Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Nyt ottaa päähän!!!

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Otan takkini... Ajattelin tuon viiman kylmentävän vaikutuksen koskevan mitä tahansa pintaa, mutta oppia ikä kaikki. Sitä ei voi kieltää että liian köykäset liemet itsellä, kun jossain tuossa -10 tietämillä mennyt jäihin.
    Voi myös olla että tuo mitsun pikkulohko 1.3 ei luovuta ympäristöönsä ihan niin paljoa lämpöä, että yltäisi tuohon säiliölle asti...

    Comment


      Piti rullata ikkuna alas B7:assa jotta saa näytettyä kulkuluvan. No, ei mennyt alas ja nyt ei mene ylös eikä alas. Käsin sai nostettua lasin ylös.

      Comment


      • Ihollahan ja säätiedotuksissa toi viiman takia kylmempi tuntuminen johtuu kun ihminen ilmaa lämpimämpi ja muodostaa pienen kerroksen lämpimempää ympärilleen. Viima puhaltaa tuon kerrosen pois ja siksi tuntuu kylmemmältä kuin on ja jäähdyttää nopeammin. Pätee oikeastaan kaikkeen mikä lämpimempää kuin ilma joka viimaksi muidostuu. Mutta ilmaa kylmemmäksi mennes tarvitaan olomuotomuutoksia energian siirtämiseksi joita sulaminen ja haihtuminen.

        Comment


        • Tuohon lasinpesuneste kommentointiin oma havainto. Marketin perus -20c näytti optisen mittarin mukaan kestävän vaan -5c eli veikkaanpa -5c -> alkaa mennä hileeksi ja vasta -20c on ns. umpijäässä.

          Comment


            Ja se marketin perus lasinpesuneste aiheuttaa kalvoa tuulilasiin sekä heikentää pyyhkijöiden kumin ominaisuuksia...

            Comment


            • Toi haihtuvuus lasista tekee usein kyllä sitä et aluks vetää huonon nesteen lasilla jäähän joka sulaa vähän ajan päästä kun ei enää haihtuvaa niin paljoa. Myös sitä ihan kuin eri aineosat ei olisi täydellisesti sekaisin erottuen lasilla vähemmän kestävät osaset.

              Comment


                Se on sun mielipide mutta se on väärä. Mun mielestä mun autossa ei tarvi toimia ajovalot koska ajan vain päivällä. Eikä turvavyön, koska en aio ajaa kolaria.
                Onhan tuokin yksi näkökanta ja täysin ymmärrettävissä.

                Pointtihan ei ollut se toimiiko pissapoika vai ei, vaan testausolosuhteet tekivät sen testaamisen mahdottomaksi ja sain korjauskehotuksen. Vasta ulos ajettuani sen luotetava testaus oli mahdollista. Nyt olen "löysässä hirressä" seuraavaan katsastukseen saakka. Kuinka todistan poliisille, että tuo vika on korjattu? Poliisihan voi tulkita esimerkiksi pyyhkijän sulan jättämän raidan siten, että vika on vielä korjaamatta.

                Päätarkastuskohde: Koeajo ja näkyvyys
                Komponentti: Tuulilasin puhdistuslaitteet
                Vika: Puhdistusteho riittämätön

                Direktiivistä en löytänyt termiä "Tuulilasin puhdistuslaitteet" vaan "Tuulilasin pyyhinjärjestelmä" ja "Tuulilasin pesinjärjestelmä". Oletan pissapojan liittyvän pesinjärjestelmään...
                Direktiivin mukainen "Tuulilasin pesinjärjestelmän suorituskyky" testataan vedellä: "Tuulilasin pesinjärjestelmä on täytettävä kokonaan vedellä."

                Johtopäätelmä: Koska katsastuskonttorilla ei voitu suorittaa direktiivinmukaista testiä on kohtuutonta merkitä tuulilasin puhdistuslaitteista korjauskehotus.

                PS En vieläkään ymmärrä mihin pissapoikaa tarvitaan -10 asteen lämpötilassa. Sen käyttö aiheuttaa lämpimälle tuulilasille sellaisen lämpöshokin, että kiveniskemä voi hyvinkin lähteä leviämään.

                Comment


                • Jos nyt työnnät motarilla satasta -10 asteessa, niin varmaan siitä viimasesta kelistä aiheutuu kylmempi shokki kun pissapojan pissasta. Mutta en minäkään pissapoikaa tarvi -10 asteessa. Tai ylipäätään lämpötiloissa joissa ei teitäkään suolata.

                  Comment


                  • Alkuperäinen kirjoittaja miccomus Näytä viesti
                    Tuohon lasinpesuneste kommentointiin oma havainto. Marketin perus -20c näytti optisen mittarin mukaan kestävän vaan -5c eli veikkaanpa -5c -> alkaa mennä hileeksi ja vasta -20c on ns. umpijäässä.
                    Jos se on oikeasti noin huonoa, niin kannattaa viedä takaisin ja pyytää myös rahat pois. Tuo optinen mittari näyttää oikein vain metanolipohjaisilla (muistelen että myös etanolipohjaisilla, mutta en nyt löytänyt heti varmistusta)
                    esim. isopropanolipohjaisilla se ei näytä oikein.

                    Comment


                      Itse en ole vuosiin käyttänyt -10c vahvempaa liuosta pissapojassa. Ei ole -5c kylmempänä tarvinnut käyttää. Ei ole ollut ongelmia liikenteessä, eikä katsastuksessa.

                      Comment


                        Jos nyt työnnät motarilla satasta -10 asteessa, niin varmaan siitä viimasesta kelistä aiheutuu kylmempi shokki kun pissapojan pissasta.
                        Ajoviima kutistaa ulointa lasikerrosta tasaisesti. Jos kylmä vesisuihku kutistaa lasia kiveniskemän vierestä voi särö lähteä leviämään.

                        <offtopic>Kokeilin joskus akateemisesta mielenkiinnosta rikkinäisellä tuulilasilla miten jääpalalla ja/tai lämmöllä saa ohjailtua säröjä haluamaansa suuntaan. Toimii.</offtopic>

                        Comment


                          Kesällä yhtä hienosti saa halkeamaa ohjailtua, kun auto seisoo päivän porottavassa paahteessa ja laskee sitten letkulla viileää vettä lasille.

                          Comment


                            Kertokaahan mitä sitten pitää tehdä jos on kesä tai talvi ja auton tuulilasi on likainen?

                            Nimim. Olenko aina pessyt tuulilasin väärin?

                            Comment


                            • Lämpöshokki on on on nimensä mukaisesti nopea/pistemmäinen lämpötilan muutos. Ajoviima ei siis aiheuta lämpöshokkia tuulilasille, koska auto ei siirry lyhyessä ajassa lämpimästä hallista moottoritielle täyteen vauhtiin.

                              Vastaavasti tuo pissapojan käyttö normaaleilla talvikeleillä ei nyt hirveän suurta lämpöshokkia lasiin aiheuta. Tuulilasin lämpötila ei ole sisäpuhalluksen ansiosta kovemmilal pakkasilla 20C vaan vain hieman plussan puolella. Tuulilasinpesuneste vastaavasti on jotakuinkin ulkoilman lämpöistä (tai pidemmillä matkoilla konehuoneen lämpöistä), joten tuossa ei myöskään synny loppujenlopuksi ihan hirveän suurta lämpötilaeroa.

                              Lisäksi lasille suihkutettavan tuulilasinpesunesteen määrä on melko pieni ja näin ollen se ei kykene jäähdyttämään lasia kerralla kovinkaan paljoa. Lisäksi pesurin suuttimet levittävät nesteen melko mahdollisimman suurelle alueelle, joten lasiin ei pitäisi syntyä kovinkaan pistemmäistä lämpökuormitusta.

                              Pasin mainitsema jääpala ja lämpö todellakin toimii, koska siinä tehdään lasiin hyvin paikallisia lämpöshokkeja. Vastaavasti kesällä aurinkonpaisteessa vesiletkun käyttö voi helpostikin halkaista lasin, koska aurinkonpaisteessa lasin lämpötila voi nousta kymmeniä asteita ulkoilmaa korkeammaksi. Kun vesiletkulla sitten lasketaan kymmeniä litroja melko kylmää vettä lasille, saadaan ihan oikeasti muutettu lasin lämpötilaa nopeasti (eli aiheutettua lämpöshokki). Vähän vataava tilanne on raportoitu Tesloissa, joissa kylmän auton sisätilat lämitetään sähköllä. Sähkölämmityskellä lasille saadaan puskettua lämmintä ilmaa niin nopeasti, että ihan ehjiäkin tuulilaseja on hajoitettu kovilla pakkasilla. Polttomoottri autoissa lämpötilan muutos on hitaampaa, koska puhallusilmaa lämmittävä äähdytysneste lämpenee melko rauhallisesti.

                              Lasinpesurilla voi kyllä edelleen melko huoleta pestä lasia tarvittaessa myös talvella. Toki jos pitää sisäpuhallusta mahdollisimman kuumana lasille, suihkuttaa nestettä koko säiliöllisen kerralla siten, että kaikki suuttimet on porattu suihikimaan pistemmäistä suihkua juuri siihen lasista löytyvään kiveniskemään, on mahdollista saada lasi halkeamaan.

                              Ja kyllä itse pesen lasia tarvittaessa myö pakkaskeleillä. Kyllä pölyä ja muuta likaa kertyy lasille myös pakkaskeleillä (toki lumi sitoo melko paljon pölyä, muta ei se täysin sitä poista). Vasta-aurinkoon, tai pimeällä katuvalojen ali ajaessa monesti huomaa lasin likaisuuden. Monesti kuitenkin tuo tulee suoritettua ihan ilman pyyhkijöitä ja pesureita mikrokuituliinalla ennen liikkellelähtöä.

                              Comment


                                Alkuperäinen kirjoittaja haraldh Näytä viesti
                                Piti rullata ikkuna alas B7:assa jotta saa näytettyä kulkuluvan. No, ei mennyt alas ja nyt ei mene ylös eikä alas. Käsin sai nostettua lasin ylös.
                                Jaxuhaleja Haraldille, itse olen paininut samaisen ongelman kanssa.

                                Lasinpesunuestevääntöön sen verran, että kuinka vaikeaa se voi olla laittaa pesunestesäiliöön sellaiset äpätit ettei jäädy kovemmillakaan pakkasilla? Toki jos lasinpesuneste on liian suuri kuluerä, niin silloin pitää käyttää kraanavettä ja sekin ottaa ilmaiseksi huoltoasemalta.

                                Comment


                                  No ei se tee hyvää pissapojan osille, jos koko järjestelmä pääsee jäätymään pakkasella. Tällöin jos erehtyy painamaan viiksestä pissapojan päälle niin kärähtää vähintäänkin pissapojan sulake. Lisäksi vaarana jonkun kovamuovisen osan halkeaminen.

                                  Comment


                                    Kyse ei ole niinkään kuluerästä vaan mukavuudenhalusta. Yhdestä Bilteman 10 litran kanisterista sai tehtyä täksi talveksi meidän autoihin 50+ litraa valmista soppaa. Miksi raahata kaksi kanisteria kotiin jos yhdellä pärjää. Tässä ei tarvitse varautua pahimpaan mahdolliseen niin kuin H-profiiliveivejä valkatessa :D

                                    Alhaisempi konsentraatio on eduksi kumiosille. Ainakin Toyota MR2:ssa metanoli muutti säiliön kumiosat purukumiksi. Vanhalle 740 Volvolle kävi samalla tavalla. Nyttemmin käytän vain etanolia tai isopropanolia.

                                    PS Se direktiivi pitää sisällään myös testin, jossa varmistutaan, ettei pelkkä vesikään jäätyessä riko pissapoikaa eikä säiliötä. Myös jumitilanteet on direktiivin mukaisissa testeissä huomioitu. Tuolla -7 asteen seoksella riski on minimoitu, koska seos ei mene umpijäähän.

                                    Comment


                                      En ole reilun 30v aikana saanut yhtään tuulilasia rikki pissapojalla, eikä ole kehunut kukaan kaverikaan siinä onnistuneensa. Ja käytän pesuria ihan joka kerta, kun lasi on likainen riippumatta lämpötilasta. Talvella ostan lasinpesuaineen pakkasten mukaan mutta kuitenkin aina vähintään sitä -18° kamaa.

                                      En muuten ole rikkonut yhtään lasia millään muullakaan omalla toiminnallani, kesällä tai talvella. Sanoisin tältä pohjalta, että ihan turhaa huolta tyhjästä. Ja jos huolettaa niin kovasti niin eikun lasivakuutusta peliin, jos ei meinaa käteiset riittää jatkuvasti halkeileviin laseihin. ;)

                                      Comment


                                      • Peugeotin pissapojan pumppu ei kanssa tykkää. Tosin helppo korjata tai vaihtaa et jos 10 vuodessa turpoaa tuo pyörimissuuntaa vaihtavan pumpun sylinterimäinen venttiili niin pitkäksi ettei vesi kulje etu- ja takalasille niin en sen takia nesteillä säästelisi. Muutamalla klipsulla pumpun kyljes toi venttiili ja leikkamalla kumista liiaksi turvonneet niin pääsee taas liikkumaan ja sulkemaan vuoron perään etu- tai takalasille menevän. Ja muutaman kympin uus pumppukin vartis vaihdettava.

                                        Pissapojalla en ole koskaan saanut lasia rikki. Lasille puhallettu kuuma ilma rikkoo kyllä tehokkaasti jo rikki olevaa. Pieni kivisärö kasvoi silmissä koko lasin kokoiseksi pakkasella lasille puhallukset päällä olles. Mutta siinä vaiheessa sillä ei enää merkitystä. Oli jo lähtenyt ja iskeämä näkökentässä liian pitkällä säröllä korjattavaksi. Eli ostaa ebaysta 3€ tuulilasin särönkorjaussarjan tai korjauttaa lasiliikkees korjaten säröt ajoissa. Jos on lähteäkseen lähtee se viimeistään työssyistä.
                                        Viimeksi muokannut MKaup; 24.1.2018, 16:01.

                                        Comment


                                          PS Se direktiivi pitää sisällään myös testin, jossa varmistutaan, ettei pelkkä vesikään jäätyessä riko pissapoikaa eikä säiliötä.
                                          Kaikki ei ilmeisesti tätä noudata, kun jäätymisvaurioita on tullut. Toki kyseessä voi olla tässä tapauksessa esim. vanhuutta kovettunut letku joka on haljennut jäätymisen seurauksena.

                                          Comment


                                            Alkuperäinen kirjoittaja jannekk Näytä viesti
                                            Lasinpesunuestevääntöön sen verran, että kuinka vaikeaa se voi olla laittaa pesunestesäiliöön sellaiset äpätit ettei jäädy kovemmillakaan pakkasilla?
                                            Yli -30c pakkasilla on aina olleet suuttimet jäässä, vaikka tuollaista raakaa lasinpesunestettä olisikin ollut käytössä. Millaista likaa on tarvinnut pyyhkiä laseista -10c kovemmilla pakkasilla? Itsellä ei ole tullut kyseisiä tilanteita vastaan, joten mielenkiinnosta kyselen.

                                            Comment


                                              Lienee jotain volkkarimiesten murheita. Minulla on ainakin talouden talviautoissa lämmitetyt lasinpesurin suuttimet. Ei ne oo ikinä olleet jäässä. Se on sitä premiumia ;)

                                              Comment


                                                Mulla on tuossa piuhat rikki ja en ole viitsinyt korjata. Samasta pumpusta menee myös ajovaloille nestet. Mitäs likaa ne Premium autoilijat pyyhkivät kovilla pakkasilla niillä lämmitetyillä lasinpesureilla?

                                                Comment


                                                  En minä vaan tiedä kun ei oo käytännössä ikinä tarvinnu lasinpesuria käyttää alle -10 lämpötiloissa.

                                                  Comment


                                                    Exän lasille heittämää pissakakkayllätystä?

                                                    Comment


                                                      Ja nyt kotiin tullessa piti varuiksi työntää se sormi siihen haisevaan reikään jotta lämmitin lähtee taas aamulla käyntiin. No mitäpäs, koko "panssari" maassa auton alla ainoastaan sen lämmittimen pakoputken ja taaimmaisen vasemman ruuvin varassa. Vähän myöhemmin jos olisin pysähtynyt niin olisi ehkä repäissyt lämppärin pakoputken irti.

                                                      Tunkki alle, ja romut pois. En tiedä pitäisikö sittenkin laittaa iloiset asiat-ketjuun sillä nyt ei ainakaan tarvitse harrastaa sitä sormeilua enää. En tasan varmasti laita sitä pakoputkea panssariin enää vaan se saa tohottaa laatikon suuntaan niin se ehkä lämpeää edes vähän siinä sivussa.

                                                      Kiitos jannekk jaksuhaleista. Tarpeeseen. Pitäisi ottaa konkurssi ja ostaa uudempi auto, mutta samoja asioita saa siinäkin sitten huoltaa ja laittaa.

                                                      Comment


                                                        Työntää sormi haisevaan reikään... se kuullostaa juuri tyypilliselle audifinnin päivälle :)

                                                        Auto olisi kiva päivittää edes tälle vuosikymmenelle, mutta kun speksien suhteen hyvin huonosti siedän downgradea enkä ole valmis merkistäkään luopumaan, niin pitäisi sikäli paljon latoa yhteisvaluuttaa autokauppiaan kouraan, että ainakin toistaiseksi se jää tekemättä.

                                                        Comment


                                                        • Minun täytyy kyllä ihmetellä osaa näistä osien myyjistä. Nytkin ilmaisin selkeästi tarpeeni niin myyjä ei edes vastaa kysymykseen, vaan vastaa ympäripyöreästi ja tarjoaa täysin eri osaa mitä kysyin.. Pitänee vaihtaa myyjää, kun olen nyt viikon päivät yrittänyt ostaa lisäilmapumppua kiinnikkeineen. =D

                                                          Comment


                                                            4F 3.0TFSI lie Jannella kiikarissa?
                                                            Kyllähän se hintaero hirvittää kun 90-lukuista alkaa päivittää tälle vuosikymmenelle, ei siinä niin paljoa parempaa autoa kuitenkaan saa... Saman asian kanssa painineena.

                                                            Comment


                                                              Jarmo, kyllä se pitäisi olla SB...

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X