Jostain syystä omilta oppipoika-ajoilta on jäänyt myös päähän että pussilliset (varsinkin citikat) pitäis yläkuolokohtaan vetästä jos ei ole erillistä tunkkitilaa valittavana ennen nostelua..
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Katsastusmonologit
Collapse
X
-
Katsastus huomautuksitta läpi, sehän aina ilahduttaa. Katsastin epähuomiossa vieläpä pari päivää myöhässä. Pitäisi ehkä katsella rekisteriotetta tarkemmin seuraavalla kerralla.
Comment
-
Nopeemminhan sen piuhahomman tekee kun mittailee päästöjä tyhjäkäynnillä ja kierroksilla. Noh katsoin S8:n hintaa sitten äskettäin Plus Katsastukselta, se on 10/2001 tehty ja 2002 vuosimallia siis ilmeisesti, siihen tehdään piuhalla päästötestit. Kyllä niillä asemilla on vaan aika paljon hintaeroa nykyäänkin, etenkin jos ehtii päivemmällä käydä autoa näyttämässä.
Monissa paikoissa hinta on tiskillä eri kuin netistä varatessa/maksettaessa.
Comment
-
Okei, tämä oli ihan kansallinen ketju netistä aika varattuna etupeltoon. 2005 vuosimallia on tuo auto eli mitä testejä siihen nyt tehdäänkään niin tosi nopealta tuntui koko homma. No ehkä siinä on läpimenoajat hierottu sopiviksi ja poistettu jokainen käden virheliikekin prosessista..
Netistä kun tuon varasi niin aikoja oli 20min välein ja yksi kaista vaan hallissa eli kai se on sitten "normaalia" mutta edelleen olen sitä mieltä, että ei tossa nyt sieltä auton alta paljon ehi tarkastaa.
Comment
-
Kilpailu alalla on todella kovaa ja katsastusvälien harvennus kiristää sitä entisestään. Paikallinen kilpailutilanne vaikuttaa hintatasoon, mutta ennemmin on paineita nostoon kuin huipputarjouksiin. Monta asemaa on jo pistetty kiinnikin, kun niitä on liian tiheässä.
Katsastusajankohdan vapaampi valinta taas johtaa siihen, että ruuhkat painottuu keväälle ja kesään mm. ulkona korjaamiselle sopivampien olosuhteiden vuoksi.
Ja molemmat yhdessä taas luo painetta tarkastukseen käytettävän ajan puristamiseksi mahd. lyhyeksi sekä ehkä oikoa epäoleellisemmissa kohteissa. Silloin pitää takoa rahaa volyymilla, kun rauta on kuumaa, jotta selviää hiljaisemman syksyn ja talven yli.
Päästömittauksissa taitaa suurimmalla osalla olla jo sama hinta kaikille, ettei tarvitse tiskillä kytätä käyttöönottopäiviä ja käyttövoimia ja pahimmillaan rampata jälkikäteen korjaamassa hintaa, jos menikin väärin.
Halvemmilla aikavarauksilla pyritään tasaamaan asiakasvirtoja. Ei ole asiakkaan eikä firman kannalta kivaa, jos yht'äkkiä tulee iso määrä samaan aikaan ja jono venyy jopa tuntien mittaiseksi.
Comment
-
Hinnoissa tuntuu olevan isoja paikkakuntakohtaisiakin eroja. Lohjalla ei alle 50e päässyt vuosikatsastukseen muuta kuin A:lla ja siellä ei tunnu kukaan käyvän. Tuusulassa hinta on 29e samasta työstä. Kartellista vai/ja kilpailusta johtuva hintaero, mutta joka tapauksessa tuo kertoo melkoisesta katteesta, jos toinen tekee kelvollista tiliä 29 eurolla ja toinen vetää tuplaten. Päästömittauksissa taitaa olla vähemmän hintaeroa, mutta toki kertoohan se yli 30e hinta omaa kieltään katteista, jos korjaamot voivat tehdä kympilläkin saman työn.
Tuo katsastusvälien harventamisesta puhuminen on siinä mielessä harhaanjohtavaa, kun monessa tapauksessa katsastusväliä tihennettiin. Esim. jarrullisilla perävaunuilla oli mahdollista ennen kolmen vuoden katsastusväli ja nykyään se on ymmärtääkseni kaksi vuotta. Jarrullisia perävaunuja on melkoisesti liikenteessä ja niiden katsastushinnoissa näkyy jo ennestään hienosti kartellien toiminta :)
Comment
-
Tällä viikolla just kävin katsastaan paikallisella asemalla '02 vuoden bensa-auton. MA-katsastus 45€, päästömittaus 15€ ja OBD-mittaus 15€ eli 75€ yhteensä josta melkein puolet pelkkää päästömittausta. Olisikohan siinäkin hommassa hiukan varaa hintaa tarkistaa alaspäin. Pelkät päästömittaukset ei kuitenkaan vie kuin pari minuuttia aikaa per auto.
Halvemmalla pääsisin kyllä kun menisin toiselle asemalle mutta olen tuolta saanut niin hyvää ja asiantuntevaa palvelua vuosikaudet ettei tee mieli parinkympin säästön takia vaihtaa. Tai, no parin sadan säästön kun parhaana vuonna kävin 11 autoa katsastamassa siellä...
Comment
-
Vastahan tässä viikolla uutisoitiin radiossa että katsastuskonttoreita joutuu sulkemaan oviaan kun ei kannata. Kilpailu liian kovaa ja hinnat liian alhaisia.
Comment
-
Oliskohan sama konttori kuin hopsiksella: Kävin tänään Multivania näyttämässä ja kelpasi ilman huomautuksia. 60 euroa mutta mukava asenne konttorilla. Jos keskittää sen "kolmannella käynnillä ilmainen päästömittaus" dieseliin niin voi ajatella jokaisen käynnin olevan kympin halvempi.
Comment
-
Pakko melkein kommentoida tähän, et siellä alavarikolla on henkilökunta vaihtunut ja nykyään löytyy varsinkin konsernituotteisiin asiantuntevaa näkökulmaa. Se on tietty sitten eriasia, jos haluaa välttää paikkoja missä katsuri tietää sun autos kaikki heikot lenkit.Viimeksi muokannut Tumppim; 13.6.2020, 01:20.
Comment
-
No sitä en tienny että henkilökunta on vaihtunut, niin vaan sitkeässä on kokemukset ettei oo ollu tarvetta käydä vuosiin. Eipä mulla omien konsernituotteiden katsastus oo tosin ikinä ollu ongelma. Paitsi urssin kanssa siellä alavarikolla kun sitkeästi vaan tunki hylkäyslappua ajovaloista, meillä oli pieni näkemysero kun minä sanoin autossa olevan samat umpiot joilla auto on tehtaalta lähtenyt ja tässä automallissa oli kaasupurkausvalot vakiona. "Mutta kun ei oo niitä merkintöjä, uliuli." Ei auttanut mikään määrä selvitystä ja todistelua. Hylkäsi minun autoni xenonien takia vaikka tuota autoa ei ole edes saanut uutena millään muulla vaan kyseessä on tehtaan vakiovaruste ja samat '96 vuosimallin valuleimoilla olevat umpiot uudesta asti ollut paikallaan.
Eikä puhettakaan mistään hyvityksestä tai vaikka pienestä hinnanalennuksesta tai muusta eleestä sitten kun itse omalla ajallani ja kustannuksellani hankin VV-Auton kautta tehtaalta dokumentit joista asia selvisi. Koitti päinvastoin jälkitarkastusmaksua vielä periä. Yritykselle pieni asia mutta asiakkaalle sen verran suuri että en oo sen jälkeen käyny.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja audiq Näytä viestiLohjalla ei alle 50e päässyt
Comment
-
Mikkelissä olen käyttänyt meidän autot Marskin Katsastuksessa.
Jos sanomisen aihetta on niin reilusti asioista ovat maininneet. Uusinnan kautta sitten tarvittaessa leimaa paperiin.
Pidän myös siitä että tekevät ennakoivaa tarkkailua. "tuota välystä kannattaa vähän seurailla" jne...
Viitisen kymppiä on ollut hinta ja se on ihan kohtuullinen. Eihän noita katsastettavia ole kuin neljä tai viisi vuodessa.
Comment
-
Takavuosina Joensuussa oli aika kova hintakilpailu, nyt ainakin osaotannalla 49-50€ joka paikassa (bensakone + obd ja päästömittaus). Toissapäivänä käytin omaa, aina se on mukavaa/helpottavaa kuulla "kaikki ok", vaikka onkin tietävinään ettei vikoja ole. Vanha auto on vanha auto.
Comment
-
Käytin tänään amperan katsastuksessa matkuksen katsastuskontissa, positiivinen ylläri oli kun siellä näkyi eräs saab pihalla, josta arvasin sitten katsurin. Tiedän kyseisen herran katsovan auton tarkasti ja sanovan kyllä asiallisesti jos huomaa jotain poikkeavaa. No ooppeli meni puhtaasti läpi, niinkuin ikänsä puolesta pitäisikin ja seuraava käynti onkin vasta 2 vuoden päästä. Sen verran varauduin mennessä jarrutestiin että jarruttelin muutaman kovemman jarrutuksen että jarrut puhdistuu.
Comment
-
Jos katsastan leimassa olevan auton viimeisenä katsastuspäivänä ja saan hylätyn (ei ajokieltoa), saanko edelleen sen 1kk jälkitarkastusaikaa ja ajaa autolla liikenteessä tuona aikana?
Kaikenlaisia huhuja liikkuu että tuo "korjausaika" olisi poistunut tänä vuonna, mutta en löytänyt trafin enkä finlexin sivuilta mitään siihen viittaavaa.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja jannekk Näytä viestiVuoden seissyt C5 biturbo enimmäkseen pihalla ja katsastukseen mennessä en liioin ylimääräisiä jarrutellut. Etuakselilla ero 0% ja taka-akselilla 5%. Melko tasaisesti levyt on ruosteessa olleet :)
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viestiJos ajoissa käy näyttämässä niin saa kuukauden aikaa korjata ja ajaa. Ei oo siltä osin muuttunut mikään.
Comment
Comment