Vein tänään Cabrion rekisteröintikatsastukseen. Edellisen omistajan etunimi oli Silver ja se luki myös rekisteriotteessa. Katsuri kysyi minulta, että onko tämä joskus maalattu kun auto on musta ja rekisteriotteessa lukee silver. :D Osoitin sitten sitä kohtaa missä lukee "must".
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Katsastusmonologit
Collapse
X
-
Mites näissä yleesä jos ei mee lävi tuolla katastus konttorilla ja tulee jotain korjauskehotuksia, olemattomia, minkä tietää, että toisella asemalla (eri firmalla) menee takuu varmasti läpi. Voiko auton käydä näin katastaa eri konttorissa "määräaikaiskatsastuksena" uudestaan siis kokonaan. Vaikka olisikin toisella konttorilla (eri firma) jälkitarkastus annettu samaan aikaan?
Comment
-
no näitä pieniä vähäpätöisiä asioita voikin korjata, mutta jos ei aikaa ole, niin mielummin vien sinne mistä saa kunnon palvelua eikä paskanjauhantaa. "keula coolerin pois otto, väärät värit valoissa, vaikka:kin EU-hyväksyttyjä ynms sontaa". Taijampa viedä sinne missä kaveri käytti autonsa, eikä tuolla asemalla kuulemma kitisseet mitään.
Comment
-
Tuosta vaan tekemään niin et tartte mitään papereita: http://www.trafi.fi/tieliikenne/asio...kaytostapoisto
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja tommy.j Näytä viestiKäsijarru tehoton. 0,1 oli arvot molemmilla puolilla. Jos on noin tehoton nii meneekö renkaat enää edes lukkoon hiekkatiellä? Ite aina ns. Testannu tossa hiekkatiellä käsijarrua sillä tavalla et jos molemmat puolet lukkoon menee niin riittää mulle ja aina riittäny katastuksessakin, mut eilen ei riittäny.. jarru polinta painettaessa tais olla 1.6 arvot molemminpuolin 2 akselilla.
Comment
-
Mikäs auto oli kyseessä? Jos tuo profiilin B6, niin eikös siinä ole automaattisesti säätyvä käsijarru? Eli jos et ole käyttänyt käsijarrua katsastusten välissä, niin säätö on käytännössä hyvin löysällä jarrupalojen kulumisen vuoksi. Säätö on sitten suoritettu, kun inssi ja sinä olette käsijarrua testanneet. =)
Comment
-
säätö on käytännössä hyvin löysällä jarrupalojen kulumisen vuoksi
Comment
-
Käyttää samaa mäntää kuin normaali jarru, mutta eri mekaismin toimesta. Käsijarrumekanismin tyhjät eivät mielestäni lähde pois pelkkää jarrua polkemalla. Toisinsanoen se hydraulinen jarru ei käännä sitä mekaanista ruuvia (tai sitten olen saanut aivan väärän käsityksen tuon systeemin toiminnasta, kun niitä olen purkanut ja kunnostanut)
Comment
-
Kyllä se säätyy yhtälailla käyttö- tai käsijarrulla. Itse räikkäsysteemihän on männässä, ei satulassa.
Jos oletetaan että mäntä on vaikka sentin päässä kiinteästä pinnasta. Kun jarrua painetaan, männän taakse tulee tietysti painetta joka siis lykkää mäntää ulospäin. Samaan aikaan satulassa oleva "jenkatappi" laittaa vastaan joilloinka männän sisältä vapautuu räikkä ja männän sisällä olevan "jenkaholkki" pääsee vapaasti pyörimään satulan jenkatapin ympärillä josta seuraa se että mäntä pääsee liikkumaan ulospäin.
Vastaavasti käsijarrua käytettäessä samassa tilanteessa liikkuu satulan sisällä oleva jousimötikkä, joka on lukittu sillä lukkorenkaalla. Eli satulan jenkatappi pidentyy muutaman millin, samalla tietysti satulan ulkopuolella olevan käyttövipu painuu saman verran satulaa vasten. Kun käsijarru vapautetaan, mäntää ei ole painamassa mikään voima sisäänpäin joillonka räikkä vapautuu koska satulan jenkatappi palautuu ala-asentoon ja vetää samalla männän mekanismin auki ja jenkaholkki pääsee pyörähtämään.
Comment
-
En ole noita satuloita purkanut tutkiakseni systeemiä, mutta toistaiseksi kaikissa mun VAG vehkeissä (C4, 2x 3B Passat, 2x 3BG Passat) on käynyt niin, että jos satulassa oleva käsijarrun vipu ei palaudu loppuun asti, niin käsijarru löystyy.
Käyttämällä kässäriä muutaman kerran siten, että käsin palauttaa vivun loppun, on käsijarru kiristynyt normaaliksi. Jos ei satulaa/vaijeria korjaa, niin vähän ajan päästä saa tehdä taas uudestaan.
Comment
-
Kyllähän se toimii kuten Anssi tuossa kuvasi, mutta käytännössä käsijarrumekanismissa on melko harva kierre ja jos sitä pyöritetään "väärästä" suunnasta eli männän toimesta, jää syysteemiin hieman väljää. Käytännössä (ainakin niissä autoissa, joita itse olen huoltanut) tämä pieni välsjyys on aiheuttanut sen, että pitkän käyttämättömyyden jälkeen käsijarru vaatii muutaman kiskaisun, ennen kuin säätö on jälleen kohdallaan.
Comment
-
http://www.trafi.fi/tieliikenne/kats...et/asiakkaille
Sieltä vaan sivun oikeasta yläkulmasta tarkistamaan sen oman aseman pointsit. En osaa juuri arvoa antaa moiselle tutkimukselle, aika erikoista että noinkin paljon säännellyssä toimessa voisi toinen konttori saada 0.5/10 ja toinen 9.5/10 pistettä.
Comment
-
http://www.iltalehti.fi/autot/2014062718444734_au.shtml
Trafi on nimittäin nyt pisteyttänyt jokaisen katsastustoimipaikan työn laadun mukaan välillä 1 - 10. Laatuarvosanan perusteina ovat katsastettujen autojen ikäjakauma, katsastuksessa havaittujen vikojen määrä ja hylkäysprosentti.
Ei nyt oikein aukea listan tarkoitus. Varmasti kallis ja sillä perusteella hyvä ja tarpeellinen lista?!
Comment
-
Tuskin katsastettavaksi ilmestyvän kaluston ikä on arvostelun peruste. Enempää asiaan paneutumatta veikkaisin liittyvän testin sisäisiin painotuksiin. Vanhoissa autoissa on keskimäärin enemmän katsastuksen hylkäykseen johtavia vikoja kuin uusissa. Jos jollain asemalla on esim. kaikkien yli 10 vuotiaiden autojen hylkäysprosentti huomattavan suuri verrattuna muiden asemien hylkäysprosenttiin saman ikäisten autojen kanssa niin arvosanasta tulee huono. Sama juttu jos jollain asemalla pääsee poikkeuksellinen suuri määrä tietyn ikäisiä autoja läpi vaikka koko testin keskiarvo saman ikäisille on matalampi.
Tuossa testissä siis saa hyvät pojot jos osuu mahdollisimman keskelle kaikilla mitattavilla määreillä mitattuna.
Comment
-
Katselinpa tuota tilastoa lähialueelta. Täällä "maalla" on kolme katsuria, kaikilla melkoinen katsastusmäärä ja kaikkien laatu "2.x".
Yksi noista on missä itse käyn, ja tututkin käyttää (melkein 10t katsastusta tilastossa). Siellä kyllä on niin vanhojen, kuin uudempien autojen turvallisuuteen liittyvien asioiden syyni kyllä ihan tarkkaa ja tiukkaa. Ja palvelu on myös konsultoivaa.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viestiTuskin katsastettavaksi ilmestyvän kaluston ikä on arvostelun peruste. Enempää asiaan paneutumatta veikkaisin liittyvän testin sisäisiin painotuksiin. Vanhoissa autoissa on keskimäärin enemmän katsastuksen hylkäykseen johtavia vikoja kuin uusissa.
Comment
-
Tämän Almeran kanssa kävin äsken uusintanäytöllä. Uusilla takajarrusatuloilla tuntui perstuntumalla käsijarru pitävän hyvin, menomatkalla pysähdyin jyrkkään mäkeen ja kyllähän se siinä istui ihan käkkärin voimin. Dynometrissä kuitenkin toinen puoli näytti 1.5kN ja toinen 0.5kN eli varsin toispuoleisesti otti kiinni.
Tässä vaiheessa nousi esiin ne pienet erot. Katsastusmies ajoi auton nosturille, kateltiin hiukan niitä mekanismeja, sitten kaivettiin työkalut esiin ja säädettiin vaijerin kireyttä. Sen jälkeen auto alas nosturilta, peruuttaen takaisin jarrudynolle ja tuloksena 1.4kN ja 1.2kN jarruvoimat.
Noin se asiakaspalvelu pitää hoitaa, olishan tuossa ollut mahdollisuus vaan ekan mittauksen jälkeen antaa uusi hylsy ja toivottaa tervetuloa uuteen jälkitarkastukseen kun jarrut toimii. Nyt jäi hyvä maku, varsinkin kun hitsauspaikatkin kelpasi, hiukan haasteellinen oli kyllä Nissanin helmakotelo heftata.
Comment
-
Samaan aiheeseen liittyen, mamma oli käyttänyt plussaa tänään vuosikatsastuksella. Papereihin korjausmääräys xenonvaloista.
Pari vuotta sitten kyrpäännyin edelliseen katsastuskonttoriin kun eivät uskoneet että tätä autoa ei ole milloinkaan edes saanut uutena tilattua millään muulla kuin kaasupurkausvaloilla. Ei kelvannut mikään määrä uskottelua, sitten kun yksi inssi sattui näkemään keltaisen korkeajännitteestä varoittavan tarran umpion päällä niin kelpasi. Mitä tuossa kohtaa niin kuin ilman sarvia ja hampaita oikein voi tehdä? Umpion laseissa ei ole xenoneille hyväksyntämerkkejä koska sellaisia hyväksyntästandardeja ei auton valmistushetkellä ole vielä ollut olemassakaan. Pelkän katsastusmiehen mielivallan perusteella en ala omalla kustannuksella tilaamaan maahantuojalta tai valmistajalta vastaavia dokumentteja. Ymmärrän että erilaisia autoja ja erilaisia määräyksiä on paljon mutta jossain muussa kuin asiakkaassa on vika jos tehtaan alkuperäisillä varusteilla tulee vuosikatsastuksella pomppu katsastajan tiedonpuutteen takia.
Jos ei puhumalla onnistu niin taidan vaihtaa varastosta -92 vuoden satkun halogeeniumpiot paikalle ja ihan vaan vittuilun vuoksi jätän jälkitarkastuksen ajaksi xenonumpiot siihen apukuskin penkille näkyviin.
Comment
Comment