Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kansalaisaloite: Dieselautojen käyttövoimaveron poisto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #61
    Aletaan meenä taas aika syvälle politiikkaan. Koitetaan pysyä autoiluun ja liikenteeseen liittyvissä jutuissa, ettei tarvi ottaa ihan niin kansallissosialistista linjaa politiikan suhteen kuin joskus taannoin.

    Comment


      #62
      No kyllähän tästä maasta 110k nimeä löytyy ihan minkä tahansa asian taakse. Keppihevosjumppaa työpaikoille ja ananas pakolliseksi pitsaan. Molemmista kansalaisaloite, perusteluiksi vaikka kaktus.

      Ja kyllä, olen sitä mieltä että käyttövoimaveron poisto vain sen takia että diesel on pumpulla kalliimpaa kuin bensiini, on aivan paska idea. Siitähän tuossa aloitteessa kai on kyse. Jotain käänteiskateutta kun tähän asti aina totuttu nauramaan dieseliä tankatessa kallista bensaa viereisellä pumpulla tankkaaville idiooteille. Nyt kun se pilkka osuu omaan nilkkaan niin ollaan viemässä asiaa eduskuntaan. Edelleen olen myös sitä mieltä että on aivan se ja sama mitä diesel maksaa niin kauan kun bensa vaan on edes vähän kalliimpaa. Niin kauan kun molempien polttoaineiden hinnat on nousseet ns. käsi kädessä, kukaan ei ole valittanut epäsuhdasta. Vasta nyt kun historiallisesti kävi miten nyt kävi.

      Comment


        #63
        Verot valtion maksettaviksi ja kupru pois konjakkipullon pohjasta!
        Tuon kommentin otsikko kertoo mielestani ihan tarpeellisen tasta aloitteesta. Hyvaa pohdintaa kommentissa kuitenkin on ja aloite aloitti hyvan keskustelun yhteiskunnassa. Jospa tama kayttovoimaverotus uudistuu tulevaisuudessa, itse ennustan sen vain vaihtava nimea. Oikea ratkaisu olisikin siirtya omistusveroista kayton verottamiseen. Tassa on vaan se ongelma etta Suomen sisaiset kuljetuskustannukset nousisivat vastaavasti ja lahes kaikki kulutushyodyke kallistuisi. Pitaisi siis keksia joku tukisysteemi, jolla pitaa hinnat keinotekoisesti kurissa.

        Minun mielipiteeni on se etta miksei kokeilla: kertarysayksella kayttovoimavero seka ajoneuvovero pois ja siirretaan kayttovoimaveron osuus suoraan polttoaineverotukseen. Vapauttaisin myos kaikki muut paitsi bensiini- ja diesel-kayttoiset ajoneuvot kokonaan kayttovoimaverotuksesta. Varmasti aluksi olisi narinaa kun hinnat piikkaa paniikissa, mutta markkinatalous on siita fiksu systeemi etta se hakee oman ideaalitilansa.

        Minun mielipiteeni on myos se, etta vaikka jokaisella onkin oikeus tehda naita aloitteita, niin pitaisi olla sen verran ymmarrysta etta perustelee kunnolla ja tarjoaa ratkaisua pielessa olevaan asiaan.

        Comment


        • #64
          No mutta se (parempien perusteiden puuttuminen) oli juuri yksi aloitteen menestystekijöistä; aloitteen pohjustusteksti oli niin lyhyt, että jokainen jaksoi lukea sen.

          Turha meidän on täällä arvostella esim. Yhdysvaltoja siitä, että miten hitossa he päätyivät valitsemaan Trumpin presidentikseen; Michael Moore sanoi sen jo ennen 2016 vaaleja, että kun Trump valitaan, niin se tulee olemaan ihmiskunnan historian suurin keskisormen heilutus. Ihan samalla tavalla täällä porukka kokee turhautumista hallitusta ja eduskuntaa kohtaan ja vaikka täällä todella harvoin porukka oikeasti osoittaa mieltään (taitaa lähinnä liittyä johonkin alkoholin käyttöön tai verotukseen), niin kyllähän porukka käyttää tällaiset suoraan lapaan tulevat syötöt hyväkseen. "Ai että, näytettiinpä niille Arkadianmäellä!" vaikka todellisuudessa ei näytetty yhtään mitään.

          Ja olen Terhon kanssa samaa mieltä siitä, että kansanedustajien on turha asettua rivikansalaisten yläpuolelle, sillä demokratiassa valta kuuluu kansalle. Ongelma toki vain on siinä, että edustuksellisessa demokratiassa (etenkin siinä, miten me sen tunnemme) päätösvalta on loppujen lopuksi aika harvoilla. Kannattaa lukaista Hjalliksen kirja, jossa hän käy läpi nykyisen päätöksenteon ongelmia esim. eduskuntaryhmien ryhmäkurin kannalta ja sitä, mikä voisi olla vaihtoehtoinen päätöksentekotapa ilman, että jokaisesta asiasta kuitenkaan tarvitsisi kansanäänestystä järjestää.

          Toisaalta edustuksellinen demokratia on kuitenkin hyvä (vaikka itse seuraankin aika paljon Suomen ja maailman tapahtumia, niin en silti uskalla väittää, että minulla olisi kansanedustajiin verrattuna parempaa tietoa tai kokemusta tai valmiutta tehdä koko yhteiskunnan kannalta parempia päätöksiä) ja toisaalta huono, koska aina löytyy ihmisiä, ketkä eivät ole tyytyväisiä. Se sitten, mistä tuo tyytymättömyys kumpuaa, vaihtelee - syy toki on harvoin omassa navassa, vaan usein juurikin Arkadianmäellä.

          Ja sitten palataan itse aiheeseen: minunkin mielestä voitaisiin ihan hyvin muuttaa ajoneuvoverotusjärjestelmä kertarysäyksellä yksinkertaisemmaksi. Aivan varmasti itse jäisin tappiolle järjestelmässä, jossa verot seuraavat enemmän kulutusta ja käyttöä, mutta näkisin sen vain parempana, sillä ainakaan tässä nykyjärjestelmässä minulla ei ole minkäänlaista insentiiviä vaihtaa autoa vähemmän kuluttavaan/saastuttavaan.

          Ja kuten yllä todettiin, niin narinaa tulisi varmasti, mutta tämähän on ihan sama kuin asunnon ostamisessakin: jos joudut myymään, kun hinnat ovat alhaalla, niin saat ostettua myös seuraavan asuntosi halvemmalla. Vastaavasti, jos hinnat ovat korkealla, niin maksat myös seuraavasta enemmän.

          Comment


            #65
            No kyllähän tästä maasta 110k nimeä löytyy ihan minkä tahansa asian taakse.

            Ei niitä nimiä näyttäis ihan mihinkä vaan löytyvän:


            https://www.kansalaisaloite.fi/fi/ha...upportCount=50


            Käyttövoimavero on yksinkertaisen systeemin turha monimutkaistus. Omistuksen vero pois ja polttoaineen hintoihin.

            Comment


            • #66
              Käyttövoimavero voisi ennemmin perustua johonkin järkevämpään kuin kokonaismassaan, mikäli siitä ei voi hankkiutua eroon. Karkein esimerkki on dieselhybridit. Päästöt on pienet ja ainetta palaa todella vähän, silti vero on sama kuin normaalissa dieselissä.

              Comment


                #67
                Ilmeisesti tälle forumille kirjoittaa poikkeuksellisen fiksua porukkaa, koska esmes viimeisten kahden viestin perustelut ovat jo ihan hyvin argumentoituja. Se ei silti poista sitä seikkaa että ko. kansalaisaloitteen perustelut ovat todella aneemiset.

                Käyttövoimaveron perusteena oleva käyttökustannusten tasaus ei enää toteudu bensiini- ja dieselpolttoainetta käyttävien autojen välillä. Esimerkiksi 95 oktaanisen bensiinin hinnan ollessa 1,55 €/l ja dieselpolttoaineen 1,57 €/l...
                Tämä on osittainen lainaus suoraan perusteluista jotka löytyvät tämän ketjun ensimmäisen viestin linkin takaa. Lakia pitäisi siis muuttaa koska markkinoilla on tapahtunut hetkellinen muutos ja diesel on jonain ajanhetkenä ollut 0,02€/L kalliimpaa kuin se halvempi bensiinilaatu? Tätä kirjoittaessa 95E näyttäisi olevan taas hiukan arvokkaampaa ja valtakunnassa kaikki hyvin.
                Viimeksi muokannut hopsis; 15.11.2018, 18:25.

                Comment


                  #68
                  Omistuksen vero pois ja polttoaineen hintoihin.
                  Onkohan tässä tavassa muuten se mahdollinen jarruttava tekijä verottajan kannalta ollut vaikea valvonta? Kuljetusyrityksille kun pitää saada polttoaine verohuojennuksin. On helmpompi valvoa autojen omistajuutta ja eritoten ajoneuvojen luokkia (henkilöauto, kuorma-autot jne.) kuin mihin polttoainetta on tankattu. Sitten taas toisaalta minkä kokoluokan ongelmasta edes puhuttaisiin rahallisesti, vaikka väärinkäytöksiä olisikin.

                  Comment


                    #69
                    Veikkaanpa etta syyna on myos se etta valtio ottaa omistusverolla omansa pois heti eika pienissa erissa pitkin vuotta, helpompi arvioida veron tuotto. Kulutusverossa on kans se huono puoli verottajan kannalta, etta tuotto saattaa lahtea laskuun, jos kansalaisen ketaleet alkavat saastamaan ja vahentavat kulutusta (vertaa alkoholivero ja viinaralli).

                    Comment


                      #70
                      Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
                      Onkohan tässä tavassa muuten se mahdollinen jarruttava tekijä verottajan kannalta ollut vaikea valvonta? Kuljetusyrityksille kun pitää saada polttoaine verohuojennuksin. On helmpompi valvoa autojen omistajuutta ja eritoten ajoneuvojen luokkia (henkilöauto, kuorma-autot jne.) kuin mihin polttoainetta on tankattu. Sitten taas toisaalta minkä kokoluokan ongelmasta edes puhuttaisiin rahallisesti, vaikka väärinkäytöksiä olisikin.
                      Sallittaisiin kuljetusyritysten ajaa verottomalla polttoöljyllä. Toisi myös kumipyöräliikenteeseen kilpailukykyä.

                      Comment


                      • #71
                        Sitten joka toisella olisi y-tunnus ja jakaisivat paketteja joiden reitti osuu sopivasti työmatkan tai kauppareissun varrelle.

                        Comment


                          #72
                          Kuljetusyritysten kannalta on tietysti ikävää, jos käyttövoimavero poistuisi ja sen tuotto katettaisiin dieselin hinnan nostona. Mutta kyllähän se voitaisiin helposti kompensoida muilla veroteknisillä ratkaisuilla. Esim kuljetusliikkeen ostamasta polttoaineesta saisi sopivan suuruisen verohelpotuksen yrityksen verotuksessa. Ei olisi mikään elämää suurempi veroveivi.

                          Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että käyttövoimaveron mahdollisesti poistuessa sen aiheuttama lovi valtion verokassaan voitaisiin aivan hyvin kuitata valtionhallinnon rakenteita keventämällä, jotka Suomi -nimisessä maassa ovat järjettömän raskaita muutenkin. Tästä on ollut julkista keskustelua jo vaikka kuinka pitkään mutta mitään ei yllättäen ole tapahtunut. Valtionhallinnon kulut ovat vaan nousseet koko ajan. Ai miksi, selitys löytyy sieltä kuka nämä päätökset tekevät. Kun päättäjä istuu oksalla niin miksi sahata sitä poikki?

                          Mihinkä muuten perustuu väite, että diesel on maailmalla bensiiniä kalliimpaa?

                          Näistä linkeistä voi vertailla hintoja:

                          Dieselin hinta Euroopassa:
                          https://fi.globalpetrolprices.com/diesel_prices/Europe/

                          Bensan hinta Euroopassa:
                          https://fi.globalpetrolprices.com/ga...prices/Europe/
                          Viimeksi muokannut Ilkka L; 17.11.2018, 10:08.

                          Comment


                            #73
                            Yllättävän samanhintaisia keskenään itseasiassa, sekä yllättävän kallista on euroopassakin bensa. Vaikka nyt ollaankin top kympissä, niin tuo hintaero nyt oli "vain" n.20snt ensimmäisiin länsimaihin.

                            Comment


                              #74
                              Vielä kun olisi vastaava vertailu keskimääräisistä ajokilometreistä. Kuten tuhat kertaa on todettu, täällä periferiassa matkat ovat pitkiä ja niitä on monesti käytännön pakko ajaa omalla autolla.

                              Comment


                                #75
                                Osaisiko joku vähän enemmän tuolla alalla toimijaa tai kemistiosaajaa (varmaan heitäkin on tällä foorumilla) kertomaan miksi diisseli on kalliimpaa tuottaa ja paljonko se oikeasti erona on?

                                Omista opiskeluista on jo sen verran aikaa (ja soluja tislattu), etten enää muista ulkoa mikä oli minkäkin eroittelun vaikutus ja mitä jäi mistäkin menetelmästä ylijäämäksi (jota saa / on pakko halvalla dumpata).

                                Comment


                                  #76
                                  http://www.odyssee-mure.eu/publicati...ed-by-car.html
                                  Siinä eurooppaa ja tässä vihjataan, että Suomessa ajettaisiin 16800km noin..
                                  http://naytadata.com/2017/09/07/ajokilometrit-vuodessa/

                                  Dataa on, jos jaksaa aina googlettaa sen viisi minuuttia. Tuon mukaan Suomessa olisi tuo 16800km ja euroopan keskiarvo 12000km. Prosentuaalisesti toki eroa on, mutta ei Suomi nyt niin pirun iso maa mielestäni ole. Tän ajaa idästä länteen noin kuuteen tuntiin. Kuopiosta kun sipasen anopin hellään huomaan poriin, niin alle 5h. Leville tästä, niin puhutaan jostain 7-8 matkasta. Toki, jos ivalosta haluaa hesassa käydä, niin kestää. Kakarana asuin maalla, niin oisko n.14km "kylille" matkaa. Toki isompaan kaupunkiin oli matkaa, mutta ei sinne joka päivä ajettu. Nyt asun kaupungissa ja sama reilu kymppi oli edellisestä kämpästä töihin, nyt taitaa olla 7km, jota ajan 40km/h. Kouluaikaan sai ajaa tuplavauhtia, niin ajallisesti se oli ihan sama.

                                  Hassua kyllä, googlailu vihjaa, että dieselin valmistus on halvempaa ainakin ollut. Värärikkisyyden myötä kustannus olisi noussut, mutta mistään en tarkkaa lukua löytänyt. Sinällään hassua, että eri tekniikoilla näiden tuotantomäärien ero vaihtelee. Jenkit yllättäen tuotaa samasta raakaöljymäärästä paljon enemmän bensiiniä kuin eurooppalaiset.
                                  Viimeksi muokannut Ugemi; 17.11.2018, 11:17.

                                  Comment


                                    #77
                                    Eli pikainen laskutoimitus. Keskivertoautoilija ajaa sen 16800km vuodessa ja lasketaan nyt vaikka 7L/100km keskikulutuksella. Tulee 16800km*7L/100km=1176L polttoainetta. Tässäkin ketjussa on esitetty että käyttövoimaveron poiston kompensoimiseksi dieselöljyn hintaa olisi nostettava 0,27€/L josta saamme lopputulokseksi 1176L*0,27€/L=318€

                                    Tuon verran keskivertoautoilija siis maksaisi pumpulla enemmän mutta säästäisi käyttövoimaveron osuuden. Mitä se sitten nykyään onkaan, ehkä jotain 500€ luokkaa perus henkilöautolle? Erotus siis on todella pieni, luokkaa 10-15€ kuukaudessa.

                                    Vaan tuossa keskivertoautoilijan ajosuoritteessa on mukana kaikki mummoankat jotka ajavat pikku bensakinnereillään sen 100km kuukaudessa lähikauppaan ja bingoon. Aika moni ajaa paljon enemmän kuin tuon keskiverto 1400km kuukaudessa. Jos ajoa tulee vaikka se 2000-3000km kuukaudessa niin miinukselle menisi nykyiseen kiinteään veroon verraten.

                                    Comment


                                      #78
                                      Näinpä, keskivertoajomäärästä äkkiä arvaisin, että dieseleillä ajetaan enemmän ja bensa-autoilla vähemmän. Itsehän ajan käyttiksellä sen 25-30tkm ja tällä hetkellä se on bensa-auto. Harrasteeseen nyt ei tule kymppiä vuoteen mitenkään, että kait tässä ollaan siinä keskiarvosuoritteessa niin pitkään kun välit pysyy rouvaan niin hyvänä, että lomamatkat ajetaan koko perhe yhdessä :)

                                      Comment


                                        #79
                                        Tuollaisella olen itse vertaillut kannattavuuksia: http://diesel-laskuri.net/

                                        Comment


                                        • #80
                                          Ranskassa sama aihe, mutta erilaiset toimet: https://www.suomenmaa.fi/?app=NeoDir...137/92f5455c83

                                          Comment


                                            #81
                                            Alkuperäinen kirjoittaja jta
                                            Osaisiko joku vähän enemmän tuolla alalla toimijaa tai kemistiosaajaa (varmaan heitäkin on tällä foorumilla) kertomaan miksi diisseli on kalliimpaa tuottaa ja paljonko se oikeasti erona on?

                                            Omista opiskeluista on jo sen verran aikaa (ja soluja tislattu), etten enää muista ulkoa mikä oli minkäkin eroittelun vaikutus ja mitä jäi mistäkin menetelmästä ylijäämäksi (jota saa / on pakko halvalla dumpata).
                                            Minulle selittivät taannoin asiaa niin, että kun diesel tehdään, ilmeisesti ainakin Kilpilahdessa, siitä vihon viimeisestä jakeesta. Sitä piti kai vielä rikastaa jollaikin, että saatiin siitä puurosta koksi erilleen ja itse tuote on juoksevaa. Sisään ajettu kama käsittääkseni viittä vaille puuroa. Takuuseen en tästä mene, kun on toisen käden tietoa. Hintaeroista en osaa sanoa.

                                            Silloin kun minä viimeksi olin nuori ja ulkomailla kävin, diesel oli ~joka paikassa vähintään saman hintaista kuin bensiini, ainakin nuo edullisemmat jakeet. Yllä jaettujen tilastojen perusteella maailma on muuttunut, tai sitten minä vaan kerta kaikkiaan musitan väärin. Ei sekään olisi eka kerta.

                                            Jos siis olen puhunut ihan puuta heinää, toivoisin jonkun oikaisevan, ettei itsellenikään väärää kuvaa.

                                            Comment

                                            Working...
                                            X