Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi V8 '94

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audi V8 '94

    Tahkolla tuli harrasteautostani kannustavaa palautetta, joten päätin laittaa tännekin sen esille.
    Samalla tulee vaihtelua noihin b5:n kertomuksiin :D (ei herneitä nenään kellekään)

    Viime vuonna minulla pyöri mielessä ajatus V8-Audista. Jotenkin tykästynyt ulkomuotoon ja harvinaisuuteen.
    No joulukuussa Tq http://img101.imageshack.us/i/img0920l.jpg/ sattui menemään sopivasti Imatralle uudelle omistajalle,
    niin sitten alkoikin oman kasin etsintä ihan koti-Suomesta.

    Useasta kasista soittelin pitkin Suomea, mutta puhelimessa paljastui aina seikkoja, jonka jälkeen ei tarvinnut toista kertaa soitelle autosta.
    Tässä lähellä sattui olemaan yksi kasi vieläpä isommalla Abh-koneella ja vuosimallina -94. Soitin sitten myyjälle ja juteltiin tovi, auto vaikutti järkevältä ja matkaa noin 130km suuntaansa, niin ajattelin käydä katsomassa. Sunnuntaina käytiin katsomassa ja maanantaina tehtiin kaupat. Ajattelin samalla, että jos en nyt osta tälläistä audia, niin en sitten osta milloinkaan.
    Näiden ostossa kun ei ole järjellä mitään tekemistä, tunteella mennään :)

    Eräs Kotkassa vaikuttava vanhempi Audiharrastaja toi tämän Saksasta vuonna 2007 tälle kaverille, jolta auton ostin.
    Kilometrejä tuotaessa Suomeen n. 232tkm ja minulle tullessa oli 252tkm... Ei mikään suomen kiertolainen, joka vaihtaa omistajaa joka 6kk välein.

    Varusteina:
    - Sähkölasit
    - Sähköpenkit edessä (kuskilla muistipaikat)
    - Sähköpeilit (lämmitys + vänkärin peili kääntyy peruuttaessa alas)
    - Automaatti-ilmastointi R134a-aineella
    - Ehjä ja hyväkuntoinen plyyshisisusta
    - Airbag 2x
    - Sähkötoiminen takalasinverho
    - Vakionopeudensäädin
    - Ja muut kasin vakiovarusteet

    Ostohetkellä paljastui mielenkiintoinen seikka; Myyjä möi autoa vuosimallina -93,
    mutta useamman netistä löydetyn vin-decoderin mukaan auto on vuosimallia 1994.

    Mukana tuli myös orggis 15" Bbs:t ja kesävanteiksi RH:n Ad cup:it 17" koossa.

    Jotain pientä tullut tehtyä:
    - Kirkkaat etu-ja sivuvilkut
    - Uudet kangasmatot
    - Mittariston tausta- ja merkkivalot uusiksi
    - Nappien yms valot keskikonsolista
    - Sisustan käsittelu tekstiilinpesuaineella
    - Peruutustutkan asennus
    - 15" bbs:ien kunnostus
    - Vaihteiston öljyjä vaihdeltu kertaalleen
    - Muuta pientä hipostelua sisälle/ulos/tekniikkaan :)

    Kuvan Bbs:t odottavat nastarenkaita. Alempana tuoreimpia kuvia.
    Attached Files
    Viimeksi muokannut Härski; 8.3.2015, 20:55.

    #2
    Näyttää v8:si ihan hyvä kuntoiselta.

    Päästään pitämään kasi miitti teboililla:)

    Pitää vaan oottaa kevääseen että lumet sulaa pois niin saa auton ajoon.

    Comment


      #3
      Joo kelien lämmettyä miittiä. Nythän näitä on ihan liikaa Varkaudessa, tasan 2 kpl? :)

      17 tai 16 vuotta vanhaksi kunto ihan ok. Parempi kuntoinen tuo on, mitä minun entinen c4-korin satanen.

      Sain rh:t rengastöistä pois. Renkaiksi tuli pirellin cinturato p7 225/50/r17 koossa.
      Tuli kunnostettua reunat kiveniskuista ja lakkavaurioista. En hakenut mitään peilikiiltoa, vaan perussiistiä jälkeä, joka kelpaa minulle itselleni.
      Attached Files
      Viimeksi muokannut Härski; 19.4.2011, 13:46.

      Comment


        #4
        Varkaudessa on ainakin nyt 3 kpl jos ei ennemmän. Ei nää niin harvinaisia vielä ole.

        Comment


          #5
          Ostohetkellä paljastui mielenkiintoinen seikka; Myyjä möi autoa vuosimallina -93,
          mutta useamman netistä löydetyn vin-decoderin mukaan auto on vuosimallia 1994.
          Tuossa ei ole mitään outoa. Mallivuosi vaihtuu vissiin jossain loppusyksyllä, joten ostopäivän mukaan -93 voi ihan hyvin olla vuosimalliltaan -94. Osa myy vähän virheellisesti juurikin ostopäivän tai käyttöönottopäivän mukaan. Itselläkin nykyinen Golffi on otettu ajoon -05, mutta runkonumeroltaan 6K eli -06.

          En vieläkään ihan pysty innostumaan vannevalinnoistasi tämänkään pelin kanssa, mutta makuasioitahan nämä on. Oman maun mukaan, kuten tähänkin asti :)

          Ja totta, ei nämä vielä niin harvinaisia ole, mutta ihan kohta on. Häviää kuin pieru saharaan mobile.de:stä yhtäkkiä, kuten 220:setkin. Tai no nämä loppupään mallit on jo nyt. -94:set on harvassa.

          Comment


            #6
            Mielestäni sopii hyvin noi vanteet. Nuorentaa mukavasti. Pari kolme senttiä kun sais matalemmaksi niin olis täydellinen. :)

            Comment


              #7
              Mielestäni sopii hyvin noi vanteet. Nuorentaa mukavasti.
              Juuri se sattuu silmään. Toimii yhtä hyvin kuin 50 vuotias pukeutuu teinien vaatteisiin nuorennusmielessä :) Mutta on niitä rumempiakin vaihtoehtoja olemassa. Nuo on ihan ok. Ei kauniit, mutta ok :)

              Comment


                #8
                Tässä autossa on (vieläkin) rahareikiä, joten en nähnyt tarpeelliseksi laittaa rahoja kiinni toiseen vannesarjaan. Riitti, että on turvalliset renkaat ajella kesällä. Sama madalluksen kanssa. Ehkä senkin aika joskus, kunhan auto muuten kunnossa.

                Automaattivaihteisto meinaa hieman vuotaa öljyä ja moottorissakin joku paineanturi tms tihkuttelee. Yms vanhojen autojen vikoja :)
                Eli ensiksi kaikki nuo kuntoon, sitten enemmän panostusta noihin ulkopuolisiin asioihin.

                Comment


                  #9
                  Laakkoselta kävin tilaamassa stefoja ja tiivisteitä tuohon vaihdelaatikkoon. Jos tässä lähiviikkoina saisi nuo kestokuukautiset loppuumaan tästä autosta.
                  Muilla sattunut, että "etukardaanin" stefat tihkuttelee? V-mäinen paikka paikalistaa tuo vuotokohta, kun joutui purkamaan pakoputket yms osia pois edestä.

                  Ja viimeinkin sain oikeat vanteet sai lopputalveksi alle :)
                  Attached Files
                  Viimeksi muokannut Härski; 15.3.2011, 23:10.

                  Comment


                    #10
                    Satasessa oli bilteman "valonvahvistin"-sarja, jonka heti revin pois. Lisäksi syöttö releille oli otettu suoraan akulta.
                    Kaapelit kulkivat keskikonsolin läpi. En viitsinyt sellaista katsella, joten tehtiin systeemi uusiksi kaverin kanssa.

                    Laturin +-navalta 4kpl 2.5mm2 kaapelia neljän sulakkeen pesälle. Siitä neljälle releelle samanpaksuisella kaapelilla ja samaa rataa polttimolle asti.
                    Jokaiselle releelle tuli ohjaus auton omasta h4-liittimistä. Eli vasen lyhyt omanaan ja pitkä omanaan. Oikea lyhyt ja pitkä omanaan.
                    Jos joku mene pimeäksi, niin näkee vielä hyvin ajella. Bilteman sarjassa kun otetaan ohjaukset vain toisenpuolen h4-liittimestä.

                    Niin parannukset jännitteissä? Polttimon kannalta mitattuna lyhyt 12,4v -> 14,1v ja pitkä 12,2v -> 14,1v.

                    Voisi ajatella releytystä myös kasiin, kun ksenonit ei kiinnosta yhtään. Vertailukuva alla.
                    Attached Files
                    Viimeksi muokannut Härski; 1.3.2011, 20:34.

                    Comment


                      #11
                      Tahkolla tuli ihasteltua tuota Senaattori-lötköä.
                      Hieno peli. Plussana vielä tuo kangasverhoilu joka on kestänyt ajan huomattavasti kauniimpana mitä nahka olisi tehnyt.

                      Rengastuksessa ja jousituksessa vielä kun pitää tolkun hulluttelussa, matalaprofiilisuudella ei paranneta auton ominaisuuksia vaan päin vastoin. Luksusvaunu on tehty pehmeään ja nautittavaan kyytiin, sporttiseksi se ei muutu, vain huononee.

                      Comment


                        #12
                        Moniurahihna vaihdettiin ja samalla tuli huomattua, että toisen ohjainrullan laakeri on ihan kaputt. Varmaankin edellisestä hihnanvaihdosta pitkä aika tai
                        sitten vaihdettu hihna, muttei kahta ohjainrullaa. Kiristimen iskari oli vielä elossa, niin en kokenut tarpeelliseksi uusia sitä.

                        Venttiilikoppien tiivisteet tuli tuossa muinoin vaihdeltua. Eipähän ne pitkään öljyjä sisällä pitäneet, vaikka oli ilmoitettuun momenttiin tiukattu jne.
                        Ostin loctiten 5910 silikonia ja laitettiin sitten molempiin venttiilikoppiin tiivisteen lisäksi tuota silikoonia. Nyt vaikuttaisi pitävät hieman paremmin.

                        Huomasi hyvin hajusta, kun moottoriöljyä tippui suoraan pakosarjan päälle. Laturin jalan päälle tuli myös jostain öljyä.
                        Epäilen kylläkin tuota venttiilikopantiivistettä siitäkin vuodosta.

                        Moottori ja sen ympärykset nyt melko puhtaat liasta ja vanhoista öljyistä, niin on mukava seurata mistä rupeaa seuraavaksi vuotamaan :)

                        Ensimmäisestä kuvasta näkee hyvin, mistä kohta tiiviste laski läpi öljyä.
                        Attached Files

                        Comment


                          #13
                          Pieni huolto autolle ja automaattivaihteistolle.

                          - Etukardaanin päiden stefat
                          - Kardaanin stefa
                          - 4kpl välitiivisteitä
                          - Öljysuodin + o-rengas
                          - Öljypohjan tiiviste
                          - Pakoputkiston liitosten pultit, vanhat ei lähteneet auki ehjänä

                          Samalla etu- ja takaperään uudet öljyt oman mielenterveyden takia.

                          Noin 5 litraa tuli vanhoja atf:iä pois purkaessa. Hyvän punaiset olivat, eli on tuohon laatikkoon joskus öljyjä vaihdeltu muutoinkin,
                          kun minun toimestani kerran reilu 4 litraa.

                          Apurunkoa piti pudottaa vähän alaspäin, jotta tuota laatikkoa pääsi purkamaan takaata eteenpäin.
                          Yhdestä vaihteiston kohdasta piti ajaa metallia pois, jotta tuon etuperän puoleisen stefan sai irti.

                          Hirmu homma muutaman vuotavan stefan takia. Tuollaisia osia sieltä purkaessa irtosi, muutama kuva:
                          Attached Files

                          Comment


                            #14
                            Kuvat vahvistavat käsitystä siitä, että v8 on todellakin jollain ihan muulla kuin torsen keskitasurilla :)

                            Tuossa on siis sähköisesti ohjattu märkä monilevykykä keskellä. Tuo on sitten periytynyt esim automaatti v8 urssiin ja alkupään A8:n alle.

                            Comment


                              #15
                              Juu manuaalivaihteissa V8:ssa on torseni laatikossa, automaattissa vain tuolla perämurikassa :)

                              Comment


                                #16
                                Mitä / miten siinä monilevykytkimessä ohjataan sähköllä?

                                Comment


                                  #17
                                  "The transmission adapts without manual intervention all driving situations and automatically distributes power to all four wheels. Switching from manual differential lock is eliminated. About the hydraulically controlled multi-plate clutch to the central Torsen differential and the rear axle, the force is distributed according to the situation up to 80% on the front and 20% to the rear axle, and vice versa. Normally the power is completely neutral to 50% is distributed to each axis"

                                  Tuo löytyi audiv8.comista. Kertooko tarpeeksi? Muuta en itse löytänytkään. Saksa ei taivu tuosta V8:n ssp:stä.

                                  Comment


                                    #18
                                    Aivan, sori, siis ite kykähän ohjataan hytikalla tosiaan, mutta sähköllä sille signaalit annetaan ;)

                                    Comment


                                      #19
                                      Intän vielä vähän vastaan. Minusta tuo levypakka näyttää ihan tavan viskolta? Ts. siinä ei nähdäkseni ole minkäänlaista aktiivista ohjausta. En ainakaan noista kuvista keksi että mistä kohtaa tuolle murikalle hydraulipaine tuotaisiin.

                                      Comment


                                        #20
                                        Öljynpainetta muuttamalla/ohjaamalla sitä jonnekin päin?

                                        Takakontin keskuslukitus piti omaa elämää; halusi itsekseen/ominen neuvoineen vetää kontin lukkoon. Joutui käyttämään ovet lukossa tai
                                        avaimella kääntämällä takakontin lukosta sai taas kontin luukun auki. Purkaessa paljastui pienenpieni vuoto lukkomekanismia ohjaavassa "alipainepumpussa". Varaosa-audista otin ehjän tilalle ja sillä toimi ainakin testivaiheessa.
                                        Samalla tuli voideltua liikkuvat osat jollain crc:n mömmöllä. Kerrankin edullisia remontteja :)
                                        Attached Files

                                        Comment


                                          #21
                                          Öljynpainetta muuttamalla/ohjaamalla sitä jonnekin päin?
                                          Joo-o, mutta miten, mistä ja minne? En ainakaan noista kuvista löydä mitään kanavaa, sylinteriä, venttiiliä tai muutakaan toimilaitteen tapaista mikä olisi tuon levypakan yhteydessä. Käyttäjän kannalta lienee yksi lysti, mutta ihan noin ammatillisesta mielenkiinnosta. :)

                                          Comment


                                            #22
                                            SSP laatikosta, tosin saksaksi: http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_104.PDF

                                            Comment


                                              #23
                                              Tuosta ssp:stä google-translaattorin avulla selvisi sen verran, että se keskilukko on todellakin lukko, eli on-off tyyppinen härveli. Sitä tosiaan sähköisesti ohjataan. Miten se käytännössä tapahtuu, jäi ssp:stä epäselväksi. Mutta tasauspyörästö pannaan lukkoon jos ABS-järjestelmältä tulee tieto että akseleiden välillä pyörintänopeuseroa on liikaa, tai kun painetaan voimakkaasti kaasua. Poiskytkentä tapahtuu kaasua nostettaessa tai jarrua painettaessa.

                                              Aika älykäs systeemi noinkin vanhaksi peliksi.

                                              Comment


                                                #24
                                                Ilmankos. Muistelisin, että viime vuotisella Tahkon reissulla pikkulohko olisi kaivellut itsensä melko syvältäkin hangesta. Oletan, että siinä on sama tasuri.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Jostain olin lukevinani, että AKD, AYU, AZG vaihteistovariaatioita käytössä, joista ainoastaan AZG on 4.2-moottorin jatkeena
                                                  ja ettei vaihteistot mene ristiin. Ohjaimissa tms jotain eroa. Pitäisi tämäkin selvitellä 100% varmaksi.

                                                  Keskilukoista tuskin on ollut järkeä tehdä erilaisia näiden automaattilootiin?
                                                  Totta kylläkin, hyvin traktorialustainen kasi menee hangessa :)

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Kyllä nuo kaikki V8:n laatikot on samalla peruskonstruktiolla. Taitaa tulla eri variaatiot erilaisista välityksistä. Näyttää jossain kohtaa tulleen joku päivitys, vanhempia lootia ei enää saa.
                                                    Viimeksi muokannut gedu; 16.3.2011, 10:42.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Laatikkoremontista pitää vielä mainita, että en laittanut sitä Audin omaa litkua. Ihan Mobil atf 320:ää(dexron III), punaista väriltään.
                                                      Aikaisemmin kun vaihdettiin 4 litraa, niin silloin meni Teboilin fluid d (dexron II) punaista tuokin.

                                                      Laatikko toiminut noilla hyvin öljyillä. Ohjekirjassakin ja laatikon mittatikun tulpassakin sanotaan vaan atf dexron, niin luulisi noiden atf:ien kelpaavan?
                                                      Vaihteistohan on kuitenkin 80-luvun lopun tekniikaa, joten uskon näissä nykyisissä voiteluaineissa ominaisuudet riittävän.

                                                      Reilu 200km ajoa nyt remontin jälkeen, ei ongelmia. Öljymääräkin vaikuttaisi olevan oikea.
                                                      Hiton salatiedettä se oikea määrä, mittatikku niin vaikealukuinen. Ja taas liika/liian vähäinen öljy ei varmasti tee hyvää laatikolle...

                                                      Tuollaisen löysin taulukon korjausoppaan sivujen joukosta.
                                                      Attached Files
                                                      Viimeksi muokannut Härski; 16.3.2011, 13:49.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Käyttösataseen vaihdettiin vaihteistoöljyt. Mustaa öljyä tuli pihalle, ties miten paljon ajettu noillakin...
                                                        Laatikkoon meni Shell Getriebeöl 75w-90. Vasta 30km ajoa uusilla öljyillä, niin oikein mukavasti menee vaihteet päälle :)
                                                        Attached Files

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Se kasin mittatikku on tosiaan erittäin epäselvä. Sitä öljynpinnan reunaa ei meinaa mitenkään kunnolla nähdä vaikka kuinka koittaa valoa vasten käännellä... Mutta ite ajattelen sen niin, että öljy on niin puhdasta että se on läpikuultavaa, joten siinä mielessä laatikossa on kaikki reilassa :D

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            juu, eimitään, ostetaan silmät. Tuossahan tuo selvis jo Anttonin viestissä #22 (sähkökaaviota hain)
                                                            Viimeksi muokannut AnLe; 20.3.2011, 21:41.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X