Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi Q7 e-tron

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Olen huomannut saman ilmiön. Pikku pakkasella bensakone voi käynnistyä mielestäni täysin ilman syytä ja kone käydä vain hetken aikaa. Ajomoodina näkyy EV. Viimeksi käynnistyminen tapahtui lähtiessäni liikkeelle parin tunnin teholatauksen jälkeen. Luulisi ajoakun olevan taatusti lämmin, kun on juuri ladattu max. latausteholla. Tällaiset turhat kylmäkäynnistykset vain likaavat ja kuluttavat bensakonetta.

    ps. Andre_n vinkin perusteella löysin ison määrän Audi Q7 tekniikkaa käsitteleviä pdf-itseopiskelumanuaaleja osoitteella https://procarmanuals.com/?s=audi+q7 . Latauslinkki löytyy avatun dokumentin alalaidasta. Kiinnostuneet pääsevät lataamaan Audin huolto- ja korjauskäsikirjoja pientä korvausta vastaan Audin ERWIN-portaalista https://erwin.audi.com/erwin/showHome.do (vaatii kirjautumisen). Lisäksi Audin tekniikkaa esitellään portaalissa https://www.audi-technology-portal.de/en/ .



    Viimeksi muokannut Quantum7; 6.2.2021, 12:17.

    Comment


    • #32
      Minulla Q5 55 Tfsi e, mutta tekniikkahan noissa on sama. Itsekin ihmettelin, kun jo -12C lämpötiloissa käytti bensaa ja 20min esilämmityksen jälkeenkin käynnisti moottorin heti lähdössä. Vaikka aiempina pakkasjaksoina mentiin vielä -15C allekin suurimmaksi osaksi sähköllä. Sitten satuin huomaamaan, että takapenkin lämpötilasäätö oli lasten jäljiltä 22C ja edessä säädöt 21C. Bensa sammui saman tien kun alensi takapenkin lämpöä arvoon 19C ja kaikki 3 aluetta arvossa 19C kasvatti rangeakin muistaakseni 5km. Eli lämpötilan säädöt voi olla syynä, jos auto joskus starttailee bensaa herkemmin.

      Comment


      • #33
        Hyvä huomio, täytyykin tsekata noi takapenkit! Kylmillä keleillä kun ajoa on sen 1-2 kilometriä niin laitan lämmityksen pois kokonaan niin ei käynnisty turhaan. Lyhyillä matkoilla kun ei ehdi lämmetä muutenkaan.

        Yksi murhe on tuo kun auto kehottaa ajamaan moottorin lämpimäksi eikä anna mennä sähköllä ollenkaan. Syy huollon mukaan se että näin poistetaan öljyn sekaan kertynyt bensiini. Ongelma vaan se että moottori lämpenee todella hitaasti. Viimeksi kun tultiin mökiltä kotiin niin 35km ajon jälkeen oli lämmöt nippanappa tapissaan. Sitten kun lämmöt on käyneet siinä 90 huitteilla niin tuo varoitusvalo sammuu ja sähkö ajot jatkuu.. huollon mukaan tähän on ilmeisesti tulossa päivitys, syytä olisikin, eihän nuo lämmöt nouse koskaan tässä kylillä kun pyörii!

        Comment


        • #34
          Alkuperäinen kirjoittaja Chride_ Näytä viesti
          Mulla on Q7 55 tfsi e ja viime viikolla lappiin ajaessa meni 10tkm rikki. Keskikulutus pohjoiseen ajaessa pelkällä bensalla (suksiboksi katolla ja pyöräteline vetokoukussa) oli 10,5. Pakkasta -12-20 välissä. Mun mielestä ihan kohtuullinen kulutus yhdistelmälle.
          Sähkörange on vaihdellu 35-58km. Käytännössä ajaa max 40km kaupukiajoa. Mutettiin hiljattain ja en ole saanut kodin autohallipaikalle vielä laturia, joten olen viimeiset 6vko ajanut käytännössä pelkällä bensalla mitä nyt välillä on ladannu kauppakeskuksissa yms. Kokonaiskilsoista 38% on pelkällä sähköllä kun vielä 6vko sitten 60% oli sähköllä.
          Kaupunkiajossa auto vie n.12l/100km bensalla.

          Quantum7: Tiedätkö varmuudella käyttääkö ilmalämpöpumppu sähköä hybridipuolelta jos auto on laturissa kiinni? Kiinnostaa koska koira on usein autossa odottamassa kun urheilen ja olisi kiva pitää auto lämpimänä myös talvipakkasilla. Mä luulin että se käyttää pikkuakkua, mutta toivottavasti olen väärässä.
          Q7 2016 3.0 TDI kulutus ollut 7.4 l ajomatkalla 215 000 km. Eli aika paljon (35 %) enemmän tuo E-Tron sitten kuluttaa dieseliin verrattuna jos joutuu ajamaan pidempää matkaa, kuten Suomessa aika moni joutuu.

          Comment


          • #35
            No niin, ei kai tällaista e-tronia hankita pitkään matkaan. Itse tiesin jo hankkiessa että arkiajot sujuu sähköllä, ja nyt pitkän matkan kulutus 3.7L (10000km) Jos vetelee jatkuvasti pitkää siivua niin ei tietenkään tällaista, diesel tietenkin. Kesälomalla oli kiva yllätys kun ajeltiin siirtymiä sinne tänne niin range oli 1850km tankillisella. Auto täys tavaraa, boksi ja pyörät kyydissä, erittäin kohtuullista mielestäni. Vaati kyllä aktiivisuutta latauksen suhteen:)

            Comment


            • #36
              Moikka!

              Olisi haaveissa hommata tommonen 2015-16 mallinen 100k+ ajettu Q7, noita kun alkaa jo saada nelosella alkavilla hinnoilla. Mutta mitäs olette mieltä, uskaltaako moista ostaa eTron versiona vai olisiko paree pysyä perusdiisselissä? Tuossa aiemmin oli yksi kauhukertomus hajonneesta (ja kalliista!) sähkömoottorista, mutta liekö nuo kovin yleisiä juttuja? Noin ainakin periaatteessahan sähkömoottorin pitäisi olla hyvinkin yksinkertainen ja kestävä, mutta toki kaikki on aina mahdollista. Toinen on tietysti ne akustot, mutta ei kait niissäkään mitään isompia ongelmamääriä ole tainnut näkyä millään merkillä? Mulle kuitenkin tulee satunnaista pidempää ajoa mutta aika paljon myös tommosta 30-40km pyörittelyä ja pystyn lataamaan omassa pihassa, eli sikäli eTron hieman houkuttelisi, jos tollaisen vaan uskaltaisi ostaa tuon ikäisenä. Ja aika saman hintaisiahan nuo näyttää myös olevan, eli siinäkään ei tule eroa.

              Mitäs olette mieltä, pros/cons?

              Comment


                #37
                Meitä tuollainen houkutti tosi paljon, mutta uskallus ei riittänyt ja päädyttiin komboon Q7 vm. 2006 + Seat Tarraco e-Hybrid. Saman verran meni rahaa, mutta nyt on ladattava, jolla voi ajaa sähköllä arkiajot ja sitten kun tarttee Q7:n ominaisuuksia niin ottaa sen ajoon. Muut ajat on liikennekäytöstä poistettuna.

                Comment


                • #38
                  Tarkoittaakohan tämä hiljaisuus sitä että kukaan ei lue tätä ketjua, vaiko sitä että noissa eTroneissa ei sitten kuitenkaan ole isommin ollut (ainakaan vielä) ongelmia? :=)

                  Comment


                    #39
                    Epäilisin, että noiden tuotteiden määrä kerholaisten keskuudessa on aika rajallinen ja kokemukset siksi vähän vähissä.

                    Comment


                      #40
                      Naapurin q7 hybridiä korjasivat noin 6kk ja 34ke summalla. Menihän se myyjän piikkiin, mutta silti... Tarkemmin en kysynyt mallia, mutta melko tuore peli kuitenkin.

                      Comment


                      • #41
                        Q7 etron ollu nyt autona viime heinäkuusta lähtien. Auto on kyllä todella hyvä ja erityisesti tilan takia hommattiin. Vaihdossa meni uuden korin Volvo XC90. Auto on rekisteröity 2017 lopussa ja kilsoja nyt n. 120tkm. Autossa lienee kaikki varusteet mitä tuollaiseen on saanut, siksi kyseinen yksilö kiinnostikin. Isoin ero varmaankin Volvoon on ajomelu. 21" rengastuksellakin Q7 on todella hiljainen.

                        Autoa etsittäessä yllätti kuinka huonosti varusteltuja iso osa näistä on. Yllättävän harvassa yksilössä on ratin lämmitin ja vakkari etäisyystutkalla. Puhumattakaan ilmastoiduista penkeistä, esimerkiksi.

                        Isompia murheita ei ole ollut ja tekniikka tuntuu kohtuu varmalta. Sähköllä pääsee talvella +20km ja plussakeleillä 40km on ihan realistinen. Lähiajot pääsee sähköllä ja pitkällä matkalla kulutus on ihan kohtuullinen, n. 6-7l 100 kilsalla.

                        Webaston toinen lämpötila-anturi kyykkäsi pakkasilla ja se piti uusia. Remontti oli kohtuu kallis kun anturi oli niin ikävässä paikassa.

                        Toinen perinteinen vika on takavalojen toiminnan lakkaaminen kokonaan. Vika on ilmeisen yleinen ja kyse on takakontin mikrokytkimen vikaantumisesta. Tästä ei vielä hirveästi ole netissä tietoa, mutta tämä kannattaa laittaa muistiin. Onneksi puskurissa on varavalot, jotka ovat kyllä toiminnassa.

                        Vinkkinä ja knoppitietona: minulla ainakin autossa on tuulilasin lämmitin, mutta siinä ei ole mitään kytkintä. Eikä myöskään näy lasissa mitään vastuksia tmv. Se toimii riittävän kylmällä kelillä ja lämmöt pitää olla säädetty yli 22 asteeseen. Tällöin lämmitys lähtee siis automaattisesti päälle.

                        Ei siis mitään pahaa sanottavaa. Paitsi ettei etroniin myydä halpaa koiraverkkoa+tilanjakajaa. Joutuu ostamaan originaalin.

                        Comment


                        • #42
                          Alkuperäinen kirjoittaja kose71 Näytä viesti
                          vaihdoin sen sitten pois 7kk ajon jälkeen vähän ajettuun Audi Q8:iin. Q8 on tuntunut hyvältä.
                          No mitkäs on mietteet Q8:sta noin reilu vuoden jälkeen ?

                          Comment


                            #43
                            Nyt kun jokunen viikko on ollut tuo A3 e-tron eukolla käytössä niin on kyllä tosi mukava laite. Onkin käynyt mielessä ajatus että josko tuon 4F 3.0TDI vaihtaisi myös uudempaan, isompaan ja saalla puolipatteriksi. Q7 e-tronia näyttää jonkin verran olevan tarjolla ja varmasti omilla ajoilla tuo myös pitkässä juoksussa olisi taloudellisempikin (käyttää) kun esimerkiksi työmatka on sen 30km suuntaansa ja jatkossa pitäisi olla latausmahdollisuus myös työpaikalla. Samalla saisi vaunun vetoa varten hieman enemmän massaa vetoautolle ja muutenkin Q7 on mielessä pyörinyt jo jonkin aikaa. Muutenhan Audilta ei edes diesel-lataushybridiä löydkkään; Volvolla olisi V60 tarjolla mutta se on ihan liian pieni meidän käyttöön.

                            Ei näistä tosiaan aivan hirveitä kauhukertomuksia ole liikkeellä mutta eipä autojakaan kovin paljoa liikenteessä näy. Itse hintahan on aika kova jo suht paljonkin ajetulle ja voipi olla että dieselin "alasajo" vaikuttaa noihinkin hintoihin laskevasti jo lyhyellä aikavälillä. Bensahybridejä ei sitten A3 lisäksi olekkaan juuri tarjolla kuin melkeen uutena ja esim. Q5 jäänee omassa käytössä liian pieneksi.

                            Comment

                            Working...
                            X