Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tulliposti - laillistettu ryöstö?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Thuppu
    vastasi
    Homma on nyt hoidossa. Tuli uusi huolintalasku, yht. 87,50e.

    Itelle kävi joskus aiemmin noin et samalla lähetysnumerolla oli paketti ku mitä jollain muulla oli ollu aiemmin. Pikkasen ihmettelin et ku seurantaa katselin, et missä se paketti seilaa, mut ku päivämääriä katsoi niin oli joku 4-5kk aiemmin ollu. Sit ilmesty nää mun paketin matkailut noiden vanhojen perään. Et kyllä niitä paketteja samoillakin numeroilla seilaa. En muist minkä kuriirin kyydis silloin kulki.

    Leave a comment:


  • LauriJT
    vastasi
    Kieltämättä kuulostaa kovasti "hupsista, jäätiin kiinni" -selitykseltä.

    Leave a comment:


  • hopsis
    vastasi
    Oonko vaan skeptinen mutta heti tuli mieleen että noita "samalla numerolla olevia" lähetyksiä taitaa olla enemmänkin. Ei kaikki kuitenkaan soita perään.

    Leave a comment:


  • LauriJT
    vastasi
    Hyvin selvittävät juu, mutta jos eivät sekaantuisi tullaukseen lainkaan, olisi päässyt vieläkin helpommalla.

    Leave a comment:


  • Thuppu
    vastasi
    Asia selvis. Soittelin aamulla DHL:lle ja siellä virkailija oli just avannu mun eilisen sähköpostin asian tiimoilta joten asia oli hyvin tiedossa ja oli sitä jo selvitellyt. Eli tuossa on käyny niin et mun lähetys on ollu just samalla numeroinnilla ku joku tammikuussa menny lähetys ja tullilla nuo on menny sekaisin. Tuo korotettu vero on tullu ku tuon toisen lähetyksen kohdalla tullausaika olis ylittynyt. Mutta mun paketti odottaa nyt uusintatullausta joten eiköhän asia selviä. Täytyy nyt kuitenki antaa propsit DHL:n erittäin asialliselle ja ystävälliselle virkailijalle.

    Leave a comment:


  • affe
    vastasi
    Ainoa asia mikä kävisi itselläni järkeen, on kusetusyritys jossa tulli on katsonut korotetun veron/tullin aiheelliseksi. Tuo varmaan selviää lopullisista tullausasiakirjoista jotka DHL lähettää myöhemmin postissa. Mutta kannattaa soittaa DHL:n asiakaspalveluun, kyllä ne siellä tietää mitä on tapahtunut. Voihan tuossa olla ihan huolitsijan näppihäiriökin kyseessä.

    http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2...81#Pidp3264448

    Leave a comment:


  • Veskuh
    vastasi
    Rahtifirmanko tehtävä on valvoa yritysten hinnoittelua? Ei kuulosta kovin järkevälle. Kai tuohon veron korotukseen pitäisi joku perustelu mainita.

    Leave a comment:


  • Ghido
    vastasi
    Toi veron korotus voisi olla ns. polkumyyntivero?

    Polkumyyntivero siis lyödään liki sattumanvaraisesti tuotteille, joista katsotaan, että jokin yritys on pyrkimässä kansallisille markkinoille huomattavasti ks. maan hintatasoa alemmalla hinnalla (tai jopa tappiollisella hinnalla saadakseen markkinaosuutta ja tuhotakseen kilpailun). Mutta aika kallista on kyllä tuo DHL:n kautta tullaaminen palvelumaksuineen.

    Leave a comment:


  • jesi
    vastasi
    Eilen tuli tää perus tekstari:
    DHL Express: Hei, lähetyksesi 69 on tullattava. Veloitamme lähetyksestä kannettavien tullin ja arvonlisäveron lisäksi palvelumaksun, joka on vähintään 24,80 EUR (sis ALV) tai 5 % tullien ja verojen arvosta (+ALV 24 %). Luovutuksesta (itsetullaus) veloitamme 40 EUR. DHL:n suorittamaa tullausta varten tarvitsemme henkilö- tai y-tunnuksesi ja sähköpostiosoitteesi. Ilmoita tiedot suojatun linkin kautta tai vastaamalla tähän viestiin muodossa hetu/y-tunnus (väli) sähköpostiosoite. Ilmoittamalla tiedot annat toimeksiannon ja hyväksyt, että DHL Express tekee tuontitullauksen puolestasi. Toimeksianto on sitova. Mikäli toimeksiantaja ei täytä velvoitteitaan viivytyksittä, DHL:llä on oikeus irtisanoa toimeksianto. DHL henkilörekisteriseloste www.dhl.fi/fi/lakiasiaa.html
    DHL Express huolinta, puh. 0205338023
    Tänään tuli toiseen pakettiin liittyen puhelu tnteeltä, joka meni suunnilleen näin:
    Moi! Sulle ois tullattava paketti tulossa, haluatko sen tiedot sähköpostiin?, niin säästyt meidän 30e palvelumaksulta tullaamalla sen itse.

    Leave a comment:


  • affe
    vastasi
    Aamulla kunnon henkäys ammoniakkia tai kainalosta ja soitto DHL:n huolintaosastolle.

    Leave a comment:


  • LauriJT
    vastasi
    Tuolle veron korotukselle ei meinaa edes guuglella löytyä selitystä, että mikä se on.

    Leave a comment:


  • Thuppu
    vastasi
    Eli tuote on kustantanut posteineen yht. AUD$385 ja kortilta oli menny 273,19e. Auton osa kyseessä. Omien laskelmien mukaan tulli, alvit, dhl:n kulut tekis yht. maks. 105e. Tai sit en vaan osaa..?

    DHL:n lappu mielestäni muutenkin vähä epäselvä:

    Viimeksi muokannut Thuppu; 28.7.2016, 16:55.

    Leave a comment:


  • LauriJT
    vastasi
    Mitä ihmettä? Onko kuvaa lapusta?

    Leave a comment:


  • Thuppu
    vastasi
    Noniin, tuli sit törmättyä tähä dhl:n touhuun ekaa kertaa pakon sanelemana. Mitähän mahtaa tarkoittaa "veron korotus" tuossa dhl:n huolintalaskussa? Siihen on lätkäisty ylimääräinen 50e.

    Leave a comment:


  • cancermann
    vastasi
    Kun itse tein tullauksen verkossa USA:sta saapuneelle nokka-akselin säätimelle, en saanut viittä minuuttia kulumaan. On hieman tuntiveloitusta noissa :/

    Leave a comment:


  • tumpsi
    vastasi
    Näinhän se on.

    Itseäni tämä hyödyttää aika vähän, kun suurin osa yritykselleni ostamistani tavaroista tulee toimittajilta, jotka lähettävät (järkihintaan) vain DHL:llä. Toimittajat ovat suht suuria, sijaitsevat täältä katsottuna lähes samassa paikassa, ja ovat käsittääkseni keskittäneet rahtinsa yhdelle kuriirille. Muuten homma pelaa hyvin, mutta tämä tullisekoilu tuo aika nihkeän fiiliksen, jolle en oikein mahda muuta, kuin maksaa tuota riistohintaa, jonka tosiaan DHL hinnoittelee omana palvelunaan halvemmaksi, kuin minun tekemänäni. Ei liene työsuoritteena kovinkaan monimutkainen juttu siis.

    Leave a comment:


  • mremonen
    vastasi
    No sit ei varmaan kannata käyttää DHL:ää. Ei se ainoa rahtifirma maailmassa ole. Tai sitten katsoo, että mitä se banaaninpäristin maksaa kiinasta kaikkine DHL-kuluineen ja mitä se mahtaisi maksaa EU:sta tilattuna ja valitsee halvemman vaihtoehdon.

    Leave a comment:


  • tumpsi
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja DHL
    ---------- Forwarded message ----------
    From: fiennakko (DHL FI) <fiennakko@dhl.com>
    Date: 2016-02-09 10:07 GMT+02:00
    Subject: Tulotiedot/ Arrival information for self clearance: DHL awb 000000
    To: "laskutus@xxx.com" <laskutus@xxx.com>
    Hei,
    Tässä tulotiedot DHL lähetyksestänne jota tarvitsette nettitullausta tehdessänne. Lue huolellisesti alla olevat ohjeet.
    Hi,
    Please find here the arrival information for your shipment.

    Nettituonti/ Web Import: https://asiointi.tulli.fi/nettituonti/mainpage.html
    Valitse/ Choose: Uusi rahtitullaus (New freight clearance)
    Ohjeet/ Web Import, instructions (in Finnish): http://www.tulli.fi/sovellukset/fi/n...htitullaus.pdf
    Varaston tunnus/Warehouse FI 000000 R0000
    Tulopäivä/ Arrival date 9.2.2016
    Pakkausten lukumäärä/ Units 1 kll/pck
    Paino/ Weight 3 kg
    Huom! Myös täytettävä/ Also enter: Viite (rahtikirja)/ Reference (Waybill) 0000000

    Tulonro (lento): yyy
    Lennon kansallisuus: xx
    Passituksen MRN –numero 0000000000000

    Varmista mrn –numeron oikeinkirjoitus, huomioi numerot ja kirjaimet. Jätä kohta ”Edeltävä asiakirja” tyhjäksi.
    Please check carefully the MRN –number. Leave empty the field “Edeltävä asiakirja”.

    Lähetä tullauksen jälkeen saamasi luovutuspäätös sähköpostin liitteenä osoitteeseen fiennakko@dhl.com.
    Luovutuspäätöksen vastaanottamisen jälkeen vapautamme lähetyksenne toimitettavaksi.
    Lähetys palautuu takaisin lähettäjälle mikäli siihen ei ole saapunut luovutuspäätöstä 15 vuorokauden kuluessa tulopäivästä.

    Please send the customs release document to email address fiennakko@dhl.com.

    After we have received the release document we will release your shipment for delivery.

    The shipment will return back to sender if we have not received customs release document in 15 days.


    Terveisin/ Best regards

    DHL Express (Finland) Oy
    Tullimiehentie 10
    01530 VANTAA
    020 533 8023
    Näyttää tosiaan siltä, että joku on vuodattanut verta ja kyyneleitä kymmenien eurojen edestä... Tämä siis eksakti kopio DHL:n ilmoittamista tullaustiedoista, joista olen poistanut ns. kriittiset tiedot.

    Alkuperäinen kirjoittaja mremonen Näytä viesti
    Niin, tämmöistä se nykyään on. Pankilla on mun rahat ja jos haluan sitä nostaa tiskiltä, niin siitä pitää maksaa ylimääräistä. Rahathan on mun, ei pankin.

    DHL:n kiistämätön virhe tässä on se, että tuota kustannusta ei selvästi ole näkyvissä. Toisaalta en tiedä mitä se auttaa, vaikka olisikin. Ainakin mitä itse olen noita tilaillut, niin tosi harvoin tietää millä se lähetys sitten oikeasti lähtee.
    Tämähän käy ilmi monestakin eri tilausprosessin vaiheista, että osa pankeista veloittaa käteisen käsittelystä.

    Leave a comment:


  • TeePri
    vastasi
    Kuningasvalittajakin teki aiemmin keväällä tästä jutunpoikasta:
    http://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/04...-itse-maksutta

    Vähän samaan asiaan törmäsin kun selvittelin mitä olisi maksanut lähettää vannesetti Suomesta Eurooppaan. Kaikki firmat joko hinnoittelevat toimituksen pilviin tai kieltäytyvät suoraan, eli eivät halua yksityisten kuljetuksia hoitaa. Huvittavaa kun samalla firmalla toimitus Saksasta Suomeen maksaa 60e ja toiseen suuntaan saman paketin kuljetus onkin satoja euroja. Jäi siis ebay-myyjän ura lyhyeksi...

    Leave a comment:


  • affe
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja mremonen Näytä viesti
    Ja tämä sähköposti sitten siirtyi automaattisesti DHL:n järjestelmään ja vapautti paketin Tullilta DHL:n kuljetettavaksi? Ja mitä tietoja DHL toimitti sinulle ennen kuin pystyit tekemään tuon tullauksen?
    Tuosta on jo tovi aikaa, mutta muistaakseni lähettivät aika suoraan copy-pastea järjestelmästään (lähettäjä, vastaanottaja, joku passitustunnus tms. jolla yhdistivät tavaran omaan varastokirjanpitoonsa jne.)

    Siis tässähän (DHL:n tapauksessa) on kyse siitä, että he eivät halua asiakkaikseen henkilöitä, jotka suorittavat tullauksen itse. Vaan he haluavat hoitaa sen asiakkaan puolesta. Siksi tällainen hinnoittelu. Ei sillä mitään suoraa kustannusvastaavuutta ole. Kuten ei jollain pankin talletusmaksullakaan. Yritykset vain kertovat hinnoittelun kautta, että me emme oikeasti halua tätä tehdä.
    Juuri tästä on kyse. Sitä ei kuitenkaan tarvitse purematta niellä, kuten suomalaisilla on yleensä tapana -- märistään vähän aikaa somessa ja annetaan lopulta homman olla.

    Leave a comment:


  • Puuhapete
    vastasi
    Luovutushinta on täyttää kiristystä. Se ei perustu mihinkään työmääräarvioihin tms, koska DHL on laskenut tullauksen hinnaksi heidän tekemänään 24,90e.
    Jälkimmäisessä on enemmän työtä ja se vie enemmän aikaan. Täyttä kiristystä ja odottaa vain, jotta joku kyllästyy ja alkaa riitelemään asiasta.

    Leave a comment:


  • mremonen
    vastasi
    Niin, tämmöistä se nykyään on. Pankilla on mun rahat ja jos haluan sitä nostaa tiskiltä, niin siitä pitää maksaa ylimääräistä. Rahathan on mun, ei pankin.

    DHL:n kiistämätön virhe tässä on se, että tuota kustannusta ei selvästi ole näkyvissä. Toisaalta en tiedä mitä se auttaa, vaikka olisikin. Ainakin mitä itse olen noita tilaillut, niin tosi harvoin tietää millä se lähetys sitten oikeasti lähtee.

    Leave a comment:


  • tumpsi
    vastasi
    Niin, siitä päästäänkin taas alkupisteeseen. Kertovat sen siinä vaiheessa kun heillä on minun omaisuuttani hallussa, eivätkä aio sitä luovuttaa ilman lisämaksua.

    Leave a comment:


  • mremonen
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja affe Näytä viesti
    Viimeisen kerran kun tullasin DHL:n kuljettaman paketin maksutta itse Tullin nettipalvelussa, siihen kului n. 5 minuuttia ml. papereiden lähetys erikseen sähköpostilla DHL:lle.
    Ja tämä sähköposti sitten siirtyi automaattisesti DHL:n järjestelmään ja vapautti paketin Tullilta DHL:n kuljetettavaksi? Ja mitä tietoja DHL toimitti sinulle ennen kuin pystyit tekemään tuon tullauksen?

    Menee hieman karrikoinnin puolelle, mutta jos huolintaosasto tekee näitä tunnissa vaikkapa 8 kappaletta, niin laskennallinen tuntikorvaus on 198e. Täysin kohtuullista?
    Ei varmasti ole kohtuullista. Kuten ei marmorin nelin- kuusinkertainen hinta moottoriöljyllekään.

    Siis tässähän (DHL:n tapauksessa) on kyse siitä, että he eivät halua asiakkaikseen henkilöitä, jotka suorittavat tullauksen itse. Vaan he haluavat hoitaa sen asiakkaan puolesta. Siksi tällainen hinnoittelu. Ei sillä mitään suoraa kustannusvastaavuutta ole. Kuten ei jollain pankin talletusmaksullakaan. Yritykset vain kertovat hinnoittelun kautta, että me emme oikeasti halua tätä tehdä.

    Leave a comment:


  • tumpsi
    vastasi
    Niin. DHL lienee laskenut, että on saatava lisää rahaa kassaan (tämän, btw, näkee hyvin myös yrityksen liikevaihtokehityksestä).

    Mikäpä olisikaan helpompaa, kuin pakkorahastaa jokaisesta paketista kymmeniä euroja enemmän? Itsetullaus on DHL:n asemasta katsottuna varsin yksinkertainen asia. Siinä toimitetaan paketin tiedot asiakkaalle, ja asiakas tullaa itse. Vaikka systeemit olisivat miten kankeat, on kymmenien eurojen korvaus tuollaisesta työstä aivan naurettavalla tasolla.

    DHL:n tullauspalvelu taas on varsin ymmärrettävästi maksullista, sillä se on tosiaan aika työlästä, varsinkin jos sitä ei tee rutinoituneella otteella. Välillä käytän sitä itsekin.

    Leave a comment:


  • affe
    vastasi
    Viimeisen kerran kun tullasin DHL:n kuljettaman paketin maksutta itse Tullin nettipalvelussa, siihen kului n. 5 minuuttia ml. papereiden lähetys erikseen sähköpostilla DHL:lle. Menee hieman karrikoinnin puolelle, mutta jos huolintaosasto tekee näitä tunnissa vaikkapa 8 kappaletta, niin laskennallinen tuntikorvaus on 198e. Täysin kohtuullista?

    Jos DHL ei vaadi lähetyspään konttoria tekemään sähköistä lähetyskirjaa siten, että se ei vaadi tuontipuolella paperitöitä, niin siinä olisi sitten heillä kehittämisen paikka.
    Viimeksi muokannut affe; 17.6.2016, 08:33.

    Leave a comment:


  • mremonen
    vastasi
    En tiedä. DHL varmaan maksaa mulle kohta jonkun "vuoden kellokas"-bonarin tai antaa edes kultakellon. Ilmaisen tullauksen?

    Enivei, tässä kohtaa disclaimerina, että en ole DHL:llä duunissa. Veljenpoika sen sijaan on, joten siltä osin on kosketuspintaa tuohon muutakin kuin (huonon) asiakaspalvelun kautta.

    Alkuperäinen kirjoittaja tumpsi Näytä viesti
    Tämä nimenomaan on koko homman ydin.
    Homman ydin on siinä, että kuljetuspalvelun on valinnut se jolta ostatte sen tavaran. Hän on tehnyt (tekee) kuriirifirman kanssa sopimuksen ja päättää millaisen palvelupaketin heiltä ostaa. Esimerkiksi Amazonilta USAsta tilatessa nykyään tullaus kuuluu jo rahdin hintaan useissa tapauksissa. Ja se lukee siellä ihan selvästi. Ei sieltä mitään lisäkuluja enää tule.

    Toinen juttu olisi jos te olisitte ostaneet sen imusarjan Kuala Lumpurista ja sitten te (ette myyjä) tekisitte sen toimittamisesta DHL:n kanssa erillisen sopimuksen, jolla kuriiri laamalla hakisi sen imusarjapajalta, paketoisi ja laittaisi koneesen. Siinä kohtaa te voisitte reklamoida DHL:ää (tai mitä tahansa kuriirifirmaa) jos sovitun hinnan päälle tulisi vielä jotain yllätyskuluja. Jos siis olisitte ottaneet palvelun, johon tullaus kuuluu.

    Täti Monikan työkuormaan en tässä kohtaa viitsi ottaa kantaa, mutta jo pelkästään DHL:n läpi tulee vuorokaudessa aika monta pakettia. Ja jos lähtöpäässä ei ole tehty sähköistä tullausilmoitusta, epäilen että se Suomessakaan onnistuu ihan nappia painamalla. Muistaakseni siellä tullin sivuillakin saa täyttää toistakymmentä kenttää ennen kuin homma on klaari.

    Toki sen "itsetullauksen" ja DHL:n tekemän välillä on epäsuhta, kun palveluna se on halvempaa kuin itse tehtynä, mutta mikä sitten estää ottamasta sitä palveluna?

    Leave a comment:


  • tumpsi
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja LauriJT Näytä viesti
    ...rahtifirma alkaa sooloilemaan lisämaksuja hatusta jo maksetun palvelun päälle.
    Tämä nimenomaan on koko homman ydin.

    Sitähän voi tosiaan perustella vaikka vapaalla markkinataloudella, työllä josta on saatava korvaus, tai hattivattimafian suojelurahoilla, mutta näistä on kohtuullista kertoa etukäteen. Lisäksi jaksaa ihmetyttää, että miten ne muut globaalit kuriirifirmat ovat saaneet tämän asian ratkaistua? Hinnat ovat samaa luokkaa joka puodissa, ainakin niiltä osin mitä itse tuon maahan. Tulee mieleen eräskin vuosikymmenen verran Suomessa vellonut keskustelu, jonka tunnuslause on "Pysäköimällä hyväksyt sopimusehdot." - sillä erotuksella että tässä ei täyty niitä vähiäkään tunnusmerkkejä sopimuksen syntymisestä, mitä mainitsemassani esimerkissä saattaa esiintyä tulkitsijan katsantokannasta riippuen.

    Itse pidän varsin kohtuuttomana kymmenien eurojen yllätyskorvausta siitä, että DHL:n toimistossa tätimoonika painaa "lähetä tiedot sähköpostilla" -nappia ja copy-pastettaa siihen oikean osoitteen (joka on jo heidän tiedossaan). Jos tällaista nappia ei ole, niin sen lisääminen järjestelmiin on varmasti rahoitettu jo monisatakertaisesti tässä muutaman kuukauden tullausryöstöjen aikana.

    Leave a comment:


  • mremonen
    vastasi
    Rahtifirmoilla on erilaisia tuotteita. Osassa niitä "viimeisen mailin" hoitaa kohdemaan posti. Vai kuvitteletteko, että joku paperikoneen osa tulee Paten tarakalla tehtaalle ensi viikon keskiviikkona, kun aiemmin ei ole Lievestuoreelle jakelua? Samalla toki tulee tehtaan nurmikko leikattua.

    Leave a comment:


  • LauriJT
    vastasi
    Vaan eipä dhl esimerkiksi edes hoida hommaansa maaliin asti vaan jännästi toimitus on täälläkin aina delegoitu postille. Samoin kuin muillakin rahtifirmoilla. Paketin kiikuttavat tullipostiin ja siihen loppuu näköjään aina rahtifirmalla palvelu. Pitääkin jatkossa hoitaa asiointi myyjän kanssa niin että käyttävät china postia. Kuitenkin luotettava, vaikkakin hieman hitaampi. Fedexin kanssa toimi viime vuonna vielä hienosti, jos nekin siirtyy tuohon rahastustouhuun niin saavat pitää tunkkinsa.

    Ja kuljetuskin voi olla ilmainen ostolaskussa vaikka kulkisi millä, myyjän sopparilla jos menee. Mitähän myyjä tykkää kun rahtifirma alkaa sooloilemaan lisämaksuja hatusta jo maksetun palvelun päälle.
    Viimeksi muokannut LauriJT; 16.6.2016, 20:44.

    Leave a comment:

Working...
X