Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Moottoriveneilijöitä?

Collapse
X
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Moottoriveneilijöitä?

    Enpä haulla löytänyt tällaista threadia, joten kyselenpä löytyykö joukosta moottoriveneilijöitä? Itselläni on taustaa asialle hyvin kevyessä muodossa, mutta pitkältä aikaa. Isovanhempieni entinen, nykyisin minun ja veljieni kesämökki sijaitsee saaressa, jossa vene on luonnollisesti aina ollut päivittäinen osa elämistä. Veneet on tosin ollut aina kokoluokaltaan pieniä, 4-15 hv:n perämoottorilla olevia paatteja lukuunottamatta kahta yksilöä. Toinen oli 25hv:n moottorilla oleva pulpettivene jonka ukkini osti, ja toinen 50hv:n moottorilla oleva ikuisen vanha -74 Finnsport 410 tuulilasivene, jonka ostimme kimppaan kaverini kanssa kesätyörahoista.

    Nyttemmin viimeiseen kymmeneen vuoteen en ole saaren yhteysvenettä isompaa (suvi 420 ja 15hv 2t-Yamaha) laitetta omistanut ja venekuume on noussut valtavasti joka kesän aikana. Kaverini hankkivat kimppaan muutama vuosi sitten uppoumarunkoisen retkiveneen, mutta hidas matkanteko ei oikein houkuttele minua. Nyt olenkin päättänyt, että tuska veneettömänä olevana päättyy ja tarkoitus olisi hankkia joku vene kesäpäiviä ilostuttamaan. Eniten mieltä lämmittää joko bowrider- tai daycruiser-tyyppinen laite sisäperäkoneella, joissa tarjontaa kyllä riittää kovasti, mutta budjetin pienuus häiritsee. Rahnaa kun ei olisi hassattavaksi liikaa, luokkaa 5000-7000 eskoa maksimissaan. Nyt kysyisinkin, mitä mieltä sakki on noista vanhemmista, 80-90-lukujen taitteen pikkujenkeistä, esim. Bayliner, Four winns, Maxum, tms? Kuinkahan niissä tulisi lyötyä kätensä paskaan? Luonnollisesti niitä on kaiken kuntoisia, mutta mitkä mahtavat olla niiden pahimmat sudenkuopat?

    Edittinä tarkennettakoon, että vene tulisi siis järvikäyttöön suhteellisen suojaisaan Längelmäveden/roineen vesistöön, eli sinänsä varsinaisia merikelpoisuusvaatimuksia en ainakaan suurimmaksi kriteeriksi venettä tässä vaiheessa hankittaessa laita. Asia saattaa tulla sitten joskus myöhemmin esille, jos harrastus tästä lähtee käyntiin ja nälkä suuremmista vesistä ja veneistä kasvaa.
    Viimeksi muokannut ilkkapoika; 20.6.2012, 20:04. Perustelu: Lisäys samaan...

    #2
    Hep! veneilty enempi ja vähempi, nyt lisääntyvästi hyvän kaluston takia. Kalustona ollut busteria, terhiä, tg, tällä hetkellä "pääkulkine" on Nimbus 28dc jonka olen "ominut" käyttöömme emännän kanssa appivanhemmilta (veneellä ei paljoa käyttöä ole heillä enään). Kesäloma alkoi tänään ja turun saaristoa/ahvenmaata olisi tarkotus kierrellä muutama viikko ainakin.

    Noissa vanhemissa laitteissa voi tulla kivoja ylläreitä joten siinä kohtaa pieni budjetti voi vaatia reippaan korjausbudjetin varalle. Niistä nyt voi laueta varmaan ihan mitä vaan, kone, vetolaite jne. Sähköt nyt varmaan aika normaalistikkin reistailee mutta yleensä korjattavissa pienellä budjetilla (liittimiä jne).

    Tuttavapiirissä on uusittu jenkkiveneisiin koneita lähivuosina useampia, 90 luvun molemmin puolin olevia. Mutta se on tietysti kiinni hoidosta/käytöstä ja kuun asennosta milloin porsii :)

    Comment


    • #3
      Noissa cruisereissa yms. kannattaa tosiaan varautua tuossa hintaluokassa mihin vain. Ja jos koneen joutuu nostamaan pois, on jo isompi homma, kun pitää vene saada maihin, paikka missä purkaa jne...
      Itsellä myös ollut useamman vuoden kuumetta moisesta, mutta onneksi autoilu vie vielä voiton. Tarpeeksi katsonut sivusta kavereiden veneharrastuksia.
      Toki hyvän voi löytää, mutta niitä ei ole monessa ja hetihän ne menee.

      Itse olen tyytynyt mökkiveneilyyn, laitteena Sun Buster 80-luvun lopulta pulpetilla ja Yamaha 20hv 2t-kone ihan 90-luvun alusta. Juuri vene saatu ammattikoululta täysrempasta, samoin moottori huollettu. Kelpaa ajella seuraavat 20-vuotta ilman ongelmia.

      Comment


      • #4
        Juuri kävin tankkailemassa paattia juhannusta varten. Sellanen 8metrin jenkkivene ja 200hp volvon turbodiesel. Tarkoitus olisi jussit nukkua venhossa 2+2 henkeä. Pieni purjevene olisi tarkoitus ottaa hinaukseen, jos vaikka innostuisi nostaa lakanatkin kuivumaan- tosin mulle se on vielä hyvä purjeduskeli ettei tuulisi:) Aïkasemmin ollut pari puufiskaria vire ja wikström moottoreilla, sekä juuri pois myyty yamarin 475+ mariner 90hp.

        Comment


        • #5
          Enpä haulla löytänyt tällaista threadia
          Ja heti löytyi ;) http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...hlight=vesille

          Comment


          • #6
            Ensimmäinen vene tuli ostettua kaverin kanssa. Kyseessä siis 2006 Seadoo Challenger 180. Moottorina toimii 1,5 litrainen remmiahdettu josta pitäisi irrota 215 hv. Taitaa olla sama moottori kun useissa jeteissä eli tästä ei propellia löydy.

            Pientä askartelua sähköjen kanssa edessä, esim. pilssipumppu eikä virran ulosotto toimi. Tuli myös huomattua että pannuhuone tulvii kun ollaan ns. pysähdyksissä. Pientä askartelua siis edessä ja mikäs sitä pihalla on askarrellessa kun lämmintä vaan 45 - 49 astetta.

            Comment


              #7
              Kiitos vaan Ilkalle noitten jenkkiveneiden mainitsemista, tuli armoton venekuume kun huomasin että nuo ovat yllättävän edullisia...

              Mulla on tällä hetkellä 10metrinen lasikuitu meriläinen minkä purkasin sisustan osalta aivan osiin. Konetta tarkotus siirtää vähän eteenpäin jotta uusi koplinki mahtuu järkevästi paikalleen. Samalla koko sisusta ja koneensähköt tehdään uusiksi.

              Comment


              • #8
                Ai ai tää topikki on paha koska mulla on ollu vene kuume 2 vuotta jo mutta kun ei ole paikkaa missä pitää täällä etelä suomessa tuollaista plus vaimoke ei innostu tuollaisista. :)


                http://www.nettivene.com/moottorivene/yamarin/469947

                Comment


                  #9
                  Minulla taas kuumeilu veneilyyn on ajan vähyyden myötä hiipumassa

                  http://www.nettivene.com/moottorivene/sailfish/340439

                  Comment


                    #10
                    Minulla ollut vene vuodesta -93. Monenlaista venhoa on joukossa ollut, jenkkidaycruiserista suomalaiseen avoveneeseen.

                    Nyt kysyisinkin, mitä mieltä sakki on noista vanhemmista, 80-90-lukujen taitteen pikkujenkeistä, esim. Bayliner, Four winns, Maxum, tms? Kuinkahan niissä tulisi lyötyä kätensä paskaan? Luonnollisesti niitä on kaiken kuntoisia, mutta mitkä mahtavat olla niiden pahimmat sudenkuopat?
                    Kyllä se pahin sudenkuoppa tuon ikäisissä jenkeissä on se sisäperäkone. Ne on valtaosin raakavesijäähdytteisiä ja +20v (erityisesti merikäytössä) raiskaa koneen sisäosat melko tehokkaasti. Kannattaa ainakin varautua pakosarjojen ja risereiden uusimiseen. Kun pakosarja syöpyy puhki, käy usein niin, että sieltä alkaa vettä valua huomaamatta sylintereihin ja pahimmassa tapauksessa koneen parasta ennen päiväys saavutetaan pikaisesti. Pakosarjat on kalliita ja niitä tarvitaan V-koneessa kaksi. Muutenhan noita venekoneita harvemmin saa ajamalla hajoamaan.
                    Myös koneiden vetolevyt (kytkinlevyä muistuttava levy vauhtipyörän päässä) alkavat monesti olla väsyneitä, erityisesti jos kone ei ole ollut kunnolla rihdattuna paikoilleen.

                    OMC:n Cobra on myös merkki, jonka kiertäisin kaukaa. OMC Cobra vetolaite on ehkä historian huonomaineisin keksintö. OMC:n koneet taas on samaa Fordin/GM:n rautaa, kuin paljon parempimaineiset MerCruiserit ja Volvot. OMC:n King Cobra taas on ihan ok maineessa.

                    Kolme sisäperäkoneista venettä omistaneena minusta on tullut pahasti allerginen kyseiselle moottorityypille. Itse katsoisin mielummin perämoottoriversiota, koska persveivareissa ei ole vastaavaa korroosio-ongelma, kuin sisäperissä, eikä vene myöskään kellu kumipalkeen varassa, kuten sisäperät tekevät. Sisäperät moottoreiden osalta on kylläkin selvästi edullisempia huoltaa, kun niihin sopii osat melko pitkälti auton moottoreista, eikä varaosissa tarvitse marinelisää.

                    Toinen ongelma on tyypillinen jenkkien runkorakenteeseen liittyvä. Usein ovat käyttäneet puuta lasikuidun alla jäykisteenä ja monessa tapauksessa tuo puu on jo muuttnut kosteuden vaikutuksesta kukkamullaksi. Eli tiedossa voi olla mittavia laminointitöitä. Erityisesti veneen peräpeili sekä pohjasta nousulistojen kohdat kannattaa tutkia ja koputella huolella.

                    Baylinerit olivat tuon ajan halpismerkkejä. Halvalla tehtyjä bulkkituotteita massamarkkinoille. Parempaa laatua edustivat esim. Sea Ray, Wellcraft ja Chris Craft. Four Winns ja Maxum asettunevat näiden kahden kategorian väliin.

                    Kannattaa joka tapauksessa laittaa jäitä hattuun hankintaa tehdessä ja aina kannattaa yrittää päästä koeajolle ennenkuin raha vaihtaa omistajaa. Tämä kun ei ole venekaupassa itsestäänselvyys.

                    Eikun onnea vaan hankintaan. Veneily on hieno harrastus.

                    Comment


                    • #11
                      Täältä löytyy 2052 beikku runko -91 ja kone mercruiser 135hp -08 ja alpha one vetolaite -11 (ajoin väylältä sivuun pimeellä ja kolahti). Mitään ongelmia ei oo veneen kanssa tullu vielä eteen. Toimii suht hyvin omiin tarkotuksiin, aurinkoisien päivien kuluttamiseen vesillä. Pari puutetta löytyy omaan mieleen, välillä tekis mieli uistella mutta tuolla ei oikein pysty sekä välillä kaipaisi enemmän tilaa :) Miinuksina naisten näkökulmasta, vessaa ei ole. Haaveena onkin luokkaa isompi vene tulevaisuudessa.

                      Comment


                      • #12
                        Kiitos erityisesti kaimalle ilmeisen asiaan vihkiytyneestä vastauksesta. Perämoottoriversioita on toki myös tarjolla, mutta mitenkä mahtaa olla, onko ne kovinkin paljon äänekkäämpiä kuin sisäkoneet? Jotenkin itse mieltäisin ne meluisammiksi ja tähän hintaluokkaan ei 4-tahtisia ole tarjolla. Myös 80-ja 90-lukujen taitteen saman teholuokan (100-140hv) 2-tahtiset persveivarit lienevät aika lailla janoisempiakin kuin nuo sisäkoneet?

                        Samoin olen kuullut aika paljon paskaa noista OMC:n tekeleistä, näinollen olenkin enempi katsellut juurikin noita MerCruisereita ja Volvo Pentoja. Pentan konehan on aikalailla samaa sukua Volvon b200-sarjan kanssa, lienikö lohkoissa jotain eroa, runkolaakereita enemmän tms. muuta vahvistusta auton moottoriin nähden. Mutta mitäs sukua tuo MerCruiser on, onko sille automaailmasta vastinetta?

                        Tällainen tuossa osui silmiin, vaikuttaisi juuri omiin tarpeisiin sopivalta laitteelta.

                        Comment


                        • #13
                          Alkuperäinen kirjoittaja ilkkapoika Näytä viesti
                          Kiitos erityisesti kaimalle ilmeisen asiaan vihkiytyneestä vastauksesta. Perämoottoriversioita on toki myös tarjolla, mutta mitenkä mahtaa olla, onko ne kovinkin paljon äänekkäämpiä kuin sisäkoneet? Jotenkin itse mieltäisin ne meluisammiksi ja tähän hintaluokkaan ei 4-tahtisia ole tarjolla. Myös 80-ja 90-lukujen taitteen saman teholuokan (100-140hv) 2-tahtiset persveivarit lienevät aika lailla janoisempiakin kuin nuo sisäkoneet?

                          Samoin olen kuullut aika paljon paskaa noista OMC:n tekeleistä, näinollen olenkin enempi katsellut juurikin noita MerCruisereita ja Volvo Pentoja. Pentan konehan on aikalailla samaa sukua Volvon b200-sarjan kanssa, lienikö lohkoissa jotain eroa, runkolaakereita enemmän tms. muuta vahvistusta auton moottoriin nähden. Mutta mitäs sukua tuo MerCruiser on, onko sille automaailmasta vastinetta?

                          Tällainen tuossa osui silmiin, vaikuttaisi juuri omiin tarpeisiin sopivalta laitteelta.

                          Mä kattelin noita samoja veneitä ja aika halpoja nuo ovat mutta mites kustannukset jos ostan tuollaisen mikä sun linkissä on tai beyleinerin mikä olikaan..

                          Comment


                            #14
                            Kiitos erityisesti kaimalle ilmeisen asiaan vihkiytyneestä vastauksesta. Perämoottoriversioita on toki myös tarjolla, mutta mitenkä mahtaa olla, onko ne kovinkin paljon äänekkäämpiä kuin sisäkoneet? Jotenkin itse mieltäisin ne meluisammiksi ja tähän hintaluokkaan ei 4-tahtisia ole tarjolla. Myös 80-ja 90-lukujen taitteen saman teholuokan (100-140hv) 2-tahtiset persveivarit lienevät aika lailla janoisempiakin kuin nuo sisäkoneet?
                            Eipä mitään. Tiedonjakoa vartenhan tämä foorumi on keksitty. Perinteiset twosmoke perämoottorit on toki äänekkäämpiä, mitä sisäperäkoneet ja myös hieman janoisempia. Suorituskyvyltään kuitenkin selvästi parempia, kuin saman tehoinen sisäperä. Toisaalta, sisäperäkasin hörpötys sopisi tämän tyyppiseen veneeseen, kuin nenä päähän. Yhtään nelos/kutoskoneita dissaamatta. Jos päädyt sisäperäkoneeseen, niin varaa touhutonni pakosarjojen uusintaan. Osia noihin moottoreihin kannattaa tilata jenkeistä ja referenssihinta ensin US-partsista.

                            Jos sellainen tuuri sattuu, että tarjoutuu makeavesijäähdytteinen kone, niin sellaisesta kannattaa pikkuisen enempi maksaa. Myös järvikoneet (ikänsä järvillä olleet veneet) on hyvä vaihtoehto. Näissä korroosio-ongelmat yleensä selvästi pienempiä, kuin merikoneissa.

                            Samoin olen kuullut aika paljon paskaa noista OMC:n tekeleistä, näinollen olenkin enempi katsellut juurikin noita MerCruisereita ja Volvo Pentoja. Pentan konehan on aikalailla samaa sukua Volvon b200-sarjan kanssa, lienikö lohkoissa jotain eroa, runkolaakereita enemmän tms. muuta vahvistusta auton moottoriin nähden. Mutta mitäs sukua tuo MerCruiser on, onko sille automaailmasta vastinetta?
                            MerCruiserit ja Volvot on hyviä vaihtoehtoja. 6-8 sylinteriset mallit molemmilla perustuvat GM:n lohkoihin autopuolelta eli ovat noita 4,3-5.0-5,7-7.4 litraisia koneita. Käytännössä siis samoja patoja sillä erotuksella, että Volvo merkkisinä koneet on punaisia ja MerCruisereina mustia. Volvolla neloskoneet on myös autopuolen tuotantoa, mutta ruotsalaista alkuperää Volvon tehtailta. Mercruiserin neloskone on myös Detroitin rautaa, kuten isommat koneet. Runkolaakereita ei venekoneissa ole sen enempää mitä autoissa. Yleensä venekoneissa on kuitenkin järeämmät sisukalut mitä autopuolella, takomännät ja -kampura jss.

                            Comment


                            • #15
                              Onhan tässä tullut motskarilla ajeltua Päijänteellä vuodesta 1968 alkaen. Nyt käytössä järjestyksessä neljäs vene; terästä 14,8 m pitkä, 4 m leveä ja painoa jotain 16 tonnia. Lattian alla murisee 7 litran Volvo. Aika kiva kelluva kesämökki.

                              Comment


                                #16
                                Olisiko joku kiinnostunut 60-luvun 5-metrisestä täysmahonkiveneestä (HT), joka on käynyt vedessä sen verran että testattu sen pitävän vettä. Alkuperäinen kone, jota käytetty noin 20 tuntia. Paimiolaista alkuperää. Lisätietoja allekirjoittaneelta.

                                Comment


                                  #17
                                  aah lomalla... toista yötä kohta ollaan naantalissa. Aurinkoa paistatellen takakannella ja lonkero kädessä :) No huomenna tasapainon vuoksi pitäisi tulla vettä sitten ihan.... Sunnuntaina reissu jatkuu johonkin turun saaristossa.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Väännä vaan veistä haavassa... ;D Ensi viikolla alkaa todellinen metsästys kun lomat pääsee alulleen. Olen nyt ollut poikamiehenä kotosalla tämän viikon emännän ja pojan jäätyä jo juhannuksena loman viettoon anoppilan mökille, ja on ollut aikaa selailla kaikennäköistä. Moni ilta on venynyt reilusti seuraavan vuorokauden puolelle kun on seikkaillut netin syövereissä erilaisiin veneisiin tutustuen, ei kuitenkaan "kirkkoveneisiin", joku vääräleuka kuitenkin keksii kuittailla ;D.

                                    Kyllä polte on nyt hurja. Muutamia vaihtoehtoja tuossa on ja voipi olla, että ensi viikolla tulee tehtyä pikku etelä-suomen kierros.

                                    Comment


                                      #19
                                      Veneiden varsinainen myyntisesonki päättyy juhannukseen. Sen jälkeen ostajan markkinat jatkuu seuraavaan kevääseen. Eli jäitä runsaasti hattuun, tarjontaa tutkimaan ja säälimättömästi tinkimään varteenotettavia vaihtoehtoja.

                                      Comment


                                        #20
                                        Väännetään veistä haavassa lisää sitten ;) Saavuttiin tänään kustaviin ja keli on komea.
                                        Attached Files

                                        Comment


                                        • #21
                                          Komppaan Ilkkaa - elä enää tälle kesälle osta venettä väkipakolla, syyskuun alusta eteenpäin tulee "halvalla" myyntiin tavaraa ennen syystelakointia. Hinnat pomppaa sitten "normaalitasolle" helmikuussa venemessujen aikaan, ja siitä taas kiihdytään kohti kesää kunnes sykli on täysi.

                                          Comment


                                            #22
                                            Veneilyn haittapuolia. Eilen koko päivä merellä lohta uistelemassa. Naama kärähti huolella ja nyt panda katselee peilistä 8)

                                            Comment


                                            • #23
                                              Niin no, järkevää tai ei, mutta kyllä tästä viikonvaihteessa kaupoille olisi tarkoitus lähteä. Muutama vaihtoehto on kiikarissa ja niistä pitäisi katsella sopivin. Siihen liittyen, olen toistaiseksi vailla traileria, joten ajattelin kysellä olisiko kenelläkään kerhoveljellä tarjota auttavaa kättä ja vuokrata minulle sellaista?



                                              Edittinä, traileri hommattu.
                                              Viimeksi muokannut ilkkapoika; 5.7.2012, 09:39. Perustelu: Traileri hommattu.

                                              Comment


                                              • #24
                                                No niin, nyt ei enää Toman ja muiden tarvitse käännellä veistä haavassa, mökin terassilla istuskelen ja onnellisena veneenomistajana ihailen uutuutta. -89 Regal 185 medallion kelluttelee laiturin pielessä. Sattui löytymään erittäin siisti yksilö, olen veneen kolmas omistaja ja mukana seurasi myös kaikki alkuperäiset käyttöohjekirjat ja huoltodokumentaatiot. Jopa alkuperäistä kylkiteippiä oli pätkät mukana varalle jos sattuu hankaamaan vahingossa johonkin. Moottorina on 130hp MerCruiser makeavesijäähdytyksellä ja ajotunteja pelillä on takana yhteensä vajaat 400, joten voi olla ettei sentään ihan heti tarvitse alkaa konetta uusimaan. Voi pojat että on Aholla nyt hyvä olla!

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Vilppittömät onnittelut Aholle!

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Onnittelut, nyt vaan kelejä odottelemaan! Muista aurinkorasva :D Nimimerkillä maanantaina veneellä palanut.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      onnea uudelle paatille! Maanantaina olisi tarkoitus nostaa vene vilppulaan ja tulla käymään treen suunnalla. Mustanlahden satamassa ainakin yksi yö tarkoitus viettää.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Nyt kun tuo kalastus on alkanut taas hieman enemmän kiinnostamaan, niin on moottorivene ja veneilykin alkanut hieman polttelemaan mielessä. Olen vielä vasta alkupolte- ja mietiskelyasteella, mutta muutamia sopivia vaihtoehtoja nettiveneessä tuntui olevan.

                                                        Nyt kysynkin, että onko järkevää ostaa 70-80-luvun lasikuituveneitä parikyt heppasella moottorilla? Ja jos budjetti olisi noin 1500e. Vai meneekö noihin veneisiin toinen samanlainen kunnostukseen? En tarkkaan oikein tiedä minkälaisen veneen haluan, mutta tässäpä nyt muutama kriteeri joita veneessä pitäisi/olisi hyvä olla.

                                                        -makeavesimoottori
                                                        -pituus noin 4-5m
                                                        -pitäisi soveltua kalastukseen
                                                        -sähköstartti
                                                        -varaosien hyvä saatavuus

                                                        Tässäpä esimerkiksi yksi vene jota katselin. http://www.nettivene.com/moottorivene/raissport/455887

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Mites tämmöinen? Busterissa maksaa merkki ja vanha Faster on parempi kuin vanha Buster. Ja tuommoinen Yamaha on huoleton ikiliikkuja. Jos et traileria tarvitse, niin senhän saa myytyä. Pyynnithän käytetyistä trailereista on kovempia kuin mitä uudet maksaa kaupassa, niin kysyntää voisi olettaa olevan.

                                                          Tuosta RaisSportista puuttui moottori, niin hinta saattaa vähän pompsahtaa ennen kuin pääsee kalastelemaan. Jos ei sitten vaan onkimiseen tyydy laituripaikalta. :)

                                                          Lasikuituisista Vatoriin kannattaisi tutustua. Ne taitavat olla melko vankkarakenteisia.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Tuo vaikuttaa kyllä mielenkiintoiselta. Täytyy jättää lievä venekuume hautumaan ja odottelemaan, jospa sitä jossakin vaiheessa kuume kasvaisi niin kovaksi, että ostohousut menee jalkaan.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X