Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Q7 3.0 TDI / 4.2 TDI ostoharkintaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Alkaa tässä taas pieni autokuume olemaan päällä ja edelleen näiden vanhojen kanssa mennään. Audi q7 vois vaihteeksi olla semmonen mikä kiinnostais tuon s8 tilalle. Isojen moottorien ystävänä toki tuo 4.2 tdi kiinnostais, lienee jakopään osiltaan ym aika lähelle tota 3.0 tdi:tä?? Tässä nyt noiden kahden moottorivaihtoehdon välillä puntaroin. Eipä tuo isompi taida paljoo janoisempi olla?

    Comment


    • Elämäni ensimmäinen Audi katselussa ja olen päätymässä Q7 3.0TDI facelift 2010-13 vuosimalliin, S-Linen paketilla ja ilma-alustalla. Noilla spekseillä auto pysyy lompakolle sopivana.

      Koneita on tarjolla 176kw ja 180kw. Mitä eroa noilla koneilla on oikeasti ja onko molemmissa jakopää ongelmaa, joista olen lukenut foorumilta? Kumpaa konetta pidetään parempana/kestävämpänä?

      Monessa näyttää olevan sähköpenkit ilman muistia. Osaako joku sanoa, onko noissa kuitenkin avainmuisti, jotta penkkiä ei tarvisi aina hakea säätöihin vaimon ajon jälkeen?

      Mitä muuta tekniikkaan liittyvää olisi hyvä tietää? Ilma-alusta ongelmat ja käyttökustannukset on jo tiedossa, eli eivät tule yllätyksenä.

      Nykyinen autoni on Volvo XC60 R-Design vm.-11 joka menee vaihdossa.

      Comment


        Koneilla ei lie suunnattomia eroja, olikohan tehokkaammassa eli tuoreessa jo urealaitteisto, en ole satavarma. Noissa kolmenlitran dieseleissä ei jakopäämurheita ole ollut ihan riesaksi asti. Kyllähän sielläkin ketju venyy ja kiristimiä saattaa mennä, mutta pääsääntöisesti ne ovat olleet enemmän ajettujen murheita.Monesti käynnistyksessä saattaa kuulua pärähdys, mutta jos se ei jatku paria sekuntia pidempään, ei ole välttämättä hätiä. Jos sepelimylly ei hiljene hetkessä, on ketjuremppaa tiedossa.

        Jos autossa on sähköjakkarat muistilla, siinä on napit niitä muistipaikkoja varten ja avaimeen tallennetaan asetukset. Eli kulkevat yhdessä.

        Comment


          Ei ole kaikki 180kW dieselit kusivehkeillä, riippuu vuosimallista ja näin ollen moottorin päästöluokituksesta onko adblueta vai ei.

          Comment


          • Mulla 2013 ja 180kW eikä urea. Sähköpenkit muisteilla. Tunnistaa myös avaimesta.

            Comment


              Kävin koeajamassa tommosta kohtuullisesti ajettua yksilöä (noin 300 tkm) ja mietin, että kuuluuko näissä aina laatikosta sellainen hydraulikoneikolta kuulostava ujellus.
              Ääni ei tule moottorista, eikä perästä eikä edes pyöränlaakereista.

              Jota kuinkin samalla ZF:n 6-vaihteiselle automaattilaatikolla ainakaan mikään ajamistani A6:sta ei pidä minkäänlaista ääntä.
              Ääni nyt ei hirveän kova ole, vaihteet vaihtuu ihan ok, risteyksissä vähän mietiskelee ja vaihtaa kiihdytyksissä oikein.
              Tuo ujellus nyt kuitenkin mietityttää.

              Onko kenellä vastaavaa käytössä?

              Comment


                Noissa quuseiskoissa onkin eri valmistajan (Aisin) laatikko, joten ihan suoraan ei kannata verrata zf tippiin.

                Joissain tapauksissa alhainen öljymäärä tai halpa tarvikesuodatin (vaikuttanee öljynvirtaukseen?) on aiheuttanut ujellusta autom.laatikosta.
                Viimeksi muokannut Killeri; 25.9.2020, 18:18. Perustelu: Aiheet yhdistetty, kiitos vinkistä!

                Comment


                  Joo. Niinpä siinä tosiaan on kuin onkin Aisinin laatikko, sikäli suora vertaus ei ihan osunut tähän.
                  Noissa Aisineissa on ollut ilmeisesti venttiililohkon ongelmia jonkin verran, mutta niistä on tullut sitten isompia vaihtamisongelmia.

                  Tämä vaihtoi suht siististi muuten. Mutta voisi olla öljyn vähäisyyttä, mikä selittäisi myös sitä risteyksissä liikkellelähdön empimistä.
                  Täyttö/öljynvaihto ei välttämättä onnistu ihan heittämällä kun lauhduttimen ja laatikon välissä on sulkeutuva/avautuva termostaatti.

                  Joka tapauksessa tuon tapainen ääni ei oikein voi olla vakio-ominaisuus. On voinut olla ehkä joskus 70-80-luvun Usa-autoissa...

                  Comment


                  • Hei vaan kaikille lukijoille,

                    Haluaisin päästä asian ytimeen tämän Q7 ilma-alustan kanssa.
                    1. Onko ilma-alusta niin paljon parempi ajettavuudessa?
                    2. 200tkm. ajetussa, paljonko on noin suurinpiirtein huolettomia kilsoja jäljellä?
                    3. Onko ilma-alusta suomen oloissa (tai ennemminkin Lapin, esim. -35 asteessa) edelleen toimiva kampe?
                    4. Voiko ilma-alusta hajota kertalaakista jolloin autolla ei voi ajaa esim. 700km?
                    5. Onko ilma-alustan vikojen paikallistaminen helppoa?
                    6. Onko ilma-alusta kallis korjata? Ja mitkä ovat ne kalleimmat asiat?
                    7. Onko jousialusta rahallisesti huomattavasti järkevämpi?
                    Ja mielipiteet saa kertoa. Ihmettelen kovasti kun Q7:ja tuodaan suomeen pääasiassa ilma-alustoilla. Onko se Suomalaisten vai Saksalaisten valinta? Ovatko ne järkeviä?

                    Comment


                      Keskustelu ilmajousituksen ongelmista tässä: https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...a-ilmajousitus

                      Comment


                      • Jassoo, kysymykseni meni tänne sitten, ja sit vielä viitataan pitkään vianhakuviestiketjuun. Noh, ideana oli saada ytimekkäät vastaukset esille, jolloin ehkä tämä säästäisi aikaa muillekin.

                        Comment


                          No minä voin vastailla omiin kokemuksiin perustuen:
                          1. Onko ilma-alusta niin paljon parempi ajettavuudessa? -->On, jos siis etsii mukavaa ja hiljaista kyytiä. Alustan korkeuden nostaminen ja esim. perän automaattinen korkeudensäätö on käteviä ominaisuuksia joita ei osaa kaivata ennen kuin on itse päässyt kokeilemaan.
                          2. 200tkm. ajetussa, paljonko on noin suurinpiirtein huolettomia kilsoja jäljellä? -->Jos alkuperäinen alusta niin alkaa olla kohta paljon mahdollisia vikakohtia.
                          3. Onko ilma-alusta suomen oloissa (tai ennemminkin Lapin, esim. -35 asteessa) edelleen toimiva kampe? --> On, jos komponentit ehjiä ja ei aivan loppuun kuluneita. Kuluneet tiivisteet/stefat yms. tahtoo alkaa vuotamaan kovalla pakkasella ja tuo onkin yksi erinomainen testi jos pääsee seisottamaan autoa kovassa pakkasessa päivän tai pari. Ehjä alusta pysyy ylhäällä, kulunut ei.
                          4. Voiko ilma-alusta hajota kertalaakista jolloin autolla ei voi ajaa esim. 700km? --> Voi toki (pussi hajoaa täysin tai kompura laukeaa ja alusta vuotaa eli menee pohjiin), mutta aika epätodennäköistä.
                          5. Onko ilma-alustan vikojen paikallistaminen helppoa? --> Itseasiassa on jos on hiukankaan perehtynyt, pitää olla vain järjestelmällinen eli komponentti kerrallaan.
                          6. Onko ilma-alusta kallis korjata? Ja mitkä ovat ne kalleimmat asiat? --> On, mutta ei enää niin älytön kuin joskus aikaisemmin. Markkinoilla paljon vaihtoehtoisia tuotteita (laatuun en ota kantaa). Kalleimmat on pussit ja kompura.
                          7. Onko jousialusta rahallisesti huomattavasti järkevämpi? --> Hankala sanoa, ehjä alusta kestää vuosia ja mukavuus yms. toista maata. Rautajousitus on halpa/helppo eli siinä mielessä jos oma osaaminen vajavaista (joutuu liikkeessä tutkimaan/korjaamaan) niin on järkevämpi.
                          Itse olen kovasti tykästynyt ilmajousitukseen, tosin esim. Q5:n on jotenkin "kova" eli sekin menee auton mukaan. Tallissa on ollut ns. kovia autoja ja ne on arkikäytössä yhtä tuskaa, mutta ehkä ikä on tuonut tuohon hiukan erilaista näkemystä. Ennen piti olla ns. kivireki ja ilmaa alustan ja asfaltin välissä mahdollisimman vähän =) Nyt taas mitä enemmän niin sen parempi....

                          Comment


                            Tuosta korjaamisen vaikeudesta ja kalleudesta, riippuu ihan minkä ikäpolven ilmajousitus on kyseessä. Ensimmäiset allroadit on todella helppoja/"halpoja" korjata, ja vikakohtia ei ole montaa. Toki ovat hieman vikaherkempiä sitten kuin nämä uudemmat. Uudemmat sitten ovat huomattavasti monimutkaisempia sähköiltään/ohjaukseltaan, mutta samat periaatteet vianhaussa kyllä pätee. Osat maksaa hieman enemmän, esim C7 kompura maksaa pari satkua enemmän kuin tuon C5:n, molemmat "saman" näkösiä, mutta tuotossa eroa, ja hieman sähköpuolessa. Jouset uudemmissa maksaakin sitten parin munuaisen verran, kun ovat integroituna iskareihin, tosin ovat HUOMATTAVASTI kestävämpiä, kuin nuo alkupään tuotokset. Meillä 340tkm ajettu C7 allroad, ja ainoat jousitusviat on tähän mennessä ollut apukuskin puolelta etupään anturin johdon poikki hinkkautuminen ja kompuran väsyminen. Päivääkään en vaihtais pois.

                            Comment


                              Tuli tänään vahingossa katottua noita uuskoppasia Q7 (4M), niin pisti silmään 2800kg vetomassa, pitääkö tuo paikkaansa kaikissa noissa? Sitten jossain vilahti, että facelift (2019) olisi sitten taas 3,5t massoilla. Ei, että olisi just nyt ajankohtainen ja olisi paketti, mikä olisi yli 3t, mutta kun tulevaisuudessa tuo on mahdollista ja pitäisi jo hieman alkaa katsomaan vetoautoja. Ennen tätä aamua TDI-etroni oli kärkipäässä, mutta jos massat jää pieniksi, niin sitten pitää miettiä plan B tai C

                              Comment


                                Kyllä ne Q7 e-tronit mitä itse olen katsellut niin ovat 3500kg vetomassalla.

                                Vanhakoppaisessa vetomassassa on eroa paikkaluvun mukaan: 5-paikkaisessa 3500kg ja 7-paikkaisessa 3200kg. Olisiko uudessa samaa? Toki Q7 e-tron on aina viisipaikkainen.

                                Comment


                                  4M korissa 7-paikkaisen vetomassa 3500kg kun ilmajousitus, ja 2800kg rautajousitetussa.

                                  Comment


                                    Puolen vuotta ihmetellyt tämän 4L Q7 V84.2TDI:n laatikon sielunelämää. Suodatin ja öljyt huuhteluvaihdettu. Sen jälkeen suoritettu sopeutusajo, minkä jälkeen vaihteet kytkeytyy järkevämmin. Jäljellä on kuitenkin (ainakin A6 3.0TDI verrattuna) sellainen hohhailuhetki aina liikkeelle lähdöissä ja risteystilanteissa. Aloittaa vetämään kunnolla vasta 1400 rpm tienoilla. Onkohan tämä sama ominaisuus muillakin?

                                    Comment

                                    Working...
                                    X