Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Nelipyöräsuuntaus kokemuksia.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #61
    Selvähän se, 4-äffässä ei ole edessä säätömahdollisuutta camberille ja koska camber-kulma muuttuu jousituksen liikkuessa ylös-alas, on tehdasarvoihin pyrittäessä nostettava se auto tehdaskorkeuteen. Tosin se ei kylläkään tuosta lapusta siltä näytä, kun etupään camber ei ole muuttunut mihinkään. Takana muistaakseni on ihan säätökin olemassa.

    Comment


    • #62
      Kyllä, edestä ei pysty säätämään ja takana _mielestäni_ pitäisi maltillisella 30mm madalluksella campersäädön riittää. No niin tai näin. Seuraavaksi tukivarsi jumppa eteen :)
      Suositelkaapa ohi mennen järkeviä paikkoja ostaa kaikki 4 ylävartta.

      Comment


      • #63
        Mun kipoista kulmat säätää nykyisin S.Räsäsen Autohuolto Saviolla. Mulle riitti pelleilyt Vianorin(Herttoniemi) ja varsinkin Audi Centerin kanssa. Jälkimmäisessä eivät saaneet uudesta RS3:sta rattia suoraan kolmella säätökerralla, ni meni hermo. Saviolla ratti meni heti suoraan.
        Ja tuolla säädetään niin kuin asiakas haluaa, ei aina tehdasarvoihin. Nytkin auraukset tehdasarvoissa, mutta camberia laitettiin vajaa -3 joka kulmaan. Ajettavuus parantunut jo selvästi vakioarvoista/osista...

        Comment


        • #64
          Lainaampa nyt tätä ketjua. Onko Helsingissä nyt ainoa vaihtoehto viedä Herttoniemeen Audi Centterille S8 nelipyöräsuuntaukseen?
          Auto oli laina-ajossa ja osuttu kanttariin-->kumi puhki. Voi olla ettei mikään ole vinossa mutta varmuuden vuoksi tässä kyselen.
          Itse en ole autoa vielä nähnyt/ajanut.

          Comment


          • #65
            Kävin kulmat säädättämässä JN-Autossa ja voin itsekkin suositella. Homma hoitui nopeasti ja eleettömästi. 80€.

            Comment


            • #66
              Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
              Eipä ne saaneet Lakalaivan Vianorilla urssistakaan kulmia säädettyä. Tarvitaan kuulemma jotain erikoistyökaluja koska aurauksen säätö on raidetankojen sisäpäässä... Hiukan meinasi monttu aueta kun juuri edellisenä iltana olin itse ihan tavallisilla lenkkiavaimilla vaihtanut raidetangonpäät. Lanttu leikkasi onnesta sen verran että hain auton pois enkä alkanut väittämään vastaan. Jos ei osaa niin ei osaa. Paikallinen euromaster sääti sitten eikä ollut mitään ongelmia.
              Paikallinen?
              Lakalaivan Euromaster vai Vammalan?
              Mitä maksoi?

              Comment


                #67
                Täällä Tyrväällä juu. Maksaa ~100€ plus miinus parikymppiä, riippuen miten paljon on kaikki jumissa. Pari vuotta aikaa, hinnat voinut toki muuttua.

                Comment


                • #68
                  Säädätin tuon oman a4 b7 etuvedon täällä Raahessa pienemmällä korjaamolla ja kustannus oli luokkaa 170€ (perushinta 75€ + säätö 65€/h). Tosin iskarit ja jouset oli vaihdettu joten kait tuossa hommiakin vähän oli. Ratti on suorassa ja ainoa kauneusvihre on etupään camper joka on toisella puolella vähän ohi ohjearvon, mutta ei sen takia kannattanut rueta etukelkkaa irrottamaan ja siirtämään.

                  Comment


                  • #69
                    Mitenkäs Tampereella?

                    Onko kellään kokemuksia asiasta täällä Tampereen paikoissa?

                    Comment


                      #70
                      Sekä Lokomonkulman että Lakalaivan Euromasterilla ole omiani käyttänyt. Ei ole ollut valittamista kummastakaan. Tosin olen aina itse kyttäämässä vieressä ;=).

                      Comment


                      • #71
                        Kiitos tiedosta.
                        Olen muuten tuota Lakalaivan Euromasteria käyttänyt, joten täytynee kokeilla sitä.

                        Comment


                        • #72
                          Etupään pusla- ja nivelremontin jäljiltä päätin käyttää autoni nelipyöräsuuntauksessa, mutta eipä sekään näköjään onnistunut sitten kerralla.

                          Asentaja oli sitä mieltä, että vasemman takapyörän aurausta ei pysty säätämään riittävän pienelle ja vasempaan etupyörään ei saa riittävästi camberia. Siihen hätään minulla ei sattunut edelliseltä omistajalta mukana tullutta säätötodistusta mukaan (jossa arvot on ok) niin olivat sitä mieltä, että ei pysty tuolla alustalla säätämään paremmaksi.

                          Mitä nyt asiaa sittemmin olen selvitellyt niin ymmärtääkseni homma meni siinä pieleen, että etuapurunkoa ei homman aluksi keskitetty (vaikka muutamaankin kertaan mainitsin käyttäneeni sen irti) ja jos nyt yhtään muistan oikein niin caster arvoja ei katsottu ollenkaan.


                          Joka tapauksessa kun nyt soittelin ko. firmaan, että tuosta etuapurungon keskityksestä sen on oltava kiinni niin lupasivat, että katsotaan uudelleen.

                          Kysymys kuuluukin, että miten tuo etuapurungon keskitys kuuluu oikea oppisesti tehdä jotta tuo seuraavalla yrittämällä onnistuisi?

                          Comment


                          • #73
                            Vastaanpa itselleni eli mitä tuota nyt pohdin kaikessa yksinkertaisuudessaan tuon apurungon saa keskitettyä niin, että laitetaan camber säädöt molemmilta puolin maksimiin ja sen jälkeen liikutellaan apurunkoa niin, että nuo arvot on symmetriset. Sen jälkeen sama caster arvolle.

                            Omastani tosin ei tarvinnut alkaa apurunkoa liikuttamaan vaan tulin toimenpidettä vieressä vahdittuani todistaneeksi, että mittauslaitteiston näyttämät arvot ei olleet oikein, kun nosturi oli yläasennossa vaan piti laskea alas säätöjen välillä. Eikä tuolla saanut caster arvoa katsottua, kun valmistajan ohjeituksen mukaan se ei ole säädettävä niin mittarikaan ei sitä kertonut.

                            Vähän tuo hirvittää, että miten paljon noissa on vieläkin heittoa jos sen masiinan kalibroinnit heittää, mutta ainakin nyt auto kulkee taas suoraan joten muuttuivat selvästi parempaan päin.


                            Takacamberit on aika korkeat johtuen reilusta madallukesta joten siihen pitänee hankkia säätöpalikat ja kun camberia takaa vähentää niin minun ymmärryksen mukaan renkaat silloin liikkuvat lähemmäksi toisiaan ja taka-aurauksenkin säätövarat pitäisi sen jälkeen taas riittää.

                            Comment


                              #74
                              Mulla on nosturi ens viikosta lähtien vapaana, voin säätää kulmia jos siltä tuntuu.

                              Comment


                              • #75
                                Ässän pyöränkulmat pitäs saada kuntoon, eli nelipyöräsuuntaus tarttis tehdä. Autossa on Eibachin prostreet sarja, maltilliset madallukset. Kyselen suosituksia Oulun lähialueelle, hinta ei tärkein vaan se että homma saadaan osaavasti hoidettua ja kulmat kohdilleen...

                                Comment


                                  #76
                                  Point S. Kaikki autot, ässä mukaanlukien, mitä siellä olen käyttänyt ovat olleet hyviä ajaa.

                                  Comment


                                    #77
                                    Jos matka ei pelota, Raahen autohuolto toimiva paja myös. Omat kulkineet olen käyttänyt siellä, ja käytän jatkossakin.

                                    Comment


                                    • #78
                                      Onkohan noi takapään camber kulmat säädetty ihan oikein?

                                      Comment


                                        #79
                                        Saako sitä takacamberia säädettyä tuossa TT:ssä? https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...tt-taka-camber

                                        Comment


                                        • #80
                                          Kyllä pistäisi saada ja teidän, että ovat normaalistikkin ylhäältä enemmän sisässä kun muissa.

                                          Edestä ei voi muuttaa kuin alapallonivelen kiinnikksissä olevien kolmen pultin välyksen verran.

                                          Puuhapete tuossa sun linkissä oli teksti: 2000 mallisessa löytyy takaa ala- ja ylätukivarresta pitkä reikä renkaanpuolelta, eli camberit voi säätää jo vakiona.
                                          Viimeksi muokannut Pyrexy; 8.11.2019, 16:12.

                                          Comment


                                            #81
                                            4F 3.0TDIq Facelift ja ilma-alusta. Viime keväänä käytin suuntauksessa koska ratti oli hieman vinossa ja vanhoissa kesärenkaissa oli sisäreunat sileänä. Ensimmäisen yrityksen jälkeen ratti oli kyllä suorassa, mutta jos ratista irti päästi niin saman tien meinasi oja kutsua. Vein auton takaisin ja uudeleen säädettäväksi.

                                            Toisen keikan jälkeen kaikki arvot olivat täysin kohdillaan ja toleranssien sisällä. Ratti on suorassa ja suhteellisen suoraan menee. Kuitenkin jonkinlainen vetely yms. on havaittavissa jota ei edellisessä pre-facelift kulkineessa ollut suunnilleen samanlaisella rengastuksella (245 leveät). Myöskin kun vertaa kakkoskulkineeseen, 2007 etuveto 2.0TFSI (vakiorengastus) on käytös todella rauhatonta.
                                            Suurin ylläri tulikin nyt sitten syksyllä kun talvitassut vaihdoin alle. Keväällä ostetuista renkaista kahdessa sisäsivu ihan sileänä. Pari laakerin vaihtoa keväällä tehtiin ja toinen varsinkin oli hyvinkin väljä ennen vaihtamista, mutta silti hieman mietityttää että onko nelipyöräsuuntauksessa mennyt kuitenkin jokin väärin. Onko näissä ilma-alustoissa joku kikka-kolmonen joka on saattanut jäädä tekemättä?

                                            Comment


                                              #82
                                              Onhan alatukivarsien puslien kunto tarkistettu? Ex- ilma-alusta 4F:ssä sai sisäkanttien kulumisen loppumaan vasta tukivarsien vaihdolla, samalla loppui vetely. Ei noista silmällä mitään vikaa amatööri nähnyt, mutta raudalla väännellessä tuntuivat aika pehmeille.

                                              Comment


                                              • #83
                                                Olen käyttänyt kaikki kärryt tuolla https://www.tekno-rengas.fi/ nimi nykyään rengasmarket. Osoite Suomalaistentie 4 Espoo. BMW on erityisen tarkka kulmistaan ja nekin saatiin kohdilleen. Btw bimmer ukot tietävät paikan. Vehkeet näyttäis olevan näin maalikon silmin viimesen päälle ja kuulema hintavat.

                                                Comment


                                                  #84
                                                  Alkuperäinen kirjoittaja b7567 Näytä viesti
                                                  Onhan alatukivarsien puslien kunto tarkistettu? Ex- ilma-alusta 4F:ssä sai sisäkanttien kulumisen loppumaan vasta tukivarsien vaihdolla, samalla loppui vetely. Ei noista silmällä mitään vikaa amatööri nähnyt, mutta raudalla väännellessä tuntuivat aika pehmeille.
                                                  B5:n yhden renkaan huomasin kuluneen sisäreunastaan kesässä sileäksi. Harmikseni en renkaita vaihtaessani huomannut vaan vasta konttiin pesun jälkeen viedessä. Tietysti onnistuin pesemään myös tussimerkinnät pois niin ei hajuakaan missä nurkassa on ollut. Aloin siis riuhtomaan ja vääntelemään tukivarsia yksi kerrallaan. Etupään taempien alatukivarsien puslat tuntui jotenkin pehmeiltä ja kuskin puolelta oli vielä kumin ulkoreunan vulkanointi pettänyt ja se liikkui ihan sormivoimin. Erityisen levottomalta auto ei tuntunut, toisinaan tuntui puoltavan jarruttaessa.

                                                  Comment

                                                  Working...
                                                  X