät eivät välitä ollenkaan, toiset sanovat lailliseksi ja jotku hyväksyvät todistuksilla varustetut.

                                                          yhdessä tapauksessa katsastusmies oli huolissaan kun renkaan ja tolpan väliin jäi juuri ja juuri milli tilaa, joten suositteli levikkeiden laittamista jonka jälkeen auto meni katsastuksesta läpi.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Adapteri spacerit.

                                                            Auto olisi Audi TT. Tarkoitus olisi laittaa 19 tuumaset kiekot alle mutta kun mieleisissä vanteissa on 5x112 jako. Tollasilla adaptereilla asia ilmeisesti hoituis. Mistähän niitä vois kysellä suomesta. ET tulisi olemaan adapterien kanssa 25. Mahtuukohan pyörimään madalluksen kanssa hyvin. Tämmöisen saksalaisen sivun löysin mutta en oo oikein varma mitkä adapterit olis oikeet, keskireijät sun muut jutut. www.spurverbreiterung.de. Kiitoksia valmiiksi avusta.[/url]

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X