keskinopeus oli 32 km/h.......... Ei mitään pahoja arvoja..
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A1 (8X) MY 2010-2018
Collapse
X
-
Nelosen Start! -ohjelmassa oli A1 koeajossa. Netistä pätkän voi katsoa esim. tästä: http://www.ruutu.fi/video?vt=video&vid=96565
Koeajopätkä löytyy myös Iltalehdestä: http://www.iltalehti.fi/nettitv/?25848374Viimeksi muokannut TeroPee; 4.9.2010, 10:06.
Leave a comment:
-
Ajelin eilen neljän maissa A1 TDI:llä Helsingin Hakaniemestä Espoon Suomenojalle noin klo 16 aikoihin. Ajoin Kallion läpi Sturenkadulle, Hesarille ja Töölöntorin ohi Mechelininkadulle ja sieltä Länsiväylälle. Ajotietokoneen mukainen kulutus oli 4,8 litraa sadalla. Start-Stop -systeemi toimii hienosti ja kun tänään ajelin A3:lla töihin, tuntui typerältä seisoa punaisissa valoissa auto käynnissä. Äkkiä sitä tottuu nykyaikaan.
Raportti on muilta osin aika köykäinen. Tässä muutama bullet- manuaali-ilmastointi on hanurista, automaatin lisähinta kannattaa maksaa
- QQ1 eli sisävalopaketti on "pakkohankinta", ilman sitä A1:n sisävalaistus ilman pakettia kattaa peräti yhden yleisvalon katon etuosassa
- TDI-koneen voimavarat riittävät enemmän kuin hyvin pääkaupunkiseudun liikenteessä
- vaihteiden välitykset ovat melko pitkät joten etenkin vaihteilla 3 - 5 voi ajaa melko pitkiäkin aikoja
- ajotietokoneen ehdottama sopivin ajovaihde on ihan hauska ominaisuus, sen saa pois päältä tarvittaessa
- ajettavuus ja pito on hyvä myös 16" renkailla ja vakio-alustalla mutta Ambtionin sporttialusta oleellisesti kovempi edes 17" fillareilla
- monitoimiratti on normirattia kätevämpi FIS:n selailussa
Summa summarum.. A1 on hieno auto myös manuaali-TDI:nä eikä ollenkaan niin työläs ajettava kuin PD-koneinen A2 TDI. Koneen ominaisuudet on CR-koneessa ihan eri planeetalta kuin pumpparissa. Silti, vasta lisävarusteet tekevät A1:stä Audin.
Leave a comment:
-
Pari nettijuttua A1:stä:
Automerkit.fi - Autoesittely
Automerkit.fi - Koeajo 1.4 TFSI S-tronic Ambition
Ajovalo.net - Koeajo 1.4 TFSI S-tronic Ambition
Mulla on tämän päivän ajan koeajossa A1 1.6 TDI Attraction. Manuaalivaihteinen ja melko perussetillä varusteltu auto. Mielenkiintoista verrata omaan A2 1.4 TDI -malliin. Toistaiseksi olen ehtinyt ajaa vasta aamuruuhkassa vajaat 20 km, noin kolmasosa matkasta Helsingin kantakaupungin alueella. Miellyttävä tapaus kaikinpuolin. Nollasin lähtiessä ajotietokoneen ja kun pääsin perille, keskinopeus oli 32 km/h ja keskikulutus 4,5 litraa / 100 km. Ei mitään pahoja arvoja.. Koneen luonne on hyvä, paljon parempi kuin PD-koneisen A2:n. Tämä vetää nätisti jo ihan tyhjäkäynniltä alkaen. Moottorista toki välittyy ääntä ja tärinää kabiiniin mutta ei ollenkaan samalla tavalla kuin A2:n kolmepyttyisestä pumpparista. Palaan myöhemmin ääneen paremman raportin kanssa.
Leave a comment:
-
Mihinkään ei voi enää luottaa. Ensin rupesi tulemaan RS:iä sedanina ja nyt vielä ässiä vajaavetoisena!
Leave a comment:
-
-
Mulla oli äsken virhe tuossa alkuperäiskoossa. Rengaskoko 17" vanteen kanssa on 215/40-17. Sitä kokoa ei ole sen enempää Nokian kuin Michelininkään nastarengasmallistossa. 215/45-17 on ulkomitoiltaan vielä suurempi kuin 195/55-16 (halkaisija 625,3 mm, +3,6% verrattuna kokoon 215/40-17).
Leave a comment:
-
Ota talvirenkaat 17" vanteelle ja vaikka 215/45-17. Nykyrenkaat toimii kyllä aika kivasti matalaprofiilisinakin, ja leveydestä ainut haitta on loskaluistoherkkyys. Sen kanssa oppii elämään.
Leave a comment:
-
Pyöränkoteloissa ei ole liikaa tilaa (ks. kuva), siksi ottaisin mielummin alkuperäistä rengaskokoa vastaavan. Halkaisijassa eroa ei ole ihan mahdottomasti (215/40-17 on 603,8 mm ja 195/55-16 on 620,9 mm eli 2,8 %) mutta se saattaa olla juuri ratkaisevasti liikaa.
Edit: kirjoitin 17" rengaskoon väärin. Oikea koko on 215/40-17.
Leave a comment:
-
No mikäs vika 55 profiilisissa on? Enemmän joustopintaa olisi routakuopille.
Leave a comment:
-
Koska sekä A1 että talvi on tulossa, rupesin metsästämään talvirenkaita, nastoja siis. Ilmenikin että se ei ole ihan yksinkertainen tehtävä sillä A1:n talvirengaskoko on 16" vanteen kanssa 195/50-16. Sellaista kokoa ei sitten olekaan ilmeisesti millään tunnetulla valmistajalla. Lähin oikea koko on 195/55-16. Jos tinkii tuumalla vannekoossa niin löytyy paremmin vaihtoehtoja. Esim. Nokian Hakkis seiskaa löytyy koossa 185/60-15. Sellaisilla on tarkoitus pärjätä ensi talvi.
Leave a comment:
-
Näinhän se on että Audi on hyvä auto mutta vasta kun optolistalta on otettu ne itselle tärkeät ja mieluisat varusteet, tulee siitä Auto. Ja A1 on tuossa mielessä ihan täysiverinen merkkinsä edustaja. :)
Tosiaan jos ei joku vielä huomannut tuolta toisesta viestiketjusta niin piirsin eilen nimen paperiin. Ihan Nyrren reissulle A1 ei ehdi mutta ilmeisesti heti sen jälkeen saan demokäytössä olleen A1:n alle. Nyt alkaisi olla oikea aika tulla ostamaan A3 pois. Sen nimittäin saa multa suoraan oleellisesti halvemmalla kuin liikkeen rivistöstä. :)
Leave a comment:
-
Sen verran jäi tuossa aikaisemmin kommentoimatta, että jos henkilö aikoo ostaa pikku Audin, niin pitäähän sen sitten Audilta tuntua. Ajaessa sitä perinteisesti sisällä istutaan, joten siellä sitä Audin tuntua pitäisi eniten olla. Ulkoasun audimaisuus on sitten plussaa. Noista leluista sen verran, että kun aa-kasissa on tottunut kaikkiin pikku juttuihin / herkkuihin, niin onhan ne pikkuautoonkin saatava! Osa pikku-ykkösen leluista oli jopa mukavampia (= paremmin toteutettuja) kuin lotjakkeessa. No jotain rajaa sentään: A1:n cruise control ei ollut mallia adaptive, joka on öbaut kasin paras varuste mielestäni. Edelleen, tuo pikku vekotin pitää saada alle noin viikonlopuksi tms. niin voidaan jatkaa ihmettelyä. Paikallinen jälleenmyyjä saa kyselyjä / uteluja demoautoistaan melko varmasti...
Leave a comment:
-
Kiitos Terolle viiltävästä analyysistä. Ei tämä ainakaan omaa A1 kuumetta helpottanu ollnekaan. Päin vastoin =) Tuli iime viikonloppuna kanssa mökillä pyöritelty A1:n hinnastoa käsissä ja lueskeltua ahkerasti. Josko sitä sittenkin...
Leave a comment:
-
No nyt tuo autom.ilmastointilaitteen hinta alkaa olemaan jo tältä planeetalta. MMI-Navin hinta on kyllä vedetty jostain melko syvältä hihasta...
Leave a comment:
-
Alkuperäinen kirjoittaja MattiRK Näytä viestiA1 lisävarustehinta päivittynyt 12.8.2010
Automaatti-ilmastoinnin hinta pudonnut huomattavasti
nyt autoveroton 420 e + 8N6 sade-valotunnistin 140e + 4GH tumma tuulilasin yläreuna 70 e
Aikaisemmin 1510 + 140 + 70
Edit: Näyttää että samalla on myös tapahtunut seuraavaa:
- 9VK Bose Surround Sound yhteydessä on tilattava myös QQ1- LED-sisävalopaketti
- PNU Navigointipaketin hinta edullisempi Media Style -paketin yhteydessä
Uusi lisävarustehinnasto on liitteenä.Attached FilesViimeksi muokannut TeroPee; 12.8.2010, 07:27.
Leave a comment:
-
A1 lisävarustehinta päivittynyt 12.8.2010
Automaatti-ilmastoinnin hinta pudonnut huomattavasti
nyt autoveroton 420 e + 8N6 sade-valotunnistin 140e + 4GH tumma tuulilasin yläreuna 70 e
Aikaisemmin 1510 + 140 + 70
Leave a comment:
-
Tänään tuli kokeiltua (1,6 TDI manuaali) autoa kolmen tunnin ajan ja täytyy sanoa että on kyllä pikkuautoksi upea niin sisältä kuin ulkoa. Mukavan hiljainen ja todella laadukas kokonaisuus jo kohtuullisen perusvarusteltunakin. Autossa taisi olla lisänä xenonit, LED-takavalot, Scuba Blue metalliväri (sopii muuten todella hyvin), Audi Multimedia system (vai onko vakio?) ja ehkä jotain muutakin pientä, mutten perehtynyt niin paljoa. Olihan tuolla hallissa paremmin varusteltu bensaversio S-Tronicilla, mutta sitä en tutkinut kuin päällepäin.
Ajettavuus mainio niin kaupungissa kuin moottoritielläkin. Tosin ottaisin ehkä vielä helpotukseksi S-Tronic vaihteiston, mutta olihan tuo manuaalikin erittäin hyvä. Ihmetytti suorastaan koneen vääntö kun jaksoi vetää neljääkymppiä ongelmitta nelosella ja kuuttakymppiä viitosella. Kuudes vaihdekkin voisi olla tarpeellinen, tiedä sitten lisäisikö liikaa vaihdekepin hämmentämistä.
Muuta en kaipaisi kuin hieman lisää tehoa (pitääkö tuota odottaa S1 mallia), S-Line ulko-ja sisäpaketti ja automaattinen ilmastointi, jotain muuta pientä tarpeellista, niin omalla kohdallani auto alkaisi olemaan aikalailla siinä.
Kyllä tuo A1 sytytti. Täytyy myöntää aivan tosissaan.
Leave a comment:
-
Vajaavetoja ovat joo. Jopa kaavailtu S1 epäiltiin vajaavedoksi.
Protyypissä esitelty taka-akselilla sijaitsevalla sähkömoottorilla toteutettu hybrid-quattro ei taida olla tulossa ihan heti. Vaan mistä sitä ikinä tietää...
Leave a comment:
-
Tero on kyllä suorittanut viiltävää analyysiä A1 ominaisuuksista. Polo on hyvä verrokki ja olen samaa mieltä että parempi vertailukohde olisi kuitenkin Polo GTI. Sen koeajo raporttia odotellessa.
Täytyy tunustaa että A1 kuulosti alkuunsa mielenkiintoiselta vaihtoehdolta, mutta kun sen näki ja koki livenä niin se oli pienempi kuin osasin odottaa. Allekirjoittaneen tarpeisiin siis liian pieni. Ehkäpä ensi vuoden alussa(?) saapuva Sportpack on sitten hieman isompi ja tarpeisiin paremmin sopiva.
Leave a comment:
-
Menee hiukan yksinpuheluksi mutta kun kukaan muukaan ei kommentoi..
Kävin eilen ajamassa vertailun vuoksi uuden Polon. Versioksi sattui 1.2 TSI DSG ja autossa oli takaovet. Täytyy kyllä sanoa että kyllä uusi Polo on hyvä auto! Voimalinja toimii tässäkin hyvin ja moottorin voima riitti kuljettamaan autoa ihan kivasti. Ohituskiihtyvyyttä en päässyt testaamaan mutta oletettavasti se ei ole ihan yhtä hyvä kuin A1 1.4 TFSI:llä. Laatuvaikutelma on ihan kohdallaan, materiaalit laadukkaita ja interiööri on tuttua Volkkaria. Takapenkin tilat on paremmat kuin A1:ssä ja erityisesti takaovien takia sinne oli helpompi mennä.
Puolen tunnin koeajossa ei tietysti voi tehdä kovin syväluotaavia havaintoja mutta A1:een verrattuna Polon kojelauta on korkeammalla ja sivuikkunalinja matalammalla. Polossa tuntuu istuvansa korkeammalla ja se ei tunnu läheskään yhtä työistuvalta kuin A1. Mittaristosta puuttuu lämpömittari ja keskinäyttökään ei ole yhtä monipuolinen ja selkeä. Ajettavuuden osalta Polo on selvästi pikkuauto vaikkakin hyvä sellainen. A1:n jämäkkyydestä ja tukevuudesta ei ollut tietoakaan vaikka Polo on varmasti luokassaan erinomainen. Ja fiiliksessä ero on vielä suurempi. Polossa ei ole yhtään urheilullisuutta vaan kaikki on toimivaa ja tylsää (joskin pitkässä juoksussa se on varmasti hyvä asia..). Poloja myydään varmasti paljon. Polo GTI olisi ollut mielenkiintoisempi benchmark mutta sellaista ei nyt saanut mistään alle.
Polon äänieristys ei ollut ollenkaan samalla tasolla kuin A1:n. Rengasmelua oli hiukan enemmän paljon maltillisemmasta rengaskoosta huolimatta ja moottorin ääni kuului sisään oikeastaan koko ajan.
AudiCenterillä tuli myös käytyä neuvottelemassa. Samalla reissulla koeistuin uuden TT:n takapenkin. Se on kyllä niin pieni että kun yritin mennä istumaan itseni taakse, en voinut laittaa edes penkin selkänojaa normaaliin asentoon. Jos siis tarvitsee edes kerran eläessään laittaa mummo takapenkille istumaan kaupassa käyntiä varten, niin TT ei ole vaihtoehto.
AC:n pihassa oli hopeanvärinen 1.6 TDI Attraction. Täytyy sanoa että se väri sopi autoon erinomaisen hyvin. Tutkin samalla myös takakontin rakennetta hiukan. Siinä punaisessa A1:ssähän oli tavaratilan välipohjan alla ihmeellinen "laatikko" (mikä paljastui ilmeisesti naviin liittyväksi boksiksi). Kyseinen laatikko esti välipohjan laskemisen ala-asentoon. Tuossa autossa sitä ei ollut ja takakontista tuli kertaheitolla paljon käyttökelpoisempi syvyyden ansiosta. Samalla selvisi että Connectivity-paketin (850e) mukana tuleva (tai extrana otettava) laajennettu sisäväripaketti (490e) pitää sisälläään "tikkaukset" muoviosiin ovissa ja keskikonsolissa. En tutkinut tarkemmin vaihtuuko materiaalit muuten tai tuleeko siinä jotain muuta.
Kuume ei ole vielä lähtenyt mutta ei se ole toisaalta pahentunutkaan. Ehkä se ei enää ole voinut pahentua.. Nimeä ei kuitenkaan ole vielä papereissa.Viimeksi muokannut TeroPee; 21.9.2010, 07:35.
Leave a comment:
-
Tuntumia A1:stä, osa 2
Forumilla on näköjään 10.000 merkin rajoitus joten meni tämä viesti kahteen osaan.. Tässä siis osa 2. :)
Ai että meneekö tilaukseen? Jaa-a, vaikea sanoa. Kovasti houkuttaa mutta kun tuo suorituskyky on kuitenkin isommissa nopeuksissa hiukan rajallinen, voi olla että joutuu vielä jonkin aikaa harkitsemaan. Mulla oli tarkoitus käydä koeajamassa Polo GTI vertailupohjaksi mutta niitä ei ole vielä koeajettavissa. Huomenna käyn kyllä koeponnistamassa Polo 1.2 TSI DSG:n joten saan siitä vähän tuntumaa että miltä Polo tuntuu A1:een verrattuna. En ole ajanut vielä uudella Pololla mutta luulen ettei siinä ole samanlaista ison auton tuntumaa kuin mitä A1:ssä on. Audilta on varmaankin tuloillaan S1 jossa lienee 1.4 TFSI S-tronic -yhdistelmä vähintään 180hv tehoisena sillä Polo GTI:ssä, Fabia RS:ssä ja Ibiza Cuprassa on jo sellainen ja Audien S-mallit on perinteisesti olleet vastaavia muita konsernimerkkejä kiukkuisempia. Laskin että Golf GTI:n ja Audi S3:n hintaero on vajaat 40 %. Jos sama hintaero on myös Polo GTI:n ja Audi S1:n välillä, tulee S1:n hinta olemaan noin 37.000 - 37.500 euron kieppeillä. Eli saman verran kun hyvin varusteltu A1 1.4 TFSI S-tronic Ambition. Ja vaikka em. autoista ruksaa _kaikki_ lisävarusteet, ei niiden hintaa saa nousemaan juurikaan yli 32.000 euron. Tässä voi siis hyvinkin käydä niin, että oma tilaus ei lähde sisään ennen kun S1:n hinnat on esillä. A3 pysyy kyllä myynnissä edelleen sillä tuleehan ne jälleenmyyjille menevät "pakkosyöttöautot" jossain vaiheessa myyntiin ja sellainen demokäytöstä hankittuna voisi olla kaikkein järkevin (?) ratkaisu siirtää autokuumetta muutamalla kuukaudella. Vuosista on nimittäin mun kohdalla ihan turha puhua.. :)
Varmaan jotain jäi mainitsemattakin, kannattaa kysyä. Tai oikeastaan, ei kannata kysyä vaan menkää tutustumaan ihan itse. Ihan se Audi on ja ehdottomasti mielenkiintoinen ja persoonallinen sellainen!
Leave a comment:
-
Tuntumia A1:stä
No niin, viikonlopun kestänyt koeajo Audi A1 1.4 TFSI S-tronic Ambitionilla on nyt takana. Kilometrejä tuli useampi sata joista iso osa lauantaina Helsinki - Riihimäki - Alastaro - Riihimäki - Helsinki -tourneella. Sen reissun keskikulutus muuten oli ajotietokoneen mukaan 6,7 litraa. Ei mikään hirveän huono kulutus, meinaan että omalla A3 2.0Tq:lla samalla tavalla ajettuna kulutus olisi ollut vähintään kolme litraa suurempi. Koko matkasta A1 tarjosi 95 prosenttisesti sen mitä kolkkikin, osin meni jopa edelle. Se, missä A1 jäi A3:n varjoon on tietenkin suorituskyky. 122 hevosvoimaa ja 200 Nm on eri juttu kuin 200 hv ja 280 Nm, se on ihan selvää. Kuitenkin suurin osa kiihdytyksistä tapahtuu korkeintaan 3/4 kaasulla ja silloin A1:n voimavarat ovat ihan riittävät. Sitten jos pedaalin painaa pohjaan niin voimaa ei tulekaan samassa suhteessa lisää. Kalsin Jarkko kyllä jo Alastarolla keksi lääkkeet tähänkin ongelmaan. :) Pidemmällä pätkällä A1 ei hävinnyt ajettavuudessa A3:lle yhtään. Tukevuus on samaa luokkaa, kuljettajalla on vähintään yhtä hyvät tilat ja melutaso on mielestäni jopa hiljaisempi. En huomannut katsoa A1:n alla olleita renkaita mutta rengaskoko oli 215/40-17 eli melkoisen matalasta renkaasta on kyse. Ajotuntuma on siis pienestä koosta ja melko kevyestä massasta (n. 1200kg) huolimatta hyvin Audimainen. Tukevuutta ja jämäkkyyttä riittää mutta silti alusta ei ole ollenkaan paukkukova.
Voimalinja toimii 98 prosenttia ajasta loistavasti. S-tronic on viritetty hyvinkin taloudellisesti ja vaihdenäyttö näytti usein jo 40 - 50 km/h nopeuksissa vitosta tai jopa kutosta. Kierrokset pysyttelivät tasakaasulla ajettaessa 1.400 rpm tienoilla, jopa hieman allekin. Kone piti sen verran kierroksia että jos jalan nosti kaasulta moottorijarrutukselle, kulutusmittari näytti nollaa. Sitten se pari prosenttia.. Lennosta kun lähtee ripeämpään kiihdytykseen ja vaihteita pitää vaihtaa esim. seiskalta vitoselle tai neloselle, D-asennossa laatikko miettii hetken. Tai eihän se mitään mieti, koittaa vaan saada rattaat oikeaan järjestykseen. Laatikon S-asento on arkiajossa kokolailla turha, se pitää vaan kierroksia turhan ylhäällä. Ratin vaihdeläpysköillä saattaa olla käyttöä joissain erikoistilanteissa kuten ohitukseen lähdössä tai kaistanvaihdossa "etuviistoon" (sekä tietenkin radalla) jolloin oikean pykälän saa valmiiksi päälle. Vaihdeläpysköiden extrahinta monitoimiratin päälle on noin 150e.
Ajelin autolla myös pimeällä. En ole liiemmälti ajanut uudehkoilla Audeilla joissa on huonoksi haukuttuja xenon-valoja, mutta näissä tuntui olevan kohtuullisen hyvin näyttämää. Pitkät on myös xenonilla mutta erillistä halogen-lisäpitkää ei ole. Valoahan ei ole koskaan liikaa mutta kyllä näillä varmaan toimeen tulee. Odotan kyllä mielenkiinnolla lehtien valomittauksia. Coming-home / Leaving-home -valoina toimi takavalot, rekkarikilven valot, päivävaloledit ja sumuvalot. Koeajoon osuneessa autossa oli sisävalopaketti. Siitä huomasi kuinka auton on suunniteltu kahden ihmisen ympärille. Etutilat on valaistu hyvin (jalkatilat, ovet, ambiente, kartanlukuvalot, meikkipeilivalot sekä yleisvalo) mutta takapenkkiläiset matkustaakin sitten pimeässä. Etupenkkiläisten takapuolella ei nimittäin ole muita valoja kuin tavaratilan valo. Ei edes yleisvaloa katossa. Ok, eihän siellä takapenkillä nyt niin kovin usein kukaan matkusta mutta olisi niitä takapenkille heitettäviä tavaroita kiva etsiä jos siellä olisi edes joku tuikku apuna. Sisävalaistuksen kirkkaus on säädettävissä MMI-valikon kautta. Huomaavaista. :)
Vähän jo päästiin tilapuoleen.. Tilaa on ja sitä ei ole. Riippuu ihan siitä mistä kohtaa autoa niitä arvioi. Etupenkkiläisillä tilaa on riittämiin. Ihan yhtä laajoja säätövaroja kuin esim. A3:ssa tässä ei ole, mutta hyvän ajoasennon saa melko pitkäkin kuljettaja. Takapenkillä mahtuu istumaan jos etupenkkiläiset eivät ole mitään jättiläisiä. Mahduin itselleni säädetyn (pituus 178cm) penkin taakse niin, että siellä voisi matkustaa vähän pidemmänkin siivun. Polvet harallaan tai kiinni selkänojassa, pää hipoo kattoa mutta kyllä siellä voisi istua. Tavaratila on selkeän muotoinen mutta pieni. Koeajoyksilössä oli tavaratilan välipohjan alla jokin ilmeisesti Naviin liittyvä laitteisto ja välipohjaa ei saanut kuin yhteen korkeuteen. Välipohjan alla on lokeroita (sekä akku) ja noin 15 cm korkuinen tila. Takapenkit kaatuvat kahdessa osassa. Kun ottaa taas huomioon että auto on suunniteltu kahdelle hengelle tai kaupunkikäyttöön, tilat ovat ihan riittävät. Jos tilat ei riitä, täytyy kasvattaa numeroa mallimerkinnässä. Simple as that. :)
Auton varusteisiin kuulunut MMI-navigointi plus toimi juuri niin hyvin kuin liki 4.000 euron lisävarusteen kuuluukin. Pieni miinus toki tässäkin. Katujen nimet oli ruotsiksi ajo-opasteissa vaikka ne kartalla olivatkin suomeksi. Ehkä sen olisi saanut muutettua jostain mutta autossa ei ollut (tai en löytänyt) käyttöohjekirjaa niin en pystynyt tarkistamaan asiaa. Sen sijaan huomattavasti edullisempi ja ihan yhtä toimiva varuste oli 9ZX eli bluetooth-handsfree (sis. Connectivity-pakettiin). Nokian N97 mini tarttui Audin järjestelmään helposti ja yhteys pysyi hyvin päällä. PUhelinluetteloa oli kätevä selata MMI:n kautta. Siinä tosin oli pieni miinus.. Luettelosta pystyi hakemaan nimiä vain ns. sukunimi edellä. Joskus olisi kätevää jos voisi hakea myös etunimeksi tallennetulla nimellä. Noh, pieni miinus mutta kuitenkin. :) Ja sitten se äänenlaatu. Aivan loistava! Mulla on sekä A2:ssa että A3:ssa jälkiasennettu Blaukkarin vastaava systeemi erillisellä mikrofonilla ja vertaan tätä siihen. Ääni on uskomattoman selkeä kumpaankin suuntaan ja minkäänlaisia häiriöitä ei ole. Ihan ehdottomasti varuste mikä vaan täytyy olla autossa nykyisin. Käyttöliittymä puhelinluetteloon tai numeroiden valintaan toimii joko MMI:n kautta tai sitten rattipainikkeilla. Rattipainikkeita onkin sitten ihan reilusti. Kummallakin puolella on rulla (jossa myös painotoiminto) ja kolme nappulaa. Vasemalla peukalolla ohjataan mittariston keskinäyttöä ja oikealla mm. puheohjausta (tai jotain muuta, toiminto valittavissa MMI:n kautta) ja navia sekä volumea. Keskinäyttö on monipuolinen ja siihen saa vaikka mitä näkymiä. Itse ajotietokoneen puolella on neljä eri näyttötilaa: kaikki poissa, Efficiency eli talouteen liittyvät erikoisnäyttö (esim. ilmastoinnin aiheuttama kulutuslisä litraa tunnissa -muodossa esitettynä..), digitaalinen nopeusmittari ja perinteinen ajotietokone. Ajotietokoneen puolella on perinteiseen tapaan kaksi erillistä tietokonetta, pitkäaikainen ja lyhytaikainen. Keskinäytössä on lisäksi "välilehdet". Sieltä löytyy oma välilehti puhelimelle, radiolle ja naville. Kojelaudan keskiosan näytön voi siis pitää myös ala-asennossa (jonne se käännetään manuaalisesti, pthyi..) ja silti radiokanavien selaus onnistuu helposti.
Kaupunkiajo tällä autolla sujuu tanssin lailla. Aina on tilaa ja automaattivaihteisto pitää huolen sopivasta välityksestä. Liikennevaloihin pysähdyttäessä Start-stop -systeemi on todella fiksu. Kun vaan jarrupoljinta on painettu riittävästi, auto sammuu itsestään. Kun on liikkeellelähdön aika, ei jalkaa ehdi siirtää kaasupolkimelle ennen kun auto on jo käynnissä. Joskus liikkeellelähdöt on hieman nykäiseviä, etenkin jos kaasua painaa reippaasti. Tämä on kuitenkin ns. käyttäjän vika. :) Jos pysähdys venyy, auto käynnistää itse itsensä. Auton saa myös käynnistymään sillä että nostaa jarrupoljinta lähes yläasentoon. Hauskuus A1:llä löytyy sitten mutkapätkiltä. Ei tämä Mini Cooper S:n veroinen ole eikä yhtä "iloinen" kuin Alfa Romeo 156, mutta auton keveys tuo sellaista fiilistä ja keveyttä ajamiseen jota ei ole Audin ratissa tottunut saamaan. Audin tehomallithan ovat usein ns. tähtää ja laukaise -tyyppisiä. Tällä voi mennä jo mutkassakin kovaa, etenkin suhteessa suoranopeuteen. Ehdottomasti auton maukkaimpia ominaisuksia!
Materiaalit sisustassa ovat laadukkaita. Kojelaudan muovi on parempilaatuista kuin A3:n vastaava ja kaikki sovitukset ja hanikat on tuttua Audi-laatua. Pikkutavaratilaa on paljon enemmän kuin 8P-korin A3:ssa. Keskikyynärnojan (lisävaruste, tietenkin..) sisällä on lokero, vaihdekepin edessä reilusti tilaa ja kaksi pullotelinettä. Ovitaskut on isot ja vaikutti että ovitaskuun mahtuisi 1,5 litran pullo. Ensiapupakkaus on matkustajan penkin alla. Penkeissä on korkeussäätö sekä ristiselän tuen säätö. Istuinosa ei ole mikään kovin pitkä, mulle se saisi olla jopa hieman pidempi mutta puolestaan 155 cm mittainen vaimo oli hyvin tyytyväinen penkkiin. Selkänoja on melko korkea. Koeajoautossa oli Media Style -paketti jonka mukana tulee Style-kangasverhoilu sekä laajennettu sisäväripaketti. En tiedä mitä laajenettu sisäväripaketti pitää sisällään mutta luulen sen olevan vain ovipahveissa ja keskikonsolissa olevat "tikkaukset". Sinällään kivan näköiset ja antavat ilmettä mutta muoviosien wannabe-tikkaus on vähän mautonta. Automaatti-ilmastoinnista muuten sen verran että lisähintaansa nähden kyse on aika köykäisestä laitteesta. Se nimittäin ei ole kaksialueinen vaan kummallakin puolella on tyydyttävä samaan lämpötilaan. Lämpöitilaa ei myöskään säädetä MMI:n kautta eikä käyttöliittymässä ole lämpötilan näyttöä. On se toki paljon parempi kuin manuaali-ilmastointi mutta onko se lähes 2.000 euron arvoinen niin siitä voi sitten olla montaakin mieltä.
Leave a comment:
-
Satuin näkemään Sörkassa parkissa. Oli ihan pakko käydä kattomassa vieressä. Olis ihan kiva 2.auto. Vois olla Lupon korvaaja muutaman vuoden päästä.
Leave a comment:
-
Pihassa demo-varusteltu A1 1.4TFSI Stronic, pyöritty nyt n. 70 km sekalaista ajoa, 215/40-17 fillareilla, rengasmelu ei millään lailla häiritsevä, mielestäni hiljaisempi kuin 8P 17" kiekoilla, ja laatufiilis muutenkin vähintään A3:n tasolla. Laatikon toiminta huomaamatonta, on vanhempiin variaatioihin nähden kehittynyt hurjasti.
Auto josta tulee väkisin hyvälle päälle, myös muut tielläliikkujat =)
Leave a comment:
-
Pikaisia huomioita A1:stä. Lisää huomenissa.
- Meteliä tulee lähinnä renkaista mutta tuntuu että auto on hiljaisempi kuin oma A3 2.0T quattro Sportback, jossa on kuluneet PZero Rossot
- Turvavyön yläkiinnike ei ole säädettävä. Vyö hankasi 155cm pitkän vaimon olkapäätä/kaulaa ellei penkkiä nostanut. Kuskin paikalla ei ole vielä ehditty kokeilla
- Kuljettajan vasemmalle kyynärpäälle ei ole oikein luontevaa paikkaa. Ovessa oleva kyynärnoja on liian alhaalla ja ikkunan yläreuna vastaavasti liian korkealla.
- Ajotietokone on todella monipuolinen mutta samalla keskinäyttö on hiukan sekava.
- Kojelaudan päällä oleva radion yms. näyttö ei ole moottoroitu vaan se täytyy laittaa manuaalisesti alas. Ylös se kääntyy jousivoimalla.
- Em. näytössä ei ole mitään "kivaa taustakuvaa" eli täytyy valita joku MMI-näyttö (radio, puhelin, navi..). Mun mielestä olisi kiva jos näytöllä olisi joku "kooste" auton sen hetkisestä tilasta silloin kun ei tarvitse säätää mitään. Täytyy tosin tunnustaa että en ole ehtinyt perehtyä tuon laitteen toimintaan kovinkaan paljoa.
- Bluetooth-puhelin toimii erinomaisen hyvin, parempi kuin meidän autoissa olevat Blaukkarin jälkiasenteiset systeemit
- Ovet on todella pitkät, aiheuttaa ongelmia ahtailla parkkipaikoilla.
- Voimalinja toimii taloudellisesti D-asennossa. Isompaa vaihdetta tulee tupaan todella herkästi. Vaihdot on lähes huomaamattomia. Voimalinja toimii mun mielestä paremmin kuin A3 1.4 TFSI S-tronicissa vaikka periaatteessa samanlainen onkin.
- Voimaa saisi olla enemmän mutta kyllä tällä arkiliikkumiset hoitaa ihan sujuvasti. Eikä noin 9 sekunnin 0 - 100 km/h arvo nyt mikään ihan huono ole. Luonteeltaan voimalinja on "tasapaksu" eli kiukkua ei tule yläkierroksilla lisää vaan tätä ajetaan "dieselmäisesti väännöllä".
- Ratti on hyvä, tuntuu pienemmältä kuin A3:n sporttiruori.
Nyt hyppään A1:n puikkoihin ja suuntaan Alastarolle ACF:n ratapäiville.
Leave a comment:
-
Aamen. Ajelin itse karvan alle 1000km ristiin rastiin alppimaita viime kuun alkupuolella vuokrafokuksella, jossa oli vain peruskylmästöinti. Kelit vaihtui tuon siivun aikana "useamman" kerran +34 helteestä +14 vesisateeseen ja tosiaan ilmastointia sai räplätä lähes jatkuvasti, eikä silti ollut miellyttävä olo. Omien autojen automaattikylmäkoneiden säätöjä tarvitsee pidellä ehkä kerran tai jopa kolme koko kesässä...
Leave a comment:
Leave a comment: