Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sähköfillari

Collapse
X
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #91
    Jos en väärin muista, niin 1.6 malli maksaa 2499€.

    Comment


      #92
      Sähköfillareissa ei taideta taka-akselissa olevaa moottoria laskea eduksi, ainakaan maastopyörien osalta.

      Comment


      • #93
        Luin tuosta joltain fillarifoorumilta, en ole rekkautunut niin en päässyt kysymään ja kommentoimaan aihetta.

        Kuulen mielelläni kommentteja miksi se ei ole hyvä?
        Uusimmassa 1.6 versiossa on planeetta tuossa moottorissa, joten väännön puute ei ainakaan tule. Ja on kooltaan puolet pienempi.
        Samoin kun veto on takapyörässä suoraan ja käsikaasu, tuo se ihan uusia mahdollisuuksia ajamiseen.
        Ja tietysti jos ketjut katkeaa, voi tuolla ajaa kotiin, keskiöversiolla matka loppuu siihen.

        Edit: en ole ajanut keskiövetoista maasturia. Omaan ajoon tuo käsikaasu ja riippumattomuus polkemisesta on hyvä asia, tuolla tulee vedettyä melko trialia kalliolla ja ilman käsikaasua se ei onnistuisi. Ei ehkä ihan sitä mihin fätti alunperin tarkoitettiin.... :D
        Viimeksi muokannut pulla; 12.9.2018, 09:31.

        Comment


          #94
          Siitä mopon runkoon ekoratkaisu: https://www.ebay.com/itm/Leili-8000w...kAAOSwK3Zbfcy5

          Comment


            #95
            Itsellä kokemusta kahdesta fatbikesta, jossa toisessa oli Yamahan keskiömoottori momentintunnistuksella ja toisessa taisi olla Bafangin takamoottori ilman sen isompaa älyä. Tehottomalle vaikutti napamoottori ainakin tässä tapauksessa. Lisäksi painopiste minusta parempi olla keskellä moottorin osalta, kuin takarenkaalla. Huomaa esim. jyrkissä nousuissa. Napamoottori kuumuu yleisesti enemmän, kuin keskiömoottori ja vääntöä saa keskiömoottorissa annosteltua vaihteiston avulla myös hitaassa ajossa enemmän. Toki tuo käsikaasu jo kertoo siitä, ettei tuo EFAT taida olla ihan perinteiseen maastopyörään verrattavissa. Makuasioita. Ei taida noissa premium-fatbikeissa olla missään napamoottoria..

            Comment


            • #96
              Painopiste on tosiaan yksi asia joka puoltaa keskiömoottoria. Tosin mitä näitä on nyt kimpassa ajeltu polkuja jonossa, niin ei vielä ole valitusta ole tullut siitä että painoa olisi liikaa takana. Vaikka jonkun verran hypitään niin ei nämä ihan samaa kestä kuin 10kg kevyemmät maastopyörät. Ei toki ole siihen tehty.
              Vääntöä noissa uusimmissa ja omassakin on varmasti tarpeeksi ja yli, siitä ei jää kiinni. Paljonko siinä sun koneessa oli watteja?

              Lämpeenekö tuo oikeasti enemmän? Jos niin tekee niin toistaiseksi ei ole aiheuttanut mitään ongelmia. Akun saa ajaa tyhjäksi vaikka yhtä kyytiä ( alkaa olemaan mieskin loppu siinä vaiheessa), ei ole vielä tiedossa että olisi sen takia puutunut tai jotain ongelmaa tullut.
              Noita samoja asioita sillä jollain foorumilla kerrottiin, tosin toiset oli sitten taas toista mieltä. Ja suoraan tietysti fättiä ei voi verrata maastopyörään, se on hyvä muistaa.

              Premiumeissa ei ole napamoottoria, koska eivät ole tunteneet käsikaasua tarpeelliseksi. Jos sellaisen haluaa, napamoottori ainoa vaihtoehto.

              Comment


                #97
                Premiumeissa ei ole napamoottoria, koska eivät ole tunteneet käsikaasua tarpeelliseksi. Jos sellaisen haluaa, napamoottori ainoa vaihtoehto.
                Eihän käsikaasu ole mikään este keskiömoottorille. Mutta mitä tulee siihen ettei "premium" merkeillä ole käsikaasua yleensä johtuu varmaankin siitä, että ne haluaa enimmäkseen myydä sähköavusteisia polkupyöriä mitkä istuu esim. suomalaiseen lainsäädäntöön polkupyöristä.

                Comment


                • #98
                  Ville.p kanssa samaa mieltä, itsellä ktm sähköfätti bosch performance cx keskiökoneella ja kaverilla bultaco 3000w napamoottorilla. Eihän noita moottoreita voi oikein verrata, maastoajo on boschilla mukavampaa ja ”räjähtävää” kiihtyvyyttä saa helposti. Napamoottorilla lähes paikoiltaan kiihdytys on aika vetelää varsinkin jos jyrkkä mäki edessä, tosin kun vauhtia on yli 15km/h alkaa 3000w napakoneesta voimaa irtoon.

                  Comment


                    #99
                    Kumpikaan pyöristä ei ollut omia. Bafangissa oli 250W jolla ajoin. Käsikaasuvehkeet ei enää oikein mene kategoriaan avustava sähköpyörä, joita markkinoilla pääsääntöisesti on. Lämpenemisestä olen kuullut, ei omakohtaista kokemusta.

                    Comment


                    • Ei mene kategoriaan ei, mutta eipä tuo ajamiseen vaikuta. 250W on, no ei mitään, verrattuna tuohon 1000w koneeseen. Ja tosiaan tuo viimeisin on planeetalla, joten välitystä riittää. Mahdollisuuksia siinäkin on rajattomasti mutta nykyiseen päätyivät muutaman testauksen jälkeen kun löysivät sopivan.

                      Comment


                        <Poistin sisällön, koska oli pääosin virheellistä tietoa>
                        Viimeksi muokannut villho; 12.9.2018, 20:08. Perustelu: Virheellistä tietoa

                        Comment


                          Noihin vissiin tarvii jo sen liikennevakuutuksen?

                          Tänään tuli vaihdettua omaan Haibikeen Contin Duoble Fighterit 622-50 koossa. Aika paljon järeämmäksi tuli ainakin ulkonäöltään ja täytyy kelien kuivuttua mennä poluille testailemaan tuntumaa. Tuolla koolla ja kuvioinnilla pitäisi olla vielä ihan kiva ajella myös asfaltilla.

                          Comment


                            "Kevyet sähköajoneuvot" eivät tarvitse liikennevakuutusta. Trafin sivuilla yhteenveto:

                            Comment


                            • Kilowatin kaasukahvainen polkupyörä ei ole vain kevyt sähköajoneuvo, joten se vaatii vakuutuksen. Polkimet pois niin sitten ei tarvitse vakuutusta.

                              Comment


                                Seison korjattuna. Niinhän se lukee itse tuolla eFAT:n ohjeissakin: "Tämän sähköpyörän kuljettamiseen ei tarvita ajokorttia, mutta se tarvitsee liikennevakuutuksen."

                                Ympäristöhallinnon virkamies tulkitsee näin:
                                Saako ajoneuvolain 1090/2002 11 §:ssä tarkoitetulla L1e-A ajoneuvoluokkaan kuuluvalla sähkömoottorilla varustetulla polkupyörällä ja lain 19 a §.ssä tarkoitetulla kevyellä sähköajoneuvolla liikkua maastossa jokamiehenoikeudella?

                                L1e-A alaluokkaan kuuluvaan enintään 1000 watin tehoisella sähkömoottorilla varustettuun polkupyörään sekä enintään 1000 watin tehoiseen kevyeen sähköajoneuvoon sovelletaan moottorittomien ajoneuvojen vaatimuksia ja niillä saa liikkua maastossa jokamiehenoikeudella. Vastaavasti kuten muissakin jokamiehenoikeudella sallituissa liikkumismuodoissa, toiminnasta ei kuitenkaan saa aiheutua maanomistajalle vähäistä suurempaa haittaa.
                                Viimeksi muokannut villho; 12.9.2018, 20:14. Perustelu: Lisäys

                                Comment


                                  Tuollaista suunnittelin omaan markettifättiin: https://www.ebay.com/itm/EU-DUTY-FRE...AAAOSw4CFYrASs Työmatka-ajoa sopivalla keleillä.

                                  Comment


                                    Mitä tuossa oikein höpötetään etuvanteesta, mutta kuvan vanteessa on kuitenkin hammasrattaat..?

                                    Comment


                                      Minulla oli bafang BBS02 750W keskiömoottoripyörä. Siinä oli kyllä käsikaasu, muttei momentintunnistinta. Kivasti ja nopeasti sillä liikkui, mutta ei mielestäni sopinut teknisempään polkuajeluun. Sama koski GZR FAT 20" pyörää jossa oli käsikaasu ja napamoottori. Verrattuna keskiömoottorilliseen se oli aivan onneton hitaassa vauhdissa ja etenkin jyrkissä paikoissa. Keskiömoottorillinen haibike kiipeää kuin vuohi, tai ainakin minulla loppuu pokka ennen kuin pyörän ominaisuudet.

                                      Ongelma noissa ei-momenttitunnistinvehkeissä että ne polkiessa tuppaavat ryntäämään enemmän tai vähemmän. Jos käyttää vain käsikaasua niin tilanne on varmaan toinen. Itse tarvitsin laitteen joka kannustaa polkemaan enemmän. Selästä johtuen on liikkumiset jäänyt todella vähälle viime vuosina, tämä on laji jota usko voivani harrastaa. Ehkä luomuna jopa, kunhan kunto saadaan takaisin normaalitasolle.

                                      Tuollainen Yamaha PW on mittausten mukaan yli 600 W-nen piikkiteholtaan.
                                      Viimeksi muokannut haraldh; 13.9.2018, 11:58.

                                      Comment


                                      • Alkuperäinen kirjoittaja haraldh Näytä viesti
                                        Tuollainen Yamaha PW on mittausten mukaan yli 600 W-nen piikkiteholtaan.
                                        Sähköpyöräteollisuuden julkinen salaisuushan on se, että 250W kone piikkaa hetken 600-700W mutta sitten se tippuu 250W tasolle. Tällä verholla niistä on saatu laillisia, kun tuo on vain hetkellinen teho jolloin lainsäätäjä on se noin hyväksynyt.

                                        Comment


                                          Juuri näin. Eikä se nyt ole edes mitään vilppiä koska laista puhutaan jatkuvasta tehosta.

                                          Comment


                                            Tuo ryntäily tosiaan aiheuttaa tilanteita poluilla kun yhtäkkiä hyökkää melkoisella avustuksella peliin. Saa olla jarrukahvoissa kiinni ettei lähde lapasesta. Omassa Haibikessa juuri tuo Yamahan PW.

                                            Comment


                                              Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viesti
                                              Mitä tuossa oikein höpötetään etuvanteesta, mutta kuvan vanteessa on kuitenkin hammasrattaat..?
                                              Saman näin itsekin aiemmin. Täytyy vielä varmistaa myyjältä, että mitä on tulossa. Toki löytyy muitakin myyjiä. Etuvanne kuitenkin hakusessa.

                                              Comment


                                                Onko kokemuksia sähköskootterista? Ajattelin 1000w 60V/20Ah. Menisi sähköpolkupyörän spekseillä. Itse voisin ajella töihin tai nuoriso kouluun.

                                                Comment


                                                  En nyt tiä, onko tää oikee paikka kysellä ko. asiaa, mutta kun en parempaakaan paikkaa keksi niin menköön:
                                                  Kyseessä 20" fatbike johon oo koittanut googlailla kunnon loksuja, vaan ei meinaa löytyä. Toiveena ois semmoset, jotka muistuttaa perinteisiä siinä mielessä että fattiksen takapyörä ois puoliksi suojattuna, niinkun perinteisessäkin fillarissa. Nyt nuo koomisen pienet lipareet ei suojaa mitään ja etenkin selkä saa ottaa vastaan kaiken ryönän mitä takapyörältä liikenee.
                                                  Onko kellään siis mitään tietoa fatbikeen sopivista peittävämmistä loksuista ja jos, niin mistä mokomia olis saatavilla?

                                                  Comment


                                                  • https://www.fatbikeshop.fi/fi/shop/v...a-setti-muovi/
                                                    Tämmöset?

                                                    Comment


                                                      No hitto, ei oo kauaakaan kun tuosta firmasta kyselin eikä niillä silloin noita ollut. Siinähän ne ois, vaan takaloksu ei edelleenkään loista peittävyydellään. Pitääköhän vaan tyytyä tuohon, kun suojaavampaakaan versiota ei taida markkinoilta löytyä...

                                                      Comment


                                                        Harrille iso kiitos vinkistä, nuo nyt lähti tilaukseen. :)

                                                        Comment


                                                          Kellään kokemusta tästä Vetta sähköskootterista? http://www.vetta.fi/

                                                          Vaimo toivois tommosta Vetta Plus(45km/h) mallia kesä-työmatka käyttöön. Ihan tyylikkään näköinen on, mut esim. etujarru näyttää vähä heppoiselta. Tiedä sit miten 680W/60V 20Ah moottori/akku yhdistelmä tota kuljettaa..? Eikä tosta kyllä mitään kokemuksia löydy mistään.

                                                          Comment


                                                            Ei kokemusta, mutta olipa yllättävän mielenkiintoinen värkki jopa omaan käyttöön. Ei kovin testosteronipitoinen tosin...

                                                            Comment


                                                            • No kyllähän tuollaisessa maastolaitteessa testosteronia on, mahtaako tuo asfaltilla mennä lainkaan. Lakiahan tuolla kierretään, sen takia se on "maastolaite".

                                                              "Vetta on tarkoitettu ensisijaisesti maastokäyttöön ja käytettäväksi päällystämättömillä pinnoilla."

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X