Meisselin ei pitäisi omia aikojaan mennä kynnyskotelosta läpi, että ihan hyvä havainto se :)
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Katsastusmonologit
Collapse
X
-
Nykyisin tuo ajoneuvon katsastusaika on näköjään taas muutettu. Se on ilmeisesti tullut tänä vuonna voimaan ja tuli ainakin minulle täysin puun takaa. Eli nykyisin katsastusaika on viimeisestä katsastuksesta vuosi eteenpäin + 1kk. Ei saa enää pitkiä 16kk leimoja... No eipä siinä mitään.
Tähän liittyen kysymys. Jos katsastan auton tänä vuonna 1.11.2018 niin seuraava katsastus pitää tehdä viimeistään 1.12.2019 Mutta voin käyttää auton katsastuksessa aikaisemminkin 2019 aikana jos näin haluan, eikös niin?
Mitäpä sitten jos käytän auton katsastuksessa vaikka 1.7.2019 ja siitä tulee hylky. Saanko sillä kuitenkin ajaa 1.12.2019 asti vai päättyykö ajoaika hylkäyksestä kuukausi eteenpäin eli 1.8.2019?
Comment
-
Miten niin holmolta? Jos katsastuksessa auto pomppaa, niin eiko siina silloin ole joku sellainen vika, ettei silla ole asiaa tieliikenteeseen?
Toki osa hylkayksista on ihan hiustenhalkomista, mutta lahtokohtaisesti asia on niin etta jos hylsy -> korjaa vika ja vasta sitten olet oikeutettu ajamaan silla autolla yleisilla teilla.
Comment
-
Toisaalta sillä olisi kuitenkin saanut noine vikoineen ajaa sinne 1.12 asti jos ei käyttäisi katsastuksessa. Ainakin aikaisemman menettelyn mukaan sai ajaa sinne oikeaan katsastukseen asti, mutta uusintakatsastuksella selvisi kuukauden sisällä. Paitsi tietysti jos tuli ajokielto.
Comment
-
Jep, hyvä tietää tämä. Ei siis kannata mennä katsastukseen ennen aikojaan.
Miksiköhän katsastusaikaa piti yleensäkään lähteä muuttamaan? Vanha systeemi oli varsin toimiva. En ymmärrä, onko tämäkin jokin EU:n määräämä juttu?
Eikä pompahdus katsastuksessa lähellekään aina tarkoita sitä, etteikö auto ole tieliikennekelpoinen.
Comment
-
Mulla on B8:n käyttöönottopäivä 8.1.2010. Kävin katsastamassa auton nyt heti katsastuskauden alussa 24.9. ja Trafin sivuilla sanotaan nyt näin seuraavasta kaudesta: 24.9.2018 - 8.1.2020, eli ts. "pitkä leima". Eli minulla ei siis päde tuo yllä mainittu "edellisestä katsastuksesta eteenpäin 12+1 kk".
En sitten tiedä vaikuttaako asiaan se, että tein samalla (alustan) muutoskatsastuksen.
Comment
-
Alle 10 vuotiaat autot tarvitsee katsastaa vain joka toinen vuosi. Uudemmat vielä harvemmin.
Trafin sivuilta:
Henkilöautot (M1-luokka), pakettiautot (N1-luokka), erikoisautot (kokonaismassa enintään 3,5 tonnia) ja raskaat nelipyörät (L7e-luokka)
Katsastettava ensimmäisen kerran viimeistään 4 vuoden kuluttua ajoneuvon käyttöönottopäivästä. Sen jälkeen viimeistään 2 vuoden kuluttua edellisestä katsastuksesta.
Kun käyttöönottoajankohdasta on kulunut yli 10 vuotta, on ajoneuvo katsastettava vuosittain (viimeistään vuoden kuluttua edellisestä katsastuksesta).
Huom! Jos ajoneuvo katsastetaan 8 - 9 vuoden kuluttua käyttöönottopäivästä, esim. 8 v 5 kk ikäisenä, seuraava katsastus on suoritettava kuitenkin viimeistään 10 v 0 kk ikäisenä. Jos ajoneuvo katsastetaan yli 9 vuoden kuluttua käyttöönottopäivästä, seuraava katsastus on suoritettava viimeistään vuoden kuluttua.
https://www.trafi.fi/tieliikenne/kat...euvoluokittain
Comment
-
Kuulostaa vähän erikoiselta, Trafin sivuilla kerrotaan näin:
Katsastusväli muuttuu
Uusien säännösten tultua voimaan em. ajoneuvot on katsastettava ensimmäisen kerran nelivuotiaana ja sen jälkeen joka toinen vuosi. Kymmenvuotiaana ajoneuvot on katsastettava vuosittain.
Säädösmuutos tulee voimaan siirtymäajan jälkeen. Seuraava katsastus määräytyy edellisen katsastuksen mukaan. Vasta kun ajoneuvo katsastetaan hyväksytysti uusien säännösten voimassaoloaikana, seuraavan katsastuksen ajankohta määräytyy uusien säännösten mukaisesti.
Katsastusajankohtaa voi muuttaa
Jatkossa ajoneuvojen (poislukien O2-luokan perävaunut ja museoajoneuvot) katsastuspäivä määräytyy edellisen katsastuksen mukaan, eikä enää käyttöönottopäivän mukaan. Katsastusajankohtaa on helppo siirtää katsastuttamalla ajoneuvo siihen aikaan vuodesta, jolloin sen haluaa seuraavan kerran tuoda katsastettavaksi.
Seuraavan katsastuksen ajankohta kuitenkaan ei muutu, jos katsastus suoritetaan katsastusaikavälin päättymispäivänä tai sitä edeltävän 30 päivän aikana.
Esim. 10-vuotiaan auton katsastusaikaväli on 4.6.–4.10.2018.
Jos auto hyväksytään katsastuksessa 4.9.–4.10.2018 välisenä aikana, sen katsastusajankohta säilyy ennallaan (seuraava katsastus on tehtävä 4.10.2019 mennessä).
Jos auto hyväksytään katsastuksessa 20.8.2018, sen seuraava katsastusajankohta siirtyy (seuraava katsastus on tehtävä 20.8.2019 mennessä).
Comment
-
Onko kukaan katsastanut tuontiautoa jossa olisi valmiina madallussarja? Tai vaihtanut madallussarjan itse ennen maahantuontikatsastusta? Miten katsuri suhtautuu? Tarvitaanko TÜVit ja tuleeko otteeseen merkinnät? Olen tainnut itse joskus vuosia sitten tehdä moisen tempun. Sillon asia kuitattiin olankohautuksella.
Comment
-
Aatulla (-95 c4) oli eilen katsastusperiodin viimeinen päivä. Katsastaja näytti tuntevan asiansa ja syynäsi autoa 45 minuuttia. Tästä generoitunut vikalista on pidempi kuin nälkävuosi. Ajoaikaa 30 päivää. Voi Aatu, onkohan nämä sen viimeiset päivät? :(
Silti erittäin positiivinen asia oli se, että Aatu meni moitteitta päästöistä läpi, vaikka pakosarjassa on vuoto, joten nyt on hyväksytty päästölappu voimassa seuraavat 3 kk. Ihme, että ei tullut mitään valitusta vuodon vuoksi. Käyntiäänestäkin sen vuodon kuulee. Joka tapauksessa tuo hyväksytty päästölappu kannustaisi korjamaan auton, mutta ei se varmaan taloudellisesti kannattava ajatus ole.
Pikahätäapuratkaisuna päätin, että korjaan ensin Roadsterin liikennekuntoon, kun siinä on tiedossa vain yksi pikkuvika, joka tällä hetkellä estää katsastamasta.
Comment
-
Hihhei, Ässä läpi leimasta heittämällä. Toki suoraan korjaamolta ajoin jarrurempan jälkeen konttorille...
Comment
-
Kuten myös A8 tänäpä katsastettu. Minä tosin en tehnyt mitään etukäteen, ajoin vaan ex-tempore konttorille kun sattui olemaan sopiva hetki aikaa. Mikäs siinä kun autossa ei mitään vikaa ole, päinvastoin. Jarrut, iskarit, päästöt kaikki kuin uudessa. Mainitsi vielä koeajon jälkeen että "kylläpä muuten tuntuu tosi pirteältä, lähtee ihan heti kun vähän painaa kaasupoljinta". No, niin auton kai kuuluukin lähteä.
Päästöt oli kyllä jotain ihan käsittämätöntä. Kuitenkin 22 vuotta vanha bensakasi josta ei putken päästä tule kuin kissanpentuja ja päivänkakkaroita. Kehui inssi oikein voimasanojen kanssa ääneen miten on hyvät arvot. No, niin kai autossa kuuluukin olla.
Tuo on kieltämättä kipakampi kuin yksikään ABZ A8 jota minä olen ennen ajanut, ehkä se saksalaisen hovivirittäjän lastu sitten vaan jotain vaikuttaa vaikka paperilla ei ole kuin 20 heppaa vakiota lisempää.
Toisessa ketjussa haettua napsuntaa ei saatu lopultakaan selville, lupasin palata kertomaan mikä oli kun ite saan selvitettyä. Ei voinut oikein huomautustakaan kirjoittaa kun ei tiennyt mitä olisi laittanut. Tuttu mies vielä asiakkaana ni tiesi että kyllä minä sen kuntoon laitan kuitenkin, tainnu tuolla toistasataa kertaa vuosien varrella käydä katsastamassa millon mitäkin vessoja.
Comment
-
Jonkun pienen etiäisen vuoksi kävin aamulla roskapussia viedessäni vilkaisemassa A8:n rekisteriotetta nähdäkseni milloinkas auto pitikään katsastaa. - Aha, viimeistään eilen...
No eipä siinä, tilasin netistä katsastuksen alennuskupongin paikalliseen HelppoKatsastukseen ja ajelin saman tien kilometrin matkan asemalle. Asemalta järjestyi aika klo. 08:00 ja loppujen lopuksi leimakin tuli ilman huomautuksia.
Suurimman osan ajasta nautiskelin odotustilassa toisen asiakkaan kanssa autoista ja matkustamisesta höpisten. Sitten kun alustan rynkytystä oli kestänyt mielestäni liian kauan, päätin lopettaa jutustelun ja mennä katsastajan avuksi laittamaan ilma-alustan Jacking-moden päälle...
Comment
Comment