Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Hyvä vetoauto veneelle

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Hyvä vetoauto veneelle

    Nykyisellä ei tee mitään noissa hommissa. Tyhjäkäyntivääntö on olematon ja ykkönen on liian pitkä ja pakki myös. Liikaa joutuu luistattamaan kytkintä ja käry käy.

    Kaiholla muistelen vanhaa satkua KU-moottorilla. Mihinkään se ei liikkunut, mutta kaikki oli käytössä jo lähes tyhjäkäynnillä.

  • #2
    Henkilöautoista C4 quattro on yks parhaita. Diesel omaa vielä terveen tyhjäkäyntiväännönkin ja ykkönen ja pakki on lyhyitä.

    Comment


    • #3
      Alkuperäinen kirjoittaja Quuhullu Näytä viesti
      Henkilöautoista C4 quattro on yks parhaita. Diesel omaa vielä terveen tyhjäkäyntiväännönkin ja ykkönen ja pakki on lyhyitä.
      Kannatan ehdotusta.
      Nimim. Vuosia c4 tdi quattrolla reilut 1600kg vaunua talvisin vetänyt.

      Comment


        #4
        C5 2.5tdiq automaatilla, automaatti on veneen nostossa vikojensakkin jälkeen voittamaton

        edit: tai no, mikä tahansa automaatti q :) Eli 2.8 tai 4.2 myös käy ihan loistavasti. Ja kyllä veneen laskussakin tuo automaatti auttaa kivasti, saa vain jarrua polkemalla säätää tiputusvauhtia ja tyyrätä samalla ratista.
        Viimeksi muokannut J-M Koopikka; 1.3.2013, 09:02.

        Comment


          #5
          Land Rover Defender, Mersun G-sarjalainen tai Pinzgauer 618K =).

          Comment


          • #6
            Ei ole ollut tietoakaan paremmasta, mutta profiilin kulkine toimii pirun hienosti kyseisessä hommassa.

            Comment


            • #7
              "Ei ole ollut tietoakaan paremmasta, mutta profiilin kulkine toimii pirun hienosti kyseisessä hommassa."


              Onko ks. c5 automaatti vai manuaali? Jotenkin vierastan tiptronicia vaikka yhtään kokemusta siitä ei ole kertynyt. Sitäkin enemmän kauhukertomuksia.

              Comment


                #8
                C5 Allroad on ollut vetohommissa, automaattilaatikko on kyllä uskomattoman hyvä tuossa hommassa. Ei tunnu vene ja traileri missään kun vertaa edelliseen B5 1.8tq manuaalilla samoissa paikossa. Plussana vielä ilma-alusta niin voi veneen laskea vähän pahemmistakin paikoista

                Comment


                • #9
                  uudempi koppanen vani 6,5 TDI... EDIT, jos siis c-kortti löytyypi.

                  Comment


                    #10
                    Jos C-kortti on kriteerinä, niin sen chevy-vanin sijaan voi sitten ajaa ihan kunnollisellakin kuorma-autolla joka vetää oikeasti hyvin (ja kuluttaa vähemmän) Venehommiin nuo kaksivetoiset eivät vaan oikein tunnu olevan oikeita.
                    Itse ehdottaisin budjettivaihtoehtona C6/4F A6 3.0 TDI ja ehdottomasti automaatilla. Alkupään autoja saa jo todella sopivasti. Vetomassa on 1900kg (pikku-E kortti), ja kärry tulee perässä kuin ajatus.

                    Comment


                    • #11
                      Ce löytyy.

                      En vaihda autoa usein, joten tippa laatikko mietityttää. Samaa ZF-laatikkoa on muissakin merkeissä - yhtä huonoilla kokemuksilla.

                      Comment


                        #12
                        Noista saa valita kaksi, joko C5 tai 3.0 TDI. Molempia ei saa.

                        C6 tuolla 3.0 TDI-mosalla on varmasti paras noista vetohommiin. Moottori on voimakkain ja massaa on lie eniten. Vanhemmat A6 TDIq:t ovat myös varmasti hyviä vetureja. Uudemmat taitavat omata paremmat vetomassat, mutta myös maksavat enemmän.

                        Manuaalin ja automaatin eroa on melko epäreilua verrata eri koreissa. Allroad on jonkin verran isompi, kuin B5, joten sekin vaikuttaa melko paljon. Samoin V6 bit-kone on ihan vähän vääntävämpi, kuin 1.8T.

                        Itselläni ei ole kauheasti kokemusta isojen kuormien vedosta, mutta sillä vähällä en ole saanut merkittävää eroa automaatin ja manuaalin väliin.

                        Comment


                        • #13
                          Alkuperäinen kirjoittaja oliver Näytä viesti
                          Jos C-kortti on kriteerinä, niin sen chevy-vanin sijaan voi sitten ajaa ihan kunnollisellakin kuorma-autolla joka vetää oikeasti hyvin (ja kuluttaa vähemmän) Venehommiin nuo kaksivetoiset eivät vaan oikein tunnu olevan oikeita.
                          Itse ehdottaisin budjettivaihtoehtona C6/4F A6 3.0 TDI ja ehdottomasti automaatilla. Alkupään autoja saa jo todella sopivasti. Vetomassa on 1900kg (pikku-E kortti), ja kärry tulee perässä kuin ajatus.
                          Sinähän se koomikko oot :D Illan huumoripläjäys kerralla...

                          Onhan se kuitenkin niin että vastaava vani jaksaa vetää oikeestaan ihan mitä vaan... Tai oikeastaan kun aikoinaan trailereita vedettiin niin oli helvatan hankala ees kuvitella kärryä mitä se ei jaksaisi vetää. Siinä oot ihan oikeessa että 3.0TDI audi kulkee vähemmällä... Automaattilootat on myös hieman eri luokkaa kun VAG konsernissa...

                          Uteliaisuudesta vaan kysyn että mistä tilanteesta olet huonot kokemuksesi vanista saanut?

                          Comment


                            #14
                            Varmasti jaksaa vetää, mutta luiskasta lähtemiseen ja pehmeillä mökkiteillä menemisessä neliveto on yliveto. Kestopäällysteellä ei varmasti ole huonompi.

                            Comment


                              #15
                              Kyllähän vani on ihan kesäauto. Jäisestä tai hiekkaisesta luiskasta jos venettä nostaa, ei vajaavetoinen ole minkään valtakunnan vaihtoehto. Se, että vani on raskaampi, ei tee siitä vielä kaikissa olosuhteissa pätevää veturia. Juu, olen omistanut sellaisen itsekin, ei sillä pääse talvella minnekään, kun vertaa quattroon.

                              Comment


                              • #16
                                No onko cfemman 2.5tdi manuaali sopiva välityksiltään? Lyhyt ykkönen ja pakki?

                                Edit:tietysti quattro.

                                Comment


                                • #17
                                  Tottahan toki neliveto on parempi kuin takatuuppari, selvähän se... Mutta muistampa kerrankin kun haettiin järkyttävä puukuorma kerran vastaavaa pirun huonoo hiekkatietä pitkin niin tuli aivan ilman hankaluuksia kaikki pehmeet rinteet ja muut paskakohdat pintakaasulla ylös asti, vaikka c-mersulla ajava kaveri varoittelikin että siellä on pahat mäet ja mersulla oli melkoiset vauhdit pitäny ottaa :D se mese nyt olikin aivan henkimaailman kampe mihinkään vetämiseen.... Ei varmasti jäisellä luiskalla ookkaan mikään huippukampe... chevy siis

                                  Ainut mikä vanissa on perseestä tollasiin hommiin (ja kaikkeen muuhunkin) niin se kääntyy huonommin kuin titanic....
                                  Viimeksi muokannut Kikke; 1.3.2013, 19:48. Perustelu: paikka paikoin lisäyksiä

                                  Comment


                                  • #18
                                    Minkä painoinen veneyhdistelmä? Tuleehan ne isot yhdistelmät perässä pienemmälläkin autolla, mutta jos perässä tuleva yhdistelmä on kovin painava, niin mielellään sitä vetoautollakin olisi massaa. Jarruttomalle trailerille riittänee A4-luokan auto, pienelle jarrulliselle sopisi A6-luokan Audit. Yli kahden tonnin yhdistelmiin suosittelisin jo maasturia. Range Rovereilla ja Land Rovereilla koukkupainot on kolmessa tonnissa, jolla kiskoo jo riittävän isoa venettä. Vanhoissa rankuissa lyhyt akseliväli on epämukava vetäessä, mutta kääntyypä paremmin.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Alennusvaihde on ihan ehdoton painavampaa venettä nostettaessa nelivedon lisäksi. Meille hankittiin Jeep Wagoneer venetraileria vetämään. Typ44q:ta ei raaskinut kiusata siinä hommassa enempää. Hyvin sillä nousi vene vetokyvyn/pidon puolesta, mutta kytkintä kävi sääliksi. Jeepissä on 5,9 litrainen bensakasi. Hyvä vetoauto, kun kyyti vain paranee venetraileri perässä. Kyseessä siis nimenomaan vetoauto venetrailerille. Jos vetoautolla on tarkoitus ajella muitakin ajoja, niin sitten tuollainen säämiskään verhottu rautakanki ei ole välttämättä fiksuin vaihtoehto.

                                      Comment


                                        #20
                                        Re: Hyvä vetoauto veneelle

                                        Vaikka itse Audi miehiä olen niin vaikea on keksiä parempaa työjuhtaa kuin Range ja Land Roverit. Uskomattomia vehkeitä ja uskokaa täällä Afrikassa olen noiden kanssa tehnyt vaikka minkälaisia reissuja...ne vaan menee eikä meinaa ja kestää uskomatonta kuritusta. Työkaluja nuo on alkujaan olleetkin...

                                        Comment


                                        • #21
                                          Jarru-traileri on muistaakseni speksattu 1300kg. Eli melko kevyt setti.
                                          Mutta jos ja kun autoa lähdetään vaihtamaan, niin pitää olla kasvuvaraa.

                                          Comment


                                          • #22
                                            1.9 tdi 4motion passatilla on kyllä nätisti noussut venejärvestä ja laskukin on onnistunut helposti. 4-veto on ehoton myös pehmeällä soralla traileria vekslatessa. Syksyllä yhtä kuplan raatoa hakiessa vetäsin autotrailerin kanssa märälle pellolle ja Eemeli Mersumies sukulainen tuumas, että siihen jää, kun oli pikku ylämäki takasin pihalle. Minä totesin, että elä huoli vetää jokapyörällä ja peruuttelin trailerin kanssa takaisin pihalle ilman minkäälaisia ongelmia ja vehje on sentää pilattu reilulla madalluksella. :)

                                            Comment


                                              #23
                                              Tuohon lääkkeeksi pajero 3.0l koneella ja tomaatilla.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Eikös Q5/7 onnistu vetäminen tai touraeg? Vai onko liian tuoreita.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  No eihän ne nyt liian tuoreita ole. Olen vain liian köyhä.
                                                  Jos olisi fyrkkaa, niin alennusvaihteillinen maasturi ollisi bueno.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Kerroppas Jani paljon on budjetti vetojuhdalle, niin helpottaa raadin valintaa. Kait vois olettaa että, isokoneinen raskas tupaöljyneliveto sen pitäis olla.. Ite suuntaisin katseet "citymaastureihin". Ehkäpä allroad Volvo vois toimia myös...?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Jaa, vaikea sanoa.
                                                      Kävin testaamassa tupaöljy subaru foresteria. Minusta se oli ihan bueno.

                                                      Koneet vaan kuulemma laukeaa ennen 2009/08 päivitystä. Ja se on haukuttu kaikilla foorumeilla pitkän 1.takia. Nelivetohan on aivan toimiva.

                                                      Kysymys:

                                                      Kuinka monessa manuaalivaihteisessa nykydieselissä on hyvä tyhjäkäyntivääntö?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Tiedä sitten mtä tarkoitat "tyhjäkäyntiväännöllä", mutta eiköhän useimmat dieselit väännä aika alhaalta.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Mikä turboahdettu kone ylipäänsä vääntää alhaalta?

                                                          Kammiodiesel tai vanha 8-venttiilinen audin bensakone. Ku oli varsinkin höyrymoottori. Sellaisen ominaisuudet kelpaa.
                                                          Viimeksi muokannut Hammar; 2.3.2013, 01:16.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Subarulla nosteltiin reilun 1000kg paattia pehmeältä hiekkarannalta. Kyseessä siis Foresterin sukulainen Tribeca. Mutta diesel automaatti Outback tai Forester olisi varmasti hyvä vaihtoehto.

                                                            Edit. Vai onkos noita dieseleitä vielä automaatilla..
                                                            Viimeksi muokannut ilyx; 2.3.2013, 12:31. Perustelu: tarkennusta

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X