Potilaana siis vuosimallin 1984 Yamaha 8CEM perämoottori. Peräöljyn vaihdon yhteydessä tuli ikävä yllätys kun vanhojen peräöljyjen mukana tuli puoli desilitraa vettä. Eipä siinä, siinä on kolme mahdollista vuotokohtaa, pystyakselin stefat, potkuriakselin stefat, ja vaihdetangon läpivienti.
Perän irroitus oli helppo homma, ongelmia tuli sitten vasta perän purkamisen yhteydessä. Tuo on joskus jollain aiemmalla omistajalla ollut auki, koska pystyakselissa oli juuri stefojen kohdalla melkoiset hampaanjäljet, näytti siltä että olisi ollut ruuvipenkissä joskus kiinni juuri siitä kohtaa. Ei tarvinne etsiä vuotokohtaa sen enempää, urat nimittäin ovat reilusti pidemmät kuin mitä stefat tiivistävät.
Toinen ongelma tuli potkuriakselin laipan (kuvassa osa #15) kanssa, siitä nimittäin katkesi molemmat kiinnityskorvat, oli sen näköiset että olivat jo reilusti aiemmin murtuneet, ja nyt sitten lopullisesti hajosivat.
Mutta pari kysymystä:
1. Mennäänkö pahasti mehtään jos koittaisi tuota akselia täyttää esim. tigilla, ja sitten pyöräyttää sorvissa? Kuinkakohan tarkasti tuollaisen tulisi olla tasapainossa, mitenköhän mahtaa akselin lujuuden käydä moisessa täytössä?
2. Hyviä ideoita potkuriakselin laipan irroittamiseen? Ilmeisesti vaan lämpöä ja raakaa voimaa, paskana se kuitenkin on jo, joten varaosan metsästämiseen pitää ryhtyä. Kuvasta päätelleen sen pitäisi irrota suoraan taaksepäin. On vaan vissiin 28 vuoden aikana jämähtänyt..
Ihan älyttömiä ei kehtoisi rahaa laittaa moottoriin, toisaalta se on tekniikaltaan muuten niin hyvä etten ihan heppoisen perustein kehtoisi hävittääkään. Perä vaan pitäisi saaha kuntoon.
Perän irroitus oli helppo homma, ongelmia tuli sitten vasta perän purkamisen yhteydessä. Tuo on joskus jollain aiemmalla omistajalla ollut auki, koska pystyakselissa oli juuri stefojen kohdalla melkoiset hampaanjäljet, näytti siltä että olisi ollut ruuvipenkissä joskus kiinni juuri siitä kohtaa. Ei tarvinne etsiä vuotokohtaa sen enempää, urat nimittäin ovat reilusti pidemmät kuin mitä stefat tiivistävät.
Toinen ongelma tuli potkuriakselin laipan (kuvassa osa #15) kanssa, siitä nimittäin katkesi molemmat kiinnityskorvat, oli sen näköiset että olivat jo reilusti aiemmin murtuneet, ja nyt sitten lopullisesti hajosivat.
Mutta pari kysymystä:
1. Mennäänkö pahasti mehtään jos koittaisi tuota akselia täyttää esim. tigilla, ja sitten pyöräyttää sorvissa? Kuinkakohan tarkasti tuollaisen tulisi olla tasapainossa, mitenköhän mahtaa akselin lujuuden käydä moisessa täytössä?
2. Hyviä ideoita potkuriakselin laipan irroittamiseen? Ilmeisesti vaan lämpöä ja raakaa voimaa, paskana se kuitenkin on jo, joten varaosan metsästämiseen pitää ryhtyä. Kuvasta päätelleen sen pitäisi irrota suoraan taaksepäin. On vaan vissiin 28 vuoden aikana jämähtänyt..
Ihan älyttömiä ei kehtoisi rahaa laittaa moottoriin, toisaalta se on tekniikaltaan muuten niin hyvä etten ihan heppoisen perustein kehtoisi hävittääkään. Perä vaan pitäisi saaha kuntoon.
Comment