Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sähköautot ja tekniikka, merkistä riippumaton jutustelu.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Kävin kokeilemassa itselle kiinnostavinta saksalaista sähköautoa, eli Model Y Performance -tulevat nyt tänne Berliinin tehtaalta. Hyvä, napakka jousitus, jämäkän oloinen kori, en havainnut nitinöitä tai koriääniä. En tosin olekaan tältä osalta mikään rakotulkin kanssa kulkeva asiantuntija, mutta ei silmiin tai korviin osunut mikään negatiivisesti. Ohjaus on nopea ja auto on kiva pyöritellä tai ajaa mutkatietä, jos ei ihan limiitissä vedä. Kovemmassa vauhdissa kallistelee hieman, eli vaikka akut (paino) on alhaalla, niin korkea kori kallistelee enemmän kuin oma verrokki (Model S P100D). Ohjaus on sport-tilassa vasteeltaan sopivan raskas, mutta ääriasennoissa palautusta olisi omaan makuun saanut olla enemmän, eli vähän tahmea. Ässässä mielestäni luonnollisempi tuntuma. Ratti on ihan jees. Penkit eivät ole yhtä hyvät kuin tuoreessa S:ssä sivutuen osalta.

    Suorituskyky ja voimalinja hyvä, viiveetön vaste polkimeen, hyvä regen, luonnollinen yhden pedaalin ajo. Mutta tietysti viimeinen repivyys vrt. Performance S puuttuu, ei tietysti yllätys, 0-100 Y luvataan muistaakseni 3.7s ja vanha S 2.6s. Kyllä tuokin vielä 140 asti kiihtyi ihan rivakasti, koeajoautolla ei sen kovempaa päässyt, eikä tietty maantiellä ole laillista. Tilat ovat toimivat, sisätiloiltaan isompi kuin kompaktia ulkomuotoa katsoen uskoisi. Lasikatto tuo mukavaa avaruutta. Ei havaittavia tuulensuhinoita motarinopeuksissa, ja myös rengasmelu 21" kesärenkailla oli positiivinen yllätys, eli ei juuri melu muuttunut, ajoipa urassa tai sen ulkopuolella.

    Summa summarum: jos uusi pitäisi ostaa, niin olisi aika helppo valinta. Ja jos tuovat sen track moden näihin, niin tilaus lähtisi aikalailla hetimiten, nyt jään odottelemaan hetken. Omassa täystakuuta vielä jäljellä, ja edelleen toi S tuntuu omaan käteen olevan se oikea.

    Toimitukseen saisi kiitettävän nopeasti, lupailevat elokuulle (musta ja valkoinen väri).Click image for larger version

Name:	IMG_6176.JPEG
Views:	931
Size:	231,5 Kt
ID:	1939742 . Nuo Y Performancet kiertävät lähiviikkoina Suomea, eli jos kiinnostaa käydä ajamassa, niin mahdollisuuksia on.

    Comment


    • Kyllä autoveron poisto on ihan hyvä kädenojennus sähköautoiluun. Tuossa mainio esimerkki, jos bemarit kinnostaa.

      https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/...oodi-voimalle/

      Comment


        Kulutustestivideota kotimaasta. https://youtu.be/IFGy3QgBqgE

        Comment


          Jos uudet sähkövirvilät eivät oikein sytytä, niin GM:n crate EV setti vaikuttaa kyllä mielenkiintoiselta. https://www.chevrolet.com/performanc...lectrification Mene varmaan aikaa ennen kuin noita saa, mutta kysyntää olisi varmasti. Itselläkin monta vaihtoehtoa mielessä, mihin tuollaista voisi sovitella. Varmaan hinta tulee kuitenkin olemaan sellainen, ettei tarvii ihan heti haaveilla.

          Comment


            Vanhaan possuun saisi noi 60teur laadukkaan setin teslan voimalinjalla, akut oli jonkun muun 64kw. Eli kyllä noi vielä turhan kalliita on kun samaan rahaan saa jo uuden auton.

            Comment


              5.3. Olin laittanut tänne että hommasimme golfin. Nollasin tripin ostaessa. Eilen mittariin töistä kotiin saapuessa pyörähti 5070km. Eli noin 30tkm/vuosi tahdissa mennään ainakin näin työssä käynti kuukausina.

              Comment


              • Paljonko on ollut keskikulutus tuolta ajalta?

                Comment


                  18.3 itsellä alkoi tuolla Nirolla huristelu. Nyt kertynyt 5700km ajoa ja mittariston mukaan tuolla matkalla kulutus ollut 18kWh / 100km.
                  Lähes joka aamu ollut keli nollassa tai selkeästi pakkasella, eikä esilämmityksiä ole ollut päällä. Nopeasti on kabiiniin tullut lämmintä ja ratin / penkin lämmitys tehoaa myös nopsaa. Pääsääntöisesti kilometrit kertynyt työmatkasta, joka suureksi osaksi on 100km/h rajoituksin, mittarissa yleensä se +10 jolloin todellinen on lähelle tuon rajoituksen.
                  Viileisiin keleihin ja tuollaiseen ajonopeuteen suhteutettuna taitaa olla ihan linjassa tuo kulutus.

                  Lyhyempiä ajoja kun käynyt kaupassa yms pienempiä teitä, pääsee niiden matkojen osalta tuonne 13-14 kWh/ 100km.

                  Auto toiminut hyvin ja olen ollut oikein tyytyväinen, pari kertaa käynyt pikalaturilla, jos ollut pidemmällä reissulla. Virran sovelluksen kanssa eniten savuja nousi päästä, muut toiminut suhteellisen hyvin. Virta myös ainoa mihin nyt törmännyt, jossa kk maksu sekä ottaisi aina etukäteen veloituksia.

                  K-lataus ja plugit tarjosi myös tägit ilman lisäveloitusta, sellaiset tulikin jo hommattua.

                  Comment


                    Tuo Virran systeemi on ihan perseestä kun pitää etukäteen maksaa lataukset. Yritykselle toki näinpäin se on hyvä diili kun myydystä tuotteesta saa etukäteen rahat.

                    Comment


                      Virran kuukausiveloituksesta pääsee irti siirtymällä Helen-käyttäjäksi. Sama appi, oma lätkä, ei kk- eikä etukäteisvelotusta. Btdt

                      Comment


                      • Eilen vedettiin e-tronilla Keski-Suomesta polttopuukuorma peräkärryssä. Keskikulutus paluumatkalla 35 kWh/100 km. Ei tosin haittaa - laitoin penkkiin ilmastoinnin päälle ja valitsin sopivan hierontaohjelman ja ajelin tyytyväisenä. Kolme vuotta sähköautolla ajaneena on ehtinyt havaita, että kulutus ei merkitse ihan kaikkea näissä autoissa.

                        Paluumatkalla piti käydä hakea vaimon Tesla korjauksesta Vetokujalta Vantaalta. Tai oikeastaan korjauksia ei oltu tehty, vaan kaksi päivää tekivät diagnoosia. Jo kertaalleen vaihdetun takalasin lämmitin ei toiminut ensimmäisen takalasin vaihdon jälkeen viime syksynä - toimitettiin kuvat toimimattomasta takalasista ja seuraava huolto olikin nyt heti 6 kk edellisestä kerrasta, mutta nyt tosiaan vaan totesivat kaksi päivää kestäneen diagnoosin jälkeen että "Joo, ei toimi. Ei ole osia. Varataan uusi aika.". Viimeinen niitti oli, että auto oli jätetty verkkoaitojen sisäpuolelle lukkojen taakse, eikä saatu autoa sieltä pois eilisiltana. Vaimolla tatti otsassa ja saatoi itseltäkin päästä pari voimasanaa. On ihan selvää, että tuota Teslan huoltokeskuspelleilyä ei jaksa enää katsella. Auto lähtee vaihtoon.

                        Comment


                          Tuo Helen vinkki virran latauksiin olikin hieno! Sai lataustägin vielä ilmaiseksi, kun tilasi rekisteröinnin yhteydessä.

                          Comment

                          Working...
                          X