Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Katsastusmonologit

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Miksi jarrupaloja pitäisi irroitella sen paksuleukaisen työkalun kanssa? Näkyyhän sitä levyä varmaan 70% sieltä koko ajan.

    Comment


      Ei mahdu kilven ja levyn väliin, jos on kilpi sitä mallia että ainoa reikä on satulan kohdalla?
      En kyllä jaksanut edes katsoa mistä aiemmin puhuttiin..

      Comment


      • Äimätien katsastusta Oulussa voi edelleen suositella. Taisi olla jo ainakin kuudes vuosi putkeen saman ketjun konttoreissa (Haukiputaalla ja Oulussa). Vikakohteet etsittiin ja esiteltiin asiallisesti, niin että itsekin näin mistä hylkäysperuste johtuu. Lopuksi vielä nosti auton uudestaan ilmaan ja etsi ylimääräisen kolinan aiheuttajan, joka ei katsastuksessa selvinnyt. Muutaman euron olisi säästänyt lähempänä kotia olevalla asemalla, mutta sen palvelun laadusta kun ei tiedä, niin ei viitsi hyvää asemaa vaihtaa.

        Huolimatta odotetusta vikalistasta (lähinnä pari tukivartta ja takajarrupalat), positiivista asiassa on se, että Passatissa selvitään tänäkin vuonna alle satasen katsastusremontilla ja toivottavasti yhden illan työllä. Edullista ajoa vanhalla autolla, kun pääomakuluja ei ole ja katsastusremontit maksavat vähemmän kuin tankin täyttäminen. Kilometrejä on kuitenkin takana jo yli 450tkm.

        Comment


        • Passatissa 510+ tkm mittarissa ja heittämällä läpi katsastuksesta. Merkintä tuli kyllä otteeseen puuttuvista valonpesureista, joten sellaiset joutunee värkkäämään. Ja tulihan tuohon kesällä tehtyä melko mittava taka-apurungon kunnostusrojektikin..

          Comment


          • B6 katsastettu onnistuneesti. Takajarruletkuista ja ajovalon suuntauksesta tult hieman sanomista, mutta mitään vakavempaa.

            Comment


              Alkuperäinen kirjoittaja jarpale Näytä viesti
              Katsastusmies oli eilen sitä mieltä, että pallonivel on väljä, joten tukivarsi pitää vaihtaa. Päästöt meni niukasti rajoille. Tämä oli siis täysi-ikäisen vanhuksen (-95 c4 a6) määräaikaiskatsastus.
              Viimeinkin sain leiman tähän. Eihän siinä mennytkään kuin 2,5 vuotta. :P

              Comment


              • Tänään näytän tuon oman c4 riisselin penkkipaperia konttorilla. Emännän opelia katsastamaan ekan kerran meidän omistuksessa.
                Viimeksi muokannut To87; 22.10.2015, 08:57.

                Comment


                • Ässä katsastettu eilen ja katsuri sanoi, että arvasitkin varmaan, että menee läpi.

                  Sanoi odottavan mielenkiinnolla kun tuo on restauroitu kokonaan. Eipä tuo narissut vaikka sisustasta oli monia osia poissa kun turvallisuusvarusteet olivat paikoillaan ja takapenkkikin melkein kokonaan.

                  2100 km olin ajanut edellisestä katsastuksesta eli reilu vuosi oli väliä.

                  Comment


                    Jaa, mulla tuli hylky vanhaan possuun mm. ovipahvien ja pelkurin penkkien puutteen takia. Laittoi kaiken huipuksi vielä tehonmittaukseenkin.

                    Comment


                    • Voi perse legendaarinen 1kw liikaa tehoa tdi kutoses, jarrut pitää nyt päivittää 2.2 bensa turboa vastaavaksi. Opel sentää meni läpi.

                      Comment


                        Sä voit käydä dynossa hakemassa sopivan tehomäärän mut maksaa sekin sen satasen tms.

                        Comment


                        • Jarrujen päivitys on ollu mielessä koko omistusajan. Nyt se olis vähä niinku pakon kautta laitettava, eli hp2 etujarrut pitää ostaa.
                          edit. Etusatulat löysin jo odotetaan vain myyjän vastausta, takajarrusatuloita jos löytyy nurkista niin voi tarjota.
                          Viimeksi muokannut To87; 22.10.2015, 12:46.

                          Comment


                            Joo vaihda suosiolla HP2 jarruihin. Pysähtyy hieman paremmin niillä.

                            HP2 satulat ei mene mun mielestä sitten A6 tolppiin ilman adapteria. Tarttisi S6(Tai S4) tolpat.
                            CAC HP2 Satulat on tehty juuri A6:een, mutta niitä ei enään saa, kun CAC lopetti toimintansa.

                            Comment


                              Eikös se aina ole palkitsevampi vaihtoehto ensin vaihtaa jarrut ja sitten hakea tehoja?

                              Comment


                                Tilastonikkareille tiedoksi: vuonna 2008 käyttöönotettujen A6 C6:n määräaikaiskatsastusten hylkäysprosentti ei kasvanut tänään minun ajoneuvoni vuoksi.

                                Viheltelin kyllä vieressä muutaman minuutin kun katsuri yritti irrottaa takaluukusta varapyöräkotelon muovia päästäkseen tyyppikilpitarralle. Näytti siltä, että hän ei todellakaan aio luovuttaa vaan haluaa ihan tosissaan tarkastaa sen, niin otin takaluukun pohjalevystä kiinni nostaen myös sitä etummaista osaa ja pyysin yrittämään vielä kerran.

                                Comment


                                  Mitä se siitä tarrasta halusi lukea ? Eikös tarvittava (tarkastettava) runkonumero löydy ihan jostain muualta...

                                  Comment


                                    Trafin katsastuksen arvosteluperusteiden mukaan:

                                    A1.1 Valmistajan kilpi
                                    Tarkastus: Olemassaolo, luettavuus ja oikeellisuus.
                                    Tarkastusmenetelmä: Merkityt tiedot tarkastetaan rekisteröintitodistukseen vertaamalla.

                                    Comment


                                    • Juu, se katsoo edestä ja takaa tarrat je vertaa niitä kiinteämpään runkonumeroon.
                                      Minulta halusi tarkistaa tiedon paikkansa pitävyyden että touaregia tosiaan on saanut kuusimäntäisillä satuloilla ja että ne tosiaan käy tuohon. Ei riittänyt tälle, että näki ettei niissä ole mitään itsetehtyä vaan suora bolt-on.

                                      Comment


                                        Konehuoneen tyyppitarran ymmärrän mutta millä perusteella takakontin varustetarra? Sitähän ei muilla merkeillä edes ole.

                                        Comment


                                          4F:n tyyppikilpi/-tarra sijaitsee varapyöräkotelossa. Se taas on kyseisessä automallissa saavutettavissa paremmin takakontin kautta kuin konehuoneesta. Siksi tarra ja takakontti.

                                          Comment


                                            Ok, tuo selvensi.

                                            Comment


                                              Pikkukakkosen kohdalla katsuri totesi ettei tarroilla ole virkaa ja katsoi vain stanssatun numeron.

                                              Comment


                                                Nii sitä minäkin meinasin, että mitä sillä tarran katselemisella on virkaa. Kun siinä ainoa info mitä katsuri osaa siitä tulkita on kW. Runkonumeron joutuu kuitenkin katsomaan stanssista. Ainakaan omista tai asiakkaiden autoista ei varustelistoja ole kyselty tai kaiveltu.

                                                Comment


                                                • 4Fssä runkonumero löytyy edellämainittujen lisäksi myös MMI:sta ja jomman kumman kynnyskotelon sisältä. Katsurille riittä kyllä yksikin niistä, mutta halutessaan katsuri voi myös tarkistaa, että runkonumerot täsmäävät myös auton eriosissa.

                                                  Ei se runkonumeron tarkistus katsastuksen yhteydessä mikään mekaaninen toimenpide ole, jossa numero luetaan tietystä paikasta. Pohjimmiltaan tarkoitus on varmistua, että auto ja paperit täsmäävät. Useimmisssa tapauksissa se yhden numeron lukaisu on katsurille ihan riittävä, mutta pistotarkastuksena tai epäilyksen vuoksi katsuri voi tarkistella myös muita tunnisteita.

                                                  Eli ei siinä mitään ihmeellistä ole jos katsuri haluaa lukea runkonumeron muualta kuin konehuoneesta. No sieltä kynnyskotelon sisältä nyt ei luultavasti ruveta tutkimaan, ellei sitten ole todella vahvaa epäilystä auton alkuperästä. Ainakaan perus vuosikatsastuksen osana.

                                                  Comment


                                                    Kyllä mulla tuijoteltiin ahkerastikin urssin varustetarraa, kun sanoin, että tehdas xenonit tässä on, ilman pesureita :D

                                                    Tivattiin vielä vihaisesti, että mikäs näistä nyt sitä muka merkitsee.... Vastaukseni oli "vitustako minä tehtaan koodeista tiedän" ;D

                                                    Tiedän kyllä tasan tarkkaan optioleiman tarrassa, mutta enpä sitä kiusallanikaan tässä mainitse, ne ketkä tarvitsee löytävät kyllä tiedon.

                                                    Comment


                                                      Leima tuli berttaseitsikkoon. Taidan juhlistaa illalla Hoegaardenilla.

                                                      Comment


                                                        Katsastusherra oli sitä mieltä, että mun pitäis ryhtyä pieneen tukivarsijumppaan. Onneksi ei mitään isompaa. Kaksi vuotta sitten vaihdetun raidetangon pään uusintamääräys kyllä vähän ihmetytti. Taisi olla maanantaiosa tuo vanha.

                                                        Comment


                                                        • Alkuperäinen kirjoittaja ^^BeBe Näytä viesti
                                                          Nii sitä minäkin meinasin, että mitä sillä tarran katselemisella on virkaa. Kun siinä ainoa info mitä katsuri osaa siitä tulkita on kW. Runkonumeron joutuu kuitenkin katsomaan stanssista. Ainakaan omista tai asiakkaiden autoista ei varustelistoja ole kyselty tai kaiveltu.
                                                          Valmistajan kilpi (="tyyppikilpi") ja varustetarra on eri asia. Tyyppikilvessä katsuria kiinnostaa auton massat (jotka vaikuttavat mm. ajoneuvoluokkaan ja kantavuuteen) ja toki valmistenumero. Eivät kaikki varmaan tuota tyyppikilpeä jaksa ruveta kaivamaan, mutta katsastusohjeiden mukaan se kuuluu tarkastuskohteisiin. Varustetarra ei ole mikään lakisääteinen varuste eli sillä ei pitäisi leimalla olla mitään väliä.

                                                          Comment


                                                            Joissain 4F:issä varustetarra on tehtaalla lipsahtanut tyyppikilven päälle ja voi olla aika heikossa hapessa, jos kilpeä on kaiveltu esille sen alta.

                                                            Comment


                                                            • Noniin, onko pk seudulla joku leimannut D2:sia lähi aikoina? K1 katsastajat eivät nimittäin lähde leimaamaan ilman TUV lappua :(

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X