Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

DHL ryöstää tullauksesta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Joo Postin sisämaan kuljetusten hyvärit on aivan järkyttäviä, lähetä nyt joku 500€ kännykkä joka painaa paketteineen puoli kiloa ja saat korvausta jotain irtoeuroja kun paketti hukkuu. Kuriirifirmojen lähetykset kai on vakuutettu ja lähettäjän vastuulla siihen asti kunnes vastaanottaja sen kuittaa mutta ei se silti paljon lämmitä jos lähettäjä sitten korvaa sen matkalla kadonnen paketin sen mukaan mitä arvoksi on merkitty.

    Mitä tuohon tullaukseen tulee, olen jo monta vuotta itse aktiivisesti välttänyt tilaamasta mitään EU:n ulkopuolelta. Joskus 10 vuotta sitten jenkeistä oli vielä helppo ja järkevä tilata vaikka auton osia mutta ei se enää lyö leiville kun kaikki oheiskustannukset nousee. Verot ja tullitkin joutuu maksamaan myös rahdista jossa ei ole oikeasti mitään järkeä, ymmärrän toki että helppohan se olisi pumpata tavaran arvoa paperilla siihen rahtiin jos tilanne olisi toinen. Mahdollinen brexit tulee kyllä tekemään ison loven ostoksiin kun engelsmannin ebaysta tulee vähän väliä jotain tilattua. Kinuskilta sitten vain sellaista jonka arvo jää alle verotusrajan eli ne kaiken halvimmat kikkareet.
    Viimeksi muokannut hopsis; 16.6.2016, 08:20.

    Comment


    • #32
      Alkuperäinen kirjoittaja Jultsu_ Näytä viesti
      Sillä taas ei ole mitään tekemistä tämän ketjun alkuperäisen aiheen kanssa. Rahtifirma ei tee salapoliisin hommia, mutta toki hekin varmasti käyttävät maalaisjärkeä ja ilmoittavat kohdemaan tulliviranomaisille jos joku 2000kg palletti saapuu kiinasta 10 dollarin tullausarvon kera.
      Liittyy se näihin kahteen kommentiin aika paljonkin.
      http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...5&postcount=22
      http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...3&postcount=24

      Comment


        #33
        Ebaysta kun tilaa ongelmana on ettei välttämättä tiedä millä kuriirifirmalla tulee, ainakin saksalaiset vaihtaa/jakaa eri firmoille nuo rahdit.
        USA:sta tilatessa voin suositella USA-rahti nimistä firmaa. Tuo kontissa kaman (5-8 viikoa) hoitaa tullauksen ( 5 euroa) ja matkahuollolla kotiin.
        Ebay-myyjällä olisi ollut rahti 160 ( + tulli ja Alv). Heillä oli ilmainen toimitus Floridaan, sieltä USA-rahdin hoteissa kaikkine kuluineen (rahti, tullaus, tulli ja alv)n 62 euroa + MH 16 euroa

        Comment


          #34
          Post-forwarding laatikko on myös erittäin käyttökelpoinen ratkaisu.

          Comment


          • #35
            Alkuperäinen kirjoittaja Jultsu_ Näytä viesti
            Niin eli Fedex ryöstää myös asiakkaitaan, vai oliko tämä vaan mutuilua tän ketjun juttujen lukemisen jälkeen?
            Ei vaan tässä kävi niin, että luulin toimituksen tapahtuvan Fedexin kautta, koska tilaus vaiheessa valitsin sen toimitustavaksi.
            Jostain syystä myyjäliike toimitti tilauksen kuitenkin DHL:n kautta.

            Comment


            • #36
              Nuo tuohan vasta on kusisinta paskaa ikinä, voisi olla jo reklamoinnin paikka.

              Comment


                #37
                on ollut tulliselvityslappu päällä jossa mainittu tuotteen sisältö ja sen arvo (joskus sisältäen postikulut, joskus ei.)
                Niin, juuri tätä tarkoitin sillä, että kuriirifirma ei voi tietää paketin arvoa. Muistaakseni kertaakaan lapussa ainakaan Kiinasta tilatessa ei ole ollut oikea arvo. Ja jos taas painon perusteella arvataan, se kilon paketti voi olla kalliimpi kuin se 2000 kilon. Ja mikä silloin olisi painoraja jonka ylittävät jäävät kuriirifirman lisälaskutuksen piiriin?

                Mutta mikä siis on tilanne jos kuriirifirma ilmoittaa paketin tullauksesta, maksat maksut jotta pääset tullaamaan ja paketti jää tullausarvon alle? Palauttaako firma maksetun maksun vai joudutko maksamaan sen 24,80 tai 40 euroa kuitenkin?

                Comment


                • #38
                  Eiköhän se kuljetusfirma osaa sen räknätä etukäteen että kannetaanko tuotteesta tulli + alv vaiko eikö.

                  ...toisaalta, taitaa pelkkä kuljetus EU:n ulkopuolelta DHL/Fedex/UPS:n kautta maksaa jo tuon ALV-kantorajan ylittävän 22 euroa...

                  Comment


                    #39
                    Edelleenkin, mistä se osaa sen räknätä tietämättä todellista arvoa. Se selviää vasta tullausta tehdessä ostolaskusta. Vai luottavatko vain päälle merkittyyn arvoon?

                    Comment


                    • #40
                      Aivan. Ei se rahtifirma voi tietää paketin arvoa kun heillä ei ole edes oikeutta avata sitä. Ja ostolaskussa ei ole koskaan ollut oikea arvoa, yleensä euron tai alle. Siitähän ei tullia mene, eikös.
                      Plus että kun maksan lähettäjälle rahdista, en tosiaan sulata sitä että rahtifirma alkaa keksiä itse lisäkuluja jo maksetun palvelun päälle. Tuo nyt vaan on sellainen maksu että siitä pitää kertoa etukäteen eikä kesken kuljetuksen kiristysmielessä.
                      Viimeksi muokannut LauriJT; 16.6.2016, 19:57.

                      Comment


                      • #41
                        Ja ostolaskussa ei ole koskaan ollut oikea arvoa, yleensä euron tai alle. Siitähän ei tullia mene, eikös
                        Ei mene, mutta kun se kuljetuksen hintakin pitäisi laskea siihen tuotteen arvoon mukaan. Perus kiinan kirjepostilla tullessa se ei ole mikään ongelma, mutta kuten edellä sanoin, sen 5kg paketin lähetys kiinasta suomeen maksanee sen 20e noiden isompien kuriirifirmojen kautta, jolloin tuo raja jo ylitetään.

                        Comment


                        • #42
                          Alkuperäinen kirjoittaja Veskuh Näytä viesti
                          Vai luottavatko vain päälle merkittyyn arvoon?
                          Siihen. Ei niillä muuta tietoa ole.

                          Nyt tässä(kin) ketjussa sotketaan Tulli ja kuriiri. Ei sitä kuriirifirmaa kiinosta vaikka toisitte kymmenen corvettea kontissa ja päällä lukisi arvona 5 EUR ja lahja. Se tuo sen sellaisena kotiin asti ilman mitään lisäkommervenkkejä. Sen sijaan Suomen Tulli (SuTu) saattaa ottaa sen sivuun ja pyytää lisäselvitystä.

                          Jos sitten lapussa lukee kahdeksan miljoonaa ja rahdit päälle, niin kuriirin on vastattava siitä että se tulee tullattua. Tai oikeammin he vastaavat siitä, että se kulkee heidän tuomanaan tilaajalle, kuten lähettäjä on käskenyt. Ja jotta tämä prosessi saadaan päätökseensä, tavara pitää tullata, koska sen arvo on yli 20 EUR (vai mikä se raja nykyään on).

                          Jos kuriirifirma saisi päättää, tullaus jäisi tekemättä. Ei ne ole tullilla töissä eikä saa tullauksesta muuta kuin lisäkuluja.

                          Comment


                          • #43
                            Vaan eipä dhl esimerkiksi edes hoida hommaansa maaliin asti vaan jännästi toimitus on täälläkin aina delegoitu postille. Samoin kuin muillakin rahtifirmoilla. Paketin kiikuttavat tullipostiin ja siihen loppuu näköjään aina rahtifirmalla palvelu. Pitääkin jatkossa hoitaa asiointi myyjän kanssa niin että käyttävät china postia. Kuitenkin luotettava, vaikkakin hieman hitaampi. Fedexin kanssa toimi viime vuonna vielä hienosti, jos nekin siirtyy tuohon rahastustouhuun niin saavat pitää tunkkinsa.

                            Ja kuljetuskin voi olla ilmainen ostolaskussa vaikka kulkisi millä, myyjän sopparilla jos menee. Mitähän myyjä tykkää kun rahtifirma alkaa sooloilemaan lisämaksuja hatusta jo maksetun palvelun päälle.
                            Viimeksi muokannut LauriJT; 16.6.2016, 20:44.

                            Comment


                            • #44
                              Rahtifirmoilla on erilaisia tuotteita. Osassa niitä "viimeisen mailin" hoitaa kohdemaan posti. Vai kuvitteletteko, että joku paperikoneen osa tulee Paten tarakalla tehtaalle ensi viikon keskiviikkona, kun aiemmin ei ole Lievestuoreelle jakelua? Samalla toki tulee tehtaan nurmikko leikattua.

                              Comment


                                #45
                                Alkuperäinen kirjoittaja LauriJT Näytä viesti
                                ...rahtifirma alkaa sooloilemaan lisämaksuja hatusta jo maksetun palvelun päälle.
                                Tämä nimenomaan on koko homman ydin.

                                Sitähän voi tosiaan perustella vaikka vapaalla markkinataloudella, työllä josta on saatava korvaus, tai hattivattimafian suojelurahoilla, mutta näistä on kohtuullista kertoa etukäteen. Lisäksi jaksaa ihmetyttää, että miten ne muut globaalit kuriirifirmat ovat saaneet tämän asian ratkaistua? Hinnat ovat samaa luokkaa joka puodissa, ainakin niiltä osin mitä itse tuon maahan. Tulee mieleen eräskin vuosikymmenen verran Suomessa vellonut keskustelu, jonka tunnuslause on "Pysäköimällä hyväksyt sopimusehdot." - sillä erotuksella että tässä ei täyty niitä vähiäkään tunnusmerkkejä sopimuksen syntymisestä, mitä mainitsemassani esimerkissä saattaa esiintyä tulkitsijan katsantokannasta riippuen.

                                Itse pidän varsin kohtuuttomana kymmenien eurojen yllätyskorvausta siitä, että DHL:n toimistossa tätimoonika painaa "lähetä tiedot sähköpostilla" -nappia ja copy-pastettaa siihen oikean osoitteen (joka on jo heidän tiedossaan). Jos tällaista nappia ei ole, niin sen lisääminen järjestelmiin on varmasti rahoitettu jo monisatakertaisesti tässä muutaman kuukauden tullausryöstöjen aikana.

                                Comment


                                • #46
                                  En tiedä. DHL varmaan maksaa mulle kohta jonkun "vuoden kellokas"-bonarin tai antaa edes kultakellon. Ilmaisen tullauksen?

                                  Enivei, tässä kohtaa disclaimerina, että en ole DHL:llä duunissa. Veljenpoika sen sijaan on, joten siltä osin on kosketuspintaa tuohon muutakin kuin (huonon) asiakaspalvelun kautta.

                                  Alkuperäinen kirjoittaja tumpsi Näytä viesti
                                  Tämä nimenomaan on koko homman ydin.
                                  Homman ydin on siinä, että kuljetuspalvelun on valinnut se jolta ostatte sen tavaran. Hän on tehnyt (tekee) kuriirifirman kanssa sopimuksen ja päättää millaisen palvelupaketin heiltä ostaa. Esimerkiksi Amazonilta USAsta tilatessa nykyään tullaus kuuluu jo rahdin hintaan useissa tapauksissa. Ja se lukee siellä ihan selvästi. Ei sieltä mitään lisäkuluja enää tule.

                                  Toinen juttu olisi jos te olisitte ostaneet sen imusarjan Kuala Lumpurista ja sitten te (ette myyjä) tekisitte sen toimittamisesta DHL:n kanssa erillisen sopimuksen, jolla kuriiri laamalla hakisi sen imusarjapajalta, paketoisi ja laittaisi koneesen. Siinä kohtaa te voisitte reklamoida DHL:ää (tai mitä tahansa kuriirifirmaa) jos sovitun hinnan päälle tulisi vielä jotain yllätyskuluja. Jos siis olisitte ottaneet palvelun, johon tullaus kuuluu.

                                  Täti Monikan työkuormaan en tässä kohtaa viitsi ottaa kantaa, mutta jo pelkästään DHL:n läpi tulee vuorokaudessa aika monta pakettia. Ja jos lähtöpäässä ei ole tehty sähköistä tullausilmoitusta, epäilen että se Suomessakaan onnistuu ihan nappia painamalla. Muistaakseni siellä tullin sivuillakin saa täyttää toistakymmentä kenttää ennen kuin homma on klaari.

                                  Toki sen "itsetullauksen" ja DHL:n tekemän välillä on epäsuhta, kun palveluna se on halvempaa kuin itse tehtynä, mutta mikä sitten estää ottamasta sitä palveluna?

                                  Comment


                                  • #47
                                    Viimeisen kerran kun tullasin DHL:n kuljettaman paketin maksutta itse Tullin nettipalvelussa, siihen kului n. 5 minuuttia ml. papereiden lähetys erikseen sähköpostilla DHL:lle. Menee hieman karrikoinnin puolelle, mutta jos huolintaosasto tekee näitä tunnissa vaikkapa 8 kappaletta, niin laskennallinen tuntikorvaus on 198e. Täysin kohtuullista?

                                    Jos DHL ei vaadi lähetyspään konttoria tekemään sähköistä lähetyskirjaa siten, että se ei vaadi tuontipuolella paperitöitä, niin siinä olisi sitten heillä kehittämisen paikka.
                                    Viimeksi muokannut affe; 17.6.2016, 08:33.

                                    Comment


                                      #48
                                      Niin. DHL lienee laskenut, että on saatava lisää rahaa kassaan (tämän, btw, näkee hyvin myös yrityksen liikevaihtokehityksestä).

                                      Mikäpä olisikaan helpompaa, kuin pakkorahastaa jokaisesta paketista kymmeniä euroja enemmän? Itsetullaus on DHL:n asemasta katsottuna varsin yksinkertainen asia. Siinä toimitetaan paketin tiedot asiakkaalle, ja asiakas tullaa itse. Vaikka systeemit olisivat miten kankeat, on kymmenien eurojen korvaus tuollaisesta työstä aivan naurettavalla tasolla.

                                      DHL:n tullauspalvelu taas on varsin ymmärrettävästi maksullista, sillä se on tosiaan aika työlästä, varsinkin jos sitä ei tee rutinoituneella otteella. Välillä käytän sitä itsekin.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Alkuperäinen kirjoittaja affe Näytä viesti
                                        Viimeisen kerran kun tullasin DHL:n kuljettaman paketin maksutta itse Tullin nettipalvelussa, siihen kului n. 5 minuuttia ml. papereiden lähetys erikseen sähköpostilla DHL:lle.
                                        Ja tämä sähköposti sitten siirtyi automaattisesti DHL:n järjestelmään ja vapautti paketin Tullilta DHL:n kuljetettavaksi? Ja mitä tietoja DHL toimitti sinulle ennen kuin pystyit tekemään tuon tullauksen?

                                        Menee hieman karrikoinnin puolelle, mutta jos huolintaosasto tekee näitä tunnissa vaikkapa 8 kappaletta, niin laskennallinen tuntikorvaus on 198e. Täysin kohtuullista?
                                        Ei varmasti ole kohtuullista. Kuten ei marmorin nelin- kuusinkertainen hinta moottoriöljyllekään.

                                        Siis tässähän (DHL:n tapauksessa) on kyse siitä, että he eivät halua asiakkaikseen henkilöitä, jotka suorittavat tullauksen itse. Vaan he haluavat hoitaa sen asiakkaan puolesta. Siksi tällainen hinnoittelu. Ei sillä mitään suoraa kustannusvastaavuutta ole. Kuten ei jollain pankin talletusmaksullakaan. Yritykset vain kertovat hinnoittelun kautta, että me emme oikeasti halua tätä tehdä.

                                        Comment


                                          #50
                                          Niin, siitä päästäänkin taas alkupisteeseen. Kertovat sen siinä vaiheessa kun heillä on minun omaisuuttani hallussa, eivätkä aio sitä luovuttaa ilman lisämaksua.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Niin, tämmöistä se nykyään on. Pankilla on mun rahat ja jos haluan sitä nostaa tiskiltä, niin siitä pitää maksaa ylimääräistä. Rahathan on mun, ei pankin.

                                            DHL:n kiistämätön virhe tässä on se, että tuota kustannusta ei selvästi ole näkyvissä. Toisaalta en tiedä mitä se auttaa, vaikka olisikin. Ainakin mitä itse olen noita tilaillut, niin tosi harvoin tietää millä se lähetys sitten oikeasti lähtee.

                                            Comment


                                              #52
                                              Luovutushinta on täyttää kiristystä. Se ei perustu mihinkään työmääräarvioihin tms, koska DHL on laskenut tullauksen hinnaksi heidän tekemänään 24,90e.
                                              Jälkimmäisessä on enemmän työtä ja se vie enemmän aikaan. Täyttä kiristystä ja odottaa vain, jotta joku kyllästyy ja alkaa riitelemään asiasta.

                                              Comment


                                              • #53
                                                Alkuperäinen kirjoittaja mremonen Näytä viesti
                                                Ja tämä sähköposti sitten siirtyi automaattisesti DHL:n järjestelmään ja vapautti paketin Tullilta DHL:n kuljetettavaksi? Ja mitä tietoja DHL toimitti sinulle ennen kuin pystyit tekemään tuon tullauksen?
                                                Tuosta on jo tovi aikaa, mutta muistaakseni lähettivät aika suoraan copy-pastea järjestelmästään (lähettäjä, vastaanottaja, joku passitustunnus tms. jolla yhdistivät tavaran omaan varastokirjanpitoonsa jne.)

                                                Siis tässähän (DHL:n tapauksessa) on kyse siitä, että he eivät halua asiakkaikseen henkilöitä, jotka suorittavat tullauksen itse. Vaan he haluavat hoitaa sen asiakkaan puolesta. Siksi tällainen hinnoittelu. Ei sillä mitään suoraa kustannusvastaavuutta ole. Kuten ei jollain pankin talletusmaksullakaan. Yritykset vain kertovat hinnoittelun kautta, että me emme oikeasti halua tätä tehdä.
                                                Juuri tästä on kyse. Sitä ei kuitenkaan tarvitse purematta niellä, kuten suomalaisilla on yleensä tapana -- märistään vähän aikaa somessa ja annetaan lopulta homman olla.

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Aloitajan toimesta muokattu otsikko ja lisätty linkki ensimäiseen postaukseen.

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Kuningasvalittajakin teki aiemmin keväällä tästä jutunpoikasta:
                                                    http://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/04...-itse-maksutta

                                                    Vähän samaan asiaan törmäsin kun selvittelin mitä olisi maksanut lähettää vannesetti Suomesta Eurooppaan. Kaikki firmat joko hinnoittelevat toimituksen pilviin tai kieltäytyvät suoraan, eli eivät halua yksityisten kuljetuksia hoitaa. Huvittavaa kun samalla firmalla toimitus Saksasta Suomeen maksaa 60e ja toiseen suuntaan saman paketin kuljetus onkin satoja euroja. Jäi siis ebay-myyjän ura lyhyeksi...

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Alkuperäinen kirjoittaja DHL
                                                      ---------- Forwarded message ----------
                                                      From: fiennakko (DHL FI) <fiennakko@dhl.com>
                                                      Date: 2016-02-09 10:07 GMT+02:00
                                                      Subject: Tulotiedot/ Arrival information for self clearance: DHL awb 000000
                                                      To: "laskutus@xxx.com" <laskutus@xxx.com>
                                                      Hei,
                                                      Tässä tulotiedot DHL lähetyksestänne jota tarvitsette nettitullausta tehdessänne. Lue huolellisesti alla olevat ohjeet.
                                                      Hi,
                                                      Please find here the arrival information for your shipment.

                                                      Nettituonti/ Web Import: https://asiointi.tulli.fi/nettituonti/mainpage.html
                                                      Valitse/ Choose: Uusi rahtitullaus (New freight clearance)
                                                      Ohjeet/ Web Import, instructions (in Finnish): http://www.tulli.fi/sovellukset/fi/n...htitullaus.pdf
                                                      Varaston tunnus/Warehouse FI 000000 R0000
                                                      Tulopäivä/ Arrival date 9.2.2016
                                                      Pakkausten lukumäärä/ Units 1 kll/pck
                                                      Paino/ Weight 3 kg
                                                      Huom! Myös täytettävä/ Also enter: Viite (rahtikirja)/ Reference (Waybill) 0000000

                                                      Tulonro (lento): yyy
                                                      Lennon kansallisuus: xx
                                                      Passituksen MRN –numero 0000000000000

                                                      Varmista mrn –numeron oikeinkirjoitus, huomioi numerot ja kirjaimet. Jätä kohta ”Edeltävä asiakirja” tyhjäksi.
                                                      Please check carefully the MRN –number. Leave empty the field “Edeltävä asiakirja”.

                                                      Lähetä tullauksen jälkeen saamasi luovutuspäätös sähköpostin liitteenä osoitteeseen fiennakko@dhl.com.
                                                      Luovutuspäätöksen vastaanottamisen jälkeen vapautamme lähetyksenne toimitettavaksi.
                                                      Lähetys palautuu takaisin lähettäjälle mikäli siihen ei ole saapunut luovutuspäätöstä 15 vuorokauden kuluessa tulopäivästä.

                                                      Please send the customs release document to email address fiennakko@dhl.com.

                                                      After we have received the release document we will release your shipment for delivery.

                                                      The shipment will return back to sender if we have not received customs release document in 15 days.


                                                      Terveisin/ Best regards

                                                      DHL Express (Finland) Oy
                                                      Tullimiehentie 10
                                                      01530 VANTAA
                                                      020 533 8023
                                                      Näyttää tosiaan siltä, että joku on vuodattanut verta ja kyyneleitä kymmenien eurojen edestä... Tämä siis eksakti kopio DHL:n ilmoittamista tullaustiedoista, joista olen poistanut ns. kriittiset tiedot.

                                                      Alkuperäinen kirjoittaja mremonen Näytä viesti
                                                      Niin, tämmöistä se nykyään on. Pankilla on mun rahat ja jos haluan sitä nostaa tiskiltä, niin siitä pitää maksaa ylimääräistä. Rahathan on mun, ei pankin.

                                                      DHL:n kiistämätön virhe tässä on se, että tuota kustannusta ei selvästi ole näkyvissä. Toisaalta en tiedä mitä se auttaa, vaikka olisikin. Ainakin mitä itse olen noita tilaillut, niin tosi harvoin tietää millä se lähetys sitten oikeasti lähtee.
                                                      Tämähän käy ilmi monestakin eri tilausprosessin vaiheista, että osa pankeista veloittaa käteisen käsittelystä.

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        No sit ei varmaan kannata käyttää DHL:ää. Ei se ainoa rahtifirma maailmassa ole. Tai sitten katsoo, että mitä se banaaninpäristin maksaa kiinasta kaikkine DHL-kuluineen ja mitä se mahtaisi maksaa EU:sta tilattuna ja valitsee halvemman vaihtoehdon.

                                                        Comment


                                                          #58
                                                          Näinhän se on.

                                                          Itseäni tämä hyödyttää aika vähän, kun suurin osa yritykselleni ostamistani tavaroista tulee toimittajilta, jotka lähettävät (järkihintaan) vain DHL:llä. Toimittajat ovat suht suuria, sijaitsevat täältä katsottuna lähes samassa paikassa, ja ovat käsittääkseni keskittäneet rahtinsa yhdelle kuriirille. Muuten homma pelaa hyvin, mutta tämä tullisekoilu tuo aika nihkeän fiiliksen, jolle en oikein mahda muuta, kuin maksaa tuota riistohintaa, jonka tosiaan DHL hinnoittelee omana palvelunaan halvemmaksi, kuin minun tekemänäni. Ei liene työsuoritteena kovinkaan monimutkainen juttu siis.

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Kun itse tein tullauksen verkossa USA:sta saapuneelle nokka-akselin säätimelle, en saanut viittä minuuttia kulumaan. On hieman tuntiveloitusta noissa :/

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              Noniin, tuli sit törmättyä tähä dhl:n touhuun ekaa kertaa pakon sanelemana. Mitähän mahtaa tarkoittaa "veron korotus" tuossa dhl:n huolintalaskussa? Siihen on lätkäisty ylimääräinen 50e.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X