Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Moottoriveneilijöitä?

Collapse
X
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Ite ostin joku aika sit Teknon 750L ECO trailerin. Oikein tyytyväinen ollu, kantavuus ja koko oikein hyvät. Tukevalta tuntuu vaikka runko on tehty pokatusta levystä. Ite tosin säilytän pääsäntöisesti traileria ja venettä kuivissa sisätiloissa joten ei oo säiden armoilla, joten vaikea sanoa miten sinkki kestää vs. upposinkittyyn runkoon verrattuna.

    Asiasta toiseen, onko kellään tietoa mistä löytyis vanhaan ultraflex ohjaukseen uus kaapeli? On semmosella lenkkipäällä se simpukan puoleinen liitos. Laitan kuvan...

    Edit. Enpäs liitäkään kuvaa, foorumisofta ei anna..

    Edit. Kuva pienennetty ja upattu.
    Attached Files
    Viimeksi muokannut Thuppu; 8.6.2019, 07:49.

    Comment


      Pieni vinkki ton teknon kanssa, itellä 2001 vm samanlainen, kannattaa laittaa kylkirulliin tuplaus, muuten nuo varret menee fjongalle. Eli uutta akselia kaupasta ja 4kpl lisää pyöriä :)

      Ja kestävyydestä näissä, 2013 vuodesta asti tuo on aika HC-rasituksella ollut, 1-2 kertaa viikossa suolavesidippejä yleensä, aktiivikausi huhtikuu-joulukuu :) Tänä vuonna jouduin tehdä nyt sähköt uusiksi.
      Attached Files

      Comment


        Oikein hyvä kuulla et on kestävä. :) Itellä kuitenki kohtuu kevyttä käyttöä ja pääasiassa makeassa vedessä uitetaan. Nykyinen venekin on melko kevyt, mut uus projekti uisteluvene tulee ehkä sit pari kolme sataa kiloa painavampi kunhan valmistuu.

        Niin vielä tosta ohjauskaapelista, onneks mulla oli toinen tähän hätään varalla, mut oli n. 30cm liian lyhyt joten sen joutu laittaan oikaistuna moottorikaivon ja takapaksin yli näkyvälle. Mut taitaa siis olla niin vanhaa mallia, et en oo mistään onnistunu bongamaan tommosta kaapelia. Eikä huvittais nykyiseen veneeseen hommata koko ohjausjärjestelmää uutta koska toi vene menee sit myyntiin kun uuden saan vamiiksi. Projektiveneeseen ajattelin laittaa hydrauliohjauksen. Liitin vielä kuvan toista toisesta kaapelin päästä.

        Mukaan pari kuvaa myös traikusta :)
        Attached Files

        Comment


          Tässä on on hyvä modi, jos alkaa sähköt prakata teknossa, eli tehdä jakorasia ja lisätä 13-napanen pistoke, jos autossa on kans. Ei oikein hyvin ollu mulla alkuperäinen johdotus, oli maa mustunut kivasti toisessa haarassa. Kun haaroitus tehty "vesitiiviiseen" pistokkeeseen, niin se ei ole enää vesitiivis.Tässä menee vain yks kaapeli tolle pistokkeelle, niin pitäis pitää vettä paremmin ja muutenkin kivempi korjailla nyt. Laatikon sisällä kytkennät suoritettu Wagon 2 ja 3 haaraisilla rasialiittimillä.
          Attached Files

          Comment


            Mä jos itelle tekisin traileriin sähköjä niin valaisin jatkokotelon täyteen hartsia, niin pysyis trailerin eliniän vesitiiviinä. Ehkä.

            Comment


              Näyttäis olevan vanha Ultraflex TM48 ohjaus toi mistä kyselin yllä. Ilmeisesti on ns. kertakäyttöohjaus johon ei pelkkää kaapelia saa. Eli todennäköisesti menee askarteluksi ns. tavallisesta kaapelista. Irrottaa ton lenkkiholkin vanhasta kaapelista ja juottaa sen uuteen kaapeliin kiinni.

              Comment


                Alkuperäinen kirjoittaja andre_ Näytä viesti
                Mä jos itelle tekisin traileriin sähköjä niin valaisin jatkokotelon täyteen hartsia, niin pysyis trailerin eliniän vesitiiviinä. Ehkä.
                Niin mäkin tekisin, jos tulis liikkuvaan koneeseen :) Hartsin kanssa pelleillessä on aina omat ongelmat, varsinkin kun ei ole kunnon työkaluja kotona (vaikka ne 2in1 bagit on kyllä aika näppäriä) Samaten hartsaus olisi hyvä tehdä mieluusti, niin että johtimet on juotettu piirilevylle tai on PCB-liittimet kotelosta läpi, mihin sitten kytketään nuo haarat. Mutta näissä on tosiaankin se huono puoli, että niitä ei voi huoltaa ollenkaan, jos jotain tapahtuu. Tässä "karvaperse"-mallissa kaikki on helposti saatavilla ja muuteltavissa, esimerkiksi, jos haluaa lisää valoja jne jne

                Comment


                  Nykyisin on saatavilla käteviä megneettikiinnitteisiä valosarjoja vene- ja muihinkin trailereihin. Eli näissä on kaikki valmiina, lätkii vain valot magneetilla kiinni kärryyn ja johtosarjan pistokkeen auton pistorasiaan ja menoksi. Tuollaisen voi helposti pistää sisätiloihin talteen, kun traileria ei käytetä ja myös helppo ottaa valot irti traileri veteen peruutettaessa.

                  Comment


                    Tuollaisella vanhalla tuulilasipaatilla on tullut alle 15 vuotiaasta veneiltyä, ja viime vuonna lunastin vehkeen omakseni. Alkujaan moottori oli ihan liian alhaalla, joten touhusin perälautaan alumiinista 10 sentin korotuksen. Alkuvuodesta tuli laitettua moottorikin melko palasiksi, ja samalla tuli tehtyä vähän "optimointia". Huiput kasvoi näillä toimenpiteillä ~5 solmua, mikä on prosentuaalisesti aika paljon, joten ihan hukkaan ei sekään turaaminen mennyt. Tällä hetkellä ollaan huipuissa hyvin lähellä 35 solmua, mikä on tuollaiselle vanhalle rotiskolle kai aika hyvin.

                    Vene on omavalmisteinen, huhun mukaan kyseinen henkilö teki näitä muutamia kymmeniä Marinerin vanhalla muotilla. Tämä on muistaakseni -72 valmistunut.

                    Comment


                      Nyt pääsee perehtymään jenkkiveneilyn salaisuuksiin kun perheeseen tuli Tracker 18 ja Mercury 150 paketti. Koeajolla häiritsi kun GPS-nopeusmittari ei "täsmännyt" Lowrancen nopeuden kanssa. Toinen näytti maileja jaa toinen solmuja. Veneessä myös kiinteä akkulaturi kahdelle akulle tehtaalta, toki 120 V AC malli. Muuten kyllä kokemus ajaa 18 jalkaisella purkilla joka on 2,59 levee. 40 solmuukin meni rikki koeajossa

                      Comment


                        Olisko kellään ajatusta mikä tekee evinrude 4tahti 25hp vm 2000 seuraavanlaisen vian. Kone käy todella hienosti, lähtee hyvin käyntiin. Saavissa käytettynä ottaa jenkaa ihan tappiin asti. Järvellä kokeiltaessa peruuttamalla kestää kierroksia myös. Mutta kun mennään eteenpäin niin puoleen väliin kaasua menee hyvin, muttaku siitä koittaa kaasun painaa pohjaan tapahtuu täysi hyytyminen. Niin ei saa bensaa tai tukehtuu. Korjaavia toimenpiteitä jo tehtynä, uudet kalvot bensa pumppuun, tulpat kanisterista suoraan letkulla pumpulle(pois suljettiin tankin, letkujen ja liittimien tukos) kone seissyt 7kk ennenkuin tuli mulle. Saako tähän luurista videon lisättyä?

                        Comment


                          Osaakos porukka kertoa mitään Argoista? Onko noiden rungoissa jotain fataalia vikaa vai uskaltaisko tommosta lähteä harrastelemaan? Neljäpaikkainen saisi olla. Periatteessa voisi tulla vähän samaan käyttöön, kuin jetti.

                          Comment




                          • No jotain. Tekijät (Fabritiuksen veljekset) on tuttuja liki 50 vuoden ajalta ja oon mä ollut joskus apupoikana laminoimassa niitä kasaankin. Mulla on heidän (Argo Zeus:n jälkeen) eka muotista tullut 19-jalkainen (vm. 1973) edelleen aktiiviajossa. Nyt lähti 47. kesä tuolla venellä liikkeelle. Sanoisin, että kaikki on pieteetillä tehty, mutta sillä erotuksella, että kisakäyttöön tehdyt on luonnollisesti tehty niin kevyiksi kuin mahdollista (silloin kun Offshore-säännöissä ei ollut vielä alarajaa painolle) ja niissä esim kansi ei ole suunniteltu kävelyä tai konttaamista silmällä pitäen. Jos paatti on alkujaan tehty 4-5 - paikkaiseksi takapenkilliseksi versioksi, niin sitä todennäköisesti on vahvistettu myös kannesta.

                            Meidän vene on historiansa aikana (kuljettajan virheistä) sukeltanut 2 kertaa, eli menossa on kolmas tuulilasi. Ajotyyli ei varsinaisesti ole ollut säästeliäs, eli 40 ekaa kesää matkavauhti on ollut 50kn tietämillä, liki kelissä kuin kelissä ja runko on kestänyt hienosti kaiken. Nyt viime vuosina keski-ikäistyvä paatti on toiminut lähinnä vesihiihtoveturina ja fiilistelyvehkeenä, koska kuskikaan ei jaksa enää hyppiä isossa kelissä kuten ennen.

                            Meillä on koneena tällä hetkellä Yamahan 90 (1988) , joka kuljettaa tuota 50-55kn. Itse olen ajanut/ollut kyydissä aika monessa versiossa veljesten tuotantoa (ml. Argo Cat 26" specialliversio, jossa oli Merc XR2i:t molempien ponttoonien päissä) ja kyyti on ollut aina reipasta ja vakaata. Veljesten eläköidyttyä jokusia vuosia takaperin muotteja meni mm. Ruotsiin, ja en oo ihan varma tehdäänkö siellä vielä Argoja samalla merkillä ja millainen laatu näissä uusissa on. Oliko sulla kiikarissa yksirunkoinen vai katti ja minkä kokoinen/ikäinen?

                            Toki noi Pispalan Valtatiellä valmistetut Argotkin varmaan rikki saa ja varsinkin kisahistoriaa sisältävilllä paateilla kannattaa varmistaa, ettei sitä ole kaadettu pahasti. Tietty silloinkin on korjaajasta kiinni, kuinka hyvän siitä saa.

                            Kyllä mä lähtisin suosittelemaan Argoa. Ei se busteria voita, jos meinaat kivikoille rantautua ja huono siinä on yötä viettää (joo, kokemusta on) , mutta muuhun tarkoitukseen ne on kyllä hienoja veneitä.
                            Viimeksi muokannut Killeri; 3.7.2019, 17:10. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                            Comment


                              No tuohan oli ihan hyvää tietoa. Monesti materiaaliksi mainitaan lujitemuovi, mutta taitaa olla sitten ihan lasikuitua kuitenkin? Ruotsissa noita on nikkaroitu ainakin Hydrostep merkkisinä. Mulla hakusessa on nimenomaan 4 paikkainen. Mahtuisi sitten emäntä ja kaks kersaa kyytiin myös. Tarkoitus olis pitää lähinnä jetin käytännöllisempänä korvikkeena ja ajella satunnaisesti nätillä kelillä. Noissa on vaan semmosta samaa henkeä kuin tuossa kesäharrasteessakin. Olivat joskus nuijapoikana hienoja :)

                              Comment


                              • Joo, lasikuituveneitä ovat ja monissa lisänä kevlaria ja joissain vähän hiilikuituakin. Kaikki Argot on kuitenkin tehty tilauksesta, eli ostajakohtaisia eroja on jonkin verran: mm. tilaa isommalle tankille. Niin ja penkeissä saattaa olla vähän leveyseroja, kun veljesten piti tehdä uusi leveämpi penkkimuotti, kun ysärillä kaikki kuskit eivät enää mahtuneet kisapenkkeihin :-D

                                Monia Argoja on varmasti tuunattu omistajien toimesta suuntaan ja toiseen. Mahdollisista modauksista kannattaa kysyä myyjältä.

                                Kävin tuossa nettiveneen tarjonnan läpi ja 7/16 myynnissä olevista Argoista ei itse asiassa ollut Argoja vaan jotain muita. Tähän varmaan kannattaa muistuttaa, että varo halpoja kopioita.
                                Viimeksi muokannut concorde; 3.7.2019, 19:25.

                                Comment


                                  Alkuperäinen kirjoittaja Benkku Näytä viesti
                                  Nyt pääsee perehtymään jenkkiveneilyn salaisuuksiin kun perheeseen tuli Tracker 18 ja Mercury 150 paketti. Koeajolla häiritsi kun GPS-nopeusmittari ei "täsmännyt" Lowrancen nopeuden kanssa. Toinen näytti maileja jaa toinen solmuja. Veneessä myös kiinteä akkulaturi kahdelle akulle tehtaalta, toki 120 V AC malli. Muuten kyllä kokemus ajaa 18 jalkaisella purkilla joka on 2,59 levee. 40 solmuukin meni rikki koeajossa
                                  Onko siis smartcraft mittarit vai jotkut muut, joissa teillä on tuo ”gps” nopeus?

                                  Comment


                                    Kellään uudempaa Tohatsun 4-tahtista 40-60hv konetta? Millanen on ollu? Harkinnassa 50hv version hommaaminen HT-uisteluveneprojektiin.

                                    Comment


                                      Mites Yamarin 510S suhtautuu Argo 19 paattiin? Äkkiä tutkimalla vaikuttaisi myös varteenotettavalta vaihtoehdolta.

                                      Comment


                                      • Tuntematta paremmin Yamariinia, niin 510 lienee pituus, eli noin 17 jalkaa? Eli 19 Argo on silloin pari jalkaa pidempi, joka tietty helpottaa hieman venee sovittamista aaltojen päälle. Molemmat saa V6-koneen perään laittamalla varmasti kulkemaan just niin lujaa, kun kuski uskaltaaa ajaa. ;-)

                                        Comment


                                          Sopiskohan tähän threadiin kysymys veneen kattoluukusta?
                                          Onko tietoa tai vinkkiä mistä kannattais kysellä veneeseen akryyli- tai polykarbonaattikattoluukkua?
                                          Pelkkä vedetty "muovi" riittäisi, kiinnityksen voin hoitaa itse.
                                          Potilaana Flipper 700 sitä vanhaa -70 luvulla aloitettua painosta.

                                          Comment


                                            Kysellään nyt lisää tyhmiä, kun on vauhtiin päästy. Jonssonia ja evaria (olikos omc ja marinerkin samaa tuotantoa) on haukuttu maailman sivu, mutta tämmösen vanhan romun ostajalle niissä näyttäisi olevan yksi hyvä puoli; Osia löytyy ebaystä vaikka kuinka ja tuollaisen V4 koneenkin liikkuvat osat saa jo parhaimmillaan alta tonnin. Mun idea olis vähän semmonen, että jos nyt löytyy sopiva laite, niin ajellaan sillä vähän tänä kesänä ja pannaan kone sitten osiksi talvella. suzukeihin osatarjonta oli suorastaan olematonta. Jammuihin tunttu myös löytyvän ihan hyvin. Veneestä riippuen tullaan menemään varmaan 70-140hv haarukassa.

                                            Comment


                                              Alkuperäinen kirjoittaja ilezh Näytä viesti

                                              Onko siis smartcraft mittarit vai jotkut muut, joissa teillä on tuo ”gps” nopeus?
                                              Samaa sarjaa koko mittaristo, kierrosluku, jäähdytysvesi, jännite, trimmi ja nopeus. Nopeus tuplaskaalalla MPH ja KM/h sekä diginäyttönä kulkusuunta, en ole vielä tutkinut tarkemmin, vene oli eilen ekalla asiakaskeikalla. Ovat siis Trackerin vakiovarusteena olevat mittarit- valmistajan logoja ei näy
                                              Viimeksi muokannut Benkku; 11.7.2019, 12:54. Perustelu: Tarkennus

                                              Comment

                                              Working...
                                              X