Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B6 valojen päivitys xenoneiksi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B6 valojen päivitys xenoneiksi

    Terve.

    Kun en searchilla löytänyt aiheesta niin,

    Talvea ajatellen suunnittelen auton ehostamista talvikuntoon mm. valojen päivittämistä normilampuista xenoneihin. Tarkoituksena vaihtaa alkuperäiset xenon-umpiot nykyisten tilalle.

    Osaisiko joku kertoa onnistuuko vain umpiot vaihtoon bolt-on ja piuhat kiinni periaatteella? Ja onko umpion vaihto iso operaatio ja sopiiko piuhat kiinni suoraan? Joskus muinoin piti Volvosta purkaa koko keula jotta sai umpiot irti... eikai Audi ole samanlainen?

    Onko tiedossa jotain muita ongelmia joihin kannattaa varautua ?
    Viimeksi muokannut kalsket; 6.6.2007, 14:59.

  • #2
    Onnistuu, vakio liittimet käyvät myös xenon umpioihin. Itse laitoin S4:n bi-xenin umpiot viime talvena. Umpiothan ovat neljällä ruuvilla kiinni. Kaikki lähtevät päältäpäin irti. Tosin niitä kahta jotka ovat umpion takana ei kannata irroittaa kokonaan, koska umpio lähtee pois kunhan vain vähän löysää niitä.

    Hanttarin puolella johdot meinaavat käydä lyhyiksi, mutta kyllä se liitin menee paikoilleen kun vähän ahertaa.

    Comment


      #3
      Onko tiedossa jotain muita ongelmia joihin kannattaa varautua ?
      On, jos laillista yhdistelmää haet. Sinulla pitäisi olla automaattinen valojen tasonsäätö.

      Riippuen umpioiden hinnasta, toinen vaihtoehto on laittaa laadukas jälkiasennus xenon-paketti. Molemmat yhtä laillisia.

      Comment


      • #4
        Kiitos vastauksista.

        Mistä maniax ostit umpiot, yksityiseltä vai jostain muualta? Pitikö sulake vaihtaa isompaan? Joissakin ballasteissa starttivirta on lähemmäs 15A, startin jälkeenhän virtaska tippuu reilusti.

        Mikä muuten on pitkien referenssiluku normaali/bi-xenonien pitkissä?

        .. Jos jollain on B6 bi-xenonit ylimääräisenä niin saa tarjota :)
        Viimeksi muokannut kalsket; 6.6.2007, 14:58.

        Comment


          #5
          Pitikö sulake vaihtaa isompaan? Joissakin ballasteissa starttivirta on lähemmäs 15A
          Itelle kun vanhempaan koppaan pistin xenonumpioita, oli autossa valmiina 15A. Ei siis ollut eroa A:n ja S:n välillä, jossa siis xenon vakiona. Jossain ohjeissa on neuvottu vaihtamaan 10A -> 15A.

          Comment


          • #6
            En nyt toki ole suunnittelemassa mitään laittomuuksia, mutta ihan mielenkiinnosta täytyy kysyä, että onko kenelläkään ollut katsastuksessa tai muuten mitään ongelmia jälkiasennettujen xenoneiden kanssa?

            Käsittääksi ajovalonpesurit ja automaattinen korkeudensäätö on lain mukaan pakko olla.

            Comment


              #7
              Ennen 10/2000 käyttöönotetussa riittää manuaalisäätö ohjaamosta. Joku Hellan edustaja kertoi tämän johtuvan siitä, että Omega hyväksytty aikoinaan ilman automatiikkaa...

              Ekassa katsastuksessa ei omalla kohdalla oltu perussuuntausta enempää kiinnostuneita valoista. Kaikki ois kyllä kestänyt lähempääkin tarkastelua: hyväksytyt umpiot ja polttimot, manuaalisäätö sekä pesurit vakiona.

              Comment


              • #8
                Katsastussedät on ainakin tähän asti päästäneet kaikki läpi, missä on ollut meidän myymät xenonit.
                Ajovalojen pesurit on pitänyt olla.

                Comment


                • #9
                  Hiukan tarkennusta edellisiin. Umpiot on bolt-on, ja johdot on mekaanisesti bolt-on. MUTTA valojen korkeuden säätö ei toimi tuon jälkeen, ei automaattinen eikä manuaalinen.

                  Ainakin uusimman version xenonissa (ei Bi) liitin on ihan samassa paikassa, joten johdot riittää ihan yhtä hyvin kuin alkuperäisessäkin.

                  Manuaalisen korkeudensäädön saa toimimaan kunhan ottaa korkeudensäätömoottorin halogeenilampusta ja vaihtaa xenon umpion sisäisestä johdotuksesta 4 napaisen liittimen 3 napaiseksi.

                  Automaattinen säätö vaatii hiukan enemmän hommaa ja esim.kufatecin johtosarjan.

                  Aiheesta on keskusteltu ennen ainakin täällä ja täällä.

                  Comment


                  • #10
                    Yksityiseltä ostin. Laita vaikka YV Kalleabba nimimerkille. Häneltä saattaa niitä vielä löytyä.

                    Comment


                    • #11
                      Nälkä kasvaa syödessä :)

                      Taidan päätyä bi-xenoneihin kun en viitsi asennelle lisäpitkiä ja valoa saisi olla myös pitkillä. Mitä muuten eroja näissä xenoneissa on, on tavallista xenonia, bi-xenonia ja xenon-plussaa? Tavallisen ja bi-xenonin eron nyt tietää, mutta mikä tuo xenon-plussa on?

                      En löytänyt haulla juuri mitään tuosta korkeussäätömoottorin liittimen muutoksesta 4-->3 pin. Olisko jollain kuvaa/muuta ohjetta aiheesta niin osaisin etukäteen varata tarviketta remonttiin?

                      Ja kun laillinen peli saisi olla niin asentaako joku nyrkkipaja tai muu firma noita automaattisia korkeudensäätövermeitä? Kyllä sen toki itsekin saisi asennettua, mutta ei oikein aika tahdo riittää.
                      Viimeksi muokannut kalsket; 6.6.2007, 14:58.

                      Comment


                      • #12
                        B6:n bi-xenoneista ei pahemmin kehuja ole kuulunut...

                        Kolme pinnisen liittimen saat vaikka vanhasta halogeeni umpioista, tai sitten käyt jostain purkaamolta/korikorjaamolta hakemassa rikkimenneen umpion josta otat liittimen talteen. Samanlainen liitin löytyy ainakin golfin/boran umpioista ja miljoonasta muustakin.

                        Alkuperäisestä umpiosta saat helposti mitattua missä järjetyksessä johdot tulee 3-napaiseen liittimeen. Sitten etsit xenoista vastaavat piuhat ja siirrät 4-p liittimestä 3-p liittimeen. Älä luota väreihin, ne muistaakseni on erit.. Johdot lähtee liittimestä helposti irti kun hiukan lukitusliuskaa raottaa.

                        Comment


                        • #13
                          B6:n bi-xenoneista ei pahemmin kehuja ole kuulunut..

                          Mitäs tämä tarkoittaa? Ei kestä käytössä vai valot on muuten vaan kehnot?

                          Pitääkö tässä sittenkin harkita perus-xenoneita.. ja lisäpitkät avuksi taikka erillinen xenonisarja auton omiin pitkiin.

                          Jummi

                          Comment


                          • #14
                            Kiitos,

                            Eli siis taidan vaihtaa ajatukset normi-xenoneihin ja pitkiin ehkä joku xenon-muuntosarja.

                            - Jummi

                            Comment


                              #15
                              Aihetta lainaten.
                              Missä on ajovalojen sulakkeet?
                              Ohjekirja sanoo paikat 20 ja 21 muistaakseni, mutta paikat on tyhjät!?!?

                              Comment


                              • #16
                                Niin, tietääkö kukaan mistä löytyy ajovalojen sulakkeet? Ohjekirjasta löytyy naulat vain korkeudensäätömoottoreille ja nekin paikat on tyhjät (paikat 20 ja 21 muistaakseni) ?

                                Toinen kysymys, kuinka korkeudensäätömoottori lähtee umpiosta irti?

                                Pian saan valoa pimenevään syksyyn :)

                                Comment


                                • #17
                                  Sulakkeen numeroista ei ole tietoa, mutta tuntuu halogeenin sulakkeetkin riittävän.

                                  Kierrä moottoria niin se irtoaa rungosta. Moottorin akseli on vielä kiinni heijastimessa ja irtoaa sivulle liuttamalla.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kiitos infosta, pitää yrittää irrottaa tuota korkeudensäätömoottoria. Ajattelin yrittää saada manuaalisen korkeudensäädön pelittämään xenoneissa.

                                    Sulakkeet olis kans hyvä löytää kun kuitenkin ne jossain välissä saan palamaan :)..


                                    Lisää kymysyksiä; onko joku laittanut B6 halogeeni-pitkiin xenon-muuntosarjaa? Ja onko joku sarja erityisen hyvä taikka huono?


                                    Syksy lähestyy ja valoa tarvitaan :)

                                    Comment


                                      #19
                                      Alkuperäinen kirjoittaja Jummi78
                                      Niin, tietääkö kukaan mistä löytyy ajovalojen sulakkeet?
                                      Tähän en ole saanut vastausta, kahdelta foorumilta tiedustellut.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Eikös se ole kiinni konehuoneen sulakelistassa joka on kiinni akun plusnavan kaapelissa ihan akun vieressä
                                        Thanks, pitää tarkastaa huomenna. Toivotaan että löytyy.

                                        Comment


                                          #21
                                          Alkuperäinen kirjoittaja 4vant
                                          Eikös se ole kiinni konehuoneen sulakelistassa joka on kiinni akun plusnavan kaapelissa ihan akun vieressä
                                          Jos tarkoitat mustaa rasiaa, joka on kahden sentin päässä +navasta, niin kyllä.
                                          Rasian sisällä n. 30X5mm alumiiniliuska sulakkeena.
                                          Mitenhän tuo päivitetään isommaksi? Yritin tiirailla lukemia, mutta ei saanut mitn selvää.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ajovalojen sulakkeet on siellä missä muutkin sulakkeet eli kojetaulun päässä vasemmalla.

                                            Comment


                                              #23
                                              Alkuperäinen kirjoittaja blcpub
                                              Ajovalojen sulakkeet on siellä missä muutkin sulakkeet eli kojetaulun päässä vasemmalla.
                                              Väärin!
                                              Ei ainakaan siellä, mihin ohjekirja neuvoo.
                                              Kuten aikaisemmin todettiin, paikat ovat tyhjät.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Ihan varmaan on jos auto on alkuperäisessä kuosissa.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  En halua tehdä tästä mitään "eipäsjuupas" keskustelua.
                                                  Tänään Laakkosella pysäytin ohi menevän huoltomiehen ja kysäisin aiheesta.
                                                  Kas kummaa, eipä hänkään löytänyt niitä. Sanoi, että pitää perehtyä paremmin aiheeseen....vähän hymyilytti....
                                                  Ja auto oli ihan varmaan alkuperäisessä kuosissa, vielä samaa vuosimallia omani kanssa.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Entä A6?

                                                    Hei!

                                                    Voiko A6/98 tehdä samat temput eli onko valmiita xenon vaihtoumpioita?

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      A6:een löytyy ainakin OEM xenonumpioita. Tarvikekaupoista ei itsellä ole havaintoa kuin C4:stä.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        B6/8E:ssä ei muistaakseni ole ajovalo sulakkeita. Muistaakseni automaatti sulakkeet.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Alkuperäinen kirjoittaja jad
                                                          B6/8E:ssä ei muistaakseni ole ajovalo sulakkeita. Muistaakseni automaatti sulakkeet.
                                                          Näin on, itse etsin sulakkeita monta tuntia tuloksetta. Automaattisulakkeiden sijainti kyllä kiinnostaisi...

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            ELSAN mukaan 20 ja 21 on ajovaloille. Näin LOWLINE-autossa.
                                                            HIGHLINE-varustuksella sulakkeet puuttuu ja sähköt kulkee sähkökeskuksen kautta niinkuin oli puhetta. Sulakkeen numeroa ei saa selvitettyä koska sähkökeskuksen sisäistä kaaviota ei ole olemassa. Jää siis ikuiseksi arvoitukseksi ennenkuin joku kokeilee käytännössä nyppimällä sulakkeita irti...
                                                            Tälläisen vastauksen sain aikoinaan eräältä foorumilaiselta.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X