Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mitäs näit tänään liikenteessä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Paranormalix
    vastasi
    Tämä kohtahan oli vanhassakin laissa samalla tavalla. Pitää vaan erottaa kaksi eri tapahtumaa, ohittaminen ja ohi ajaminen. Ensimmäisissä vaihdetaan kaistaa, toisessa ei. Näin karkeasti.

    Leave a comment:


  • jannekk
    vastasi
    Jos muualla kuin moottoritiella on kaksi kaistaa samaan suuntaan, saa myös oikealta puolelta ajaa ohi jos ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla ajokaistoilla. Jonomuodostelmassa moottoritiellä samoin saa oikealta puolelta mennä ohi ajokaistaa vaihtamatta. Pujottelu on kiellettyä edelleen.

    Leave a comment:


  • Ilkka L
    vastasi
    Tuossa tallennetussa tilanteessa mp myös ohitti oikeaa kaistaa pitkin, joka oli ainakin vanhassa tieliikennelaissa kiellettyä muuten, kuin molempien kaistojen jonoutuessa/eri nopeutta kulkiessa. Sitä en tiedä onko se nykyisin sallittua. Ja kuten jo edellä todettiin niin edellä ajavan vilkuttaessa kaistanvaihtoa ei ohitus silloin ole sallittua. Tämä unohtuu nykyisin aika monelta.

    Moottoripyöräilijänä voisin todeta: "Loud pipes save lives". Kaikilla, kun ei ole noita kaistavahteja autoissaan.

    Leave a comment:


  • jannekk
    vastasi
    Tieliikennelaissa vastuu turvallisesta kaistanvaihdosta on edelleen kaistanvaihtajalla, mutta kaistanvaihtoa ei saa estää esim. kiihdyttämällä vieressä. Tuo huomattavalla nopeuserolla ohi meneninen on kyllä jos lähellä kaistanvaihdon estämistä etenkin jos vilkku on ollut kaistanvaihtajalla päällä. Kyllä motoristin se pitäisi tuossa tapauksessa suuntavilkku huomata ja hidastaa, eikä puskea väkisellä ohi luottaen siihen, että autokuski huomaa hänet ajoissa.

    Ja sitten se kuollut kulma. Kyllä tuon termin pitäisi jo itsessään kertoa mistä siinä on kysymys. Kuolleessa kulmassa olevaa ei peilistä näe ja ainakin minut on autokoulussa opetettu vilkaisemaan vielä olan yli, ettei siinä kuollessa kulmassa ole ketään. Nykyautoissa kuskin niskoja säästää tuo kuolleen kulman varoitin, mikä on hyvä asia jos sellainen autosta löytyy.

    Leave a comment:


  • hopsis
    vastasi
    Aika nollakommentti tosiaan. Kyllähän tuossa mahdollinen vaaratilanne on vältetty juuri tuoreen turvatekniikan ansiosta, ei peilien. Eikä peilejä tuijottamalla olisi ollutkaan mahdollista, on tuossa sen verran paljon ohittajalla nopeuseroa. Pyörän yhtä ajovaloa kohtisuoraan päin katsomalla ei edes näe syvyysefektiä että millä nopeudella ja miten kaukana se oikein tulee ja onko se mahdollisesti hidastamassa vai kiihdyttämässä. Oletan ja luulen tosin että noin merkittävällä ylinopeudella pärräänsä kuljettava henkilökin on ollut ns "hereillä" ja valmiina väistämään, ainakin olisi syytä olla jos ei pelaa niillä säännöillä mitä muut liikenteenkäyttäjät käyttävät odottavat.

    Leave a comment:


  • andre_
    vastasi
    Niin meinaat että kun kaistaa vaihtaessa katsot peileihin ja kaista on vapaa, ja kun laitat sivuvilkun päälle sekä rupeat vaihtamaan kaistaa niin on autoilijan vika jos jkesken kaistanvaihdon joku ylinopeudella ajaa auton alle?

    Just tollasten tilanteiden takia ostin kameran mikä kuvaa myös taakse. Ja tuollaisten mahdollisen vastapuolen kommenttien takia jos saattuu kolari ja on eriävät mielipiteet. On vähän enemmän kuin sana sanaa vasten jos tarvii ruveta virkavallan tai vakuutusyhtiöiden kanssa tappelemaan.

    Niin, ja tuo kaistanvaihtovahti juurikin valvoo ettei kuolleessa kulmassa ole ketään. Ei muutakuin onnea ja menestystä moottoripyöräilyyn jos itsekin luotat että autoilijat näkevät liikennettä ylinopeudella pujottelevan motoristin.

    Leave a comment:


  • alpi
    vastasi
    Videosta ei näy miten Audin vilkku on päällä, mutta tuossa vaiheessa ei normaalisti ole katse enää peileissä. Vai pitääkö niitä kytätä jatkuvasti, jos joku päättää paahtaa ylinopeudella kaistaa vaihtavan auton alle? Opettelemista on ainoastaan mopon kuljettajalla.

    Leave a comment:


  • pelle000
    vastasi
    Kuollut kulma? Opettele katsomaan peileihin.

    Leave a comment:


  • andre_
    vastasi
    Kun olin kaistaa ajatellut vaihtaa niin Audi Lane Change Assistant tms kaistanvaihtovahti huomautti että kuolleesta kulmasta lähti mopoilija ohittamaan ylinopeudella. Ei olis Audin sisällä sattunut kuin henkisesti korkeintaan mutta parempi näin ettei tule onnettomuuksia turhaan.

    Leave a comment:


  • jannekk
    vastasi
    Tais olla tämä Caldina Turun suunnalla autoliikkeessä myynnissä. Liekö ollut koeajolla.

    Leave a comment:


  • Outonaapuri
    vastasi
    Jaa mitähän se kaveri on käyny siellä mun Caldinalla jonka annoin sille lainaan kun ei kesällä nelikkoa tartte..

    Ei vaan onhan noita vielä aika paljonkin liikeenteessä suomessakin, juuri mietin pitäskö myydä oma pois kun tuli toinen samalla kylällä vastaan, eihän sellainen käy.
    Viimeksi muokannut Killeri; 3.9.2020, 06:58. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

    Leave a comment:


  • Ihmemies
    vastasi
    Pyynikin näkötornilla kävi valkoinen Toyota Caldina GTfour, viimeiseksi jäänyttä mallia.. Vissiin siis 4-lovinen automaatti, 260hp moottori. Valkoinen ja 6-puolaiset valkoiset vanteet, röökilipat. Oli siisti peli!

    Leave a comment:


  • trallalaalaakso
    vastasi
    Kyllä, tarkistin juuri.

    Leave a comment:


  • TeroPee
    vastasi
    Oliko se se kuparinvärinen joka oli Mobilisti -lehdessä just?

    Leave a comment:


  • trallalaalaakso
    vastasi
    Ajelin Kaivopuistossa Bentley Mulsanne turbon perässä, 80-luvun puolelta näytti olevan. Nätisti jyrisi veekasi, ja ajoittain päästeli sinisen öljynkäryisen pilven taakseen epäsäännöllisen säännöllisesti. Pelleiltään oli kyllä huippukuntoinen yksilö.

    Leave a comment:


  • jta
    vastasi
    Agressiivisesti sieltä ja täältä pujottelijan se kanssa-autoilijoita painostaneen mustan S5:sen naantaliin menossa noin tunti sitten. Toivottavasti ei ollut clubilainen.

    Leave a comment:


  • Japi
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja Benkku Näytä viesti
    Saab 9-7X:n. Auton muotoilusta tuli kyllä mieleen jokin ihan muu kuin Saab
    Saab 9-2x:n muotoilustakin tulee joku muu mieleen koska on subaru impreza.

    Leave a comment:


  • mmmalmi
    vastasi
    RSQ8 Vaakon Nakilla Tampereella.

    Leave a comment:


  • TeroPee
    vastasi
    Varmaan tämän takia:

    Saab 9-7X on GM:n T-alustaan perustuva maastoauto, joka tuli markkinoille kesällä 2005. Se on saanut lempinimen Trollblazer, joka tulee samaan alustaan perustuvasta Chevrolet Trailblazerista ja Trollhättanin kaupungista, jossa Saabeja tehdään. 9-7X ei kuitenkaan ole Trollhättanissa tehty, vaan Morainessa, Ohiossa samalla linjalla rinnakkaismalliensa GMC Envoyn, Buick Rainierin ja Isuzu Ascenderin kanssa.

    Leave a comment:


  • Benkku
    vastasi
    Saab 9-7X:n. Auton muotoilusta tuli kyllä mieleen jokin ihan muu kuin Saab

    Leave a comment:


  • Kukke
    vastasi
    Joku elämää nähnyt 8L-A3 meinasi aiheuttaa akuutin puskurinvaihdon, kun vaihtoi keskellä risteystä kaistaa käyttämättä suuntavilkkua.

    Vähän oli ajotyyli kyllä muutenkin hieman huojakan näköstä - mikä lie taustalla.

    Leave a comment:


  • Anamonta
    vastasi
    Keskellä päivää Lidlissä joten kaikki kylän eläkeläiset oli siellä. Parkkipaikalle köröttelin papan perässä, hieman huvitti kun Kia Venga (olikohan oikein?) mallin alle oli talon numerotarroilla laitettu 1.6 Hienosti sopi mustat tarrat kromisten tekstien alle!
    Pois lähtiessä sitten mummeli kääntyi pihasta oikealle, mihin itsekkin olin menossa, mutta jostain syystä valitsi liikenteenjakajan vasemman puolen. Onneksi ei autoja tullut vastaan, koska jakaja jatkuu ehkä noin 100m. Tästä kohtaa mamma kääntyi vasemmalle, pysähtyi, nousi autosta ulos ihmettelemään miksi tie ja risteys oli outo. Muutaman sekunnin siinä raapi päätään, hyppäsi autoon ja jatkoi 10kmh eteenpäin. Tietenkin menin samaan suuntaan!

    Leave a comment:


  • Benkku
    vastasi
    Tuli tiukka tilanne tänään: peura oikealta eteen, ei vaikuttanut pahalta, oli tilaa jarruttaa. Sitten se törmäsi vastaantulevaan autoon ja tuli lentäen kieppuen vastaan ja ojaan samalle puolelle mistä tuli. 5 metriä jäi tilaa kun tein hätäjarrutuksen ja väistön. Oli venetraileri perässä, veneineen aika tasan 2 kiloa. Peuraan törmänneellä oli taas asuntovaunu koukussa ja kertoi että oli kyllä saanut sompailla kun osumasta meni puskuri ja lokari kasaan niin että eturengas otti kiinni. Ajettin letkassa, olis voinut tulla isompikin hässäkkä, näytti että meidän takana tulleelle tuli tiukkaa

    Leave a comment:


  • trallalaalaakso
    vastasi
    Ajaessani Larun Isokaarta tänäänkin, mietin, onko SS-4 vaihtunut RS3 sedaniin, kun samoilla huudeilla näkyvät olevan parkissa tämän tästä.

    Leave a comment:


  • Matero04
    vastasi
    Munkan rannassa on usein hienoja autoja jätskikioskin vieressä :)

    Leave a comment:


  • Vinsu
    vastasi
    Munkan ranta, oli kyä mun silmään!
    Attached Files

    Leave a comment:


  • ttenhunen
    vastasi
    RS5-R (ABT)

    Leave a comment:


  • Ihmemies
    vastasi
    Työkaveri kertoi lapin reissullaan nähneen sellaisen ohitussuoritteen taas, että. Ohituskaistat Jkl pohjoispuolella vuorottelevat, ja eräässä kohtaa menosuunnan ohituskaistalle oli matkaa 3km ja vastaantulijoiden ohituskaista oli juuri vuorossa. Työkaveri ajeli rekan takana odottaen menosuunnan ohituskaistan alkamista, eihän sinne pitkä matka olisi enää.

    Noh joku sitten päätti tuplasulkuviivan yli hänen takaansa lähteä ohittamaan rekkaa vastaantulijoiden ohituskaistan puolelle... ja joku toinen lähti sitten sen perään vielä ohittamaan :D Totta kai samaan aikaan sitten useamman auton letka lähti vastaantulijoiden puolelta ohittamaan. Tilanteessa riitti säätämistä ja jännitettävää. Onneksi ei käynyt tällä kertaa mitenkään, vaan vastaantulijat tajusivat mitä idiootteja edessä sompailee, ja antoivat heille suosiolla tilaa.

    Työtoveri rekan ohitettuaan saavuttaa nämä mallikkaan ohitussuorituksen esittäneet tyypit jonkin ajan kuluttua ajelemassa n. 95km/h 100km/h alueella, kädet heiluu vaan ja heidät ohittaessaan näkee, että puhelinta siellä räplätään.

    En taas tajua yhtään tätä maailmanmenoa! :D Jossain vaiheessa varmaan tännekin olisi hyvä rakentaa samanlaiset kolmikaistaiset keskikaiteelliset tiet kuin Ruotsissa, jos ohittamisosaaminen ja liikennesääntöjen tunteminen/noudattamishalu laskee entisestään.

    Leave a comment:


  • panu
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja Styroks Näytä viesti
    Saman on kyllä huomannut, ohituskaistojen ulkopuolella ei enää uskalleta tai osata ohittaa. Ja tämäkin tosiaan raskaan ajoneuvon ohjaamosta havaittuna.
    Ohituskaistojen hyöty on vähän niin ja näin. Huonolla tuurilla ohituskaistalla ei ole ketään ohitettava ja pian sen jälkeen saa hitaamman kiinni eikä uutta ohituskaistaa ole lähelläkään. Toinen vaihtoehto on se, että niitä "helpon" ohituspaikan odottajia on kertynyt niin paljon, että koko ohituskaista menee sen jononkerääjän tavoittamiseen letkan lähtiessä kiihdyttämään ensimmäisen ohi. Lopulta on helpompi ohitella ohituskaistojen välillä muutama auto kerrallaan.

    Leave a comment:


  • jta
    vastasi
    Just ajoin 2x50km traktorilla peräkärryllä varustettuna ja kyllä monella on ohittaminen hukassa. Tosin mitä pienempi tie ja maaseudulla, sitä paremmin ne ohitukset meni.

    Leave a comment:

Working...
X