Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mitäs näit tänään liikenteessä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    M3 Raahessa

    M3:bimmeri meni raahesta Ouluun päin ;sen hetken mitä stopista perässä ajaessa näin..

    Comment


      No ei ihan tänään, mutta eilen ensin aamulla turvallisen punainen Ferrari F430, ja sitten illemmalla, lenkille lähtiessä, musta samanmoinen. Se kun on jo niin erikoinen kulkine, että sitä kehtaa aikuinenkin mies estoitta pällistellä, niin tuli tutkailtua. Konehan on lasiluukun alla kokonaan näkyvissä ja siitä kyllä näkee aika hauskasti, miten suuri osa autosta on moottoria. Kooltaanhan se on todella pieni ja matala lättänä.

      Comment


        Nuo pyöräilijän väistämissäännöt tuntuvat olevan yhdeltä jos toiselta hukassa. Melkein joka viikko joku tunkee eteen tasa-arvoisessa risteyksessä pyörätietä ajaessaan. Luulisi edes itseuojeluvaiston pelaavan, ellei lainkunnioitusta ole vähääkään!
        Pahimpia ovat ne, jotka ajavat suojatietä yli. Joka päivä tulee muutama vastaan. Sitten katsotaan kiukkuisena kun en väistä. Jos taluttaisivat suojatien yli kuten kuuluu, väistän kyllä.
        Ainakin Lahden poliisin mukaan pyörällä saa ajaa suojatien yli, mikäli suojatie on pyörätiellä eli pyörätie jatkuu suojatien toisella puolella. Myöskin poliisin kanta oli, että yleisesti väistämisvelvollinen on autoilija, koska hänen pitää noudattaa varoivaisuutta jalankulkijoita ja muita kohtaan. Tuota jälkimmäistä en muista tarkasti, mutta tuo ensimmäinen lause pitänee paikaansa. Tasa-arvoisiin risteyksiin en ota kantaa.

        Aihe tuli esille kun keskustelin työnjohtajani kanssa, kun hänen tyttärensä kolaroi auton kanssa ja tämä otti yhteyttä poliisiin aiheen tiimoilta. Ja tämä aihe taas tuli puheeksi kun itse maanantaina tulin auton töytäisemäksi ajaessani suojatiellä. Ei tullut henkilävahinkoja itselle eikä pyöräänkään naarmuja suurempaa, joten asiaa ei viety eteenpäin poliisille, toiseksi itselläni oli kiire kouluun.

        Eli asia ei ole niin, että autolla saa ajaa pyöräilijän yli jos hän ajaa suojatiellä, tälläinen asenne kun tuntuu olevan yllättävän monella.

        Comment


          Mitsubishi tai Subaru quattro???

          Eilen edessäni länsiväylällä ajeli Subarun tai Mitsun farkku, jonka perässä oli isoin punaisin kirjaimin "2.5 Quattro"??? Oon ollut käsityksessä, että quattro on Audin tuotemerkki. Todennäköisesti kyseessä oli vitsi....

          Comment


          • Onhan meillä kaikilla erilaisia haaveita... :-)

            Comment


              ...automyyjänä ollessani huomasin esittelyhallissa uuden Tredian yhdessä lokasuojassa merkin "GLS", toisella puolen "GSL"...
              Tämä nauratti hieman niin piti ihan kuva ottaa. :)

              Comment


                Lahden poliisilla on ilmeisesti eri lakikirja käytössään :) Suojatie ei voi olla pyörätiellä ellei suojatie ylitä pyörätietä. Pyörätien ylittäessä autotien, suojatie on autotietä. Varovaisuus logiikalla, myös tasa-arvoisessa risteyksessä oikealta tulevan auto on väistämisvelvollinen, koska hänen pitäisi muutenkin noudattaa varovaisuutta tasa-arvoisessa risteyksessä.

                Jos risteyksessä ennen pyörätietä on kolmio tai stop-merkki autotiellä, on autoilija toki väistämisvelvollinen kaikkia merkin jälkeen tulevia liikkujia kohtaan.

                Näin uskallan väittää, vaikka lakikirjasta en sanatarkkaa muotoa ole tarkistanutkaan. Tosin, liikenteessä me autoilijat pyrimme varomaan kävelijöitä ja pyöräilijöitä. Kun kopsahtaa toiselta kallo katuun, on aivan yhden tekevää olinko oikeassa vai en. Ei se kivalta tunnu autoilijastakaan. Nyt kuitenkin on kyse siitä miten kuuluisi juridisesti toimia, eikä siitä miten olisi hyvä toimia.

                Comment


                • Siinä vaiheessa kun pitää kohdata auton alle jääneen lapsen vanhemmat on aivan samantekevää kuka on ollut oikeassa.

                  Comment


                  • Nuo pyöräilijän väistämissäännöt tuntuvat olevan yhdeltä jos toiselta hukassa.
                    Sanoppa muuta.

                    Pahimpia ovat ne, jotka ajavat suojatietä yli. Joka päivä tulee muutama vastaan. Sitten katsotaan kiukkuisena kun en väistä. Jos taluttaisivat suojatien yli kuten kuuluu, väistän kyllä.
                    Tässä kohtaa tekisi mieleni käyttää aika rumia ilmaisuja, mutta toivottavasti tarkoitat nyt ainoastaan jalkakäytäviin liittyviä suojateitä.

                    http://www.liikenneturva.fi/fi/liite...site_suomi.pdf

                    Erityisesti sivu 9: Jos pyörätie tai kevyen liikenteen väylä jatkuvat suojatienä tien yli, pyöräilijä voi ylittää tien ajamalla suojatietä pitkin.

                    Minä innostuin kesällä useamman vuoden tauon jälkeen liikkumaan polkupyörällä, mutta lomakauden jälkeen lisääntyneen automäärän myötä luovuin työmatkapyöräilystä. Ihan vaan siksi, että varovaisesti arvioiden 90% autoilijoista ei väistä pyöräilijää missään tilanteessa. Iltaisin on mukavampaa pyöräillä, kun autoja on vähemmän liikenteessä.

                    Comment


                    • Jatkettakoon aiheesta vielä sen verran, että nimenomaan tämä...

                      Jos risteyksessä ennen pyörätietä on kolmio tai stop-merkki autotiellä, on autoilija toki väistämisvelvollinen kaikkia merkin jälkeen tulevia liikkujia kohtaan.
                      ...tuntuu olevan suurimmalle osalle autoilijoista täysin vieras ajatus. Työmatkani varrella on aika paljon risteyksiä, joissa käyttämääni pyörätiehen nähden sivutieltä tulevat autoilijat tulevat ennen pyörätietä olevan kolmion takaa risteykseen, ja täysin normaali autoilijan toimintamalli on ajaa risteykseen pyöräilijästä välittämättä, pysähtyä suojatien päälle odottamaan ja vielä ihmetellä, miksi pyöräilijät vaikuttavat vihaisilta.

                      Comment


                      • Pahimpia ovat ne, jotka ajavat suojatietä yli. Joka päivä tulee muutama vastaan. Sitten katsotaan kiukkuisena kun en väistä. Jos taluttaisivat suojatien yli kuten kuuluu, väistän kyllä.
                        Tässä kohtaa tekisi mieleni käyttää aika rumia ilmaisuja, mutta toivottavasti tarkoitat nyt ainoastaan jalkakäytäviin liittyviä suojateitä.
                        http://www.liikenneturva.fi/fi/liite...site_suomi.pdf
                        Erityisesti sivu 9: Jos pyörätie tai kevyen liikenteen väylä jatkuvat suojatienä tien yli, pyöräilijä voi ylittää tien ajamalla suojatietä pitkin.
                        Lukaisepa tuo linkittämäsi PDF uudestaan. Tuon lainaamasi sivun 9 kohdan yhteydessä mainitaan:
                        "Pyörätie ei kuitenkaan anna pyöräilijälle etuajo-oikeutta, vaan häntä koskevat pyörätieltä ajoradalle tulevan pyöräilijän väistämissäännöt."

                        Joista puolestaan kerrotaan sivulla 7:
                        "Pyörätieltä ajoradalle tuleva pyöräilijä väistää muita. Muut väistävät pyöräilijää vain silloin, kun he tulevat kärkikolmion tai stop-merkin takaa tai ovat kääntymässä tielle, jota pyöräilijä on ylittämässä."

                        Eli kyllä pyöräilijä siis saa polkea suojatietä tien yli, mutta autoja hänen on väistettävä ihan normaalisti.
                        Tuo on harvalla etelä-Espoon polkijalla tiedossa, viitisen vuotta sitten joku mummo kokeili tuota käytännössä silloisen Fiatini keulaan. Väärässä oli, mutta onnekseen ehdin jarruttaa eivätkä mummo, helkama tai Fiat kärsineet merkittäviä vahinkoja.

                        Comment


                        • Tätä juuri tarkoitin, ja siksi ikäänkuin laitoin tuon jatkopostauksen. Kuljun lausahduksesta saa käsityksen, jonka mukaan hän ei väistä suojatiellä ajavaa pyöräilijää missään tilanteessa, koska he ajavat eivätkä taluta.

                          Omalta osaltani ongelmana taas ovat autoilijat, jotka eivät väistä risteävää pyörätietä ajavaa pyöräilijää tullessaan kolmion tai stop-merkin takaa nimenomaan niin, että se väistämisvelvollisuutta kuvaava merkki on jo ennen tuota pyörätietä, tai kääntyessään pyörätien suuntaiselta tieltä sivutielle ylittäen suojatien. Se on toki selvää, ettei suojatie automaattisesti anna pyöräilijälle mitään etuajo-oikeuksia.

                          Hyvin pitkällehän pärjää sekä pyörällä, että autolla muistamalla sen, että perussäännöt väistämisen osalta ovat molemmille samat. Sen sijaan kuvitelmat esimerkiksi siitä, että suojatien yli pitäisi AINA taluttaa pyörä, ovat huuhaata.

                          Liikun vuosittain henkilöautolla noin 50 tkm, tänä kesänä lisäksi runsaasti sekä pyöräillen, kävellen, juosten, rullaluistellen ja vähän moottoripyöräillenkin, ja valitettava tosiasia on se, että kaikille muille ryhmille vaarallisin tienkäyttäjä on ihan tavallisen, ei-ammattiajossa olevan henkilöauton kuljettaja. Moottoripyöräkorttia ajaessani omaksuin perussäännön, jonka mukaan jokaiseen autoilijaan tulee suhtautua niin kuin hän pyrkisi tahallaan ajamaan moottoripyöräilijän päälle, tämän kun muistaa fillarillakin niin pysynee hengissä. Kuten todettua, se oikeassa oleminenkaan ei paljoa lohduta jos kallo on halki.

                          Comment


                            No autolija muuttuu pyöräilijäksi vaihtaessaa kulkuneuvoa, samalla myös asenteet muuttuvat. Yhtäkkiä autoilijat onki mulkkuja vaikka juuri 5 minsaa sitten itse oli samanmoinen mulkero.
                            Helpommalla toki pääsisi jos miettisi että mitä itse tekisi samassa tilanteessa.

                            Myös kävelijät ja pyöräilijät voivat miettiä terveyttään, eikä jättää sitä autoilijan vastuulle yksin. Se pyörä on monasti helpompi ja nopeampi pysäyttää siihen risteykseen. Kävelijöistä nyt puhumattamkaan.

                            Comment


                            • Liikenteessä tulee aina olemaan sellaisia pyöräilijöitä ja jalankulkijoita, jotka eivät ymmärrä liikenteestä mitään muuta kuin että punaisella valolla ei saisi tietä ylittää (mennään kuitenkin). Näitä on vielä harvinaisen paljon, lisäksi ne jotka eivät hallitse itseään missään tilanteessa kun ovat niin jurrissa. Tähän tilanteeseen joutuu autoilijana valitettavasti sopeutumaan koko elinkaarensa ajan. Liikenteen sujuvuus usein kärsii kun jotkut ovat niin ylimielisiä autoja kohtaan ja pitävät tiukasti kiinni "etuoikeuksistaan" kävellä auton alle. Autoilijana on kuitenkin eräänlainen henkinen vastuu kevyestä liikenteestä kun kuljetaan puolentoista tonnin möhkäleellä ihmisten seassa.

                              Vanhin tyttäreni ajaa toista kuukautta mopolla ja kyllä säännöt ovat välillä aika kateissa vaikka asiaa oli pohjustettu useita kuukausia ja mopokoulutkin käyty. Hän oli sitä mieltä että pyöräilijöitä ja jalankulkijoita pitää aina väistää, ihan hyvä asenne tuossa vaiheessa mutta se saattaa aiheuttaa ongelmia liikenteen sujuvuudessa ja agressiivisia kohtauksia autoilijoissa.

                              Nuorempana ja notkeampana ajoin aina välillä töihin Vantaan ja Espoon väliä, matkaa kertyi 70km päivässä. Kyllähän siinä joutui usein vaaratilanteisiin varsinkin muun kevyen liikenteen kanssa mutta piti olla skarppina. Itsekin olen aiheuttanut vaaratilanteita kun tuli paineltua usein "vanhoilla vihreillä" risteykseen. Syysaamuina tuli pari kertaa sivutieltä eteen autoilija joka ei ollut vaivautunut edes pyyhkimään kosteutta sivulaseista.

                              Comment


                              • Sattuipa sopivasti keskustelua aiheuttaneeseen aiheeseen.

                                Eilen illalla noin puoli yhdeksän aikaan, oli jo melko pimeää siis, Turussa Itäharjun Prisman kohdalla olevissa liikennevaloissa. Olin suuntaamassa Jaanintieltä kohti Varissuota eli odottelin nuolivalon vaihtumista vihreäksi ja kääntymistä oikealle. Hetken kuluttua valo vaihtuikin ja lähdin ponnekkaasti valoista liikkeelle, mutta noin metrin-puolitoista edettyäni painoin jarrut pohjaan kun sivusilmällä huomasin, että editseni suojatietä pitkin ajeli noin 14v poika fillarillaan päin punaisia ja vielä molemmat kädet taskuissansa. Ei poika edes katsettaan kääntänyt vaikka varmasti huomasi että meinasin ajaa suoraan päälle, jatkoi vain matkaansa kuin mitään ei olisi tapahtunut. Huonosti olisi mukulalle käynyt jos olisin tullut valoihin 20sekuntia myöhemmin ja olisin päässyt valoista läpi niihin pysähtymättä. Pistää vituttamaan tuollainen piittaamattomuus, sillä ilmeisesti sillekin kakaralle pitää ensin tapahtua jotain pahempaa ennen kuin oppii tavoille. Siinä saa vaan joku huono-onnisempi kanssa-autoilija trauman koko loppuiäksi, pahimmassa tapauksessa.

                                Comment


                                  Kävelijänä yleensä annan autojen mennä ja sopivan välin tullessa vasta puikahdan suojatien ylitse. Pyrin myös odottamispaikallani osoittamaan sen, että en ole aikeissani astua suojatielle. Miksi en käytä etuoikeuttani hyväksi ja anna autojen väistää? Muutamia syitä seuraavassa:

                                  - Jalkani pysähtyvät juuri silloin kuin haluan ja tismalleen siihen paikkaan. Auto ei pysähdy. Pääsen liikkeelle välittömästi ja saavutan matkanopeuteni kahdella-kolmella askelmalla. Auto ei.
                                  - Yllämainitun seurauksena: kohtaaminen vie molempien osalta huomattavasti vähemmän aikaa, päästöt vähenevät, polttoainetta säästyy, ympäristö tykkää.
                                  - Panostan mielelläni myös itse hengissä säilymiseeni. Jos auto ei kykenekään tai huomaa väistää, ainoa mahdollisuus välttää tilanne on kiinni itsestäni. Jos en tee mitään asian eteen, olen tahallani vastuussa oman henkeni vaarantamisesta. (Puhun siis vain itsestäni, en muista.)

                                  Keskimmäinen kohta on myös syynä siihen, että varsinkin hiljaisissa risteyksissä ja liikenteen muutenkin ollessa hiljaista, en paina liikennevalojen nappia vaan riittävän välin tullessa kävelen rauhassa tien ylitse.

                                  ohitse: aiheen tiimoilta tuli mieleen seuraava tosiasia http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=24513

                                  Comment


                                  • jos on pyörällä liikenteessä ja autolla on väistövelvollisuus eikä osoita merkkejä moisesta, voipi kiihdyttää ja tehdä stoppien siihen tien reunaan. pyörällä voi senverta nopeasti pysähtyä, ja autoilija yleensä säikähtää senverran että on jatkossa tarkempi. jos joku on sitämieltä että on vastuutonta säikäytellä ihmisiä tälleen(yleinen reaktio on lukkojarrutus, finkku ja töötti) niin ottakoot pyörän käteen ja menkööt itse liikenneterroristien joukkoon. autoilijaan ei kannata ikinä luottaa vaan itse varoa, koska pyörä voi myös olla suhteellisen heikosti havaittava, taikka tulla yllättävästä suunnasta- sanotaan että pyörän ja auton sekakäyttö palvelee molempia. osaa ainakin omilla reiteillään katsoa tilannetta auton näkökulmasta ja autoilevana ihmisenä osaa paremmin kelata mistä pyörä voi tulla tai mitä se aikoo tehdä

                                    Comment


                                    • Eräällä työmatkalla välillä Helsinki - Turku tapahtui seuraavaa:

                                      Tulimme firman pakulla nyppylän takaa ja totesin että alamäessä olevalla linja-auto pysäkillä oli parkissa Hyundai tms citymaasturi ja nainen kävelee poispäin siitä. No automaattinen oletus syntyi että nainen jäi pois kyydistä (samalla kohtaa tienhaara) koska auto rupesi liikkumaan eteenpäin.

                                      Seuraavaksi nainen pyörähtikin ympäri ja lähti juoksemaan auton perään. Seuraava oletus syntyi tästä että nainen unohti jotain.

                                      Seuraavaksi aivoni menivätkin lukkoon kun näin citymaasturin kaartavan ojan pohjaa kohden. Tuli oikein WTF olo. Ja sen jälkeen kun juuri olimme kohdalla kaamea naurunpuuska kun citymaasturi oli puoliksi ojassa ja puoliksi pellolla ja nainen seisoi pysäkillä perinteiseen "voi kauhea mitä tapahtui" asennossa (toinen käsi lanteella ja toinen suulla) linja-auto pysäkillä.

                                      Ja tämä koko tapahtuma vei aikaa noin 10 sekuntia, monta erilaista ajatusta sitä kerkesikin pyöräyttämään tuossa ajassa.

                                      Ei meinannut muute tulla ajamisesta hetkeen aikaan mitään.

                                      Eli muistakaa pistää se käsijarru päälle :)


                                      - Vesa

                                      Comment


                                      • Kysymys lukijoille liittyen suojatiehen:

                                        Miten tulisi autoilijan toimia risteyksessä (oli sitten kolmio tai stop), jossa suojatien taaksepysähtymisen seurauksena ei ole mahdollista nähdä tuleeko jommalta kummalta tai jopa molemmilta suunnilta autoa. Tavoitteena on joko mennä suoraan tai kääntyä. Lisäksi jalankulkijoita ja pyöräilijöitä menee suunnilleen koko ajan (ei massaa vaan yksittäisiä).

                                        Jos et aja suojatien päälle (mahdollisimman lähelle risteävää ajorataa) et näe. Itse en ainakaan uskalla vetää tuosta risteävälle tielle sokkona. Jos ajan suojatien päälle estän, ainakin osittain, jalakulkijoita ja pyöräilijöitä liikkumasta risteyksen yli.

                                        Varsinkin ruuhkien aikaan lain seuraaminen tarkasti tarkoittaisi todella pitkää odotusta suojatien takana.

                                        Miten siis pitäisi toimia?

                                        Comment


                                          Tämä tilannehan on käytännössä ainakin tällä asuinalueella joka helvetin risteyksessä tullessa "pääväylälle". Minä ensin pysäytän ennen suojatietä ja katon välin, jossa ei juuri tule pyöräilijöitä/kävelijöitä ja sen jälkeen tungen siihen suojatien päälle, mutta niin pitkälle kohti ajorataa, että takaa mahtuu kiertämään.

                                          Liikennesuunnitelun kukkaset estävät siis lain kirjaimellisen noudattamisen.

                                          Comment


                                          • Tänään tuli bongattua suht tuore Porsche Carrera gt:n tuossa tre-helsinki motarilla, oli aikas maukas näky muuten niin tavallisessa liikennevirrassa ja taisi vielä olla suomen kilvillä varustettu...

                                            Comment


                                              ^ Kyseisen GT:n näin itsekin joku viikko sitten. Tuli tuossa Arkadianmäen kohdalla vastaan ja meinas olla vaikea itse seurata muuta liikennettä kun piti perään vilkuilla. Suomen kilvissä ja aika härskin näköinen laitos ihan livenäkin.

                                              Comment


                                                ^Piippo moista pitää tallissa Helsingin Eirassa, jossa sen pari kertaa olen bongannut.

                                                Comment


                                                  Ymmärrämme ilman ^ -merkkiäkin että vastaatte ylläoleviin viesteihin. Jättäkää jatkossa pois, kiitos.

                                                  Comment


                                                    OT: Tapa jäänyt foorumeilta, joissa viimeiset viestit listassa näkyy koko vastaus eikä vaan otsake, kuten täällä. Mutta jätetään pois..

                                                    Comment


                                                      Kuljun lausahduksesta saa käsityksen, jonka mukaan hän ei väistä suojatiellä ajavaa pyöräilijää missään tilanteessa, koska he ajavat eivätkä taluta
                                                      No enhän minä päälle aja, hyvänen aika! En vain katso tarpeelliseksi jarrutella ja jäädä odottamaan jos alta hyvin ehdin pois. Ja nimenomaan tarkoitin tilannetta, jossa suojatie on suojatie eikä pyöräilykaista tai mikä sen nimi onkaan. Jos siis pyörätie jatkuu molemmin puolin risteävää reittiä, siinä saa ajaa. Enkä muuten väistä jalkakäytävälläkään jos joku yli 12v pyöräilee vastaan. Ja Villelle terveisiä etten myöskään aja jalkakäytävällä vaan kävelen.

                                                      Tämä on niin tyypillistä netissä keskustelua, jossa ilmeet ja eleet on kovin vaikea sijoittaa tekstin joukkon. Ja kun ei heti ole korjaamassa niin saa huonon maineen ...

                                                      Comment


                                                        Miten tulisi autoilijan toimia risteyksessä (oli sitten kolmio tai stop), jossa suojatien taaksepysähtymisen seurauksena ei ole mahdollista nähdä tuleeko jommalta kummalta tai jopa molemmilta suunnilta autoa. Tavoitteena on joko mennä suoraan tai kääntyä. Lisäksi jalankulkijoita ja pyöräilijöitä menee suunnilleen koko ajan (ei massaa vaan yksittäisiä).
                                                        Pysähtyä ei tarvitse tasan STOP-merkin kohdalle, vaan sellaiseen paikkaan, josta näkee esteettömästi muun liikenteen. Esimerkiksi Kaarinassa (Teppo varmaan tietää) on STOP ja siihen tullessa, kun näkee ettei pyöräilijöitä tai jalankulkijoita ole liikkeellä, voi ajaa suoraan sen suojatien (Ville: joka on myös pyörätie) yli ja pysähtyy vasta juuri ennen risteävää ajorataa. STOP-merkiltä kun on melkein pari autonmittaa ennen risteystä.

                                                        Comment


                                                        • Enkä muuten väistä jalkakäytävälläkään jos joku yli 12v pyöräilee vastaan
                                                          Aijai, pitää varoitella pyöräilevää 12v tytärtäni tästä herrasta... :-)
                                                          Tämä on niin tyypillistä netissä keskustelua, jossa ilmeet ja eleet on kovin vaikea sijoittaa tekstin joukkon. Ja kun ei heti ole korjaamassa niin saa huonon maineen ...
                                                          Juuri näin, tekstiäkin pitäisi lukea sillä silmällä pari kertaa läpi ettei vain ymmärtänyt väärin. Tämä pyöräilijän väistämisasia on hyvä esimerkki siitä kuinka vaikeaa on ilmaista oma näkemyksensä asiasta sanallisesti. Itselläni loppui joskus innostus kirjoitteluun juuri väärinymmärrysten takia. Pahinta on se kun yrittää selventää väärinymmärrettyä tekstiään, niin moderaattori poistaa tekstin tai lyö aiheen lukkoon. Tulee aika helpless olo ja yrittää irtautua koko asiasta kun mitään ei ole tehtävissä, toisin kuin elämässä yleensä.

                                                          Comment


                                                            Kirjoitetussa tekstissä mielipide välitetään sanoin, ei luonnollisesti ilmein tai elein. Huonosti kirjoitetusta tekstistä varsinainen sanoma jaa aina arvailujen varaan. Oman mielipiteensä välittäminen lukijoille ei ole kovinkaan vaikeaa. Se vaati vain hieman vaivaa ja viitseliäisyyttä kirjoittaa riittävästi ja kieliopillisesti oikein. Sama pätee kaikkeen viestintään. Mumisijan sanoma harvemmin välittyy kuuntelijalle oikein.

                                                            STOP-merkin jälkeen vain liuttaan suojatien päälle odottamaan sitä pääsyä risteävälle tielle. Näinhän se on pakko tehdä, jos näkyvyys on olematonta STOP-merkin takaa. Yleensä pääse henkilöautolla juuri sopivasti niin eteen, ettei suojatie peity aivan kokonaan. Tosin onhan näitä insinöörityön taidonnäytteitä nähty yksiä sun toisia liikennesuunnittelun saralla. Täällä Järvenpäässä rakensivat kerran jakajan niin leveäksi, ettei tiekarhu mahtunut kaistaa auraamaan. Korjasivat sitten jälkeenpäin taas isolla rahalla. Ja miettivät mihin ne rahat oikein hupenevat...

                                                            Comment


                                                            • Yksi ainoa pyyntö. Siirtäkää nyt jo vähitellen tuo Autoilija/jalankulkija/pyöräily-keskustelu jonnekkin hevonkuuseen. Eiköhän tässä rupea olemaan jo ihan tarpeeksi OFF-TOPIC:ia. Kiitos.


                                                              Itse näin tuon GT:n hämeenlinnantiellä tuossa yksipäivä.
                                                              Viime torstaina tai perjantaina menin ohi sinisestä äsnelkusta. Ko. tapaus tapahtui hämeenlinnanväylällä iltapäivällä. Siis samanlainen vehje kuin omani.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X