Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tulliposti - laillistettu ryöstö?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • mremonen
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja Veskuh Näytä viesti
    Vai luottavatko vain päälle merkittyyn arvoon?
    Siihen. Ei niillä muuta tietoa ole.

    Nyt tässä(kin) ketjussa sotketaan Tulli ja kuriiri. Ei sitä kuriirifirmaa kiinosta vaikka toisitte kymmenen corvettea kontissa ja päällä lukisi arvona 5 EUR ja lahja. Se tuo sen sellaisena kotiin asti ilman mitään lisäkommervenkkejä. Sen sijaan Suomen Tulli (SuTu) saattaa ottaa sen sivuun ja pyytää lisäselvitystä.

    Jos sitten lapussa lukee kahdeksan miljoonaa ja rahdit päälle, niin kuriirin on vastattava siitä että se tulee tullattua. Tai oikeammin he vastaavat siitä, että se kulkee heidän tuomanaan tilaajalle, kuten lähettäjä on käskenyt. Ja jotta tämä prosessi saadaan päätökseensä, tavara pitää tullata, koska sen arvo on yli 20 EUR (vai mikä se raja nykyään on).

    Jos kuriirifirma saisi päättää, tullaus jäisi tekemättä. Ei ne ole tullilla töissä eikä saa tullauksesta muuta kuin lisäkuluja.

    Leave a comment:


  • Jultsu_
    vastasi
    Ja ostolaskussa ei ole koskaan ollut oikea arvoa, yleensä euron tai alle. Siitähän ei tullia mene, eikös
    Ei mene, mutta kun se kuljetuksen hintakin pitäisi laskea siihen tuotteen arvoon mukaan. Perus kiinan kirjepostilla tullessa se ei ole mikään ongelma, mutta kuten edellä sanoin, sen 5kg paketin lähetys kiinasta suomeen maksanee sen 20e noiden isompien kuriirifirmojen kautta, jolloin tuo raja jo ylitetään.

    Leave a comment:


  • LauriJT
    vastasi
    Aivan. Ei se rahtifirma voi tietää paketin arvoa kun heillä ei ole edes oikeutta avata sitä. Ja ostolaskussa ei ole koskaan ollut oikea arvoa, yleensä euron tai alle. Siitähän ei tullia mene, eikös.
    Plus että kun maksan lähettäjälle rahdista, en tosiaan sulata sitä että rahtifirma alkaa keksiä itse lisäkuluja jo maksetun palvelun päälle. Tuo nyt vaan on sellainen maksu että siitä pitää kertoa etukäteen eikä kesken kuljetuksen kiristysmielessä.
    Viimeksi muokannut LauriJT; 16.6.2016, 19:57.

    Leave a comment:


  • Veskuh
    vastasi
    Edelleenkin, mistä se osaa sen räknätä tietämättä todellista arvoa. Se selviää vasta tullausta tehdessä ostolaskusta. Vai luottavatko vain päälle merkittyyn arvoon?

    Leave a comment:


  • Jultsu_
    vastasi
    Eiköhän se kuljetusfirma osaa sen räknätä etukäteen että kannetaanko tuotteesta tulli + alv vaiko eikö.

    ...toisaalta, taitaa pelkkä kuljetus EU:n ulkopuolelta DHL/Fedex/UPS:n kautta maksaa jo tuon ALV-kantorajan ylittävän 22 euroa...

    Leave a comment:


  • Veskuh
    vastasi
    on ollut tulliselvityslappu päällä jossa mainittu tuotteen sisältö ja sen arvo (joskus sisältäen postikulut, joskus ei.)
    Niin, juuri tätä tarkoitin sillä, että kuriirifirma ei voi tietää paketin arvoa. Muistaakseni kertaakaan lapussa ainakaan Kiinasta tilatessa ei ole ollut oikea arvo. Ja jos taas painon perusteella arvataan, se kilon paketti voi olla kalliimpi kuin se 2000 kilon. Ja mikä silloin olisi painoraja jonka ylittävät jäävät kuriirifirman lisälaskutuksen piiriin?

    Mutta mikä siis on tilanne jos kuriirifirma ilmoittaa paketin tullauksesta, maksat maksut jotta pääset tullaamaan ja paketti jää tullausarvon alle? Palauttaako firma maksetun maksun vai joudutko maksamaan sen 24,80 tai 40 euroa kuitenkin?

    Leave a comment:


  • Jultsu_
    vastasi
    Nuo tuohan vasta on kusisinta paskaa ikinä, voisi olla jo reklamoinnin paikka.

    Leave a comment:


  • mooscot
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja Jultsu_ Näytä viesti
    Niin eli Fedex ryöstää myös asiakkaitaan, vai oliko tämä vaan mutuilua tän ketjun juttujen lukemisen jälkeen?
    Ei vaan tässä kävi niin, että luulin toimituksen tapahtuvan Fedexin kautta, koska tilaus vaiheessa valitsin sen toimitustavaksi.
    Jostain syystä myyjäliike toimitti tilauksen kuitenkin DHL:n kautta.

    Leave a comment:


  • hopsis
    vastasi
    Post-forwarding laatikko on myös erittäin käyttökelpoinen ratkaisu.

    Leave a comment:


  • Benkku
    vastasi
    Ebaysta kun tilaa ongelmana on ettei välttämättä tiedä millä kuriirifirmalla tulee, ainakin saksalaiset vaihtaa/jakaa eri firmoille nuo rahdit.
    USA:sta tilatessa voin suositella USA-rahti nimistä firmaa. Tuo kontissa kaman (5-8 viikoa) hoitaa tullauksen ( 5 euroa) ja matkahuollolla kotiin.
    Ebay-myyjällä olisi ollut rahti 160 ( + tulli ja Alv). Heillä oli ilmainen toimitus Floridaan, sieltä USA-rahdin hoteissa kaikkine kuluineen (rahti, tullaus, tulli ja alv)n 62 euroa + MH 16 euroa

    Leave a comment:


  • Guest's Avatar
    Guest replied
    Alkuperäinen kirjoittaja Jultsu_ Näytä viesti
    Sillä taas ei ole mitään tekemistä tämän ketjun alkuperäisen aiheen kanssa. Rahtifirma ei tee salapoliisin hommia, mutta toki hekin varmasti käyttävät maalaisjärkeä ja ilmoittavat kohdemaan tulliviranomaisille jos joku 2000kg palletti saapuu kiinasta 10 dollarin tullausarvon kera.
    Liittyy se näihin kahteen kommentiin aika paljonkin.
    http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...5&postcount=22
    http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...3&postcount=24

    Leave a comment:


  • hopsis
    vastasi
    Joo Postin sisämaan kuljetusten hyvärit on aivan järkyttäviä, lähetä nyt joku 500€ kännykkä joka painaa paketteineen puoli kiloa ja saat korvausta jotain irtoeuroja kun paketti hukkuu. Kuriirifirmojen lähetykset kai on vakuutettu ja lähettäjän vastuulla siihen asti kunnes vastaanottaja sen kuittaa mutta ei se silti paljon lämmitä jos lähettäjä sitten korvaa sen matkalla kadonnen paketin sen mukaan mitä arvoksi on merkitty.

    Mitä tuohon tullaukseen tulee, olen jo monta vuotta itse aktiivisesti välttänyt tilaamasta mitään EU:n ulkopuolelta. Joskus 10 vuotta sitten jenkeistä oli vielä helppo ja järkevä tilata vaikka auton osia mutta ei se enää lyö leiville kun kaikki oheiskustannukset nousee. Verot ja tullitkin joutuu maksamaan myös rahdista jossa ei ole oikeasti mitään järkeä, ymmärrän toki että helppohan se olisi pumpata tavaran arvoa paperilla siihen rahtiin jos tilanne olisi toinen. Mahdollinen brexit tulee kyllä tekemään ison loven ostoksiin kun engelsmannin ebaysta tulee vähän väliä jotain tilattua. Kinuskilta sitten vain sellaista jonka arvo jää alle verotusrajan eli ne kaiken halvimmat kikkareet.
    Viimeksi muokannut hopsis; 16.6.2016, 08:20.

    Leave a comment:


  • mremonen
    vastasi
    No, esimerkiksi SuoPolla (Suomen Posti) korvaus menee painon mukaan. Joten vaikka kymppitonnin kamerasta saattaa saada takaisin melkein sen kympin. Siis euroina.

    En tiedä sisältyykö noihin peruslähetyksiin mitään vakuutusturvaa. Epäilen. Yleensä nuo myyjäfirmat sitten ottaa vahinkotapaukset kantaakseen. Mutta jokainen näissä toimii oman riskiherkkyytensä pohjalta.

    Leave a comment:


  • hopsis
    vastasi
    Eri asia sitten kannattaako lähettää parin tonnin kamera ja lätkäistä päälle parin dollarin arvo. Se paketti kun häviää johonkin matkalla niin korvaussumman laskemiseen käytetään lähetyksen arvoa.

    Leave a comment:


  • affe
    vastasi
    Kuriirifirmat eivät ota kuljetettavakseen lähetyksiä ilman kauppalaskua jos lähetys on tulliselvitettävä. Ja se taas määräytyy paketin päälle lätkäistävän arvon mukaan. Kuten aiemmin mainittiinkin, tulli voi tehdä sitten omia tarkastuksiaan jos paketin koko/paino/hinta -suhde haiskahtaa epäilyttävältä ja määrätä paketin selvitykseen.

    Lahja-merkinnällä on se merkitys, että yksityishenkilöiden väliset lahjat EU:n ulkopuolelta ovat verovapaita 45 euroon asti, kun se normaalisti on 22 euroa.

    Leave a comment:


  • mremonen
    vastasi
    Voin kyllä tarkistaa, mutta mulla on se kuva, että rahtifirma menee ihan sen rahtikirjan mukaisen arvon/sisällön mukaan. Se on sitten Tullin tehtävä tehdä pistotarkastuksia.

    Muutenhan kaikki viinapullot jäisivät automaattisesti Tulliin.

    Ja mitä mulle on noita tavaroita tullut, niin niissä on melko vaihtelevasti ilmoitettu se arvo. Kiinasta tulee tosi paljon tavaraa, jossa lukee $5 ja "gift". Ei sillä, että tuolla lahja-merkinnällä on mitään arvoa, mutta ei ne siellä meidän tulleja mietiskele.

    En kiellä enkä myönnä, mutta tarina kertoo, että joskus jollekin on tullut esimerkiksi 2500 EUR arvoinen kameranrunko ja rahtikirjassa on lukenut muistaakseni $2.30 ja olisko rahdin arvo ollut jotain kympin luokkaa. Ja siis kotiin toimitettuna ihan tunnetun kuriirin tuomana.

    Leave a comment:


  • Jultsu_
    vastasi
    Sillä taas ei ole mitään tekemistä tämän ketjun alkuperäisen aiheen kanssa. Rahtifirma ei tee salapoliisin hommia, mutta toki hekin varmasti käyttävät maalaisjärkeä ja ilmoittavat kohdemaan tulliviranomaisille jos joku 2000kg palletti saapuu kiinasta 10 dollarin tullausarvon kera.

    Leave a comment:


  • Guest's Avatar
    Guest replied
    Kuinka usein tilataan kamaa kiinasta ja arvona on 10 dollaria ja lähetetty lahjana? Siinäpä sitten rahtifirma arpoo lähetyksen oikeaa arvoa.

    Leave a comment:


  • Jultsu_
    vastasi
    Kuljetusfirmahan ei voi tietää lähetyksen arvoa
    Jaa kunnei? Yksityinen lähettäjä ei ehkä ole veloitettu ilmoittamaan tavaran arvoa, mutta kaikissa mun ebayn kautta yrityksiltä tilatuista sadoista lähetyksistä on ollut tulliselvityslappu päällä jossa mainittu tuotteen sisältö ja sen arvo (joskus sisältäen postikulut, joskus ei.)

    toimitus vaiheessa oli Fedex. Tällä kertaa tosin tiedän, että itsetullaus onnistuu 40€ hintaan.
    Niin eli Fedex ryöstää myös asiakkaitaan, vai oliko tämä vaan mutuilua tän ketjun juttujen lukemisen jälkeen?

    Leave a comment:


  • mooscot
    vastasi
    Itsekin maksoin mielestäni kohtuuttoman summan DHL:n tullauksesta viime joulukuussa. Tavaran arvo oli sen verran alhainen, että veroja tullille meni vähän reilu 8€ ja palvelumaksua DHL:lle sitten hieman enemmän. DHL:n ilmoitus tuolloin oli nimenomaan sellainen, että siinä ei mainittu itsetullaus mahdollisuudesta mitään. Kokonaisuutena tästä "palvelusta" jäi huono fiilis. Nyt olen taas tahtomattani samassa tilanteessa, koska toimitustapa tilaus ja toimitus vaiheessa oli Fedex. Tällä kertaa tosin tiedän, että itsetullaus onnistuu 40€ hintaan.

    Leave a comment:


  • Veskuh
    vastasi
    Veloitetaanko tuo maksu myös silloin kun tavaran arvo jää alle tullausrajan? Kuljetusfirmahan ei voi tietää lähetyksen arvoa, nopallako ne päättää mistä tuo ilmoitus lähetetään?

    Leave a comment:


  • janhe
    vastasi
    Sitä en tiedä tuleeko, mutta tosiaan eilen tein rahtitullauksen ja Fedexiltä annettiin kaikki tähän tarvittavat tiedot nätisti meilillä.

    Leave a comment:


  • Jultsu_
    vastasi
    Mitäs näitä nyt sitten vielä jää jäljelle jos UPS ja DHL on pannassa? GLS? Fedex? Vai tuleekohan heillekin "sopivasti" moiset maksut hyvin nopealla aikataululla?

    Leave a comment:


  • Hervast
    vastasi
    Hyvä tietää että UPSilla on sama käytäntö.

    Juu tosiaan pari kk sitten tuli samanlainen lähetys ja sen sai tullattua lähettämällä tullin nettipalveluun spostilla kopion laskusta ja maksamalla 8 euroa. Sattui vielä että sen lähetyksen postikulut olivat 0 euroa. Joten tuohon verrattuna tämä lähetys tuli nyt huomattavasti kalliimmaksi.

    Tuo prosenttimääräinen maksu tullauksesta on kanssa hieman outo, eihän tullaus- ja käsittelykuluilla ole yleensä yhteyttä tullattavan tavaran hintaan. Tuommoinen prosentuaalinen maksu toimii enneminkin kuin raippavero...

    Leave a comment:


  • mremonen
    vastasi
    Aika lailla sama linja kuin jesillä. Sen verran monta kertaa aikanaan tuli tapeltua tullipostissa silloin kun se vielä oli Postitalon alakerrassa. Jos DHL:ltä kokee saaneensa huonoa palvelua, niin tullipostissa siihen aikaan palvelua ei saanut lainkaan. Ei edes rahalla, koska virkamiehen lahjominen on Suomessa rikos.

    Leave a comment:


  • jesi
    vastasi
    Ups kanssa olen vastaavan tapauksen käsitellyt, muistaakseni noin vuosi sitten.

    Aspa sanos että valitse noista kahdesta tai romut lähtee takaisin.

    Sittemmin olen vältellyt turhien pikkuostoksien kanssa molempia operaattoreita kuin puppelipoika tyttöpakteereja.

    Leave a comment:


  • tumpsi
    vastasi
    Ongelman ydinhän on tosiaan siinä, että tästä ei esim. Ebaystä ostettaessa ole mahdollista saada minkäänlaista tietoa etukäteen. DHL on ainoa poikkeus, joka tätä tietääkseni tekee. Ja sekin aloitti vasta keväällä. Ei se tullausjumppa ole ilmaista, saati mukavaa tiskin kummallakaan puolella, mutta aika paljon fiksummin se toimii muilla toimijoilla.

    1) Klikkaat banaaninpäristimen Ebaystä hintaan x, ja maksat myyjän valitsemalle rahtarille y hinnan z kuljetuksesta päälle.
    2) Odotat viikon.
    3) DHL ilmoittaa, että tavara on täällä, etkä saa sitä ulos ilman lisämaksua.

    Leave a comment:


  • affe
    vastasi
    Olen samaa mieltä hinnoitteluvapaudesta. Joskus se kuitenkin voi lähennellä kiskontaa, jos asiakas on tietynlaisessa pakkoraossa.

    Maalaisjärjellä ajateltuna tässä on ongelmana se, että vastaanottajalla ei ole tuossa tilanteessa muuta vaihtoehtoa kuin ottaa nuo palvelut ellei halua paketin palaavan takaisin lähettäjälle jolta taas ei ole mitään takeita saada rahoja takaisin. Luottokorttikauppa tietenkin helpottaa tuossa, mutta aikaa siihen palaa kaikesta huolimatta.

    Esimerkkinä vaikkapa http://kuluttaja.fi/aiheittain/hinta/:

    "KALLIS HINAUS

    Autoilija piti auton hinauksesta saamaansa 1 223 euron laskua kohtuuttomana. Erityisen kohtuuttomalta tuntui kuljettajan 90 euron tuntipalkka, joka oli velottu kilometrikustannusten päälle. Hinattu matka oli 150 kilometriä.

    Jos palveluksen hinnasta ei ole sovittu etukäteen, tilaajan on maksettava hinta, joka on kohtuullinen kun otetaan huomioon palveluksen sisältö, laajuus, laatu ja muut olosuhteet. Lautakunta yhtyi autoilijan näkemykseen siitä, että velottu hinta oli kohtuuton palvelun suoritusajankohta, olosuhteet ja yleinen hintataso huomioiden. Lautakunta katsoi, että yrittäjällä oli oikeus laskuttaa hinauksesta enintään 650 euroa."

    Leave a comment:


  • tumpsi
    vastasi
    Menet tavarataloon, ja jätät reppusi maksulliseen narikkaan. Poistuessasi portsari haluaa sinulta "poistumismaksun" josta ei ole reppua jätettäessä mainittu sanallakaan. Alalla on yleinen käytäntö, että poistumismaksuja ei ole, jos poistut itse.

    Maksatko, koska vapaa markkinatalous?

    Leave a comment:


  • mremonen
    vastasi
    Voi olla. En tiedä, kun en ole lakimies, mutta kun DHL ei ole viranomainen eikä mitenkään monopoliasemassa, niin en oikein ymmärrä miksei se saa hinnoitella miten haluaa? Vapaassa markkinataloudessa luulisi markkinatalouden mekanismien sitten päättävän, onko hinta oikein vai väärin.

    Vai pitäisikö vetää Audi oikeuteen jostain bensatankin korkin hinnasta, että ei voi mitenkään maksaa näin paljoa?
    Viimeksi muokannut okkim; 16.6.2016, 21:05. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

    Leave a comment:

Working...
X