Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Romutuspalkkiosta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Mutta eikös se ole sitä parempaa päästövähentämistä, jos 100 vanhaa autonromua vaihtuu yhteen Porsche Taycaniin tai johonkin muuhun vastaavaan parin sadan kilon sähköautoon?

    Comment


      #32
      Edelleen, jos haluttais vaan hävittää vanhat romut pois niin miksi siihen uuden porssen ostamista vaaditaan? Antais vaan 2000€ jokaisesta vanhasta pommista, alkais päästöt väheneen.

      Jaa että ei toimi vai? Koko romutuspalkkion idea on saada uusia autoja markkinoille. 8 miljoonaa riittää 4000 uuteen sähköautoon jos se käytetään kuten tarkoitettu. Yli 200k€ romunippuihin vaihtamalla se ei riitä kuin alle 40 uuteen.

      Comment


        #33
        Miksi niistä romuista pitäisi maksaa yhtään mitään? Kyllä ne osaa säätää vaikka haittaverot niille romuille, niin ne poistuu sieltä pellon reunoilta ihan ilmaisiksi. Tämä 4000 auton romutusprojekti oli ihan hyvä idea, mutta laki oli valmisteltu huolimattomasti. Nyt jos joku yksittäinen romu-roope tms. tienaa tällä itselleen 200 kiloeuron sähköauton, niin ihan hyvä vaan, hän on sen ansainnut, on siinä ollut oma hommansa naplata ja pitää kaikki jiirassa.

        Ei valtiota, eikä varsinkaan nykyisiä vallanpitajiä, kiinnosta hittoakaan, ajaako kansalainen yhtään millään vermeellä, yhtään mihinkään.

        Comment


          #34
          Siitäkin on puhuttu viime aikoina, että lainsäädännön taso on laskenut, ts laatu on huonompaa kuin ennen. En tiedä miten on, mutta ainakin tämä nippuromutuskeissi on taas yksi esimerkki. Että ensin hutiloidaan lainsäädännöllä, sitten sitä korjataan. Toivottavasti taas näistä oppirahoista jotain opitaan...

          Comment


            #35
            Alkuperäinen kirjoittaja jannekk Näytä viesti
            Suomessa tahtoo olla vähän liian luterilainen asenne tällaisiin hyväksikäyttöihin, ihan valtakunnan tasollakin. Ei pidetä omia puolia ja käytetä hyväksi eteen tulleita mahdollisuuksia, jotka ehkä ovat vähän arvelluttavia, mutta sinänsä mitään lakia ei rikota. Nähdään mahdollisuus, mutta sitä ei käytetä koska se saattaa olla moraalisesti väärin. Nyt joku tai jotkut ovat huomanneet porsaanreiän, jota voi hyödyntää ja tekevät sen häpeilemättä. Ikäväähän se on koska tämä on nollasummapeliä, yhden voitto on toiselta pois, mutta voiko näitä voittajia siitä silti syyttää?

            Ei tällä todellakaan mitään päästövähennyksiä saada aikaan jos perheen ikäloppu kakkosauto jolla ei muutenkaan paljoa ajeta, poistetaan liikenteestä lopullisesti.
            Tää nyt on vähän jo enemmänkin ohi aiheen, mutta näen tuollaisen käytöksen vähän samana kuin jos minä päätän helpottaa oloani esimerkiksi hississä tai kassajonossa pieraisemalla. Ei siitä sakkoja määrätä tai vankilaan heitetä, mutta silti ymmärrän täysin, jos vaikutusalueella olevat pitävät vähän mulkkuna.

            Comment


              #36
              Niin. Lähinnä tuollainen yli sadan auton nippuromutus vaihdossa yhteen uuteen kai vastaisi kassajonossa etuilemista. Ei siitäkään sakkorangaistusta ole säädetty mutta jonon jälkimmäisiä vituttaa kun kello ehtii yhden etuilijan takia lyömään 21 ja jää kaljat ostamatta.

              Comment


                #37
                Enempi tässä taitaa olla pohjimmiltaan kysymys siitä, että suomalainen maksaa mielellään satasen ettei naapuri saa viittä kymppiä. Joku tai jotkut nyt näkivät mahdollisuuden tienata ja käyttivät sitä hyväkseen. Ymmärrän sen, että se saattaa harmittaa kun naapuri ensin haalii paalikuntoisia autoja pihalleen, sille naureskellaan että mitä hittoa se puuhaa. Sitten se vaihtaa ne Taycaniin tai jopa kahteen ja kupletin juoni paljastuu, niin voihan se ikävälle tuntua.

                Comment


                  #38
                  No, meidän naapurustossa minun piha se jossa on eniten romuautoja. Jos jollain on enemmän niin lähinnä tunnen sääliä. Edelleen, tuossa ei olisi mitään ongelmaa jos romutuspalkkiorahaa olisi rajattomasti käytössä, vaan kun ei ole ja jos sitä myötä kaikki määrärahat tärvättäisiin muutamaan yksittäiseen kalliiseen urheiluautoon niin ei se oikein edistä sähköautojen ilmestystä katukuvaan.

                  Comment


                    #39
                    Ei romutuspalkkio ole mitenkään tehokas tapa ohjata ihmisiä ostamaan sähköautoja. Eikä sähköauto ole edes mahdollisuuksien rajoissa ihan joka puolella Suomea, vielä ainakaan. Jos moottoribensiiniin ja dieseliin laitettaisiin kunnon CO2 vero, joka nostaa litrahinnan pilviin ja samalla tuettaisiin uuden sähköauton hankintaa hankintatuella, niin sillä voisi olla parempi teho. Mutta sitten taas kärsijöinä on raskasliikenne ja haja-astusalueilla asuvat, joille auton käyttäminen on välttämättömyys, mutta sähköauto ei ole mahdollinen. Näille polttoaineen verorasitus pitäisi subventoida matalammalla tuloverolla tai jollain muulla mekanismilla.

                    Sitten voitaisiin sekin ihme nähdä, että jossain Sallan ja Savukosken perämetsien postinumeroalueilla "asuu" niin saatanasti porukkaa että päät yhteen kolisee :)

                    Tuossa yksi vaihtoehto:

                    https://www.is.fi/autot/art-2000007750116.html
                    Viimeksi muokannut jannekk; 20.1.2021, 11:53. Perustelu: Lisätty linkki

                    Comment


                    • #40
                      Uusi sähköauto ei ole mahdollisuuksien rajoissa suurimmalle osalle kansaa hinnan puolesta, jos nykyisen autokanna keskihina on 4000€. Siinä saa aika paljon antaa hyvää että 4000€ autolla ajava siirtyy +20ke uuteen vatkaimeen.

                      Comment


                        #41
                        En kyllä hahmota, että miten kansalaisella on varaa johonkin kymppitonnien sähköautoon lainalla? Jos siihen ei ole muuten varaa. Saahan sitä nyt jo olemattomalla korolla rahoituksen autoliikkeestä autoille.

                        Homman jujuna on vaan se, et jos ostat 20k€ auton, se maksaa sulle 20k€+, vaikka ottais koko summan lainana, niin joka euro ja vähän päälle pitää maksaa takaisin. Ei mun mielestä ole mitään järkeä ottaa 10 vuoden lainoja jotain autoa vastaan, jonka arvosta on jäljellä 10% 10v kuluttua. Täysin edesvastuutonta rahan käyttöä mielestäni, jos tulot muutenkin ovat vaatimattomat.

                        Tällöin eletään vaan selkeästi yli oman tulotason, ja kyllä se todellisuus tulee jossain vaiheessa vastaan, kun lainat ovat maksimissa, tili tyhjä, ja YT:t laittavat pellolle. Mielekkäämpää toimintaa olisi yrittää kehittää politiikkaa siihen suuntaan, että nuoremmallakin väellä olisi vastaavia mahdollisuuksia, kuin esim. 70/80-luvuilla nuorilla oli. Tosin taitaa olla ne ajat jo auttamatta takanapäin, kun nykyään katsotaan parhaaksi niputtaa talouskasvun hyödyt sinne 0,1% populaation pankkitileille tasaisemman rahanjaon sijasta.

                        Comment


                          #42
                          Hiukan outo tuo Iltasanoman juttu, liikkeet kyllä myöntää hanakasti lainaa melkein kenelle tahansa ja korotkin on hyvin alhaiset (osalle lainaa jopa 0% korkoja nähty). Kenelle tuo ns. valtion takaama laina oikein olisi...luottotiedottomille? Sehän kuulostaa oikein hyvältä. Valtion korot on yleensäkin olleet melko kovia ja eipä se kauheasti auta jos kova korko on "taatusti" sidottu esim. 10:ksi vuodeksi.

                          Tuosta niputuksesta. Mietin, että kuinka tuo kaveri on voinut saada 100 autoa romutetuksi niin, että säännöt pätevät. Niiden piti olla liikenteeseen hyväksytettyjä ja rekisterissä todistetusti jonkin aikaa samalla kaverilla. Ei nuo autot paljoa maksa, mutta ei noita ilmaiseksikaan saa...

                          Comment


                            #43
                            Nuo "romuveijot" noita helposti saa haalittua kasaan, varsinkin jos tunnettu lähialueella ja on se default-paalittaja, paikallisella romujobbarilla taitaa olla 3 tonttia tällä hetkellä täynnä autonraatoja (kaiken aikaa vaihtuu tuoretta tilalle), sen takia pitää tontilla, kun tarkkaan katsoo romuraudan hintakehitystä.

                            Comment


                              #44
                              Alkuperäinen kirjoittaja Ihmemies Näytä viesti
                              En kyllä hahmota, että miten kansalaisella on varaa johonkin kymppitonnien sähköautoon lainalla? Jos siihen ei ole muuten varaa. Saahan sitä nyt jo olemattomalla korolla rahoituksen autoliikkeestä autoille.

                              Homman jujuna on vaan se, et jos ostat 20k€ auton, se maksaa sulle 20k€+, vaikka ottais koko summan lainana, niin joka euro ja vähän päälle pitää maksaa takaisin. Ei mun mielestä ole mitään järkeä ottaa 10 vuoden lainoja jotain autoa vastaan, jonka arvosta on jäljellä 10% 10v kuluttua. Täysin edesvastuutonta rahan käyttöä mielestäni, jos tulot muutenkin ovat vaatimattomat.

                              Tällöin eletään vaan selkeästi yli oman tulotason, ja kyllä se todellisuus tulee jossain vaiheessa vastaan, kun lainat ovat maksimissa, tili tyhjä, ja YT:t laittavat pellolle. Mielekkäämpää toimintaa olisi yrittää kehittää politiikkaa siihen suuntaan, että nuoremmallakin väellä olisi vastaavia mahdollisuuksia, kuin esim. 70/80-luvuilla nuorilla oli. Tosin taitaa olla ne ajat jo auttamatta takanapäin, kun nykyään katsotaan parhaaksi niputtaa talouskasvun hyödyt sinne 0,1% populaation pankkitileille tasaisemman rahanjaon sijasta.
                              No, oman elämän esimerkki silloin kun ostin hybridin. Laskin kuukausittaisen lainaerän about samaan joka aiemmin meni dieseliin kuussa. Muutaman kympin tarkkuudella sama summa raha meni matkakuluihin sillä 4tkm ajolla kuukaudessa. Ei se minun mielestä ihan hölmöä ole, vaikka ei olisi kuin 10% jäljellä 10 vuoden päästä niin se on 10% enemmän kun fossiilia polttaessa olisi jäljellä. Jä kylläpä 10 vuoden ikäisessä autossa on yleensä enemmän kuin 10% jäännösarvoa jos ihan rehellisiä ollaan.

                              Mitä tuossa aiemmin oli puhetta että uusi sähköauto ei ole monelle vaihtoehto eikä se romupalkkio sitä asiaa muuta. No ei muuta ei, uuden auton kohdalla. Vaan jos niitä nyt myydään uusina niin muutaman vuoden päästä niitä saa käytettynä sellaisella hinnalla johon tavan palkansaajakin pystyy tarttumaan. Varsinkin kun varsinainen ajaminen on sen jälkeen niin paljon edullisempaa kuin bensalla.

                              Comment


                              • #45
                                Olettaen että sähköautoille ei keksitä lisämaksuja. Ja että akkuteknologia oikeasti myös on niin hyvää että 5 tai 8v vuotta vanhan Rellun, Nissanin, Volkkarin tai fiatin uskaltaa ostaa eikä edessä ole 6000€ remppa kun akut pitää vaihtaa.
                                Nyt myös rahoitus ja leasing yhtiöt arvostaa sähköautoja enemmän joka tarkoitaa sitä että jälleenmyyntiarvo tulee olemaan parempi, joka tietty tarkoittaa sitä että se joka ajaa edelleen tonnin pommeilla koska ei ole rahaa ostaa 10ke autoa, ajanee myös jatkossa sillä tonnin pommilla.
                                Kyllä tämä kansa joskus ajaa vain sähköllä mutta ei tällä romutuspalkkiolla siihen kovin paljoa nopeutta saada, osa kuitenkin ostaa hybridin koska ei pääse yhdellä latauksella lappiin.

                                Comment


                                  #46
                                  Esim 20 km työmatkaa ajamalla vanhalla 98-oktaanista polttavalla bensakrematoriolla ja vaihtamalla halpaan Seat Miin tyyppiseen täyssähköön, se maksaa muutamassa vuodessa itsensä takaisin ylläpito- ja polttoainekuluissa, jos on omakotitalo jonka pihassa ladata.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Itse ajan tonnipommilla (2011 Astra bensa), kun ei vaan oma matematiikka taivu siihen että sähköautoilu olisi vielä minulle kannattavaa 15tkm ajoilla (no nyt hyvä jos tulee 5tkm kun toimisto on kotona Korona aikana). Lasketaan yhtälöön mukaan uudemman sähköauton arvonalenema sekä menetetty pääoman korkotuotto niin kallista siitä sähköautoilusta tulee.

                                    Comment


                                      #48
                                      Mun päähän ei mahdu millään se, että sähköautoilun kilometrikustannuksia kehutaan, että kuinka halpaa on ajaa, ja seuraavassa lauseessa sanotaan, että sähköauto maksaa itsensä takaisin 2-4 vuodessa. Jos kerran menee sama summa rahaa molemmilla vaihtoehdoilla niin mikä oikeasti ajaa valitsemaan sähköauton. Ja ei nyt mitään pikkukoppeja, jos tarve on tuota tila-auton luokkaa. Ei ole ratkaisu vaihtaa Mii'hin jos tarttee Sharanin. Kiinalainen tilasähköauto maksaa 50ke. Mun pitäs ottaa aivan hillitön autolaina, että pääsisin semmoiseen käsiksi ja sen tappaa koko homman idean.
                                      Ei halpa laina ole mikään ratkaisu, uudet tarpeeseen sopivat auto on riippumatta energialähteestä on aivan liian kalliita ilman isoa kapitaalin sitomista. Ja tämä keskituloisena velattomana on aika paljon sanottu. Jos et ole autovelkaoravanpyörässä missä vaihdat auton uuteen kolmen vuoden välein, niin siihen pääseminen on melko kallista puuhaa. Sähköautojen hinta pitää tippua samaan kuin bensakäyttöisten (dieseli kun on pahempi kuin saatana jo), koska ei se velka kato millä sinä ajat.
                                      Jos tekisin järkevästi niin vaihtaisin Sharanin johonkin uuteen autoon mahdollisimman pian, kun sen vielä edes diisselinä saa johonkin vaihdossa. Todennäköisin vaihtoehto on ajaa sillä niin kauan kuin se vain kestää.

                                      A6:n ajattelin romuttaa, kun siinä on liian paljon tekemistä, mutta jos noi romutusrahat loppu jo niin ei kannata. Autoa en olisi ostanut vaan sähköpyörän.

                                      Comment


                                        #49
                                        Taas oman elämän esimerkki vain minun elämästä joka ei välttämättä ole kenellekään muulle lähelläkään totta. Minulla oli muutama vuosi sitten käytössä 15 vuotta vanha puoli miljoonaa ajettu dieselfarkku jolla polttoainekustannukset oli noin 250-300€/kk. Laskin käteen ja samansuuruinen kuukausierä rahoitukseen nollakäsirahalla. Autoliikkeestä tulin ulos kolme vuotta vanhalla vähän yli 100tkm ajetulla sähköhybridillä.

                                        Eikä se ollut mikään mopoauton kokoinen vaan ihan tavallinen henkilöauto. Ei toki mikään tila-autokaan. Vaan sepä ei ollut tässä se pointti vaan se, että kyllä se minusta vaan ainakin oli paljon mukavampaa ajaa uudemmalla, turvallisemmalla, tehokkaammalla ja hiljaisemmalla autolla samoilla käyttökustannuksilla. En itse näe mitään eroa siinä lähteekö tililtä rahaa lukoilille vai santanderille. Se on samaa rahaa ja jos sitä lähtee saman verran niin matikka on aika helppoa.

                                        Ei kaikkeen käyttöön ja kaikille käyttäjille ole olemassakaan järkevää vaihtoehtoa sähköautona. Ei siitä kannata hermostua. Jos tarvii tila-auton niin tässä vaiheessa se diesel on vielä järkevämpi vaihtoehto. Sama juttu niiden kohdalla kenen pitää päästä päivittäin kusematta Hangosta Utsjoelle kärry perässä.

                                        Comment


                                          #50
                                          Joo ei ole yhtä oikeaa vastausta. Aikanaan 700€ lyhennystä maksaneena ei enää toista kertaa tule.
                                          ​tule. Oikeasti mietin sähköautovaihtoehtoa ja se ID.4 olisi ihan pätevä vaihtoehto jos vaan ei tarttis 40ke lainaa.
                                          Eikä yhdellä romutuksella oikeasti tuossa ole merkitystä. Ei oikeasti ole 40ke autoon varaa, jos se 2,5ke:sta jää kiinni.
                                          Viimeksi muokannut Puuhapete; 21.1.2021, 16:40.

                                          Comment


                                            #51
                                            Palatakseen romutusrahaan, niin ehkä kuitenkin mieluummin maksan euron, jotta kotikadun autot muuttuvat sähköisiksi kuin annan euron suoraan yhdelle romujobbarille ja kenenkään autot eivät varsinaisesi muutu vähäpäästöisimmiksi. Minun lompakostanihan se romutusraha maksetaan.

                                            Aina yhtä hämmentävää se tarmo mikä jaksetaan laittaa tälläisiin asioihin sen sijaan, että sen lataisi vaikka sen oman bisneksen kehittämiseen. Mitään uutta siinä ei toki ole. Viimeksi ihmettelin yhden tutun raksaliikkeen omistajaa, joka tilasi uuden E-tronin ja teetätti sen heti pakettiautoksi vaneritakapenkein. Parin askeleen päästä katsottuna näiden hommien tuottosuhde ei oikein houkuttele. Nenän etäisyydeltä katsottuna varmasti vaikuttaa aina oikein hyvältä diililtä...

                                            Hankkijalippistäni kuitenkin nostan, jos joku onnistuu 200tonnia nostamaan. Ehkä jopa pääsee Karpon ohjelmaan ja mitä kaikkea nyt näin 90-luvulla kaipaakaan...

                                            Comment


                                              #52
                                              https://yle.fi/uutiset/3-11754368

                                              Just, eipä oo ihan niin päivänvalon kestävää sitten kuitenkaan nippuromuttajien puuhat. Eipä tuosta oikein mitään rankkuakaan voi jakaa mutta sydämestäni toivon että jää vaikka se sata kappaletta vanhoja romuja omalle tontille siivottavaksi.

                                              Comment


                                                #53
                                                Sinne loppu sitten tämän vuoden romutusbudjetti, enkä tietenkään ehtinyt siihen. Autosta loppuu katsastus, eikä sitä enään saa järkevään hintaan katsastettua. Järkevintä olisi ollut hallituksella laittaa lisäbudjettia, mutta ei tullut semmoista.
                                                Toisaalta työnantajalta saa nyt työsuhdepolkupyörän. Vielä kun osaisi laskea varmasti, että minkälainen etu siinä oikein tulee versus ostaa itse suoraan. Katselin tietysti heti sellaisia pyöriä mitä ne ikipäivänä ostaisi "omalla rahalla" eli +3000e.

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Mua tälleen käytetyn auton ostajana harmittaa että sinänsä hyvää tarkoittava romutuskamppisbudjetti on tärvätty sit tosiaan muutamalle romujobbarille sen sijaan että olis jyvitetty se parin tonnin porkkana aina vaihdossa yhdestä romusta yhteen uuteen sähkäriin.

                                                  Eipä tuo tosiaan paljon edistä sähköautojen yleistymistä kun kaikki rahat on käytetty ostamalla vaihdossa kymmenittäin vanhoja taunuksia ja almeroita per yksi uusi sähkäri.

                                                  Uuteen autoon ei kumminkaan rahat riitä mutta 3-vuotiaaseen käytettyyn vois riittääkin ni niitä sais ny uutena ilmestyä katukuvaan niin paljon kun mahdollista pikkuhiljaa.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Joo kieltämättä hieman harmittaa että ehdin mukaan vain yhdellä autolla. Nyt mulla on kaksi sähkäriä ja yksi vanha, mille oli romutus jo kohtalona vaan kerkesi loppua ihan viime metreillä. Nyt pitää keksiä pitääkö sen lisäbudjetin toivossa nurkissa, vai koettaako päästä tuoreella leimalla myyden eroon. Paaliin työntäminen olisi ollut paljon helpompaa. Ensimmäisenkin kohtaloa (rahoja) taitaa joutua odottamaan pari kuukautta vielä. Toki hyvä että romuja meni kierrätykseen paljon, mutta nuo niputtajat kyllä vei aika monelta nyt sen pienenkin hyödyn ja mahdollisuuden päästä helposti vanhasta autosta eroon.

                                                    Ihan suoraan sanottuna jos tontilla on kymmeniä autonromuja niin voisi ympäristöviranomainen jo käydä pakottamassa siivoamaan tilukset, vaikka uhkasakon voimalla. Tuossa on kuitenkin melkoinen ympäristövahingon vaara kun romut ruostuu ja päästää nesteensä luontoon.
                                                    Viimeksi muokannut LauriJT; 7.5.2021, 18:17.

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Aika harvassa kait nuo tuollaiset yksityiset romujobbarit ovat ja jos kun joitain on niin ovatko edes siirtäneet aiemmin romuautoja omiin nimiin. Yrityksiä varmaan enemmän. (?) Niin pitkään kuin on edes mahdollisuus tuollaiseen romutusahaan niin eihän noista kannata luopua ihan ilmaiseksi ainakaan. Tuota pitäisi laajentaa ehdottomasti tavallisiin polkupyöriin ja vaikka kiinteistöjen energiansäästöremontteihin.

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Energiaremontti olisi kyllä hyvä käyttökohde. Nytkin tukea sai vain öljystä luopumiseen.

                                                        Comment


                                                          #58
                                                          Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti

                                                          Eipä tuo tosiaan paljon edistä sähköautojen yleistymistä kun kaikki rahat on käytetty ostamalla vaihdossa kymmenittäin vanhoja taunuksia ja almeroita per yksi uusi sähkäri.
                                                          Tukirahat jäi sentään Suomeen. Kova hinku sitä velkarahaa on työntää kaikkialle muualle maailmaan. Maantapa on huijata veronmaksajia niin paljon, kuin mahdollista. Riittää kun lukee lehtiä, niin tulee tapa tutuksi.

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Romutusraha on jo lähes näpeissä. Maksettu ei vielä mutta päätös tuli. Käsittelyaika byrokraattisen nopeat 5kk. Golfin jätin toistaiseksi vielä nurkkiin.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X