Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Yamaha 8hp perämoottori + perän purkujuttuja

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Yamaha 8hp perämoottori + perän purkujuttuja

    Potilaana siis vuosimallin 1984 Yamaha 8CEM perämoottori. Peräöljyn vaihdon yhteydessä tuli ikävä yllätys kun vanhojen peräöljyjen mukana tuli puoli desilitraa vettä. Eipä siinä, siinä on kolme mahdollista vuotokohtaa, pystyakselin stefat, potkuriakselin stefat, ja vaihdetangon läpivienti.

    Perän irroitus oli helppo homma, ongelmia tuli sitten vasta perän purkamisen yhteydessä. Tuo on joskus jollain aiemmalla omistajalla ollut auki, koska pystyakselissa oli juuri stefojen kohdalla melkoiset hampaanjäljet, näytti siltä että olisi ollut ruuvipenkissä joskus kiinni juuri siitä kohtaa. Ei tarvinne etsiä vuotokohtaa sen enempää, urat nimittäin ovat reilusti pidemmät kuin mitä stefat tiivistävät.

    Toinen ongelma tuli potkuriakselin laipan (kuvassa osa #15) kanssa, siitä nimittäin katkesi molemmat kiinnityskorvat, oli sen näköiset että olivat jo reilusti aiemmin murtuneet, ja nyt sitten lopullisesti hajosivat.

    Mutta pari kysymystä:
    1. Mennäänkö pahasti mehtään jos koittaisi tuota akselia täyttää esim. tigilla, ja sitten pyöräyttää sorvissa? Kuinkakohan tarkasti tuollaisen tulisi olla tasapainossa, mitenköhän mahtaa akselin lujuuden käydä moisessa täytössä?
    2. Hyviä ideoita potkuriakselin laipan irroittamiseen? Ilmeisesti vaan lämpöä ja raakaa voimaa, paskana se kuitenkin on jo, joten varaosan metsästämiseen pitää ryhtyä. Kuvasta päätelleen sen pitäisi irrota suoraan taaksepäin. On vaan vissiin 28 vuoden aikana jämähtänyt..

    Ihan älyttömiä ei kehtoisi rahaa laittaa moottoriin, toisaalta se on tekniikaltaan muuten niin hyvä etten ihan heppoisen perustein kehtoisi hävittääkään. Perä vaan pitäisi saaha kuntoon.
    Attached Files

  • #2
    1. Onnistunee, melko varmaan karkenee ilmasta jonkin verran mutta uskoisin tuon 8hp kestävän. Voi olla aika kovaa sorvattavaksi (ainakin jollekin kiina terille) mutta pyöröhiomakoneessa onnistuu ainakin.

    2. Yrittänet saada potkuriakselia irti laipasta, tai laippaa irti peräkotelosta. Laippa lähtee peräkotelosta liukuvasaralla potkuriakselista vetäen. Potkuriakseli taasen, jos ei muuten niin prässissä.

    Comment


      #3
      En vieläkään saanut perää puretuksi, kokeneempi perämoottorikorjaaja totesi että pillillä se pittää se laippa irrottaa peräkotelosta, on kuulemma vähän kiinnipureutuvaa sorttia. Akselista totesi että ruiskuttamalla tulisi täyttää. Onneksi on kevääseen asti aikaa niin voin vähän kahtella mitä tulee vastaan, kyselin jo tuolta peramoottoripurkaamo.fi:sta, ja siellä saattaisi olla jopa varaperä tuohon, jopa pitkällä akselilla.

      Comment

      Working...
      X