Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Xenon & korkeudensäätö

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Xenon & korkeudensäätö

    Moron,

    mitenkäs on tuo korkeudensäätö Xenon valojen kanssa? Minulla on xenonit juuri saksasta tuodussa audissa, mutta korkeudensäätöä ei niissä ole. Onko se pakollinen xenoneissa ja onko pesuri niissä pakollinen? Mielenkiintoisia keskusteluja näistä aiheista käydään ja kiinnostaisi onko jollain faktaa asiasta.

  • #2
    Molemmat ovat pakollisia Xenon-valojen kanssa eli automaattinen korkeudensäätö ja pesurit, mutta AKEn tiedotteessa on tällekin poikkeus eli jos DOT-hyväksytyt ajovalot vaihdetaan DOT-hyväksyttyihin Xenoneihin niin silloin ei tarvita pesureita eikä automaattista korkeudensäätöä.

    Ks. http://ffp-motorsport.com/tuning/pdf/xenon_ake.pdf

    Eli vuosimallin 2002-> autossa pitää olla pesurit ja automaattinen korkeudensäätö.
    Helpointen asian varmistaa kun soittaa AKElle ja kysyy.

    Comment


    • #3
      Hmm.. Täytynee katsoa mitä katsastuksessa sanotaan. Ei näyttäisi olevan pesureita noissa Suomessa rekisterissä olevissa Audeissakaan kun katselin tarkemmin. Ajovalojen korkeuden säätö saattaa olla automaattinen.

      Comment


      • #4
        Soittelin tänään Ouluun katsastuskonttorille ja setä meinas että ajovalopesurit on oltava xenon-valoissa oltava vuosimallista riippuen. Itsellä -99 A6:ssa on pesurit mutta toimimattomat sellaset. Olen arponut kans että pitäiskö nuo katsastukseen roplata toimimaan.

        Comment


        • #5
          Sama vika Rahkikaisella. Soitin Kuopion konttoriin ja sanoivat, jotta on pakolliset aina xenoneissa. Kuitenkin kun katselen noita muita saman ikäisiä niin eipä niissä näytä pesureita olevan vaikka xenonit olisikin. Perjantaina maahantuontikatsastus. Katsotaan miten äijän käy. Pitääkö pesurit asentaa jos vastaavissa ei kotimaassa niitä ole.

          Comment


          • #6
            Jahas, anteeksi vain tyhmyyteni. Kyllähän ne pesurit tuossakin on, en vain tajunnut että ne nousee sieltä puskurista ylös ja painuu takaisin piiloon. Luulin vain, että siinä on paikat pesureille. Kyllä tämä audi on yllättänyt jo moneen otteeseen skodan jälkeen.

            Comment


              #7
              Automaaginen korkeudensäätö...

              Miten olet todentanut, ettei autossasi ole automaattista korkeudensäätöä? Kabiinissa ei ole mitään näkyvää vimpainta, sillä se säätö on *automaattinen*.

              Omassa Audissani xenonit tekevät pienen alas-ylös liikkeen, kun virrat laitetaan päälle. Ulkoisesti tarkastellen autosta löytyy etu- ja taka-akselistolta pyöräkotelosta korkeusanturi (yht 2kpl), jonka antaman mittaussignaalin perusteella säätö tapahtuu. VAG-Comilla voidaan tehdä xenonien perussuuntaus.

              Toinen tapa hoitaa automaattinen suuntaus on ilmajousitus tms systeemi. En ole 100-varma Audista, mutta käsittääkseni esim Volvon nivomat on kelvannut katsastuksessa, jos kojelaudassa ei ole ollut manuaalista säätöä.

              Kerro perjantaina kuinka konttorilla kävi :-)

              Comment


              • #8
                Entisessä audissani, a4 B5 1998, oli jälkiasennetut xenonvalot, audin alkuperäiset tosin. Rekisteröinti katsastuksessa ilmeni, että xenonvaloissa pitää olla pesurit vuosimallista riippumatta. En sitten tiedä onko tähän tullut jo muutosta. Korkeuden säätö oli, joten en tiedä onko se pakollinen.

                Comment


                  #9
                  Korkeudensäätö ja pesurit on pakollisia. Jossain vaiheessa vaihtui niin että korkeudensäätö pitää olla automaattinen, muutoin riittää manuaalisäätö.

                  Comment


                    #10
                    Tuolla AKE:n tiedotteessa, kun sanotaan näin:

                    Toiminnaltaan automaattinen Xenonajovalojen suuntauksen säätölaitteen tulee olla uusissa autotyypeissä 1.10.1998 lähtien ja 1.10.2000 lähtien kaikissa käyttöönotetuissa autoissa.

                    Onko autooni (A6) laillista laittaa Xenonit, kun se on ensirekisteröity 9.11.1998 ja siinä on vain manuaalinen korkeudensäätö? Umpiothan ovat hyväksytty xenoneille, mutta pesurit joudun asentamaan.

                    No autoon on kuitenkin jo tilattu Xenonit (niissä pitäisi olla e-hyväksyntä), ja Marraskuussa viimestään sitten katsastukseen.

                    Comment


                      #11
                      Ei ole vaan joudut muuttamaan manuaalisen säädön automaattiseksi.
                      Vai siis uusissa, tarkoittaa siis mallimuutosta tms eli jos A6:nen on 98 ja 99 ollu sama eikä mitää feisliftejä ole niin silloin pitäs saada tehdä.

                      Soitappa konttorille ja kysy :)

                      Comment


                        #12
                        Noroljan, mun mielestä ei tartte automaattista säätöä. Ks oma topikkini johon tänään yhden maissa postasin. C5 sedanin tyyppihyväksyntä on kaiketi vuodelta 1997 ja C5 avantin kaiketi alkuvuodelta 1998, ja samaa C5 sedanin th:ta se erittäin tod näk on sunkin autossas. Facelift ei merkkaa mitään vaan se että onko se samaa tyyppihyväksyntää vai ei. Jos haluat olla varma ni soita konttorille tai AKE:lle.

                        Comment


                          #13
                          No riippuu tietenki onko feisliftissä tyyppi muuttunut kuten on käytännössä on Paskatin kohdalla.

                          Comment


                            #14
                            Noroljan, mun mielestä ei tartte automaattista säätöä. Ks oma topikkini johon tänään yhden maissa postasin. C5 sedanin tyyppihyväksyntä on kaiketi vuodelta 1997 ja C5 avantin kaiketi alkuvuodelta 1998, ja samaa C5 sedanin th:ta se erittäin tod näk on sunkin autossas. Facelift ei merkkaa mitään vaan se että onko se samaa tyyppihyväksyntää vai ei. Jos haluat olla varma ni soita konttorille tai AKE:lle.
                            Huomasinkin tuon aloittamasi ketjun, heti viestin kirjoittamisen jälkeen. Siinä uskossa olen itsekin ollut, että olisi laillista laittaa xenonit autooni. No Maanantaina pitäisi valojen saapua ja asennan ne jokatapauksessa autooni, olivat ne sitten lailliset tai ei. Valojen pesurit pitäisi vielä laittaa ja sitten voisi käydä konttorilla kokeilemassa katsastusta.

                            Comment


                            • #15
                              Noniin, konttorilla käyty ja kaikki OK. Mitään huomauttamista ei ollut missään. Puutteita ei ollut ja kehuivat saksasta tuotujen autojen alustan kuntoa yleensäkin. Nyt vain odotellaan veropäätöstä josssa varmaan tovi menee kun on kyseessä peltivaurioinen auto. Onko kokemuksia paljonko laskevat veroalennusta jos korjausarvio on sitä ns. maksimi luokkaa? Jos vastaavan auton verot ehjänä liikkuvat 10.000-13.000 niin laskevatko alennuksen tuosta verosta vai katsovatko sen auton arvoa määriteltäessä? Eli onko odotettavissa ykkös satasia vai enemmän verohyötyä?

                              Comment


                              • #16
                                Kokeilin kepillä jäätä ja kävin yrittämässä katsastusta toiminnasta poistettujen ajovalon pesureiden kanssa eli suuttimet ja pumput kyllä löytyy alkuperäisasennuksena mutta ne ei ole käytössä. Ei ainakaan täällä Oulussa ns.yksityisellä asemalla tarkistaneet pesureitten toimintaa vaikka xenonit onkin ja leima tuli.

                                Comment


                                • #17
                                  Miksi ne pitää poistaa toiminnasta? Itse ainakin laitan parkit päälle jos kuvittelen että ajovalojen pesusta ei ole niin väliä.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Vaihdoin myös xenonit (oem) valoa tuomaan ja olisi hyvä saada tuo korkeussäätökin toimimaan automaagisesti. Kahta vaihtoehtoa olen tuumaillut, mutta kokemuksia tarttis vähän kuulla... eli onko
                                    kukaan asennellut kufatec:n myymää korkeudensäätösettiä tahikkas Hellan ultraäänisettiä?

                                    Molemmissa varmasti oma vaivansa noiden piuhojen vetojen kanssa, mutta orkkis-osasetti houkuttelis, ettei tarttis vaihtaa noita korkeudensäätömoottoreita. Hella vaikuttaisi ohjeen mukaan hieman helpommalta asennella (ja olis halvempi), mutta minkälaisen urheilusuorituksen tuo säätömoottoreiden vaihto vaatii...

                                    Comment


                                      #19
                                      Säätömoottorit (ja valojen kytkentä) ovat erilaiset myös alkuperäisissä Ksenon-valoissa. Normaaleissa Halogen-valoissa näyttää olevan askelmoottori ja Ksenon-valoissa servo.

                                      Itse laittanut orginaalit Ksenon-umpiot muutetulla kytkennällä + moottorit Halogen-umpioista.

                                      Se Kufatecin sarjan asennus ei ole aivan heittämällä paikoilleen, vaatii asiaan paneutumista + harrastemieltä.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Tarkoitatko muutetulla kytkennällä että olet korvannut Xenonin nelijohtoisen liittimen halogenin kolmejohtoisella?

                                        Onko sulla kokemusta Kufatecin sarjasta, eli miten paljon jumppaamista se vaatisi?

                                        Comment


                                          #21
                                          Kyllä, muutin johdotuksen 3-karvaiseksi. Hieman joutui modaamaan liittimiä.

                                          Tässä oheessa linkki tasonsäädin-sarjan asennukselle.

                                          http://download.audi4ever.at/faq/pdf...achruesten.pdf
                                          [/url]

                                          Comment


                                          • #22
                                            harmi ettei näissä uusissa suvaita kuin automaattinen säätö, muutoin tuo muunnoskytkentä olisi houkutteleva vaihtoehto.

                                            Itse haluaisin kuulla kommentteja, jos joku tuon Kufatec:n tai vaihtoehtoisesti tuon Hellan sarjan on asennellut.

                                            edit: Huomasin tuossa eilen, että ajovalopesurit eivät ole roiskineet lainkaan sen jälkeen kun vaihdoin umpiot ja koodasin xenonit käyttöön ja maakoodiksi muu maailma. Mikähän kumma tuossa mahtaa mättää... sulakekin näytti olevan ehjä ja muut suuttimet roiskii kauniisti... Mikähän ihme nyt mättää... tuskin tuo umpioista kiinni voi olla?
                                            Viimeksi muokannut Peetu; 7.3.2007, 19:09.

                                            Comment

                                            Working...
                                            X